صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنای محافظت از ذکر (قرآن)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    302
    حضور
    6 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    875

    اشاره معنای محافظت از ذکر (قرآن)




    چرا خدای متعال خودش رو حافظ ذکر معرفی میکنه در حالی که تورات و انجیل هم ذکر بودند و تحریف شدند؟ اگه منظور محافظت از تحریف نیست پس معنای محافظت چیه؟
    پروردگارا اگر بین من و او مرگ فاصله انداخته پس مرا از قبر بیرون آور در حالی که کفنم را دور کمر بسته ام
    شمشیرم را از قلاف کشیده ام
    و لبیک گویان دعوت دعوت کننده را اجابت می کنم


    (بخشی از دعای عهد)

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58279



    با نام و یاد دوست







    معنای محافظت از ذکر (قرآن)








    کارشناس بحث: استاد عمار

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و ادب
    در آیه إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا ٱلذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ (سوره حجر آیه 9) اشاره به محافظت خدای متعال از قرآن شده است.
    در آيات قبل آيه مورد بحث كلمه (ذكر) صريحا به معنى (قرآن ) آمده و اين آيه كه به دنبال آن آمده مسلما به همان معنى قرآن می باشد نه تورات و انجیل یا ... پس طبق این ایه خداوند تضمین نموده است محافظت خود را قرآن.
    اما اينكه منظور از محافظت و پاسدارى قرآن در برابر چه امورى است ، باز مفسران تفسيرهاى گوناگونى دارند:
    1 - بعضى گفته اند در برابر تحريف و تغيير و زياده و نقصان است .
    2 - بعضى ديگر گفته اند در برابر فنا و نابودى تا آخر جهان .
    3 - بعضى ديگر گفته اند در برابر منطقه اى گمراه كننده ضد قرآنى .
    ولى اين تفاسير نه تنها با هم تضادى ندارند بلكه در مفهوم عام ((انا له لحافظون )) داخلند چرا اين محافظت و پاسدارى را كه به صورت مطلق و به اصطلاح با حذف متعلق آمده است در يك بعد خاص ‍ محصور و محدودش كنيم .
    حق اين است كه ، خداوند طبق ظاهر آيه فوق وعده داده كه آنرا از هر نظر حفظ و پاسدارى كند: محافظت از هر گونه تحريف و محافظت از فنا و نابودى و محافظت از سفسطه هاى دشمنان وسوسه گر.(1)

    1. تفسیر نمونه ذیل آیه مربوطه.

    معنای محافظت از ذکر (قرآن)

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    اینکه چرا خداوند تورات و انجیل رو از تحریف حفظ نکرده است قبلا بحث شده در سایت و لینک رو قرار میدم مطالعه نمایید:

    چرا تورات و انجیل مانند قرآن از تحریف مصون نمانده اند؟

    معنای محافظت از ذکر (قرآن)

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  8. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام

    اگر ساير آيات ديده شوند مانند :

    {بل هو آيات بينات في صدور الذين أوتوا العلم وما يجحد بآياتنا إلا الظالمون (49 عنكبوت) } مشخص است كه قران در سينه علم داده شدگان بطور كامل محفوظ است .

    اما ظاهر قران هم در بين قرائات مختلف حفظ شده و بدست ما رسيده است .


  9. صلوات ها 2


  10. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    بل هو قرآن مجید
    فی لوح محفوظ

  11. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    http://www.askdin.com/showthread.php?t=54819

    اگر این موضوع باز شد
    در خدمتتان خواهم بود
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ در ساعت ۱۵:۲۶

  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    302
    حضور
    6 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    875



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    اینکه چرا خداوند تورات و انجیل رو از تحریف حفظ نکرده است قبلا بحث شده در سایت و لینک رو قرار میدم مطالعه نمایید:

    چرا تورات و انجیل مانند قرآن از تحریف مصون نمانده اند؟
    با تشکر از پاسخ شما.
    موضوع رو مطالعه کردم اما جواب سوال من اونجا نبود. بنده میگم اگر قرآن ذکره، تورات و انجیل هم ذکر هستند. اما خداوند فقط در قرآن وعده حفظ ذکر رو میده. اگر خداوند حافظ ذکر هستش چرا تورات و انجیل رو حفاظت نکرد؟
    البته علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به این مطلب پاسخ داده اما خب تفسیر ایشون برای بنده سنگین بود و منظور علامه رو متوجه نشدم.
    در خیلی از آیات کلمه قرآن با لفظ دیگه ای به کار رفته اما در اینجا یک لفظ کلی به کار رفته و به تبع اون یک وعده کلی داده شده. وعده ای که قبل از وعده دادنش نقض شده. یعنی این ذکر قبل از اینکه وعده حفظش از سوی خدا داده بشه تحریف شده و به نظر من اینجا یک چیزی اشتباهه.
    پروردگارا اگر بین من و او مرگ فاصله انداخته پس مرا از قبر بیرون آور در حالی که کفنم را دور کمر بسته ام
    شمشیرم را از قلاف کشیده ام
    و لبیک گویان دعوت دعوت کننده را اجابت می کنم


    (بخشی از دعای عهد)

  14. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    اگر ساير آيات ديده شوند مانند :

    {بل هو آيات بينات في صدور الذين أوتوا العلم وما يجحد بآياتنا إلا الظالمون (49 عنكبوت) } مشخص است كه قران در سينه علم داده شدگان بطور كامل محفوظ است .

    اما ظاهر قران هم در بين قرائات مختلف حفظ شده و بدست ما رسيده است .
    برادر گرامی به قول یکی از اساتید همین سایت (( صرف حفظ شدن در سینه دارندگان علم که مردم را از گمراهی نجات نمی دهدباید این ها مردم را هدایت کنند و خودشان هم همین قرآن را تلاوت میکرده اند پس حفظ قرآن فقط در سینه اهل بیت نیست و در خارج محقق شده است این همه توصیه ای که اهل بیت به تلاوت قرآن دارند همه حاکی از عدم تحریف قرآن دارد و اگر قرار بود قرآن تحریف شده باشد توصیه به قرآن مفهوم نداشت ))


    بزرگان علمای شیعه معتقدند قرآن کریم تحریف نشده
    (بزرگانی چون شیخ صدوق- سید مرتضی -شیخ طوسی-علامه حلی-شیخ طبرسی-شیخ بهایی-محقق کرکی-شیخ حر عاملی و...) به کتاب فصل الخطاب فی رد تحریف کتاب رب الارباب علامه حسن زاده آملی مراجعه کنید

    احادیثی از اهل بیت نقل میکنم که آنها ما را به عرضه احادیث به قرآن ارجاع داده اند:

    از پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) به صورت متواتر(این حرف آیت الله معرفت است و آیت الله صادقی و بسیاری از علمای امامیه) نقل شده است كه «آنچه از جانب من به شما رسيد و موافق قرآن بود، آن را من گفته ام و آنچه به شما رسيد و مخالف قرآن بود، من آن را نگفته ام.»


    بنده سوال میکنم اگر قرآن تحریف شده باشد یا کم و کاستی داشته باشد این روایت متواتر چه معنایی دارد؟؟؟؟؟ اگر قرآن تحریف و کم و زیاد شده باشد این روایت کلا از حیز انتفاع ساقط است!!!


    در حديثى ديگر از امام صادق(عليه السلام) از قول پيامبر(صلى الله عليه وآله)چنين آمده است: «براى هر امر حقّى حقيقتى است و براى هر امر درستى نورى است. پس آنچه را موافق قرآن است، اخذ كنيد و آنچه را مخالف قرآن است، ترك كنيد.»

    در صحيحه ابن ابى يعفور آمده است كه وى در مجلس امام صادق(عليه السلام) حاضر بود و از آن حضرت راه چاره اى در مورد اختلاف احاديث پرسيد; احاديثى كه برخى راويان آن ها مورد وثوق و برخى قابل اعتماد نيستند. حضرت فرمودند: «چون حديثى به شما رسيد و از قرآن يا گفتار رسول خدا(صلى الله عليه وآله)گواهى بر آن يافتيد، درست است و گرنه به درد آورنده اش مى خورد.»


    در صحيحه ايّوب بن حر نيز آمده است كه شنيدم از امام صادق(عليه السلام) كه فرمود: «هر چيزى بايد به قرآن و سنّت ارجاع داده شود و هر حديثى كه موافق با قرآن نباشد، دروغى خوش نماست.»

    احاديث فراوانى در اين باره وجود دارند و همه اين روايات در اين كه معيار تشخيص روايات صحيح از سقيم عرضه بر كتاب خدا و وجود شاهدى از قرآن يا سنّت متواتر يا ضرورت عقل رشيد (هدايت يافته به سوى حق و حقيقت) است اتفاق نظر دارند; چرا كه مطلبى نيست، جز آن كه درباره اش آيه قرآن يا حديثى هست; چنان كه امام صادق و امام باقر(عليهما السلام)فرموده اند: «وقتى به شما از چيزى خبر دادم، دليل آن را از قرآن بخواهيد.»

    همچنين عيّاشى با اسنادش از محمد بن مسلم از امام صادق(عليه السلام) روايت كرده است كه امام(عليه السلام) فرمودند: «اى محمّد، هر آنچه در روايتى ـ از شخص نيك يا فاسد ـ براى تو آمد و موافق قرآن بود، پس آن را اخذ كن و بگير و هر آنچه مخالف قرآن بود، آن را اخذ نكن.»

    منبع: http://marifat.nashriyat.ir/node/1732







    ویرایش توسط رضا ثقلین : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ در ساعت ۱۵:۵۲

  15. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431




    با سلام

    تا معني كلمات قرآن و ذكر ومصحف درست فهم نشود مشكلات باقيست ...

    اگر مقصود از ذكر همين آيات فعلي مصحف عثمان بود چطور بعضي كلماتش اشتباه است وبا ديگر آيات فرق دارد ؟ چرا خداوند حفظشان نكرد ؟!

    ننشرها با ننشزها و فتبینوا با فتثبتوا وطلع با طلح و رجزبا رجس و زغت با صغت ، ملك با مالك و وصیله با وسیله يدسه با يدسها ، بطونه با بطونها و..صابئون با صابئين فرق دارند یا نه ؟

    إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ {البقرة/62}


    إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالصَّابِؤُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وعَمِلَ صَالِحًا فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ {المائدة/69}

    بالاخره صابئون درسته یا صابئین ؟! بقول عائشه که این خطای کتّاب است .درحالیکه وفق قواعد زبان عرب صابئین درست است .


    كدام محفوظ است ؟؟؟!!!!!




  16. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۴/۳۱, ۱۸:۳۲ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود