صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از بعد زمان و آفریده شدن آن توسط خداوند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    172
    حضور
    4 روز 15 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    274

    اشاره منظور از بعد زمان و آفریده شدن آن توسط خداوند




    با سلام
    ببخشید نمی دونم تالار درستی رو برای سوالم انتخاب کردم یا خیر
    می خواستم مفهوم بعد زمان رو بدونم واقعا نیم تونم درکش کنم
    اینکه خداوند زمان را آفرید یعنی چه؟
    قبل از آفریده شدن زمان یعنی آحه چی؟؟؟؟؟
    ممنون میشم کمکم کنید.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۰:۳۳
    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

    حمد و سپاس مخصوص خدایی که ما را جزء پیروان امام علی و امامان معصوم قرار
    داد

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58346



    با نام و یاد دوست







    منظور از بعد زمان و آفریده شدن آن توسط خداوند








    کارشناس بحث: استاد صدیق

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط javad_joon نمایش پست ها
    می خواستم مفهوم بعد زمان رو بدونم واقعا نیم تونم درکش کنم
    اینکه خداوند زمان را آفرید یعنی چه؟
    قبل از آفریده شدن زمان یعنی آحه چی؟؟؟؟؟

    با سلام
    پیش از پاسخ به این سوال لازم است به چند نکته توجه کنیم.

    نکته اول: تعریف زمان
    در مورد زمان، دیدگاه های مختلفی میان اندیشمندان مطرح شده است.
    البته همه فلاسفه اسلامی در این مطلب اتفاق نظر داشته اند که زمان، نوعی مقدار و کمیت متصل است که ویژگی آن، قرار ناپذیری است و به واسطه حرکت بر اجسام عارض میشود.
    این دیدگاه ها بقدری مختلف و متناقض است که کمتر مسئله فلسفی را میتوان با آن مقایسه کرد.
    برخی آنرا از جواهر مجرد و برخی دیگر از امور وهمی دانسته اند.
    تا زمان ملاصدرا نگاه به زمان در همین حد بود ولی ابهامهایی از جنبه های مختلف در مورد آن وجود داشت که جناب صدرالمتالهین را بر آن داشت تا بر اساس مبانی خود، در مقوله حرکت نیز تحقیق مبسوطی انجام دهد و نظریه جدیدی را ارائه کند.
    بر اساس دیدگاه ملاصدرا، زمان عبارت است از بُعد و امتدادی گذرا که هر موجود جسمانی علاوه بر ابعاد طول، عرض و ضخامت، آن را داراست.
    زمان، همانند حجم اجسام، صفتی ذاتی و درونی برای اجسام به شمار میرود و به همین جهت، هر پدیده ای، زمانی مخصوص به خود را خواهد داشت.
    (1)

    نکته دوم: واقعیت زمان
    نکته دیگر این است که زمان همانند حرکت، از مفاهیم ماهوی نیست بلکه مفهومی است عقلی که از نحوه وجود مادیات انتزاع میشود.
    به عبارت دیگر، وجود مستقلی در خارج ندارد بلکه صرفا منشأ انتزاعی(به نام حرکت جسم مادی) در خارج دارد که به واسطه همان منشأ انتزاع زمان نیز انتزاع میشود.
    اشیای مادی به واسطه حرکتی که دارند، امتدادی در کنار طول و عرض و عمق پیدا میکنند که از آن تعبیر به زمان میشود.
    و همانطور که طول و عرض و عمق، واقعیت مستقلی جدای از خود جسم مادی خارجی ندارند، زمان نیز وجودی مستقل ندارد.(2)

    نکته سوم: ازلی بودن عالم
    نکته مهم دیگری که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که زمان همانند خود عالم، ازلی است و ابتدای زمانی ندارد.
    یعنی نمیتوان یک قسمتی از زمان را در نظر گرفت که از آن قسمت، زمان به وجود آمده باشد.
    چرا که این فرض مستلزم آن است که قبل از آن قطعه از زمان(که از آن لحظه زمان به وجود آمده است)، قطعه زمانی ای باشد که زمان در آن نباشد و این جمله متناقض است.
    نمیتوان قطعه ای از زمان را فرض کرد که زمان در آن نباشد.(3)


    بنابر این سه نکته:
    اولا
    :زمان امری مستقل از موجودات عالم مادی نیست تا ما بخواهیم از مخلوق بودن آن و نحوه آن سوال کنیم.
    بلکه از همان موقعی که اجسام مادی وجود یافتند و خلق شدند، به واسطه حرکتهای مختلفی که دارند، حرکتشان دارای امتدادی بوده است که از آن تعبیر به زمان میشود.

    ثانیا
    : زمان ابتدا ندارد و همیشه بوده است و به اصطلاح زمان ازلی است.

    موفق باشید.
    ــــــــــ
    1. آموزش فلسفه، محمد تقی مصباح یزدی، جلد2، درس43
    2.همان
    3.نهایه الحکمه، علامه طباطبایی، مرحله4، فصل6، ص81




    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ در ساعت ۰۵:۰۶
    منظور از بعد زمان و آفریده شدن آن توسط خداوند

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    172
    حضور
    4 روز 15 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    274



    پس زمان چیزی نیست که به خودی خود مستقل خلق شده باشد در واقع وقتی چیزی آفریده شد زمان خلق شد درسته؟
    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

    حمد و سپاس مخصوص خدایی که ما را جزء پیروان امام علی و امامان معصوم قرار
    داد

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    فیزیک ,کیهان شناسی,فلسفه,تاریخ باستان
    نوشته
    595
    حضور
    41 روز 16 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    894



    زمان از همان خلق ماده معنتی پیدا کرد و از ابعاد ماده محسوب میشه و وجودش مستقل از ماده نیست تا بگیم قبل از افریده شدن زمان چه معنی میده.بنابراین قبل از زمان هم معنی نداره.اما اینکه بگیم زمان ابتدا نداره اشتباس.ایتدای زمان ابتدای افرینش ماده هست.اما افرینش ماده براحتی قابل درک نیست که مثلا فکر کنیم یهو ماده خلق میشه و زمان شروع به ادامه یافتن میکنه.بعضی از داشنمندان تئوری قایبل پذیرش بیگ بنگ رو مطرح کرده و ابتدای زمان رو موقع انفجار بزرگ میدونن.صرفه نظر از اینکه این گفته تا چه حد به واقعیت نزدیک باشه میشه گفت زمان قابل جدا شدن از ماده نبوده و هر موقع که ماده بوده زمان بوده و هر موقع که ماده نبوده زمان اصلا معنی نداشته(دقت کنید در اینجا کلمه هر موقع کلمه دقیق نیست یعنی در واقع در این جمله مجازا مجبور به استفاده از این کلمه میشویم)

  10. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط javad_joon نمایش پست ها
    پس زمان چیزی نیست که به خودی خود مستقل خلق شده باشد در واقع وقتی چیزی آفریده شد زمان خلق شد درسته؟
    باسلام
    دقت کنید، زمان اصلا وجود خارجی ندارد نه مستقلا و نه به تبع موجود دیگری.
    بلکه زمان همانطور که عرض شد، نشانه میزان حرکت است و امری است انتزاعی.
    به اصطلاح، معقول ثانی فلسفی است که خودش مصداقی در خارج ندارد اما از نحوه وجود موجودات عالم خارج، میتوان انرا به دست آورد. مانند رابطه علیت که غیر از علت ومعلول، چیزی در خارج به صورت مشخص به نام علیت نداریم بلکه علیت از نحوه ارتباط علت و معلول به دست می اید و نشان دهنده نوع رابطه این دو موجود خارجی است.


    منظور از بعد زمان و آفریده شدن آن توسط خداوند

  11. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    اما اینکه بگیم زمان ابتدا نداره اشتباس.ایتدای زمان ابتدای افرینش ماده هست
    باسلام
    اتفاقا، قائل شدن به ابتدا داشتن زمان، عقلا باطل و موجب تناقض است.
    چون اگر بگوییم یا حتی فرض کنیم که زمان نیز ابتدا داشته باشد، این مستلزم آن است که قبل از زمان ابتدای زمان، زمانی باشد که زمان در آن نباشد و از آن به بعد ایجاد شده باشد و این یعنی تناقض صریح:
    زمانی باشد که زمان در آن نباشد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    مثلا فکر کنیم یهو ماده خلق میشه و زمان شروع به ادامه یافتن میکنه
    بینگ بنگ، نظریه تبیین ابتدای خلقت ماده نیست، بلکه در صدد تبیین ابتدای پیدایش جهان و شروع به گسترشش است.
    چون خیلی واضح است که بینگ بنگ توسعه یافتن و انفجار یک ماده است.
    پس قبل از ان نیز ماده هست ولی ماده اولیه.
    گذشته از اینکه این زمان، نمیتواند ابتدای زمان باشد چرا که تناقض صریح است.

    منظور از بعد زمان و آفریده شدن آن توسط خداوند

  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    فیزیک ,کیهان شناسی,فلسفه,تاریخ باستان
    نوشته
    595
    حضور
    41 روز 16 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    894



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    تفاقا، قائل شدن به ابتدا داشتن زمان، عقلا باطل و موجب تناقض است.
    چون اگر بگوییم یا حتی فرض کنیم که زمان نیز ابتدا داشته باشد، این مستلزم آن است که قبل از زمان ابتدای زمان، زمانی باشد که زمان در آن نباشد و از آن به بعد ایجاد شده باشد و این یعنی تناقض صریح:
    با سلام
    وقتی میگیم ابتدای زمان حرف ما تسامح داره.یعنی این کلمه قبل از زمان ایتدای اغاز زمان اون معنی اصلی رو نداره.ما چون در حصار زمان هستیم ناگزیر به استفاده از این واژه هستیم .یعنی قبل از زمان اصلا زمانی وجود نداره که ما در موردش صحبت کنیم و بگیم استعمال کلمه قبل اشتباهه پس این کلمه قبل مسامحه امیزه .بخاطر همین به نظر میادنمیتونیم برای زمان ایتدا تصور کنیم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    بینگ بنگ، نظریه تبیین ابتدای خلقت ماده نیست، بلکه در صدد تبیین ابتدای پیدایش جهان و شروع به گسترشش است.
    چون خیلی واضح است که بینگ بنگ توسعه یافتن و انفجار یک ماده است.
    پس قبل از ان نیز ماده هست ولی ماده اولیه.
    گذشته از اینکه این زمان، نمیتواند ابتدای زمان باشد چرا که تناقض صریح است.
    این درست که موقع بیگ بنگ هم ماده اولیه وجود داشت ولی این انفجار که اغاز شد زمان نیز با حرکت ان معنی گرفت.
    در ضمن اگه ما نتونیم برای زمان ایتدایی قائل بشیم چرا باید بتونیم براش ازلیت قائیل بشم و به همین منوال ابدیت؟؟ .من در مقالالت پایان و سر انجام جهان خوندم که وقتی عمر ماده جهان به پایان میرسد زمان نیز به پایان میرسید این یعنی زمان حتی انتها نیز دارد خب قاعدتا ابتدا نیز باید داشته باشد
    واقعا ازلیت زمان غیر قابل تصور نیست از نظر شما؟
    ویرایش توسط Miss.Narges : ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۱:۳۴

  14. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    77
    حضور
    1 روز 22 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    116



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    نکته سوم: ازلی بودن عالم
    نکته مهم دیگری که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که زمان همانند خود عالم، ازلی است و ابتدای زمانی ندارد.
    سلام، یعنی چی؟ یعنی از نظر دین اسلام ماده ازلی هست؟ از نظر ازلی بودن مثل خداست یعنی؟
    میشه مفهومشو توضیح بدین

  15. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    وقتی میگیم ابتدای زمان حرف ما تسامح داره.یعنی این کلمه قبل از زمان ایتدای اغاز زمان اون معنی اصلی رو نداره.ما چون در حصار زمان هستیم ناگزیر به استفاده از این واژه هستیم .یعنی قبل از زمان اصلا زمانی وجود نداره که ما در موردش صحبت کنیم و بگیم استعمال کلمه قبل اشتباهه پس این کلمه قبل مسامحه امیزه .بخاطر همین به نظر میادنمیتونیم برای زمان ایتدا تصور کنیم.
    باسلام
    ابتدا نداشتن زمان، به خاطر ضعف ادراک ما نیست بلکه امری است واقعی. چون همانطور که گفتم قائل شدن به ابتدا برای زمان، خود متناقض است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    این درست که موقع بیگ بنگ هم ماده اولیه وجود داشت ولی این انفجار که اغاز شد زمان نیز با حرکت ان معنی گرفت.
    لطفا دقت کنید.
    شما میفرمایید زمانی که این انفجار(فرضی) روی میدهد، زمان شروع میشود: این یعنی مثلا در نقطه a، حادثه ای به نام شروع شدن زمان شروع میشود که ما نام آنرا b میگذاریم.
    این مسئله دو حالت بیشتر ندارد.
    فرض اول: شروع زمان در بخشی از زمان روی داده است.
    فرض دوم: شروع زمان، در بخشی از زمان روی نداده است.

    فرض دوم مستلزم این است که شما بگویید در نقطه a حادثه ای روی داده است به نام شروع زمان که مقارن است با انفجار بزرگ. این حادثه(انفجار و ایجاد زمان)، قبلی دارد یا ندارد؟ یعنی وقتی شما زمان و حوادث انرا دنبال میکنید، به دیواری میرسید به نام بینگ بنگ(طبق فرض)، حال اگر از این نقطه نیز بگذرید، به پرتگاه عدم میرسید یا اینکه قبلی وجود دارد هرچند چیزی وجود ندارد.
    اگر بگویید که قبلی وجود ندارد، این بافرض اینکه این انفجار در ماده اولیه روی داده است منافات دارد. چون بالاخره فرض شما این است که این انفجار در ماده اولیه روی داد و بعدا عالم توسعه یافت. پس ماده اولیه، قبل از این انفجار وجود داشته است. وجود داشتن آن نیز حتما باید در ظرف زمان باشد.
    اگر بگویید که قبل وجود دارد، این نیز با این ادعایتان که زمان بعد از انفجار(یا هم زمان با آن به وجود آمده) منافات دارد.
    پس در هر دو صورت، این ادعا که زمان به واسطه بینگ بنگ و بعد از آن به وجود آمده است، نادرست و متناقض با یکی از بخشهای ادعایتان است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    در ضمن اگه ما نتونیم برای زمان ایتدایی قائل بشیم چرا باید بتونیم براش ازلیت قائیل بشم و به همین منوال ابدیت؟؟
    ازلی یعنی همین.
    یعنی موجودی که نمیتوان برای آن ابتدای زمانی در نظر گرفت.
    یعنی هر نقطه ای از زمان در نظر گرفته شود، آن موجود در آن نقطه و نقطه قبل از آن بوده است و نمیتوان هیچ بخشی اززمان را در نظر گرفت که این موجود در آن بخش نباشد.
    ابدیت نیز منافاتی با بی نقطه ابتدایی بودن ندارد چون نقطه ابتدایی نداشتن یعنی ابتدا نداشتن و ابدی یعنی انتهای زمانی نداشتن.
    هرچند فعلا بحث ما بر سر ازلیت است نه ابدیت.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    من در مقالالت پایان و سر انجام جهان خوندم که وقتی عمر ماده جهان به پایان میرسد زمان نیز به پایان میرسید این یعنی زمان حتی انتها نیز دارد خب قاعدتا ابتدا نیز باید داشته باشد
    چون زمان مربوط به ماده و بعد چهارم آن است، وجودش نیز وابسته به آن است.
    هرگاه شما ماده را داشتید، زمان را نیز خواهید داشت.

    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    واقعا ازلیت زمان غیر قابل تصور نیست از نظر شما؟
    ازلیت زمان را نمیتوان تصور کرد اما میتوان اثبات کرد.

    منظور از بعد زمان و آفریده شدن آن توسط خداوند

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود