صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    516
    حضور
    2 روز 21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1161

    اشاره بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی




    در برخی آیات قرآن از مهاجرین و انصار تمجید شده به صورتی که مورد رضایت خداوند هستند؟ اهل سنت مدعیتند این آیات دلالت دارد که مهاجرین و انصار همگی تا آخر عمر مورد رضایت خداوند و پیامبرصلی الله علیه واله وسلم بوده اند؟ آیا از نظر تاریخی شواهدی هست که ثابت کند برخی از این دو گروه از دایره اسلام بیرون رفته اند یا مورد غضب پیامبرصلی الله علیه واله وسلم قرار گفته اند
    آیات مربوطه

    وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (100)
    لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذينَ اتَّبَعُوهُ في‏ ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزيغُ قُلُوبُ فَريقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحيمٌ (117)
    وَ لا يَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَ السَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبى‏ وَ الْمَساكينَ وَ الْمُهاجِرينَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (22)
    النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ في‏ كِتابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُهاجِرينَ إِلاَّ أَنْ تَفْعَلُوا إِلى‏ أَوْلِيائِكُمْ مَعْرُوفاً كانَ ذلِكَ فِي الْكِتابِ مَسْطُوراً (6)
    لِلْفُقَراءِ الْمُهاجِرينَ الَّذينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أَمْوالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً وَ يَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ (8)
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۸:۴۱
    لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في شَيْ ءٍ(ال عمران 28)نبايد مؤمنان ، كافران را به جاي مؤمنان به دوستي برگزينند پس هر، كه چنين كند او را با خدا رابطه اي نيست (عربستان در تمام معادلات جهانی در جبهه اسرائیل وامریکا هستند برادران اهل سنت تفکر کنید)

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58356



    با نام و یاد دوست







    بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی








    کارشناس بحث: استاد عماد

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم اردکانی نمایش پست ها
    در برخی آیات قرآن از مهاجرین و انصار تمجید شده به صورتی که مورد رضایت خداوند هستند؟ اهل سنت مدعیتند این آیات دلالت دارد که مهاجرین و انصار همگی تا آخر عمر مورد رضایت خداوند و پیامبرصلی الله علیه واله وسلم بوده اند؟ آیا از نظر تاریخی شواهدی هست که ثابت کند برخی از این دو گروه از دایره اسلام بیرون رفته اند یا مورد غضب پیامبرصلی الله علیه واله وسلم قرار گفته اند
    سلام علیکم
    در بین مهاجرین(به حبشه و مدینه) و نیز انصار هستند کسانی پس از ایمان انحراف پیدا کرده، برخی از اسلام برگشته و مرتد شدند، برخی از جمله منافقین معروف شدند و برخی نیز عملکردشان طوری است که نمی توان آنان را مورد رضایت خداوند تا آخر دانست.
    در مورد مهاجرین به حبشه که قطعا بر مهاجرین به مدینه سبقت دارند افرادی هستند که حتی در حبشه از اسلام برگشته و مرتد شدند اثبات این امر ولو در یک نفر باعث می شود تا برداشت اهل سنت از این آیات با مشکل مواجه شود. و نظریه چک سفید داشتن سابقون در مهاجرین و انصار از طرف خداوند را به تزلزل بکشاند
    نیز در مورد مهاجرین و انصار اگر یک نفر پیدا کنیم که هم از نظر اهل سنت و هم از نظر شیعه کفرشان ثابت باشد، یا جزء منافقین قرار گرفته باشند باز نظریه فوق محلی از اعراب نخواهد داشت.
    البته بسیاری از سابقون از مهاجرین و انصار عملکردشان طوری است که نمی توان آنان را داخل در رضایت خداوند دانست اما اهل سنت در مورد آنان بحث اجتهاد خطائی را مطرح می کنند لذا ما ابتدا به افرادی از مهاجرین و انصار اولیه می پردازیم که کفر یا ارتداد یا نفاق شان مورد قبول اهل سنت نیز باشد تا نگویند:اجتهد اخطا. و برای این خطای در اجتهاد حتی مستحق اجر وپاداش نیز شوند!!!

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۷:۴۲
    بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    یکی از مهاجرین به حبشه عبیدالله بن جحش شوهر ام حبیبه دختر ابوسفیان است. ام حبیبه همان است که جزء همسران پیامبرصلی الله علیه واله و سلم شد. او با شوهر اولش عبیدالله بن جهش در مکه اسلام می آورد و همراه او با عده ای از مسلمانان مجبور به جلای وطن و مهاجرت به حبشه می شوند.
    بدیهی است که مهاجرین به حبشه حتی از نظر سبقت مقدم بر مهاجرین به مدینه باشند زیرا سالها قبل از آنان به حبشه رفتند.
    اما عبیدالله بن جحش در حبشه از اسلام برگشت و به دین مسیحیت گروید و در همان جا در گذشت.

    ابن عبدالبر در شرح عبدالله بن جحش می نویسد« كان هو و أخوه أبو أحمد عبد بن جحش من المهاجرين الأولين ممن هاجر الهجرتين، و أخوهما عبيد الله بن جحش تنصّر بأرض الحبشة، و مات بها نصرانيا.»(1)


    عبدالله بن حجش و برادرش از اولین مهاجرین هستند برادر این دو عبیدالله بن جحش در حبشه نصرانی شد و کیش مسیحیت از دنیا رفت.
    او در جای دیگر در ومورد حبیبه دختر ام حبیبه و عبیدالله بن جحش می گوید:«هاجر إلى أرض الحبشة حبيبة بنت عبيد الله بن جحش. قال: ثم تنصّر هنالك أبوها و مات نصرانيا.»(2)
    حبیبه دختر عبیدالله بن جحش به حبشه هجرت کرد سپس پدرش مسیحی شده و در آنجا مرد.
    در منابع دیگر نیز به این مطلب اشاره شده است.(3)

    1.الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، أبو عمر يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر (م 463)، تحقيق على محمد البجاوى، بيروت، دار الجيل، ط الأولى، 1412،ج‏3،ص:878
    2.همان، ص1809
    3 أسد الغابة فى معرفة الصحابة، عز الدين بن الأثير أبو الحسن على بن محمد الجزرى(م 630)، بيروت، دار الفكر، 409،ج‏6،ص:60؛ كتاب جمل من انساب الأشراف، أحمد بن يحيى بن جابر البلاذرى (م 279)، تحقيق سهيل زكار و رياض زركلى، بيروت، دار الفكر، ط الأولى، 1417:438(چاپ‏زكار،ج‏2،ص:71) و ج11، ص192 أنساب‏الأشراف،ج‏11،ص:192، : الطبقات الكبرى، محمد بن سعد بن منيع الهاشمي البصري (م 230)، تحقيق محمد عبد القادر عطا، بيروت، دار الكتب العلمية، ط الأولى، 1410،ج‏8،ص:77

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۵/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۱:۲۳
    بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    در مورد سابقون از انصار نیز می توان ثعلبه بن حاطب را نام برد. وی از جمله افرادی است که در جنگ بدر و احد حضور داشته است. وی از پیامبرصلی الله علیه واله وسلم خواست تا دعا کند تا مالش زیاد شود پس از کلی اصرار و توصیه های اخلاقی پیامبر صلی الله علیه واله و سلم دعا نمودند اما او از دادن واجبات مالی خودداری کرد و آیه «وَ مِنْهُمْ من عاهَدَ الله لَئِنْ آتانا من فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ ... 9: 75» درباره وی نازل شده است. او در زمان عمر یا در زمان خلافت عمر از دنیا رفته است البته برخی گفته اند در زمان عثمان از دنیا رفته است(1) وقتی نماینده های رسول خداصلی الله علیه واله وسلم برای گرفتن زکات نزدش رفتند او گفت این جزیه است.
    این خبر به حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم رسید سه مرتبه فرموند: وای بر ثعلبه. سپس آیه فوق نازل شد. ثعلبه خدمت رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم رسید و از ایشان خواست تا زکات را از وی قبول نماید پیامبر صلی الله علیه واله وسلم فرمودند خداوند مرا منع کرده تا از تو زکات قبول کنم و تا آخر عمر زکاتش را قبول نکرد. حتی ابوبکر، عمر و عثمان نیز از وی زکات قبول نکردند(2)
    اما ابن حجر که تعصب بیشتری دارد در صحت این گزارش (با تکیه بر حدیث«لا يدخل النّار أحد شهد بدرا و الحديبيّة» و حدیث امثال آن که برای استوار شدن نظریه عدالت صحابه جعل شده) تردید کرده است. اما ثعلبه را از جمله کسانی می داند که مسجد ضرار را پایه ریزی کردند(3)
    البته اگر این توجیه ابن حجر را بپذیریم نیز به نظریه عدالت صحابه خدشه وارد می شود زیرا صحابه به مسلمانان پس از حدیبیه نیز اطلاق می شود.

    1. الاستيعاب،ج‏1،ص:210
    2. أسدالغابة،ج‏1،ص:285
    3. الإصابة فى تمييز الصحابة، احمد بن على بن حجر العسقلانى (م 852)، تحقيق عادل احمد عبد الموجود و على محمد معوض، بيروت، دارالكتب العلمية، ط الأولى، 1415لإصابة،ج‏1،ص:516


    بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    516
    حضور
    2 روز 21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1161



    احتمال نمی دهید دو ثعلبه بوده است
    لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في شَيْ ءٍ(ال عمران 28)نبايد مؤمنان ، كافران را به جاي مؤمنان به دوستي برگزينند پس هر، كه چنين كند او را با خدا رابطه اي نيست (عربستان در تمام معادلات جهانی در جبهه اسرائیل وامریکا هستند برادران اهل سنت تفکر کنید)

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    بله ابن حجر نیز ابتدا شخصی به نام ثعلبه بن حاطب بن عمرو بن عبید بن ایمه بن زید بن مالک بن عوف بن عمرو بن مالک بن اوس یاد که و گفته وی در احد شهید شد و سپس ترجمه شخص دیگری را با نام ثعلبه بن حاطب یا ثعلبه بن ابی حاطب شروع کرده و آنچه درباره این شخص مذموم است را به وی نسبت داده است.(1) اما این گفته ابن حجر با گفته بسیاری از تاریخ نویسان و ترجمه نگاران قبل از وی هم خوانی ندارد زیرا
    یک : ابن عبدالبر انچه در مورد منع زکات و نزول آیه وارد شده را در ترجمه «ثعلبة بن حاطب بن عمرو بن عبيد بن أمية بن زيد بن مالك بن عوف ابن عمرو بن عوف‏» آورده است نه ثعلبه بن ابی حاطب مجهول که نام حتی نام پدربزرگش مشخص نباشد.(2)
    دو: ابن کثیر در اسدالغابه نیز گفته: ثعلبة بن حاطب‏بن عمرو بن عبيد بن أميّة بن زيد بن مالك بن عوف بن عمرو ابن عوف بن مالك بن الأوس الأنصاري الأوسي شهد بدرا، قاله محمد بن إسحاق و موسى بن عقبة.و هو الّذي سأل النبي صلّى الله عليه و سلم أن يدعو الله أن يرزقه مالا
    وی در این عبارت هم به نسب ثعلبه اشاره کرده هم به بدری بودن وی و هم به جریان منع و زکات و نزول آیه و عدم قبول پیامبرصلی الله علیه واله وسلم از زکات وی
    ابن کثیر همچنین در البدایه و النهایه از بیهقی نقل کرده که ثعلبه بن حاطب از سازندگان مسجد ضرار است و از دادن زکات خودداری کرد.(4)
    سه: بلاذری در انساب الاشراف نیز از شخصی به نام ثعلبة بن حاطب ابن عمرو بن عبيد یاد کرده و جریان منع زکات و... مسجد ضرار را به وی منتسب دانسته است .(5)
    چهار: مقریزی در امتاع الاسماع نیز ثعلبة بن حاطب بن عمرو بن عتبة همان سازنده مسجد ضرار و مانع زکات عنوان نموده است.(6)
    پنج: طبری نیز از ثعلبه بن حاطب به عنوان مانع زکات یاد کرده است.
    شش: بیهقی در حدیثی طولانی داستان ثعلبه و دعای برای ازدیاد مالش را نقل کرده و او را ثعلبه بن حاطب دانسته است.(8)
    هفت : ابن هشام ثعلبه بن حاطب را از منافقین داسته و ساخت مسجد ضرار را به وی نسبت داده و او را منابع زکات عنوا نموده است(9) وی حتی ثعلبه را جز کسانی دانسته که حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم را اذیت کردند و آیه مزمت آنان نازل شد.(10)

    _________________________________________________
    1. الإصابة،ج‏1،ص:516
    2.الاستيعاب،ج‏1،ص209-210
    3. أسدالغابة،ج‏1،ص:284
    4 . البدايةوالنهاية،ج‏5،ص:35
    5.أكتاب جمل من انساب الأشراف، أحمد بن يحيى بن جابر البلاذرى (م 279)، تحقيق سهيل زكار و رياض زركلى، بيروت، دار الفكر، ط الأولى، 1417،ج‏1،ص:276(چاپ‏زكار،ج‏1،ص :327)
    6. إمتاع الأسماع بما للنبى من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع، تقى الدين أحمد بن على المقريزى (م 845)، تحقيق محمد عبد الحميد النميسى، بيروت، دار الكتب العلمية، ط الأولى، 1420، ج‏14،ص:350
    7. تاريخ‏الطبري،ج‏3،ص:124
    8. دلائل‏النبوة،ج‏5،ص:289
    9. السيرةالنبوية،ج‏1،ص:522؛
    10 . السيرةالنبوية،ج‏2،ص:551





    بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    جالب است که هیچ کس از شهادت ثعلبه در جنگ احد یاد نکرده بجز ابن حجر
    ابن سعد در طبقات کبری در ترجمه ثعلبه بن حاطب او را از حاضران در جنگ بدر و احد دانسته اما به شهادتش در جنگ احد اشاره نکرده است.(1) واقدی نیز او را جزو حاضران در جنگ احد دانسته و نه تنها به شهادت وی در این جنگ اشاره کرده و بلکه جزء فراریان جنگ دانسته است.(2) او در جنگ تبوک نیز از ثعلبه یاد کرده است.(3) وی همچنین از شرکت ثعلبه در ساخت مسجد ضرار(4) و نیز داستان زکات وی یاد کرده است(5)

    بجز ابن حجر نه کسی ادعا کرده که دو ثعلبه بن حاطب بوده و نه کسی ثعلبه دوم را ثعلبه بن ابی حاطب دانسته است. مشخص می شود ابن حجر برای فرار از اشکال نسبت به نظریه عدالت صحابه پیش قدمی کرده و در یک فرار به جلو، اشکال مقدر را توجیه نموده است. و تنها ابن حجر است که اشتباه ابن کلبی در به شهادت رسیدن ثعلبه جنگ احد را بزرگ کرده و با زیر پا نهادن آن همه اقوال ثعلبه مذموم را بن ابی حاطب دانسته نه ابن حاطب(6)!!!!!!!!!!!
    حتی ابن کثیر نیز به گفته ابن کثیر اشاره نموده و یاد آور شده که کشته شدن ثعلبه در جنگ احد را یا از اوهام ابن کلبی است یا چاره ای نداریم قصه را ساختگی زکات را ساختگی بدانیم او قطعا دو ثعلبه تصور کنیم سپس می گوید او همان است و در آن شکی نیست لذا داستان را نسبت به ثعلبه بن حاطب صحیح می داند(7)

    1. الطبقات‏الكبرى،ج‏3،ص:351
    2. المغازى،ج‏1،ص:277
    3. همان،ج‏3،ص:1003
    4. همان،ج‏3،ص:1048
    5.همان،ج‏3،ص:1064
    7.أسدالغابة،ج‏1،ص:285

    بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    516
    حضور
    2 روز 21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1161



    در مورد مهاجرین به مدینه که از سابقون باشند کسی داریم که در دینش خلل ایجاد شده باشد و این خلل در دین مورد تایید اهل سنت نیز باشد؟
    لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في شَيْ ءٍ(ال عمران 28)نبايد مؤمنان ، كافران را به جاي مؤمنان به دوستي برگزينند پس هر، كه چنين كند او را با خدا رابطه اي نيست (عربستان در تمام معادلات جهانی در جبهه اسرائیل وامریکا هستند برادران اهل سنت تفکر کنید)

  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم اردکانی نمایش پست ها
    در مورد مهاجرین به مدینه که از سابقون باشند کسی داریم که در دینش خلل ایجاد شده باشد و این خلل در دین مورد تایید اهل سنت نیز باشد؟
    اجازه بفرمائید نمونه دیگری از انصار بیان شود سپس بحث مهاجرین به مدینه نیز مطرح خواهد شد


    معتب بن قشیر از انصار و از کسانی است که بدر و احد را درک کرده و حتی در پیمان عقبه نیز حضور داشته است(1) او از منافقین و سازندگان مسجد ضرار بوده (2)و در روز احد گفت:« لَوْ كانَ لَنا من الْأَمْرِ شَيْ‏ءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا». البته ابن حجر همان طور که در مورد ثعلبه در صدد توجیه برآمده بود در مورد این شخص نیز گفته «قیل انه منافقا» (3)واژه قیل مشعر به ضعف است. ابن حجر خواسته در منافق بودن وی تردید کرده باشد اما بلاذری نه تنها تردید نکرده بلکه هنگام نام بردن از منافقین به معتب رسیده و توضیح داده که معتب در روز احد گفت اگر ما بر حق بودیم در اینجا کشته نمی شدیم. در روز احزاب نیز گفته محمد وعده گنجهای قیصر می دهد در صورتیکه جرئت نداریم به بیت الخلاء برویم. این جز غرور نیست.
    در مورد معتب بر برخی دیگر، نازل شده که «ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم آمنوا بما أنزل إليك و ما أنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت» و نیز از اینگونه موارد .
    این شخص هم در عقبه بوده هم در بدر و هم در احد

    1. الاستيعاب،ج‏3،ص:1430؛ أسدالغابة،ج‏4،ص:449
    2. أنساب‏الأشراف،ج‏1،ص:276(چاپ ‏زكار،ج‏1،ص:327)
    3. الإصابة،ج‏6،ص:138
    4. أنساب‏الأشراف،ج‏1،ص:277(چاپ ‏زكار،ج‏1،ص:328و 329



    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ در ساعت ۰۹:۴۱
    بررسی نظریه عدالت صحابه از جنبه تاریخی

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود