صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مکتب اخلاقی عرفانی نجف

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف




    باسمه تعالی
    مکتب اخلاقی عرفانی نجف، یکی از مهم ترین مکاتب عرفانی شیعه در دوران معاصر است که تاثیرات عمیقی را بر حوزه های علمی شیعه نهاده است.
    در کتابی با عنوان «مکتب عرفانی ملاحسینقلی همدانی- مکتب اخلاقی عرفانی نجف» تالیف آقای «محمود شیخ دام عزه» درباره این سلسله از علمای شیعه، کسانی چون سید علی شوشتری، آخوند ملاحسینقلی همدانی، سید احمد کربلایی، شیخ محمد بهاری، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، سید علی قاضی، علامه طباطبایی، آیت الله بهجت، آیت الله نجابت و سید هاشم حداد، سخن گفته شده است.
    تاریخ این مکتب و زندگی، آثار و احوال رجال آن، ابعاد گوناگون عرفان و معنویت این طریقه، به ویژه روش سلوکی و تربیتی آنان و نسبت آنان با سنت عرفانی اسلام در عرفان عملی و نظری، رویکردهای سیاسی اجتماعی آنان و موضع آنان در قبال تصوف از مباحث اصلی این کتاب است. بزرگان مکتب اخلاقی عرفانی نجف گونه ای از معنویت و عرفان اسلامی را که در خارج از حوزه تصوف و در بستر حوزه های علمیه شیعه شکل یافته، عرضه کرده اند. چنین معنویتی با بهره مندی از میراث معنوی اسلام، می تواند آموزه های فراوانی برای این روزهای ما داشته باشد.

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بخش اول:
    سلوک عملی و ویژگی های مکتب اخلاقیون


    اشاره
    در این بخش کوشش شده تا نمایی کلی از آرای معرفتی و سلوکی اخلاقیون و روش و سیره آنان ارائه شود، لذا مکتب اخلاقیون در چند فصل گوناگون و از چند منظر مختلف معرفی شده است: در فصل نخست عرفانی بودن این طریقه، مکتب بودن آن و در نهایت مولفه اساسی آن بررسی می شود.
    محقق معتقد است روش تربیتی اخلاقیون، اولا عرفانی است و ثانیا، می توان آن را یک مکتب معنوی دانست. این مدعا در مقابل این فرضیه قرار دارد که روش تربیتی آخوند همدانی و شاگردانش را تنها روش اخلاقی، خالی از وجود معنوی و خالی از ویژگی های مکتب ساز می داند.
    در فصل دوم کوشش شده است تا توصیفی دقیق و سامان مند از روش سلوکی اخلاقیون ارائه شود.
    در فصل سوم موضع این مکتب در قبال تصوف و حکمت اسلامی بیان شده و در فصل آخر رویکرد آنان نسبت به حضور سالک در اجتماع بررسی شده است.

    ویرایش توسط سمیع : 1395/04/22 در ساعت 21:49
    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  4. #3

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فصل اول:
    مکتب اخلاقیون نجف و عرفان اسلامی

    مقدمه:
    آقا سید علی شوشتری، آخوند ملا حسینقلی همدانی و شاگردان او، مانند سید احمد کربلایی، شیخ محمد بهاری، میرزا جواد ملکی تبریزی و ............و شاگردان شاگردان او، مانند سید جمال گلپایگانی، میرزا علی آقای قاضی و اقران او و شاگردان میرزا علی آقای قاضی مانند سید هاشم حداد، سید حسن مسقطی، علامه طباطبایی، شیخ عباس قوچانی و......... از مهم ترین شخصیت های معنوی شیعه در دوران معاصر هستند.
    انگیزه محقق در این پژوهش نشان دادن گونه ای از معنویت و عرفان اسلامی است که نزد این بزرگان در خارج تصوف و خانقاه جریان دارد و اتفاقا در بستر حوزه های علمیه شیعه رشد کرده و بالیده است.
    قاعدتاً چنین معنویتی ضمن بهره مندی از میراث معنوی اسلام، از آنچه در سنت عرفانی اسلام (یعنی تصوف) وجود داشته و دارد متفاوت است.

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  5. #4

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    محقق معتقد است روش تربیتی اخلاقیون اولا عرفانی است و ثانیا می توان آن را یک مکتب معنوی دانست. این مدعا در مقابل این فرضیه قرار دارد که روش تربیتی آخوند همدانی و شاگردانش را تنها روش اخلاقی، خالی از وجود معنوی و خالی از ویژگی های مکتب ساز می داند. در این فصل کوشیده شده است تا این وجه از طریقه اخلاقیون بررسی شود، لذا در آن به این پرسش ها پاسخ داده می شود:
    آیا روش تربیتی اخلاقیون را می توان عرفانی دانست؟
    آیا اطلاق عنوان مکتب بر این روش تربیتی صحیح است؟
    اگر این روش تربیتی را می توان مکتب دانست، مولفه اساسی آن چیست؟

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  6. #5

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1-1.عرفانی بودن یا نبودن مکتب اخلاقیون
    ممکن است این پرسش مطرح شود که نویسنده به چه دلیل طریقه اخلاقیون را مدرسه ای معنوی و تربیتی دانسته است، در حالی که از یک سو معمولاً کسانی به عنوان عارف مشهور می شوند که به تصوب منتسب هستند و روحانیون اهل تقوا و ریاضت شرعی معمولاً با عناوینی چون زاهد و متشرع شناخته می شوند، از سوی دیگر مجالس و دروس این بزرگواران به درس اخلاق شهرت داشته و این بزرگواران را اخلاقی می خوانده اند نه عارف.

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  7. #6

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا تعریفی از عرفان ارائه داد و سپس براساس آن تعریف عارف را معنا کرد و پچس از آن قضاوت نمود که آیا این افراد را می توان عارف دانست یا خیر؟ لذا در ابتدا باید در جست و جوی تعریفی برای عرفان اسلامی بود.
    در قسمت های بعد ابتدا با تکیه بر تعریف کلاسیک عرفان، سپس با تکیه بر مفهوم سنت و در نهایت با مراجعه به نگاه عمومی به مقوله عرفان و عارف درباره عرفانی بودن یا نبودن طریقه اخلاقیون قضاوت می کنیم.

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  8. #7

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1-1-1.قضاوت درباره عرفانی بودن یا نبودن طریقه اخلاقیون با تکیه بر تعریف کلاسیک عرفان
    برای اثبات عرفانی بودن طریقه تربیتی این بزرگان ناگزیریم از ارائه تعریفی از عرفان اسلامی. ساده ترین کار برای تعریف عرفان مراجعه به آثار کسانی است که عارف نامیده می شده اند و جست و جوی تعریف عرفان در آثار آنان است.
    عرفان را شهود مقید به شریعت تعریف کرده اند.[1]؛ بر اساس این تعریف عارف کسی است که واجد شهود مقید به شریعت باشد.
    پی نوشت:
    [1].السید الشریفعلی بن محمد الجرجانی، کتاب التعریفات؛ ذیل «عرفان»

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  9. #8

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تشخیص این مطلب که آیا فردی واجد شهود است یا نه؟ و اگر هست آیا شهودش به شریعت مقید است یا نه؟ از توان پژوهشگری که کارش رجوع به اسناد و مدارک و قضاوت و تحلیل درباره آنهاست خارج است؛ اما با مراجعه به زندگی و اقوال این بزرگان می توان شواهدی یافت که بر آن دلالت دارد که این بزرگواران واجد شهود بوده اند. از طرفی از شدت انقیاد آنان به آداب و احکام شریعت می توان حدس زد که شهود آنان نیز به شرع مقید باشد.
    در بخش های مختلف این اثر شواهدی از شهود این بزرگواران را آورده ایم و در همین فصل درباره شدت انقیاد آنان به شریعت سخن می گوییم.
    به نظر نگارنده بعید می نماید عارفی که ظاهر خود را به آداب شریعت آراسته و سلوک باطنی اش بر مبنای اذکار و اوراد منصوص نهاده شهود او به شریعت مقید نباشد. ظرف وجودی چنین عارفی بر اساس شریعت شکل گرفته است، لذا اگر تجلی در آن جای گیرد قاعدتا متناسب ظرف مقید به شریعت خواهد بود.

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  10. #9

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با وجود استدلال فوق برای شریعت مداری شهودبزرگان اخلاقیون، تعریف عرفان به شهود مقید به شریعت یا علم حضوری، در اثبات عرفانی بودن طریقه آخوند همدانی کمکی کند، زیرا تعریف عارف از عرفان تعریفی ناظر به درون است و چنان که روشن است مدعای عرفانی بودن طریقه آخوند همدانی و هیچ مکتب مدعی معنویتی را نمی توان با این تعریف سنجید؛ زیرا تنها فردی که می تواند درباره شهود داشتن یا نداشتن کسی و تقید یا عدم تقید آن شهود به شریعت قضاوت کند خداوند و آن دسته از اولیای الهی هستند که در مقامی برتر از فرد مدعی عرفان قرار دارند،
    بنابراین ما برای اطلاق نام عارف به یک فرد یا جریان نیازمند شاخصه هایی عینی تر هستیم. چنین امری در دفتر نمی گنجد و یا وادی پژوهش که ما در آن مقامیم، بیگانه است.ما در مقام یک پژوهشگر ناچاریم به سراغ تعریفی عینی تر از عرفان برویم و بر اساس آن تعریف بگوییم که چرا این بزرگان را عارف قلمداد کرده ایم.

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


  11. #10

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,641
    صلوات
    15890
    حضور
    41 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1-1-2.قضاوت درباره عرفانی بودن یا نبودن طریقه اخلاقیون با تکیه بر تعریف عرفان با محوریت مفهوم سنت
    ارائه تعریفی از عرفان اسلامی با موانع فراوانی روبه رو است؛ زیرا عرفان اسلامی نه کاملا یک نظام نظری صرف و سامانه ای فکری است و نه کاملا یک جریان اجتماعی دارای حیات تاریخی؛ بلکه سنتی است مشتمل بر برخی کاوش های نظری و برخی از اصول عملی و در عین حال دارای یک حیات تاریخی و اجتماعی. با وجود این موانع تفکیک ساحت فرهنگی و معرفتی عرفان اسلامی از ساحت اجتماعی آن محقق را در ارائه تعریفی دقیق یاری خواهد کرد.

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف

    مکتب اخلاقی عرفانی نجف


صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 1395/06/19, 14:22 : 22

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود