جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاسخ به اشکال مجلل ساختن قبور امامان معصوم (ع)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    21
    حضور
    7 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11

    پاسخ به اشکال مجلل ساختن قبور امامان معصوم (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط javad_joon نمایش پست ها
    آیت الله بر قعی تا آخر عمر هم نمی دانستند چند چند هستند
    متاسفانه ما عادت داریم که هر کس نظراتش مخالف نظر ما بود، ترور شخصیتی بکنیم. وی را حقیر، کوچک جلوه دهیم تا راحت تر بتوانیم نظریات وی را رد کنیم.

    آقای کارشناس شما اگر می تونی ثابت کن که جلال جبروت قصرهایی که بعنوان بارگاه برای ائمه ساخته اند، طبق سنت و سیره پیامبر و ائمه بوده است؟؟؟
    من در ابتدا یک مسلمان سنتی بودم، بعد با شبهه ها آشنا شدم و بیشتر آنها را مطالعه کردم و تبدیل به یک آتیست و آگنوستیک شدم. اما بعد از مدتی دوباره مسلمان شدم....

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,525
    حضور
    34 روز 7 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038



    نقل قول نوشته اصلی توسط دلفین نمایش پست ها
    متاسفانه ما عادت داریم که هر کس نظراتش مخالف نظر ما بود، ترور شخصیتی بکنیم. وی را حقیر، کوچک جلوه دهیم تا راحت تر بتوانیم نظریات وی را رد کنیم.

    آقای کارشناس شما اگر می تونی ثابت کن که جلال جبروت قصرهایی که بعنوان بارگاه برای ائمه ساخته اند، طبق سنت و سیره پیامبر و ائمه بوده است؟؟؟
    سلام

    ما کسی را ترور شخصیتی نکرده و نمی کنیم، اگر به فرایند بحث دقت کنید ما اشکالات و نواقص دیدگاه ایشان را پاسخ داده و کج فهمی و ضعف شناختی ایشان را آشکار و بیان کردیم.

    مطلبی که شما اشاره کردید در باره جلالت حرم شریف و اماکن مقدسه این بزرگواران گرچه در همین سایت هم مورد بررسی قرار گرفته می توانید به بحثهای مذکور مراجعه کنید. یا اگر مباحث مطرح شده قانعتان نکرد، تایپیک مستقلی را کلیک بزنید کارشناسان محترم و حقیر در خدمت هستیم، اجمالاً اینکه در هر مکتبی، حتی مکاتب غربی به حکم عقل، شأن و منزلت بزرگان آن مکتب را بزرگ می شمارند و یاد و خاطرشان را گرامی می دارند، آثار آنها را ارج می نهند تا یاد و خاطره آنها در ذهنها زنده و باقی بماند. در اسلام هم به حکم عقل و هم به حکم سفارش دین که سفارش شده ایم به عزیز شمردن بزرگان دین و پیروی از آنها، فلذا اینکه مزار شریف اولیاء دین را با جلالت و عظمت می سازیم به چند جهت است:

    اول: اینکه باید یاد و خاطره آنها زنده نگاه داشته شود و قدر و منزلتشان گرامی داشته شود زیرا آنها حقداران حقیقی ما هستند که اسباب هدایت بشریت را فراهم آورده اند.

    دوم: دین ما به عزیز شمردن و تکریم آنها و پیروی از آنها سفارش نموده، تفاوتی نمی کند چه زمان حیاتشان باشد چه پس از شهادتشان، چون به حکم دین انها همیشه زنده اند. ارتباط با آنها که الگوهای حقیقی بشریتند موجب تقویت و ثبات ارزشها و معنویت و دینداری پیروانشان می شود، و اماکن زیارتی آنها محلی برای عبادت خدای متعال جل اسمه می گردد.

    سوم: مادامیکه نام و یاد و خاطر آنها که اولیاء دین و نشانه های آشکار راه حق و حقیقت هستند در نظر پیروانشان زنده باشد، دین الهی و مکتب حقه زنده خواهد ماند و مانع نفوذ مخالفان مکتب و انحرافات و کجروی ها خواهد گشت.

    چهارم: به حکم عقل، مردم هر چیزی که در نظرشان ارزشمند باشد را به بهترین نحو و کیفیت نگهداری و پاس می دارند و بیشترین هزینه را برای نمایاندن و جلوه گری آن گوهر ارزشمند به دیگران بکار می گیرند، در نظر شیعیان هیچ گوهری از وجود اولیاء الهی ارزشمند تر نیست فلذا با جان و دل، چنانکه برای ساختن و آباد کردن خانه های خود بیشترین تلاش را می کنند برای ساختن و آبادی مزار اولیاء دینشان صرف می کنند چه بسا اهتمامشان نسبت به ساختن و جلالت بخشیدن به حرم اولیاء الهی بیشتر است.

    پنجم: این کاری مردمی است و در کنار اهتمام به ده ها و صدها دستور دیگر دینی که با عشق به انجام آن مشغولند، نسبت به این مهم نیز عامل و پیگیرند. ضمن آنکه در حقیقت این اماکن مقدسه محلی برای عبادت خدای متعال است، چه چیزی ارزشمندتر از این مکانها که باید زیباترین، مجلل ترین و گواراترین فضاها را داشته باشد تا از لحاظ روانشناسی انسان از بودن و ماندن و ارتباط معنوی با صاحبخانه خسته و ملول نشود.

    و در پایان گفتنی است: چگونه است که مخالفین اماکن مقدسه اهل بیت (ع) به صدها نمونه هزینه های غیرضروری که در مجالس و محافل گناه و یا اقداماتی که توسط کمپانی های یهودی - غربی برای گمراه کردن بشریت برنامه ریزی و انجام می شود و نظائر آن ایراد نمی گیرید، اما به حرم اولیاء خدا که زمینه ارتباط با خداوند و عبادت و بندگی حضرت حق و ارتباط با اولیاء الهی را فراهم می سازد ایراد می گیرند.؟!

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست پاسخ به اشکال مجلل ساختن قبور امامان معصوم (ع)

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    21
    حضور
    7 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11



    درود،

    علی الظاهر کارشناس محترم هیچ روایت، حدیث، آیه ، سنتی از سنت پیامبر و ائمه بر وفق این مسئله نیافته است که بنا را بر احتجاج عقلی گذاشته است.

    اما اگر بنا بر احتجاج عقلی باشد، آنوقت با عاقلانه صحبت کنیم. بسیاری از مردم عاقل بی دین یا با دین امروزه واقعا این بارگاه مناصب و این کارها را زشت، خرافه پرستی می دانند و از آن اعلام برائت می کنند. این عقل جمعی است.

    اما دلایل عقلی شما هم بسی بچگانه و مسخره آمیز است،

    1- شما میان محل عبادت که در اسلام مسجد است و میان بارگاه و جلال جبروت فرعونی که بر قبر ائمه و امام زادگان ساخته می شود خلط مبحث کرده اید.

    فرض می کنیم این ها مسجد و یا محل عبادت باشد، به سراغ احادیث می رویم
    من از دو منبع تبیان و islamquest برای شما احادیث و مطلب می گذارم که هر دو مورد پذیرش شما باید باشد:

    http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa15159
    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=250108

    در آموزه های دینی از این که مساجد را شبیه عبادت گاه های یهودیان و مسیحیان تزیین کنند نهی شده است. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در این باره می فرماید: "لَا تُزَخْرِفُوا مَسَاجِدَکُمْ کَمَا زَخْرَفْتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى بیَعَهُمْ"؛ زینت نکنید مسجدهایتان را، آن گونه که یهودیان و مسیحیان عبادت گاه های خود را زینت می کنند.[ محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 371.[2]]
    من در ابتدا یک مسلمان سنتی بودم، بعد با شبهه ها آشنا شدم و بیشتر آنها را مطالعه کردم و تبدیل به یک آتیست و آگنوستیک شدم. اما بعد از مدتی دوباره مسلمان شدم....

  6. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    21
    حضور
    7 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11

    پاسخ به اشکال مجلل ساختن قبور امامان معصوم (ع)




    ادامه:

    در نقل اهل سنت نیز پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: ما ساء عمل قوم قطّ إلّا زخرفوا مساجدهم؛[2] چون عمل گروهى بد شود مساجد خویش را زینت کنند.

    اما ببینیم سایت حوزه علمیه قم درباره محل عبادت مساجد چه می گوید:
    http://www.hawzah.net/fa/Article/Vie...A7%D8%AC%D8%AF


    «...مساجد،کاخهائی برای افتخار نیستند،بلکه برای خضوع و خشوع و عبادت و بیان آداب اسلامی و مناجات و نیایش اند.عظمت مساجد،به زنده نگهداشتن آنها،با یاد خدا و امر بمعروف و نهی از منکر و ارشاد مردم براه مستقیم است،نه به دیوارهای بلند و قبه های رفیع و ستون های برافراشته و گلدسته های سر بفلک کشیده...از همینجاست که گرچه شکوه ظاهری و هنری و معماری مساجد افزایش یافته ولی در جان بیننده،آن هیبت و زیبائی و جلال را بر نمی انگیزد.مسجد پیامبر در صدر اسلام،با آن وضع ساده ای که داشت،آن هیبت و عظمت معروف را دارا بود،بدون اینکه سادگی،از قدر و جلال آن بکاهد.در عین حال،هنر و زیبائی و تزئینات و شکوه معماری و عظمت بنای مساجد دیگر هم باعث بالا رفتن ارزش مساجد دیگر نشده است...» (10)


    علی (ع) مسجدی را در کوفه مشاهده کرد که کنگره دار ساخته شده بود فرمود:گویا این،کنیسه یهود است!.و فرمود:مساجد بصورت ساده ساخته می شود نه کنگره دار. (11) کنگره دار بودن بنای مسجد در آن دوره،نسبت به وضعیت ساختمان ها،نوعی تجمل و تزئین محسوب می شده است.


    حدیث دیگری است که:
    «مساجد را بسازید و آنها را ساده قرار دهید.» (13) و در احادیث دیگری،از علائم آخر الزمان،تزئین و آرایش مساجد بیان شده و آمده است که:وقتی امام زمان قیام کند،مساجد کنگره دار را خراب می کند. (14)
    البته منظور از تزئین و آرایش مسجد،که ممنوع است،طلا کاری و زر اندود کردن است،نه معماری و کاشیکاری و بکار بردن دقت و هنر در بنای مساجد (آنگونه که در طول قرنها در معماری مسلمین در مساجد معمول بوده و رایج است) .




    من در ابتدا یک مسلمان سنتی بودم، بعد با شبهه ها آشنا شدم و بیشتر آنها را مطالعه کردم و تبدیل به یک آتیست و آگنوستیک شدم. اما بعد از مدتی دوباره مسلمان شدم....

  7. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    21
    حضور
    7 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11



    بنظر می آید نظر شما درباره محل عبادت یا مسجد و طرز ساخت و تزیین آن کاملا مخالف با سخنان و سیره ائمه باشد، بهتر است توبه کنید! گفته اید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    دوم: دین ما به عزیز شمردن و تکریم آنها و پیروی از آنها سفارش نموده، تفاوتی نمی کند چه زمان حیاتشان باشد چه پس از شهادتشان، چون به حکم دین انها همیشه زنده اند. ارتباط با آنها که الگوهای حقیقی بشریتند موجب تقویت و ثبات ارزشها و معنویت و دینداری پیروانشان می شود، و اماکن زیارتی آنها محلی برای عبادت خدای متعال جل اسمه می گردد.
    دارید احتجاج عقلانی می کنید دیگه؟ واقعا مردگان هر چند روح آنها آگاه باشد چه نیازی به جلال و جبروت زر و نقره و بارگاه قصر مانند دارند؟؟؟ چطور با این بارگاه اینها دارای عزت و کرامت می شوند؟؟؟ امیدوارم معنای حقیقی و واقعی عزت و کرامت را بدانید و باز مغالطه نفرمایید. طبق احادیث سهم همه مردگان چه اولیاء خدا، چه پست چه والا، یک متر ونیم قبر است و کسی منفعت بیشتری نمی برد. (این طبق احادیث است) هیچ نفع و منفعتی به اولیاء خدا از این ها نمی رسد. خلاصه از نظر عقلانی کارشناس محترم، یک بچه 18 ساله هم می فهمد که زر طلا، جلال جبروت دنیوی هیچ سود و منفعتی به یک مرده نمی رساند. حالا وی هر کس که باشد. فرمورده اید
    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    چهارم: به حکم عقل، مردم هر چیزی که در نظرشان ارزشمند باشد را به بهترین نحو و کیفیت نگهداری و پاس می دارند و بیشترین هزینه را برای نمایاندن و جلوه گری آن گوهر ارزشمند به دیگران بکار می گیرند، در نظر شیعیان هیچ گوهری از وجود اولیاء الهی ارزشمند تر نیست فلذا با جان و دل، چنانکه برای ساختن و آباد کردن خانه های خود بیشترین تلاش را می کنند برای ساختن و آبادی مزار اولیاء دینشان صرف می کنند چه بسا اهتمامشان نسبت به ساختن و جلالت بخشیدن به حرم اولیاء الهی بیشتر است.
    طریقه زنده نگهداشتن و پاس داشتن یک انسان ارزشمند چیست؟ آیا این نیست که سخنان وی را پاس بداریم. سعی کنیم با زندگی وی آشنا شویم. سخنان و احادیث و گفته های وی را مطلع شویم. از نقطه نظرهای وی آگاه شویم. در آخر به معنای واقعی توسل سعی کنیم در عمل مثل وی عمل کنیم؟؟؟؟؟ این حقیقت زنده نگهداشتن این است یا اینکه نه سعی کنیم نور قبر وی را پرنورتر کنیم و بجای یک چلچراغ چند تا چلچراغ وصل کنیم؟ اینطوری احتمالا آن شخص ارزشمند را بیشتر پاس داشته ایم؟؟؟؟ واقعا از نظر عقلانی، محل دفن یک اولیاء الهی ارزشمند است یا طریق و سیره و سخنان وی؟ شما باز هم خلط کرده اید. کدام یک باید پاس داشته شود؟ در آخر هم گفته اید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    چگونه است که مخالفین اماکن مقدسه اهل بیت (ع) به صدها نمونه هزینه های غیرضروری که در مجالس و محافل گناه و یا اقداماتی که توسط کمپانی های یهودی - غربی برای گمراه کردن بشریت برنامه ریزی و انجام می شود و نظائر آن ایراد نمی گیرید، اما به حرم اولیاء خدا که زمینه ارتباط با خداوند و عبادت و بندگی حضرت حق و ارتباط با اولیاء الهی را فراهم می سازد ایراد می گیرند
    لطفا برای توجیه عمل باطل خود، از باطل مثال نیاورید. که این فقط توجیه است آن هم یک توجیه زشت و شرم آور.
    من در ابتدا یک مسلمان سنتی بودم، بعد با شبهه ها آشنا شدم و بیشتر آنها را مطالعه کردم و تبدیل به یک آتیست و آگنوستیک شدم. اما بعد از مدتی دوباره مسلمان شدم....

  8. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,525
    حضور
    34 روز 7 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038



    نقل قول نوشته اصلی توسط دلفین نمایش پست ها
    درود،

    علی الظاهر کارشناس محترم هیچ روایت، حدیث، آیه ، سنتی از سنت پیامبر و ائمه بر وفق این مسئله نیافته است که بنا را بر احتجاج عقلی گذاشته است.

    اما اگر بنا بر احتجاج عقلی باشد، آنوقت با عاقلانه صحبت کنیم. بسیاری از مردم عاقل بی دین یا با دین امروزه واقعا این بارگاه مناصب و این کارها را زشت، خرافه پرستی می دانند و از آن اعلام برائت می کنند. این عقل جمعی است.

    اما دلایل عقلی شما هم بسی بچگانه و مسخره آمیز است،

    1- شما میان محل عبادت که در اسلام مسجد است و میان بارگاه و جلال جبروت فرعونی که بر قبر ائمه و امام زادگان ساخته می شود خلط مبحث کرده اید.

    فرض می کنیم این ها مسجد و یا محل عبادت باشد، به سراغ احادیث می رویم
    من از دو منبع تبیان و islamquest برای شما احادیث و مطلب می گذارم که هر دو مورد پذیرش شما باید باشد:

    http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa15159
    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=250108

    در آموزه های دینی از این که مساجد را شبیه عبادت گاه های یهودیان و مسیحیان تزیین کنند نهی شده است. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در این باره می فرماید: "لَا تُزَخْرِفُوا مَسَاجِدَکُمْ کَمَا زَخْرَفْتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى بیَعَهُمْ"؛ زینت نکنید مسجدهایتان را، آن گونه که یهودیان و مسیحیان عبادت گاه های خود را زینت می کنند.[ محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 371.[2]]
    سلام

    در پاسخ اشکالات شما که البته رسم ادب را رعایت نفرمودید مي توان از ديدگاه هاي مختلف پاسخ گفت؛ البته در مطالبی که در پست قبل گفتیم اجمالاً به همین مطالب اشاره کردیم و اما تفصیل:

    1. از نظر عقل: انسانها به هر چه ارزش بيشتري قائل باشند، آن را زيباتر و... مي سازند. و شايد همين علت است كه سعي مي كنند، حرمها و زيارتگاه هاي خود راکه از اهميت بيشتري برخوردارند، با بيشترين امكانات مي سازند و تزيين مي كنند.

    2. از لحاظ ديني و مذهبي: قرآن مجيد به روشني به ما دستور مي‏دهد كه به خود پیامبر و بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامي(ص) مهر ورزيم‏: و مسلماً يكي از راه‏هاي ابراز علاقه به خاندان رسالت، حفظ و بزرگداشت حرم ها و زیارتگاه های آنان است. به دليل همين ابراز احساسات و نشان دادن عشق و علاقه فراوان به اهل بيت(ع)، شيعيان همواره سعي كرده‏ اند كه ارزنده‏ ترين و با ارزش‏ترين فلزات ـ اعم از طلا و نقره و ساير جواهرات ـ را وقف آن قبور مطهر نمايند و با زيباترين هنرهاي معماري و آيينه‏ كاري و منبت‏ كاري آنها را در حرم‏ها و بناهاي متعلّق به آنان، در تزيين گنبد و بارگاه به كار برند. «طلاكاري گنبد و ضريح نيز نشان دهنده عشق به اهل بيت است، خداوند به پيامبرش مي فرمايد: (قل لا اسئلكم عليه اجرا الاّ المودّة في القربي بگو:من چيزي به عنوان مزد رسالت از شما مطالبه نمي كنم، مگر دوستي با اهل بيت من. در واقع طلا كاري گنبد و ضريح ، نوعي ابراز علاقه و محبّت به اهل بيت پيامبر و تعظيم شعائر و تشكّر از آنهاست. علاوه بر آنكه نوعي زينت و زيبايي است و زيبايي نيز هيچ ايراد و اشكالي ندارد، بلكه امري پسنديده است». (حجت الاسلام محسن قرائتيhttp://www.qaraati.net/library/)

    ما تصریحاً نگفتیم که اماکن مقدسه و زیارتگاه ها مسجد هستند که اشکال شما وارد باشد بلکه گفتیم چون محلی می شود برای عبادت و بندگی خدا و ارتباط معنوی، کارکردش نظیر مسجد است، نه اینکه مسجد باشد فلذا اشکال شما وارد نیست. بنابر اين از لحاظ ديني نه تنها هيچ مشکل ومنعي ندارد بلکه بر مسلمانان لازم است در تکريم و حراست بيوتي که به پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله منسوب است، بکوشند و آن را يک امر قربي تلقي کنند.

    3. از لحاظ فقهي: طبق احکام فقهي نيز،بسياري از مبالغي که صرف ساخت و توسعه مکانهاي متبرکه و مشرفه مي شود، از طريق نذورات و موقوفات مردمي است که با عشق و علاقه آن را به زيباسازي و توسعه بارگاه امامان معصوم(ع) اختصاص داده اند و از نظر شرعي تنها مي بايست در همين راه استفاده شود. وچه بسا خيريني که به طور خود جوش در اين امر مهم سهيم مي شوند.از اين رونبايد اين گونه عشق ورزي و طلاکاري گنبد هاي حرم هاي ائمه را اسراف تلفي کرد.

    4. از لحاظ فرهنگي: خردمندان جهان، به بزرگان مذهبي و ملي خود ارزش والايي قائلند و در نگهداري آثار آنان کوشا بوده و آن را تحت عنوان ميراث فرهنگي از گزند روزگار حفظ مي کنند. اين کار حرکت ملتها را در تبيين سير و ترقي وتعالي به روشني ترسيم مي کند. و در حفظ ايمان و عقيده مردم نسبت به آنها، تأثير به سزايي دارد. روي اين اصل مسلمانان نيز در ساخت هرچه پر شکوه تر و زيباتر و نگهداري آن کوشش مي کنند.

    5.از لحاظ علمي: زيباسازي فضا هاي معنوي از جمله مساجد و حرمها، در ايجاد جذابيت براي زائران، داراي آثار ثمربخش و سازنده اي است. به عبارت ديگر تعظيم جلال و عظمت بزرگان دين از طريق آباداني و زيباسازي قبور آنان و در كنار آن به وجود آوردن امكانات رفاهي، براي زائران و ارائه خدمات فرهنگي، و... مي تواند نقش سازنده اي در گسترش و ترويج فرهنگ و ارزش هاي اسلامي، اسوه قراردادن ائمه اطهار(ع )، تمسك به سيره آن بزرگواران براي عموم مردم و... داشته باشد. اين نتايج مهم و ارزشمندي در حوزه فردي و اجتماعي به دنبال دارد و در نهادينه كردن ارزش هاي الهي و انساني موثر است.

    چنانچه بسياري از امور عام المنفعه (مانند خيرات، نذورات، اوقاف،، سرپرستي ايتام، پرداخت وجوهات شرعي، كمك به نيازمندان و...) از تاثيرات و نتايج بسيار ارزنده ساخت و ساز صحن و بارگاه امامان و امامزاده ها مي باشد; زيرا شكوه اين مكان هاي مقدس در جذب مردم، براي زيارت و انجام دادن خيرات موثر است و با يادآوري مقام و عظمت والا و سيره و سنت آن بزرگان مردم بسيار زيادي را به سوي خود جلب مي كند و در گسترش فرهنگ و ارزش هاي الهي و سيره و منش فردي و اجتماعي آن بزرگواران در کمک به محرومان موثر است. البته بايد از هرگونه اسراف، ريخت و پاش و انجام دادن اموري كه به هيچ وجه زيبنده نظام اسلامي و مكتب اهل بيت (ع) نيست جلوگيري كرد و براي استفاده بهينه از امكانات موجود، در جهت گسترش فرهنگ صحيح اسلامي و ارائه خدمات گوناگون (مانند ايجاد كتابخانه، زائرسرا، سالن اجتماعات، مراكز درماني، امكانات آسايش، مراكز فرهنگي، تفريحي ورزشي و... براي عموم افرادي جامعه خصوصا افراد نيازمند و كمك به آنان) بايد برنامه ريزي هاي مناسب انجام داد. همان طور كه شاهد انجام اين گونه اقدامات، از سوي برخي مراكز ديني و زيارتي (مانند آستان قدس رضوي در مشهد، آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) در قم و...) مي باشيم.


    منبع:
    پرسمان دانشجويي، با کمی تغییر و تصرف.

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۵/۰۴/۱۹ در ساعت ۲۳:۴۵
    بنام حضرت دوست پاسخ به اشکال مجلل ساختن قبور امامان معصوم (ع)

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  9. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,525
    حضور
    34 روز 7 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038



    نقل قول نوشته اصلی توسط دلفین نمایش پست ها
    ادامه:

    در نقل اهل سنت نیز پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: ما ساء عمل قوم قطّ إلّا زخرفوا مساجدهم؛[2] چون عمل گروهى بد شود مساجد خویش را زینت کنند.

    اما ببینیم سایت حوزه علمیه قم درباره محل عبادت مساجد چه می گوید:
    http://www.hawzah.net/fa/Article/Vie...A7%D8%AC%D8%AF


    «...مساجد،کاخهائی برای افتخار نیستند،بلکه برای خضوع و خشوع و عبادت و بیان آداب اسلامی و مناجات و نیایش اند.عظمت مساجد،به زنده نگهداشتن آنها،با یاد خدا و امر بمعروف و نهی از منکر و ارشاد مردم براه مستقیم است،نه به دیوارهای بلند و قبه های رفیع و ستون های برافراشته و گلدسته های سر بفلک کشیده...از همینجاست که گرچه شکوه ظاهری و هنری و معماری مساجد افزایش یافته ولی در جان بیننده،آن هیبت و زیبائی و جلال را بر نمی انگیزد.مسجد پیامبر در صدر اسلام،با آن وضع ساده ای که داشت،آن هیبت و عظمت معروف را دارا بود،بدون اینکه سادگی،از قدر و جلال آن بکاهد.در عین حال،هنر و زیبائی و تزئینات و شکوه معماری و عظمت بنای مساجد دیگر هم باعث بالا رفتن ارزش مساجد دیگر نشده است...» (10)


    علی (ع) مسجدی را در کوفه مشاهده کرد که کنگره دار ساخته شده بود فرمود:گویا این،کنیسه یهود است!.و فرمود:مساجد بصورت ساده ساخته می شود نه کنگره دار. (11) کنگره دار بودن بنای مسجد در آن دوره،نسبت به وضعیت ساختمان ها،نوعی تجمل و تزئین محسوب می شده است.


    حدیث دیگری است که:
    «مساجد را بسازید و آنها را ساده قرار دهید.» (13) و در احادیث دیگری،از علائم آخر الزمان،تزئین و آرایش مساجد بیان شده و آمده است که:وقتی امام زمان قیام کند،مساجد کنگره دار را خراب می کند. (14)
    البته منظور از تزئین و آرایش مسجد،که ممنوع است،طلا کاری و زر اندود کردن است،نه معماری و کاشیکاری و بکار بردن دقت و هنر در بنای مساجد (آنگونه که در طول قرنها در معماری مسلمین در مساجد معمول بوده و رایج است) .
    سلام

    این مطلب نیز در ادامه همان اشکال قبلی است که در پست قبل پاسخ گفتیم: ما تصریحاً نگفتیم که زیارتگاه ها و اماکن مقدسه مسجد هستند بلکه مکانهایی هستند که زمینه ارتباط معنوی با خدا و اولیاء خدا را برای مشتاقان فراهم می کنند. لطفاً بحث را به حاشیه نکشانید و مغلطه نکنید!!!

    بنام حضرت دوست پاسخ به اشکال مجلل ساختن قبور امامان معصوم (ع)

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  10. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,525
    حضور
    34 روز 7 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038



    نقل قول نوشته اصلی توسط دلفین نمایش پست ها
    بنظر می آید نظر شما درباره محل عبادت یا مسجد و طرز ساخت و تزیین آن کاملا مخالف با سخنان و سیره ائمه باشد، بهتر است توبه کنید! گفته اید:
    پاسخ تان در دو پست قبلی داده شد لطفاً مغالطه نکنید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط دلفین نمایش پست ها
    دارید احتجاج عقلانی می کنید دیگه؟ واقعا مردگان هر چند روح آنها آگاه باشد چه نیازی به جلال و جبروت زر و نقره و بارگاه قصر مانند دارند؟؟؟ چطور با این بارگاه اینها دارای عزت و کرامت می شوند؟؟؟ امیدوارم معنای حقیقی و واقعی عزت و کرامت را بدانید و باز مغالطه نفرمایید. طبق احادیث سهم همه مردگان چه اولیاء خدا، چه پست چه والا، یک متر ونیم قبر است و کسی منفعت بیشتری نمی برد. (این طبق احادیث است) هیچ نفع و منفعتی به اولیاء خدا از این ها نمی رسد. خلاصه از نظر عقلانی کارشناس محترم، یک بچه 18 ساله هم می فهمد که زر طلا، جلال جبروت دنیوی هیچ سود و منفعتی به یک مرده نمی رساند. حالا وی هر کس که باشد. فرمورده اید
    تجلیل و تکریم اولیاء خدا به زنده نگهداشتن یاد و راه و اندیشه آنهاست، و یکی از راههای تحقق این مهم آنست که چراغ زیارتگاه های آنها را روشن نگاه داریم تا با ارتباط دائمی با این اماکن مقدسه و زیارت اولیاء خدا، یاد و خاطره و راه و اندیشه آن ذوات مقدسه و ارزشهای الهی در ذهن و روح مردم دائماً زنده بماند. آنها به این تجلیل و تکریم ها و ساختن بارگاه مقدسشان نیازی ندارند، این ما هستیم که برای احیاء یاد و خاطر آنها و ارزشهای الهیی که برایمان آوردند به اینکار احتیاج داریم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط دلفین نمایش پست ها
    طریقه زنده نگهداشتن و پاس داشتن یک انسان ارزشمند چیست؟ آیا این نیست که سخنان وی را پاس بداریم. سعی کنیم با زندگی وی آشنا شویم. سخنان و احادیث و گفته های وی را مطلع شویم. از نقطه نظرهای وی آگاه شویم. در آخر به معنای واقعی توسل سعی کنیم در عمل مثل وی عمل کنیم؟؟؟؟؟ این حقیقت زنده نگهداشتن این است یا اینکه نه سعی کنیم نور قبر وی را پرنورتر کنیم و بجای یک چلچراغ چند تا چلچراغ وصل کنیم؟ اینطوری احتمالا آن شخص ارزشمند را بیشتر پاس داشته ایم؟؟؟؟ واقعا از نظر عقلانی، محل دفن یک اولیاء الهی ارزشمند است یا طریق و سیره و سخنان وی؟ شما باز هم خلط کرده اید. کدام یک باید پاس داشته شود؟ در آخر هم گفته اید:
    غرض اصلی همان است که گفتیم و شما نیز در یادداشتتان اشاره کردید، احیاء ارزشهای الهی و اندیشه و عمل آنها، اما مقدمه اینکه این ارتباط برقرار باشد و گذر زمان موجب فراموشی و غفلت ما نگردد، ساختن همین اماکن مقدسه است ضمن آنکه وظیفه ما تجلیل از بزرگان است، گرچه آنها راغب به این امور نباشند، عدم رغبت آنها چیزی از وظیفه ما کم نمی کند، آنها اهل تواضع و فروتنی و ساده زیستی بوده اند اما آیا ما که شاگردان مکتب آنها هستیم، چون آنها تمایلی به قدردانی و بزرگداشت و تجلیل از خود ندارند ما نیز باید از این مهم غفلت کنیم؟ آیا وظیفه شاگردان و پیروان، تجلیل و تکریم و بزرگداشت انها نیست؟ آیا این تجلیل و تکریم و بزرگداشتن و ساختن این اماکن مقدسه از سوی پیروان، برای جهانیان پیامی در پی ندارد؟ این یک حرکت تبلیغی نیز هست، وقتی جهانیان تجلیل و تکریم و حضور ما در این بارگاه ها و زیارتگاه های مقدسه را می بینند برایشان سؤال پیش می آید که اینان کیستند که شیعیان همچون پروانه گرد انها می چرخند و چنین تجلیلی می کنند! این امر زمینه تحقیق ایشان را در باره امامان و شخصیت های دینی تشیع فراه می سازد، چه بسا کسانی که از این طریق با آموزه های حقه تشیع آشنا و افتخار گرویدن به مذهل حقه را پیدا کرده اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط دلفین نمایش پست ها
    لطفا برای توجیه عمل باطل خود، از باطل مثال نیاورید. که این فقط توجیه است آن هم یک توجیه زشت و شرم آور.
    ما برای اثبات مبنای حق خود بر باطل استدلال نکرده ایم و یا مبنای خود را بر پایه باطلی توجیه نکرده ایم اگر کمی دقت کنید، این هم مغالطه ای دیگر، آنچه گفتیم مقایسه ای بود بر این اساس که خورده گیران به تجلیل و تکریم اماکن مقدسه، بروند نگاه و رفتار خودشان را اصلاح کنند، چقدر محرومند آنها که در برابر هزار و یک باطلی که در غرب و توسط کمپانی های طاغوت انجام می شود سکوت می کنند اما نمی توانند حقیقت تکریم و تجلیل حرم اولیاء خدا را با آنهمه آثار و فواید برای معنویت و پاکی بشریت ببینند. و چقدر محرومند انها که بلندگوی دشمنان دین و ارزشهای الهی می شوند و حظی نبرده خود را شریک مخالفان دین می سازند!

    بنام حضرت دوست پاسخ به اشکال مجلل ساختن قبور امامان معصوم (ع)

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود