جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیات 6 و 8 سوره بینه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۵
    علاقه
    دین ،عرفان، علوم غریبه،فقه
    نوشته
    8
    حضور
    7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15

    اشاره آیات 6 و 8 سوره بینه




    [hl]به نام خدا
    با سلام .
    در سوره مبارکه بینه آیه 6خداوند می فرماید : إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ أُولَـٰئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ
    و در آیه 8 می فرماید :
    جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَّضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ
    چرا در آیه 6 می گوید خالدین فیها
    ولی در آیه 8 می گوید خالدین فیها ابدا ؟ چرا ابدا را در آیه 6 نیاورده ؟
    آیا می شود از این آیه استنباط کرد که هیچ دوزخی تا ابد در آن نیست؟ با تشکر

    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۷:۳۵

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست







    آیات 6 و 8 سوره بینه








    کارشناس بحث: استاد میقات
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ در ساعت ۰۹:۴۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    در باره این که چرا در این آیات، برای جهنمیان قید «ابدا» نیامده ولی برای بهشتیان آمده است، غالب مفسران مطلب صریح و خاصی ندارند.

    البته مرحوم طالقانی چنین دارند:
    مفهوم مخالف اين وصف مؤكد «خالِدِينَ فِيها أَبَداً»، مبين اين است كه معناى خلود بى پايانى نيست. شايد قيد ابدا كه درباره خلود مؤمنين آمده و درباره كافرين نيامده براى همين است.(1)

    در کتاب الفرقان نیز آمده است:
    خلود به معنای ابدی بودن و بی نهایت بودن فلسفی نیست بلکه به معنای باقی بودن برای مدت طولانی است.
    در این آیه با وجود این که مشرکین برای ابد در جهنم می مانند، ولی برای جهنمیان قید «ابد» را نیاورده است زیرا اهل کتاب نیز همراه آن ها هستند لذا برای رعایت اهل کتاب، قید «ابد» را نیاورده است چرا که اهل کتاب برای ابد در جهنم نمی مانند و عادلانه نیست که آن ها همانند مشرکان، مجازاتی یکسان داشته باشند.(2)

    مطلب دیگر؛
    اما این که از این آیه نتیجه بگیریم که هیچ جهنمی تا ابد در جهنم نمی ماند، نتیجه گیری درستی نیست زیرا آیاتی داریم که این قید «ابدا» را برای جهنمیان دارند:

    «إِلاَّ طَريقَ جَهَنَّمَ خالِدينَ‏ فيها أَبَداً»(3)
    «فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ‏ فيها أَبَداً»(4)

    ________
    (1)
    طالقانی، پرتوى از قرآن، ج ‏4، ص 214.
    (2)
    صادقی تهرانی، الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنه، ج ‏30، ص 402.
    (3)
    نساء/ 169.
    (4)
    جن/ 23.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ در ساعت ۲۱:۰۹
    آیات 6 و 8 سوره بینه

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود