صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقد و بررسی دیدگاه آقای رائفی پور در مورد «جواز ازدواج با چهار زن در اسلام»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,446
    حضور
    58 روز 19 ساعت 22 دقیقه
    وبلاگ
    39
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    8766



    بسم الله الرحمن الرحیم


    ضمن عرض سلام و ادب



    جناب آقای رائفی پور در یکی از سخنرانی هایشان گفتند: به این دلیل قرآن جواز چهار زن داده است چون جمعیت زنان در آن زمان چهار به یک بود.
    و بیان کردند این حکم متعلق به همان زمان بود.

    کلیپ سخنرانی آقای رائفی پور
    نظر شما چیست؟



    و من الله توفیق

    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۶:۲۷
    وقتی امام عاشقان غائب است ، اطاعت ازخامنه ای واجب است.
    خدایا تمام موانع ظهور
    حضرت مهدی(عج) را از میان بردار.
    حتی اگر آن مانع
    من
    باشم
    مقام معظم رهبری:آن تشیعی که با mi6 انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور cia است هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند.
    مقام معظم رهبری:تجربه برجام نشان داد، مذاکره با آمریکا سمّی مهلک‌است
    ضد خوارج(آنتی شرازی)- مرگ بر خوارج

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,117
    حضور
    160 روز 12 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    37
    صلوات
    55991



    با نام و یاد دوست







    نقد و بررسی دیدگاه آقای رائفی پور در مورد «جواز ازدواج با چهار زن در اسلام»








    کارشناس بحث: استاد شعیب

  4. صلوات ها 4


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,851
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4416



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    بنده کلیپ تصویری آقای رائفی پور درباره جواز چهار زن در اسلام را دیدم البته به نظر می رسد که این کلیپ تقطیع شده باشد و مطلب به صورت کامل در این کلیپ نقل نشده باشد.
    اما بر فرض این که کسی بگوید: «چون نسبت جمعیت زنان به مردان در بین اعراب جاهلی چهار به یک بود پس اسلام چهار زن را برای آنان حلال کرده است و این حکم مختص به آن جامعه است» این حرف را بررسی می کنیم.
    آیه سوم سوره نساء می فرماید:
    فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا"؛ با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‏ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنهائید استفاده کنید، این کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏کند".
    این آیه جواز چهار زن را همزمان را برای مسلمانان بیان می فرماید و آن را مشروط به رعایت عدالت بین آنها دانسته است.

    چند نکته درباره این مطلب:
    1) احکام الهی علل واقعیه ای دارد که اگر توسط شارع بیان نشده باشد کشف آن توسط عقل انسانی ممکن نیست و برخی از دلیل هایی که برای احکام به ذهن می رسند حکمت آن هستند نه این که علت تامه آن باشند مگر این که علت آن حکم به صراحت بیان شده باشد مانند علت تحریم شراب که همان مست کنندگی شراب است می باشد«لا تشرب الخمر لانه مسکر» که مسکر بودن شراب باعث حکم به تحریم ان می شود. حال اگر اسکار شراب از او گرفته شود دیگر حرام نخواهد بود.
    اما اکثر احکام الهی علت های آن بیان نشده است و نمی توان با حکمت هایی که به عقل ناقص انسانی ما می رسد آن حکم را تغییر داد مثلا دین می گوید گوشت خوک نجس و حرام است امروزه در یافته اند که کرم های یزی در گوشت خوک هست که باعث بیماری انسان می شود آیا می شود گفت تمام علت حرمت گوشت خوک این است؟ یا اگر دستگاهی اختراع شد که این کرم های گوشت خوک را از بین برد گوشت خوک بشود حلال؟
    هرگز این گونه نیست چرا که این یک حکمت و جزء العله حرمت گوشت خوک است.
    این مثال را زدم تا بحث روشن تر شود.
    تشریع جواز ازدواج با 4 زن در اسلام بدون شک دارای علت و حکمت هایی است ولی شارع مقدس آن را بیان نکرده است.
    حال اگر با تحلیل تاریخی و عقلی به نتیجه ای رسیدیم آیا آن نتیجه تحقیق می تواند علت این حکم باشد که با رفع آن حکم هم رفع شود؟؟ هرگز اینگونه نیست.
    علت این که خدا گفته 4 زن و نفرموده 5 یا 3 زن چیست؟؟ واقعا ما نمی دانیم مگر این که معصوم علت آن را بیان کند. و معصوم چیزی نفرموده است.
    نتیجه : احکام الهی مطلق هستند و عمومیت دارند مگر این که دلیل یقینی صد در صد (معصوم) بیاید و آن را از عمومیت و شمولیت زمانی بیاندازد.
    2) این بیان آقای رائفی پور با واقعیت تاریخی سازگار نیست: چرا که ؛ تاریخ گواه است که اعراب جاهلی تعداد زیادی زن می گرفتند و اسلام آن را محدود به عدد4 کرده است. آقای رائفی پور می گوید : چون اعراب جاهلی دختر زا بودند و تعداد دختران از پسران بیشتر شد(چهار برابر) اعراب به این خاطر دختران خود را می کشتند تا همسان پسران شوند اسلام آمد گفت بهترین راه این است که هر مرد 4 زن بگیرد تا مشکل حل شود . این با شواهد تاریخی و قرآن نمی سازد: اعراب جاهلی زیاد زن می گرفتند و اسلام آن را به 4 محدود کرد پس نمی توان گفت که اسلام به آنها را به زن گرفتن تشویق کرده است بلکه آنها را باز داشته است.
    تفسیر طبری جلد 4 ص156 می گوید:عمولا مردان در عصر جاهلی 10 زن یا بیشتر میگرفتند همچنانکه در باره سلیمان نبی آمده که چند صد زن داشت ! واین امری شایع بوده است که بعلت اجحاف حقوق زن ، اسلام آنرا تعدیل وضابطه مند ساخت . وكان الرجل يتزوج العشر في الجاهلية فما دون ذلك، وأحل الله أربعًا، وصيَّرهم إلى أربع،
    همچنین اسامی صحابه 10 زنی را در تفسیر خود آورده که پیامبر زنان بیش از 4 تای آنها را طلاق می داد:
    روي أن "غيلان بن سلمة الثقفي"، كان قد تزوج في الجاهلية بعشر نساء، فلما أسلم، أمره رسول الله بتطليق الزائد وبالتقيد بما جاء في حكم القرآن1. وقد أمر الرسول "الحارث بن قيس" أن يختار من نسائه أربعًا، ويطلق بقيتهن، وكانت عنده ثماني نسوة2. وكان "مسعود بن معتب" و"معتب بن عمرو بن عمير", و"عروة بن مسعود"، و"سفيان بن عبد الله", و"أبو عقيل مسعود بن عامر بن معتب". وكلهم من ثقيف، وقد تزوجوا عشر نسوة، فنزل غيلان وسفيان وأبو عقيل للإسلام عن ستٍّ ستٍّ، وأمسكوا أربعًا أربعًا. ومات عروة مسلمًا، ولم يكن أمر بالنزول عن نسائه.
    این نشان می دهد استشهاد تاریخی آقای رائفی پور ناقص است.
    3) سیاق آیه نیز با گفتار آقای رائفی پور سازگار نیست: آیه می فرماید 4 تا، 3 تا، 2 تا و اگر نمی توانید عدالت را رعایت کنید همان یکی برای شما بهتر است. اول این که جواز به 4 تا است نه وجوب. دوم این که در این آیه تشویق به زن واحد می کند نه 4 زنی.
    4) اگر قررار بود این حکم با تغییر زمان و زمانه و محیط متفاوت شود باید در طول زمان ائمه حد اقل یک یک روایت بر خلاف جواز 4 زن (کمتر از 4 یا بیشتر از 4) داشته باشیم که نداریم چه این که ائمه ما در اعصار مختلف و حتی فرهنگ های مختلف می زیستندو با تفاوت فرهنگ و اعصار باید این عدد هم تغییر می کرد که نکرده است.
    همه این ها مشخص می کند که گفتار آقای رائفی در این مورد اشتباه است.


  6. صلوات ها 9


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,348
    حضور
    34 روز 6 ساعت 25 دقیقه
    وبلاگ
    21
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4106



    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    جناب آقای رائفی پور در یکی از سخنرانی هایشان گفتند: به این دلیل قرآن جواز چهار زن داده است چون جمعیت زنان در آن زمان چهار به یک بود.
    و بیان کردند این حکم متعلق به همان زمان بود.

    نظر شما چیست؟
    با سلام
    با توجه با اینکه اعراب فرزند دختر را شوم می دانستند و حتی آنها را زنده به گور می کردند این ادعا خیلی بعید به نظر می رسد ؟
    ضمن اینکه شیوه کشف احکام در فقه شیعه اینطور نیست که ما صرفا اوضاع اجتماعی و تاریخی را بررسی کنیم
    احکام در فقه شیعه چهار منبع دارد هرچند برای فهم بهتر روایات بررسی وضعیت اجتماع و فضای صدور روایت مفید است
    اما بطور کلی وقتی حکمی از کتاب و سنت بدست آید نمی توان با یک احتمال تاریخی آنرا منتفی کرد چه اینکه اصول نمی گذارد از حکم ثابت در کتاب و سنت دست برداریم
    بنده در باب تعدد زوجات می گویم جواز شرعی دلیل تام برای جواز فعل نیست بلکه شرایط را هم در نظر گرفت چه اینکه عقل در درک جواز عملی دخل تامی دارد مثلا آیا برای کسی که از اداره اقتصاد یک خانواده بر نمی آید جایز است یک کالای گرانقیمت را با قرض و قوله خریداری کند؟ خوب در هیچ جای شرع نیامده کالایی نخریم ( بجز موارد ممنوعه) یا در مورد قیمتش حکم بازدارنده ای نداریم اما عقل اینجا مانع است و حکم عقل در مواردی لازم الاتباع است. در بحث تعدد زوجات هم همین است. درست است که شرع مقدس تا حدودی جواز داده اما انجامش مستلزم رعایت شرایط خاص هر فرد بلکه شرایط اجتماعی و غیره است.
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای

    داستانی "الهام" در
    www.larmoshaver.ir



  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,446
    حضور
    58 روز 19 ساعت 22 دقیقه
    وبلاگ
    39
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    8766



    بسم الله الرحمن الرحیم


    عرض سلام و ادب و احترام



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    با سلام
    با توجه با اینکه اعراب فرزند دختر را شوم می دانستند و حتی آنها را زنده به گور می کردند این ادعا خیلی بعید به نظر می رسد ؟
    ضمن اینکه شیوه کشف احکام در فقه شیعه اینطور نیست که ما صرفا اوضاع اجتماعی و تاریخی را بررسی کنیم
    احکام در فقه شیعه چهار منبع دارد هرچند برای فهم بهتر روایات بررسی وضعیت اجتماع و فضای صدور روایت مفید است
    اما بطور کلی وقتی حکمی از کتاب و سنت بدست آید نمی توان با یک احتمال تاریخی آنرا منتفی کرد چه اینکه اصول نمی گذارد از حکم ثابت در کتاب و سنت دست برداریم
    بنده در باب تعدد زوجات می گویم جواز شرعی دلیل تام برای جواز فعل نیست بلکه شرایط را هم در نظر گرفت چه اینکه عقل در درک جواز عملی دخل تامی دارد مثلا آیا برای کسی که از اداره اقتصاد یک خانواده بر نمی آید جایز است یک کالای گرانقیمت را با قرض و قوله خریداری کند؟ خوب در هیچ جای شرع نیامده کالایی نخریم ( بجز موارد ممنوعه) یا در مورد قیمتش حکم بازدارنده ای نداریم اما عقل اینجا مانع است و حکم عقل در مواردی لازم الاتباع است. در بحث تعدد زوجات هم همین است. درست است که شرع مقدس تا حدودی جواز داده اما انجامش مستلزم رعایت شرایط خاص هر فرد بلکه شرایط اجتماعی و غیره است.
    یا علیم

    ابتدا اینکه دلیل زنده به گور کردن دختران در روایات بسیاری به ان اشاره شده است و دقیقا به علت ننگ دانستن دختر بود و نه دلایل واهی جناب اقای رائفی پور.
    از طرفی تمام قبایل این کار رو نمیکردند و صرفا بعضی از قبایل چنین کاری میکردند. و در همان قبایل نیز عده ای این کار رو نمیکردند.
    جدای از روایات و اسناد کاملا معتبر تاریخی قران مجید در آیات 58 و 59 سوره نحل به این موضوعات اشاره میکند. و جایی هم میگوید به خاطر فقر فرزندان خود را نکنشید و ...در ضمن اولین قبیله ای که دست به چنینی کار زشتی زد قبیله



    ویرایش توسط امام عشق : ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ در ساعت ۰۹:۲۸
    وقتی امام عاشقان غائب است ، اطاعت ازخامنه ای واجب است.
    خدایا تمام موانع ظهور
    حضرت مهدی(عج) را از میان بردار.
    حتی اگر آن مانع
    من
    باشم
    مقام معظم رهبری:آن تشیعی که با mi6 انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور cia است هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند.
    مقام معظم رهبری:تجربه برجام نشان داد، مذاکره با آمریکا سمّی مهلک‌است
    ضد خوارج(آنتی شرازی)- مرگ بر خوارج

  10. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,446
    حضور
    58 روز 19 ساعت 22 دقیقه
    وبلاگ
    39
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    8766



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب.


    قصد بنده در این تاپیک این نبود که فقط به این مورد از سخنرانی های آقای رائفی پور بپردازم. بلکه قصد بنده این بود و هست تمام اشتباهات ایشان را بررسی کنیم.


    ابتدا اینکه بیانات آقای رائفی پور در خصوص جواز چهار زن کاملا غلط است و مخالف آیات قرآن و روایات.
    حتی از نظر تارخی هم غلط است. زیرا در زمان جاهلیت اعراب بیش از یک زن داشتند و همانطور که جناب کارشناس بیان کردند بعضا 10 همسر داشتند.
    شخن جناب آقای رائفی پور جای هیچ توجیهی ندارد ، و ایشان اشتباه کردند. که اگر این اشتباه سهوی بوده باشد یک خطا و اگر عمدی بوده باشد گناه بدعت هم مصداق پیدا میکند.

    و اگر کسی در مسئله ای تخصص ندارد نباید وارد شود.

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۵/۲۲ در ساعت ۲۲:۰۵
    وقتی امام عاشقان غائب است ، اطاعت ازخامنه ای واجب است.
    خدایا تمام موانع ظهور
    حضرت مهدی(عج) را از میان بردار.
    حتی اگر آن مانع
    من
    باشم
    مقام معظم رهبری:آن تشیعی که با mi6 انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور cia است هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند.
    مقام معظم رهبری:تجربه برجام نشان داد، مذاکره با آمریکا سمّی مهلک‌است
    ضد خوارج(آنتی شرازی)- مرگ بر خوارج

  11. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    5,876
    حضور
    128 روز 10 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18527



    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    ابتدا اینکه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    دومین حرف اشتباه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    سومین اشتباه ایشون
    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    اشتباه بعدی ایشان
    برادر عزیز این روش درستی برای نقد نیست

    اولاً موضوع تاپیک را خودتان نوشته اید "نقد و بررسی جواز ازدواج با چهار زن" ، پس بهتر است در همین زمینه صحبت بشود

    ثانیاً اگر قرار باشد نقدی بطور منصفانه انجام شود ، نیاز است که صحبت های موافق و مخالف هر دو گفته شود. اما وقتی اینطوری پشت سر هم مسائل مختلف گفته بشود خودتان تصور کنید چه شلم شوربایی در گفتگو به پا خواهد شد


    نظر این برادر کوچکتان این است که تمرکز را بر روی موضوع تاپیک بگذاریم و موارد دیگر را در تاپیک های دیگری پیگیری کنیم



    دوره ای که عاقلاش زنجیرین
    سوته دل شدن یه دیوونگیه...


    اگر دیوانه نیستی ، بدان هنوز عقلت کامل نشده



  12. صلوات ها 5


  13. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,851
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4416



    با سلام خدمت همه دوستان گرامی
    ما در این تاپیک قصد نقد یا دفاع از شخصیت فردی، علمی، فرهنگی آقای رائفی پور را نداریم بلکه همان گونه که از عنوان تاپیک هم مشخص است در یک مورد خاص از یک سخنرانی و اظهار نظر ایشان می خواهیم بحث کنیم و جدای از حب و بغض ها و این که اصلا ایشان روحانی هستند یا دانشگاهی، سخنران خوبی هستند یا نه؟ طرفداران زیادی دارند یا نه؟ جدای از همه این ها می خواهیم درباره این مساله بحث کنیم که : نظر ایشان در باره با عصری بودن آیه تعدد زوجات آیا درست هست یا نه؟
    دوستان بزرگوار هم حتما به این نکته توجه دارند.


  14. صلوات ها 5


  15. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    5,876
    حضور
    128 روز 10 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18527



    سلام و تشکر برای پاسخ
    قول داده بودم بجز یک پاسخ خطاب به شما ، دیگر در این تاپیک صحبتی خارج از موضوع نکنم
    لذا سایر موارد را بطور خصوصی برای شما ارسال میکنم تا تاپیک در مسیر خودش قرار بگیرد


    در آخر نظر خودم را درمورد موضوع تاپیک مینویسم:

    بدون شک هر انسانی بجز معصوم ممکن است اشتباه کند و لذا امکان نقد هم دارد. حالا ممکن است جایگاه یکی بالاتر باشد و یکی پایین تر. جناب استاد "رائفی پور" هم در عین اینکه صحبت های با ارزشی دارند ولی اشتباهاتی نیز دارند که باید نقد بشوند.
    لذا درمورد بحث دلیل جواز چندهمسری که از زبان آقای رائفی پور گفته شده ، یا باید دلایل محکم و دقیق بیاورند ، یا اینکه اشتباه ایشان مشخص و ملاک قرار دادن دلیل ایشان اشتباه است. البته احکام اسلام قطعاً دارای ویژگی های مختلف هستند و شاید بتوان ادعای تنظیم جمعیت را به عنوان یک احتمال و یکی از حکمت ها برشمرد. اما اینکه این موضوع را به عنوان
    "دلیل حکم" مطرح کنیم ابداً قابل پذیرش نیست و بیان چنین مسائلی کار مراجع و علمای بزرگ است



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۵/۲۲ در ساعت ۲۲:۰۹ دلیل: حذف مطالبی که به موضوع تاپیک ارتباطی نداشت


    دوره ای که عاقلاش زنجیرین
    سوته دل شدن یه دیوونگیه...


    اگر دیوانه نیستی ، بدان هنوز عقلت کامل نشده



  16. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,851
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4416



    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    بنده ابتدا قرار بود تاپیکم را در خصوص نقد جناب اقای رائفی پور شروع کنم. اما مدیران گرامی پیغام دادند که بهتر است یک موضوع را بیان کنید و سپس در زمینه های دیگر هم نقد خود را بیان کنید. بنده هم فقط اطاعت امر کردم.
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    این که شما بخواهید در این تاپیک به نقد همه حرف های اقای رائفی پور بپردازید یک مشکلاتی به همراه دارد از آن جمله کلی گویی در مطالب ؛ پراکنده گویی؛ و عدم دقت در مباحث.
    از این رو پیشنهاد می کنم برای این که بحث به فرجام درستی برسد یک نظامی به بحث ها بدهید به عنوان مثال یک عنوان را مطرح کنید و روی آن بحث علمی کنید و بعد از به نتیجه رسیدن به موضوع بعدی بپردازید. مثلا در مساله جواز چهار زن، بحث را به انجام برسانید نتیجه گیری کنید و بعد سراغ مساله بعدی بروید.( در این بحث بنده بحث علمی مطرح کردم که دوستان حول آن پیش بروند ولی بحث به مسائل دیگر کشیده شد)



  17. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۲۳, ۰۹:۱۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود