صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقد معاد شناسی فلسفی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    نقد معاد شناسی فلسفی




    سلام

    در معاد شناسی فلسفی بویژه معادشناسی مرحوم ملاصدرا تاکید شده است که وجود بهشت و دوزخ به یک وجود وجود دارند و قاءم به نفس اند و هرکسی در ملک وجودی خویش است

    سوال:
    1- در چنین دیدگاهی از آخرت ..اعضای غیر از ما مثل خانواده و امامان چگونه رویت میشوند چراکه آنان نفوسی مستقل دارند و خارج از ذات ما هستند

    2-مرز چنین آخرتی که در واقع تبلور ملکات و اعمال است با واقعیت کجاست؟ یعنی از اونجایی که مانند ماده دنیا بین نفوس مشترک نیست چه تفاوتی با وهم و خیال دارد؟

    خواهشا سوال به کارشناس مربوط به معاد شناسی فلسفی ارجاع داده شود
    باتشکر

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست







    نقد معاد شناسی فلسفی








    کارشناس بحث: استاد عامل

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4482



    سلام علیکم و رحمه الله

    پاسخ قسمت اول سوال:

    همانطور که جنابعالی اشاره کردید ملاصدرا نعمات بهشتی و نقمات جهنمی را ساخته و پرداخته نفس انسان دانسته و میگوید: هر آنچه در آخرت برای انسان رخ میدهد در صقع نفس معنا پیدا میکند. بنابراین فاعل و مدرک آن خود نفس است. لذا لذت اخروی انفعال از امر خارجی نیست بلکه ناشی از نفس و لوازم و افعال آنست.(1)

    در جای دیگر نفس بهشتیان را عالمی عظیم میداند که شامل تمامی نعمات و قصور و خدم و حشم اوست: و اعلم أن لكل نفس من نفوس السعداء في عالم الآخرة مملكة عظيمة الفسحة- و عالما أعظم و أوسع مما في السماوات و الأرضين و هي ليست خارجة عن ذاته بل جميع مملكته و مماليكه و خدمه و حشمه و بساتينه و أشجاره و حوره و غلمانه كلها قائمة به. (2)
    با این وجود صدرا گاهی به روایاتی استناد کرده که انسانها بعد از انتقال به عالم دیگر یکدیگر را دیده و می شناسند.(3) و این کاشف از ارتباط بهشتیان با یکدیگر است. و از طرفی بهشت و جهنم را به دو قسم محسوس و معقول تقسیم کرده و میگوید: فاعلم أيضا أن الجنة جنتان جنة محسوسة و جنة معقولة كما قال سبحانه وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ و قوله تعالى فِيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ(4) و در جنت محسوس بهشتیان با ابدان خود لذت برده و می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. چرا که داشتن بدن متناسب با نشئه وجودی نفس انسان مستلزم وجودات عینی و قابل مشاهده و ارتباط گیری بین آنهاست.
    البته با وجود شواهد مذکور تاکید صدرا بر همان فعال بودن نفس در تولید صور و متلذذ یا مولم شدن آنست. به همین دلیل بهشت و جهنم را به تجسم اعمال انسان در صقع نفس دانسته و کمتر به لذایذ خارجی پرداخته است.
    در حالی که فلاسفه و مفسرین متاخر مانند حضرات آیات جوادی آملی(5)، مکارم(6)، سبحانی(7)، مصباح(8) و برخی دیگر علاوه بر قبول فعال بودن نفس در تولید صور ادراکی زیبا و زشت، به وجود معذب خارجی برای جهنمیان و لذت بخش خارجی برای بهشتیان تاکید کرده اند. این مطلب کاشف از شخصی نبودن معاد است.



    1. الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج‏9، ص: 150.
    2. همان، ج‏9، ص: 176.
    3. همان، ج9، ص227.
    4. همان، ج‏9، ص: 322.
    5. تفسیر موضوعی، ج 1، صص 333-332 و ایضا مبدأ و معاد، ص 321.
    6. تفسیر نمونه، ج2، ص283.
    7. الالهیات، ج1، ص453.
    8. معارف قرآن، بخش معاد، ص 511.


    نقد معاد شناسی فلسفی

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4482



    پاسخ قسمت دوم سوال:

    از نظر صدرا صور اخروی خیالی و موهوم نبوده بلکه عینی هستند. خیال و حس در آخرت رابطه این همانی دارند.(1) به عبارتی ملاصدرا تصریح میکند که باطن انسان در این دنیا عینا ظاهر او در آخرت خواهد شد. و هر چه انسان در این دنیا تصور میکند به دلیل ضعف نفس قابل تجسم و تحقق عینی نیست(به استثناء برخی عرفا و اوتاد) اما در آخرت نفس انسان به دلیل تکامل و پیشرفت، قادر به تجسم بخشیدن و عینیت دادن به تصورات خویش خواهد بود. او در این رابطه میگوید: و كل ما فيها صور محسوسة مدركة بقوة نفسانية هي خيال في هذا العالم و حس في ذلك العالم(2)

    او در جلد نهم اسفار به این مطلب که این صور خیالی و وهمی نیستند تصریح کرده و مینویسد: و لا أنها أمور خيالية و موجودات مثالية لا وجود لها في العين كما يراه بعض أتباع الرواقيين و تبعهم آخرون و لا أنها أمور عقلية أو حالات معنوية و كمالات نفسانية و ليست بصور و أشكال جسمانية و هيئات مقدارية كما يراه جمهور المتفلسفين من أتباع المشائيين بل إنما هو صور عينية جوهرية موجودة.(3) بلکه آنها را صورِ عینیِ جوهریِ موجود می داند.

    در ادامه بحث مذکور این صورِ نفس را حتی قویتر و شدید تر از موجودات این عالم معرفی میکند: أن نشأة الآخرة و الصور الواقعة فيها قوية الجوهر شديدة الوجود عظيمة التأثير إلذاذا و إيلاما و هي أقوى و أشد و آكد و أقوى من موجودات هذا العالم(4)
    بنابراین تصورات نفس نشات گرفته از اعتقادات و اعمال اوست که به فصل مقوم او تبدیل شده و در آخرت تبلور حقیقی خواهند داشت.



    1. الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج‏9، ص: 177.
    2. همان، ج‏9، ص: 336.
    3. همان، ج‏9، ص: 175.
    4. همان، ج9، ص176.


    نقد معاد شناسی فلسفی

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    سلام علیکم و رحمه الله

    پاسخ قسمت اول سوال:

    همانطور که جنابعالی اشاره کردید ملاصدرا نعمات بهشتی و نقمات جهنمی را ساخته و پرداخته نفس انسان دانسته و میگوید: هر آنچه در آخرت برای انسان رخ میدهد در صقع نفس معنا پیدا میکند. بنابراین فاعل و مدرک آن خود نفس است. لذا لذت اخروی انفعال از امر خارجی نیست بلکه ناشی از نفس و لوازم و افعال آنست.(1)

    در جای دیگر نفس بهشتیان را عالمی عظیم میداند که شامل تمامی نعمات و قصور و خدم و حشم اوست: و اعلم أن لكل نفس من نفوس السعداء في عالم الآخرة مملكة عظيمة الفسحة- و عالما أعظم و أوسع مما في السماوات و الأرضين و هي ليست خارجة عن ذاته بل جميع مملكته و مماليكه و خدمه و حشمه و بساتينه و أشجاره و حوره و غلمانه كلها قائمة به. (2)
    با این وجود صدرا گاهی به روایاتی استناد کرده که انسانها بعد از انتقال به عالم دیگر یکدیگر را دیده و می شناسند.(3) و این کاشف از ارتباط بهشتیان با یکدیگر است. و از طرفی بهشت و جهنم را به دو قسم محسوس و معقول تقسیم کرده و میگوید: فاعلم أيضا أن الجنة جنتان جنة محسوسة و جنة معقولة كما قال سبحانه وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ و قوله تعالى فِيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ(4) و در جنت محسوس بهشتیان با ابدان خود لذت برده و می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. چرا که داشتن بدن متناسب با نشئه وجودی نفس انسان مستلزم وجودات عینی و قابل مشاهده و ارتباط گیری بین آنهاست.
    البته با وجود شواهد مذکور تاکید صدرا بر همان فعال بودن نفس در تولید صور و متلذذ یا مولم شدن آنست. به همین دلیل بهشت و جهنم را به تجسم اعمال انسان در صقع نفس دانسته و کمتر به لذایذ خارجی پرداخته است.
    در حالی که فلاسفه و مفسرین متاخر مانند حضرات آیات جوادی آملی(5)، مکارم(6)، سبحانی(7)، مصباح(8) و برخی دیگر علاوه بر قبول فعال بودن نفس در تولید صور ادراکی زیبا و زشت، به وجود معذب خارجی برای جهنمیان و لذت بخش خارجی برای بهشتیان تاکید کرده اند. این مطلب کاشف از شخصی نبودن معاد است.



    1. الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج‏9، ص: 150.
    2. همان، ج‏9، ص: 176.
    3. همان، ج9، ص227.
    4. همان، ج‏9، ص: 322.
    5. تفسیر موضوعی، ج 1، صص 333-332 و ایضا مبدأ و معاد، ص 321.
    6. تفسیر نمونه، ج2، ص283.
    7. الالهیات، ج1، ص453.
    8. معارف قرآن، بخش معاد، ص 511.

    سلام و تشکر

    خب سوال ما این است که از نظر فلسفی شخصی بودن آخرت چگونه با دیدار افرادی که خارج از ذات ما هستند قابل جمع است؟
    آیا فرد اعضای خانواده خود را تجسم میکند؟ مثل خواب؟
    چنین دیداری که واقعی نیست!!
    دیدار واقعی مستلزم وجود عالمی است که خارج از ذات ما باشد

    اصلا از خانواده هم که بگذریم
    حورالعینی که ساخته ذهن و ملکات خویش است و وجود و نفس مستقلی از ما ندارد به چه کار میاد و چه لذتی داره

    چنین امکانیو خود انسانها با وجود دستگاه هایی دارند فراهم میکنند که یه کلاهی رو میزاری توی سرت که به کامیوتر وصله میری لب ساحل فلان کشور و قدرت لمس و همه چیرو هم داری
    اما همش خیالیه و ساخته اون دستگاه است
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۷:۱۸

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    پاسخ قسمت دوم سوال:

    از نظر صدرا صور اخروی خیالی و موهوم نبوده بلکه عینی هستند. خیال و حس در آخرت رابطه این همانی دارند.(1) به عبارتی ملاصدرا تصریح میکند که باطن انسان در این دنیا عینا ظاهر او در آخرت خواهد شد. و هر چه انسان در این دنیا تصور میکند به دلیل ضعف نفس قابل تجسم و تحقق عینی نیست(به استثناء برخی عرفا و اوتاد) اما در آخرت نفس انسان به دلیل تکامل و پیشرفت، قادر به تجسم بخشیدن و عینیت دادن به تصورات خویش خواهد بود. او در این رابطه میگوید: و كل ما فيها صور محسوسة مدركة بقوة نفسانية هي خيال في هذا العالم و حس في ذلك العالم(2)

    او در جلد نهم اسفار به این مطلب که این صور خیالی و وهمی نیستند تصریح کرده و مینویسد: و لا أنها أمور خيالية و موجودات مثالية لا وجود لها في العين كما يراه بعض أتباع الرواقيين و تبعهم آخرون و لا أنها أمور عقلية أو حالات معنوية و كمالات نفسانية و ليست بصور و أشكال جسمانية و هيئات مقدارية كما يراه جمهور المتفلسفين من أتباع المشائيين بل إنما هو صور عينية جوهرية موجودة.(3) بلکه آنها را صورِ عینیِ جوهریِ موجود می داند.

    در ادامه بحث مذکور این صورِ نفس را حتی قویتر و شدید تر از موجودات این عالم معرفی میکند: أن نشأة الآخرة و الصور الواقعة فيها قوية الجوهر شديدة الوجود عظيمة التأثير إلذاذا و إيلاما و هي أقوى و أشد و آكد و أقوى من موجودات هذا العالم(4)
    بنابراین تصورات نفس نشات گرفته از اعتقادات و اعمال اوست که به فصل مقوم او تبدیل شده و در آخرت تبلور حقیقی خواهند داشت.



    1. الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج‏9، ص: 177.
    2. همان، ج‏9، ص: 336.
    3. همان، ج‏9، ص: 175.
    4. همان، ج9، ص176.

    بحث عینی بودن و شدت آن نیست
    اون شخصی که شیشه کشیده و پدر خود را کشته...خب واقعا اورا گوسفند میدیده
    توهمات هم میتوانند خارجی و عینی شوند
    صحبت اینجاست که چنین آخرتی که از درون میجوشد و منشا آن ذهن ما است چه تفاوتی با توهم دارد؟
    چرا آخرت خداوند که باید نشانه قدرت او باشد باید تا مرز توهم و خیال تنزل یابد؟؟؟
    ولیکن دنیا را نمیتوان چنین نسبتی داد چون شخصی نیست و ماده مشترک دارد

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4371



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سوال:
    1- در چنین دیدگاهی از آخرت ..اعضای غیر از ما مثل خانواده و امامان چگونه رویت میشوند چراکه آنان نفوسی مستقل دارند و خارج از ذات ما هستند

    2-مرز چنین آخرتی که در واقع تبلور ملکات و اعمال است با واقعیت کجاست؟ یعنی از اونجایی که مانند ماده دنیا بین نفوس مشترک نیست چه تفاوتی با وهم و خیال دارد؟
    سلام
    به نظر بنده پاسخ سوال اول این است که:
    مشاهده سایرین که ذاتا از ما جدا هستند بر وزان مشاهده در این عالم است . با این تفاوت که نحوه ارتباط و علم جنبه حضوری دارد چون علم حصولی خاص عالم ماده است که وسائط مادی در ایجاد ارتباط و علم دخیل می شوند. حال اگر فرد در مرتبه خیال و وهم باشد آنها را بوجود خیالی و وهمی مشاهده می کند و اگر بالاتر بالاتر
    پاسخ سوال دوم :
    واقعیت در آخرت بما یدرک است بعنی تابع ادراک فرد است البته در اینجا هم تا حدی هست اما آنجا شدت تامّی دارد. یعنی واقعیت برای جهنمی جهنم و برای بهشتی بهشت است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4482



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام و تشکر

    خب سوال ما این است که از نظر فلسفی شخصی بودن آخرت چگونه با دیدار افرادی که خارج از ذات ما هستند قابل جمع است؟
    آیا فرد اعضای خانواده خود را تجسم میکند؟ مثل خواب؟
    چنین دیداری که واقعی نیست!!
    دیدار واقعی مستلزم وجود عالمی است که خارج از ذات ما باشد
    مبنای ملاصدرا در قلمرو مثال منفصل قابل پذیرش است. به عبارتی آن عالم که نفوس در آن ارتباط حاصل میکنند عالم مثال منفصل است.
    بنابراین میتوان گفت عالم مثال متصل که جامع بین نفوس مختلف است را خداوند متعال با قابلیت هایی بیشتر از این دنیا خلق کرده و در آن عالم تزاحمی بین خواسته های افراد نیست.
    از طرفی اشاره شد که در عالم آخرت اراده انسان تبدیل به واقعیت میشود و لذتی هم که انسان میبرد واقعی است. نه اینکه توهم باشد. توهم اثر واقعی و عینی ندارد.

    نقد معاد شناسی فلسفی

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4482



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    بحث عینی بودن و شدت آن نیست
    اون شخصی که شیشه کشیده و پدر خود را کشته...خب واقعا اورا گوسفند میدیده
    توهمات هم میتوانند خارجی و عینی شوند
    صحبت اینجاست که چنین آخرتی که از درون میجوشد و منشا آن ذهن ما است چه تفاوتی با توهم دارد؟
    چرا آخرت خداوند که باید نشانه قدرت او باشد باید تا مرز توهم و خیال تنزل یابد؟؟؟
    ولیکن دنیا را نمیتوان چنین نسبتی داد چون شخصی نیست و ماده مشترک دارد
    اراده انسان در آخرت منشا تحقق عینی و خارجیت یافتن خواسته های اوست. صدرا هم به این مطلب تصریح کرده:
    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    این صور خیالی و وهمی نیستند تصریح کرده و مینویسد: و لا أنها أمور خيالية و موجودات مثالية لا وجود لها في العين كما يراه بعض أتباع الرواقيين و تبعهم آخرون و لا أنها أمور عقلية أو حالات معنوية و كمالات نفسانية و ليست بصور و أشكال جسمانية و هيئات مقدارية كما يراه جمهور المتفلسفين من أتباع المشائيين بل إنما هو صور عينية جوهرية موجودة.(3) بلکه آنها را صورِ عینیِ جوهریِ موجود می داند.
    در همین دنیا هم برخی اوتاد با اراده خود برخی اشیاء را تبدیل یا بوجود می آورند، نمونه بارز آن را خداوند در مورد حضرت عیسی(ع) بیان میکند: وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْني‏ فَتَنْفُخُ فيها فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْني‏(مائده/110)؛ هنگامى كه به اجازه من از گل پرنده‏ اى ساختى و در آن دميدى و به اجازه من پرنده‏ اى شد. صدرا همین بحث را مطرح کرده و این امر را از شدت وجودی برخی اوتاد میداند و همین را مدلی برای آخرت فرض میکند که بهشتیان چنین قدرت روحی پیدا میکنند تا نعمت های خود را خلق کنند. بنابراین نمیتوان این نعمات را توهم دانست.

    نقد معاد شناسی فلسفی

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها

    اراده انسان در آخرت منشا تحقق عینی و خارجیت یافتن خواسته های اوست. صدرا هم به این مطلب تصریح کرده:

    در همین دنیا هم برخی اوتاد با اراده خود برخی اشیاء را تبدیل یا بوجود می آورند، نمونه بارز آن را خداوند در مورد حضرت عیسی(ع) بیان میکند: وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْني‏ فَتَنْفُخُ فيها فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْني‏(مائده/110)؛ هنگامى كه به اجازه من از گل پرنده‏ اى ساختى و در آن دميدى و به اجازه من پرنده‏ اى شد. صدرا همین بحث را مطرح کرده و این امر را از شدت وجودی برخی اوتاد میداند و همین را مدلی برای آخرت فرض میکند که بهشتیان چنین قدرت روحی پیدا میکنند تا نعمت های خود را خلق کنند. بنابراین نمیتوان این نعمات را توهم دانست.
    با سلام

    بله همینطوره اما جناب صدرا در صور اخروی میفرماید ماده ندارد و همین ماده نداشتن است که مرز واقعیت و وهم و خیال را در این صور نا معلوم میکند به خصوص که تاکید میکند شخصی هم است
    دقت داشته باشید با بحث عینی و خارجی بودن صور اخروی نمیتوان مسله را حل کرد چرا که در وهم هم این اتفاق می افتد که شخص چیزی را در خارج میبیند و میشنود که دیگران نمیبینند و نمیشنوند
    اصلا وهم یعنی همین...چیزی را فرد ببیند که دیگران نتوانند صحه بگذارند و یا موجوداتی را ببینید که مستقل از شما وجودی نداشته باشد

    خب صدرا حور و قصور را هم چنین وجودی برایش قاءل است
    این چه فرقی با توهم دارد؟حال بخواهد منشا آن بیماری باشد یا ملکات نفسانی

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود