صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت معاد از نگاه آیت الله جعفر سبحانی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,744
    حضور
    164 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3469

    اشاره کیفیت معاد از نگاه آیت الله جعفر سبحانی




    با سلام وعرض ادب

    کیفیت معاد از نظر آیت الله جعفر سبحانی چگونه است؟

    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۶:۳۱

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست







    کیفیت معاد از نگاه آیت الله جعفر سبحانی








    کارشناس بحث: استاد صديق

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام خدمت شما و تمامی کاربران انجمن

    آیت الله سبحانی در کتابهای خویش، معاد را جسمانی و روحانی میداند.
    خود ایشان منظور خود را بیان کرده اند.
    منظور از معاد جسمانی، حشر انسان با بدن خویش در سرای آخرت است و اینکه نفس انسان به آن بدن تعلق میگیرد و ثواب و عقابی را دریافت میکند که در تحقق آنها، نیاز به بدن و قوای حسی است.
    منظور از معاد روحانی نیز، آن است که انسان به غیر از ثواب و عقاب حسی، لذات و دردهایی را میبیند که در آنها نیازی به بدن ندارد. همان ثواب و عقابهایی که در قران کریم نیز بدان اشاره شده است1)
    لذت روحانی مانند رضوان خداوند: «وَرِضَوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكَبرُ ذَلِكَ هُوَ الفَوْزُ العَظِيمُ» «2»

    الم و درد روحانی مانند حسرتی که برای مجرمین وجود دارد: «وأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الأمْرُ وَهُمْ في غَفْلَةٍ وَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» «3».

    البته ایشان در بخشهایی از کلام خویش معتقد به بدن اخروی است که به غیر از بدن مثالی و بدن عنصری دنیایی است.
    معاد جسم عنصری دنیوی که مشکلات زیادی دارد و معاد جسم مثالی نیز با ظاهر آیات ناسازگار است. بنابراین بدنی برتر از بدن مثالی برای این معاد در نظر گرفته میشود که هم اشکالات بدن عنصری را نداشته باشد و هم مانند بدن مثالی، با ظاهر آیات تعارض نیابد.
    ایشان در این مورد بیان میکند:
    معاد مرحوم آخوند (ملاصدرا) با اکثر آیات قرآنی تطبیق نمی کند. معادی را که مرحوم صدرالمتألهین گفته، درواقع نوعی معاد برزخی است [نه معاد حشری]؛ جسم، جسم برزخی [یعنی تمثلی و تخیلی بدون جرم] است. میوه، میوه برزخی است و خلاصه یک سلسله صور غیبیه هستند که ماده را قبول نداشت.»(2)

    همانطور که خود ایشان بیان میکند، این بدن، غیر از بدن عنصری و فراتر از بدن مثالی است(3)


    موفق باشید
    ــــــــــــــ
    1. جعفر سبحانی، العقیده الاسلامیه، ص230
    2. معاد جسمانی در حکمت متعالیه /224 ،به نقل از کیهان فرهنگی، سال ششم ،شماره 8
    3. جعفر سبحانی، تذکرة الاعیان، ص327

    کیفیت معاد از نگاه آیت الله جعفر سبحانی

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,744
    حضور
    164 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3469



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام خدمت شما و تمامی کاربران انجمن

    آیت الله سبحانی در کتابهای خویش، معاد را جسمانی و روحانی میداند.
    خود ایشان منظور خود را بیان کرده اند.
    منظور از معاد جسمانی، حشر انسان با بدن خویش در سرای آخرت است و اینکه نفس انسان به آن بدن تعلق میگیرد و ثواب و عقابی را دریافت میکند که در تحقق آنها، نیاز به بدن و قوای حسی است.
    منظور از معاد روحانی نیز، آن است که انسان به غیر از ثواب و عقاب حسی، لذات و دردهایی را میبیند که در آنها نیازی به بدن ندارد. همان ثواب و عقابهایی که در قران کریم نیز بدان اشاره شده است1)
    لذت روحانی مانند رضوان خداوند: «وَرِضَوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكَبرُ ذَلِكَ هُوَ الفَوْزُ العَظِيمُ» «2»
    الم و درد روحانی مانند حسرتی که برای مجرمین وجود دارد: «وأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الأمْرُ وَهُمْ في غَفْلَةٍ وَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» «3».

    البته ایشان در بخشهایی از کلام خویش معتقد به بدن اخروی است که به غیر از بدن مثالی و بدن عنصری دنیایی است.
    معاد جسم عنصری دنیوی که مشکلات زیادی دارد و معاد جسم مثالی نیز با ظاهر آیات ناسازگار است. بنابراین بدنی برتر از بدن مثالی برای این معاد در نظر گرفته میشود که هم اشکالات بدن عنصری را نداشته باشد و هم مانند بدن مثالی، با ظاهر آیات تعارض نیابد.
    ایشان در این مورد بیان میکند:
    معاد مرحوم آخوند (ملاصدرا) با اکثر آیات قرآنی تطبیق نمی کند. معادی را که مرحوم صدرالمتألهین گفته، درواقع نوعی معاد برزخی است [نه معاد حشری]؛ جسم، جسم برزخی [یعنی تمثلی و تخیلی بدون جرم] است. میوه، میوه برزخی است و خلاصه یک سلسله صور غیبیه هستند که ماده را قبول نداشت.»(2)

    همانطور که خود ایشان بیان میکند، این بدن، غیر از بدن عنصری و فراتر از بدن مثالی است(3)


    موفق باشید
    ــــــــــــــ
    1. جعفر سبحانی، العقیده الاسلامیه، ص230
    2. معاد جسمانی در حکمت متعالیه /224 ،به نقل از کیهان فرهنگی، سال ششم ،شماره 8
    3. جعفر سبحانی، تذکرة الاعیان، ص
    با سلام وعرض ادب وتشکر

    استاد گرامی آیت الله سبحانی معتقدند که هم اکنون بهشت وجهنم عنصری اگر درست متوجه شده باشم موجود ن .

    و واسه ی اینکه از سنخ جهان دیگری هستن پس لزومی هم نداره که جایگاه اونا رو بدونیم .درسته؟

    و ایشون معتقدن که پیامبر( ص ) در شب معراج از بهشت وجهنم حقیقی یا عنصری دیدن نمودن ،خب اگر این طور بوده باشه ،

    پس اون افرادی رو هم که در بهشت وجهنم دیده وبا اونها گفتگو کرده، جسم مثالیشون نبوده بلکه جسم عنصریشون بوده

    پس اونوقت بحث معاد همگانیشون چی میشه ؟ایشون که معتقدند معاد قراره همگانی باشه !به نظر من

    نظرات ایشون در مورد عنصری بودن معاد در تضاده!
    ویرایش توسط همای رحمت : ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۹:۳۲

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    استاد گرامی آیت الله سبحانی معتقدند که هم اکنون بهشت وجهنم عنصری اگر درست متوجه شده باشم موجود ن .

    و واسه ی اینکه از سنخ جهان دیگری هستن پس لزومی هم نداره که جایگاه اونا رو بدونیم .درسته؟
    باسلام
    در مورد خلقت بهشت و جهنم بر اساس دو دیدگاه سخن میگویند:
    بر اساس این دیدگاه که بهشت و جهنم را مستقل از انسان بدانیم؛
    ایشان همانند متکلمان بزرگی چون شیخ مفید(1) معتقد هستند که الان موجود هستند. دلیل این مطلب نیز ظاهر آیات و روایات است.(2)
    همانند بدن انسان، آنرا جسمانی ولی با جسمانیت غیر عنصری میدانند.
    هرچند معتقدند که ما مکان انرا به صورت دقیق نمیدانیم ولی بر اساس برخی آیات، بهشت را در اسمان اعلی میدانند:
    «وَفي السَّماءِ رِزْقُكُم وَمَا تُوعَدُونَ»(3)

    اما بر اساس دیدگاه تجسم اعمال و اینکه بهشت و جهنم، عبارت است از تجسم اعمال انسان، بهشت و جهنم واقعا موجود هستند و به تناسب اعمال هر شخص برای او آماده است. اگرچه انسان به واسطه قرار گرفتن در محیط محدود دنیایی، قادر به رویت آن نیست.(4)

    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    و ایشون معتقدن که پیامبر( ص ) در شب معراج از بهشت وجهنم حقیقی یا عنصری دیدن نمودن ،خب اگر این طور بوده باشه ،

    پس اون افرادی رو هم که در بهشت وجهنم دیده وبا اونها گفتگو کرده، جسم مثالیشون نبوده بلکه جسم عنصریشون بوده
    در مورد معراج نیز ایشان معتقد به معراج با بدن جسمانی عنصری است.
    دلیلش را نیز اخبار متواتر میدانند.(5)


    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    پس اونوقت بحث معاد همگانیشون چی میشه ؟ایشون که معتقدند معاد قراره همگانی باشه
    رابطه این دو مطلب و تضاد اونها را متوجه نشدم.
    لطفا توضیح دهید.

    ـــــــــ
    1. شیخ مفید، اوائل المقالات، ص141
    2. سبحانی، العقيدة الاسلامية، ص 255
    3. الذاريات/ 22.
    4. سبحانی، الاهیات، ج4، ص425
    5. سبحانی، مع الشيعة الامامية، ص 29




    کیفیت معاد از نگاه آیت الله جعفر سبحانی

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4379



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    همانطور که خود ایشان بیان میکند، این بدن، غیر از بدن عنصری و فراتر از بدن مثالی است(3)
    سلام
    این جمله و نظر چه مفهومی دارد؟
    وقتی بدن مثالی از پذیرش ویژگیهای بدن اخروی ابا دارد چطور بدنی که اعلی و اشرف از بدن مثالی است موافقت داشته باشد و در عین حال خواص جسم هم داشته باشد؟
    مثل آنستکه بگوییم شما به ارتفاع ده هزار متری از زمین که رسیدی نفس کشیدن برایت سخت است اما به بیست هزار متری که برسی راحت نفس می کشی
    خوب اگر با افزایش ارتفاع غلظت هوا کمتر می شود در بیست هزار متری که تنفس باید سخت تر باشد نه آسانتر
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4379



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    معاد مرحوم آخوند (ملاصدرا) با اکثر آیات قرآنی تطبیق نمی کند. معادی را که مرحوم صدرالمتألهین گفته، درواقع نوعی معاد برزخی است [نه معاد حشری]؛ جسم، جسم برزخی [یعنی تمثلی و تخیلی بدون جرم] است. میوه، میوه برزخی است و خلاصه یک سلسله صور غیبیه هستند که ماده را قبول نداشت.»(2)
    این عدم تطابق با عدم توجه به این اصل است که بیانات قرآن کریم درباره معاد تمثیلی است
    مثل الجنه التی وعد المتقون ....
    و ضرب لنا مثلا و نسی خلقه ....
    این دو آیه شریفه نمونه ای از آیات محوری است که تمثیلی بودن توصیف معاد را بیان می فرماید
    حال اگر بگویند واقعیت این تمثیلها چیست می گوییم همان که بزرگان فلسفه و عرفان فرمودند
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,744
    حضور
    164 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3469



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    رابطه این دو مطلب و تضاد اونها را متوجه نشدم.
    لطفا توضیح دهید.
    با سلام وعرض ادب وتشکر از شما استاد گرامی



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    در مورد معراج نیز ایشان معتقد به معراج با بدن جسمانی عنصری است.
    دلیلش را نیز اخبار متواتر میدانند.(5)
    خب اگر معراج پیامبر( ص)جسمانی عنصری بوده ،از این طرف هم روایت داریم که پیامبر (ص)با افراد بهشتی

    وجهنمیان دیدار وگفتگو داشته !درسته !

    پس نتیجه میگیریم که معاد هر کسی بعد از مرگش صورت میگیره چون هم بهشت وجهنم الان موجودند و پیغمبر هم

    با اون افراد دیدار داشته !(از نظر آیت الله سبحانی)

    پس معاد ی که قراره همگانی صورت بگیره تکلیفش چی میشه ؟!(از نظر آیت الله سبحانی)
    ویرایش توسط همای رحمت : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۳:۰۲

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام خدمت شما و تمامی کاربران انجمن

    آیت الله سبحانی در کتابهای خویش، معاد را جسمانی و روحانی میداند.
    خود ایشان منظور خود را بیان کرده اند.
    منظور از معاد جسمانی، حشر انسان با بدن خویش در سرای آخرت است و اینکه نفس انسان به آن بدن تعلق میگیرد و ثواب و عقابی را دریافت میکند که در تحقق آنها، نیاز به بدن و قوای حسی است.
    منظور از معاد روحانی نیز، آن است که انسان به غیر از ثواب و عقاب حسی، لذات و دردهایی را میبیند که در آنها نیازی به بدن ندارد. همان ثواب و عقابهایی که در قران کریم نیز بدان اشاره شده است1)
    لذت روحانی مانند رضوان خداوند: «وَرِضَوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكَبرُ ذَلِكَ هُوَ الفَوْزُ العَظِيمُ» «2»

    الم و درد روحانی مانند حسرتی که برای مجرمین وجود دارد: «وأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الأمْرُ وَهُمْ في غَفْلَةٍ وَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» «3».

    البته ایشان در بخشهایی از کلام خویش معتقد به بدن اخروی است که به غیر از بدن مثالی و بدن عنصری دنیایی است.
    معاد جسم عنصری دنیوی که مشکلات زیادی دارد و معاد جسم مثالی نیز با ظاهر آیات ناسازگار است. بنابراین بدنی برتر از بدن مثالی برای این معاد در نظر گرفته میشود که هم اشکالات بدن عنصری را نداشته باشد و هم مانند بدن مثالی، با ظاهر آیات تعارض نیابد.
    ایشان در این مورد بیان میکند:
    معاد مرحوم آخوند (ملاصدرا) با اکثر آیات قرآنی تطبیق نمی کند. معادی را که مرحوم صدرالمتألهین گفته، درواقع نوعی معاد برزخی است [نه معاد حشری]؛ جسم، جسم برزخی [یعنی تمثلی و تخیلی بدون جرم] است. میوه، میوه برزخی است و خلاصه یک سلسله صور غیبیه هستند که ماده را قبول نداشت.»(2)

    همانطور که خود ایشان بیان میکند، این بدن، غیر از بدن عنصری و فراتر از بدن مثالی است(3)


    موفق باشید
    ــــــــــــــ
    1. جعفر سبحانی، العقیده الاسلامیه، ص230
    2. معاد جسمانی در حکمت متعالیه /224 ،به نقل از کیهان فرهنگی، سال ششم ،شماره 8
    3. جعفر سبحانی، تذکرة الاعیان، ص327
    با سلام


    《عين اين بيان درباره بهشت و دوزخ حاكم است،زيرا اگر بهشت و دوزخ براى خود جهان مستقل و جدا از آسمانها و زمين باشند، سؤال از محل و مكان آن كاملاً غير منطقى است.
    البته اين سخن نه به اين معنى است كه بهشت و دوزخ وجود مثالى و خيالى دارند تا سؤال از جايگاه از آنها ساقط باشد، بلكه ما در عين تصديق به«معاد عنصرى» و به اصطلاح امروزى«معاد مادى»، دو جهان مستقل فرض مى كنيم كه هر كدام براى خود احكام و قوانين و اوضاع ونسبتهايى دارند و هرگز يكى در دل ديگرى نيست》
    آیت الله سبحانی
    منشور جاوید
    جلد 5
    ص 549

    سوال این است که وجود کنونی بهشت و جهنم چگونه با معاد عنصری قابل جمع است؟ با توجه به اینکه بهشت وجهنم را ایشان مثالی و خیالی هم نمیدانند

    البته باید دید منظور احادیث از وجود کنونی بهشت و جهنم
    بهشت و جهنم موعود است یا برزخی
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۶:۲۰

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها

    این عدم تطابق با عدم توجه به این اصل است که بیانات قرآن کریم درباره معاد تمثیلی است
    مثل الجنه التی وعد المتقون ....
    و ضرب لنا مثلا و نسی خلقه ....
    این دو آیه شریفه نمونه ای از آیات محوری است که تمثیلی بودن توصیف معاد را بیان می فرماید
    حال اگر بگویند واقعیت این تمثیلها چیست می گوییم همان که بزرگان فلسفه و عرفان فرمودند
    یا علیم
    سلام
    پاسخ ایشان به شما


    《1. اولاً لازمه اين تفسير آن است كه پيامبران پيوسته دروغ گفته و حقيقت را پنهان داشته اند تفسير يك آيه به عنوان سمبليك و به صورت مَثَل اگر صحيح باشد نمى توان مجموع كتابهاى سماوى و بالأخص آيات بسيارى از قرآن را از اين طريق تفسير كرد، زيرا نتيجه آن اين است كه همه آيات قرآن در محتواى خود متزلزل و لرزان باشند و انسان اصل معاد را نيز به گونه ديگر تفسير كند و دعوت به آن را يك دعوت صورى و به منظور حفظ نظام زندگى تلقى كند، در اين صورت (نه تاكى مى ماند و نه تاك نشانى).
    2. در ميان آيات مربوط به معاد و آيات مربوط به جبر و تشبيه (بر فرض تسليم دلالت آنها بر اين دو معنى) فاصله روشنى وجود دارد و تجسيم و جبر با حكم خرد كاملاً مخالف است از اين جهت چاره اى جز تأويل آيات مربوط به اين دو مطلب نيست در حالى كه معاد جسمانى يك حقيقت ممكن است كه قرآن به آن دعوت نموده و مخالف عقل و خرد نمى باشد بنابراين انگيزه تأويل در آيات نخست موجود ولى در آيات مورد بحث وجود ندارد》
    منشور جاوید
    جلد5
    ص 202


    یک مطلبی رو هم بنده اضافه کنم
    در قرآن صریحا این مطلب که تو ای انسان کاملا توسط ملایکه دریافت میشوید و حیات دیگری غیر از دنیا دارید ذکر شده
    که میتوانست اگر حیات اخروی واقعا این چنین بود در آیات دیگر هم تشریح شود
    حال آنکه در آیات معاد با آیاتی مواجه هستیم که به زنده کردن اموات اشاره میکند و با نمونه مثال های فراوان

    زنده کردن مردگان در لسان قرآن یعنی اینکه حیات اخروی را به بدن خاکی نسبت داده..که اگر غیر از این باشد تمام آن مثال ها بلاغت خود را از دست میدهند و به جای آگاهی گمراهی را نتیجه آن باید بدانیم

    آیا این همه مثال و آیه که اشاره به زنده کردن اموات دارد فقط به خاطر اثبات این است که خدا قدرتش را دارد ولی نمیکند؟!!
    این چه اثباتی است؟!

    طبق دیدگاه فلسفی در مورد معاد میتوان با جسارت تمام در برابر این آیه که میگوید آیا گمان میکنید استخوانهای شمارو جمع نمیکنیم...بگوییم بلی جمع نمیکنی
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۶:۵۰

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۱۹, ۰۶:۰۴ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود