صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت معراج پیامبر اکرم (ص) چگونه بوده؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,728
    حضور
    164 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3451

    اشاره کیفیت معراج پیامبر اکرم (ص) چگونه بوده؟




    با سلام وعرض ادب

    کیفیت معراج پیامبر چگونه بوده ؟

    آیا بخشی از معراج روحانی نبوده ؟یا نه ،تماما جسمانی وروحانی بوده؟

    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ در ساعت ۲۱:۲۸

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست







    کیفیت معراج پیامبر اکرم (ص) چگونه بوده؟








    کارشناس بحث: استاد صادق

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    با سلام وعرض ادب

    کیفیت معراج پیامبر چگونه بوده ؟

    آیا بخشی از معراج روحانی نبوده ؟یا نه ،تماما جسمانی وروحانی بوده؟

    با تشکر

    درباره کیفیت معراج رسول گرامی چند نظریه وجود دارد:
    1. معراج در تمام مراحل روحانی بوده است .
    3. سیر پیامبر از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی جسمانی و از آن جا به بالا روحانی بوده است.
    4. سیر حضرت در تمام مراحل جسمانی بوده و همه جا را با تن و روان سیر نموده است.
    بررسی اقوال:
    ظاهرا عده ای که نتوانسته اند سیر و معراج را به صورت جسمانی هضم کنند ،کوشیده اند این حقیقت را به نحوی برای افکار عمومی قابل هضم نمایند و از ناباوری آن بکاهند . از این رو آن را روحانی شمرده اند اما این تفسیر، با ظهور آیات قرآن درباره معراج سازگار نیست. خداوند در سوره اسرا می‌فرماید:
    «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله؛
    منزه است خدایی که شبانگاه بنده خود را از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی که اطراف آن را برکت داده ایم، برد».(1)
    از آن جا که متبادر از لفظ «عبد» شخصیت خارجی است که از تن و روان ترکیب یافته است(2) تحقق لااقل قسمتی از معراج [سیر از مکه تا قدس] به صورت جسمانی روشن است .در کنار این آیه روایات بسیار صریحی درباره جسمانی بودن معراج وجود دارد که راه را بر تفاسیر دیگر می‌بندد(3).
    اما نظریه دوم و سوم:
    ظاهر آیه اول سوره اسراء، نیز روایات متعدد، بر اثبات جسمانی بودن مرحله اول معراج ، یعنی سیر از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی دلالت دارد .پس جسمانی بودن این مقدار از معراج را می‌توان قطعی دانست اما سخن در باره مراحل بعدی معراج است که آیا جسمانی بوده و یا به نحو روحانی تحقق یافته است؟
    در این باره گر چه دانشمندان و محققان اسلامی با توجه به ظهور روایات و نیز برداشت چنین معنایی از آیات سوره نجم (که بیانگر مراحل بعدی سیر پیامبر است) جسمانی بودن سایر مراحل معراج پیامبر را پذیرفته اند(4) ، در عین حال با توجه به برخی روایات و نیز بعضی تفاسیر از آیات سوره نجم نمی‌توان نظریه روحانی بودن سایر مراحل معراج را مردود دانست ،بلکه به جهاتی موجه تر به نظر می رسد.
    به همین خاطر برخی از دانشمندان این نظریه را پذیرفته و علامه طباطبایی این تفسیر را جایز شمرده و آن را محتمل می‌دانند .
    البته قائلان به این نظریه تصریح کرده اند که گر چه مرحله دوم جسمانی نبوده، ولی قطعا در بیداری کامل بوده و خواب و رؤیا نبوده است .(5).
    آیت اللّه جوادی آملی می‌نویسند:
    «رسول اکرم‌ همچون دیگران‌، دارای جسم و روح بود ‌و با این دو عروج کرد. رسول گرامی‌ در تمام حالات عروج و اسرا دارای بدن بود، چه این که تمام شئون آن در بیداری بود، اما سیر بدن و انتقال آن‌، خواه در اسرا و خواه در معراج‌، از عالم طبیعت تعدّی نکرد و هرگز به ماورای طبیعت راه نیافت‌، زیرا لازمه آن یا مجرّد شدن موجود مادی است یا مادّی شدن موجود مجرد و هر کدام از این دو فرض، باطل می‌باشد زیرا محذور جمع نقیضین را به همراه دارد،»(6)
    این تفسیر یعنی غیر جسمانی بودن مرحله دوم، زیرا مرحله دوم سیر به کرات دیگر جهان مادی نبوده تا سیر جسمانی ممکن باشد بلکه سیر در عوالم غیر مادی و عرش و جبروت و ... بوده و سیر جسمانی در آن عوالم غبر مادی ممکن نیست.
    علامه طباطبایی هم ‌دربارة معراج پیامبر می گوید:
    «ظاهر آیه و روایات‌، پوشیده به قراینی است که آیه را دارای ظهور نسبت به آن جزئیات می‌کند؛ ظهوری که به هیچ وجه قابل رد نیست‌. با در نظر داشتن آن قراین‌، از آیه و روایات استفاده می‌شود، که آن جناب‌، با روح و جسدش از مسجد الحرام تا مسجد اقصی رفت‌، امّا عروجش به آسمان‌ها از ظاهر آیات سوره نجم‌،،،و صریح روایات بسیار بر می‌آید که عروج واقع شده و به هیچ وجه نمی‌توان آن را انکار نمود،
    ممکن است بگوییم که عروج‌، با روح مقدسش بود، لیکن نه آن طور که قائلین به معراج روحانی معتقدند، که به صورت رؤیای صادقه باشد، چه اگر صرف رؤیا ‌بود، دیگر جا نداشت آیات قرآنی این قدر در باره آن اهمیت دهد و سخن بگوید، و در مقام اثبات کرامت در باره آن جناب برآید،،،؛ بلکه مقصود از روحانی بودن ، این است که روح مقدس آن جناب‌، به ماورای عالم مادی یعنی ‌جایی که ملائکه منزل دارند، و اَعمال بندگان بدان جا منتهی و تقدیر از آن جا صادر می‌شود، عروج نمود‌.
    آیات کبرای پروردگارش را مشاهده‌، حقایق اشیأ و نتایج اعمال برایش مجسم شد‌، ارواح انبیای عظام را ملاقات و با آنان گفت و گو کرد، ملائکه را دید‌، و با آنان صحبت نمود . آیات الهی دید که جز با عبارات «عرش‌» ، «حجب » و«سراقات‌» تعبیر آن‌ها ممکن نیست‌».(7)

    پی نوشت­ها:
    1- اسراء (17) آیه 1.
    2- سبحانی، منشور جاوید، ج 6، ص 178.
    3- بحارالانوار، ج 18، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404ق.
    4- همان، ج 18، ص 288.
    5- طباطبایی، المیزان، ج 13، ص 32، مطبوعاتی اسماعیلیان
    6- تفسیر موضوعی قرآن کریم‌، آیت اللّه جوادی آملی‌، ج 9، ص 71 و 87، مرکز نشر اسرأ .
    7- تفسیر المیزان‌، ترجمة موسوی همدانی‌، ج 13، ص 40، انتشارات جامعه مدرسین‌،
    کیفیت معراج پیامبر اکرم (ص) چگونه بوده؟

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,728
    حضور
    164 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3451



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    آیت اللّه جوادی آملی می‌نویسند:
    «رسول اکرم‌ همچون دیگران‌، دارای جسم و روح بود ‌و با این دو عروج کرد. رسول گرامی‌ در تمام حالات عروج و اسرا دارای بدن بود، چه این که تمام شئون آن در بیداری بود، اما سیر بدن و انتقال آن‌، خواه در اسرا و خواه در معراج‌، از عالم طبیعت تعدّی نکرد و هرگز به ماورای طبیعت راه نیافت‌، زیرا لازمه آن یا مجرّد شدن موجود مادی است یا مادّی شدن موجود مجرد و هر کدام از این دو فرض، باطل می‌باشد زیرا محذور جمع نقیضین را به همراه دارد،»(6)
    این تفسیر یعنی غیر جسمانی بودن مرحله دوم، زیرا مرحله دوم سیر به کرات دیگر جهان مادی نبوده تا سیر جسمانی ممکن باشد بلکه سیر در عوالم غیر مادی و عرش و جبروت و ... بوده و سیر جسمانی در آن عوالم غبر مادی ممکن نیست.
    با سلام وعرض ادب وتشکر

    استاد گرامی آیت الله جعفر سبحانی میفرمایند که معراج پیامبر ،تماما "جسمانی ،روحانی "بوده

    آیا مقصود ایشون ،همین نظریه آیت الله جوادی آملی ست یا نه ایشون ،نظریه ای خلاف نظریه ی

    آیت الله جوادی آملی دارند.

  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    با سلام وعرض ادب وتشکر

    استاد گرامی آیت الله جعفر سبحانی میفرمایند که معراج پیامبر ،تماما "جسمانی ،روحانی "بوده

    آیا مقصود ایشون ،همین نظریه آیت الله جوادی آملی ست یا نه ایشون ،نظریه ای خلاف نظریه ی

    آیت الله جوادی آملی دارند.

    باسلام وتشکر .
    متن کلام استاد آملی را با دیدگاه استاد سبحانی با هم مقایسه نمایید نتیجه مشخص خواهد شد .

    کیفیت معراج پیامبر اکرم (ص) چگونه بوده؟

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,728
    حضور
    164 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3451



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    متن کلام استاد آملی را با دیدگاه استاد سبحانی با هم مقایسه نمایید نتیجه مشخص خواهد شد
    استاد گرامی چیزی که من متوجه شدم نظر آیت الله سبحانی خلاف نظر آیت الله جوادی آملی ست .

    واسه ی همین از شما استاد بزرگوار پرسیدم تا مطمئن بشم.

  12. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    استاد گرامی چیزی که من متوجه شدم نظر آیت الله سبحانی خلاف نظر آیت الله جوادی آملی ست .

    واسه ی همین از شما استاد بزرگوار پرسیدم تا مطمئن بشم.
    با سلام وتشکر .
    خواستم خود جناب عالی با دقت در مقایسه سخنان آن دو این تفاوت را کشف نمایید .
    این خود نکته ی مفید برای تقویت قدرت تفکر است .
    وگرنه تفاوت را باز گو می نمودم .
    حال باید گفت بلی تفاوت نظر در تبیین مسله بین آن دو اندیشور وجود ارد .
    حال خود شما این نکته را تحلیل فرمایبد .

    کیفیت معراج پیامبر اکرم (ص) چگونه بوده؟

  13. صلوات ها 2


  14. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,728
    حضور
    164 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3451



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    با سلام وتشکر .
    خواستم خود جناب عالی با دقت در مقایسه سخنان آن دو این تفاوت را کشف نمایید .
    این خود نکته ی مفید برای تقویت قدرت تفکر است .
    وگرنه تفاوت را باز گو می نمودم .
    حال باید گفت بلی تفاوت نظر در تبیین مسله بین آن دو اندیشور وجود ارد .
    حال خود شما این نکته را تحلیل فرمایبد .
    با سلام وعرض ادب مجدد

    استادگرامی شما خیلی بزرگوارید !

    استاد گرامی به نظرمن ،نظریه هردو بزرگوار رو نه میشه کاملا تایید کرد ونه میشه رد کرد

  15. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,728
    حضور
    164 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3451



    اگر نظر آیت الله جوادی آملی رو بخوایم کاملا تایید کنیم میبینیم با چند روایت نقل شده در تضاد ه چرا که حتما وجود جسم

    الزامیه !

    اگر هم بخوایم نظر آیت الله جعفر سبحانی رو تایید کنیم خب باز با یه سری از روایات در تضاد هست

    چرا که ایشون خودشون میفرمایند معاد همگانیه وجسمانی (عنصری)!ولی روایت هست که پیامبر اکرم (ص)

    با افراد بهشتی وجهنمی دیدار و گفتگو داشته که این گفتگو به نظر روحانی بوده وبهشت وجهنم برزخی !

    خب پس اگه بگیم جهنم وبهشت عنصری رو پیغمبر(ص)با دیده مبارکش دیده و افراد ی رو در اون مکان دیده

    پس قضیه معاد همگانی زیر سوال میره .اگرم بخوایم بهشت وجهنم برزخی ومثالی رو بپذیریم پس نمیشه گفت

    معراج پیغمبر(ص) تماما جسمانی بوده!
    ویرایش توسط همای رحمت : ۱۳۹۵/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۶:۱۴

  16. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    اگر نظر آیت الله جوادی آملی رو بخوایم کاملا تایید کنیم میبینیم با چند روایت نقل شده در تضاد ه چرا که حتما وجود جسم

    الزامیه !

    اگر هم بخوایم نظر آیت الله جعفر سبحانی رو تایید کنیم خب باز با یه سری از روایات در تضاد هست

    چرا که ایشون خودشون میفرمایند معاد همگانیه وجسمانی (عنصری)!ولی روایت هست که پیامبر اکرم (ص)

    با افراد بهشتی وجهنمی دیدار و گفتگو داشته که این گفتگو به نظر روحانی بوده وبهشت وجهنم برزخی !

    خب پس اگه بگیم جهنم وبهشت عنصری رو پیغمبر(ص)با دیده مبارکش دیده و افراد ی رو در اون مکان دیده

    پس قضیه معاد همگانی زیر سوال میره .اگرم بخوایم بهشت وجهنم برزخی ومثالی رو بپذیریم پس نمیشه گفت

    معراج پیغمبر(ص) تماما جسمانی بوده!

    با سلام وتشکر .
    در ابتدا باید اشاره شود که معاد همگان جسمانی است ولی عنصری نیست .
    ولی درباب معراج اگر در تبیین استاد آملی دقت نمایید ایشان بین روایات ومبانی عقلی و وحیانی جمع نموده است .
    ودر مجموع رویکرد قابل دفاع از مسله ارایه داد ه است .

    کیفیت معراج پیامبر اکرم (ص) چگونه بوده؟

  17. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۰۹:۵۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود