صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حدیث زوراء که درباره وضعیت تهران در آخر الزمان است معتبر است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۵
    نوشته
    1
    حضور
    27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1

    آیا حدیث زوراء که درباره وضعیت تهران در آخر الزمان است معتبر است؟




    سلام
    حديثي به نام حديث زورا كه مربوط به وضعيت شهر تهران در اخر الزمان است خواندم .سوالم اينه كه ايا اين حديث معتبره يا نه؟
    آيا وضعيت تهران در اخرالزمان واقعا اينطوريه كه تو اين حديث گفته؟!


    به گزارش مشرق، درباره تهران و ری و زورا که برخی از محدثین آنرا تهران نامیده اند روایاتی زیادی آمده است که بخشی از آنها را محمودی گلپایگانی در کتاب پیرامون ایران و طهران جمع آوری کرده اند.
    در همین رابطه در منتخب التواریخ ص 875 آمده است:
    امام صادق علیه السلام فرمودند :
    ای مفضل ایا میدانی زورا کجا واقع شده است؟
    عرض کردم خدا و حجتش داناترند.
    فرمود :بدان ای مفضل در حوالی ری کوه سیاهی ست که در دامن ان شهری بنا شده است که طهران نامیده شود و ان است زورا که قصرهایش مثل قصرهای بهشت و زنهایش مثل حور العین است بدان ای مفضل ان زنها متلبس به لباس کفار میشوند ودر هیئت ظالمان میباشند و به محل سکونت شوهر ها کفایت نمیکنند و از ایشان درخواست طلاق میکنند و مردها به مردها و زنها به زنها اکتفا میکنند و مردها شبیه به زنها و زنها شبیه به مردها میشوند پس اگر تو بخواهی دینت را حفظ کنی پس دراین شهر سکونت مکن و مسکن برای خود قرار مده چون محل فتنه است پس از انجا به قله کوهها و از سوراخی به سوراخی مثل روباه و بچه اش فرار کن.
    همچنین در مناقب العتره ابن فهد حلی آمده است:
    رسول خدا صل الله علیه واله وسلم فرمودند :
    وای بر امت من از شورای کبری و شورای صغری
    عرض شد این دو شورا چه وقت خواهد بود؟
    فرمود شورای کبری بعد از وفات من برای غصب خلافت برادرم و حق دخترم برپا خواهد شدو شورای صغری در غبیت کبری و در زورا (تهران) برای تغییر سنت من و تبدیل احکام واقع خواهد شد.
    در کنز العمال ج۱۴ ص ۲۲۹ نعمان بن بشیر روایت کند که : پیش از ساعت ظهور فتنه هایی بروز میکند همچون اینکه شب تار باشد و شخص در صبح مومن بوده و چون شب فرا رسد کافر گردد و یا شب کند در حالی که مومن بوده و صبح کند در حالی که کافر شده استو گروهی دین و اخلاق خود را هب متاعی ناچیز از دنیا بفروشند.
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۱:۲۹ دلیل: اضافه کردن متن روایت

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست







    آیا حدیث زوراء که درباره وضعیت تهران در آخر الزمان است معتبر است؟








    کارشناس بحث: استاد مجید

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط saeid2020 نمایش پست ها
    سلام
    حديثي به نام حديث زورا كه مربوط به وضعيت شهر تهران در اخر الزمان است خواندم .سوالم اينه كه ايا اين حديث معتبره يا نه؟
    آيا وضعيت تهران در اخرالزمان واقعا اينطوريه كه تو اين حديث گفته؟!

    اينم لينك حديث
    yon.ir/okSs
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و عرض سلام و ادب
    پرسشگر گرامی روایتی که فرمودید اگر این روایت باشد که در ذیل می آید:
    198- سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: تَمَثَّلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِبَيْتِ شِعْرٍ لِابْنِ أَبِي عَقِبٍ وَ يُنْحَرُ بِالزَّوْرَاءِ مِنْهُمْ لَدَى الضُّحَى ثَمَانُونَ أَلْفاً مِثْلُ مَا تُنْحَرُ الْبُدْنُ [وَ رَوَى غَيْرُهُ الْبُزَّلُ‏] ثُمَّ قَالَ لِي تَعْرِفُ الزَّوْرَاءَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ إِنَّهَا بَغْدَادُ قَالَ لَا ثُمَّ قَالَ ع دَخَلْتَ الرَّيَّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَتَيْتَ سُوقَ الدَّوَابِّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ رَأَيْتَ الْجَبَلَ الْأَسْوَدَ عَنْ يَمِينِ الطَّرِيقِ تِلْكَ الزَّوْرَاءُ يُقْتَلُ فِيهَا ثَمَانُونَ أَلْفاً مِنْهُمْ ثَمَانُونَ رَجُلًا «2» مِنْ وُلْدِ فُلَانٍ كُلُّهُمْ يَصْلُحُ لِلْخِلَافَةِ قُلْتُ وَ مَنْ يَقْتُلُهُمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ يَقْتُلُهُمْ أَوْلَادُ الْعَجَمِ‏ «3».(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص: 178)
    معاويه بن وهب گويد: امام صادق عليه السّلام بشعرى از ابن ابى عقب تمثّل جست كه گويد:


    «و ينحر بالزوراء منهم لدى الضحى‏ ثمانون ألفا مثل ما تنحر البدن»

    (يعنى در هنگام ظهر در «زوراء» هشتاد هزار تن از آنها چون شتر قربانى شوند) و در روايت ديگرى بجاى كلمه «البدن» «البزل» آمده (كه بمعناى شتر قوى است).

    سپس بمن فرمود: زوراء را مى‏‌شناسى؟

    گويد: من عرض كردم: قربانت! مي‌گويند: زوراء همان بغداد است! فرمود: نه، سپس فرمود:

    آيا به «رى» رفته‏ اى؟ عرض كردم: آرى، فرمود: بازار چهارپايان رفته ‏اى؟ عرض كردم: آرى:
    فرمود: آن كوه سياه را كه در طرف راست جاده است ديده‏ اى؟ همان زوراء است كه هشتاد هزار از ايشان- كه هشتاد نفرشان از فرزندان فلان هستند و همه آنها شايسته خلافت هستند- در آنجا كشته شوند.(الروضة من الكافي / ترجمه رسولى محلاتى، ج‏1، ص: 259)
    ______________________________

    (2) في بعض النسخ [يقتل فيها ثمانون ألفا من ولد فلان كلهم يصلح للخلافة].

    (3) في القاموس: الزوراء ما كان لاحيحة و البئر البعيدة و القدح و إناء من فضة و القوس و دجلة و بغداد لان أبوابها الداخلة جعلت مزورة عن الخارجة، و موضع بالمدينة قرب المسجد و دار كانت بالحيرة و البعيدة من الاراضى و أرض عند ذى خيم انتهى. و احتمل المجلسيّ- ره- أن يكون الزوراء في الخبر اسما لموضع بالرى و أن يكون زوراء بغداد الجديد و قال: إنّما نفى عليه السلام بغداد القديم و لعله كان هناك موضع يسمى بالرى و يكون إشارة إلى المقاتلة التي وقعت في زمان مأمون هناك و قتل فيها كثير من ولد العباس و على الأول يكون إشارة إلى واقعة تكون في زمن القائم عليه السلام أو في قريب منه و ابن أبي عقب لعله كان سمع هذا من المعصوم فنظمه. (آت)

    بررسی سندی
    سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الآدمی: امامی مختلف فیه و التحقیق انه ثقه
    بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ الرازی:امامی ثقه علی التحقیق و ربما یضعف
    مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ الزاهری: امامی مختلف فیه و التحقیق انه ثقه
    مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ البجلی: امامی ثقه
    سند صحیح، اتصال مسند، نوع سند تعلیق
    تعلیق به این معناست که: حذف نام یک یا چند راوی از ابتدای سند به اتکاء اسناد قبل بدون اینکه به قسمت محذوف سند با عباراتی چون بهذا الاسناد یا ضمیر اشاره شود.






    آیا حدیث زوراء که درباره وضعیت تهران در آخر الزمان است معتبر است؟

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    با عرض سلام

    اين قضيه تفسير زوراء به شهر تهران، خيلي وقته در فضاي مجازي سر و صدا کرده،

    بنده هم چند وفت پيش تحقيق کوچکي در اين مورد داشتم در ردّ اين شايعه .

    حديثي ديگر علاوه بر حديثي که جناب «مجيد» زيد مجده، اشاره فرمودند، مورد تمسّک قرار مي​گيرد که در کتاب غيبت نعماني آمده است:


    ✅✅✅زورا یا همان تهران ✅✅✅


    همانا قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف از فرزندان علي عليه السلام است كه به مانند يوسف غيبتي دارد و به مانند عيسي، بازگشتي.

    سپس بعد از غيبتش، به هنگام طلوع ستاره سرخ و بعد از خرابي منطقه الزوراء كه ري است و

    شكافته شدن منطقه المزوره كه بغداد است و بعد از خروج سفياني

    و جنگ فرزندان عباس با جوانان ارمنستان و آذربايجان كه هزاران هزار در آن كشته مي شود،

    و هركدام از آن ها شمشيري آراسته به دست دارند و پرچم هايي سياه بر فراز آنان به اهتزار در مي آيد

    و جنگ هايي به پا مي كنند كه مرگ سرخ و طاعون عظيم آميخته به آن است، بعد از همه اينها او ظهور مي كند.


    غیبت نعمانی ص ۱۶۶


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    ملاحظاتي بر روايت فوق الذکر :


    ملاحظه اوّل:
    نگاهي به سند روايت:

    سلسله سند اين روايت که در آن، هفت شخصيّت وجود دارد و بايد يکي يکي بررسي شود، در نهايت به کعب الأحبار مي‌رسد، به هيچ معصومي ختم نمي‌شود!

    فاعتبروا يا أولي الأبصار.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    ملاحظه دوّم: نگاهي به دلالت روايت:

    گفتار لغت شناسان درباره زوراء:

    ازهرى(متوفای 370ق‏): «به جانب شرقی شهر بغداد زوراء گویند و به علت انحراف قبله‌اش به این اسم نامیده شده است»

    جوهرى‏(متوفای 393ق‏): «زوراء، نام دجله بغداد است».

    یاقوت حموى‏(متوفای 626ق‏) در کتاب «معجم البلدان» می‌گوید: «زوراء، شهرى است که آن‌را ابى جعفر منصور (منصور دوانیقى) بنا نهاد و آن در قسمت غربى بغداد است»

    از این گفتار چنین برمی‌آید که زوراء نام بغداد قدیم است.

    علاّمه طريحي مي‌نويسد:
    و" الزوراء" بالفتح و المد: بغداد (مجمع البحرين، ماده زور)

    گفتار علامه دهخدا درباره زوراء

    مرحوم علامه ى دهخدا، دانشمند، محقق، ونويسنده، در کتاب لغتنامه، به نقل از چندين کتاب معتبر لغت وجغرافى که نام آنها را نيز در کتاب خود آورده است درباره ى (زوراء) چنين مى نويسد:

    (زوراء، بغداد را گويند. بعضى گويند: زوراء، بغداد است. لأن ابوابها الداخله جعلت مزورة عن الخارجة. زوراء، شهر بغداد است. زوراء، نام بغداد است، از بهر آنکه در جانب قبلى، وضع آن زوارى، يعنى: انحرافى است. شهر زوراء، به بغداد، در جانب شرقى وبه علت کج بودن قبله ى آن، اين نام را بدو داده اند. زوراء موضعى است به مدينه نزديک مسجد ونام بازارى است در مدينه، وخانه اى است عثمان بن عفان را. زوراء نام چند زمين است)

    گفتار علامه مجلسى پيرامون زوراء

    مرحوم علامه مجلسى (رضوان الله عليه) در اين باره که زوراء نام بغداد است چنين مى نويسد:

    ممکن است زوراء در حديث، نام جائى در رى يعنى نام منطقه اى در تهران باشد وممکن است نام بغداد جديد باشد وامام عليه السلام بغداد قديم را نفى فرموده باشد. واما اينکه فرموده است زوراء بغداد نيست، شايد در آنجا منطقه اى وجود داشته که نامش (رى) بوده است، واين جريان کشته شدن هشتاد هزار نفر، اشاره به آن جنگى باشد که در زمان مأمون عباسى در بغداد اتفاق افتاد وگروه زيادى از بنى العباس در آن جنگ کشته شدند.

    (ترجمه از: مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول(ص)، علامه مجلسي، ج26 ص65)


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی روایت ذیل:
    «قال المفضل بن عمر قال لی جعفر بن محمد (ع): اعلم یا مفضل ان فی حوالی الری جبل أسود تبنی فی ذیله بلدة تسمی بالطهران، وهی "دار الزوراء" التی تکون قصورها کقصور الجنة ونسوانها کحور العین، واعلم یا مفضل، انهن یتلبسن بلباس الکفار ویتزین بزی الجبابرة ویرکبن السروج ولا یتمکن لأزواجهن ولا تفی مکاسب الأزواج لهن فیطلبن الطلاق منهم فیکتفی الرجال بالرجال والنساء بالنساء وتشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال، فانک ان ترد حفظ دینک فلا تسکن فی هذه البلدة ولا تتخذها مسکنا لأنها محل الفتنة وفر منها الی قلل الجبال ومن الجحر الی الجحر کالثعلب بأشباله»؛ مفضل گفت که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام به من فرمود: ای مفضل آیا میدانی که «دار الزوراء» در کجا واقع شده است؟ من عرض کردم: خدا وحجت او بهتر می دانند. فرمود: ای مفضل بدان، که در حوالی ری کوه سیاهی است که در پایین آن کوه شهری بنا می شود که آن را طهران می نامند، و آن «دار الزوراء» است، و آن شهری است که ساختمان ها وکاخ هایشان مانند قصرهای بهشت است و زنانش (در زیبایی) مانند حورالعین هستند، آن زن ها لباس کفار در بر می کنند و با پوشش کفار خود را می آرایند و بر زین ها (مرکب ها) سوار می شوند و شوهرانشان را تمکین نمی کنند. و درآمد شوهرانشان برای آن ها کافی نیست و این خاطر از شوهران خود طلاق می خواهند. و مرد به مرد اکتفا می کند و زن به زن (همجنس بازی رواج می یابد) ومردان خود را شبیه زنان می سازند و زنان شبیه مردان؛ و اگر می خواهی دین خود را محفوظ نگه داری، آنجا را برای سکونت انتخاب نکن که محل فتنه است. به قله کوه ها و از این سوراخ به آن سوراخ فرار کن، همان طور که روباه بچه هایش را به دندان می گیرد و می گریزد.

    پس از جستجوی بیشتر کلید واژه های روایت فوق در
    نرم افزار جامع الاحادیث و کتاب بحار الانوار در هیچ یک از کتب روایی موجود در این نرم افزار نیامده است و آدرس هایی را که در موعود نامه
    ( الزام النصاب ص 183، منتخب الاثر ص 430، بحار الانوار ج 52 ص 258)
    آمده بود نیز بررسی شد که در آن ها هم نیامده بود. ولی در
    موعود نامه،ص236 آمده است.



    آیا حدیث زوراء که درباره وضعیت تهران در آخر الزمان است معتبر است؟

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    پس از جستجوی بیشتر کلید واژه های روایت فوق در نرم افزار جامع الاحادیث و کتاب بحار الانوار در هیچ یک از کتب روایی موجود در این نرم افزار نیامده است و آدرس هایی را که در موعود نامه
    ( الزام النصاب ص 183، منتخب الاثر ص 430، بحار الانوار ج 52 ص 258)
    آمده بود نیز بررسی شد که در آن ها هم نیامده بود. ولی در
    موعود نامه،ص236 آمده است.
    سلام و عرض ادب استاد
    قربان رويت بنده نتيجه را متوجه نشدم! بالاخره اين حديت صحيح و قابل استناد است يا خير؟
    و اينكه منظور از "زوراء" را ميتوان با قاطعيت به تهران نسبت داد يا نه؟


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    186
    حضور
    6 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و عرض سلام و ادب
    پرسشگر گرامی روایتی که فرمودید اگر این روایت باشد که در ذیل می آید:
    198- سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: تَمَثَّلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِبَيْتِ شِعْرٍ لِابْنِ أَبِي عَقِبٍ وَ يُنْحَرُ بِالزَّوْرَاءِ مِنْهُمْ لَدَى الضُّحَى ثَمَانُونَ أَلْفاً مِثْلُ مَا تُنْحَرُ الْبُدْنُ [وَ رَوَى غَيْرُهُ الْبُزَّلُ‏] ثُمَّ قَالَ لِي تَعْرِفُ الزَّوْرَاءَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ إِنَّهَا بَغْدَادُ قَالَ لَا ثُمَّ قَالَ ع دَخَلْتَ الرَّيَّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَتَيْتَ سُوقَ الدَّوَابِّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ رَأَيْتَ الْجَبَلَ الْأَسْوَدَ عَنْ يَمِينِ الطَّرِيقِ تِلْكَ الزَّوْرَاءُ يُقْتَلُ فِيهَا ثَمَانُونَ أَلْفاً مِنْهُمْ ثَمَانُونَ رَجُلًا «2» مِنْ وُلْدِ فُلَانٍ كُلُّهُمْ يَصْلُحُ لِلْخِلَافَةِ قُلْتُ وَ مَنْ يَقْتُلُهُمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ يَقْتُلُهُمْ أَوْلَادُ الْعَجَمِ‏ «3».(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص: 178)
    معاويه بن وهب گويد: امام صادق عليه السّلام بشعرى از ابن ابى عقب تمثّل جست كه گويد:

    «و ينحر بالزوراء منهم لدى الضحى‏ ثمانون ألفا مثل ما تنحر البدن»

    (يعنى در هنگام ظهر در «زوراء» هشتاد هزار تن از آنها چون شتر قربانى شوند) و در روايت ديگرى بجاى كلمه «البدن» «البزل» آمده (كه بمعناى شتر قوى است).

    سپس بمن فرمود: زوراء را مى‏‌شناسى؟

    گويد: من عرض كردم: قربانت! مي‌گويند: زوراء همان بغداد است! فرمود: نه، سپس فرمود:

    آيا به «رى» رفته‏ اى؟ عرض كردم: آرى، فرمود: بازار چهارپايان رفته ‏اى؟ عرض كردم: آرى:
    فرمود: آن كوه سياه را كه در طرف راست جاده است ديده‏ اى؟ همان زوراء است كه هشتاد هزار از ايشان- كه هشتاد نفرشان از فرزندان فلان هستند و همه آنها شايسته خلافت هستند- در آنجا كشته شوند.(الروضة من الكافي / ترجمه رسولى محلاتى، ج‏1، ص: 259)
    ______________________________

    (2) في بعض النسخ [يقتل فيها ثمانون ألفا من ولد فلان كلهم يصلح للخلافة].

    (3) في القاموس: الزوراء ما كان لاحيحة و البئر البعيدة و القدح و إناء من فضة و القوس و دجلة و بغداد لان أبوابها الداخلة جعلت مزورة عن الخارجة، و موضع بالمدينة قرب المسجد و دار كانت بالحيرة و البعيدة من الاراضى و أرض عند ذى خيم انتهى. و احتمل المجلسيّ- ره- أن يكون الزوراء في الخبر اسما لموضع بالرى و أن يكون زوراء بغداد الجديد و قال: إنّما نفى عليه السلام بغداد القديم و لعله كان هناك موضع يسمى بالرى و يكون إشارة إلى المقاتلة التي وقعت في زمان مأمون هناك و قتل فيها كثير من ولد العباس و على الأول يكون إشارة إلى واقعة تكون في زمن القائم عليه السلام أو في قريب منه و ابن أبي عقب لعله كان سمع هذا من المعصوم فنظمه. (آت)

    بررسی سندی
    سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الآدمی: امامی مختلف فیه و التحقیق انه ثقه
    بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ الرازی:امامی ثقه علی التحقیق و ربما یضعف
    مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ الزاهری: امامی مختلف فیه و التحقیق انه ثقه
    مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ البجلی: امامی ثقه
    سند صحیح، اتصال مسند، نوع سند تعلیق
    تعلیق به این معناست که: حذف نام یک یا چند راوی از ابتدای سند به اتکاء اسناد قبل بدون اینکه به قسمت محذوف سند با عباراتی چون بهذا الاسناد یا ضمیر اشاره شود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی روایت ذیل:
    «قال المفضل بن عمر قال لی جعفر بن محمد (ع): اعلم یا مفضل ان فی حوالی الری جبل أسود تبنی فی ذیله بلدة تسمی بالطهران، وهی "دار الزوراء" التی تکون قصورها کقصور الجنة ونسوانها کحور العین، واعلم یا مفضل، انهن یتلبسن بلباس الکفار ویتزین بزی الجبابرة ویرکبن السروج ولا یتمکن لأزواجهن ولا تفی مکاسب الأزواج لهن فیطلبن الطلاق منهم فیکتفی الرجال بالرجال والنساء بالنساء وتشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال، فانک ان ترد حفظ دینک فلا تسکن فی هذه البلدة ولا تتخذها مسکنا لأنها محل الفتنة وفر منها الی قلل الجبال ومن الجحر الی الجحر کالثعلب بأشباله»؛ مفضل گفت که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام به من فرمود: ای مفضل آیا میدانی که «دار الزوراء» در کجا واقع شده است؟ من عرض کردم: خدا وحجت او بهتر می دانند. فرمود: ای مفضل بدان، که در حوالی ری کوه سیاهی است که در پایین آن کوه شهری بنا می شود که آن را طهران می نامند، و آن «دار الزوراء» است، و آن شهری است که ساختمان ها وکاخ هایشان مانند قصرهای بهشت است و زنانش (در زیبایی) مانند حورالعین هستند، آن زن ها لباس کفار در بر می کنند و با پوشش کفار خود را می آرایند و بر زین ها (مرکب ها) سوار می شوند و شوهرانشان را تمکین نمی کنند. و درآمد شوهرانشان برای آن ها کافی نیست و این خاطر از شوهران خود طلاق می خواهند. و مرد به مرد اکتفا می کند و زن به زن (همجنس بازی رواج می یابد) ومردان خود را شبیه زنان می سازند و زنان شبیه مردان؛ و اگر می خواهی دین خود را محفوظ نگه داری، آنجا را برای سکونت انتخاب نکن که محل فتنه است. به قله کوه ها و از این سوراخ به آن سوراخ فرار کن، همان طور که روباه بچه هایش را به دندان می گیرد و می گریزد.

    پس از جستجوی بیشتر کلید واژه های روایت فوق در نرم افزار جامع الاحادیث و کتاب بحار الانوار در هیچ یک از کتب روایی موجود در این نرم افزار نیامده است و آدرس هایی را که در موعود نامه
    ( الزام النصاب ص 183، منتخب الاثر ص 430، بحار الانوار ج 52 ص 258)
    آمده بود نیز بررسی شد که در آن ها هم نیامده بود. ولی در
    موعود نامه،ص236 آمده است.

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    هردوی این روایات به انضمام روایاتی دیگر در این زمینه در کتاب ((دارالسلام)) شیخ میثم عراقی با ذکر منبع آمده است .


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    186
    حضور
    6 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب استاد
    قربان رويت بنده نتيجه را متوجه نشدم! بالاخره اين حديت صحيح و قابل استناد است يا خير؟
    و اينكه منظور از "زوراء" را ميتوان با قاطعيت به تهران نسبت داد يا نه؟

    سلام علیکم
    این احتمال وجود دارد .و باتوجه به تطابق بسیاری از نشانه های این روایات به تهران امروزی و احتمالا آینده جدای از بحث سندی روایت میتوان این احتمال را داد که منظور از زوراء در روایات همین تهران امروزی باشد


  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود