جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم حدیث عاقبت خیر و شر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    597
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    1754

    اشاره مفهوم حدیث عاقبت خیر و شر




    سلام

    مفهوم حدیث ذیل چیست؟

    حضرت علی (علیه السلام):

    (مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقُور وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَة)
    -نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 544 ، حكمت 387

    با تشکر


    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ در ساعت ۲۳:۰۵
    (اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى، وَ وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى)‏ صحیفه سجادیه-دعای بیستم

    امام خامنه ای (حفظه الله): ​[پروردگارا!] برای این حقیر و هرکسی که علاقه­‌مند است، شهادت را به‌عنوان آخرین پلّه­‌ی زندگی ما قرار بده (۱۳۹۶/۰۱/۰۱)

    شهادت محسن حججی؛ "کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا"

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست







    مفهوم حدیث عاقبت خیر و شر








    کارشناس بحث: استاد پیام

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    اميرالمؤمنين(صلوات الله عليه) فرمودند: خیرى كه بعد از آن آتش دوزخ است، خیر و خوبى نيست؛ و شرّی كه بعد از آن بهشت است، شرّ و بدى نيست؛ هر نعمتى در برابر بهشت، حقير است؛ و هر بلایى در برابر دوزخ، عافيت است‏.نهج البلاغه، حکمت 387
    مفهوم حدیث عاقبت خیر و شر

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    اين حدیث اشاره به اين است كه ديد و نگاه معمول انسان ‌ديد مادّي است. با نگاه مادّي هم نمي­توانيد خير و شرّ را بسنجد. يك چيز را خير مي­داني و حال اينكه براي تو شرّ است. يك چيزهايي را شرّ مي­داني و حال آنكه براي تو خير است. بنابر اين، يك خير و شرّ دنيايي داريم و يك خير و شرّ آخرتي. تا اینجا بينش بود؛ کسی که این بینش را ندارد، نمی‏تواند خیر و شرّ حقیقی را ببیند و تشخیص دهد. تو اگر متشرّع باشي، هنگامی که می‏بینی در راه تشرّعت به تو شرّي می‏رسد، مطمئنّی که اين براي تو شرّ نيست، بلکه خير تو است. عکس آن، اگر از راه نامشروع چیزی را به‏دست آوردي، بدان که اين خير نيست، اين برای تو شرّ است. اين را مي­گويند بينش.
    «مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ»؛ خيري كه دوزخ در پي داشته باشد، خير نيست. ما معيارمان در سنجش خير و شرّ در دنيا، همين امور مادّي است. ولي حضرت علی(علیه السلام) مي­خواهد بفرمايد شما اشتباه می‏كنيد. اگر بنا شود اين خيرهايي كه شما در دنيا خير مي­پندارید، جهنّم در پی داشته باشد، هیچ‏کدام از اینها خير نيست. تو اشتباه مي­كني! اينها براي تو شرّ است. حالا آنچه که تو خیر می‏پنداری، هر چه مي­خواهد باشد. سرآمد این خوبی‏های دنیایی پول و رياست و امثال اينها است. امّا وقتی از مسيرِ صحيحِ شرعيِ الهي به تو نرسيده باشد، جهنّم در پي دارد. لذا خوشحال نشو!
    «وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ»؛ و هيچ شرّي، ‌شر نيست اگر بهشت در پي داشته باشد. این ناراحتي­هایی که آنها را شرّ می­پنداری و می­گویی «به چه شرّي گرفتار شديم!» ببين نتيجه­اش در آن نشئه چيست؟ اگر نتیجه­اش بهشت است،‌ اينها شرّ نيست و تو اشتباه می­کنی. اگر در یک مسیرِ صحیحِ شرعی وارد شدی، امّا از نظر دنیایی و مادّی شرّی متوجه تو شد، تو باطنش را نمي­داني که چيست؛ باطنش خير است و شرّ نيست. چرا؟ چون براي تو بهشت را در پي دارد.
    «وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقُورٌ»؛ هر نعمتي غیر بهشت كه تو در دنيا به آن برسي، ناچيز است. يعني اگر بخواهي نعمت‏هاي دنيا را با نعمت‏هاي آخرت مقايسه كني، هر نعمتی جز بهشت ناچيز است. این در نعمت‏ها بود؛ در بلاها و گرفتاري‏ها هم همین‏طور است: «وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَةٌ»؛ هر بلايي از بلاهاي دنيوي غير ازجهنّم كه به تو وارد شود، ‌اين يك عافيت و خوشي است. هر بلايي از بلاهاي دنيايي، در مقايسه با بلاي اُخروي كه آتش جهنم است، عافيت است. بنابر اين، هم بينشت غلط است، هم سنجشت؛ هر دو غلط است! بینشت غلط است، چون خير و شرّ دنيا را با دیدِ مادی می‏بینی و نگاه مي­كني؛ سنجشت غلط است، چون نعمت‏ها و بهره­مندی­های دنيايي را با آخرت مي‏سنجي؛ بلاهاي دنيا را با بلاهاي آخرت می سنجید.



    مفهوم حدیث عاقبت خیر و شر

  9. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود