جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه تناقض بین شبیه سازی موجودات و آیه ی 73 سوره ی حج

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    7
    حضور
    5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8

    اشاره شبهه تناقض بین شبیه سازی موجودات و آیه ی 73 سوره ی حج




    سلام خسته نباشید
    ببخشید یه شبهه برام پیش اومده و اون اینه که الان دانشمندان توانستن گوساله درست کنن و از طرفی به این آیه بر میخوریم: اى مردم! مثلى زده شده است، به آن گوش فرا دهيد: كسانى را كه غير از خدا مى‏ خوانيد، هرگز نمى توانند مگسى بيافرينند، هر چند براى اين كار دست به دست هم دهند! و هر گاه مگس چيزى از آنها بربايد، نمى ‏توانند آن را باز پس گيرند! هم اين طلب‏ كنندگان ناتوانند، و هم آن مطلوبان (هم اين عابدان، و هم آن معبودان). آیه ی 73 سوره ی حج
    آیا این دو مطلب با هم تناقض دارند؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۴/۲۴ در ساعت ۱۶:۲۹

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست







    شبهه تناقض بین شبیه سازی موجودات و آیه ی 73 سوره ی حج








    کارشناس بحث: استاد رئوف

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی یاحسین نمایش پست ها
    سلام خسته نباشید
    ببخشید یه شبهه برام پیش اومده و اون اینه که الان دانشمندان توانستن گوساله درست کنن و از طرفی به این آیه بر میخوریم: اى مردم! مثلى زده شده است، به آن گوش فرا دهيد: كسانى را كه غير از خدا مى‏ خوانيد، هرگز نمى توانند مگسى بيافرينند، هر چند براى اين كار دست به دست هم دهند! و هر گاه مگس چيزى از آنها بربايد، نمى ‏توانند آن را باز پس گيرند! هم اين طلب‏ كنندگان ناتوانند، و هم آن مطلوبان (هم اين عابدان، و هم آن معبودان). آیه ی 73 سوره ی حج
    آیا این دو مطلب با هم تناقض دارند؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    برای پاسخ به سوال شما، نیازمند آن هستیم که به یک نکته مهم توجه کنیم.

    - واقعیت این است که هیچ کسی غیر از خداوند، توان آفریدن ندارد. آفرینش و به معنای دقیق تر، "اعطای وجود" تنها شان خداوند است و اوست که می تواند "علت حقیقی" برای ایجاد یک موجود دیگر باشد. دیگرانی که چنین ادعایی دارند، مثلا افرادی که یک حیوان را شبیه سازی می کنند، هیچ کدام به آن حیوان وجود نمی دهند زیرا وجودی از خود ندارند که به آن حیوان بدهند. به عبارت دیگر، موجودی که خود ممکن الوجود است و در موجود شدن، نیازمند به غیر است، نمی تواند زمینه ساز وجود فرد دیگری شود.

    پس نسبت متخصصان با حیوان شبیه سازی شده چیست؟ یا نسبت پدر و مادر نسبت به فرزند چیست؟

    نسبت در اینجا این است که متخصص یا والدین، وجود اعطا نمی کنند بلکه زمینه ساز آن می شوند که فیض الهی در قالب اعطای وجود به آن حیوان یا فرزند، اعطا شود. در اینجا این زمینه سازی و ایجاد شرایط که شرط اعطای فیض الهی است، توسط متخصص یا والدین، فراهم می شود ولی معنای این سخن این نیست که متخصص یا والدین، آن حیوان یا آن فرزند را آفریده اند بلکه صرفا معنایش این است که زمینه ساز وجود او شده اند. روشن است که زمینه سازی وجود غیر از اعطای وجود است. اعطای وجود یا خلق کردن، صرفا در شان خداوند است و هیچ کسی نمی تواند به دیگری وجود اعطاء کند زیرا تنها واجب الوجود هستی، خداوند است.

    از این رو، میان آیه و شبیه سازی های جدید، منافاتی وجود ندارد. کما اینکه میان آیه و فرایند فرزند آوری والدین هم منافاتی وجود ندارد و هیچ والدینی مدعی نیستند که فرزند خود را خلق کرده اند بلکه همگی صرفا زمینه ساز تولد فرزند شده اند.

    موفق باشید

    شبهه تناقض بین شبیه سازی موجودات و آیه ی 73 سوره ی حج

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965



    سوال:

    بر اساس آیه 73 سوره حج، غیر از خداوند هیچ کسی نمی تواند موجودی خلق کند، حتی یک مگس. آیا این آیه با پیشرفت های علمی که الان حتی گوساله ساخته اند، منافات ندارد؟


    پاسخ:

    برای پاسخ به این سوال، نیازمند آن هستیم که به یک نکته مهم توجه کنیم.

    - واقعیت این است که هیچ کسی غیر از خداوند، توان آفریدن ندارد. آفرینش و به معنای دقیق تر، "اعطای وجود" تنها شان خداوند است و اوست که می تواند "علت حقیقی" برای ایجاد یک موجود دیگر باشد. دیگرانی که چنین ادعایی دارند، مثلا افرادی که یک حیوان را شبیه سازی می کنند، هیچ کدام به آن حیوان وجود نمی دهند زیرا وجودی از خود ندارند که به آن حیوان بدهند. به عبارت دیگر، موجودی که خود ممکن الوجود است و در موجود شدن، نیازمند به غیر است، نمی تواند زمینه ساز وجود فرد دیگری شود.

    پس نسبت متخصصان با حیوان شبیه سازی شده چیست؟ یا نسبت پدر و مادر نسبت به فرزند چیست؟

    نسبت در اینجا این است که متخصص یا والدین، وجود اعطا نمی کنند بلکه زمینه ساز آن می شوند که فیض الهی در قالب اعطای وجود به آن حیوان یا فرزند، اعطا شود. در اینجا این زمینه سازی و ایجاد شرایط که شرط اعطای فیض الهی است، توسط متخصص یا والدین، فراهم می شود ولی معنای این سخن این نیست که متخصص یا والدین، آن حیوان یا آن فرزند را آفریده اند بلکه صرفا معنایش این است که زمینه ساز وجود او شده اند. روشن است که زمینه سازی وجود غیر از اعطای وجود است. اعطای وجود یا خلق کردن، صرفا در شان خداوند است و هیچ کسی نمی تواند به دیگری وجود اعطاء کند زیرا تنها واجب الوجود هستی، خداوند است.

    از این رو، میان آیه و شبیه سازی های جدید، منافاتی وجود ندارد. کما اینکه میان آیه و فرایند فرزند آوری والدین هم منافاتی وجود ندارد و هیچ والدینی مدعی نیستند که فرزند خود را خلق کرده اند بلکه همگی صرفا زمینه ساز تولد فرزند شده اند.

    · برای اطلاع بیشتر در این زمینه به کتاب دین و علم، نوشته ایان باربور، ترجمه فطورچی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه مراجعه کنید.

    شبهه تناقض بین شبیه سازی موجودات و آیه ی 73 سوره ی حج

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود