صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تحقیقی بودن اصول دین به چه معناست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    546
    حضور
    33 روز 20 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    763

    اشاره تحقیقی بودن اصول دین به چه معناست؟




    با سلام خدمت شما

    می دونیم که از نظر اسلام، تقلید در اصول دین جایز نیست (تصحیح شد). در این زمینه می توان به خطبه زیر از آیت الله خامنه ای اشاره نمود:
    http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?...&year=1365

    سوال اول: اما آیا تحقیق فقط باید با رجوع به کتب مورد تایید علمای اسلامی انجام بگیره؟ اگر ما فقط به کتب نوشته شده توسط علمای اسلامی رجوع کنیم، آیا دچار تقلید نشده ایم؟

    سوال دوم: آیا فرد بعد از سن تکلیف هم مجازه در عقایدش باز نگری کنه؟

    پیشاپیش از لطف شما ممنونم

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۴/۲۴ در ساعت ۱۶:۱۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58326



    با نام و یاد دوست







    تحقیقی بودن اصول دین به چه معناست؟








    کارشناس بحث: استاد عامل

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام عليكم
    همانطور كه اشاره فرموديد اصول دين بايد تحقيقي باشه و نه تقليدي.
    البته تحقيق در مورد اصول دين از طريق عقل و فطرت صورت ميگيرد كه ايندو منحصر در كتاب ها نيستند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    سوال اول: اما آیا تحقیق فقط باید با رجوع به کتب مورد تایید علمای اسلامی انجام بگیره؟ اگر ما فقط به کتب نوشته شده توسط علمای اسلامی رجوع کنیم، آیا دچار تقلید نشده ایم؟

    اين تحقيق ميتواند مقايسه اي باشد و منحصر در كتب اسلامي نيست اما بهترين راه اينست كه ابتدا فهم درست و كاملي از اسلام داشته باشيد، بعد به مقايسه و بررسي اديان مختلف و ديدگاه آنها در مورد خدا، رسول و معاد بپردازيد.
    از طرفي استدلالهايي كه در كتب دانشمندان بكار رفته غالبا از راه عقل و تفكر صورت گرفته كه شما ميتوانيد در مورد اين استدلالها فكر كنيد. به عبارتي استدلالهاي مطرح شده مانند مسائل نقلي(مانند تاريخ و روايات) نيست كه شما هر چه ديديد و يا خوانديد را قبول كنيد.
    از اين قبيل استدلالها در قرآن هم مطرح شده كه حجيت آن را زير سوال نميبرد، چون عقلي است. مانند(برهان تمانع): لو كان فيهما آلهة الا الله لفسدتا.
    بنابراين شما زماني دچار تقليد ميشويد كه بدون چون و چرا از كسي تبعيت كنيد، اما در مورد اصول دين كه به برخي كتب استدلالي و اعتقادي رجوع ميكنيد، خود شما بايد در مورد آن استدلالها كه در كتاب مطرح شده است، تفكر و تعقل كنيد. و اگر بدون تعقل آنها را بپذيريد دچار تقليد شده ايد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    سوال دوم: آیا فرد بعد از سن تکلیف هم مجازه در عقایدش باز نگری کنه؟

    تفكر وتعقل در مورد اعتقادات هيچ گونه محدوديت سني ندارد. بنابراين شما بعد از سن تكليف هم مجاز به تحقيق در اين رابطه هستيد.
    در اين رابطه توصيه ميشود قبل از ورود به مباحث عقلي و برهاني در مورد منطق و شيوه استدلال مطالعه داشته باشيد تا دچار مغالطات و شبهات نگرديد.

    موفق باشيد.


    تحقیقی بودن اصول دین به چه معناست؟

  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    546
    حضور
    33 روز 20 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    763



    سلام استاد عامل گرامی
    ممنونم از پاسخ خوب شما

    آیا در مورد منابع مورد مراجعه محدودیتی وجود داره؟ به طور مثال آیا برای تحقیق در مورد اسلام، باید فقط به کتب نوشته شده توسط موافقان مراجعه کرد یا اینکه خوندن کتابهای نوشته شده توسط مخالفان هم مجازه (البته به اضافه تعقل)؟

    یا اگر فرد خواست در مورد عقاید دیگر تحقیق کند، آیا فقط مجاز است به کتابهای انتقادی نوشته شده توسط مسلمانان رجوع کند یا اینکه خوندن نظرات موافقان اونها هم مجازه؟


  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام مجدد
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    آیا در مورد منابع مورد مراجعه محدودیتی وجود داره؟ به طور مثال آیا برای تحقیق در مورد اسلام، باید فقط به کتب نوشته شده توسط موافقان مراجعه کرد یا اینکه خوندن کتابهای نوشته شده توسط مخالفان هم مجازه (البته به اضافه تعقل)؟
    ببينيد براي تحقيق دقيق هر مكتبي بايد به كتاب هاي منبع آنها مراجعه كرد.
    مثلا يك مستشرق ديد سطحي نسبت به دين اسلام خواهد داشت تا يك عالم اسلامي.
    پس براي فهم دقيق اسلام به كتب اصلي اسلامي بايد مراجعه كرد و انها را از نظر عقلي بررسي نمود.
    و تا زماني كه فهم دقيقي از اسلام بدست نياورديد سراغ نقد ها نرويد.
    بيشتر سعي كنيد فارغ از نقدهاي اديان به تطبيق و مقايسه انها بردازيد تا به نتيجه برسيد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    یا اگر فرد خواست در مورد عقاید دیگر تحقیق کند، آیا فقط مجاز است به کتابهای انتقادی نوشته شده توسط مسلمانان رجوع کند یا اینکه خوندن نظرات موافقان اونها هم مجازه؟
    غير از كساني كه بطور تخصصي در مورد اديان تحقيق ميكنند و اين مطلب رشته تحصيلي انهاست، فرصت بررسي گسترده اديان رو پيدا نميكنند. بطور ي كه اول به متون اصلي انها بپردازند، بعد نقد هاي ديگران را در مورد آنها مطالعه كنند.
    در هر حال اگر زمينه هاي منطقي و كشف مغالطات رو داشته باشيد ميتوانيد به سخنان هر دو طرف گوش داده و حرف حق را برگزينيد:
    الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ (زمر/18)
    همان كسانى كه سخن را مى‏شنوند، آن‏گاه از بهترينش پيروى مى‏كنند، آنانند كه خداوند هدايتشان كرده است و آنان همان خردمندانند.
    در اين راه پيچ و خم هاي زيادي است... ان شاء الله موفق باشيد.

    تحقیقی بودن اصول دین به چه معناست؟

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    546
    حضور
    33 روز 20 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    763



    سلام استاد عامل گرامی
    ببينيد براي تحقيق دقيق هر مكتبي بايد به كتاب هاي منبع آنها مراجعه كرد.
    مثلا يك مستشرق ديد سطحي نسبت به دين اسلام خواهد داشت تا يك عالم اسلامي.
    واضح است که علمای یک مکتب اطلاعات زیادی در مورد اون مکتب دارند. اما با مراجعه به موافقان یک عقیده، مسئله فقط از یک زاویه دیده میشه.

    یک عالم ممکنه استدلالهای مربوط به عقایدش رو برای شما بیان کنه، اما ردیه های ارائه شده برای اون استدلال رو نگه. این چیزیه که در مورد هر عقیده ای پیش میاد.

    به طور مثال فرض کنید فردی بخواد در مورد بهاییت تحقیق کنه. مطمئناً صحیح نیست که این فرد فقط به نظرات موافقان این عقیده گوش بده. بلکه همزمان باید نظر مخالفان رو هم بشنوه.

    ویرایش توسط سعدی شیرازی : ۱۳۹۵/۰۴/۰۲ در ساعت ۲۰:۱۷

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام عليكم و رحمة الله
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    واضح است که علمای یک مکتب اطلاعات زیادی در مورد اون مکتب دارند. اما با مراجعه به موافقان یک عقیده، مسئله فقط از یک زاویه دیده میشه.
    یک عالم ممکنه استدلالهای مربوط به عقایدش رو برای شما بیان کنه، اما ردیه های ارائه شده برای اون استدلال رو نگه. این چیزیه که در مورد هر عقیده ای پیش میاد.
    به طور مثال فرض کنید فردی بخواد در مورد بهاییت تحقیق کنه. مطمئناً صحیح نیست که این فرد فقط به نظرات موافقان این عقیده گوش بده. بلکه همزمان باید نظر مخالفان رو هم بشنوه.
    اگر بخواهيد بوسيله يك روش علمي به بررسي ديگر عقايد بپردازيد بايد به متون اصلي مراجعه كنيد.
    منظور بنده اين بود كه ابتدا اصل اون مكتب يا مذهبي كه احتمال صحت و حقانيت آنرا ميدهيد، بررسي كنيد بعد به اشكالات بپردازيد. و اين مراجعه به اصل آن مذاهب از طريق مطالعه كتب آنها امكان پذير است و البته بعد از فهم درست آن مذهب به نقد آن هم بپردازيد.
    تا زماني كه شما متوجه منظور كسي نشويد نميتوانيد آنرا نقد كنيد و به عبارتي نقد بدون فهم درست مطلبي، نقد آن مطلب نيست بلكه نقد خود است!
    عرض بنده اين است كه ابتدا فهم صحيح از طريق كتب اصلي يا عالمان آن مذعب شكل بگيرد(البته بعد از فهم اسلام) بعد به نقد ها و قضاوت بين طرفداران و منتقدان برسيد. البته شما بايد تنها اديان و مذاهبي كه احتمال حقانيت آنها(مانند اديان الهي) را ميدهيد بررسي كنيد. چرا كه عمر انسان براي بررسي تمام افكار و عقايد كفايت نميكند.

    تحقیقی بودن اصول دین به چه معناست؟

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    546
    حضور
    33 روز 20 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    763



    با تشکر از پاسخ خوب شما

    یه سوال دیگه:
    فردی رو تصور کنید که در یک جامعه اسلامی بزرگ شده و از طریق خانواده و مدرسه با متون اسلامی و نظرات موافقان اسلام آشنا شده. آیا این فرد پس از طی این مراحل باید نظرات مخالفان را نیز بشنود؟ آیا با توجه به وجوب تحقیق در اصول دین، آیا خواندن کتب نوشته شده توسط مخالفان در این مرحله، کار خوبی است یا بد؟

    اگر به فردی بر خوردیم که کتب مخالفان یا کتب افراد دارای عقاید متفاوت رو می خونه، چطور باید باهاش برخورد کنیم؟

    آیا جامعه موظفه لوازم این تحقیق رو فراهم بیاره؟ یا اینکه باید مانع دسترسی به این منابع بشه؟

    ممنون

    ویرایش توسط سعدی شیرازی : ۱۳۹۵/۰۴/۰۳ در ساعت ۲۲:۱۴

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام عليكم
    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    یه سوال دیگه:
    فردی رو تصور کنید که در یک جامعه اسلامی بزرگ شده و از طریق خانواده و مدرسه با متون اسلامی و نظرات موافقان اسلام آشنا شده. آیا این فرد پس از طی این مراحل باید نظرات مخالفان را نیز بشنود؟ آیا با توجه به وجوب تحقیق در اصول دین، آیا خواندن کتب نوشته شده توسط مخالفان در این مرحله، کار خوبی است یا بد؟
    اگر به فردی بر خوردیم که کتب مخالفان یا کتب افراد دارای عقاید متفاوت رو می خونه، چطور باید باهاش برخورد کنیم؟
    آیا جامعه موظفه لوازم این تحقیق رو فراهم بیاره؟ یا اینکه باید مانع دسترسی به این منابع بشه؟
    فرد مذكور يك آگاهي حداقلي و سطحي نسبت به دين خواهد داشت.
    اين راه احتياج به تقويت تفكر از طريق منطق و كمي فلسفه دارد.
    بنابراين بعد از فهم دقيق شروع به تحقيق كند.
    به صرف خواندن كتاب مخالفان نميشه با كسي برخورد كرد چرا كه كتب گمراه كننده براي عوام گمراه كننده است و خواندنش جايز نيست اما همين كتاب ها بايد در دست دانشمند براي تحقيق و تفحص قرار گيرد.
    از نظر عقلي نشر كتب مخالف در جامعه باعث تشويش اذهان ميشه زيرا غالب مردم فهم دقيقي از دين ندارند و با اين كتب امكان انحراف انها زياد است. بنابراين براي يك عده خاص بايد فراهم باشد نه براي عموم مردم.

    تحقیقی بودن اصول دین به چه معناست؟

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    546
    حضور
    33 روز 20 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    763



    ممنون استاد عامل گرامی

    آیا صحیح است که در کودکی، فرد را با منطق و روشهای تشخیص مغلطه آشنا سازیم؟

    با تشکر


  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود