صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مگر خدا مهربان تر از مادر نيست؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه در مورد دين اسلام
    نوشته
    300
    حضور
    10 روز 5 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1387

    اشاره مگر خدا مهربان تر از مادر نيست؟




    علت دادن اينهمه رنج به ادمها چيه؟ مگه نميگن خدا مهربانترينه؟
    چرا افرادي كه اعتقاد به هيچي ندارن اينهمه تو زندگيشون موفق هستن؟ همه روحيه هاي خوب دارن زندگي هاشون پر از شادي و خوشيه؟ چرا هر چي بدبختي است برا انسان هاي مومنهً
    حتي ائمه هم سختي هاي زيادي داشتن
    اگه امتحانه چرا براي ادمهاي مومن هست ؟ ادمهايي كه چه خدا امتحانشون بكنه چه نكنه بهش اعتقاد دارن
    خدا ادمهاي بي دين رو امتحان نميكنه چرا؟
    خدا مگه مهربانتر از مادر نيست؟ مگه نميگن مادر حاضر نيست يه خار به پاي بچش بره
    چرا خدا خار تو چشم ادمهاي مومن ميكنه ؟
    مگه نميگن خدا با دلهاي شكسته است از رگ گردن به ادمها نزديكتره چرا وقتي تنهايي تنهات ميذاره؟
    چرا هر چي ايمانت قوي تر ميشه بدبختي هات بيشتر ميشه؟
    زماني كه ايمان نداري تمام دنيا به كامته
    من به وجود خدا شك دارم
    حس ميكنم همه اينها بازيه
    يه روزي مياد كه ميگن همش قصه بوده اصلا خدايي نيست بهشت و جهنمي نيست
    مگه خدا نميگه توكل ؟ چرا دو سال بهش توكل ميكني ضجه ميزني ولي يه نيم نگاه نميكنه؟
    مگه نميگن گناه نكن و توسل كن چرا اينها همش بي جواب ميمونه؟
    پس من به چي دلخوش كنم؟
    نه توسل جواب داده نه توكل نه صبر نه تفكر نه گذشت نه ايمان
    چه راهي جز اينها هست برا حل مشكل؟
    ویرایش توسط mahsa100 : ۱۳۹۵/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۷:۱۴

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست







    مگر خدا مهربان تر از مادر نيست؟








    کارشناس بحث: استاد سمیع
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در ساعت ۱۹:۰۶

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nla نمایش پست ها
    علت دادن اينهمه رنج به ادمها چيه؟ مگه نميگن خدا مهربانترينه؟
    چرا افرادي كه اعتقاد به هيچي ندارن اينهمه تو زندگيشون موفق هستن؟ همه روحيه هاي خوب دارن زندگي هاشون پر از شادي و خوشيه؟ چرا هر چي بدبختي است برا انسان هاي مومنهً
    حتي ائمه هم سختي هاي زيادي داشتن
    اگه امتحانه چرا براي ادمهاي مومن هست ؟ ادمهايي كه چه خدا امتحانشون بكنه چه نكنه بهش اعتقاد دارن
    خدا ادمهاي بي دين رو امتحان نميكنه چرا؟
    خدا مگه مهربانتر از مادر نيست؟ مگه نميگن مادر حاضر نيست يه خار به پاي بچش بره
    چرا خدا خار تو چشم ادمهاي مومن ميكنه ؟
    مگه نميگن خدا با دلهاي شكسته است از رگ گردن به ادمها نزديكتره چرا وقتي تنهايي تنهات ميذاره؟
    چرا هر چي ايمانت قوي تر ميشه بدبختي هات بيشتر ميشه؟
    زماني كه ايمان نداري تمام دنيا به كامته
    من به وجود خدا شك دارم
    حس ميكنم همه اينها بازيه
    يه روزي مياد كه ميگن همش قصه بوده اصلا خدايي نيست بهشت و جهنمي نيست
    مگه خدا نميگه توكل ؟ چرا دو سال بهش توكل ميكني ضجه ميزني ولي يه نيم نگاه نميكنه؟
    مگه نميگن گناه نكن و توسل كن چرا اينها همش بي جواب ميمونه؟
    پس من به چي دلخوش كنم؟
    نه توسل جواب داده نه توكل نه صبر نه تفكر نه گذشت نه ايمان
    چه راهي جز اينها هست برا حل مشكل؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    انشاء الله که خداوند مشکل شما و همه کسانی که گرفتاری دارند را حل نماید.
    این بلاها و گرفتاری ها خدای نکرده از سر دشمنی خدا با شما نیست. بلکه باید بدانید خدا برای تربیت و پرورش جان انسان ها دو برنامه تشریعی و تکوینی دارد و در هر برنامه شدائد و سختی هایی را گنجانده است.
    در برنامه تشریعی عبادات را واجب کرده و در برنامه تکوینی، مصائب را در سر راه بشر قرار داده است. روزه، حج، جهاد، انفاق، و نماز سختی هایی است که با تکلیف ایجاد گردیده و صبر و استقامت در انجام آنها موجب تکمیل نفوس و پرورش استعدادهای عالی انسانی است.
    بیماری ها، مریضی ها، مشکلات دیگر، که بر اثر عدوم سوء تدبیر انسان دامن او را می گیرد، سختی هایی است که در تکوین پدید آمده و فلسفه ان پرورش روح و تکامل بعد معنوی اوست.
    در واقع ما دو نوع لطف داریم
    1- لطف جلی و آشکار که خود را در قالب همین نعم ظاهری دنیوی نشان می دهد.
    2- لطف خفی، که خود را در قالب چنین بلاهایی نشان می دهد.
    حضرت امام(رحمة الله علیه) در این رابطه می فرمایند:
    «
    خداوند تبارك و تعالى الطافى دارد ظاهر و الطافِ خفيه. يك الطاف خفيه ‏اى خدا ی تبارك و تعالى دارد كه ماها علم به آن نداريم، اطلاع بر او نداريم. و چون ناقص هستيم از حيث علم، از حيث عمل، از هر جهتى ناقص هستيم، از اين جهت در اين طور امورى كه پيش مى ‏آيد جزع و فزع مى‏ كنيم، صبر نمى‏ كنيم. اين براى نقصان معرفت ماست به مقام بارى تعالى. اگر اطلاع داشتيم از آن الطاف خفيه ‏اى كه خداى تبارك و تعالى نسبت به عبادش دارد و انَّهُ لَطيفٌ عَلى‏ عِبادِه «1» و اطلاع بر آن مسائل داشتيم، در اين طور چيزهايى كه جزئى است و مهم نيست اين قدر بى‏ طاقت نبوديم؛ مى‏ فهميديم كه يك مصالحى در كار است، يك الطافى در كار است، يك تربيت هايى در كار است». [1]
    لذا خود ایشان در قبال شهادت فرزندشان حاج آقا مصطفی فرمودند: «مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهیه بود»
    در حدیثی از امام باقر (علیه السلام) آمده است: خدا از بنده مؤمنش تفقد می کند و برای او بلاها را اهدا می نماید همان طوری که مرد در سفر برای خانواده خویش هدیه ای می فرستد". [2]
    امام صادق (علیه السلام) می فرماید: خدا زمانی که بنده ای را دوست بدارد او را در دریای شدائد غوطه ور می سازد".[3]
    ..........................................
    پی نوشت:
    [1]. صحیفه امام، ج3، ص235.

    [2].
    کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 255.
    [3].
    دشتی، محمد، فرهنگ سخنان امام حسین (ع)، ص 145، حدیث 91.


  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    حضرت علی (علیه السلام) در مورد فلسفه ابتلاء مومنین در نهج البلاغه می فرماید: اگر خداوند خانه محترمش و مکان های انجام مراسم حج را در میان باغ ها و نهرها و سرزمین های سبز و هموار و در وسط باغستانی شادی آفرین و جاده های آباد قرار می داد به همان اندازه که آزمایش ساده بود پاداش نیز سبک تر می شد در صورتی که خداوند متعال بندگان خود را با انواع سختی ها می آزماید و با مشکلات زیاد به عبادت فرا می خواند و به اقسام گرفتاری ها مبتلا می سازد تا کبر و خود پسندی را از دلهایشان خارج کند و به جای آن فروتنی آورد و درهای فضل و رحمتش را بر رویشان بگشاید و وسایل عفو و بخشش را به آسانی در اختیارشان بگذارد.[1]
    پس فلسفه بلاها و مصیبت ها در مورد انسان های مومن، تربیت و پرورش روح و جان و رسیدن به مراحل تکامل انسانی است.
    پی نوشت:
    [1]. نهج البلاغه، ص 389 – 391، خطبه 192َ.


  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    بلا مثل موجهای دریاست همان طوری که انسان، شنا را بر اثر برخورد زیاد با امواج دریا می آموزد، بهترین روش برای پروش و تربیت جان آدمی نیز برخورد و مواجهه زیاد با بلاها است از این رو خداوند چون دوست دارد که بنده مؤمنش به رشد و تربیت کامل دست پیدا کند، بلاهای زیادی را نصیب او می کند تا بر اثر مواجه با بلاها، رشد نماید و به کمال نهایی خود برسد.

  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    در واقع این بلاها و بیماریی ها بهانه است تا ما بیشتر به درگاه الهی رجوع داشته باشیم.
    آن يکي واعظ چو بر تخت آمدي/قاطعان راه را داعي شدي
    دست برمي داشت يا رب رحم ران/بر بدان و مفسدان و طاغيان
    بر همه تسخرکنان اهل خير/برهمه کافردلان و اهل دير
    مي نکردي او دعا بر اصفيا/مي نکردي جز خبيثان را دعا
    مر ورا گفتند کين معهود نيست/دعوت اهل ضلالت جود نيست
    گفت نيکويي ازينها ديده ام/من دعاشان زين سبب بگزيده ام
    خبث و ظلم و جور چندان ساختند/که مرا از شر به خير انداختند
    هر گهي که رو به دنيا کردمي/من ازيشان زخم و ضربت خوردمي
    کردمي از زخم آن جانب پناه/باز آوردندمي گرگان به راه
    چون سبب ساز صلاح من شدند/پس دعاشان بر منست اي هوشمند
    بنده مي نالد به حق از درد و نيش/صد شکايت مي کند از رنج خويش
    حق همي گويد که آخر رنج و درد/مر ترا لابه کنان و راست کرد
    اين گله زان نعمتي کن کت زند/از در ما دور و مطرودت کند
    در حقيقت هر عدو داروي تست/کيميا و نافع و دلجوي تست
    که ازو اندر گريزي در خلا/استعانت جويي از لطف خدا
    در حقيقت دوستانت دشمن اند/که ز حضرت دور و مشغولت کنند
    زين سبب بر انبيا رنج و شکست/از همه خلق جهان افزونترست
    که بلای دوست تطهیر شماست/علم او بالای تدبیر شماست.

    ..................................
    پی نوشت:
    [1]. مولوی. مثنوی، دفتر چهارم.













    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در ساعت ۰۰:۳۶

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    ما از یک موجود معمولی که درخواست برطرف شدن مشکل خویش را نداریم. بلکه از خدایی که عالم، حکیم، قادر، فیاض مطلق و بی نهایت هست درخواست داریم. پس باید نهایت تلاش خود را بکنیم و نتیجه را به خودش وا گذار کنیم.
    «حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا که شنید».


  15. صلوات ها 11


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    بلا اثر تربیتی داشته و تربیت کننده فرد و بیدار کننده جامعه است، سختی بیدار ساز و هوشیار کننده انسان های خفته و تحریک کننده عزم ها و اراده ها است، شدائد همچون صیقلی که به آهن و فولاد می دهند هر چه بیشتر با روان آدمی تماس گیرد افراد را مصمم تر و فعال تر و بُرّنده تر می کند؛ زیرا خاصیت حیات این است که در برابر سختی ها مقاومت کند و آماده مقابله با آن گردد، سختی مانند کیمیا خاصیت انقلاب ماهیت را دارد و جان و روان آدمی را عوض می کند.[1]
    .............................................
    پی نوشت:
    [1].
    http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2418


  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    اما اینکه به با وجود تلاش ها و دعاها به خواسته خود هنوز نرسیدی، انشاء الله که به این زودی زود برسید منتها باید بدانید که
    اوقات خوش آن بود ک با دوست به سر شد
    باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود (1)

    اینکه دعا ودرخواست ها از حق تعالی به اجابت می رسد شکی نیست در آیه شریفه آمده (ادعونی استجب لکم2) مرابخوانید تا شما را اجابت کنم و ما باید در همه حالات ،چه در زمان مشکلات و چه در زمان راحتی به آن قادر مطلق غنیّ فیّاض علی الاطلاق پناه ببریم.
    لکن باید دو مطلب را از هم تفکیک کرد یکی استجابت دعا و دیگر تحقق آنچه ما از خدا طلب می کنیم .

    استجابت دعا این است که وقتی ما می گوییم یا
    الله ،اللهم خداوند می فرماید لبیّک ما وقتی ذکر او را بر زبان جاری می سازیم او هم متذکر ما باشد و توجه به ما نماید که بالاترین استجابت ادعیه و اذکار همین است

    و این مسلما با شرائط خاص ودعا وذکر محقق می شود که به آن اجابت لبیکی می گویندو اجابت لبیکی تاخیر ندارد و لذا در بیانات ائمه (ع)آمده هرگاه دست به دعا برداشتی در پایان دستت را روی سر و روی خود بکش اشاره به اینکه عطیه الهی را گرفتی و به علاوه با گرفتن این عطیه قابلیت بیشتر برای قرب الهی پیدا کردی (3)

    لذا جناب مولوی در مثنوی شیرین فرموده است:


    آن یکی الله می گفتی شبی /تا که شیرین گردد از ذکرش لبی
    گفت شیطانش خمش ای سخت رو/چند گوئی آخر ای بسیار گو
    اینهمه الله گفتی ای عتو / خود یکی الله را لبیک گو
    می نیاید یک جواب از پیش تخت /چند الله می زنی با روی سخت
    او شکسته دل شد و بنهاد سر /دید در خواب او خضر را در خضر
    گفت هین از ذکر چون وا مانده ای/چه پشیمانی از آن کش خوانده ای
    گفت لبیکم نمی آید جواب /زان همی ترسم که باشم رد باب
    گفت خضرش که خدا این گفت به من/که برو با بگو ای ممتحن
    بلکه آن الله تو لبیک ماست /وان نیاز و درد وسوزت پیک ماست
    نی تو را در کار من آورده ام /نه که من مشغول ذکرت کرده ام
    خیله ها و چاره جوئی های تو /جذب ما بوده گشاده پای تو
    درد عشق تو کمند لطف ماست / زیر هر یا رب تو لبیک ماست
    ...............................................

    پی نوشت
    1- حافظ
    2-سوره غافر آیه 60
    3- کافی کتاب دعا ج2 ص342



  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
    که خواجه خود صفت بنده پروری داند(1)


    واما اینکه در دعاها حتما آنچه که می طلبیم محقق گردد معلوم نیست چون طبق بیان قران (
    عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون)2
    ما از پشت پرده بی خبریم ماهمه مصالح و مفاسد را نمی شناسیم و در جای دیگر قرآن فرموده
    (فعسی ان تکرهوا شیئاًو یجعل الله فیه خیراًکثیراً)3

    البته در همان مواردیکه ما درخواست امری را داریم چون در نهایت به مصلحت ما نیست خداوند رئوف و مهربان آن امر را برایمان مححق نمی سازد بجایش آنچه که به مصلحت ما است به ما می بخشد به عنوان مثال اگر در منقلی حبه های ذغال را قرار دهیم و آتش روشن کنیم بطوریکه حبه های سیاه ذغال بطور کامل قرمز و بر افروخته گردند

    کودکی که نگاه به آن حبه ها دارد به تصور آنکه شکلات است از مادرش مطالبه می کند و چه بسا گریه و ناله هم دارد لکن مادر مهربان و دلسوز هرگز ان ذغال سرخ شده را در اختیار کودک خود قرار نمی دهد تا مبادا آسیب ببیند لکن در عین حال بی توجه به خواست وناله او هم نخواهد بود او بجای آن ذغال سرخ شده شکلاتی واقعی ،شیرینی ،میوه ای که به حال کودکش مفید است به او می دهد.


    بنابراین اذکار و ادعیه

    اولاًاستجابت به معنی توجه حق تعالی را به دنبال دارد

    و ثانیا اگر مورد درخواست در ذکر ودعا به جهت رعایت مصلحت بنده و یا جامعه محقق نگردد جایگزین او و عوض او داده می شود و اگر این عوض در دنیا به جهاتی داده نشود مسلما در قیامت داده می شوددر همین زمینه جناب مولوی در مثنوی نقل کرده:


    دزدکی از مارگیری مار برد /ز ابلهی آن راغنیمت می شمرد

    وارهید آن مارگیر از زخم مار /کشت آن مار دزد خود را زاز زاز
    مارگیرش دیدو پس بشناختش/گفت از جان مار من پرداختش
    در دعا می خواستی جانم به او /کش بیابم مار بستانم از او
    شکر حق را کان دعا مردود شد/من زیان پنداشتم آن سود شد
    پس دعاها کان زیان است و هلاک/وز کرم می نشنود یزدان پاک
    مصلح است و مصلحت را داند او /زان دعا را باز می گرداند او
    وان دعا گوینده شاکی می شود /می برد ظن بد و آن بد بود
    می ندانست کو بلای خویش خواست/وز کرم حق آن بد وناورد راست
    .................................................. ..

    پی نوشت
    1- حافظ
    2-بقره 216
    3- نساء 19


  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۹, ۰۷:۳۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود