صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ملاکات احکام در صدور حکم لحاظ نمی شود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4373

    اشاره چرا ملاکات احکام در صدور حکم لحاظ نمی شود؟




    با سلام<br>در خصوص علت کسر شدن نماز مسافر در روایات داریم که این کسر شدن برای تخفیف و تسهیل است اما در برخی موارد می بینیم بجای اینکه تخفیفی باشد حکم سنگین تر هم می شود و بجا آوردن هردو صورت نماز یعنی هم کامل و هم کسر واجب می شود . آیا این حکم به معنای عدم لحاظ فلسفه تشریع احکام نماز مسافر نیست ؟<br>اساسا چرا چنین ملاکاتی اغلب نادیده گرفته می شوند؟<br>والسلام
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ در ساعت ۰۹:۳۰
    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست







    چرا ملاکات احکام در صدور حکم لحاظ نمی شود؟








    کارشناس بحث: استاد کریم
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۵:۱۹ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    با سلام<br>در خصوص علت کسر شدن نماز مسافر در روایات داریم که این کسر شدن برای تخفیف و تسهیل است اما در برخی موارد می بینیم بجای اینکه تخفیفی باشد حکم سنگین تر هم می شود و بجا آوردن هردو صورت نماز یعنی هم کامل و هم کسر واجب می شود . آیا این حکم به معنای عدم لحاظ فلسفه تشریع احکام نماز مسافر نیست ؟<br>اساسا چرا چنین ملاکاتی اغلب نادیده گرفته می شوند؟<br>والسلام
    سلام وعرض ادب
    البته این سخن کلیت ندارد. وفقیه نمی تواند ملاک احکام را نادیده بگیرد. ولی در برخی مواضع مثل نماز مسافر برخی فقهاء بخاطر احتیاط چنین فتاوایی می دهند. واین هم نه بخاطر اینکه ملاک حکم را نادیده بگیرد. بلکه چون در مواردی نمی توانند مساله مسافر یودند یا غیر آنرا اثبات کنند. حکم می دهند که به اینکه نماز به هر دو صورت اقامه شود.
    البته اینها بخاطر عدم دسترسی به امام معصوم است. که عالم به تمام حقائق هستند.
    نکته دیگر هم اینکه این مساله کلیت هم ندارد. که تمام مراجع چنین فتوایی داده باشند. بلکه برخی مراجع از باب احتیاط چنین فتوا می دهند. چون حکم را در مورد خاصی نمی توانند. تطبیق دهند.

    چرا ملاکات احکام در صدور حکم لحاظ نمی شود؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4373



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سلام وعرض ادب
    البته این سخن کلیت ندارد. وفقیه نمی تواند ملاک احکام را نادیده بگیرد. ولی در برخی مواضع مثل نماز مسافر برخی فقهاء بخاطر احتیاط چنین فتاوایی می دهند. واین هم نه بخاطر اینکه ملاک حکم را نادیده بگیرد. بلکه چون در مواردی نمی توانند مساله مسافر یودند یا غیر آنرا اثبات کنند. حکم می دهند که به اینکه نماز به هر دو صورت اقامه شود.
    البته اینها بخاطر عدم دسترسی به امام معصوم است. که عالم به تمام حقائق هستند.
    نکته دیگر هم اینکه این مساله کلیت هم ندارد. که تمام مراجع چنین فتوایی داده باشند. بلکه برخی مراجع از باب احتیاط چنین فتوا می دهند. چون حکم را در مورد خاصی نمی توانند. تطبیق دهند.
    سلام و با تشکر
    وقتی فلسفه کسر نماز تخفیف باشد اصل وجوب محل تامل نیست؟

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    سلام و با تشکر
    وقتی فلسفه کسر نماز تخفیف باشد اصل وجوب محل تامل نیست؟
    سلام وعرض ادب
    به چه دلیل؟
    اصل وجوب سر جای خود است. ولی خداوند در حال مسافرت برای اینکه مکلف زیاد به سختی نیفتد. تخفیف می دهد. والا اصل تکلیف به هر حال سختی دارد.
    چرا ملاکات احکام در صدور حکم لحاظ نمی شود؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم




    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    وقتی فلسفه کسر نماز تخفیف باشد اصل وجوب محل تامل نیست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    ولی خداوند در حال مسافرت برای اینکه مکلف زیاد به سختی نیفتد. تخفیف می دهد. والا اصل تکلیف به هر حال سختی دارد.
    سوای از بحث قرآنی و روایی درباره نماز مسافر و عدم شکسته بودن از دیدگاه کتاب و سنت بنا بر فلسفه و مطالبی که استاد کریم عزیز و کاربر محترم محیی الدین فرمودند میخواهم یک مطلبی را عرض کنم:

    چگونه مورد پذیرش عقل است که فقط نماز های 4 رکعتی تبدیل به 2 رکعت میشود اما نماز 3 رکعتی و 2 رکعتی صبح و مغرب تغییری نمیابد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!! چون اگر فلسفه این کار راحتی برای مسافر است خوب چرا همه نماز ها تغییر نمیکند؟؟ خوب نماز مغرب هم 2 رکعت شود!!!!!!

    و حال آنکه مجموع نماز ظهر و عصر در حالت عادی 8 رکعت است اما در سفر 4 رکعت ولی نماز مغرب و عشا که در حالت حضر 7 رکعت است(که عملا یک رکعت از ظهر و عصر کمتر است چون(شاید یکی از ادله آن این است که) در شب نیاز به استراحت برای انسان بیشتر است) اما با کمال تعجب میبینیم که در سفر که مسلما باید حال شخص بیشتر رعایت شود عملا 5 رکعت شده!!!!!!!!!! یعنی حتی مساوی حضر و وطن هم نه!!! بلکه بیشتر از حالت وطن در سفر مقرر شده(البته بنا بر قول مشهور)

    ویرایش توسط رضا ثقلین : ۱۳۹۵/۰۴/۰۴ در ساعت ۰۰:۲۶

  12. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا ثقلین نمایش پست ها
    و حال آنکه مجموع نماز ظهر و عصر در حالت عادی 8 رکعت است اما در سفر 4 رکعت ولی نماز مغرب و عشا که در حالت حضر 7 رکعت است(که عملا یک رکعت از ظهر و عصر کمتر است چون(شاید یکی از ادله آن این است که) در شب نیاز به استراحت برای انسان بیشتر است) اما با کمال تعجب میبینیم که در سفر که مسلما باید حال شخص بیشتر رعایت شود عملا 5 رکعت شده!!!!!!!!!! یعنی حتی مساوی حضر و وطن هم نه!!! بلکه بیشتر از حالت وطن در سفر مقرر شده(البته بنا بر قول مشهور)
    سلام وعرض ادب
    البته نه اینکه بتوان گفت تنها فلسفه نماز شکسته همین است. وباید روایات را در این زمینه دید. سوای اینکه نماز سه رکعتی قابل شکسته شدن نیست. چون باید یک رکعت ونصفی شود. وحال آنکه ما در نمازهای واجب نماز کمتر از دورکعتی نداریم.
    چرا ملاکات احکام در صدور حکم لحاظ نمی شود؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سلام وعرض ادب
    البته نه اینکه بتوان گفت تنها فلسفه نماز شکسته همین است. وباید روایات را در این زمینه دید. سوای اینکه نماز سه رکعتی قابل شکسته شدن نیست. چون باید یک رکعت ونصفی شود. وحال آنکه ما در نمازهای واجب نماز کمتر از دورکعتی نداریم.
    استاد کریم گرامی اگر در روایات فلسفه ای عقلی برای شکسته بودن نماز در سفر وجود دارد بفرمایید حتما بهره مند خواهم شد اتفاقا بحث بنده هم همین است جرا نماز مغرب اینگونه نیست اگر بحث بر شکستگی است آن هم با آن فلسفه باید نماز مغرب هم شکسته شود یعنی 2 رکعتی شود پس اگر فلسفه چیز دیگری است بفرمایید

    اما اینکه فرمودید باید در آن صورت یک رکعت و نصفی شود خوب چرا؟ مگر شکسته بودن (لفظ تقصروا و قصر به معنای کاستن است) به معنای نصف شدن از وسط است؟؟ پس میشود در آن صورت هم مغرب را 2 رکعت کرد مگر آنکه بگویید روایات چیز دیگری میگوید که آن وقت بحث روایی میشود نه بحث قرآنی و عقلی!

    اما از منظر قرآن کریم نماز مسافر هرگز شکسته نیست! اگر آیه ای هست بفرمایید

    با تشکر


  15. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا ثقلین نمایش پست ها
    اما اینکه فرمودید باید در آن صورت یک رکعت و نصفی شود خوب چرا؟ مگر شکسته بودن (لفظ تقصروا و قصر به معنای کاستن است) به معنای نصف شدن از وسط است؟؟ پس میشود در آن صورت هم مغرب را 2 رکعت کرد مگر آنکه بگویید روایات چیز دیگری میگوید که آن وقت بحث روایی میشود نه بحث قرآنی و عقلی!

    اما از منظر قرآن کریم نماز مسافر هرگز شکسته نیست! اگر آیه ای هست بفرمایید
    سلام وعرض ادب
    چرا در قرآن آمده است. به این حدیث دقت کنید.
    وَبِإِسْنَادِهِ عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ أَنَّهُمَا قَالا قُلْنَالِأَبِي جَعْفَرٍ ع مَا تَقُولُ فِي الصَّلَاةِ فِي السَّفَرِ كَيْفَ هِيَ وَ كَمْهِيَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ‏ وَ إِذاضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ فَصَارَ التَّقْصِيرُ فِي السَّفَرِ وَاجِباًكَوُجُوبِ التَّمَام(وسائل الشيعة ؛ ج‏8 ؛ ص517)
    طبق این حدیث شریف آیه 101سوره مبارکه نساء دلالت بر قصر صلاة در سفر دارد. ومی فرماید: وقتی صفر کردید، گناهی بر شما نیست که نماز را به قصر بخوانید. و امام باقر علیه السلام برای وجوب قصر نماز در سفر به این آیه شریفه استناد کرده اند. وامام می فرماید:
    شکسته خواندن نماز در سفر واجب است مثل وجود کامل خواندن در عدم سفر.
    اما اینکه چرا نماز مغرب شکسته نیست. وفلسفه این کار چیست به این حدیث شریف توجه کنید.
    وَ فِي الْعِلَلِ وَ عُيُونِ الْأَخْبَارِ بِأَسَانِيدَ تَأْتِي‏ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: وَ إِنَّمَا قُصِرَتِ الصَّلَاةُ فِي السَّفَرِ لِأَنَّ الصَّلَاةَ الْمَفْرُوضَةَ أَوَّلًا إِنَّمَا هِيَ عَشْرُ رَكَعَاتٍ وَ السَّبْعُ إِنَّمَا زِيدَتْ فِيهَا بَعْدُ فَخَفَّفَ اللَّهُ عَنْهُ تِلْكَ الزِّيَادَةَ لِمَوْضِعِ سَفَرِهِ وَ تَعَبِهِ وَ نَصَبِهِ وَ اشْتِغَالِهِ بِأَمْرِ نَفْسِهِ وَ ظَعْنِهِ وَ إِقَامَتِهِ لِئَلَّا يَشْتَغِلَ عَمَّا لَا بُدَّ لَهُ مِنْهُ مِنْ مَعِيشَتِهِ رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ تَعَالَى‏ وَ تَعَطُّفاً عَلَيْهِ إِلَّا صَلَاةَ الْمَغْرِبِ فَإِنَّهَا لَمْ تُقَصَّرْ لِأَنَّهَا صَلَاةٌ مَقْصُورَةٌ فِي الْأَصْل‏.(وسائل الشيعة ؛ ج‏8 ؛ ص520)

    امام رضا علیه السلام می فرمایند: نماز در سفر قصر شد . چون نماز واجب در اول ده رکعت بود که بعدا هفت رکعت به آن اضافه شد. وخداوند این زیاده را در سفر تخفیف داد. برای راحتی مسافر واینکه به امور شخصی ود راحت تر برسد. از باب محبت ولطف خدا. ومغرب کم نشد. چون در اصل نماز شکسته وناقص است. وکامل نمی باشد.











    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ در ساعت ۱۲:۱۹
    چرا ملاکات احکام در صدور حکم لحاظ نمی شود؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    آیه 101سوره مبارکه نساء دلالت بر قصر صلاة در سفر دارد.
    ابتدا متشکرم از پاسخی که فرمودید استاد کریم عزیز آیه به جز این آیه آیه دیگری در قرآن درباره نماز مسافر وجود دارد؟

    به هر حال بحث در این آیه:

    وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الأرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا 101

    و چون در زمين (به زحمت و نگرانى پاى) زديد [: رهسپار جهاد شديد]، اگر بيم داشتيد آنان كه كافر شدند بر شما فتنه اى آتشين (بر پا) كنند (كه بر شما هجوم آورند)، پس گناهى بر شما نيست كه از (كيفيت) نماز بكاهيد. كافران بى گمان پيوسته براى شما دشمنانى آشكارگر بوده اند. 101

    آيه 101 ـ "ضربتم فى الارض" در اينجا ـ و كلاً در تمامى مواردى كه در آيات گوناگون آمده ـ به معناى قيام براى جنگجوئى و يا كارهائى پرمشقت است، و اصولاً از نظر لغت نيز زدن در زمين غير از راه رفتن عادى در زمين است، كه اوّلى ضربتم و دومى مَشَْيْتُمْ يا سافَرْتُمْ مى باشد،

    روى اين اصل "ضربتم فى الارض" جنگهاى درون مرزى را هم شامل است، كه اگر در جايگاه خودتان جنگى روى داد، قيام شما از براى دفاع همين "ضربتم فى الارض" است، و اگر هم جنگهاى برونى چه در حد معروف سفر و چه كمتر از آن باشد باز هم "ضربتم فى الارض" مى باشد، و اين تنها به حساب قيام جنگى و مانند آن است، و هرگز سفر معروف يا مادونش در آن مدخليتى ندارد "و ان خفتم فرجالاً اَوْ ركبانا" در سوره بقره ـ چنانكه گذشت ـ داراى همين عموميت نيز هست،

    روى اين اصل بين "ضربتم فى الارض" و (سافرتم) باصطلاح عموم و خصوص مِنْ وَجْه مى باشد. كه گاه ضرب فى الارض است بدون سفر و گاه سفرى بدون ضرب فى الارض و گاه هر دو است، و گاهى هم هيچكدام نيست، در قرآن براى صرف سفر، لفظ سفر آمده، و براى جنگ يا كار پر زحمت ديگر مانند تجارت ضرب فى الارض آمده است، روى اين اصل اين آيه هرگز ربطى به نماز مسافر ندارد.

    سپس "أن تَقصُرُوا من الصلاة" كوتاه كردنى است از نماز، و نه تنها چهار ركعتى، بلكه كل نمازهاى واجب مشمول «الصلاة» است، و بالاخره اين قصر در زمينه جنگ "ان خفتم ان يفتنكم الذين كفروا" به ميان آمده، و اين كوتاه كردن نماز گرچه در اطلاقش كم كردن از ركعات را در ضمن كاستن از كيفيت نماز شامل مى باشد، ولى اينجا به مناسبت خوف تنها دومى مراد است،
    زيرا ترس از دشمن هرگز موجب كاستن از ركعات نماز نيست، كه شما در حالت دويدن، اگر چهار ركعت را چندين برابر هم كنيد هرگز خوفى در كار نيست، و تنها خوف در انجام كيفيت نماز است، كه مشتمل بر ركوع، سجود، تشهد، جابجا نشدن و جماعت مى باشد،

    روى اين اصل به همين مناسبت اينجا كاستن از نماز تنها كاستن از كيفيت فرادى يا جماعتى آن بوده، چنان كه نص آيه بقره نيز چنين است، كه "فان خفتم فرجالاً او ركبانا" اگر [در حال نماز ]بترسيد پس پياده و سواران نمازهاتان را بخوانيد، بنابراين در اين آيه منحصر به فرد در كل قرآن هرگز اشاره اى هم به كم كردن از ركعات نماز حتى در مورد ترس نيست، تا چه رسد در كل سفرهاى معين و بدون هيچ خوفى از ركعات نماز كاسته شود، و آيا اگر نماز مسافر در حدّ معين كلاً شكسته است ـ با آنكه اينگونه سفرها بسيار بيشتر از خطرهاى موجب قصر مى باشند ـ چرا قرآن راجع به صلاة خوف در اين دو آيه بحثى مفصل كرده، و راجع به نماز سفر هرگز اشاره اى هم به ميان نياورده است،

    آيا خدا مهم را دو بار به ميان آورده، و أهم را بكلى ترك كرده است، با آنكه قرآن كل واجبات را با الحان گوناگون ذكر كرده، و اگر هم احيانا بعضى واجبات كوچك بگونه اى آشكار در قرآن نمودار نباشد، دست كم واجبات بزرگ نمودار است، و اينجا وجوب كوتاه كردن از ركعات نماز چهار ركعتى در سفر ـ چنان كه مى گويند ـ بسى مهمتر از وجوب كوتاه كردن از كيفيت نماز درحال ترس و با حفظ يكى نواميس پنجگانه مى باشد، زيرا خود هم بى وجه و هم بيشتر است.

    منبع:http://www.olumquran.com/fa/publicat...em/tj-forghan1

    ادامه...


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۴/۱۵, ۰۰:۵۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود