صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جمع عادل و مهربان!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582

    اشاره جمع عادل و مهربان!!




    سلام
    جمع عادل بودن و مهربان بودن خدا چطور ممکنه!؟ مگه مهربانی چشمپوشی از عدالت برای خوشحال کردن دیگری نیست!؟ و از طرف دیگه کار خوبی که عادلانه باشه، کی بوده که مهربانی در نظر گرفته بشه!؟(با آگاهی از عادلانه بودنش!)

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58276



    با نام و یاد دوست







    جمع عادل و مهربان!!








    کارشناس بحث: استاد شعیب
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ در ساعت ۰۰:۰۹

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    نکته اول:صفات خدا عین ذات خداست و زائد بر ذات او نیستند که از بیرون بخواهند بر خدا اضافه شوند و او را به آن متصف کنند بلکه همه عین وجود خدای تعالی می باشند اما در برخورد خدا با مخلوقات نحوه های مختلفی برداشت می شود که آن با توجه به آن خدا را متصف به صفتی می کنند.
    نکته دوم : عدل به معنایی اعطاء هر ذی حقی حقش را است و این که هر چیز در جای خودش قرار بگیرد . خدا وقتی با یندگان با عدل خودش برخورد می کند و به قول خودمان مو را از ماست بکشد کمتر بنده از بندگان وارد بهشت می شوند و مورد توجه قرار می گیرند چرا که با تعبیر قرآن که فمن یعمل مثقال ذره شرا یره که باشد انسان بیچاره خواهد بود تازه انسان با نعمت هایی که از خدا دریافت کرده و با توفیقات الهی می تواند به عبادت و طاعت برسد و اگر خدا بخواهد حساب تمام نعمت هایش را بکشد انسان همیشه بدهکار است و هیچ ازبرای ارائه هیچ نخواهد داشت این جاست که صفت مهربانی و رحمت و فضل الهی برای انسان ظهور پیدا می کند و انسان را نجات می دهد
    به عبارت دیگر خدا از حق خود می گذرد و انسان به این گذشت از حق است که نجات پیدا می کند .
    خدا در اعطای پاداش به بندگان عدالت را رعایت می کندو هر کس ذره ای کار خوب کرده باشد به او پاداشش را می دهد که این عین عدل است و خدا عادل ترین عادلان است و ذره ای از ان نمی کاهد اما در قسمت بدی های ما خدا می تواند بگذرد و با مهربانی و فضل خود برخورد کند که در آیه قرآن فرمود:
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکي‏ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ يُزَکِّي مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ
    ای کسانی که ایمان آورده اید ، پیروی از گام های شیطان نکنید و هر کس از گام های شیطان پیروی کند مسلّما او دستور کار زشت و ناپسند می دهد. و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هیچ یک از شما هرگز ( از فساد عقاید و اخلاق و عمل ) پاک نمی شد ، و لکن خداست که هر کس را بخواهد ( در مراحل کمالات ) پاک می کند و خداوند شنوا و داناست.


    به عبارت دیگر عدل و ظلم نقیضن نیستند که اگر کسی بر عدل رفتار نکرد حتما ظلم کند بلکه می تواند بر عدل رفتار نکند بلکه بنا بر لطف و مهربانی برخورد کند و یا بنابر فضل خود رفتار کند.
    انسان در برخی از زمینه ها در عبادات کوتاهی می کند و اگر خدا بخواهد با عدل با او برخورد کند او بدون شک وارد جهنم خواهد شد اما خدا با فضل و لطف و مهربانی با او برخورد خواهد کرد و او را وارد بهشت می کند.
    برای همین هم هست که باید دعا کنیم که خدا با فضل خود با ما رفتار کند نه عدل خود.«الهی عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک»
    نکته پایانی این که این مهربانی خدا این گونه نیست که خارج از دائره عدل الهی باشد بلکه خدا عادلانه مهربانی می کند به این معنا که آنکس را که لایق مهربانی باشد و لایق فضل و انعامش باشد مورد لطف قرار می دهد نه این که بی حساب و کتاب و بی قاعده به افراد لطف کند و یا این که اگر کسی لایق باشد به او مهربانی نکند و کسی را که از مرز عبودیت خارج است را مورد مهربانی قرار دهد مثلا با یزید و شمر با مهربانی برخورد کند و با آن شیعه ای که گاهی از مدار خارج می شود هیچ مهربانی نکند بلکه خدا عادلانه مهربانی می کند.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    نکته اول:صفات خدا عین ذات خداست و زائد بر ذات او نیستند که از بیرون بخواهند بر خدا اضافه شوند و او را به آن متصف کنند بلکه همه عین وجود خدای تعالی می باشند اما در برخورد خدا با مخلوقات نحوه های مختلفی برداشت می شود که آن با توجه به آن خدا را متصف به صفتی می کنند.
    نکته دوم : عدل به معنایی اعطاء هر ذی حقی حقش را است و این که هر چیز در جای خودش قرار بگیرد . خدا وقتی با یندگان با عدل خودش برخورد می کند و به قول خودمان مو را از ماست بکشد کمتر بنده از بندگان وارد بهشت می شوند و مورد توجه قرار می گیرند چرا که با تعبیر قرآن که فمن یعمل مثقال ذره شرا یره که باشد انسان بیچاره خواهد بود تازه انسان با نعمت هایی که از خدا دریافت کرده و با توفیقات الهی می تواند به عبادت و طاعت برسد و اگر خدا بخواهد حساب تمام نعمت هایش را بکشد انسان همیشه بدهکار است و هیچ ازبرای ارائه هیچ نخواهد داشت این جاست که صفت مهربانی و رحمت و فضل الهی برای انسان ظهور پیدا می کند و انسان را نجات می دهد
    به عبارت دیگر خدا از حق خود می گذرد و انسان به این گذشت از حق است که نجات پیدا می کند .
    خدا در اعطای پاداش به بندگان عدالت را رعایت می کندو هر کس ذره ای کار خوب کرده باشد به او پاداشش را می دهد که این عین عدل است و خدا عادل ترین عادلان است و ذره ای از ان نمی کاهد اما در قسمت بدی های ما خدا می تواند بگذرد و با مهربانی و فضل خود برخورد کند که در آیه قرآن فرمود:
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکي‏ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ يُزَکِّي مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ
    ای کسانی که ایمان آورده اید ، پیروی از گام های شیطان نکنید و هر کس از گام های شیطان پیروی کند مسلّما او دستور کار زشت و ناپسند می دهد. و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هیچ یک از شما هرگز ( از فساد عقاید و اخلاق و عمل ) پاک نمی شد ، و لکن خداست که هر کس را بخواهد ( در مراحل کمالات ) پاک می کند و خداوند شنوا و داناست.


    به عبارت دیگر عدل و ظلم نقیضن نیستند که اگر کسی بر عدل رفتار نکرد حتما ظلم کند بلکه می تواند بر عدل رفتار نکند بلکه بنا بر لطف و مهربانی برخورد کند و یا بنابر فضل خود رفتار کند.
    انسان در برخی از زمینه ها در عبادات کوتاهی می کند و اگر خدا بخواهد با عدل با او برخورد کند او بدون شک وارد جهنم خواهد شد اما خدا با فضل و لطف و مهربانی با او برخورد خواهد کرد و او را وارد بهشت می کند.
    برای همین هم هست که باید دعا کنیم که خدا با فضل خود با ما رفتار کند نه عدل خود.«الهی عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک»
    نکته پایانی این که این مهربانی خدا این گونه نیست که خارج از دائره عدل الهی باشد بلکه خدا عادلانه مهربانی می کند به این معنا که آنکس را که لایق مهربانی باشد و لایق فضل و انعامش باشد مورد لطف قرار می دهد نه این که بی حساب و کتاب و بی قاعده به افراد لطف کند و یا این که اگر کسی لایق باشد به او مهربانی نکند و کسی را که از مرز عبودیت خارج است را مورد مهربانی قرار دهد مثلا با یزید و شمر با مهربانی برخورد کند و با آن شیعه ای که گاهی از مدار خارج می شود هیچ مهربانی نکند بلکه خدا عادلانه مهربانی می کند.
    سلام
    بطور کلی قانع نشدم!
    اگه خدا عادلانه مهربانی کنه، خب این دیگه مهربانی نیست، بلکه عدله! بطور کلی میشه گفت عدالت دو دشمن داره! ظلم و مهربانی!

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    707



    من فکر میکنم هر آنجه خداوند بکند عین عدالت است؟ علاوه بر این مهربانی به این معنا نیست که خداوند عدالت را رعایت نکند و تخفیف بدهد، بلکه بر اساس عدالت همین تخفیف را میدهد و مهربانی میکند، چرا که عدالت میگوید خداوند رحیم و رحمان است


    مگه مهربانی چشمپوشی از عدالت برای خوشحال کردن دیگری نیست!؟ به نظر من اینطور نیست
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    من فکر میکنم هر آنجه خداوند بکند عین عدالت است؟ علاوه بر این مهربانی به این معنا نیست که خداوند عدالت را رعایت نکند و تخفیف بدهد، بلکه بر اساس عدالت همین تخفیف را میدهد و مهربانی میکند، چرا که عدالت میگوید خداوند رحیم و رحمان است


    مگه مهربانی چشمپوشی از عدالت برای خوشحال کردن دیگری نیست!؟ به نظر من اینطور نیست
    میشه مثال بزنید لطفا!؟
    اقدامی که هم مهربانانه باشه و هم عادلانه!(با مشخص کردن قسمت مهربانی و عدالتش!)

  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    سلام علیکم و رحمة الله. بنده شنیده بودم بعضی بر سر جمع بین عدل و غفران، مشکل دارن، ولی مشکل بر سر عدل و محبت رو نشنیده بودم. چند نکته را بنده عرض می کنم:

    نخست اینکه عادل می تواند مهربان باشد، مثلاً وقتی شخص عادلی، حق ما را از کسی که به ما ظلم کرده، بستاند، آیا احساس خواهیم کرد که مهربان نیست؟

    دوم اینکه محب بودن، رحمانیت و سایر صفات غیرذاتی، عینیت با ذات ندارند، بلکه از فعل خدا انتزاع می شوند. یعنی خدا مجبور نیست که همه را دوست بدارد، بلکه دوست داشتن خدا حکیمانه است و باید حکمتی در دوست داشتن باشد. این در کتب مقدسه ذکر شده که کسانی هستند که خدا آنها را دوست ندارد یا حتی از آنها متنفر است، بلکه آنها را لعنت می کند. پس اگر کسی بگوید مجازات ظالم به خلاف مهربانی است، عرض خواهیم کرد، که آن مهربانی که مانع از مجازات ظالم شود، غیرحکیمانه بوده، برخلاف علیم بودنِ خداست، لذا خدا این سطح از مهربانی را در حق او انجام نمی دهد.

    سوم اینکه هر چند خدا، ظالمین را عذاب می کند، ولی در سطح خاصی نیز می توان او را در حق ایشان مهربان دانست: او به آنها روزی می دهد، به آنها حیات می دهد، و به آنها فرصت توبه نیز می دهد. پس سطحی از مهربانی، همواره در حقّ تک تک مخلوقات، وجود دارد.

    با سپاس

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    707



    مثلا شما فرض کنید شخصی در دنیا عمل بدی انجام داده که مستحق عذاب آخرت شده، اما به خاطر عمل های خوبی هم که انجام داده خداوند مجازاتش رو در دنیا عملی میکنه تا در آخرت راحت تر باشد، اینجا مهربانی خداوند عین عدالت اوست، چرا که شخص عمل خوبی هم انجام داده بود و مستحق این بخشش شده بود، مهربانی خداوند شامل تمام موجودات میشود و این عین عدالت است چرا که عدالت میگوید خداوند مهربان است.
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    بطور کلی قانع نشدم!
    اگه خدا عادلانه مهربانی کنه، خب این دیگه مهربانی نیست، بلکه عدله! بطور کلی میشه گفت عدالت دو دشمن داره! ظلم و مهربانی!
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    بگذارید اینجوری توضیح بدم شاید بهتر باشه:
    ببینید سیاه و سفید با هم مشکل دارند و به قول شما دشمنی دارند اما هروقت جایی رنگ سفید نبود نمی توان گفت حتما سیاه است می تواند رنگ های دیگر باشد که این رنگ ها هر کدام خصوصیتی دارند ولی این که یک جایی سفید نبود و مثلا سبز بود نمی شود گفت این سبز دشمن سفید است. در مثال ما بین عدل و ظلم دشمنی هست و هر کجا عدل باشد ظلم نیست ولی نمی شود گفت هر کجا عدل نباشد ظلم است بلکه می تواند چیز سومی باشد که هیچ کدام از این دو نباشد مثلا فضل باشد و یا مهربانی باشد این مهربانی ظلم نیست بلکه یک حالتی فراتر از عدل است که این چیز سوم (مهربانی ) می تواند عادلانه انجام شود یعنی همین مهربانی که فراتر از عدل است را نیز عادلانه انجام داد و یا می توان غیر عادلانه انجام داد. مثلا همین مهربانی را اگر نسبت به کسانی که قابل مهربانی هستند نثار کنی این عادلانه است اما اگر بی حساب و کتاب این کار را انجام بدهی این مهربانی هست اما غیر عادلانه و ناحسابی است مثلا در جایی که یک مظلوم و ظالم در حال نبرد هستند شما می خواهی مهربانی کنی با خود عهد می کنی که با این که وظیفه بر این کار نداری ولی به هر کسی که سر راحت رسیدی احسان می کنی و به او لیوان آبی می دهی و از او تفقد می کنی و اگر کاری داشت برای او انجام می دهی و فرقی برای تو نکند که آیا این فرد قابلیت این مهربانی را دارد یا نه ؟ تو می خواهی فقط مهربانی کنی مثلا در جایی که یک مظلوم و ظالم در حال نبرد هستند میخواهی مهربانی کنی شمشیر ظالم را تیز می کنی(یک محبت) عرق جبین او را پاک می کنی(یک محبت دیگر ) و اسبش را هم تیمار می کنی(یک مهربانی دیگر) خب تو دیگر میخواهی محبت کنی امروز وظیفه محبت کردن و مهربانی کردنت تمام شده می روی تا فردا.
    این یک مهربانی نا عادلانه است درست است که مهربانی است اما نا عادلانه است و چه بسا بتوان گفت ظلم هم هست.
    به همین دلیل است که می گوییم مهربانی خدا عادلانه است و از دائره عدل او خارج نیست برای همین عدل و مهربانی خدا همدیگر را نفی نمی کنند بلکه همپوشانی دارند.


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    باسمه تقدّست أسماؤه

    با سلام

    دو نکته در تکميل فرمايش​هاي دوستان:

    1- در مورد اسماء و صفات الهي بايد به اين نکته توجّه داشت که تصوّرمان از صفات الهي که مشترک ميان ما و اوست نبايد يکسان باشد،

    صفات الهي با عنايت به غايات آن صفات، بر خداوند اطلاق مي​شود و به اعتبار غايات و نهايت آن صفات است نه مبادي و منشأ صفات، براي مثال:

    رحمت و مهرباني در انسان به اين صورت است که ابتدا دلسوزي و رقّت قلب در ما ايجاد مي​شود و سپس در پي آن ما به ديگران احسان و إنعام مي​کنيم،

    ولي اين رقّت قلب و دلسوزي ، تأثّرات و انفعالاتي نفساني است که در ذات اقدس خداوند راه ندارد،

    لذا مهرباني در او عبارت است از إحسان و إنعام به بندگان؛

    بر اين اساس است که شهيد اوّل قدّس سرّه در «القواعد والفوائد» مي​نويسد:

    « و أسماء اللّه تعالى إنما تؤخذ باعتبار الغايات، التي هي أفعال، دون المبادئ و التي هي انفعال » (القواعد والفوائد: ج2 ص167)

    2- هندسه خلقت بر مدار رحمت است و حتّی غضب الهي را هم رحمتش رهبري مي​کند!

    بر اين اساس است که سيّد الساجدين و قدوة الزاهدين، امام زين العابدين سلام الله عليه در دعاي 16 صحيفه، عرضه مي​دارد:

    و أنت الّذي تسعیٰ رحمتُه أمامَ غضبِه

    (ترجمه تقريبي: تو آن بزرگواري مي​باشي که رحمتت پيشاپيش غضبت حرکت مي​کند)

    بنابراين معلوم مي​شود که رحمت الهي با غضبش جمع شده است! چه رسد به اينکه رحمتش با عدلش جمع شود.



    والله الهادي إلی سواء السبيل.



  20. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود