جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تناقض میان آیات قرآن درباره شفاعت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و حدیث ،‌ احکام و اخلاق به طور کلی دین حق
    نوشته
    149
    حضور
    5 روز 12 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    638

    اشاره تناقض میان آیات قرآن درباره شفاعت




    بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید.
    چرا خداوند در این آیه (در بعضی آیاتدیگر نیز وجود دارد ) می گوید شفاعت وجود ندارد اما تو بعضی آیات مثل ایت الرکسی میگه شفاعت وجود ندارد
    بقره
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ

    ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ ، ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺭﻭﺯﻯ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﺘﺪﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻭ ﻧﻪ ﺷﻔﺎﻋﺘﻰ ؛ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ .(254)

    بقره
    اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

    ﺧﺪﺍﻯ ﻳﻜﺘﺎ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻯ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﺫﺍﺕ [ ﻭ ﻣﺪﺑﺮ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻭ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ] ﺍﺳﺖ ، ﻫﻴﭻ ﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﺒﻚ ﻭ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻰ ﺍﻭﺳﺖ . ﻛﻴﺴﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻫﺶ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻛﻨﺪ ؟ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ ] ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ [ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ . ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻭ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ. ﺗﺨﺖ [ﺣﻜﻮﻣﺖ ، ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺳﻠﻄﻨﺖ]ﺵ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺁﻭﺭ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(255)
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۸:۳۲


    این قدر میگیم اگه زمون امام حسین بودم میرفتم کربلا ،‌چطور این رو می گیم در حالی که امام زمان خودمون را داریم با گناه ناراحت می کنیم.

    اللهم عجل لولیک الفرج


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست







    تناقض میان آیات قرآن درباره شفاعت








    کارشناس بحث: استاد میقات

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُون‏»
    اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از آنچه به شما روزى داده ‏ايم، انفاق كنيد! پيش از آن كه روزى فرا رسد كه در آن، نه خريد و فروش است (تا بتوانيد سعادت و نجات از كيفر را براى خود خريدارى كنيد)، و نه دوستى (و رفاقت هاى مادى سودى دارد)، و نه شفاعت؛ (زيرا شما شايسته شفاعت نخواهيد بود.) و كافران، خود ستمگرند؛ (هم به خودشان ستم مى‏ كنند، هم به ديگران). (بقره/ 254)

    «مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ‏»
    كيست كه در نزد او، جز به فرمان او شفاعت كند؟! (بنا بر اين، شفاعت شفاعت ‏كنندگان، براى آن ها كه شايسته شفاعتند، از مالكيت مطلقه او نمى‏ كاهد). (بقره/ 255)


    با سلام و درود

    در قرآن کریم در باره موضوع شفاعت، چند دسته آیه داریم:

    1. آیاتی که شفاعت را مختص خداوند می داند، مانند: «ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا شَفِيعٍ‏» (سجده/ 4)، و «قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِيعاً» (زمر/ 44)، و ... .

    2. آیاتی که شفاعت را برای غیر خدا هم ثابت می کند، البته مشروط بر اذن الهی، مانند: «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ‏» (بقره/ 255)، و «وَ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ عِنْدَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ‏» (سبأ/ 23)، و ... .

    3. آیاتی که شفاعت را نفی می کند، مانند: «يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ» (بقره/ 254)، و «وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ» (بقرة/ 48) و ... .


    بیان تفسیری:
    بین دسته اول و دوم منافاتی وجود ندارد، اما بین آن ها با دسته سوم، در ابتدا تنافی دیده می شود ولی با دقت روشن می شود که تنافی و تضادی نیست.

    وجه جمع، این است که آن دسته سوم آیات که شفاعت را نفی می کنند، شفاعت بطور استقلال را نفى مى‏ كنند، یعنی پیامشان این است: كسى در آن روز مستقل در شفاعت نيست.(ترجمه تفسير الميزان، ج ‏1، ص 238)

    در مورد سؤال شما نیز چنین است، خداوند می فرماید راه های نجاتی که در دنیا وجود دارد، در قیامت نیست؛ لذا در قیامت نمی توانید گناه بفروشید و ثواب خریداری کرده و از عذاب رهایی یابید، کما این که نمی توانید با دوستی های مادی که در این دنیا برقرار کرده اید، در آخرت کاری انجام دهید، زیرا این دوستی ها آن جا کارایی نداشته و نفعی برای شما ندارد.

    هم چنین شفاعت در آن جا به حال شما سودى ندارد، زيرا شفاعت هاى مادى كه با مال و ثروت در اين دنيا قابل بدست آوردن است در آن جا وجود نخواهد داشت؛ و شفاعت الهى در سايه كارهاى الهى انجام مى ‏گيرد كه انسان را شايسته و لایق شفاعت مى ‏كند.

    بیانی دیگر:
    آیه «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ‏» در واقع پاسخى است به ادعاى واهى بت پرستان كه مى ‏گفتند ما بتها را به خاطر آن مى ‏پرستيم كه در پيشگاه خدا براى ما شفاعت كنند: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏»(زمر/ 3)؛ در واقع با يک استفهام انكارى مى‏ گويد هيچ كس بدون فرمان خدا نمى ‏تواند در پيشگاه او شفاعت كند؛ و اين جمله نيز تاكيدى است بر قيوميت خداوند و مالكيت مطلقه او نسبت به تمامى موجودات عالم.(تفسير نمونه، ج ‏2، ص 267)

    نکته:
    در تحقق تناقض چندین شرط لازم است که یکی از آن ها قابل جمع نبودن آن ها است یعنی وجه جمع عقلی و منطقی بین آن ها وجود نداشته باشد؛ در حالی که این جا وجه جمع عقلی و منطقی وجود دارد؛ لذا تناقضی وجود ندارد.

    تناقض میان آیات قرآن درباره شفاعت

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    شفاعت در آیات قرآن

    به طور کلی، آیات قرآن در مورد شفاعت به سه دسته تقسیم می شوند

    1- در دسته اول آیاتی وجود دارد که به طور مطلق بحث شفاعت را نفی کرده اند؛ مانند این آیه بپرهیزید از روزى که احدى بجاى دیگرى جزاء داده نمی شود، و از او شفاعتى پذیرفته نیست، و از او عوضى گرفته نمی شود، و هیچ کس از ناحیه کسى یارى نمى‏گردد و این آیه روزى که در آن نه خرید و فروشى است، و نه رابطه دوستى

    2- در دسته دوم به اثبات شفاعت پرداخته شده است، ولی شفاعت را تنها برای خداوند قرار داده است؛ مانند این آیه: بغیر او ، ولى و شفیعى برایشان نیست و آیه بگو شفاعت همه‏اش مال خدا است

    3- و در دسته سوم شفاعتِ کسانی پذیرفته شده است که خداوند به آنان اذن بدهد؛ مانند آیه امروز شفاعت سودى نمى‏بخشد، مگر از کسى که رحمان به او اجازه داده باشد، و سخن او را پسندیده باشد، او به آنچه مردم کرده‏اند، و نیز به آنچه آثار پشت سر نهاده‏اند، دانا است، و مردم به او احاطه علمى ندارند

    اما آنچه که در مقام جمع بین این سه دسته از آیات باید بدان توجه داشت؛ این است که به جز خدا هیچ موجودی به طور مستقل نمی تواند شفاعت کند و اگر موجودی چنین قدرتی را به دست آورد به واسطه اعطای خداوند به آن شخص است.

    از این جا معلوم می شود: آیاتى که شفاعت را انکار مى‏کنند، اگر بگوییم ناظر به شفاعت در روز قیامت است، شفاعت به طور استقلال را نفى مى‏کند، و می خواهد بفرماید: کسى در آن روز مستقل در شفاعت نیست، که چه خدا اجازه بدهد و چه ندهد او بتواند شفاعت کند، و آیاتى که آن را اثبات مى‏کند، نخست اصالت در آن را براى خدا اثبات مى‏کند، و براى غیر خدا به شرط اذن و تملیک خدا اثبات می نماید، پس شفاعت براى غیر خدا هست، اما با اذن خدا
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقسومی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید.
    چرا خداوند در این آیه (در بعضی آیاتدیگر نیز وجود دارد ) می گوید شفاعت وجود ندارد اما تو بعضی آیات مثل ایت الرکسی میگه شفاعت وجود ندارد
    بقره
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ

    ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ ، ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺭﻭﺯﻯ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﺘﺪﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻭ ﻧﻪ ﺷﻔﺎﻋﺘﻰ ؛ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ .(254)

    بقره
    اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

    ﺧﺪﺍﻯ ﻳﻜﺘﺎ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻯ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﺫﺍﺕ [ ﻭ ﻣﺪﺑﺮ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻭ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ] ﺍﺳﺖ ، ﻫﻴﭻ ﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﺒﻚ ﻭ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻰ ﺍﻭﺳﺖ . ﻛﻴﺴﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻫﺶ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻛﻨﺪ ؟ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ ] ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ [ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ . ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻭ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ. ﺗﺨﺖ [ﺣﻜﻮﻣﺖ ، ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺳﻠﻄﻨﺖ]ﺵ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺁﻭﺭ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(255)
    با سلام و احترام

    یه جا میگه تو قیامت دنبال شفاعت نباش چون شفاعت رو باید از دنبا به دست بیاری و اخرت محل جزاست نه عمل.

    یه جا میگه تو دنیا برو دنبال شفاعت و به انتظار اخرت نشین. تو همین دنیا شفیع جور کن اما حواست باشه شفیع جزو اسباب هست. مستقل نیست.
    اگه کاری میکنه به اذن من ِخداست. مبادا فکر کنی اگه یکی از بندگان من داره شفاعت می کنه یا نصرت بهت میده یا کمکت می کنه، یه قدرت مستقلی داره و برای من شریک بذاری.
    شفیع مثل پارتی بازی نیست هر چه قدر پول بدی آش میخوری. اما نه اینطوری هم... شما اگه از رضا زاده بخوای تو اسباب کشی کمکت کنه میتونه یخچال و کمدتت را به تنهایی بلند کنه و جابه جاشون کنه
    اما شما برای اینکه راضیش کنی بیاد کمکت کنه فقط یه بار دعاش کردی...
    اگه شما هزار سال دعا می کردی خدا یخچالت رو جابه جا کنه احتمالا جا به جا نمیشد اما یه بار دعای خیر برای رضا زاده کردی بعد یخچالت رو جابه جا کرد. اینا میشه وسیله که باهاش میشه کارایی کرد که به تنهایی نمیتونی انجامش بدی. به همین خاطر این " هر چه قدر پول بدی آش میخوری " خیلی فرق داره با اون چیزی که تو ذهنمون هست.
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۴/۰۶ در ساعت ۰۷:۱۴

  10. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و حدیث ،‌ احکام و اخلاق به طور کلی دین حق
    نوشته
    149
    حضور
    5 روز 12 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    638



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُون‏»
    اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از آنچه به شما روزى داده ‏ايم، انفاق كنيد! پيش از آن كه روزى فرا رسد كه در آن، نه خريد و فروش است (تا بتوانيد سعادت و نجات از كيفر را براى خود خريدارى كنيد)، و نه دوستى (و رفاقت هاى مادى سودى دارد)، و نه شفاعت؛ (زيرا شما شايسته شفاعت نخواهيد بود.) و كافران، خود ستمگرند؛ (هم به خودشان ستم مى‏ كنند، هم به ديگران). (بقره/ 254)

    «مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ‏»
    كيست كه در نزد او، جز به فرمان او شفاعت كند؟! (بنا بر اين، شفاعت شفاعت ‏كنندگان، براى آن ها كه شايسته شفاعتند، از مالكيت مطلقه او نمى‏ كاهد). (بقره/ 255)


    با سلام و درود

    در قرآن کریم در باره موضوع شفاعت، چند دسته آیه داریم:

    1. آیاتی که شفاعت را مختص خداوند می داند، مانند: «ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا شَفِيعٍ‏» (سجده/ 4)، و «قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِيعاً» (زمر/ 44)، و ... .

    2. آیاتی که شفاعت را برای غیر خدا هم ثابت می کند، البته مشروط بر اذن الهی، مانند: «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ‏» (بقره/ 255)، و «وَ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ عِنْدَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ‏» (سبأ/ 23)، و ... .

    3. آیاتی که شفاعت را نفی می کند، مانند: «يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ» (بقره/ 254)، و «وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ» (بقرة/ 48) و ... .


    بیان تفسیری:
    بین دسته اول و دوم منافاتی وجود ندارد، اما بین آن ها با دسته سوم، در ابتدا تنافی دیده می شود ولی با دقت روشن می شود که تنافی و تضادی نیست.

    وجه جمع، این است که آن دسته سوم آیات که شفاعت را نفی می کنند، شفاعت بطور استقلال را نفى مى‏ كنند، یعنی پیامشان این است: كسى در آن روز مستقل در شفاعت نيست.(ترجمه تفسير الميزان، ج ‏1، ص 238)

    در مورد سؤال شما نیز چنین است، خداوند می فرماید راه های نجاتی که در دنیا وجود دارد، در قیامت نیست؛ لذا در قیامت نمی توانید گناه بفروشید و ثواب خریداری کرده و از عذاب رهایی یابید، کما این که نمی توانید با دوستی های مادی که در این دنیا برقرار کرده اید، در آخرت کاری انجام دهید، زیرا این دوستی ها آن جا کارایی نداشته و نفعی برای شما ندارد.

    هم چنین شفاعت در آن جا به حال شما سودى ندارد، زيرا شفاعت هاى مادى كه با مال و ثروت در اين دنيا قابل بدست آوردن است در آن جا وجود نخواهد داشت؛ و شفاعت الهى در سايه كارهاى الهى انجام مى ‏گيرد كه انسان را شايسته و لایق شفاعت مى ‏كند.

    بیانی دیگر:
    آیه «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ‏» در واقع پاسخى است به ادعاى واهى بت پرستان كه مى ‏گفتند ما بتها را به خاطر آن مى ‏پرستيم كه در پيشگاه خدا براى ما شفاعت كنند: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏»(زمر/ 3)؛ در واقع با يک استفهام انكارى مى‏ گويد هيچ كس بدون فرمان خدا نمى ‏تواند در پيشگاه او شفاعت كند؛ و اين جمله نيز تاكيدى است بر قيوميت خداوند و مالكيت مطلقه او نسبت به تمامى موجودات عالم.(تفسير نمونه، ج ‏2، ص 267)

    نکته:
    در تحقق تناقض چندین شرط لازم است که یکی از آن ها قابل جمع نبودن آن ها است یعنی وجه جمع عقلی و منطقی بین آن ها وجود نداشته باشد؛ در حالی که این جا وجه جمع عقلی و منطقی وجود دارد؛ لذا تناقضی وجود ندارد.
    ممنون جواب سوالم را کاملا گرفتم.

  11. صلوات


  12. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع بندی





    شفاعت در قرآن




    پرسش:
    چرا خداوند در برخی آیات می گوید شفاعت وجود ندارد (بقره/254) ولی در برخی آیات دیگر (بقره/255) می گوید شفاعت وجود دارد؟ آیا این تناقض نیست؟


    پاسخ:
    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُون‏»؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از آنچه به شما روزى داده ‏ايم، انفاق كنيد! پيش از آن كه روزى فرا رسد كه در آن، نه خريد و فروش است (تا بتوانيد سعادت و نجات از كيفر را براى خود خريدارى كنيد)، و نه دوستى (و رفاقت هاى مادى سودى دارد)، و نه شفاعت؛ (زيرا شما شايسته شفاعت نخواهيد بود.) و كافران، خود ستمگرند؛ (هم به خودشان ستم مى‏ كنند، هم به ديگران).(1)
    «مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ‏»؛ كيست كه در نزد او، جز به فرمان او شفاعت كند؟! (بنا بر اين، شفاعت شفاعت ‏كنندگان، براى آن ها كه شايسته شفاعتند، از مالكيت مطلقه او نمى‏ كاهد).(2)
    قرآن و شفاعت:
    در قرآن کریم در باره موضوع شفاعت، چند دسته آیه داریم:
    1. آیاتی که شفاعت را مختص خداوند می داند، مانند: «ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا شَفِيعٍ‏»(3)، و «قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِيعاً»(4)، و ... .
    2. آیاتی که شفاعت را برای غیر خدا هم ثابت می کند، البته مشروط بر اذن الهی، مانند: «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ‏»(5)، و «وَ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ عِنْدَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ‏»(6)، و ... .
    3. آیاتی که شفاعت را نفی می کند، مانند: «يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ»(7)، و «وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ»(8) و ... .
    بیان تفسیری:
    بین دسته اول و دوم منافاتی وجود ندارد، اما بین آن ها با دسته سوم، در ابتدا تنافی دیده می شود ولی با دقت روشن می شود که تنافی و تضادی نیست.
    وجه جمع، این است که آن دسته سوم آیات که شفاعت را نفی می کنند، شفاعت بطور استقلال را نفى مى‏ كنند، یعنی پیامشان این است: كسى در آن روز مستقل در شفاعت نيست.(9)
    در مورد پرسش مطرح شده نیز چنین است، خداوند می فرماید راه های نجاتی که در دنیا وجود دارد، در قیامت نیست؛ لذا در قیامت نمی توانید گناه بفروشید و ثواب خریداری کرده و از عذاب رهایی یابید، کما این که نمی توانید با دوستی های مادی که در این دنیا برقرار کرده اید، در آخرت کاری انجام دهید، زیرا این دوستی ها آن جا کارایی نداشته و نفعی برای شما ندارد.
    هم چنین شفاعت در آن جا به حال شما سودى ندارد، زيرا شفاعت هاى مادى كه با مال و ثروت در اين دنيا قابل بدست آوردن است در آن جا وجود نخواهد داشت؛ و شفاعت الهى در سايه كارهاى الهى انجام مى ‏گيرد كه انسان را شايسته و لایق شفاعت مى ‏كند.
    بیانی دیگر: آیه «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ‏» در واقع پاسخى است به ادعاى واهى بت پرستان كه مى ‏گفتند ما بتها را به خاطر آن مى ‏پرستيم كه در پيشگاه خدا براى ما شفاعت كنند: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏»(10)؛ در واقع با يک استفهام انكارى مى‏ گويد هيچ كس بدون فرمان خدا نمى ‏تواند در پيشگاه او شفاعت كند؛ و اين جمله نيز تاكيدى است بر قيوميت خداوند و مالكيت مطلقه او نسبت به تمامى موجودات عالم.(11)
    نکته: در تحقق تناقض چندین شرط لازم است که یکی از آن ها قابل جمع نبودن آن ها است یعنی وجه جمع عقلی و منطقی بین آن ها وجود نداشته باشد؛ در حالی که این جا وجه جمع عقلی و منطقی وجود دارد؛ لذا تناقضی وجود ندارد.

    _________
    (1) بقره/ 254.
    (2) بقره/ 255.
    (3) سجده/ 4.
    (4) زمر/ 44.
    (5) بقره/ 255.
    (6) سبأ/ 23.
    (7) بقره/ 254.
    (8) بقره/ 48.
    (9) طباطبایی، ترجمه تفسير الميزان، نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج ‏1، ص 238.
    (10) زمر/ 3.
    (11) مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج ‏2، ص 267.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ در ساعت ۰۰:۴۹
    تناقض میان آیات قرآن درباره شفاعت

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود