جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا واسط انجام گناه، معصیت کار است؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    597
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    1754

    اشاره آیا واسط انجام گناه، معصیت کار است؟!




    با سلام

    گاهی اوقات فردی واسطه رسیدن دو نفر به یکدیگر می شود. در اکثر مواقع هنگامی که این دو نفر به یکدیگر می رسند غیبت (دیگران را) می کنند. آیا فرد واسط که بطور ناخواسته آن دو نفر را به یکدیگر می رساند معصیت کار است؟

    با تشکر

    ویرایش توسط mahsa100 : ۱۳۹۵/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۵:۱۷
    (اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى، وَ وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى)‏ صحیفه سجادیه-دعای بیستم

    امام خامنه ای (حفظه الله): ​[پروردگارا!] برای این حقیر و هرکسی که علاقه­‌مند است، شهادت را به‌عنوان آخرین پلّه­‌ی زندگی ما قرار بده (۱۳۹۶/۰۱/۰۱)

    شهادت محسن حججی؛ "کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا"

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58346



    با نام و یاد دوست







    آیا واسط انجام گناه، معصیت کار است؟!








    کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485



    نقل قول نوشته اصلی توسط مترصد نمایش پست ها
    با سلام

    گاهی اوقات فردی واسطه رسیدن دو نفر به یکدیگر می شود. در اکثر مواقع هنگامی که این دو نفر به یکدیگر می رسند غیبت (دیگران را) می کنند. آیا فرد واسط که بطور ناخواسته آن دو نفر را به یکدیگر می رساند معصیت کار است؟

    با تشکر

    ابتدا لازم است به دو نکته توجه کنید:
    1- به طور کلی، در سنت های الهی این گونه نیست که شخصی به جهت گناه دیگری عقوبت شود. قرآن کریم به صراحت می فرماید: «و لا تزر وازرة وزر اخری». (1)
    بنابراین نتیجه اعمال انسان به طور مستقیم متوجه او خواهد بود. اوست که باید پاسخگوی اعمال خویش باشد و تبعات منفی آن را تحمل کند و كسي غریزه جنسی خود را از راه نامشروع پاسخ دهد و یا به گناه بیفتد، گناهش بر گردن دیگری نیست.
    اگر چه در شرایطی خاص ـ مثل ترک نهی از منکر ـ دامنه این تبعات منفی و عقوبت های الهی به افراد وابسته به انسان هم سرایت می­ کند تا فرد نتیجه رفتار خود را در قالب­ های مختلفی ببیند و متنبه شود.
    البته به این معنا نیست که دیگران در فراهم کردن زمینه گناه غیر، مجازات نشوند؛ بلکه ایشان نیز به جهت قصور در انجام وظیفه، عقاب می شوند؛ اما نه به دلیل گناه دیگران.


    2- بی تردید عوامل محیطی اگرچه زمینۀ مناسبی را براى پرورش فضایل یا رذایل اخلاقى فراهم مى­کند، اما درحقیقت اراده انسان بر عوامل محیطی غلبه دارد. افراد نسبت به تمام اعمال خود در هر حال مسئولیت کامل داشته و دارند. انسان در هر محیطی که زندگی نماید ، زمینه هدایت و ضلالت در او وجود دارد و با اختیار خود می‌تواند راه صحیح یا فساد را انتخاب کند. قرآن می‌فرماید: «انا هدیناه السبیل امّا شاکراً و امّا کفوراً».(2)

    پی نوشت ها :
    1.علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 ه. ق، ج5 ، ص198.
    2. نمل (16)، آیه 93.


    آیا واسط انجام گناه، معصیت کار است؟!
    ....إِلَهِي‏ كَفَى‏ بِي‏ عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّاً أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِب‏ ....

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485



    با توجه به دو نکته در پست قبل در پاسخ به سوال عرض می کنم :
    در فرض سوال شما اگر فرد واسطه انجام گناه توسط باشد، مثل این که عكس هاي غير اخلاقي را در محيط اينترنت پخش نمايد از این جهت که زمینه گناه برای دیگران فراهم کرده است، مقصر هست و وظیفه دارد به نحوی ایشان را نسبت به اشتباهشان هوشیار سازد.
    اگر حقیقت را برای ایشان بیان کرد و آنها هم چنان به گناه خویش ادامه دهند و به تذکرات گوش ندهند، وظیفه ای بیشتر ندارد.
    ایشان به جهت انسان بودنش از ساختار و ویژگی خاصی برخوردار است كه موجب تاثيرگذاري اعمال و اخلاق و عقاید انسان برسرنوشت خود مي شود. یعنی مکانیزم وجود آدمی به صورتی است که به دلیل وجود آگاهی، انتخاب، آزادی و اراده در آدمی، وي می تواند به رغم قرار گرفتن در یک فشار مستقیم از عوامل مادی و فرامادی، مقاومت کرده و روند اثرگذاری آن ها را خنثی نماید و از آن ها متأثر نگردد، بلکه جلوی روند تأثیرگذاری آن ها را بگیرد. و این به معنای آن است که رشته هدایت و ضلالت انسان مطلقا به دست ديگري نیست و خود تصمیم گیرنده است.
    قرآن می فرماید:
    «
    ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ (1)[اى انسان!] آنچه از نيكى به تو رسد، از سوى خداست و آنچه از بدى به تو رسد، از سوى خود توست.

    لکن اگر آن فرد نقشی در گناه آنها نداشته باشند مثل مورد سوال که مثلا آن دو نفر به هم برخورد می کنند و به اختیار خود غیبت می کنند، این ربطی به فردی که این دو فرد را به هم رسانده ندارد واو گناهی ندارد.

    پی نوشت :
    1.نساء (4)، آیه 79.

    آیا واسط انجام گناه، معصیت کار است؟!
    ....إِلَهِي‏ كَفَى‏ بِي‏ عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّاً أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِب‏ ....

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485

    جمع بندی




    پرسش:
    گاهی اوقات فردی واسطه رسیدن دو نفر به یکدیگر می شود. در اکثر مواقع هنگامی که این دو نفر به یکدیگر می رسند غیبت (دیگران را) می کنند. آیا فرد واسط که بطور ناخواسته آن دو نفر را به یکدیگر می رساند معصیت کار است؟


    پاسخ :
    ابتدا لازم است به دو نکته توجه کنید:
    1- به طور کلی، در سنت های الهی این گونه نیست که شخصی به جهت گناه دیگری عقوبت شود. قرآن کریم به صراحت می فرماید: «و لا تزر وازرة وزر اخری». (1)

    بنابراین نتیجه اعمال انسان به طور مستقیم متوجه او خواهد بود. اوست که باید پاسخگوی اعمال خویش باشد و تبعات منفی آن را تحمل کند و كسي غریزه جنسی خود را از راه نامشروع پاسخ دهد و یا به گناه بیفتد، گناهش بر گردن دیگری نیست.

    اگر چه در شرایطی خاص ـ مثل ترک نهی از منکر ـ دامنه این تبعات منفی و عقوبت های الهی به افراد وابسته به انسان هم سرایت می­ کند تا فرد نتیجه رفتار خود را در قالب­ های مختلفی ببیند و متنبه شود.
    البته به این معنا نیست که دیگران در فراهم کردن زمینه گناه غیر، مجازات نشوند؛ بلکه ایشان نیز به جهت قصور در انجام وظیفه، عقاب می شوند؛ اما نه به دلیل گناه دیگران.

    2- بی تردید عوامل محیطی اگرچه زمینۀ مناسبی را براى پرورش فضایل یا رذایل اخلاقى فراهم مى­کند، اما درحقیقت اراده انسان بر عوامل محیطی غلبه دارد. افراد نسبت به تمام اعمال خود در هر حال مسئولیت کامل داشته و دارند. انسان در هر محیطی که زندگی نماید ، زمینه هدایت و ضلالت در او وجود دارد و با اختیار خود می‌تواند راه صحیح یا فساد را انتخاب کند. قرآن می‌فرماید: «انا هدیناه السبیل امّا شاکراً و امّا کفوراً».(2)
    با توجه به دو نکته در پاسخ به سوال عرض می کنم :

    در فرض سوال شما اگر فرد واسطه انجام گناه توسط باشد، مثل این که عكس هاي غير اخلاقي را در محيط اينترنت پخش نمايد از این جهت که زمینه گناه برای دیگران فراهم کرده است، مقصر هست و وظیفه دارد به نحوی ایشان را نسبت به اشتباهشان هوشیار سازد.
    اگر حقیقت را برای ایشان بیان کرد و آنها هم چنان به گناه خویش ادامه دهند و به تذکرات گوش ندهند، وظیفه ای بیشتر ندارد.
    ایشان به جهت انسان بودنش از ساختار و ویژگی خاصی برخوردار است كه موجب تاثيرگذاري اعمال و اخلاق و عقاید انسان برسرنوشت خود مي شود. یعنی مکانیزم وجود آدمی به صورتی است که به دلیل وجود آگاهی، انتخاب، آزادی و اراده در آدمی، وي می تواند به رغم قرار گرفتن در یک فشار مستقیم از عوامل مادی و فرامادی، مقاومت کرده و روند اثرگذاری آن ها را خنثی نماید و از آن ها متأثر نگردد، بلکه جلوی روند تأثیرگذاری آن ها را بگیرد. و این به معنای آن است که رشته هدایت و ضلالت انسان مطلقا به دست ديگري نیست و خود تصمیم گیرنده است.

    قرآن می فرماید:
    «
    ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ (3)[اى انسان!] آنچه از نيكى به تو رسد، از سوى خداست و آنچه از بدى به تو رسد، از سوى خود توست.

    لکن اگر آن فرد نقشی در گناه آنها نداشته باشند مثل مورد سوال که مثلا آن دو نفر به هم برخورد می کنند و به اختیار خود غیبت می کنند، این ربطی به فردی که این دو فرد را به هم رسانده ندارد واو گناهی ندارد.



    پی نوشت ها :
    1.علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 ه. ق، ج5 ، ص198.
    2. نمل (16)، آیه 93.
    3.نساء (4)، آیه 79.


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ در ساعت ۱۳:۳۵
    آیا واسط انجام گناه، معصیت کار است؟!
    ....إِلَهِي‏ كَفَى‏ بِي‏ عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّاً أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِب‏ ....

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود