صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قرائت کربلائی کاظم ساروقی چیزی را ثابت نمی کند

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767

    اشاره قرائت کربلائی کاظم ساروقی چیزی را ثابت نمی کند





    با سلام و احترام

    قرائت کربلائی کاظم ساروقی چیزی را ثابت نمی کند


    اول اینکه طبق تعریف معجزه، این کار معجزه نیست. دوم اینکه اگر کرامت باشد، کرامتش چیزی را اثبات نمی کند و حجت شرعی محسوب نمیشود.
    وقتی قرآن به تواتر به ما رسیده است پس نیازی به قرائت کربلایی کاظم نیست مگر اینکه قبول کنیم قرآن متواتر نیست یا هنوز برای ما تواتر قرآن اثبات نشده باشد که با این فرض هم معلوم نیست با این کرامت چیزی ثابت شود یا خیر ؟
    می گویند قرائات قرآن تواتر ندارد از طرفی می گویند کربلایی کاظم بر طبق روایت حفص از عاصم قران می خواند
    اگر کرامت کربلایی کاظم واقعا چیزی را اثبات می کند باید قرائات دیگر قرآن را کنار گذاشته و باطل بدانیم اما کسی چنین کاری نکرده است بنابراین این کرامت چیزی را ثابت نمی کند.
    اگر قبول کنیم که این کرامت قرائت درست و واقعی پیامبر را ثابت می کند پس باید قرائات دیگر را درست ندانیم اما کسی چنین نتیجه ای نگرفته است.
    همچنین اگر کربلایی کاظم به روایت حفص، قرآن خوانده است پس اختلاف روایت حفص با سایر قرائات، خصوصا اختلاف روایت حفص با قرائت متواتر را چه کنیم ؟ در موارد اندکی ، قرائت حفص از عاصم مخالف قرائت متواتر است.
    آیا تواتر را قبول کنیم یا قرائت کربلایی کاظم ساروقی را ؟
    اگر فرض کنیم کربلائی کاظم تنها یک قرائت را اثبات کرده است پس نمی توان قرائات دیگر را باطل خواند.
    پس چرا برخی علما و برخی دین داران بیخودی این قرائت را دستاویز بطلان سایر قرائات می دانند ؟ و بزرگش می کنند ؟

    هم چنین به نظر شما کرامت کربلائی کاظم حجت شرعی بر درستی قرائت قرآن است ؟ یعنی اگر کربلائی کاظم ساروقی با قرائتی قرآن می خواند که در هیچ قرآنی وجود نداشت ، شما قبول می کردید ؟ و کرامت او را دلیل و حجت شرعی می دانستید ؟
    من دو نتیجه می گیریم ( تا تقابل در تاپیک شکل گیرد و بحث جریان پیدا کند )
    کرامت کربلایی کاظم ساروقی، درستی قرآن و قرائت او را ثابت نمی کند. و حجت شرعی محسوب نمی شود.
    کرامت کربلائی کاظم ساروقی، نادرستی قرائات دیگر را ثابت نمی کند و حجت شرعی محسوب نمی شود.

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۴/۲۴ در ساعت ۱۶:۵۱

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست







    قرائت کربلائی کاظم ساروقی چیزی را ثابت نمی کند








    کارشناس بحث: استاد هادی

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,890
    حضور
    84 روز 2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    سلام علیکم
    خدمت حضرت عالی عرض ادب و احترام دارم
    حقیر نظر علما را در این رابطه ندیده ام اما بر اساس روایات و تعاریفی که از معجزه صورت گرفته شاید معجزه عنوان خوبی برای این امر نباشد، لذا از این جهت با شما موافق هستیم.
    در ارتباط با مطالبتان باید عرض کنم حق با حضرت عالی است، قرآن کریم به صورت متواتر به دست ما رسیده است و وظیفه ما عمل به حجت شرعی است، کشف و شهود و امثال آن حجت شرعی محسوب نمی شوند. قرائتی که جناب کربلایی کاظم داشته اند اگر برای خود ایشان یقین آور باشد فقط برای خودشان حجت است نه برای دیگران، علمای بزرگوار نیز تنها حجت های شرعی را یقین آورد می دانند لذا به حجت های شرعی عمل می کنند نه کشف و شهود(که برای دیگران حجت شرعی محسوب نمی شود).

    برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک:
    جوادی آملی عبدالله، معرفت‌شناسی در قرآن، اسراء، قم، 1378، ص 114
    مصباح یزدی محمدتقی، آموزش فلسفه، ج 1، صص 113 و 114


    قرائت کربلائی کاظم ساروقی چیزی را ثابت نمی کند
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 3


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    پس

    کرامت کربلایی کاظم ساروقی، درستی قرآن و قرائت او را ثابت نمی کند. و حجت شرعی محسوب نمی شود.
    کرامت کربلائی کاظم ساروقی، نادرستی قرائات دیگر را ثابت نمی کند و حجت شرعی محسوب نمی شود

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    بسم الله الرحمن الرحیم

    چرا قرائات قرآن؟!
    درباره ی ضرورت طردِ فنونِ قرآئات در برابر یگانه قرائت فوق حدّ تواتر قرآنِ موجود نزد مسلمانان جهان، در این سطور سخن با آن دسته از برادران و خواهران ایمانی است که در تلاشند قرآن را با الفاظی دیگر که در متن آن نیست، قرائت کنند!! در حالی که قرآن می فرماید: ﴿انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون (حجر،٩) در این آیه چنان که مشاهده می شود، خدای تعالی با ده لفظ ذیل: ﴿ان، نا، نحن، نزّل، نا، ان، نا، له، ل، حافظون تأکید نموده است که قرآن را خودش حفظ خواهد فرمود و در مورد هیچ یک از کتب آسمانی چنین تأکیدی بکار نبرده است. بنابرین قرآن، همان گونه که به پیامبر گرامی نازل شده بی کم و کاست در دسترس همگان است. ما به نحوه حفظ آن کاری نداریم و بحث تاریخی هم نمی کنیم، زیرا جز هدر رفتن اوقات خود و شما فایده ی دیگری ندارد،

    تنها برای رفع اختلاف برخی از مسلمانان درباره ی قرآئتِ قرآن، با دقّت و تدبّر بیشتری در قرآن، به آیه ی 18 و 19 سوره ی قیامت نظر می افکنیم:

    ﴿إنّ علینا جمعه و قرآنه. فإذا قرأناه فأتبع قرآنه
    محققاً تنها بر ماست گردآوری قرآن و [شیوه ی] خواندنش، پس هنگامی که آن را خواندیم در نتیجه پیروی کن خواندنش را

    در اینجا بسیار واضح و روشن است که ضمیر
    ﴿هُ در ﴿قرأناه تنها به یک قرآئت اشاره می کند نه به چند قرائت، و گرنه، باید آیه این گونه نازل می شد: «فإذا قرأناه بقرائاته المختلفه فاتّبع قرائآته»!! اینجا پس از تأملی مختصر، می بینیم که خدای متعال در این آیه فرموده است:

    ﴿فإذا قرأناه فأتبع قرآنه : پس هنگامی که آن قرائت واحد را بر تو خواندیم، پس همان قرائت و خواندن واحد را پیروی کن!

    و نفرموده است که «قرائات گوناگون و متعددش را پیروی کن». اگر خدای متعال اراده کرده بود که از چندین قرائت پیروی شود، آیه را این گونه نازل می فرمود: «فاتّبع قرائآتِه»!!


    از بحث گذشته دریافتیم که نحوه ی قرائت قرآن، تنها یک گونه است نه چند گونه!! و آن هم تنها به وسیله ی قرآنی که خدای تعالی، خود آن را حفاظت فرموده و در دسترس مردم قرار داده، میسّر است؛ و نام این قرائت قرآن نیز «قرائت به روایت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از خدای متعال» است، اگرچه به نامی دیگر مشهور شده؛ ولی خدای سبحان با حفص و عاصم، قرآن و قرائتش را حفظ نکرده، بلکه با قدرت لایزال خویش، خود محافظ قرآن و نحوه ی قرائت آن بوده و خواهدبود.

    منبع : http://www.albalaq.com/post/57.htm

    ویرایش توسط رضا ثقلین : ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ در ساعت ۰۳:۰۸

  11. صلوات ها 2


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا ثقلین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم





    بسم الله الرحمن الرحیم

    چرا قرائات قرآن؟!
    درباره ی ضرورت طردِ فنونِ قرآئات در برابر یگانه قرائت فوق حدّ تواتر قرآنِ موجود نزد مسلمانان جهان، در این سطور سخن با آن دسته از برادران و خواهران ایمانی است که در تلاشند قرآن را با الفاظی دیگر که در متن آن نیست، قرائت کنند!! در حالی که قرآن می فرماید: ﴿انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون (حجر،٩) در این آیه چنان که مشاهده می شود، خدای تعالی با ده لفظ ذیل: ﴿ان، نا، نحن، نزّل، نا، ان، نا، له، ل، حافظون تأکید نموده است که قرآن را خودش حفظ خواهد فرمود و در مورد هیچ یک از کتب آسمانی چنین تأکیدی بکار نبرده است. بنابرین قرآن، همان گونه که به پیامبر گرامی نازل شده بی کم و کاست در دسترس همگان است. ما به نحوه حفظ آن کاری نداریم و بحث تاریخی هم نمی کنیم، زیرا جز هدر رفتن اوقات خود و شما فایده ی دیگری ندارد،

    تنها برای رفع اختلاف برخی از مسلمانان درباره ی قرآئتِ قرآن، با دقّت و تدبّر بیشتری در قرآن، به آیه ی 18 و 19 سوره ی قیامت نظر می افکنیم:

    ﴿إنّ علینا جمعه و قرآنه. فإذا قرأناه فأتبع قرآنه
    محققاً تنها بر ماست گردآوری قرآن و [شیوه ی] خواندنش، پس هنگامی که آن را خواندیم در نتیجه پیروی کن خواندنش را

    در اینجا بسیار واضح و روشن است که ضمیر
    ﴿هُ در ﴿قرأناه تنها به یک قرآئت اشاره می کند نه به چند قرائت، و گرنه، باید آیه این گونه نازل می شد: «فإذا قرأناه بقرائاته المختلفه فاتّبع قرائآته»!! اینجا پس از تأملی مختصر، می بینیم که خدای متعال در این آیه فرموده است:

    ﴿فإذا قرأناه فأتبع قرآنه : پس هنگامی که آن قرائت واحد را بر تو خواندیم، پس همان قرائت و خواندن واحد را پیروی کن!

    و نفرموده است که «قرائات گوناگون و متعددش را پیروی کن». اگر خدای متعال اراده کرده بود که از چندین قرائت پیروی شود، آیه را این گونه نازل می فرمود: «فاتّبع قرائآتِه»!!


    از بحث گذشته دریافتیم که نحوه ی قرائت قرآن، تنها یک گونه است نه چند گونه!! و آن هم تنها به وسیله ی قرآنی که خدای تعالی، خود آن را حفاظت فرموده و در دسترس مردم قرار داده، میسّر است؛ و نام این قرائت قرآن نیز «قرائت به روایت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از خدای متعال» است، اگرچه به نامی دیگر مشهور شده؛ ولی خدای سبحان با حفص و عاصم، قرآن و قرائتش را حفظ نکرده، بلکه با قدرت لایزال خویش، خود محافظ قرآن و نحوه ی قرائت آن بوده و خواهدبود.

    منبع : http://www.albalaq.com/post/57.htm
    با سلام و احترام

    مهم نیست قرائات باشد یا قرائت
    مقصود این بود که از این کرامت چیزی نه اثبات میشود و نه انکار ( منظورم قرائت و قرائات است)
    ممکن است از روش دیگری شما چیزی را اثبات یا رد کنید
    اما از طریق این کرامت خیر
    پاسخ علما این بوده.

    درباره قرائات باید جای خودش بحث کرد اینجا انحراف از موضوع تاپیک است.

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    مهم نیست قرائات باشد یا قرائت
    مقصود این بود که از این کرامت چیزی نه اثبات میشود و نه انکار ( منظورم قرائت و قرائات است)
    ممکن است از روش دیگری شما چیزی را اثبات یا رد کنید
    اما از طریق این کرامت خیر
    پاسخ علما این بوده.

    درباره قرائات باید جای خودش بحث کرد اینجا انحراف از موضوع تاپیک است.
    مقصود از مطلبی که قرار دادم این بود که چه با این کرامت چه غیر این کرامت به هر صورت تواتر قرائت و نه قرائات قران همین قرآن فعلی است و از نظر ادبی و عقلی و حتی روایی هم همین مطلب مورد تایید قرار میگیرد پس تفاوتی در اینکه کربلایی کاظم نوعی قرائت کرده باشند که موافق این تواتر باشد یا نباشد در اصل موضوع ندارد

    با تشکر از شما


  15. صلوات ها 2


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا ثقلین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم





    مقصود از مطلبی که قرار دادم این بود که چه با این کرامت چه غیر این کرامت به هر صورت تواتر قرائت و نه قرائات قران همین قرآن فعلی است و از نظر ادبی و عقلی و حتی روایی هم همین مطلب مورد تایید قرار میگیرد پس تفاوتی در اینکه کربلایی کاظم نوعی قرائت کرده باشند که موافق این تواتر باشد یا نباشد در اصل موضوع ندارد

    با تشکر از شما
    با سلام و احترام

    من متوجه شدم مقصود شما چیست

    به همین خاطر گفتم باید جای خودش بحث کنید

    و ربطی به این تاپیک ندارد.

    به هر حال این کرامت چیزی را اثبات یا نفی نمی کند.

    لطفا مطالبی که به ذهنتان می رسد را در تاپیک خودش مطرح کنید تا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

    موفق باشید.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,956
    حضور
    95 روز 13 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    126
    آپلود
    6
    گالری
    8
    صلوات
    5456



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    کرامت کربلایی کاظم ساروقی، درستی قرآن و قرائت او را ثابت نمی کند. و حجت شرعی محسوب نمی شود.
    سلام علیکم

    فکر میکنم منظورتان از اینکه میفرمائید درستی قرآن را اثبات نمی کند این باشد که قرائت کربلائی کاظم درستی قرائت "حفص از عاصم" را اثبات نمیکند از این رو که حجیت شرعی نمی آورد و ندارد .

    ولی این کرامت قرائت مذکور را اگر شرعا تقویت نکند عقلا تقویت خواهد کرد.
    قال الله سبحانه و تعالي : اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ( مائده / 8 )

    قال النبي : بالعدل قامت السموات و الارض (تفسير صافي ذيل آيه 7 سوره الرحمن)
    و قال :
    اياكم و الظلم فان الظلم عند الله هو الظلمات يوم القيامة ( سفينة البحار ماده "ظلم" )

    مسئوليت قرآني مردم در قبل عدل

  19. صلوات ها 3


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاتح نمایش پست ها
    سلام علیکم

    فکر میکنم منظورتان از اینکه میفرمائید درستی قرآن را اثبات نمی کند این باشد که قرائت کربلائی کاظم درستی قرائت "حفص از عاصم" را اثبات نمیکند از این رو که حجیت شرعی نمی آورد و ندارد .

    ولی این کرامت قرائت مذکور را اگر شرعا تقویت نکند عقلا تقویت خواهد کرد.
    با سلام و احترام

    قران و سنت و عقل و اجماع

    علما کرامت را جزو اینها نمیدانند.

    انسانهایی هستند که چشمهایشان ده برابر قوی تر از دیگران است و حتی روی دانه برنج اثر هنری خلق میکنند. حتی به یاد دارم چند سال پیش میگفتند یک دختر روسی قادر است سلولها را ببیند یا شبیه همچین چیزی بود.
    برخی حیوانات قادر هستند از طریق حس بویایی تقاوت اشیاء را درک کنند و متوجه میشوند مثلا فلان دانه ی برنج ، دست خورده ی فلان موجود است.
    برخی انسانها از طریق قدرت نفس میتوانند ذهن افراد را بخوانند. مثلا متوجه میشوند شما از گفتن فلان سخن چه قصدی داشته اید.
    برخی انسانها بوده اند که بدون اموزش به یکباره توانسته اند به زبانهای بیگانه صحبت کنند.
    یک کودک خردسال بود که بدون نگاه کردن به ساعت ، ساعت را به شما میگفت.
    برخی انسانها اشیا را به رنگهایی غیر از رنگ معمولی میبینند
    برخی انسانها میان حواسشان اختلاط به وجود می اید و نوشته ها را رنگی میبینند.

    پس طبیعی است اگر کربلایی کاظم قرآن بگوید طبق قرآن موجود خواهد گفت.
    نهایتا میتوان گفت ایشان به خاطر صفای باطنی چیزهایی میفهمیدند که ما با حواس ظاهری نمیفهمیم.
    اما دلیل بر درستی قرائت نخواهد بود.

  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۰۵, ۰۱:۲۴ : 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود