صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند بی نهایت است؟ چگونه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    640
    حضور
    30 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    713

    اشاره آیا خداوند بی نهایت است؟ چگونه؟




    با سلام، سوالی که برام پیش اومده این هستش که آیا خداوند بی نهایت هستش یا نه ؟ اگر هستش این بی نهایت بودن به چه شکلی هست ؟

    سطح : کم سواد

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۴/۲۴ در ساعت ۱۷:۰۱

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362



    با نام و یاد دوست







    آیا خداوند بی نهایت است؟ چگونه؟








    کارشناس بحث: استاد شعیب

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    اگر انسان خدا را درست بشناسد و معنای خدا را همان گونه که هست درک کند خدا را نامحدود خواهد یافت.

    خدا وجودی است که همه به او نیاز مند اند و او به هیچ کسی نیازمند نیست. این خدایی است که ما می شناسیم و قبول داریم.
    این خدا باید همه کمالات را داشته باشد و هیچ نقصی در او راه نداشته باشد . چرا که اگر یک کمالی را نداشته باشد و یا یک نقصی داشته باشد ناقص خواهد بود و نیازمند به غیر خواهد شد. و کسی که به دیگری نیازمند باشد خدا نیست.

    پس خدا همه کمالات را دارد و هیچ نقصی ندارد و در وجود و کمالات هیچ حد و حصری ندارد و بی نهایت است.
    اما این بی نهایت بودن به چه معناست به معنای یک موجود خیلی بزرگ است که همه زمین و آسمان را پوشانده باشد؟؟
    نه! خدا جسم نیست که جایی را پر کند ابعاد داشته باشد بلکه وجود او مجرد و فرای ماده و جسم است. و وجود مجرد بالاتر و بر تر از وجود ماده است و بر آن احاطه و سیطره دارد و خدا همه جا هست و هیچ جایی از او خالی نیست اما مکان دار نیست .
    مثال می زنم : روح انسان در کجای جسم انسان است؟ آیا در سر اوست یا پای او چقدر ابعاد دارد؟
    روح اصلا بعدی ندارد چون مجرد است . بر تمام بدن و اعضاء احاطه دارد و هیچ جایی از او خالی نیست.

    پس خدا چون خداست و دارای همه کمالات و مبرای از نقص هاست بی نهایت است و حدی ندارد و این بی نهایت بودن او در ماده نیست چون خدا مجرد است ولی بر ماده سیطره و احاطه دارد.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام
    «بی نهایت» زمان و مکان هر دو مخلوق هستند و به همین دلیل از صفات مخلوق «ممکن الوجود» نیز برخوردار می‌باشند که از آن جمله: حرکت، تغییر، حدوث و فنا می‌باشند. لذا زمان و مکان، به خداوند متعال راه ندارد و اگر منظور مکان و زمان طبیعی باشد که همه موجودات غیر مادی، ورای زمان و مکان هستند، چه رسد به خداوند متعال که خود خالق زمان و مکان می‌باشد. لفظ «بی‌نهایت» که شاید خالی از اشکال هم نباشد، برای تقریب ذهن است. منظور این است که به خداوند متعال هیچ «حدّی» راه ندارد، نمی‌شود کمال حیات، علم، جمال و ... را در او به حدی محدود و معین نمود. یا به تعبیر دیگری از تمامی توصیفاتی که او را به لحاظی محدود می‌نماید، منزه (سبحان) است. خداوند متعال «واجب الوجود» است، یعنی هستی محض است و هستی محض همان کمال محض است. آن چه هستی دارد، کمال است و آن چه نقص است، همان عدم و نیستی (کمال) است. پس، اطلاق هر گونه «حدّی» به کمال، به مثابه‌ی قائل شدن به راه یافتن نیستی و نقص به کمال است که در این صورت خود به خود او را از کمال خارج و از واجب الوجودی ساقط می‌نماید و در زمره‌ی ممکنات (مخلوقات) قرار می‌دهد. به عنوان مثال: تجلی کمال الهی در مظاهر مختلفش چون: حیات، علم، حکمت، زیبایی، قوت، قدرت و ... در موجودات عالم، محدود و به تناسب ظرفیت وجودی آنهاست، اما این کمالات در وجود حق تعالی، حدّی ندارد و عین هم و عین ذات هستند، وگرنه ترکیب لازم می‌آید که نشأت گرفته از تجزیه و جزء به جزء بودن است که خود دال بر محدودیت هر یک می‌باشد. به بیان فلسفی: «اگر واجب الوجود نسبت به یکی از کمالاتی که محال نیست (ممتنع الوجود نیست)، ضرورت و وجوب نداشته باشد، مشتمل بر یک جهت امکانی خواهد شد (در آن کمال ممکن الوجود می‌گردد) و در نتیجه نفس ذاتش از کمال مزبور خالی بوده، نسبت به وجود و عدم آن علی‌السواء خواهد بود و معنای این جمله این است که ذاتش مقید به یک جهت عدمی باشد.» (علامه طباطبای (ره)، آغاز فلسفه، ص 77) پس، منظور از «بی‌نهایت»، یعنی او هستی و کمال محض است و کمال او عارضی و از غیر نیست، بلکه عین ذات است، پس، هیچ حدّ و مرزی بر نمی‌دارد، چرا که هر گونه نقصی، نیستی است و کمال را ساقط می‌کند و دال بر ممکن الوجود بودن است که باید علت پیدایش کمال را در بیرون از ذاتش بیابد.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    640
    حضور
    30 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    713



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    اگر انسان خدا را درست بشناسد و معنای خدا را همان گونه که هست درک کند خدا را نامحدود خواهد یافت.

    خدا وجودی است که همه به او نیاز مند اند و او به هیچ کسی نیازمند نیست. این خدایی است که ما می شناسیم و قبول داریم.
    این خدا باید همه کمالات را داشته باشد و هیچ نقصی در او راه نداشته باشد . چرا که اگر یک کمالی را نداشته باشد و یا یک نقصی داشته باشد ناقص خواهد بود و نیازمند به غیر خواهد شد. و کسی که به دیگری نیازمند باشد خدا نیست.

    پس خدا همه کمالات را دارد و هیچ نقصی ندارد و در وجود و کمالات هیچ حد و حصری ندارد و بی نهایت است.
    اما این بی نهایت بودن به چه معناست به معنای یک موجود خیلی بزرگ است که همه زمین و آسمان را پوشانده باشد؟؟
    نه! خدا جسم نیست که جایی را پر کند ابعاد داشته باشد بلکه وجود او مجرد و فرای ماده و جسم است. و وجود مجرد بالاتر و بر تر از وجود ماده است و بر آن احاطه و سیطره دارد و خدا همه جا هست و هیچ جایی از او خالی نیست اما مکان دار نیست .
    مثال می زنم : روح انسان در کجای جسم انسان است؟ آیا در سر اوست یا پای او چقدر ابعاد دارد؟
    روح اصلا بعدی ندارد چون مجرد است . بر تمام بدن و اعضاء احاطه دارد و هیچ جایی از او خالی نیست.

    پس خدا چون خداست و دارای همه کمالات و مبرای از نقص هاست بی نهایت است و حدی ندارد و این بی نهایت بودن او در ماده نیست چون خدا مجرد است ولی بر ماده سیطره و احاطه دارد.
    هم بر اساس قوانین ریاضی و هم بر اساس تحلیل بنده اگر خداوند بی نهایت باشد، باید شامل تمام زیر مجموعه های خود نیز باشد، بنابراین خداوند میتواند شامل مجردات و مادیات نیز شود اما محدود به آن نیست، بنابر این ما نیز بخشی از خداوند هستیم، حال سوال من این است اگر چنین است و ما جدا از خداوند نیستیم چه لزومی دارد ما از بخش دیگری از وجود خودمان دستور بگیریم و یا اگر بر خلاف خواسته آن عمل کنیم مجازات شویم ، چرا که خواسته ما نیز، جزئی از خواسته های خداوند است، علاوه بر این خداوند چه نیازی به گرفتن ارتباط خارج از وجود ما دارد در حالی که از رگ گردن نیز به ما نزدیکتر است ؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    سلام علیکم. بنده هم با اجازه کارشناس گرامی نظرم رو عرض کنم.


    نخست اینکه منظور از بینهایت بودن خدا، بینهایت عددی نیست که بگوییم باید هم شامل 1 باشد و هم شامل 2 باشد و هم شامل 1000 و... بلکه منظور نامحدود بودن خداست. اصلاً تعبیر بینهایت شاید زیاد درست نباشه، اونچه که گفته میشه نامحدودی خداست. این یعنی کمالی وجود نداشته باشه که در خدا نباشه، زیرا خدا وجود محض است، و نمیشه چیزی در وجود باشه که در خدا نباشه.

    دوم اینکه بحث شمول خدا بر تمام مخلوقات در مفهوم عرفان و حکمت متعالیه هم میتونه درست باشه، به این مفهوم که هر چه در ما به راستی هست، کمالات ماست، و این کمالات در خدا نیز هست، پس هستی خدا احاطه دارد بر هستی ما. اگر در مقام تمثیل خدا را مانند کسی ببینیم که در برابر چند آینه ایستاده، کسی که در برابر آینه ایستاده شامل هر چیزی هست که تصویر خودش در در آینه دیده می شود، یا اگر خدا مانند ذهنی باشد که تصویری را تخیل می کند، ذهن شامل هر تصویری هست که تخیل شده، و اگر در مقام تمثیل خدا مانند نوری با بالاترین مرتبۀ شدت باشد، شامل هر شدت پایینتری از نورانیت می شود. پس از حیث بخشی حقیقی وجود ما، بله خدا در تار و پود ماست و ما مستقل از خدا نیستیم، ولی در عین خدا خدا محدود به کمالات ما نیست. لازم به ذکره که نقائص ما، نبود کمال هستن و چیزی نیستن که خدا بخواد دارای اونها باشه. مثلاً مادی بودنِ ما نبودِ تجرد از زمان و مکانه، و چیزی که نیست در خدا هم نیست!

    با سپاس

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    هم بر اساس قوانین ریاضی و هم بر اساس تحلیل بنده اگر خداوند بی نهایت باشد، باید شامل تمام زیر مجموعه های خود نیز باشد، بنابراین خداوند میتواند شامل مجردات و مادیات نیز شود اما محدود به آن نیست، بنابر این ما نیز بخشی از خداوند هستیم، حال سوال من این است اگر چنین است و ما جدا از خداوند نیستیم چه لزومی دارد ما از بخش دیگری از وجود خودمان دستور بگیریم و یا اگر بر خلاف خواسته آن عمل کنیم مجازات شویم ، چرا که خواسته ما نیز، جزئی از خواسته های خداوند است، علاوه بر این خداوند چه نیازی به گرفتن ارتباط خارج از وجود ما دارد در حالی که از رگ گردن نیز به ما نزدیکتر است ؟
    با سلام این که می گوییم خدا بی نهایت است پس باید همه زیر مجموعه های خود را داشته باشد به چه معنایی ؟ به این معنا که تمامی کمالات آنها را به نحو اکمل و اتم دارا است نه این که همه آنها را با نواقصشان دارا باشد. حتی در عالم ریاضی هم اگر می گوییم عدد 100 عدد 90 را هم در بر دارد 80 را در بر دارد و الی آخر به این معنا نیست که عدد 100 نواقص 11 را هم در بر داشته باشد (نواقص 11 یعنی این که از 12 کوچکتر است از 13 کوچکتر است) و یا این که 100 تمام ویژگی های 11 را هم در بر داشته باشد(به این معنا که مثلا اگر خصوصیت 11 این است که بین دو عدد 12 و 10 واقع شده و یا اگر فرد است و یا این که عدد اول است و یا... بگوییم صد هم این خصوصیات را دارد بلکه کمالات و دارایی های 10 در 100 هم می باشد نه نواقص و ویژگی های ماهوی آن)
    در مورد خدا هم همین را می گوییم خدا تمام کمالات مخلوقات را دارد ولی این گونه نیست که مخلوقات با تمام نواقصشان و محدودیت های شان جزء خدا باشند بلکه آنها مخلوقات خدا و تجلیات و افعال اویند و به خاطر عینیتی که در عالم ماده پیدا کرده اند محدود به حدود و نواقص ماده شده اند و این نواقص ماده و ویژگی های مادی اشیاء در خدا نمی باشد.
    به تعبیر امام علی(ع) : «داخل فی الاشیاء لا بالممازجة و خارج عن الاشیاء لا بالمباینة»

    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    بنابر این ما نیز بخشی از خداوند هستیم
    ما مخلوق خدا هستیم و خدا همه کالات ما را داراست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    حال سوال من این است اگر چنین است و ما جدا از خداوند نیستیم چه لزومی دارد ما از بخش دیگری از وجود خودمان دستور بگیریم و یا اگر بر خلاف خواسته آن عمل کنیم مجازات شویم ، چرا که خواسته ما نیز، جزئی از خواسته های خداوند است،
    خدا خالق ماست و چون در این مخلوق خاص(یعنی انسان ) عقل قرار داده است که بتواند با آن اراده کند و فعل اختیاری انجام دهد برای این که به راه صحیح برود(فرض این است که انسان اختیار دارد و می تواند راه درست یا غلط برود) به او دستور و امر و نهی می کند خدا عالم به فعل خود و مخلوق خود است و صلاح او را بهتر از همه می داند پس به او امر و نهی می کند


    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    علاوه بر این خداوند چه نیازی به گرفتن ارتباط خارج از وجود ما دارد در حالی که از رگ گردن نیز به ما نزدیکتر است ؟
    رابطه بین ما و خدا یک ارتباط دو سویه است(نزدیک بودن یا دور بودن بین ما و خدا هم این گونه است) یک سوی آن به ارتباط خدا و نزدیکی خدا به بندگانش بر می گردد که خدا می فرماید من از رگ گردن به شما نزدیک تر هستم چرا که خدا خالق ما است و بین فعل و فاعل هیچ جدایی نیست اما یک سوی دیگر این ارتباط به ما بر می گردد چون ما صاحب عقل و فهم و اراده و اختیار هستیم یک ارتباطی هم ما با خدا داریم که بسته به افراد مختلف این رابطه مختلف است برخی مانند پیامبران آنقدر رابطه شان با خدا نزدیک است که دستورات را مستقیم می گیرند و برخی دیگر چون رابطه شان ضعیف است باید توسط فرد پیامبر آن را دریافت کنند.


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    640
    حضور
    30 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    713



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها

    با سلام این که می گوییم خدا بی نهایت است پس باید همه زیر مجموعه های خود را داشته باشد به چه معنایی ؟ به این معنا که تمامی کمالات آنها را به نحو اکمل و اتم دارا است نه این که همه آنها را با نواقصشان دارا باشد. حتی در عالم ریاضی هم اگر می گوییم عدد 100 عدد 90 را هم در بر دارد 80 را در بر دارد و الی آخر به این معنا نیست که عدد 100 نواقص 11 را هم در بر داشته باشد (نواقص 11 یعنی این که از 12 کوچکتر است از 13 کوچکتر است) و یا این که 100 تمام ویژگی های 11 را هم در بر داشته باشد(به این معنا که مثلا اگر خصوصیت 11 این است که بین دو عدد 12 و 10 واقع شده و یا اگر فرد است و یا این که عدد اول است و یا... بگوییم صد هم این خصوصیات را دارد بلکه کمالات و دارایی های 10 در 100 هم می باشد نه نواقص و ویژگی های ماهوی آن)
    در مورد خدا هم همین را می گوییم خدا تمام کمالات مخلوقات را دارد ولی این گونه نیست که مخلوقات با تمام نواقصشان و محدودیت های شان جزء خدا باشند بلکه آنها مخلوقات خدا و تجلیات و افعال اویند و به خاطر عینیتی که در عالم ماده پیدا کرده اند محدود به حدود و نواقص ماده شده اند و این نواقص ماده و ویژگی های مادی اشیاء در خدا نمی باشد.
    به تعبیر امام علی(ع) : «داخل فی الاشیاء لا بالممازجة و خارج عن الاشیاء لا بالمباینة»


    ما مخلوق خدا هستیم و خدا همه کالات ما را داراست.


    خدا خالق ماست و چون در این مخلوق خاص(یعنی انسان ) عقل قرار داده است که بتواند با آن اراده کند و فعل اختیاری انجام دهد برای این که به راه صحیح برود(فرض این است که انسان اختیار دارد و می تواند راه درست یا غلط برود) به او دستور و امر و نهی می کند خدا عالم به فعل خود و مخلوق خود است و صلاح او را بهتر از همه می داند پس به او امر و نهی می کند



    رابطه بین ما و خدا یک ارتباط دو سویه است(نزدیک بودن یا دور بودن بین ما و خدا هم این گونه است) یک سوی آن به ارتباط خدا و نزدیکی خدا به بندگانش بر می گردد که خدا می فرماید من از رگ گردن به شما نزدیک تر هستم چرا که خدا خالق ما است و بین فعل و فاعل هیچ جدایی نیست اما یک سوی دیگر این ارتباط به ما بر می گردد چون ما صاحب عقل و فهم و اراده و اختیار هستیم یک ارتباطی هم ما با خدا داریم که بسته به افراد مختلف این رابطه مختلف است برخی مانند پیامبران آنقدر رابطه شان با خدا نزدیک است که دستورات را مستقیم می گیرند و برخی دیگر چون رابطه شان ضعیف است باید توسط فرد پیامبر آن را دریافت کنند.
    سوال من این است که چگونه چیزی به اسم واجب الوجود میتواند کامل باشد اما شامل خوده ما نشود ؟ و به عبارت دیگر ما خود نیز بخشی از آن واجب الوجود نباشیم ؟ و اختیار و اراده ما خارج از محدوده آن واجب الوجود باشد ؟

    ببینید این مساله اعداد نمیتواند در مورد خداوند صادق باشد چرا؟ چون وقتی ما اعداد 100 و 90 را با هم جمع کنیم حاصل عدد 190 بوده و از 100 بزرگتر خواهد بود، در حالی که اگر ما خودمان را با خداوند جمع کنیم حاصل بزرگتر از خداوند نخواهد بود و همان خداوند خواهد بود


    بنا بر این پس ما جزئی از خداوند هستیم
    ویرایش توسط به من بیاموز : ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ در ساعت ۱۳:۳۷
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    سوال من این است که چگونه چیزی به اسم واجب الوجود میتواند کامل باشد اما شامل خوده ما نشود ؟ و به عبارت دیگر ما خود نیز بخشی از آن واجب الوجود نباشیم ؟ و اختیار و اراده ما خارج از محدوده آن واجب الوجود باشد ؟
    با سلام
    عرض شد که واجب الوجود شامل کمالات ما هست اما نواقص ما را ندارد اگر منظورتان این است بله
    اما اگر می خواهید بگویید اراده ما را هم شامل بشود باید در بحث جبرو اختیار بحث آن بشود که مختصر آن این است که خدا اراده کرده است که ما افعالمان را از روی اراده انجام دهیم پس فعل ما فعل خداست. و اراده ما هم فعل خداست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    ببینید این مساله اعداد نمیتواند در مورد خداوند صادق باشد چرا؟ چون وقتی ما اعداد 100 و 90 را با هم جمع کنیم حاصل عدد 190 بوده و از 100 بزرگتر خواهد بود، در حالی که اگر ما خودمان را با خداوند جمع کنیم حاصل بزرگتر از خداوند نخواهد بود و همان خداوند خواهد بود
    این جمع اعداد هم خودش بحثی است آیا شما 90 را که جزء 100 است با 100 جمع می کنید یا 90 جدای از 100 را. این مساله یک کم دقیق است ما در جمع دو عددد مجزا را با هم جمع می کنیم نه این که او عدد در دل هم را . از همین جاست که می توانیم وجود انسان نسبت به خدا را به عدد تشبیه کرد اگر کمالات آن را در نظر بگیریم عدد بزرگتر آن را شامل می شود و اگر آن را عدد مستقلی فرض کنیم قابل جمع است.
    البته مقال از یک جهت مقرب و از صد جهت مبعد است .


    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    بنا بر این پس ما جزئی از خداوند هستیم
    این جزء بودن را قبلا توضیح دادیم که به چه معناست. به معنای شمول بر کمالات نه این که وجود مستقلی با نواقص فرض شود و بعد بگوییم جزء خداییم.


  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    640
    حضور
    30 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    713



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها

    با سلام
    عرض شد که واجب الوجود شامل کمالات ما هست اما نواقص ما را ندارد اگر منظورتان این است بله
    اما اگر می خواهید بگویید اراده ما را هم شامل بشود باید در بحث جبرو اختیار بحث آن بشود که مختصر آن این است که خدا اراده کرده است که ما افعالمان را از روی اراده انجام دهیم پس فعل ما فعل خداست. و اراده ما هم فعل خداست.


    این جمع اعداد هم خودش بحثی است آیا شما 90 را که جزء 100 است با 100 جمع می کنید یا 90 جدای از 100 را. این مساله یک کم دقیق است ما در جمع دو عددد مجزا را با هم جمع می کنیم نه این که او عدد در دل هم را . از همین جاست که می توانیم وجود انسان نسبت به خدا را به عدد تشبیه کرد اگر کمالات آن را در نظر بگیریم عدد بزرگتر آن را شامل می شود و اگر آن را عدد مستقلی فرض کنیم قابل جمع است.
    البته مقال از یک جهت مقرب و از صد جهت مبعد است .



    این جزء بودن را قبلا توضیح دادیم که به چه معناست. به معنای شمول بر کمالات نه این که وجود مستقلی با نواقص فرض شود و بعد بگوییم جزء خداییم.
    خب الان این برداشت درسته که آقا مثلا چون من فلان قدر علم دارم، فلان قدر اخلاق دارم و ... پس من هم از خداوند سهمی دارم ؟
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۴/۰۲, ۱۴:۱۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود