صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک تناقض در اعتقادات شیعیان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    اولیت و آخریت و ظاهریت و باطنیت حق در نهج البلاغه









    از جمله بحثهای نهج البلاغه بحثهائی است درباره اینکه خداوند هم اول است و هم آخر، هم ظاهر است و هم باطن، البته این بحث مانند سایر مباحث مقتبس از قرآن مجید است و فعلا ما در مقام استناد به قرآن مجید نیستیم. خداوند اول است نه اولیت زمانی تا با آخریت او مغایر باشد، و ظاهر است نه بمعنی اینکه محسوس به حواس است تا با باطن بودن او دو معنی و دو جهت مختلف باشد، اولیت او عین آخریت، و ظاهریت او عین باطنیت او است.

    «الحمد الله الذی لم تسبق له حال حالا، فی*** اولا قبل ان ی*** آخرا، و ی*** ظاهرا قبل ان ی*** باطنا... و کل ظاهر غیره باطن، و کل باطن غیره غیر ظاهر؛ سپاس خدای را که هیچ حال و صفتی از او بر حال و صفتی دیگر تقدم ندارد تا اولیت او مقدم بر آخریتش، و ظاهریت او مقدم بر باطنیتش بوده باشد. هر پیدائی جز او فقط پیداست و دیگر پنهان نیست و هر پنهانی جز او فقط پنهان است و دیگر پیدا نیست او است که در عین اینکه پیدا است پنهان است و در عین اینکه پنهان است پیدا است» (خطبه 65).

    «لا تصحبه الاوقات، و لا ترفده الادوات، سبق الاوقات ***ه، و العدم وجوده، و الابتداء ازله؛ زمانها او را همراهی نمی کنند (در مرتبه ذات او زمان وجود ندارد) و اسباب و ابزارها او را کمک نمی کنند. هستی او بر زمانها، و وجود او بر نیستی، و ازلیت او بر هر آغازی تقدم دارد» (خطبه 186).






  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    یک تناقض در اعتقادات شیعیان




    یکی از اعتقادات اسلامی این است که خداوند متعال مصداق صفت « هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن» است . این نمونه ای از اعتقادات توحیدی مسلمانان است. پس این صفت خاص پروردگار متعال می باشد،چرا که نشانگر بعدی از توحید است . اکنون این پرسش را از شیعیان باید کرد که چرا در زیارت آل یاسین به امام زمان خود چنین سلام می دهند: «انت الاول و الآخر و الظاهر و الباطن». مگر این صفت خاص حضرت باری تعالی نیست ؟ پس چرا شیعیان این صفت را درباره امام زمانشان به کار می برند؟
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    هیوای غیر شیعه عزیز اجمالا و خیلی سرسری، اما در عین حال عمیق و دقیق باید گفت:
    میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.
    جواب کامل فرصت دیگر در همین تاپیک.


  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    238
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1136



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    دوست عزیز جناب هیوا

    به نظر شما هر صفتی در مورد خدا بکار برده شود دیگر نمی شود در مورد بقیه به کار برده شود؟

    مثلا صفت خالقیت آیا می توان برای غیر خدا به کار برد یا نه؟

    باتشکر - یاعلی
    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام

    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  9. صلوات ها 14


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    اَنْتُمُ الاَْوَّلُ وَالاْخِرُ وَاَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ....

    لا تتجاوزوا بنا العبوديه ثم قولو ما شئتم ولن تبلغوا ...
    ما را از مرز عبوديت خارج نكنيد وبه سر حد ربوبيت نرسانيد آن گاه هرچه ميخواهيد در فضيلت ما بگوييد ولكن بدانيد كه حق ثناگويي ما را ادا نخواهيد كرد...
    بحار ج2 ص274
    در تمام چنين مواردي كه توهم غلو پيش مي آيد چون ذكر اين فضايل به صورت استقلالي نمي باشد و همه فضائل نشات گرفته از كمالات ربوبي است پس غلوي هم در كار نيست.
    مثلا در زيارت جامعه كبيره مي فرمايد:المطيعون لله القوامون بامره العاملون بارادته
    مطيع فرمان الهي هستيد قيام به امر او ميكنيد عامل به اراده او هستيد
    يا اينكه:الي الله تدعون وعليه تدلون وبه تومنون
    به سوي خدا مي خوانيد وبه او راهنمايي مي كنيد
    در ضمن در همين زيارت آل ياسين قبل از بيان اين فضيلت جمله شريفه اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ آمده است

    ویرایش توسط محمد : ۱۳۸۹/۰۳/۱۲ در ساعت ۰۲:۳۵
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  11. صلوات ها 17


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط هیوا نمایش پست ها
    یکی از اعتقادات اسلامی این است که خداوند متعال مصداق صفت « هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن» است . این نمونه ای از اعتقادات توحیدی مسلمانان است. پس این صفت خاص پروردگار متعال می باشد،چرا که نشانگر بعدی از توحید است . اکنون این پرسش را از شیعیان باید کرد که چرا در زیارت آل یاسین به امام زمان خود چنین سلام می دهند: «انت الاول و الآخر و الظاهر و الباطن». مگر این صفت خاص حضرت باری تعالی نیست ؟ پس چرا شیعیان این صفت را درباره امام زمانشان به کار می برند؟
    با سلام
    اول اجازه بدید برای ادخال سرور رویه ی استدلال مشعشع بالا رو برای بعضی دیگه از اوصاف و اسما حق تعالی هم امتحان کنیم(واحد و علیم اسمند و وحدت و علم صفتند):

    یکی از اعتقادات اسلامی این است که خداوند متعال مصداق صفت «واحد» است . این نمونه ای از اعتقادات توحیدی مسلمانان است. پس این صفت خاص پروردگار متعال می باشد،چرا که نشانگر بعدی از توحید است . اکنون این پرسش بغرنج مطرح می شود که ...

    یکی از اعتقادات اسلامی این است که خداوند متعال مصداق صفت «علیم» است . این نمونه ای از اعتقادات توحیدی مسلمانان است. پس این صفت خاص پروردگار متعال می باشد،چرا که نشانگر بعدی از توحید است . اکنون این پرسش بغرنج مطرح می شود که ...

    و...

    می بینید به چه گزافه گویی ها می افتیم؟...
    آنچه از اوصاف و اسما، خاص حق تعالی است اوصاف و اسمایی مثل وجوب بذات ، قیوم (در اون معنایی که مراد از اون اون چیزیه که دیگران به اون قیام دارند و خود قائم به چیزی نیست) و اوصاف و اسمایی از این دسته ،این اوصاف و اسما با امکان خاص در تعارضن. واجب بذات موجودیه که خودشو که به تنهایی در نظر بگیریم وجود براش ضروریه ، ممکن بذات(به امکان خاص) هم موجودیه که خودشو که به تنهایی در نظر بگیریم نه وجودش ضروریه و نه عدمش...
    این اسنادها هم تابع همین چارچوب بالاست...
    در اسناد یه مفهوم واحد به مصادیق مختلف نباید گرفتار خلط مفهوم و مصداق شد ، مثلا حق تعالی عالمه ما هم عالمیم ، علم او کجا و علم ما کجا...
    جالبه بدونید این مطلب خاص اهل معرفت از شیعیان نیست بلکه عرفای محققی هم که به لحاظ فقهی بر یکی از مذاهب اهل سنتند راجع به انسان کامل چنین تلقی دارند. انسان کامل بدلیل سعه ی وجودی که داره و به همون اندازه ، به قوت و ضعف ، مظهر این اسماست...
    برای آشنایی با تلقی عرفا در باب انسان کامل به عنوان نمونه به مقاله ی پایین مراجعه کنید :

    نـظـريـه ی انـسان كامل از عرفان ابـن عربى تا عرفان امام خـمينى...

    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۳/۱۲ در ساعت ۰۱:۳۱

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  13. صلوات ها 16


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    همونطور که گذشت این تلقی از انسان کامل در بین عرفایی هم که به لحاظ فقهی(تاکید می کنم به لحاظ فقهی) بر یکی از مذاهب اهل سنتند وجود داره. این اعتقاد هست که این دسته از عرفا هم این تلقی از انسان کامل رو از تشیع گرفتن ، مساله ای که کاملا برخلاف اهل سنت در نزد شیعه پشتوانه ی روایی فربه ای داره. تقریبا تمام فرق صوفیه خرقه ی خودشون رو به علی (ع) می رسونن.علی(ع) خاتم ولایت خاصه ی مطلقه و مهدی(عج) خاتم ولایت خاصه ی مقیده است. در لابلای مطالب بعضی از عرفای اهل سنت مطالبی راجع به امامان شیعه هست که شاید یه شیعه ی عامی و قشری اونا رو غلو بدونه!. اغلب اوقات عرفان این عرفا باعث میشه از اشعری گری که موضع کلامی و اعتقادی غالب اهل سنته فاصله بگیرن. این تلقی عرفا از تلقی عمومی اهل سنت فرسنگ ها فاصله داره، در تلقی عامه ی اهل سنت، پیامبراکرم(ص) معاذ الله یه انسان معمولی مثل من و شماست که یه موبایل دستشه ، این موبایل هر از چند گاهی زنگ می خوره...
    علی رغم اینکه این تلقی به نسبت تلقی عامه ی اهل سنت در حاشیه است، ولی اگه اون نویسنده اندک آگاهی از این مساله داشت و با الفبای فلسفه و عرفان اسلامی آشنا بود هرگز به نمایندگی از اهل اسلام اون مطلب سخیف رو نمی نوشت. احتمالا نویسنده این مطلب رو بر سیاق نگاه قشری و زمخت وهابیت نوشته یا تحت تاثیر اون بوده، که از اونها هم انتظاری بیش از این نمی ره...

    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۳/۱۲ در ساعت ۰۷:۰۴

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  15. صلوات ها 11


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    اکنون این پرسش را از شیعیان باید کرد که چرا در زیارت آل یاسین به امام زمان خود چنین سلام می دهند: «انت الاول و الآخر و الظاهر و الباطن». مگر این صفت خاص حضرت باری تعالی نیست ؟ پس چرا شیعیان این صفت را درباره امام زمانشان به کار می برند؟


    با سلام

    اولا :در قرآن كريم هم دو صفت خدای سبحان : رئوف و رحیم برای حضرت رسول (ص) بکار رفته است :

    لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ ( توبه128)

    ضمن اینکه صفت خالق هم برای حضرت عیسی (ع) :

    وَرَسُولًا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآَيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (ال عمران49)
    ثانيا جمله بصورت زير است نه طوری که شما نقل کرده ايد :
    عن الشيخ الجليل أحمد بن أبي طالب الطبرسي في كتاب الاحتجاج أنّه خرج من الناحية المقدسة إلى محمد الحميري بعد الجواب عن المسائل التي سألها:
    [ بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ لا لاِ مْرِهِ تعْقِلوُنَ وَلا مِنْ أَوْلِيائِهِ تَقْبَلُونَ حِكْمَةٌ بالِغَةٌ فَما تُغْنِي النُّذُرُ السَّلامُ عَلَيْنا وَعَلى عِبادِ الله الصَّالِحِينَ ].

    فيما خرج من الناحية إلى محمد الحميري على ما سيأتي: أشهد أنك حجة الله أنتم
    الأول
    والآخر،
    ووجدت بخط الشيخ محمد بن علي الجبعي: نقلا من خط الشيخ الاجل علي بن السكون حدثنا
    الشيخ الاجل الفقيه سديد الدين أبو محمد عربي ابن مسافر العبادي أدام الله تأييده،
    قراءة عليه، حدثنا الشيخ أبو عبد الله الحسين بن أحمد بن محمد بن علي بن طحال
    المقدادي رحمه الله بمشهد مولانا أمير المؤمنين صلوات الله عليه في الطرز الكبير
    الذي عند رأس الامام عليه السلام في العشر الاواخر من ذي الحجة سنة تسع وثلاثين
    وخمسمائة قال: حدثنا الشيخ الاجل السيد المفيد أبو علي الحسن بن محمد بن الحسن
    الطوسي رضي الله عنه بالمشهد المذكور على صاحبه أفضل السلام في الطرز المذكور في
    العشر الاواخر من ذي القعدة سنة تسع وخمسمائة، قال: حدثنا السيد السعيد الوالد أبو
    جعفر محمد بن الحسن، عن محمد بن إسماعيل، عن محمد بن الحسين البزاز قال: أخبرنا أبو
    الحسين محمد بن أحمد بن يحيى القمي قال: حدثنا أبو عبد الله محمد بن علي بن زنجويه
    القمي قال: حدثنا أبو جعفر محمد بن عبد الله بن جعفر الحميري. قال أبو علي الحسن بن
    أشناس: وأخبرنا أبو المفضل محمد بن عبد الله الشيباني أن أبا جعفر محمد بن عبد الله
    بن جعفر الحميري أخبره وأجاز له جميع ما رواه أنه خرج إليه توقيع من الناحية
    المقدسة حرسها الله بعد المسائل التي سألها: والصلاة والتوجه أوله: بسم الله الرحمن
    الرحيم لا لامر الله تعقلون، ولا من أوليائه تقبلون، حكمة بالغة فما تغن الآيات
    والنذر عن قوم لا يؤمنون، والسلام علينا وعلى عباد الله الصالحين، فإذا أردتم
    التوجه بنا إلى الله تعالى وإلينا فقولوا كما قال الله تعالى:

    سلام على آل ياسين، ذلك هو الفضل المبين، والله ذو الفضل العظيم، من يهديه صراطه
    المستقيم. التوجه: قد آتام الله يا آل ياسين خلافته، وعلم مجاري أمره فيما قضاه
    ودبره ورتبه وأراده في ملكوته، فكشف لكم الغطاء، وأنتم خزنته وشهداؤه وعلماؤه....
    حجته، وأن علي بن محمد حجته، وأن الحسن بن علي حجته وأنت حجته، وأن الانبياء دعاة
    وهداة رشدكم، أنتم الاول والآخر، وخاتمته.

    ثالثا :
    درروایات صحيح و متفق بين شیعه وسنی آمده که نور پیامبر و علی (ع) اولین مخلوق خدای متعال بودند .


  17. صلوات ها 13


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    اتفاقا این صفات در منابع معتبر روایی راجع به حضرت علی هم آمده است به این حدیث قدسی شریف دقت کنید
    این اشکال شما را خود خداوند متعال جواب داده است:
    به حدیث پایین توجه کنید

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۴:۲۲
    یک تناقض در اعتقادات شیعیان

  19. صلوات ها 13


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    7- ير، بصائر الدرجات إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنِ الْبَرْقِيِّ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ وَ غَيْرِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَقَدْ أَسْرَى بِي رَبِّي فَأَوْحَى إِلَيَّ مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ مَا أَوْحَى وَ كَلَّمَنِي فَكَانَ مِمَّا كَلَّمَنِي أَنْ قَالَ يَا مُحَمَّدُ عَلِيٌ‏ الْأَوَّلُ‏ وَ عَلِيٌ‏ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ‏ فَقَالَ يَا رَبِ‏ أَ لَيْسَ‏ ذَلِكَ‏ أَنْتَ‏ قَالَ‏ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ‏ إِنِّي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لِيَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لِي مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ أَنَا الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ يَا مُحَمَّدُ إِنِّي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا الْأَوَّلُ وَ لَا شَيْ‏ءَ قَبْلِي وَ أَنَا الْآخِرُ فَلَا شَيْ‏ءَ بَعْدِي‏ وَ أَنَا الظَّاهِرُ فَلَا شَيْ‏ءَ فَوْقِي وَ أَنَا الْبَاطِنُ فَلَا شَيْ‏ءَ تَحْتِي وَ أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ يَا مُحَمَّدُ عَلِيٌّ الْأَوَّلُ أَوَّلُ مَنْ أَخَذَ مِيثَاقِي مِنَ الْأَئِمَّةِ يَا مُحَمَّدُ عَلِيٌّ الْآخِرُ آخِرُ مَنْ أَقْبِضُ رُوحَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ وَ هِيَ الدَّابَّةُ الَّتِي تُكَلِّمُهُمْ يَا مُحَمَّدُ عَلِيٌّ الظَّاهِرُ أُظْهِرُ عَلَيْهِ جَمِيعَ مَا أَوْحَيْتُهُ إِلَيْكَ لَيْسَ عَلَيْكَ أَنْ تَكْتُمَ مِنْهُ شَيْئاً يَا مُحَمَّدُ عَلِيٌّ الْبَاطِنُ أَبْطَنْتُهُ سِرِّيَ الَّذِي أَسْرَرْتُهُ إِلَيْكَ فَلَيْسَ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَكَ سِرٌّ أَزْوِيهِ يَا مُحَمَّدُ عَنْ عَلِيٍّ مَا خَلَقْتُ مِنْ حَلَالٍ أَوْ حَرَامٍ عَلِيٌّ عَلِيمٌ بِهِ‏ « بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏91 ؛ ص180».
    ________________________________________
    مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)، 111جلد، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ در ساعت ۱۵:۲۰

  21. صلوات ها 15


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود