صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند به مجردها وعده ی غنا داده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,983
    صلوات
    2536
    حضور
    51 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره آیا خداوند به مجردها وعده ی غنا داده است؟




    با سلام و احترام
    و انکحوا الایامی منکم ..... ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله
    ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله

    درباره این دو آیه سوالاتی دارم

    اول : فقیر

    آیا کلمه ی فقیر در آیه، شامل مساکین هم میشود ؟
    ( یعنی گویی خداوند فرموده : و انکحوا الایامی ( مجردانی که حداقل مسکین باشند یا وضع بهتری داشته باشند مثلا فقیر یا ثروتمند) منکم .... ان یکونوا فقراء و المساکین یغنهم الله من فضله )
    یا تنها مقصود فقراء بوده است؟
    ( گویی فرموده : و انکحوا الایامی ( مجردانی که فقیر باشند یا وضع بهتری از فقیر داشته باشند ) منکم ..... ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله )

    دوم : مصادیق ایامی

    الایامی شامل همه ی مجردها میشود ؟ حتی اگر مسکین باشند؟ حتی اگر مشمول عبارت الذین لایجدون نکاحا باشند ؟

    سوم : معنای ایامی
    لفظ ایامی برای هر مجردی به کار میرود یا برای مجردهای خاص ( مثلا مجردان صاحب نیاز ) استعمال میشود ؟

    چهارم : الذین لایجدون نکاحا ( عفت پیشگان)

    چه کسانی باید عفت پیشه کنند ؟ الذین لایجدون نکاحا
    ولی
    الذین لایجدون نکاحا، چه کسانی هستند ؟
    آیا شامل ثروتمندان هم میشود ؟ یا مقصودش تنها مساکین است که توانایی اقتصادی ازدواج را ندارند ؟ ( یعنی علت نیافتن همسر مسائل اقتصادی است ؟ )
    آیا شامل کسانی که همسری پیدا نکردند ( مثلا تعداد زنان، کمتر از مردان است یا کسی حاضر به زندگی با فلان شخص نمیشود) میشود ؟

    پنجم : یغنیهم الله من فضله

    آیا تفاوتی بین این دو تعبیر در دو آیه وجود دارد ؟
    یغنیهم الله من فضله
    یعنی ممکن است به مجردها و متاهلان ( هر دو ) وعده ی فضل خدا و وسعت اقتصادی داده شده است ؟
    یا تنها به متاهلین فقیر ( فقیر یا فقیر و مسکین؟ ) وعده به فضل خدا و وسعت اقتصادی داده شده است ؟
    ویرایش توسط ذره بین : 1395/09/04 در ساعت 16:34


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    18,737
    صلوات
    50588
    حضور
    132 روز 18 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست







    آیا خداوند به مجردها وعده ی غنا داده است؟








    کارشناس بحث: استاد میقات
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : 1395/06/02 در ساعت 17:58 دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


  4. #3

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    نوشته
    2,081
    صلوات
    5830
    حضور
    42 روز 16 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم‏»
    مردان و زنان بى‏ همسر خود را همسر دهيد، هم چنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى ‏نياز مى‏ سازد؛ خداوند گشايش‏ دهنده و آگاه است‏.(نور/ 32)

    «وَ لْيَسْتَعْفِفِ‏ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»
    و كسانى كه (وسايل) ازدواج نمى ‏يابند، بايد خويشتندارى كنند تا خدا از بخشش خود آنان را توانگر سازد.(نور/ 33)


    با سلام و درود

    1. به تناسب موضوع، فقیر در این جا کسی است که توان مالی (دادن مهریه و نفقه) برای ازدواج ندارد.

    لذا آیه در مقام تفکیک فقیر و مسکین و ... نیست بلکه هر کسی که توانایی مالی برای ازدواج ندارد یعنی توان دادن مهریه و نفقه را ندارد.

    نکته:
    قید «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ» اختصاص به عباد و اماء ندارد بلکه همه بی همسران را می گوید.
    حتی مجمع البیان آن را اصلا ناظر به عباد و اماء ندانسته و به زنان و مردان آزاد اختصاص داده و می آورد: سپس در باره افراد آزاد می فرمايد: «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏»؛ اگر اين ها گرفتار تنگدستى هستند، خداوند پس از ازدواج بى ‏نيازشان می كند.(مجمع البیان، ج 7، ص 220)

    2. «ايامى» از «ايم» بر وزن قیم، بر فرد بى همسر، چه مرد باشد و چه زن، بكر باشند يا ثيب، اطلاق می شود.(ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 219؛ مفردات ألفاظ القرآن، ص 100؛ قاموس قرآن، ج ‏1، ص 152)

    3. «ایامی» بر فرد بی همسر اطلاق می شود بدون این که به توان و امکانات مالی او ناظر باشد.

    4. «لایجدون» می تواند ناظر باشد به:
    کسانی که توان مالی دارند ولی مورد مناسبی برای ازدواج پیدا نمی کنند.
    کسانی که توان مالی (برای دادن مهریه و نفقه) ندارند و مورد مناسبی برای ازدواج پیدا نمی کنند.

    5. با توجه و تناسب با موضوع، به کسانی که به جهت ناتوانی مالی، ترس از ازدواج دارند، توصیه شده که خداوند از فضلش آن ها را توانا می کند.
    لذا این که هر کس بر خدا توکل کند، فضل الهی شامل حالش می شود، شکی نیست؛ ولی موضوعی که در این جا مطرح است، ناظر به کسانی است که همسر ندارند و به جهت و یا به بهانه ناتوانی مالی، ازدواج نمی کنند.

    نکته:

    وعده غنی شدن در هر دو آیه:

    «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»(نور/ 32)
    «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏»(نور/ 33)

    علّامه شعرانى: شايد مراد از آيه اوّل ترس از فقر آينده است و در آيه دوم ترس از فقر موجود به حدّى كه توانايى حالى نداشته باشد. پس آن‏كه فعلا تمكّن دارد از تزويج، نبايد از فقر آتى بترسد و اگر فعلا تمكّن ندارد، شكيبايى كند تا متمكّن شود.(پژوهش هاى قرآنى علامه شعرانى، ج ‏2، ص 931)

    منافاتى ميان اين دو آيه وجود ندارد، زيرا مقصود از آيه نخست، اولياى زن است و اين ‏كه نبايد آنان خواستگار را بر اثر نادارى ‏اش رد كنند؛ و مقصود از آيه دوم، خود شخص نادار است، يعنى اگر مردم او را رد كردند و به خاطر نادارى ‏اش به او زن ندادند، بايد صبر كند و با تكيه به خداوند تلاش نمايد تا وسايل ازدواج برايش فراهم شود.(التفسير الكاشف، ج ‏5، ص 420)

    آیا خداوند به مجردها وعده ی غنا داده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)


  5. #4

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,983
    صلوات
    2536
    حضور
    51 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم‏»
    مردان و زنان بى‏ همسر خود را همسر دهيد، هم چنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى ‏نياز مى‏ سازد؛ خداوند گشايش‏ دهنده و آگاه است‏.(نور/ 32)

    «وَ لْيَسْتَعْفِفِ‏ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»
    و كسانى كه (وسايل) ازدواج نمى ‏يابند، بايد خويشتندارى كنند تا خدا از بخشش خود آنان را توانگر سازد.(نور/ 33)


    با سلام و درود

    1. به تناسب موضوع، فقیر در این جا کسی است که توان مالی (دادن مهریه و نفقه) برای ازدواج ندارد.

    لذا آیه در مقام تفکیک فقیر و مسکین و ... نیست بلکه هر کسی که توانایی مالی برای ازدواج ندارد یعنی توان دادن مهریه و نفقه را ندارد.

    نکته:
    ....سپس در باره افراد آزاد می فرمايد: «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏»؛ اگر اين ها گرفتار تنگدستى هستند، خداوند پس از ازدواج بى ‏نيازشان می كند.(مجمع البیان، ج 7، ص 220)



    علّامه شعرانى: شايد مراد از آيه اوّل ترس از فقر آينده است
    با سلام و احترام

    نسبت به این بخش از صحبت های شما

    1
    منبع این تفسیر یعنی این معنا از فقر ؟

    2
    تناقض این معنا با انچه از علامه شعرانی نقل کردید :

    علامه شعرانی : شاید مراد از آیه اول ترس از فقر آینده است.

    این در حالی است که شما می گویید :

    هر کس که توانایی مالی برای ازدواج ندارد یعنی توان دادن مهر و نفقه را ندارد.

    3
    ناسازگاری این معنا از فقر با مراد خداوند از آیه :
    طبق این معنا از فقر
    زن تا زمان تحقق وعده ی خدا بر غنا،
    نباید مطالبه نفقه کند و باید صبر کند.
    و و در ادامه نباید تقاضای طلاق کند و باید صبر کند.
    و در عین حال باید از شوهر تمکین کند

    تا زمانی که وعده خدا تحقق یابد.

    اما مرد تا زمان تحقق وعده ی خدا بر غنا،
    لازم نیست از حقی بگذرد و صبر کند بلکه می تواند از تمام حقوق شرعی خود بهره ببرد.

    4
    انتظار تا کی ؟
    زن و شوهر تا چه مدت باید صبر کنند تا وعده ی خدا تحقق یابد و مرد بنا به تفسیر شما، توانایی نفقه و مهر را پیدا کند ؟ و به تعبیر دیگر زن باید تا چه زمانی از خوراک و پوشاک ضروری خود بگذرد و انتظار وعده ی خدا را بکشد ؟
    ویرایش توسط و طاها : 1395/06/07 در ساعت 09:19
    برات متاسفم....که از یه نقل و قول ساده هم وحشت داری....
    =====================
    حکم احسان به فرزند و اطاعت از او توسط والدین ؟

    آیا بر پدر و مادر واجب است به فرزند، احسان کنند؟ (وَ بِالـوالِـدَيـنِ اِحـسانًا وَ ذِى الـقُربىٰ )
    آیا اطاعت از مومن ( مثلا پدر، مادر، فرزند، خاله، عمه، عمو، دایی ) در جایی که اطاعت نکردن از او موجب ناراحتی یا ایذاء او میگردد، واجب است ؟


  6. #5

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,983
    صلوات
    2536
    حضور
    51 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    [COLOR=#0000ff].

    نکته:

    وعده غنی شدن در هر دو آیه:
    ....
    یعنى اگر مردم او را رد كردند و به خاطر نادارى ‏اش به او زن ندادند، بايد صبر كند و با تكيه به خداوند تلاش نمايد تا وسايل ازدواج برايش فراهم شود.(التفسير الكاشف، ج ‏5، ص 420)
    همانطور که فرمودید
    خداوند در دو ایه وعده داده است.
    و خداوند خلف وعده نمیکند.

    کسی که
    لایجدون نکاحا
    شاملش شود
    و همسری نیابد وعده ی خدا چه میشود؟ آیا قبول میکنید خداوند خلف وعده کرده است؟
    مثلا تعداد زنان کم است و مشکلات دیگری هم اضافه شده...
    و فردی می میرد اما زنی پیدا نمیکند آیا میتوان ادعا کرد خدا وسایل ازدواجش را فراهم کرده ؟

    به هر حال اگر همسر پیدا شود
    تا چه زمان باید صبر کرد تا وسایل ازدواج ان مجرد ( لایجدون نکاحا) مهیا شود و وعده خدا تحقق یابد ؟ 1 سال ... ده سال .... 30 سال یا بیشتر؟
    ویرایش توسط و طاها : 1395/06/07 در ساعت 10:58
    برات متاسفم....که از یه نقل و قول ساده هم وحشت داری....
    =====================
    حکم احسان به فرزند و اطاعت از او توسط والدین ؟

    آیا بر پدر و مادر واجب است به فرزند، احسان کنند؟ (وَ بِالـوالِـدَيـنِ اِحـسانًا وَ ذِى الـقُربىٰ )
    آیا اطاعت از مومن ( مثلا پدر، مادر، فرزند، خاله، عمه، عمو، دایی ) در جایی که اطاعت نکردن از او موجب ناراحتی یا ایذاء او میگردد، واجب است ؟


  7. #6

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,983
    صلوات
    2536
    حضور
    51 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یا بگوییم خداوند به استعفاف پیشگان وعده نداده است؟ و تعبیر حتی یغنیهم الله
    وعده نیست ؟
    یا بگوییم لایجدون نکاحا شامل مواردی مثل کمبود زن نیست و خدا به انها دستور استعفاف نداده است؟
    برات متاسفم....که از یه نقل و قول ساده هم وحشت داری....
    =====================
    حکم احسان به فرزند و اطاعت از او توسط والدین ؟

    آیا بر پدر و مادر واجب است به فرزند، احسان کنند؟ (وَ بِالـوالِـدَيـنِ اِحـسانًا وَ ذِى الـقُربىٰ )
    آیا اطاعت از مومن ( مثلا پدر، مادر، فرزند، خاله، عمه، عمو، دایی ) در جایی که اطاعت نکردن از او موجب ناراحتی یا ایذاء او میگردد، واجب است ؟

  8. صلوات ها 2


  9. #7

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    نوشته
    2,081
    صلوات
    5830
    حضور
    42 روز 16 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    نسبت به این بخش از صحبت های شما

    1
    منبع این تفسیر یعنی این معنا از فقر ؟

    2
    تناقض این معنا با انچه از علامه شعرانی نقل کردید :

    علامه شعرانی : شاید مراد از آیه اول ترس از فقر آینده است.

    این در حالی است که شما می گویید :

    هر کس که توانایی مالی برای ازدواج ندارد یعنی توان دادن مهر و نفقه را ندارد.

    با سلام و درود

    فقر در لغت به معنای حاجت، و فقیر به معنای حاجتمند و نیازمند است.( قاموس قرآن، ج ‏5، ص 197) راغب نیز در مفردات، فقیر در این آیه را فقرى می داند كه از عدم كسب و كار ناشى می شود.(مفردات ألفاظ القرآن، ص 641)

    اما در باره نظر مرحوم شعرانی:
    اولا خود ایشان هم به صورت شاید مطرح کرده اند یعنی نظر قطعی نداده اند، در ثانی از ظاهر آیه چنین تفاوتی فهم نمی شود، ثالثا نظر ایشان در باره زمان فقر است نه تعریف فقر.

    بنابر این:
    متناسب با موضوع ازدواج، فقر یعنی نداشتن تمکن مالی برای مخارج ازدواج؛ و مخارج ازدواج نیز شامل مهریه و نفقه می شود، پس فقر در این جا یعنی نداشتن توان مالی برای دادن مهریه و نفقه.



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    3
    ناسازگاری این معنا از فقر با مراد خداوند از آیه :
    طبق این معنا از فقر
    زن تا زمان تحقق وعده ی خدا بر غنا،
    نباید مطالبه نفقه کند و باید صبر کند.
    و و در ادامه نباید تقاضای طلاق کند و باید صبر کند.
    و در عین حال باید از شوهر تمکین کند

    تا زمانی که وعده خدا تحقق یابد.

    اما مرد تا زمان تحقق وعده ی خدا بر غنا،
    لازم نیست از حقی بگذرد و صبر کند بلکه می تواند از تمام حقوق شرعی خود بهره ببرد.

    نگاه قرآن به ازدواج، نگاه مادی و معاملاتی نیست. قرآن می خواهد با ازدواج ساده و آسان، زن و مرد، زندگی مشترک تشکیل داده و کامل کننده هم باشند.

    زن اگر مطالبه نفقه هم نکند بر مرد واجب است نفقه او را پرداخت کند لذا مرد با قبول زوجیت، متعهد می شود تلاش کند تا بتواند از عهده پرداخت نفقه بر آید.

    بنابر این، مردها به بهانه ترس از پرداخت نفقه و مهریه، و یا حتی بلندپروازی و ایده آل نگری که در صورتی اقدام به ازدواج می کنم که بتوانم امکانات چنین و چنانی برای همسر آینده ام فراهم کنم و ...، نباید ازدواج را ترک کنند.

    زن نیز باید نگاهش را اصلاح کند و با نفقه متعارف و ساده راضی باشد و با قرار دادن مهریه سبک، زمینه ازدواج و زندگی مشترک را فراهم کند. لذا زن نیز نباید با بلندپروازی و ... تا زمان پیدا شدن شوهری با چنین و چنان امکاناتی، ازدواج را عقب بیندازد.

    اسلام یک جانبه نگاه نمی کند. نفقه و مهریه را بر مرد واجب کرده و به او توصیه می کند در راه تامین آن ها باید تلاش کند و حق زن را به او پرداخت نماید؛ از طرفی به زن هم توصیه می کند با مرد همراهی کرده و با کم کردن توقعات، زندگی ساده و آرامی را داشته باشند.

    نکته:
    وعده خداوند، حقیقی است و همان طور که مرد باید با ایمان قوی و با توکل (اعتماد به تحقق وعده الهی)، برای ازدواج اقدام و برای تامین مخارجش تلاش جدی داشته باشد، زن نیز باید با ایمان قوی و با توکل (اعتماد به تحقق وعده الهی)، از قبول ازدواج سر باز نزد.


    لازم به ذکر است، پرداخت نفقه و مهریه در هر حال بر عهده مرد واجب است لذا هر چقدر هم پرداخت مهریه به تاخیر بیفتد، حق زن محفوظ است و بر مرد دادن آن واجب.

    از طرفی نگاه مادی و متوقعانه به ازدواج، نگاه صحیحی نیست و این زندگی دوام و یا آرامش ندارد. بله زن می تواند و حق دارد پس از تحقق عقد، از مرد نصف مهریه را طلب کند و نیز پس از ازدواج می تواند تمام مهر را طلب کند و این حق اوست؛ ولی ازدواج که مطالبه حق و حقوق و جدال و کشمکش بین زن و مرد نیست. تعالیم قرآن و روایات درباره ازدواج، چیز دیگری را بیان می فرماید.

    لذا مقایسه این که زن بگوید من همه چیزم را می دهم ولی تو فقط به وعده خداوند امید داری، نگاه و مقایسه درستی نیست. زن و مرد هر کدام حقوقی دارند و باید آن را ادا کنند.

    البته این آیه شریفه در مقام بیان این امور نیست ـ و این امور از سایر تعالیم دینی فهم می شود ـ بلکه آیه شریفه در مقام تشویق به ازدواج، توکل بر خداوند، اعتماد بر وعده های الهی و تقویت ایمان است؛ نسبت به هر دو، هم زن و هم مرد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    4
    انتظار تا کی ؟
    زن و شوهر تا چه مدت باید صبر کنند تا وعده ی خدا تحقق یابد و مرد بنا به تفسیر شما، توانایی نفقه و مهر را پیدا کند ؟ و به تعبیر دیگر زن باید تا چه زمانی از خوراک و پوشاک ضروری خود بگذرد و انتظار وعده ی خدا را بکشد ؟

    در این آیه، زمانی برای تحقق وعده الهی، معین نشده است.

    نکته:
    توصیه قرآن و اسلام بر تشکیل زندگی مشترک ساده و معنوی است
    خداوند تخلف از وعده ندارد
    هر کس مقدراتی دارد
    عمل انسان ها تاثیرگذار در شمول الطاف و مقدرات الهی است
    عمل صالح موجب افزایش قابلیت دریافت الطاف الهی
    گناه مانع دریافت برکات و الطاف الهی می شود
    نهایت: هر کس بر خدا توکل کند، خداوند او را کفایت می کند(طلاق/ 3)؛ البته این کفایت کردن لزوما به معنای ثروت و مال نیست.

    آیا خداوند به مجردها وعده ی غنا داده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  10. صلوات


  11. #8

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    نوشته
    2,081
    صلوات
    5830
    حضور
    42 روز 16 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    همانطور که فرمودید
    خداوند در دو ایه وعده داده است.
    و خداوند خلف وعده نمیکند.

    کسی که
    لایجدون نکاحا
    شاملش شود
    و همسری نیابد وعده ی خدا چه میشود؟ آیا قبول میکنید خداوند خلف وعده کرده است؟
    مثلا تعداد زنان کم است و مشکلات دیگری هم اضافه شده...
    و فردی می میرد اما زنی پیدا نمیکند آیا میتوان ادعا کرد خدا وسایل ازدواجش را فراهم کرده ؟

    به هر حال اگر همسر پیدا شود
    تا چه زمان باید صبر کرد تا وسایل ازدواج ان مجرد ( لایجدون نکاحا) مهیا شود و وعده خدا تحقق یابد ؟ 1 سال ... ده سال .... 30 سال یا بیشتر؟

    این موضوع دیگری است. نمی توان هر چیزی را از یک آیه انتظار داشت.

    کسی که همسری نمی یابد می تواند احتمالات متعددی در باره اش داده شود:
    ممکن است با سوء انتخاب خودش، فرصت های مناسب را از دست داده است
    ممکن است در حال امتحان الهی است و آزمایش او بدین شکل است
    ممکن است کاری کرده که آثار آن بدین شکل نمود پیدا کرده و تاخیر در ازدواجش به وجود آمده است
    و ...

    لذا خداوند وعده یاری داده و از وعده اش هم هیچگاه تخلف نمی کند. به بیان روشنتر، فراهم نشدن ازدواج، به معنای تخلف خداوند از وعده نیست بلکه علل مختلفی می تواند داشته باشد.

    نکته:
    دین یک مجموعه به هم پیوسته است و نمی توان یک زاویه را گرفت و از دیگر زوایا غافل شد.
    خداوند وعده برکت و روزی را می دهد ولی این معنایش این نیست که هر کسی ازدواج کرد، به محض عقد ازدواج، الا و لابد وضع مالیش خوب می شود و می تواند نفقه و مهریه اش را (هر مقدار که قرار داده و هر آرزویی که داشته) بدهد؛ خیر؛ انسان در هر حال باید بر طبق معیارها و ارزش های الهی حرکت کند. پس از آن است که موانع فیض الهی برطرف شده و عالم به خدمت او در می آید.

    فیض الهی دائما در حال نزول است و اگر سهم ما از آن کم است به خاطر موانعی است که خودمان ایجاد کرده ایم.

    پس یک قاعده ریاضی نیست که بگوییم ازدواج کردن مساوی است با متمکن شدن و قدرت مالی یافتن. اگر چه هر که ازدواج کرده است به نوعی نسبت به دوران مجرد بودنش، به مراتب، وضع مالی و وسعت بیشتر و بهتری پیدا کرده است.

    آیا خداوند به مجردها وعده ی غنا داده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  12. صلوات ها 2


  13. #9

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    نوشته
    2,081
    صلوات
    5830
    حضور
    42 روز 16 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    یا بگوییم خداوند به استعفاف پیشگان وعده نداده است؟ و تعبیر حتی یغنیهم الله
    وعده نیست ؟

    با این تصور، بودن یا نبودن این عبارت، فرقی ندارد و مثل این است که فقط دستور به استعفاف داده و جمله تمام شده باشد؛ در حالی که چنین نیست.

    از طرفی تعالیم دیگر قرآن را نیز باید مد نظر داشت: "خداوند با صابران است"، "هر کس بر خدا توکل کند خداوند او را کفایت می کند"، و ... .



    یا بگوییم لایجدون نکاحا شامل مواردی مثل کمبود زن نیست و خدا به انها دستور استعفاف نداده است؟

    چنین استثنایی (موارد کمبود زن) از این آیه فهم نمی شود و وقتی بدون دلیل باشد، تحمیل بر آیه است. «لا یجدون نکاحا» عام است و قیدی در این آیه برای او زده نشده است.

    آیا خداوند به مجردها وعده ی غنا داده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  14. صلوات ها 3


  15. #10

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,983
    صلوات
    2536
    حضور
    51 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    ...
    با سلام و احترام

    مطلب اول :


    شما فقر در آیه را اینگونه معنا کردید :
    به تناسب موضوع، فقیر در این جا کسی است که توان مالی (دادن مهریه و نفقه) برای ازدواج ندارد.
    من از شما پرسیدم :
    منبع این تفسیر یعنی این معنا از فقر ؟
    و شما منبعتان راغب بود :
    راغب نیز در مفردات، فقیر در این آیه را فقرى می داند كه از عدم كسب و كار ناشى می شود.(مفردات ألفاظ القرآن، ص 641)
    اما همانطور که معلوم است راغب صحبتی از زمان این فقر نمی کند.
    اما شما این فقر را برای زمان ازدواج دانسته اید نه ترس از آینده.
    هم چنین گفتید :
    اما در باره نظر مرحوم شعرانی: ... نظر ایشان در باره زمان فقر است نه تعریف فقر.
    ایراد دوم دقیقا همین بود.
    مرحوم شعرانی از فقر آینده ای که محتمل است صحبت می کنند
    اما شما فقر در آیه را ناتوانی مالی برای ازدواج معنا کردید نه فقر محتمل در آینده.
    حتی در همین پاسخ اخیر دوباره زمان ناتوانی مالی را ذکر کرده اید:
    متناسب با موضوع ازدواج، فقر یعنی نداشتن تمکن مالی برای مخارج ازدواج
    که با نظر مرحوم شعرانی که خودتان اورده اید در تضاد است
    مضافا اینکه خودتان نظر مرحوم شعرانی را مطرح کردید و اگر ایرادی به قطعی نبودن نظر ایشان دارید خودتان این تناقض را در معنای فقر به وجود آورده اید.
    اما جالب این است که سخن ایشان را که قطعی ندانستید در توضیحات پست بعدی مطرح می کنید :
    بنابر این، مردها به بهانه ترس از پرداخت نفقه و مهریه
    باید بالاخره مشخص کنید مقصود آیه ترس از فقر محتمل در آینده است یا فقر قطعی و متحقق ؟
    دفاعیات و تعریف شما و ایراد به نظر مرحوم شعرانی نشان می دهد که فقر متحقق را در نظر گرفته اید.
    به هرحال هنوز منبع این تعریفی که مطرح کرده اید مشخص نشده است.
    چون از حیث زمانی منطبق بر سخن راغب یا شعرانی نیست.
    و از جهت انطباق در ناتوانی مالی برای مهریه و نفقه نیز جای تامل دارد و نیاز است متن عربی راغب را بیاورید.


    مطلب دوم :
    شما در تعریف فقر گفتید :
    هر کسی که توانایی مالی برای ازدواج ندارد یعنی توان دادن مهریه و نفقه را ندارد.
    اما در این پست گفته اید :
    زن نیز باید نگاهش را اصلاح کند و با نفقه متعارف و ساده راضی باشد
    بزرگوار کسی که می تواند نفقه ی متعارف بدهد با کسی که ناتوان از دادن نفقه است خیلی فرق دارند.
    در واقع این جمله با تعریف شما متناسب تر است :
    زن نیز باید نگاهش را اصلاح کند و بدون نفقه راضی باشد.


    مطلب سوم :
    خداوند به چه چیزی وعده داده است ؟ ( یغنهم الله من فضله )
    فقر را چنین معنا کردید :
    هر کسی که توانایی مالی برای ازدواج ندارد یعنی توان دادن مهریه و نفقه را ندارد.
    هم چنین گفتید :
    با توجه و تناسب با موضوع، به کسانی که به جهت ناتوانی مالی، ترس از ازدواج دارند، توصیه شده که خداوند از فضلش آن ها را توانا می کند.
    و نیز گفته اید :
    این که هر کس بر خدا توکل کند، فضل الهی شامل حالش می شود، شکی نیست؛ ولی موضوعی که در این جا مطرح است، ناظر به کسانی است که همسر ندارند و به جهت و یا به بهانه ناتوانی مالی، ازدواج نمی کنند.
    این توانا شدن و تقابل فقر و غنا در آیه و توضیحات شما نشان می دهد که شما وعده ی خدا را توانایی مالی بر مهریه و نفقه می دانید.
    یعنی خداوند وعده داده است هر کس ازدواج کند و توانایی پرداخت نفقه ندارد را توانا خواهد کرد.
    اما از طرفی برخی تعابیر شما از این معنا دور شده است و گویی خداوند وعده به توانایی مالی برای مهریه و نفقه، نداده است بلکه وعده به فضلش داده است که اعم از مادی و غیر مادی است و میزانش و ارزش آن نیز مشخص نیست.
    مثلا گفته اید :
    نهایت: هر کس بر خدا توکل کند، خداوند او را کفایت می کند(طلاق/ 3)؛
    البته این کفایت کردن لزوما به معنای ثروت و مال نیست.
    اما از طرفی، قبلا آیه را مرتبط با توانایی مالی دانسته اید :
    این که هر کس بر خدا توکل کند، فضل الهی شامل حالش می شود، شکی نیست؛
    ولی موضوعی که در این جا مطرح است، ناظر به کسانی است که همسر ندارند و به جهت و یا به بهانه ناتوانی مالی، ازدواج نمی کنند.
    پس سوال این است که وعده ی خدا چیست ؟
    آیا غنای مالی برای پرداخت مهریه و نفقه است ؟
    یا اعم از غنای مادی و معنوی است ؟

    مطلب چهارم
    شما گفته اید :
    در این آیه، زمانی برای تحقق وعده الهی، معین نشده است.
    بله من می دانم زمانی مشخص نشده است.
    مشخص نشدن زمان برای تحقق وعده ی خدا به معنای نامفهوم بودن خود وعده نیست.
    مثلا خدا وعده می دهد زمین پر از قسط و داد شود اما زمان تحقق آن را مشخص نکرده است.
    اما اصل وعده معلوم است.
    در مطلب سوم این سوال مطرح شد که خداوند به چه چیزی وعده داده است ؟ و مقصود از غنا چیست ؟

    مطلب پنجم
    شما گفته اید :
    هر که ازدواج کرده است به نوعی نسبت به دوران مجرد بودنش، به مراتب، وضع مالی و وسعت بیشتر و بهتری پیدا کرده است.
    بنده در مقام راستی آزمایی سخن خدا نیستم بلکه در مقام فهمیدن سخن خدا هستم.
    و تجربیات شما نیز ملاک و معیار نیست.
    خداوند می فرماید : خداوند ایشان را بی نیاز می کند از فضلش ( یعنهم الله من فضله )
    و شما می گویید وضعشان بهتر می شود.
    آیا این دو جمله معادل یکدیگر هستند ؟
    برات متاسفم....که از یه نقل و قول ساده هم وحشت داری....
    =====================
    حکم احسان به فرزند و اطاعت از او توسط والدین ؟

    آیا بر پدر و مادر واجب است به فرزند، احسان کنند؟ (وَ بِالـوالِـدَيـنِ اِحـسانًا وَ ذِى الـقُربىٰ )
    آیا اطاعت از مومن ( مثلا پدر، مادر، فرزند، خاله، عمه، عمو، دایی ) در جایی که اطاعت نکردن از او موجب ناراحتی یا ایذاء او میگردد، واجب است ؟

  16. صلوات ها 2


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 82

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود