صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج دائم واجب است یا ازدواج موقت؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    programing
    نوشته
    19
    حضور
    3 روز 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    57

    ازدواج دائم واجب است یا ازدواج موقت؟




    سلام علیکم.

    برای بنده یک سوالی پیش آمده.مراحع بزرگوار فرمودن اگر كسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بیفتد(یا خوف به حرام افتادن داشته باشد)، ازدواج بر او واجب می گردد.
    ۱.در اینجا قید ازدواج دائم و موقت نیامده این به معنای این است که چه موقت و چه دائم ازدواج کند؟یا منظور ازدواج دائم است؟
    ۲.بر فرض اینکه منظور ادواج دائم است:اگر شخص خوف به حرام افتادن داشت و مثلا ۱ ماه دیگر قادر به ازدواج دائم بود در حال حاضر میتواند ازدواج موقت کند باید چه کاری انجام دهد؟صبر کند با وجود خوف گناه یا ازدواج موقت کند؟
    ۳.اینکه عنوان میشود اولویت با ازدواج دائم است بر چه مبنایی این عنوان میشود؟یعنی از نظر فقهی ازدواج دائم بر موقت ارجحیت دارد؟


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58327



    با نام و یاد دوست







    ازدواج دائم واجب است یا ازدواج موقت؟








    کارشناس بحث: استاد سجاد

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط 0x31 نمایش پست ها
    سلام علیکم.

    برای بنده یک سوالی پیش آمده.مراحع بزرگوار فرمودن اگر كسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بیفتد(یا خوف به حرام افتادن داشته باشد)، ازدواج بر او واجب می گردد.
    ۱.در اینجا قید ازدواج دائم و موقت نیامده این به معنای این است که چه موقت و چه دائم ازدواج کند؟یا منظور ازدواج دائم است؟
    ۲.بر فرض اینکه منظور ادواج دائم است:اگر شخص خوف به حرام افتادن داشت و مثلا ۱ ماه دیگر قادر به ازدواج دائم بود در حال حاضر میتواند ازدواج موقت کند باید چه کاری انجام دهد؟صبر کند با وجود خوف گناه یا ازدواج موقت کند؟
    ۳.اینکه عنوان میشود اولویت با ازدواج دائم است بر چه مبنایی این عنوان میشود؟یعنی از نظر فقهی ازدواج دائم بر موقت ارجحیت دارد؟

    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤالات شما

    1. نیامدن قید بدین معناست که تفاوتی ندارد هر ازدواجی که مقدور بوده و موجب این شود که فرد به حرام نیفتد ، واجب می شود.

    2. بیان شد که منظور تنها ازدواج دائم نیست.

    3. از نظر فقهی اولویت فی نفسه ای پیدا نکردم.

    در پناه حضرت حق باشید

    پی نوشت:
    توضیح المسائل مراجع عظام تقلید


  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    از میان شرایع، اسلام برترین و کامل‌ترین شریعت الهی است که در آن به همه نیازهای فطری بشر توجه شده و برای رفع آن احکام و دستورات متعددی تشریع گردیده است. یکی از نیازها و غرایز بشر و شاید قوی‌ترین غریزه او، غریزه جنسی است و حکمت الهی و کامل بودن دین اقتضا می‌کند که برای رفع آن، راه‌های مشروعی قرار داده شود. یکی از راه‌های رفع این نیاز ازدواج دائم است؛ لیکن بدیهی است که ازدواج دائم برای همه انسان‌ها از سن بلوغ میسر نیست و موانعی مانند:نداشتن بلوغ فکری، امکانات اقتصادی، موقعیت اجتماعی و غیره وجود دارد که مانع تحقق این امر می‌گردد و بر فرض امکان ازدواج دائم، بسیاری از افراد، به‌ویژه جوانان براثر مشکلات و محدودیت‌های ناشی از ازدواج دائم، از ازدواج دائم گریزان بوده، به آسانی به آن تن نمی‌دهند. افزون بر این، در برخی موارد برای مردان همسردار نیز امکان ارضای غریزه جنسی فراهم نیست؛ مانند این‌که یکی از زوجین به سفری طولانی رفته یا زن مریض باشد. بنابراین، ضرورت فردی و اجتماعی ایجاب می‌کند که خداوند برای رفع نیاز بشر و جلوگیری از سقوط انسان در دام فساد و فحشا راه دیگری جز ازدواج دائم را تشریع کند. تشریع ازدواج موقت در اسلام در واقع پاسخی به همین نیاز فطری انسان است. ازاین‌رو که ایجاد چنین راهی، از نیازهای اساسی بشر و ضروریات هر جامعه است.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    50
    حضور
    2 روز 12 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    215



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    3. از نظر فقهی اولویت فی نفسه ای پیدا نکردم.
    یعنی کسی که شرایط ازدواج دائم داره خیلی راحت میتونه بره ازدواج موقت کنه؟ و خودش رو از داشتن ازدواج دائم محروم کنه فقط بخاطر تنوع طلبی و ...؟
    مگه این نیست که ازدواج موقت فلسفه های خاص خودش رو داره و ازدواج دائم مورد سفارش بیشتر هست نمیفهمم که فقه شیعه سکوت کرده باشه در این باره
    سوال رو از نظر آیت الله بهجت و امام خامنه ای پاسخ بدین لطفاً

    رب زدنی علماً و عملاً و الحقنی بالصالحین



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط mortaz1450 نمایش پست ها
    یعنی کسی که شرایط ازدواج دائم داره خیلی راحت میتونه بره ازدواج موقت کنه؟ و خودش رو از داشتن ازدواج دائم محروم کنه فقط بخاطر تنوع طلبی و ...؟
    مگه این نیست که ازدواج موقت فلسفه های خاص خودش رو داره و ازدواج دائم مورد سفارش بیشتر هست نمیفهمم که فقه شیعه سکوت کرده باشه در این باره
    سوال رو از نظر آیت الله بهجت و امام خامنه ای پاسخ بدین لطفاً
    با تشکر از اظهار نظر شما

    منظور از بیانی که داشتم این نیست که در هیچ زمانی ازدواج دائم بر موقت ترجیح ندارد بلکه اتفاقا در موارد زیادی ازدواج دائم بسیار بهتر از ازدواج موقت است.

    منظور من این بود که از نظر فقهی ندیدم که بگویند ازدواج دائم بدون در نظر گرفتن شرایط (فی نفسه) بر ازدواج موقت ترجیح دارد.

    در پناه حضرت حق باشید


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    50
    حضور
    2 روز 12 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    215



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    در هیچ زمانی ازدواج دائم بر موقت ترجیح ندارد بلکه اتفاقا در موارد زیادی ازدواج دائم بسیار بهتر از ازدواج موقت است.
    خب پس رسماً من رو اغفال کردن برا ازدواج دائم! کاش زودتر فتوا رو میپرسیدم!
    یعنی ما از نظر شرعی هیچ منعی نداریم که با داشتن شرایط ازدواج دائم اما سراغ موقت بریم و درعین حالی که منافع این ازدواج رو داریم تعهدی هم به اون صورت نداریم و تموم که شد با یکی دیگه!
    دارم فکر میکنم چطور ممکنه شرع (و نه اخلاقی که مراعات نکردنش گناهی گردن فرد نمیندازه، جهنمی در پی نداره، ) تمهیدی نداشته برای اینکه به دام این مدل هوس هایی که آینده نامعلومی برامون ایجاد میکنه نیفتیم ؟
    میشه جواب بدین
    حداقل از دیدگاه امام خامنه ای و مرحوم بهجت و آیت الله مکارم و نوری همدانی

    که چطور میشه با یه جمله که "فقط بهتره " و هیچ وجوبی در کار نیست، ازدواج دائم در اولویت باشه، جوون رو از وسوسه تجربه موقت به سمت دائم و تشکیل خونواده برد؟
    چطور ممکه هیچ استنباطی در فقه، برای اولویت داشتن دائم نشده باشه باوجود این همه روایاتی که هست

    لطفاً قضیه رو کلی مطرح نکنین
    من بحثم فقط سر یه طیف خاص با شرایط خاص هست
    من شرایط ازدواج دائم دارم
    خواستگار خوب دارم یا به خواستگاری دختر خوبی رفتم که اونم شرایط دائم داره
    نیاز هم هست
    اما علاقه بهتشکیل خانواده نیست
    پیشنهاد شرع اینجا کدوم یک از سه حالته؟
    1-سکوت میکنه و میذاره خودم تصمیم بکیرم موقت یا دائم؟
    2- دائم
    3-موقت

    بحث صرفاً از استنباط فقهی چهار مرجعی است که گفتم با فرض های ذکرشده.
    ببخشید طولانی شد

    رب زدنی علماً و عملاً و الحقنی بالصالحین



  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    نوشته
    2
    حضور
    2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0



    تا جایی که من اطلاع دارم ، ازدواج از هیچ نوعیش واجب نیست ، بلکه مباح هست . مگر آنکه به گناه افتد.
    ویرایش توسط سریر : ۱۳۹۵/۱۱/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۸

  17. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    901
    حضور
    57 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1155



    نقل قول نوشته اصلی توسط سریر نمایش پست ها
    تا جایی که من اطلاع دارم ، ازدواج از هیچ نوعیش واجب نیست ، بلکه مباح هست . مگر آنکه به گناه افتد.
    مستحب است.

  18. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    علاقه
    الله اعلم .
    نوشته
    77
    حضور
    4 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145



    نقل قول نوشته اصلی توسط 0x31 نمایش پست ها
    سلام علیکم.

    برای بنده یک سوالی پیش آمده.مراحع بزرگوار فرمودن اگر كسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بیفتد(یا خوف به حرام افتادن داشته باشد)، ازدواج بر او واجب می گردد.
    ۱.در اینجا قید ازدواج دائم و موقت نیامده این به معنای این است که چه موقت و چه دائم ازدواج کند؟یا منظور ازدواج دائم است؟
    ۲.بر فرض اینکه منظور ادواج دائم است:اگر شخص خوف به حرام افتادن داشت و مثلا ۱ ماه دیگر قادر به ازدواج دائم بود در حال حاضر میتواند ازدواج موقت کند باید چه کاری انجام دهد؟صبر کند با وجود خوف گناه یا ازدواج موقت کند؟
    ۳.اینکه عنوان میشود اولویت با ازدواج دائم است بر چه مبنایی این عنوان میشود؟یعنی از نظر فقهی ازدواج دائم بر موقت ارجحیت دارد؟
    بسم الله.
    نساء آيه 25 : « هر کس را توانگري آن نباشد که زنان پارساي آزاد را به
    نکاح خود درآورد
    ، پس کنيزان پارسا را که مالک آن شده ايد به زني گيريد .
    خدا به ايمان شما آگاه تر است . همه از جنس همديگريد . پس بندگان کنيز را
    با اذن مالکش نکاح کنيد و اجرت و مزدشان را بدانچه مشخص شده بدهيد .
    کنيزاني که همسرداری را بعهده گیرند ، نه زناکار و نه از آنها که پنهاني دوست مي گيرند
    . پس چون شوهر کردند ، هرگاه مرتکب فحشاء شوند شکنجه آنان نصف شکنجه آزاد
    زنان است . اين حکم براي کساني از شما است که بيم دارند به رنج افتند . و
    اگر صبر کنيد
    ( تا زن آزاد گيريد ) برايتان بهتر است . و خدا آمرزنده و
    مهربان است .

    و همچنین در آیه 32 سوره نور می فرماید:
    مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است.

    در نتیجه :
    ازدواج داعم اولی است . (چرا که باتوجه به اشاره ی آیه به توان گرفتن زن پارسا(احیانا همان بکر است مضاف بر با ایمانی اش) ، بحث توان مالی است و بحث مالی در نکاح داعم پررنگ تر است.)
    چراکه بعد از آن صحبت از هزینه ی کنیز میکند پس منظور از هزینه و توان در ابتدا ی آیه ، توان برای عقد داعم است نه موقت.

    پاسخ به سوال 2 :«الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» نور آیه:33 و 25نساء «واگر صبر کنيد ( تا زن آزاد گيريد ) برايتان بهتر است .»
    «آنان که به هر دلیل به ازدواج دسترسی ندارند؛ اینان باید عفت بورزند تا آنگاه که خداوند از فضل خودش، آنان را بی نیاز کند و ازدواج کنند.»
    باید تا رسیدن به فرصت ازدواج (و وجود وقفه تا آن وقت) صبر کنید خیلی بهتر است که همانا خدا هم تا به وقتش شما را بی نیاز میکند به وجهی که خودش میداند .


    وقتی در آیه 32 سوره نور می فرماید

    اشخاص بی همسر را همسر دهید (چه مومنین و چه کنیزان) : نکته ای هست !
    فرد مومن میتواند خودش کنیز هم داشته باشد ولی باز توصیه شده به او هم همسر دهید یعنی ازدواج کند و وقتی شخص کنیز دارد و میتواند موقت نیاز خود را رفع کند ، باز خدا امر به همسر دادن میکند (یعنی داعم بگیرید) .
    کنیزان هم ممکن است برای خدمات جنسی به صاحبشان ، به ارضای جنسی برسند و لذا به صیغه نیاز ندارند اما با این حال خدا میگوید آنان را هم همسر دهید (یعنی آنها هم همسر داعم داشته باشند) وگرنه بسیار محتمل است که به وسیله خدمت جنسی به صاحبشان بی نیاز به ازدواج موقت باشند . لذا منظور خدا به گونه ای روشن : اولویت در ازدواج داعم است .

    والسلام .
    والحمدلله رب العزت رب السماوات والارض .
    ویرایش توسط مَهـدی : ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ در ساعت ۰۱:۰۳
    اول به خود می گویم سپس به دیگران :ریا نابودگریست چون موریانه که به جان لوح اعمال نیک افتد.پیامبر(ص): ریا کار 4 نشانه دارد: 1- هنگامی که کسی نزد اوست به عبادت خدا حریص است 2- در تنهایی تنبل وبی حالل است. 3- در همه ی امورش به دنبال ستایش دیگران است 4- با تمامی توان در نیکوکارکردن ظاهرش می کوشد.
    حضرت امام رضا (ع):کسی که کار خوبش را مخفیانه (و به دور از ریا) انجام دهد، هفتاد برابر پاداش می گیرد.

  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۰۴, ۰۶:۵۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود