صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه ای در مورد قاعده «معطی شیء فاقد شیء نیست»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    546
    حضور
    33 روز 20 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    763

    اشاره شبهه ای در مورد قاعده «معطی شیء فاقد شیء نیست»




    با سلام
    نمک شور است اما سدیم و کلر هیچکدام شور نیستند. همچنین صفت شور بودن را نمی توان به خدا نسبت داد. آیا این مثال نقضی برای قاعده "معطی شیء فاقد شیء نیست" نمی باشد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۸:۵۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58333



    با نام و یاد دوست







    شبهه ای در مورد قاعده «معطی شیء فاقد شیء نیست»








    کارشناس بحث: استاد صادق

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    با سلام
    نمک شور است اما سدیم و کلر هیچکدام شور نیستند. همچنین صفت شور بودن را نمی توان به خدا نسبت داد. آیا این مثال نقضی برای قاعده "معطی شیء فاقد شیء نیست" نمی باشد؟

    با تشکر

    باسلام و تشکر .
    در باره مثال نمک باید توجه داشت که شوری خاصیت نمک ونه خاصیت آن دو جز نمک ( سدیم وکلر )
    ونمک صفت شوری دارد به غذا ی تان شور می دهد اگر شوری نداد اشکال تان وارد است .
    پس مثال اول نقض قاعده مزبور نیست .
    اما در باره مثال دوم باید گفت :
    خداوند معطی وجود شوری است و نه معطی شوری .
    شوری از خواص و لازمه نمک است که وجودش را خدا اعطا نموده است .
    بوعلى سینا مى گوید: خدا زردآلو را زردآلو نکرده بلکه زردآلو را ایجاد کرده است.
    زردآلو از باب مثال است، منظور همه موجودات است، خدا اشیا را آفریده و آن‏ها ذاتاً اختلاف دارند وهر کدام خواص وصفات خاص دارند . قرآن مجید این مطلب را با یک تمثیل بیان کرده و فرموده است:
    «خدا از آسمان آبى فرود آورد و هر رودخانه‏ اى به قدر ظرفیت خودش سیلان یافت».(1) یعنى رحمت فیض پروردگار هیچ موجود مستعدى را محروم نمى‏سازد و براى همه یکسان است، ولى استعداد و ظرفیت وخواص وصفات موجودات یکسان نیست.

    پی‌نوشت‌ها:
    1. رعد(13) آیه 17.
    شبهه ای در مورد قاعده «معطی شیء فاقد شیء نیست»

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    بسمه المعطی

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    خداوند معطی وجود شوری است و نه معطی شوری .
    شوری از خواص و لازمه نمک است که وجودش را خدا اعطا نموده است .
    با سلام و احترام

    شهید مطهری برای جلوگیری از ایجاد شبهه در این قاعده،تبیین خوبی از آن دارند

    ایشان می فرمایند:معطی شیء،معطی کمال شیء است و این به آن معناست

    که علت، کمالی را که به معلول عطا کرده،خودش حدّ اعلای آن را دارد.

    علامه طباطبایی رحمة الله علیه هم می فرمایند:اثری که علت در معلول می گذارد

    فقط در وجود است نه ماهیت،بنابراین علت، کمالی را که به معلول می دهد کمال

    وجودی است نه ماهیت،و ماهیت معلول را نه علت واجد آن است و نه اثر علت ربطی به آن دارد.

    امّا جناب ملکیان این قاعده را نقد کرده و آن را بدیهی عقلی و حتی عقلی نمی دانند،ایشان می فرمایند

    این قاعده از زندگی عادی گرفته شده است مثل اینکه اگر کسی پول نداشته باشد نمی تواند به دیگری بدهد

    اما در طبیعت موارد نقض آن بسیار است مثل اینکه رنگها زائیده ی حرکت الکترونها هستند در حالیکه خود الکترونها

    رنگ ندارند.

    استاد گرامی فکر می کنم پاسخ شهید مطهری و علامه ی طباطبایی رحمة الله علیهما نقد جناب ملکی را نیز

    پاسخ خوبی می دهد چرا که داشتن رنگ و یا شوری و کل عوارض، جزئی از ماهیتند نه وجود و کمالات آن

    درست است؟


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    356
    حضور
    52 روز 23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    444



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    با سلام
    نمک شور است اما سدیم و کلر هیچکدام شور نیستند. همچنین صفت شور بودن را نمی توان به خدا نسبت داد. آیا این مثال نقضی برای قاعده "معطی شیء فاقد شیء نیست" نمی باشد؟

    با تشکر
    سلام دوست عزیز. قاعده برای این که درست یا غلط باشه باید یه قاعده معنی دار باشه، قاعده اگه معنی نداشته باشه دیگه به مرحله درست و غلط بودن هم نمی رسه. گزاره هایی که اجزایش تببین روشنی ندارن خودشون هم معنی روشنی ندارن. اعطا مفهومش مشخص نشده. ضمن این که حد شمول این قاعده رو هم کسی نمی دونه چیه؛ یعنی این که در مورد چه اشیائی صادقه و در مورد چه اشیائی کاذبه (تمایز صفات کمالی و صفات غیرکمالی هم تمایز روشنی نیست)

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    مابه الاشتراک موجودات وجود است (همه موجود اند ) و ما به الامتیاز آن ها نیز وجود است ( ضعف در وجود) پس ما به الامتیاز و ما به الاشتراک آنها یکی است و این موجب یک وحدت درونی می شود. اما این نفی تکثر عرضی موجودات را نمی کند چرا که هر مرتبه ای از وجود یک آثاری دارد و بروز آثار مختلف از موجودات متفاوت دلیل بر تفرق آنها در وجودشان می باشد اما این تفرق در آنها از جنس خودشان(وجود) است. و قبول یک وجود مشکک در عالم وجود می تواند مشکل را مرتفع سازد.
    هم نقص و هم کمال موجودات، وجود هستند و خداوند معطی ماهیات نیز میباشد. در واقع ماهیات نیز وجود هستند.
    خداوند معطی ماهیات نیز می باشد چون ماهیات معدوم نیستند.
    معطی شی نمیتواند فاقد شیء باشد؟!!
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۶:۳۴

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعدی شیرازی نمایش پست ها
    با سلام
    نمک شور است اما سدیم و کلر هیچکدام شور نیستند. همچنین صفت شور بودن را نمی توان به خدا نسبت داد. آیا این مثال نقضی برای قاعده "معطی شیء فاقد شیء نیست" نمی باشد؟

    با تشکر
    با سلام

    سدیم و کلر و شوری و نمک
    گفته اند یک وجود دارند و یک ماهیت
    یک مابه الاشتراک دارند و یک مابه الامتیاز
    میگویند این ذرات در وجود اشتراک دارند
    و مابه الامتیاز آنها نیز در وجود اشتراک دارند و معدوم نیستند.

    لذا هر چه این ذرات دارند وجود است.
    نتیجتا
    قاعده معطی شی نمیتواند فاقد شی باشد، اشتباه است.
    خداوند میتواند ماهیتی اعطا کند بدون اینکه دارای ماهیت باشد.
    خداوند میتواند ماهیتی اعطا کند بدون اینکه دارای آن مابه الامتیاز باشد
    خداوند میتواند ماهیتی اعطا کند بدون اینکه وجود مقیدی داشته باشد.
    خداوند وجود مطلقی است که وجود مقید ندارد اما میتواند آن وجود مقید را بیافریند.
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ در ساعت ۱۹:۲۸

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,958
    حضور
    95 روز 23 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    126
    آپلود
    6
    گالری
    8
    صلوات
    5459



    سلام علیکم

    رابطه نمک با سدیم و کلر , رابطه کل و جزء است و نه کلی با جزئی . مثل ساعت و اجزاء آن که رابطه کل و جزء دارند و ماهیت و مفهوم ساعت در ماهیت عقربه و چرخ دنده و پیچ صادق نیست .
    همچنین در مورد رنگ و ملکولهای رنگ هم رابطه جزء و کل برقرار است که مفهوم کل بر جزء صادق نیست .

    کلر معطی خاصیت اسیدی است و سیدم معطی خاصیت بازی است و فاقد آن نیستند . وقتی ترکیب شوند و ماهیت جدیدی بنام نمک بوجود آید نمک معطی شوری است .

    مثلا شوری در غذا دلالت بر وجود نمک می کند چون نمک شور است و معطی این طعم . ولی فرضا آب که فاقد شوری است معطی آن نمیتواند باشد .
    ویرایش توسط فاتح : ۱۳۹۵/۰۳/۱۹ در ساعت ۰۶:۳۵
    قال الله سبحانه و تعالي : اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ( مائده / 8 )

    قال النبي : بالعدل قامت السموات و الارض (تفسير صافي ذيل آيه 7 سوره الرحمن)
    و قال :
    اياكم و الظلم فان الظلم عند الله هو الظلمات يوم القيامة ( سفينة البحار ماده "ظلم" )

    مسئوليت قرآني مردم در قبل عدل

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاتح نمایش پست ها
    رابطه نمک با سدیم و کلر , رابطه کل و جزء است و نه کلی با جزئی.... .
    ممنون، خوب بود، در واقع توضیح و تکمیل مطلبی بود که آقای «صادق» بیان کردند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    خداوند میتواند ماهیتی اعطا کند بدون اینکه دارای ماهیت باشد.
    به نظرم اینجا میان حائز بودن و متّصف بودن خلط شده

    مثلا خداوند حائز و مالک مادّه است، ولی این بدان معنا نیست که متّصف به مادّه باشد.

    در مورد ماهیّات هم، خداوند مالک ماهیّات است و فاقدش نیست، ولی این به معنای متصف بودن به ماهیّات نیست.



  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    با سلام وتشکر .
    از همه بزرگواران که در این مسله شمه فلسفی شان را به کار بستند ونکته های ارزشمندی را اشاره نمودند تقدیر می شود .
    اگر در گفته حکیم بوعلی دقت لازم مبذول شود تمام گفته ها در آن نهفته است .
    ودر واقع همه انچه گفته شد شرحی بر آن متن است .
    خداوند خود (( لم یلد ولم یولد است)) است در حالی که به همه والد ولد عطا نموده و عطا می کند = وجود ولد ووالد را عطا می کند ولی رنگ ، شمایل ومانند آن
    خواستگاه وعلل دیگر دارد که صد البته در راس سلسله همه آن علل حضرت حق تعالی است ولی علل هم به اذن الله موثر اند .
    در این آموزه وحیانی دقت مضاعف فرمایید : ((در سوره مبارکه آل عمران فرمود: و رسولا الی بنی اسرائیل انی قد جئتکم بایه من ربکم انی اخلق لکم من الطین کهیئه فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله و ابری الاکمه و الابرص و احی الموتی باذن الله الایه )) = همه این ها کار من ( عیسی روح الله ) است ولی با ذن الله .
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .

    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۵/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۵:۰۸
    شبهه ای در مورد قاعده «معطی شیء فاقد شیء نیست»

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود