صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شیطان ، منبع شر ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582

    اشاره شیطان ، منبع شر ؟




    سلام
    سوالی که تازگیا دیدم و ذهنمو مشغول کرده: شیطانو کی گول زد!؟ این به این معنی نیست که ادیان، منبع شر رو الهی میدونن!؟

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست







    شیطان ، منبع شر ؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق

  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام و تشکر از مشارکت شما

    در مورد این سوال، لازم است ابتدا به چند نکته توجه کنیم.

    نکته اول: شیطان اعم از ابلیس است.
    در کتابهای لغت بیان شده است که شیطان در لغت به هر چیزی که تمرد و سرپیچی میکند گفته میشود اعم از جن، انسان و هر جنبنده دیگری. اما در اصطلاح دینی به موجودی گفته میشود که مظهر خبث و شرارت است و موجب گمراهی و شرک و غرور و ظلم و در نهایت بدبختی انسان میشود.(فرهنگ دهخدا) هم چنان که در قرآن کریم نیز فرموده است:" وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ" (1)


    نکته دوم: شیطان از اجنه است.
    بر اساس تصریح آیات قران کریم، شیطان مورد نظر پرسشگر محترم یا همان ابلیس، از جنس اجنه است. چنانکه قرآن کریم به صراحت بیان میکند که ابلیس از اجنبه بوده است.
    "فسجدوا الا ابلیس کان من الجن"(2)

    البته ادله دیگری که نشان میدهد ابلیس از جنس اجنه است وجود دارد که به جهت طولانی نشدن بحث به آنها پرداخته نمیشود.(3)

    ـــــــــــــ
    1.
    «سوره انعام آیه 112
    2. سوره کهف، آیه50
    3. ر.ک: مصباح یزدی، معارف قرآن، ج1، ص295-296-موسسه در راه حق، قم، چاپ اول

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ در ساعت ۰۸:۵۵
    شیطان ، منبع شر ؟

  6. صلوات ها 4


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نکته سوم: اجنه نیز اختیار دارند.
    بر اساس آیات قران کریم، جن نیز مانند انسان موجودی مختار، انتخابگر و صاحب اراده است و هنگامی که در دوراهی قرار میگیرد، یکی را بر می‌گزیند. چنانکه در آیه 56 سوره ذاریات به بیان هدف از خلقت جن و انسان اشاره دارد و عبادت و عبودیت را فلسفه خلقت این دو دسته از موجودات بیان می‌کند:
    «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ »
    من جن و انس را نیافریدم جز براى این که عبادتم کنند.

    و از آن واضح تر در آیه 130 سوره انعام، اجنبه و انسان را مورد خطاب قرار داده و به ارسال پیامبران برای انذار آنان اشاره دارد.
    « یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کانُوا کافِرینَ»
    « (در آن روز به آنها مى گوید: اى گروه جنّ و انس! آیا رسولانى از شما به سوى شما نیامدند که آیات مرا برایتان بازگو مى کردند، و شما را از ملاقات چنین روزى بیم مى دادند؟! آنها مى گویند: «بر ضدّ خودمان گواهى مى دهیم; (آرى، ما بد کردیم!) و زندگى (پر زرق و برق) دنیا آنها را فریب داد; و به زیان خود گواهى مى دهند که کافر بودند!»
    بنابراین، شیطان نیز که از اجنبه است، همانند آنها دارای اختیار است و کارهایش ذاتی، غریزی یا جبری نیست.

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ در ساعت ۰۸:۵۴
    شیطان ، منبع شر ؟

  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نکته چهارم: عوامل تحقق گناه
    آنچه باعث گناه میشود، یک سری زمینه ها به علاوه اختیار خود موجود است.
    شرایط خانوادگی، وراثتی، اجتماعی موجب یک سری تمایلات میشود، شهوت و غضب نیز در این هنگام به عنوان نفس اماره به آن کمک میکند، شیطان نیز به وسوسه گری میپردازد و گناه را در نزد انسان می آراید.
    عوامل مختلفى در بروز جرم و گناه مى تواند تأثيرگذار باشد كه تعداد يا ميزان اهميت هر يك از اين عوامل در جوامع گوناگون به دليل وجود تفاوت هاى فرهنگى، اقتصادى و سياسى متفاوت است. اين عوامل را در يك تقسيم كلى، مى توان به سه دسته تقسيم كرد:
    الف) عوامل فردى يا زيستى از قبيل جنس، سن و اندام،
    ب) عوامل روانى از قبيل تکبر، حسد، لجاجت و تعصب، ضعف ايمان به قيامت، بدبينى، پرخاشگرى، زودباورى و ترس، فراموشی خداوند، اعتقادات نادرست، وسوسه شیطان،
    ج) عوامل اجتماعى از قبيل خانواده نابسامان، ناسازگارى والدين گروه مرجع، مهاجرت و مطبوعات.(4)

    ـــــــــــــ
    4. برای مطالعه بیشتر ر.ک مقاله:
    علل و عوامل روانى جرم از منظر قرآن كريم

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ در ساعت ۰۸:۵۵
    شیطان ، منبع شر ؟

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نکته پنجم: نقش شیطان در انتخابهای انسان.
    در ایات قرآن کریم بیان شده است که شیطان تسلطی بر انسان ندارد.

    "
    وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ"(5)
    "
    و چون كار از كار گذشت [و داورى صورت گرفت] شيطان مى‏گويد در حقيقت‏خدا به شما وعده داد وعده راست و من به شما وعده دادم و با شما خلاف كردم و مرا بر شما هيچ تسلطى نبود جز اينكه شما را دعوت كردم و اجابتم نموديد پس مرا ملامت نكنيد و خود را ملامت كنيد من فريادرس شما نيستم و شما هم فريادرس من نيستيد من به آنچه پيش از اين مرا [در كار خدا] شريك مى‏دانستيد كافرم آرى ستمكاران عذابى پردرد خواهند داشت
    "
    بر اساس این آیه شریفه، شیطان بیان میکند که من در دنیا بر شما تسلط نداشتم نه بر ظاهر شما و بدنهایتان که شما را مجبور به معصیت خدا کنم و پس از سلب اختیار از شما خواست خودم را بر شما تحمیل کنم و نه بر عقل‏‌ها و اندیشه‌‏هاى شما، تا به وسیله اقامه دلیل، شرک را بر عقول شما تحمیل کرده باشم، و عقول شما ناگزیر از قبول آن شده در نتیجه، نفوستان هم‏ ناگزیر از اطاعت من شده باشند.
    البته این را قبول دارم که شما را به شرک و گناه دعوت کردم، و شما هم بدون هیچ سلطنتى از ناحیه من، دعوتم را پذیرفتید.

    یکى از دلایل این ادعا، آیه شریفه‌‏اى است که داستان اذن دادن خدا به شیطان را حکایت مى‌‏کند، و آن این است که مى‏‌فرماید:
    " وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ ...وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلَّا غُرُوراً إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ وَ کَفى‏ بِرَبِّکَ وَکِیلًا" .(6)
    که صریحا مى‏فرماید: تو اى ابلیس! سلطنتى بر بندگان من ندارى.

    گاهى در اثر دعوت، میل و شوقى در نفس انسان نسبت به عملى که به آن دعوت شده پیدا مى‌‏شود، و در نتیجه در پذیرفتن دعوت، رام‏‌تر مى‌‏گردد، و دعوت کننده به همین وسیله بر نفس دعوت شونده مسلط مى‌‏گردد لیکن این در حقیقت تسلط دعوت کننده بر نفس دعوت شونده نبوده بلکه تسلیط خود دعوت شونده است.
    به عبارت دیگر این شخص دعوت شونده است که با زود باورى خود، دعوت کننده را بر نفس خود تسلط داده و دل خود را ملک او کرده، تا به هر طرف که مى‌‏خواهد بگرداند، نه اینکه دعوت کننده از ناحیه خود، تسلطى بر نفس دعوت شونده داشته باشد، و لذا ابلیس هم، تسلط از ناحیه خود را نفى نموده و مى‏گوید: من از ناحیه نفس خودم تسلطى بر نفس شما نداشتم. نه اینکه شما دلهایتان را در اختیار من قرار ندادید، به همین جهت به دنبالش مى‏گوید:
    " فَلا تَلُومُونِی وَ لُومُوا أَنْفُسَکُمْ".


    ــــــــــــــ
    5.سوره ابراهیم، آیه22
    6.
    سوره اسرا، آیه64
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ در ساعت ۰۸:۵۹
    شیطان ، منبع شر ؟

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    بر اساس آیات قران کریم، در مورد عوامل گناهکاری انسان به چند مطلب رهنمون میشویم
    اولا: نقش اصلی در انتخابهای سوء انسان و گناهکاری او، نفس اماره و هوا و هوس های موجود در وجود انسان است. شیطان هم اگر بخواهد انسان را وسوسه کرده و گول بزند، از طریق همین نفس اماره است و تا زمانی که در انسان آمادگی درونی به سمت گناه نباشد، از شیطان کاری ساخته نیست. چنانکه در سوره یوسف، به صورت ضمنی نفس اماره، مایه گمراهی انسان دانسته شده است:
    « وَ مَآ أُبَرِّئُ نَفْسِي‌َّ إِن‌َّ النَّفْس‌َ لاَ َمَّارَة‌ُ بِالسُّوَّءِ إِلآ مَا رَحِم‌َ رَبِّي »(7)
    هرگز نفس خويش را تبرئه نمي‌کنم‌؛ نفس‌، بسيار انسان را به بدي‌ها فرمان مي‌دهد، مگر اين که لطف و رحمتي از جانب خداوند، نصيب انسان گردد.

    ثانیا: حتی اگر شیطان نیز به عنوان عامل انحراف انسان در مسیر زندگی او وجود نداشت، باز هم انسان به عنوان موجودی صاحب اختیار میتوانست هر راهی را برگزیند، راه خیر و سعادت یا راه شر و شقاوت و به انواع گناهان و اشتباهات دچار شود. چنانکه از سوال اعتراض گونه ملائکه در هنگام خلقت انسان بر می آید. وقتی خداوند از اراده خویش برای خلقت انسان خبر میدهد، ملائکه که از اختیار انسان و قابلیتهای وجودی موجودات مختار در ایجاد فساد و خونریزی خبر داشتند نسبت به این امر سوال داشتند که آیا میخواهی موجودی بیافرینی که دومرتبه فساد در روی زمین ایجاد کند و خونریزی کند:
    « وإذا قال ربك للملائكة إني جاعل في الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك»(8)
    در حالیکه هنوز شخصیت حقوقی ابلیس به عنوان موجودی که انسانها را فریب بدهد تحقق نیافته بود. چرا که ابلیس به عنوان یک موجود شریر و فریب دهنده، تنها پس از آن تحقق یافت که خداوند حضرت آدم(ع) را آفرید و به همه دستور داد که بر او سجده کنند ولی ابلیس از اطاعت از این دستور خداوند امتناع کرد.« وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إَلاَّ إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا» از این زمان بود که شیطان از درگاه الهی رانده شد و او نیز از خداوند مهلت خواست تا با وسوسه انسانها آنان را فریب بدهد:
    « قالَ أَرَأَيْتَكَ هَذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إَلاَّ قَلِيلًا»(9)

    ـــــــــــــ
    7.
    یوسف، آیه50
    8. بقره، آیه30
    9.
    اسراء، ایه 62

    شیطان ، منبع شر ؟

  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باتوجه به این نکات مشخص میشود که شیطان و ابلیس نیز مانند سایر انسانها و اجنه، به واسطه قابلیتهای درونی خود و امیالی که داشت به جای انتخاب راه درست، راه بد را انتخاب و خود را بدبخت کرد. عامل اصلی این انتخابش نیز تکبر و خود بزرگ بینی بوده است. توضیح اینکه:

    شیطان با عبادات طولانی و در طول سالیان متمادی به مقام والایی رسیده بود، چنانکه در صفوف فرشتگان قرار گرفت و مورد خطاب الهی واقع شد. چنانکه قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره دارد و خطاب به او بیان میکند:
    «قالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ»(10)
    " فرمود اى ابليس چه چيز تو را مانع شد كه براى چيزى كه به دستان قدرت خويش خلق كردم سجده آورى آيا تكبر نمودى يا از [جمله] برترى‏جويانى"

    شیطان نیز پاسخی میدهد که این سرپیچی ناشی از تکبر و خودبزرگ بینی بوده است:
    « قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ »(11)
    " گفت من از او بهترم مرا از آتش آفريده‏اى و او را از گل آفريده‏اى "

    او در این گناهش آنقدر مصر بود و لجاجت کرد که به جای عذرخواهی و توبه، پس از فهمیدن عاقبت خطرناک خودش خداوند را عامل گمراهی خود معرفی کرد و انسانها و به خیال واهی خود خداوند را تهدید کرد که همه بندگانش را فریب داده و گمراه کند.
    « قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَٰطَكَ ٱلْمُسْتَقِيمَ »(12)

    امیرالمومنین علی(ع) در مورد ابلیس در خطبه قاصعه بیانی زیبا دارد:
    « فاعتبروا بما كان من فعل الله بابليس اذاحبط عمله الطويل وجهده الجهيد، و كان قد عبدالله ستة آلاف .. عن كبر ساعة واحدة فمن ذا بعد ابليس يسلم على الله بمثل معصيته ؟! كلا ما كان الله سبحانه ليدخل الجنة بشرا بامر اخرج به منها ملكا ان حكمه فى اهل السماء و اهل الارض لواحد»:
    پند و عبرت گيريد به آنچه خداوند با ابليس رفتار كرد، در آن هنگام كه اعمال و عبادات طولانى و تلاش و كوششهاى او را كه شش هزار سال بندگى خدا كرده بود... به خاطر ساعتى تكبر ورزيدن بر باد داد، با اينحال چه كسى بعد از ابليس مى تواند از كيفر خدا در برابر انجام همان معصيت مصون بماند؟ نه ، هرگزممكن نيست خداوند، انسانى را به بهشت بفرستد، در برابر كارى كه به خاطر آن فرشته اى را از بهشت رانده است حكم خداوند در باره اهل آسمان و زمين يكى است» (13)

    بنابراین،
    اولا: عامل بدبختش شیطان، سوء اختیار خودش بود.
    ثانیا: هیچ دین الهی ای منبع شر را خداوند نمیداند بلکه منبع شر، خود انسان و هوای نفس اوست.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــ
    10.
    سوره ص، آیه75
    11.ص، آیه76
    12. اعراف، آیه16
    13.
    نهج البلاغه، خطبه قاصعه، ترجمه محمد دشتی، ص۱۹۳



    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ در ساعت ۰۹:۱۲
    شیطان ، منبع شر ؟

  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    نکته سوم: اجنه نیز اختیار دارند.
    بر اساس آیات قران کریم، جن نیز مانند انسان موجودی مختار، انتخابگر و صاحب اراده است و هنگامی که در دوراهی قرار میگیرد، یکی را بر می‌گزیند. چنانکه در آیه 56 سوره ذاریات به بیان هدف از خلقت جن و انسان اشاره دارد و عبادت و عبودیت را فلسفه خلقت این دو دسته از موجودات بیان می‌کند:
    «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ »
    من جن و انس را نیافریدم جز براى این که عبادتم کنند.

    و از آن واضح تر در آیه 130 سوره انعام، اجنبه و انسان را مورد خطاب قرار داده و به ارسال پیامبران برای انذار آنان اشاره دارد.
    « یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کانُوا کافِرینَ»
    « (در آن روز به آنها مى گوید: اى گروه جنّ و انس! آیا رسولانى از شما به سوى شما نیامدند که آیات مرا برایتان بازگو مى کردند، و شما را از ملاقات چنین روزى بیم مى دادند؟! آنها مى گویند: «بر ضدّ خودمان گواهى مى دهیم; (آرى، ما بد کردیم!) و زندگى (پر زرق و برق) دنیا آنها را فریب داد; و به زیان خود گواهى مى دهند که کافر بودند!»
    بنابراین، شیطان نیز که از اجنبه است، همانند آنها دارای اختیار است و کارهایش ذاتی، غریزی یا جبری نیست.
    سلام
    اگه بخوام تمام پستا رو نقل کنم طولانی میشه، بخاطر همین فقط همینو نقل میکنم ولی منظورم کل پاسختونه!
    یعنی این بدی در انسان و جن بصورت ذاتی وجود داره!؟ قطعا معنی اختیار این نیست که کارای خلاف طبیعتمون انجام بدیم! مثلا ما نمیتونیم با انگشت پامون فکر کنیم و با این حال اختیار داریم! وقتی ما فقط دو راه داریم، نمیتونیم از راه سوم بریم! پس اگه بدی منبع درونی نداشته باشه، و عامل خارجی هم نداشته باشه، راهی جز خوب بودن نداریم! وقتی میگیم جن [و انسان(طبق توضیحات شما)] اختیار به بد بودن دارن، و برای اینکار عامل بیرونی هم نمیخوان، یعنی اینکه ذاتشون فرصت بد بودن داره! و در آغاز بد بودن چیه!؟ چیزی که وجود نداره!! پس خدا باید این ویژگی رو داخل این موجودات تعبیه کرده باشه! که نتیجه یعنی اینکه تمام بدی ها ریشه در خدا داره! درسته!؟

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    745
    حضور
    20 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1777



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    سوالی که تازگیا دیدم و ذهنمو مشغول کرده: شیطانو کی گول زد!؟ این به این معنی نیست که ادیان، منبع شر رو الهی میدونن!؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام جناب مسعود،
    این مطلی که در موردش سؤال کردید مطلب جالب ولی خیلی عمیقی است که بعید می‌دانم ظرفیت درک کاملش به صورت عمومی باشد و احتمالاً قبل از آنکه روی آن فکر کنند دست به تمسخر و استبعاد می‌زنند ... به طور خاص این سؤال شما جواب مشخص هم دارد که چه چیزی یا چه کسی سبب آن گمراهی و سرکشی شد اما برای آنکه تبعات پاسخ دادن صریح به این سؤال دامان همه‌امان را نگیرد شما را صرفاً ارجاع می‌دهم به حدیث عقل و جهل ... و جنود عقل و جنود جهل ... در روایات دیگری صریحاً وارد شده که ریشه‌ی هر شرّی در جهالت است ... بنابراین سؤال بهتر این است که شما به جای ابلیس که فقط یک مصداق نه چندان ریشه‌ای از جهالت است به خود جهل بپردازید ... البته حدس زدنش چندان سخت نیست که شما در صدد یافتن پاسخی به شبهه‌ی وجود شرّ در عالم هستید و با این توضیحات شبهه‌ی مدّ نظر شما تنها تمرکزش را از شیطان به سمت چرایی وجود جهالت منتقل خواهد کرد و در نگاه نخست همچنان شبهه برقرار است، ولی لااقل می‌دانید که در اصل باید تلاش نمایید تا پاسخ خود را در آنجا بیابید ... اینکه خیر قبل از شرّ و عقل قبل از جهل خلق گردید می‌تواند در رسیدن به جواب کمکتان نماید، گرچه همینکه ریشه‌ی هر شرّی به جهل بازگردد (در اصل از جنس جهل باشد) به طور ضمنی جواب شبهه‌ای که در ذهن دارید را در دل خود دارد ...
    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    یعنی این بدی در انسان و جن بصورت ذاتی وجود داره!؟ قطعا معنی اختیار این نیست که کارای خلاف طبیعتمون انجام بدیم! مثلا ما نمیتونیم با انگشت پامون فکر کنیم و با این حال اختیار داریم! وقتی ما فقط دو راه داریم، نمیتونیم از راه سوم بریم! پس اگه بدی منبع درونی نداشته باشه، و عامل خارجی هم نداشته باشه، راهی جز خوب بودن نداریم! وقتی میگیم جن [و انسان(طبق توضیحات شما)] اختیار به بد بودن دارن، و برای اینکار عامل بیرونی هم نمیخوان، یعنی اینکه ذاتشون فرصت بد بودن داره! و در آغاز بد بودن چیه!؟ چیزی که وجود نداره!! پس خدا باید این ویژگی رو داخل این موجودات تعبیه کرده باشه! که نتیجه یعنی اینکه تمام بدی ها ریشه در خدا داره! درسته!؟
    بله حق با شماست، انسان باید توانایی بد بودن را به صورت ذاتی داشته باشد، ولی جاهل مقصر کسی است که علم به او عرضه شده است و داشتن این علم تکلیفی را بر گردن او بیاندازد که او دوست داشته باشد زیر بار آن نرود، در این صورت دوست دارد که ای کاش چنان چیزی را نمی‌فهمید، یعنی تمایل به جهل بخاطر تعلقات خاطری که به مسائل کم‌ارزش‌تری دارد، یا تمنای اینکه ای کاش نمی‌دانست از جهت کاهلی و سستی و تنبلی و راحت‌طلبی و سکون و دل خوش کردن به وضع موجود ...
    وقتی هر شرّی در جهل ریشه داشته باشد دیگر اینکه خداوند چنین قابلیتی را به انسان بدهد چیزی اضافه بر دادن اختیار به او را ایفاد نمی‌کند ... اصلاً اختیار یعنی همین ... اختیار مدّ نظر دین چیزی جز این نیست، خداوند بفرماید من خدای شما هستم پس چنان کنید و مخاطب این دعوت بگوید که نه من مطمئن نیستم اینطور باشد یا صریحاً انکار نماید، چون اگر بپذیرد که این مطلب را دانسته است مکلف به تکلیف می‌شود، همینکه با اراده‌ی خودش انتخاب کرد که نداند و سرش را مانند کبک در برف کرد دیگر بحث اختیار مطرح شده در دین تمام می‌شود، اینکه دیگر این کار را بکند یا آن کار دیگر را، اینکه شراب بخورد یا گوشت خوک بخورد یا کشف حجاب کند یا اختلاس کند یا دروغ بگوید اگرچه به علت تکثری که در انتخاب بین آن‌ها وجود دارد به نظر برسد که اختیاری در انتخاب بین آن‌ها هم داشته باشیم ولی تمامی این‌ها دیگر غیر آن انتخاب اصلی مدّ نظر دین است، اینکه راه علم انتخاب شود یا راه پشت کردن به علم، راه عقل یا راه جهل ...

    خداوند به انسان اختیار داده است ولی او را امر به خیر کرده است و منزّه است خداوند از اینکه امر به بدی و زشتی نماید، در قبال کسی که جهل را اتخاذ کند هم عدالت را رعایت می‌کند و ظلمی به او روا نمی‌دارد ... با این تعریف از شرّ خداوند خالق شرّ نیست، بلکه خداوند خالق تکثر در قدرت اختیار و انتخاب در انسان است، دیگر این انسان است که دانستن را انتخاب می‌کند ولو به قیمت سختی‌هایش، یا خود را به ندانستن زدن را انتخاب می‌کند برای اینکه متحمل سختی‌های پذیرش آن دانش نشود ...

    یا علی علیه‌السلام

    ویرایش توسط سین : ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ در ساعت ۱۶:۲۹
    «سین» نماینده‌ی مورد تأیید هیچ جریان اعتقادی یا فکری نیست و مشارکتش در بحث‌ها صرفاً جنبه‌ی هم‌فکری دارد

    اللهم أرزقنی معرفتک و حبک و عبادتک خالصاً ... و معرفة خلفائک و حبّهم و طاعتهم ... و معرفة أعدائک و عداوتهم و مخالفتهم
    ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي ... دعا کنید خدا هدایتم کند و عاقبت‌بخیر بشوم ... همه حلال کنید

  20. صلوات ها 6


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود