صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عقاید دکتر سروش و نقد آنها

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    4 روز 3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    242

    اشاره عقاید دکتر سروش و نقد آنها




    میشه برای آشنا شدن با عقاید سروش یک سیر مطالعاتی رو معرفی کنید و بگین چه کسانی و در کدام کتب به اون پاسخ دادن؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۴:۵۶
    کاش زندگی از آخر به اول بود ...
    پیر بدنیا می آمدیم ...
    آنگاه در رخداد یک عشق جوان میشدیم...

    سپس کودکی معصوم می شدیم و در نیمه شبی با نوازش های مادر آرام میمردیم…!!!



  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317

    عقاید دکتر سروش و نقد آنها





    با نام و یاد دوست







    عقاید دکتر سروش و نقد آنها








    کارشناس بحث: استاد مشکور
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۴:۰۴

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4015



    نقل قول نوشته اصلی توسط نالان نمایش پست ها
    میشه برای آشنا شدن با عقاید سروش یک سیر مطالعاتی رو معرفی کنید و بگین چه کسانی و در کدام کتب به اون پاسخ دادن؟
    سلام علیکم

    مقالات عبدالکریم سروش با عنوان «قبض و بسط تئوریک شریعت» در نشریه «کیهان فرهنگی» از اردیبهشت ۱۳۶۷ تا خرداد ۱۳۶۹ منتشر می‌شد. در این مقالات او نظریاتی در مورد «معرفت‌شناسی دین» مطرح کرد که بر پایه آن دین از معرفت دینی جداست. او معتقد است دین اگرچه الهی و کامل است ولی معرفت دینی را همانند دیگر معرفت‌های آدمی می‌داند که معروض به خظا هستند. این نظریه که شناخت سنتی از دین را منسوخ اعلام می‌کرد، مخالفتهای گسترده علمای صاحب اندیشه را در پی داشت؛ تا آنجا که فقیه، متکلّم ، مفسّر بزرگ و شخصیّت برتر فلسفه ی اسلامی آیة الله جوادی آملی در ردّ این نظریّه دست به قلم برده و کتاب سنگین «شریعت در آیینه ی معرفت» را نگاشتند. همچنین آیة الله صادق لاریجانی دو کتاب با عنوانهای «معرفت دینی» و « قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر» به رشته ی تحریر درآوردند. و البته دهها کتاب و مقاله ی دیگر نیز در همین راستا نوشته شدند.

    پس از آن نیز دیدگاه های مختلف و شاذی را متأثر از اندیشه های رایج در فلسفه غرب، در باب وحی و پیامبری، معرفت دینی، تکثرگرایی، تجربه دینی و دیگر مسائل دینی مطرح نمود که این دیدگاهها و اندیشه های خاص، توسط اندیشمندان و متفکران بسیاری مورد نقد و بررسی قرار گرفت. شما می توانید برای آشنایی با این اندیشه ها و نقد و بررسی های صورت گرفته به آثار علامه جوادی آملی نظپر دین شناسی، انتظار بشر از دین، شریعت در آیینه ی معرفت و ... ؛ آثار آیت الله مصباح یزدی، آثار آیت الله سبحانی، آثار حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه نظیر کتاب "کلام جدید" و "قلمرو دین" و نیز در کتاب اخیر با عنوان «سروش، دین و نواندیشی: نقد و ارزیابی دیدگاه‌های دکتر عبدالکریم سروش» که به همت حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه و حسن پناهی آزاد تدوین شده مراجعه کنید.

    البته مقالات بسیاری نیز در نقد و بررسی دیدگاه های دکتر سروش نگاشته شده که از حد شمارش خارج است، برای این منظور می توانید به بخش شبهات اینترنی پایگاه: www.andisheqom.com مراجعه کنید.

    موفق باشید ...


    بنام حضرت دوست عقاید دکتر سروش و نقد آنها

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4015



    سلام مجدد

    یکی دیگر از شبهات مطروحه توسط دکتر سروش، یکی انگاری وحی با تجربه دینی(نظریه قبض و بسط شریعت) است که در این مجال و در پست های آینده به نقد و بررسی این دیدگاه خواهیم پرداخت:

    کسانی که به تاملات در باب تجربه دینی پرداخته اند، اموری مثل دیدن فرشتگان و شنیدن وحی و سخن گفتن با خدا را داخل در اقسام تجربه های دینی دانسته و ادامه یافتن و بسط تجربه دینی را امری امکان پذیر شمرده اند، به اعتقاد این دسته، كسانی كه بحث از دین را با تجربه دینی شروع می كنند، تمام مسائل را از زاویه و منظر تجربه می نگرند،‌ یعنی وحی را هم برای پیامبر یك نوع تجربه دینی در حد اعلاء می بینند.(1) به نظر ایشان، مقوّم شخصیت و نبوت انبیاء و تنها سرمایه آنها همان وحی یا به اصطلاح امروز تجربه دینی است و فرق انبیا با سایر عرفا این است كه تجربه دینی پیامبر برخلاف عارف همراه با عنصر ماموریت است.(2) اینان معتقدند که کتاب های آسمانی در واقع تفسیرهای پیامبران از تجربه های درونی خودشان است.(3) بعبارتی مقوم وحی و تجربه های دینی شخصیت متکامل پیامبر است نه امری بیرونی. لذا اساس این اعتقاد، بسط تجربه نبوی و فربه تر شدن دین را در صورت ادامه حیات پیامبر امکان پذیر دانسته و بدلیل خاتمه عمر ایشان، راه تجربه نبوی برای تکامل دین را بسته نمی دانند.

    در این مجال، مشکل اساسی اینگونه تفسیرها و برداشت های نادرست را از منظر استاد فرزانه و حکیم متأله علامه جوادی آملی به نظاره می نشینیم: اگر انسان در مسائل دين شناسي به گونه ای افقي بينديشد و همه مسائل را بر اساس روال مادي و عادي تبيين كند و منطقه ي ادراك و انديشه او خيال و وهم باشد، يا هرگز گرايش به دين ندارد يا گرايش او كمتر(توأم با ضعف و نقصان) است. از اين رو، ممكن است اين نوع دينداري زوال پذير باشد. اما اگر بر اساس سير عمودي و با ديد الهي دين را بررسي كند و در يابد كه حقيقت دين از نزد خدا آمده است و منطقه ي انديشه و ادراك او به سمت عقل باشد، گرايش و اشتياق او به دين بيشتر است. قرآن كريم در تحليل خود درباره ي منحرفان از دين الهي، در سورۀ نجم مي فرمايد: «ان يتبعون الا الظّن و ما تهوي الانفس(4) اينان در مسائل علمي و اعتقادي به گمان و ظن اكتفا مي كنند، نه به يقين و برهان، و نيز در مسائل علمي به سمت خواسته هاي دل، حركت مي كنند.»(5)

    و اینگونه ادامه می دهد که؛ دو پديده ي پيروي از ظن و گمان در بخش ادراك و انديشه و حركت در مسير هوا و هوس در بخش انگيزه، پديده ي خطرناكي هستند؛ زيرا اولاً مبدأ گمان و خيال، شيطان است. ثانياً، تنها از يك راه به دست نمي آيد، بلكه مي تواند از راه هاي متعدد پديدار شود و انسان گمان محور را در دام خود گرفتار كند و در مقام عمل نيز به دليل گوناگوني اميال و بي حد و مرزي خواسته هاي نفس، شيطان از اين راه ها سوء استفاده مي كند و انسان را به اعمال بد سوق مي دهد.(ویژگی هایی که در تجارب دینی بشری ملحوظ است) اگر انسان بخواهد به اين دو پديده ي خطرناك مبتلا نشود، بايد در دين شناسي، پيرو يقين و استدلال و تعقل باشد. از اين رو انبياء و پيامبران الهي مبعوث شدند تا به گفته­ ي حضرت علي (ع): «... ليستأدوهم ميثاق فطرته و يذكروهم منسيّ نعمته ... ويثيروا لهم دفائن العقول و يروهم ايات المقدّرة،(6) تا اداي پيمان فطرت را از آن ها مطالبه كنند و نعمت هاي فراموش شده الهي را به ياد آن ها آورند و گنجينه ي عقل ها را براي آن ها شكوفا سازند و آيات و نشانه هاي قدرت الهي را به آن ها نشان دهند.»(7)

    در پستهای بعدی به تبیین معناشناسی وحي و تجربه دینی از منظر استاد علامه جوادی آملی خواهیم پرداخت.

    ادامه دارد ...

    پاورقی______________________________________ _____________
    1. مجله كيان،‌ شماره 28، ص 4و13و20.
    2. سروش، عبد الكريم، بسط تجربه نبوي، تهران، نشر صراط، ص6.
    3. سروش، عبد الكريم، فربه تر از ايدئو لوژي، تهران، نشر صراط، 1388، ص77.
    4. نجم/ آیۀ23
    5. دين شناسي، جوادی آملی، ص50-48، نشر اسراء قم.
    6. نهج­ البلاغه، خطبه1.
    7. دين شناسي، پيشين، ص50-48.
    بنام حضرت دوست عقاید دکتر سروش و نقد آنها

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها

    سلام علیکم

    مقالات عبدالکریم سروش با عنوان «قبض و بسط تئوریک شریعت» در نشریه «کیهان فرهنگی» از اردیبهشت ۱۳۶۷ تا خرداد ۱۳۶۹ منتشر می‌شد. در این مقالات او نظریاتی در مورد «معرفت‌شناسی دین» مطرح کرد که بر پایه آن دین از معرفت دینی جداست. او معتقد است دین اگرچه الهی و کامل است ولی معرفت دینی را همانند دیگر معرفت‌های آدمی می‌داند که معروض به خظا هستند. این نظریه که شناخت سنتی از دین را منسوخ اعلام می‌کرد، مخالفتهای گسترده علمای صاحب اندیشه را در پی داشت؛ تا آنجا که فقیه، متکلّم ، مفسّر بزرگ و شخصیّت برتر فلسفه ی اسلامی آیة الله جوادی آملی در ردّ این نظریّه دست به قلم برده و کتاب سنگین «شریعت در آیینه ی معرفت» را نگاشتند. همچنین آیة الله صادق لاریجانی دو کتاب با عنوانهای «معرفت دینی» و « قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر» به رشته ی تحریر درآوردند. و البته دهها کتاب و مقاله ی دیگر نیز در همین راستا نوشته شدند.

    پس از آن نیز دیدگاه های مختلف و شاذی را متأثر از اندیشه های رایج در فلسفه غرب، در باب وحی و پیامبری، معرفت دینی، تکثرگرایی، تجربه دینی و دیگر مسائل دینی مطرح نمود که این دیدگاهها و اندیشه های خاص، توسط اندیشمندان و متفکران بسیاری مورد نقد و بررسی قرار گرفت. شما می توانید برای آشنایی با این اندیشه ها و نقد و بررسی های صورت گرفته به آثار علامه جوادی آملی نظپر دین شناسی، انتظار بشر از دین، شریعت در آیینه ی معرفت و ... ؛ آثار آیت الله مصباح یزدی، آثار آیت الله سبحانی، آثار حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه نظیر کتاب "کلام جدید" و "قلمرو دین" و نیز در کتاب اخیر با عنوان «سروش، دین و نواندیشی: نقد و ارزیابی دیدگاه‌های دکتر عبدالکریم سروش» که به همت حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه و حسن پناهی آزاد تدوین شده مراجعه کنید.

    البته مقالات بسیاری نیز در نقد و بررسی دیدگاه های دکتر سروش نگاشته شده که از حد شمارش خارج است، برای این منظور می توانید به بخش شبهات اینترنی پایگاه: www.andisheqom.com مراجعه کنید.

    موفق باشید ...


    با سلام

    جناب استاد، مشکور اخیرا دکتر عبدالکریم سروش اندیشمند معاصر جهان اسلام نظریه ی بحث انگیزی را در مورد قرآن کریم مطرح کرد. در آغاز می خواستم از شما تقاضا کنم که اگر ممکن باشد به شکل بسیار مختصر گزارشی از نظریه ی آقای سروش مطرح کنید. ممنون میشم

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    یکی دیگر از شبهات مطروحه توسط دکتر سروش، یکی انگاری وحی با تجربه دینی(نظریه قبض و بسط شریعت) است
    با سلام،

    اين نظريه دکتر سروش را مرحوم علامه سيدمحمدحسين طهراني نقد کرده​اند که بنده دارمش ولي هنوز فرصت نکردم همش رو مطالعه کنم

    مقاله ديگر «فقه در ترازو» اثر دکتر سروش هست که فقه شيعه را نقد کرده، آقاي عبدالحسين خسروپناه در جوابش «فقه در محک زمانه» را نوشته که همش رو مطالعه کردم به نظرم خوب جواب داده.


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4015



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    با سلام

    جناب استاد، مشکور اخیرا دکتر عبدالکریم سروش اندیشمند معاصر جهان اسلام نظریه ی بحث انگیزی را در مورد قرآن کریم مطرح کرد. در آغاز می خواستم از شما تقاضا کنم که اگر ممکن باشد به شکل بسیار مختصر گزارشی از نظریه ی آقای سروش مطرح کنید. ممنون میشم
    سلام علیکم- با تشکر از پیگیری شما، نظریه جدید ایشان در تایپیک دیگری در جریان است، می توانید مبحث مربوطه را در تایپیک مربوطه پیگیری کنید:

    http://www.askdin.com/showthread.php...835#post808835

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست عقاید دکتر سروش و نقد آنها

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4015



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    با سلام،

    اين نظريه دکتر سروش را مرحوم علامه سيدمحمدحسين طهراني نقد کرده​اند که بنده دارمش ولي هنوز فرصت نکردم همش رو مطالعه کنم

    مقاله ديگر «فقه در ترازو» اثر دکتر سروش هست که فقه شيعه را نقد کرده، آقاي عبدالحسين خسروپناه در جوابش «فقه در محک زمانه» را نوشته که همش رو مطالعه کردم به نظرم خوب جواب داده.
    با سلام و تشکر از مشارکت شما، خیلی ممنون می شویم اگر بطور خیلی خلاصه و اجملی به دیدگاه های دکتر سروش و نقدهای مطروحه (علامه سید محمد حسین طهرانی و دکتر خسروپناه) اشاراتی بکنید. و یا لینک و نام منابعی که به این مطالب پرداخته را برای مطالعه دوستان معرفی کنید. موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست عقاید دکتر سروش و نقد آنها

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4015



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    در پستهای بعدی به تبیین معناشناسی وحي و تجربه دینی از منظر استاد علامه جوادی آملی خواهیم پرداخت.
    سلام مجددمعناشناسی وحي و تجربه دینی از منظر استاد علامه جوادی آملی

    در باب حقيقت وحي گفتنی است:وحي در لغت: اصل و قاعده اي براي رساندن «علم» و غير آن است و ويژگيهاي وحي، اشارة سريع به نوشتار و رسالت، و گاهي اعلام به رمز و تعريض، و زماني به صورت برهنه از تركيب اشاره به برخي اعضاء و زماني به الهام و كلام پنهان می باشند. و در تعریف اصطلاحی گفته اند: در فرهنگ اسلامی ما، وحی و الهام ابزارهای معرفت برای انسانهای عادی نیست، وحی به انبیاء(ع) اختصاص دارد و الهام(1) به امامان معصوم(ع) و اولیای الهی، وحی شهود بلاواسطه پیامبر یا حقیقت القاء شده توسط فرشته ی وحی است که پیامبران آن حقیقت را مستقیماً دریافت می کنند و احتمال خطا و اشتباه در آن راه ندارد.(2)

    پیش از ورود به اصل بحث توجه به چند نکته اصلی و اساسی از منظر استاد علامه ضروری است:

    - هر چند معناي جامع وحي، يكي است و به طور مشترك معنوي مطرح است (نه مشترك لفظي) و نامگذاري معنايي به مشكك شنونده را به شك مي اندازد كه معناي اين لفظ از سنخ مشترك لفظي است يا معنوي، به هر تقدير، معناي وحي، واحد و مشكك است.

    - وحي انبياء ويژگي خود را دارد كه هرگز نبايد با ساير مصاديق (حتي با تجربة ديني عارفان برجسته و دیگران) اشتباه شود.

    - وحي تشريعي انبياء از وحي تكويني آنان ممتاز است، چه رسد به مصاديق ديگر وحي.

    - عنوان وحي (نظير عنوان علم) مي تواند حقيقت واحد باشد و اسناد آن به مبدأ فاعلي و مبدأ قابلي ، باعث پيدايش عناوين متعدد مي شود.(3)

    سپس استاد به معرفی اقسام وحی می پردازند که ما بدلیل پرهیز از اطناب از بیان آن خودداری می کنیم.(4) اما در باب آشنایی بیشتر با مفهوم تجربه دینی و تفاوت آن با وحی گفتنی است: تجربة ديني، مفهومي است كه از سدة نوزدهم در غرب مطرح شد و از همان زمان در تعريف و تفسير دو واژة «تجربه» و «دين» اختلاف نظر و مشكل پديد آمد. از نظر استاد جوادی آملی دربارة تجربة ديني دو دیدگاه مطرح است:

    يكم؛
    تجربة ديني، تجربه اي عقلي يا معرفتي نيست، بلكه نوعي احساس است كه از حد تمايزات مفهومي فراتر مي رود و نيز نوعي تبيين مافوق طبيعي بوده كه مستلزم تأملات فلسفي و كلامي است.(شلایرماخر از چنین دیدگاهی دفاع می کرد.)

    دوّم: تجربة ديني، تجربه اي مبتني بر ادراك حسّي بوده، محصول استدلال هاي عقلي نيست و تأملات فلسفي و كلامي ندارد بنابراين تجربه اي ايماني است.(5) ویلیام آلستُن از مدافعان این دیدگاه بود وی معتقد است: چنانکه در تجربه حسی سه جزء وجود دارد: شخص تجربه کننده؛ تجربه شونده؛ پدیدار. در تجربه دینی نیز همین سه جزء مطرح است.

    البته می توان دیدگاه سومی را نیز بدان افزود: تجربه ی دینی تجربه ای است که تجربه کننده آن را دینی بداند؛ یعنی از انجا که این تجربه بر اساس امور طبیعی برای او قابل تبیین نیست، او برای تبیین آن به امور فراطبیعی استناد کند. این تجربه در چارچوب فرهنگی که تجربه کننده در آن رشد کرده است تحقق می یابد. مثلاً بودایی براساس فرهنگ خود و مسلمان و مسیحی و یهودی هر کدام بر اساس فرهنگ خود. از جمله طرفداران این دیدگاه می توان به اِستوِن کتز و وِین پراودفوت اشاره نمود.(6)

    نظر حضرت استاد در تبيين شاخص و تفاوت تجربة ديني و وحي با استفاده از آيات نورانی قرآن چنين است: «اگر دين را حقيقتي بدانيم كه از راههاي اثبات شده و به وسيلة پيامبران و سفيران الهي و مشاهدات آنان بدست مي آيد: «ان الدّين عندالله الاسلام،(7) بدرستي كه دين نزد خداوند اسلام است» ديگر نمي توان آنچه را که از غير اين طريق بدست مي آيد، دين ناميد. (چه يافته ها از عالم مثال متصّل باشد، همچون روياهاي صادق و صالح و چه منفصل باشد، چنانكه مرتاضان، هندوان و بوداييان، مدعي آنند و يا ماركسيسم، اومانيسم، گاوپرستان و بت پرستان از آن دم مي زنند.» در ادامه، در خصوص مشاهدات و وصايای پيامبران الهی چنين مي نگارد: «آنچه را پيامبران بنام وحي ادراك مي كنند، قطعاً نيازي به تكرار و پشتوانة برهان عقلي يا سند معتبر نقلي ندارد زيرا عميق ترين مسايل متافيزيك و پيچيده ترين مسائل فيزيكي را به روشني نور و زلالي آب باران مي بينند و اگر كساني آنرا تجربة ديني مي نامند، در نامگذاري سخني نيست، چرا كه اينگونه اسماء توقيفي نيست.»(8)

    در پایان، حضرت استاد نظر خویش را دربارة تجربة غير معصومان چنين مي نگارد: «تجربة كساني كه پيامبر يا پيشواي معصوم نيستند، اعم از كشف و شهود، رؤيا، احساس امر متصل يا منفصل از نفس و بدن (نه همچون خواب و حالات مناميّه)، همگي نيازمند عرضه به ميزان است تا صحت و سقم آن ها آشكار و ارزش و قيمت آن پديدار شود، همانگونه كه روايات را بايد بر قرآن كريم و سنت قطعي و بر اخبار متواتر عرضه كرد.(9) از این تقسیم بندی و نظر استاد متأله بدست می آید که چه تجربه دینی را در دسته بندی زیرمجموعه مصادیق وحی بدانیم و چه وحی را نوعی تجربه بدانیم هیچ تفاوتی در اصل مسأله نمی کند و در هیچ صورتی وحی پیامبرانه همان تجربه دینی نیست و دیدگاه "یکی انگاری وحی و تجربه دینی" باطل است زیرا در هر دو صورت سنخ وحی رسالی و معصومانه از سنخ تجربه دینی دیگران، هم از لحاظ بنیان و ماهیت، هم از نظر شکل و محتوا و نیز غایت و هدف، متفاوت است.(10)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ________
    1- ابزارها و راههای معرفت خاصی برای امامان معصوم (ع) وجود دارد همچون الهام و تحدیث و معنای خاصی از انها مراد است. ر.ک: الاصول من الکافی، کتاب الحجة.
    2- حسین زاده، محمد، مبانی معرفت دینی، ص42 – 43.
    3- جوادی آملی، عبدالله، وحی و نبوت در قرآن، ص 54 و 53، نشر اسراء قم.
    4- همان، ص 75 - 79.
    5- به نقل از همان منبع، ص 84- 82.
    6- برای مطالعه بیشتر ر.ک: مبانی معرفت دینی، محمد حسین زاده، صص 51 – 53، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    7- آل عمران/ آية 19.
    8- وحي و نبوت در قرآن، پيشين، ص 90 و 89.
    9- همان،ص95.
    10- اقتباس از مقاله وحی و تجربه دینی از منظر علامه جوادی آملی، محمد صادق ف (مشکور)، تحت نظر استاد نصیری.

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۵/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۵:۵۷
    بنام حضرت دوست عقاید دکتر سروش و نقد آنها

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    اشاره




    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    و یا لینک و نام منابعی که به این مطالب پرداخته را برای مطالعه دوستان معرفی کنید.
    با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و تسلیت وفات اوّلین بانوی مؤمن در تاریخ اسلام؛

    فعلا چون فرصت تلخیص مطالب کتابهای مشار الیه را ندارم لینک دریافتشان را تقدیم می‌کنم:

    نگرشی بر مقاله قبض و بسط تئوریک شریعت، اثر علامه طهرانی (ره) :
    لینک فایل پی دی اف

    اون کتاب خوب «فقه در محک زمانه» هم بنده از پایگاه نورمگز دریافتش کردم اونجا موجوده.


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۳/۱۷, ۱۸:۳۶ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود