صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پرسشی درباره ی علت جنگ بدر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    3
    حضور
    52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7

    اشاره پرسشی درباره ی علت جنگ بدر





    سلام علیکم

    درود خدا بر محمّد و خاندان پاک ایشان
    لطفاً به سخنانی که در پایین نوشته ام توجه کنید:
    «پرسش من درباره ی حوادثی است که باعث جنگ شده نه خود جنگ [بدر] که چرا یکی از پیروان محمّد در حمله ی هفتم یکی از اهالی مکّه را [عمرو بن حضرمی] در یک ماه مقدّس [رجب] کشتند؟
    من فقط می خواهم توجیه اعمال محمّد در این جا را بدانم.

    از شما خواهشمندم که پاسخ بدهید با سپاس.

    ویرایش توسط خاک سرشت : ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۰:۳۲

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست







    پرسشی درباره ی علت جنگ بدر








    کارشناس بحث: استاد عماد

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 20 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10545



    برای پاسخ به این سوال توجه به چند نکته ضروری است

    نکته اول: همان طور که به قول شما اینگونه مسائل باعث بروز جنگ بدر شد باید دید آیا مسائلی قبلا نیز بین طرفین بوده که باعث بروز این قتل شده است یا نه؟
    قاتل عمرو بن حضرمی واقد بن عبدالله تمیمی است. وی از جمله مسلمانانی است که قبل از دار ارقم(1) مسلمان شده است(2) لذا شاهد گرفتاری های بوده که خود و دیگر مسلمانان در مکه متحمل شده بودند، نیز شاهد مصادره اموال مسلمانان مهاجر به مدینه توسط امثال عمرو بن حضرمی بوده است

    نکته دوم: پیامبر صلی الله علیه واله وسلم عبدالله بن جحش را با هشت نفر از مهاجران به نزدیکی مکه در منطقه نخیله رفته و علت آن اطلاع از تحرکات قریش بوده است(3) یکی از این افراد همان واقد بن عبدالله بوده است. او اقدام به کشتن عمرو بن حضرمی کرد.

    نکته سوم: کار عبدالله بن جحش و واقد بن عبدالله مورد رضایت پیامبرصلی الله علیه واله وسلم قرار نگرفت و چون در ماه حرام اقدام به این کار کردند و نیز بدون دستور پیامبر کارشان را انجام داده بودند پیامبرصلی الله علیه واله وسلم از پذیرش اموال مصادره ای توسط آنان خودداری کرده و فرمودند من شما را به جنگ در ماه حرام دستور نداده بودم.(4)

    نکته چهارم: مسلمانان کار آنان را مورد انتقاد قرار داده تا جائیکه آیه زیر نازل شد« يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُلْ قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ (بقره217)» ترجمه: از تو درباره جنگ در ماه حرام ( رجب ، شوال ، ذی قعده و ذی حجه ) می پرسند ( چون عده ای از سپاهیان اسلام اشتباها در آن ماه جنگیده بودند ) ، بگو: هر نوع جنگی در آن ( گناهی ) بزرگ است ، ولی هر نوع جلوگیری از راه خدا ( از اسلام آوردن مردم ) ، و کافر شدن به او و ( منع مردم از ) مسجد الحرام ، و بیرون کردن اهلش از آن ، ( گناه این اموری که کفار انجام می دهند ) در نزد خداوند بزرگتر ( از جنگ در ماه حرام ) است ، و فتنه ( شرک و آزار مسلمین ) از کشتار بزرگتر است! و همواره ( مشرکان ) با شما خواهند جنگید تا اگر بتوانند شما را از دینتان بازگردانند ، و هر که از شما از دینش برگردد و در حال کفر بمیرد ، چنین کسانی عمل های نیکشان در دنیا و آخرت تباه می شود ( در دنیا نیز ذکر خیر و دعا و ترحم مردم به واسطه آثار نیکشان تبدیل به عکس می شود ) و آنها اهل آتش اند و در آنجا جاودانند.

    نتیجه:
    بنابر این این عمل نیز بازتاب 13سال ظلمی بود که مشرکین در حق مسلمانان روا داشته بودند و توسط گروهی از مسلمانان آنهم بدونه اجازه پیامبرصلی الله علیه واله وسلم اقدام پذیرفته بود.

    منابع:
    1.اين همان منزلي است که پيامبر (ص ) و مسلمانان نخستين ،در آغاز اسلام پنهاني در آنجا جمع شده ، خدا را عبادت مي کردند دار ارقم نزديک صفا و خارج مسجدالحرام بوده است سپس در آنجا کتابخانه اي ساختند که در سال 1395 هق ويران شد و اکنون جزء ميداني است که روبروي صفا و مروه است
    2. الاستيعاب،ج‏4،ص:1550

    3. سیره بن هشام، ج1، ص254، المغازی ج1، ص16
    4.تاریخ اسلام از منظر قرآن، ص 181

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۳:۱۸ دلیل: اضافه کردن منبع
    پرسشی درباره ی علت جنگ بدر

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 20 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10545



    لازم به تذکر است که خود عبدالله بن جحش که فرمانده آن هشت نفر بوده نیز قبل از خانه ارقم مسلمان شده است و سختی های زیادی را متحل شده که باعث آن مشرکین مکه بوده اند(1)

    فشارهای طاقت فرسای مشرکین باعث شد تا ایشان به همراه برخی از مسلمانان ستمدیده مجبور به مهاجرت به حبشه شوند.(2) و پس از مراجعت به مکه دوباره مجبور به هجرت به مدینه شد.
    لذا اگر کسانی که چنین مظلوم واقع شوند ممکن است به تلافی اینهمه ظلمی که دیده اند دست به اقدامات خودجوش بزنند که گاهی مورد قبول پیامبرصلی الله علیه واله وسلم نیز نبوده است.
    1. الطبقات‏ الكبرى،ج‏3،ص:65
    2. همان، ص66



    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۳:۱۹
    پرسشی درباره ی علت جنگ بدر

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    516
    حضور
    2 روز 21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1161



    منظور از دار ارقم که فرمودید چیست؟
    لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في شَيْ ءٍ(ال عمران 28)نبايد مؤمنان ، كافران را به جاي مؤمنان به دوستي برگزينند پس هر، كه چنين كند او را با خدا رابطه اي نيست (عربستان در تمام معادلات جهانی در جبهه اسرائیل وامریکا هستند برادران اهل سنت تفکر کنید)

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 20 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10545



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم اردکانی نمایش پست ها
    منظور از دار ارقم که فرمودید چیست؟
    منزلي است که پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم و مسلمانان نخستين ،در آغاز اسلام پنهاني در آنجا جمع شده ، خدا را عبادت مي کردند دار ارقم نزديک صفا و خارج مسجدالحرام بوده است(1) و گفته اند بسیاری از تازه مسلمانان در این خانه به اسلام گرویدند.(2)
    از آنجا که تا قبل از مبنا قرار دادن هجرت پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم به عنوان، تاریخ مشخصی نبود پس از هر حادثه بزرگ همان را مبنا قرار می داندند مثلا عام الفیل تا سالها بعد از آن مبنای شناخت وقایع تاریخی بود می گویند حضرت علی علیه السلام در سال سی ام عام الفیل متولد شده است. فلان اتفاق دو سال بعد یا ...
    خانه ارقم نیز به علت مهم بودن در اسلام تا چند سال به عنوان مبنای تاریخی بود می گفتند فلانی یک سال پس از خانه ارقم متولد شده . فلان اتفاق چند سال پس از خانه ارقم بوده است. به دین سبب خانه ارقم معروف شد.
    1.ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، بیروت،‌دار صادر ج۳،ص۲۴۲
    2.ابن حزم، علی، جمهرة انساب العرب، قاهره، ۱۹۸۲م، ص۱۴۳، ابن عبدالبر، یوسف، الاستیعاب، قاهره، ۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م، ج۱، ص۱۳۳

    پرسشی درباره ی علت جنگ بدر

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    516
    حضور
    2 روز 21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1161



    چرا به آن دار ارقم مي گفتند؟
    ارقم كيست؟

    لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في شَيْ ءٍ(ال عمران 28)نبايد مؤمنان ، كافران را به جاي مؤمنان به دوستي برگزينند پس هر، كه چنين كند او را با خدا رابطه اي نيست (عربستان در تمام معادلات جهانی در جبهه اسرائیل وامریکا هستند برادران اهل سنت تفکر کنید)

  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    نکته سوم: کار عبدالله بن جحش و واقد بن عبدالله مورد رضایت پیامبرصلی الله علیه واله وسلم قرار نگرفت و چون در ماه حرام اقدام به این کار کردند و نیز بدون دستور پیامبر کارشان را انجام داده بودند پیامبرصلی الله علیه واله وسلم از پذیرش اموال مصادره ای توسط آنان خودداری کرده و فرمودند من شما را به جنگ در ماه حرام دستور نداده بودم.(4)
    سلام

    اینکه پیامبر از کار ان ناراضی بوده
    ایا کفایت می کند ؟
    و چرا پیامبر اقدام به مجازات قاتل نکرد ؟
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  16. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 20 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10545



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    اینکه پیامبر از کار ان ناراضی بودهایا کفایت می کند؟ و چرا پیامبر اقدام به مجازات قاتل نکرد ؟
    قبلا عرض شد كه مشركين مكه به دليل به شهادت رساندن برخي از مسلمانان، اذيت و آزار طاقت فرساي مسلمانان در طول 13سال و نيز مصادره اموال مسلمانان مهاجر به مكه مستحقق مجازات بودند. عبدالله بن جحش و يارانش نيز ازجمله افراد ستمديده بودند. اعتراض پيامبر صلي الله عليه واله وسلم به اين گروه به دليل قاتل بودن آنان نبود كه بخواهند آنان را قاتلان مشركين را مجازات كنند بلكه اعتراض پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم به دو چيز بود
    يك: او در ماموريت خود از دستور پيامبرصلي الله عليه واله وسلم فراتر عمل كرده بود زيرا پيامبرصلي الله عليه واله وسلم به فرموده بود:«هنگامی که نامۀ مرا خواندی راه خود را پیش گیر و در سرزمین"نخله"بین مکه و طائف فرود آی و در آنجا در کمین کاروان قریش باش و ما را از وضع آنها آگاه ساز»
    اما او و يارانش اقدام به كشتن مشركين كرده بودند. اعتراض پيامبر صلي الله عليه واله وسلم به اين بود كه چرا از دستور من فراتر عمل كرديد

    دو: آنان حرمت ماه حرام را شكسته بودند.

    لذا اعتراض پيامبر صلي الله عليه واله وسلم به اين دو مطلب بود در مطلب اول سخن پيامبر زير پا گذاشته شده است كه مجازاتش دست شخص پيامبر است. در مورد مطلب دوم نيز دستور خدا به رعايت ماه حرام از طرف آنان ناديده گرفته شده بود. لذا پيامبر صلي الله عليه واله وسلم صلاح ديدند كه مجازات آنان همان قبول نكردن اموال مصادره شده توسط آنان باشد. اين مجازات نيز براي آنان گران تمام شد زيرا باز تاب وسیعی در بین مسلمانان داشت که عبد الله و همراهان را سرزنش کردند(2)
    در این هنگام فرشتۀ وحی فرود آمد و آیه نازل شد:
    «از تو دربارۀ جنگ کردن در ماه حرام سؤال می کنند بگو، جنگ در آن گناهی بزرگ است و لکن گناه جلوگیری از راه خدا و کفر ورزیدن به او و هتک احترام مسجد الحرام و اخراج ساکنان آن، نزد خدا بزرگتر است و ایجاد فتنه و جلوگیری از راه خدا و کفر ورزیدن و بیرون راندن مؤمنان از قتل در ماه حرام بدتر است و مشرکان پیوسته با شما می­جنگند تا اگر بتوانند شما را از آیینتان بر گردانند.»(3)

    با نزول این آیات که همراه با تبرئه ضمنی عبد الله و همراهان او بود، قریش عامل فتنه معرفی شدند و گناه آنها بزرگتر از قتل در ماه حرام معرفی شد و جو مسمومی که بر ضد مسلمانان به وجود آمده بود شکست و رسول خدا (ص) اسیران و غنائم را پذیرفت و از طرف قریش شخصی به نزد حضرت آمد تا با دادن فدیه آن دو را آزاد کند و رسول خدا(ص) آن را موکول به آمدن سعد بن ابی وقاص و عتبة بن غزوان کرده فرمود:
    «تا آن دو نیایند ما برای اسیران شما فدیه را قبول نمی کنیم اگر آن دو به دست شما کشته شوند ما نیز این دو را می­کشیم.»
    و پس از آمدن این دو پیامبر(ص) به در خواست نمایندگان قریش اسیران را آزاد کرد و یکی از آن دو اسیر به نام "حکم بن کیسان" مسلمان شد و در مدینه ماند و دیگری به مکه بر گشت(4)



    منابع:
    1.ابن هشام ، زندگانی محمد (ص) پیامبر اسلام؛ترجمۀ، سید هاشم رسولی محلاتی، تهران ، انتشارات کتابچی، چاپ پنجم، 1379، 1 / 398
    2. همان صفحه4003.
    3.بقره:217.
    4. واقدی، محمد بن عمر؛ مغازی تاریخ جنگهای پیامبر(ص)، ترجمۀ، محمود مهدوی دامغانی، تهران ، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، 1369 ،ص 13. و ابن هشام همان،‌ص 401


    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۵/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۸:۱۹
    پرسشی درباره ی علت جنگ بدر

  17. صلوات ها 2


  18. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 20 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10545



    با نزول اين آيه جرم آنان نسبت به مطلب دوم منتفي شد زيرا به نوعي عدم جنگ در ماه حرام توسط آيه استثنا خورد و عمل آنان مورد تاييد قرار گرفت. مطلب اول نيز به شخص پيامبر صلي الله عليه واله وسلم بر مي گشت كه ايشان نيز گذشت كردند.

    نبايد انتظار داشته باشيم پيامبرصلي الله عليه واله وسلم در مورد اين گروه مجازات در حد قصاص داشته باشند زيرا آنان كساني را كشتند كه مسحقق مجازات بودند.

    كساني كه سميه و ياسر و برخي ديگر از مسمانان را تحت شكنجه هاي زياد به شهادت رسانده بودند.
    كساني كه بلال، عبدالله بن مسعود، عمار و .... آنقدر شكنجه كرده بودند كه برخي به حبشه و برخي به مدينه فرار كردند.
    كساني كه راه مكه و زيارت خانه خدا را بر روي مسلمانان بسته بودند(مثل آل سعود)
    كساني كه مسلمانان را از خانه هاي شان در مکه بيرون کردند که خداوند اين عمل را که فتنه سازي بدتر از قتل و جنگ دانسته.(1)
    كساني كه حتي پس از اخراج مسلمانان از مكه به مدينه،‌باز ساكت نماندند و به مدينه هجوم آورده و اموال مردم را غارت مي کردند و پيامبر در تعقيب آنها رفت.(2)
    لذا خداوند خطاب به پيامبر مي فرمايند: آنان از شما دست بردار نيستند تا شما از دين خود دست برداشته و دوباره به شرک برگرديد.[3]

    كار عبدالله و همراهانش فقط از آن دو جهت مذموم بود كه با نزول آيه ذمش نيز بر داشته شد و در نهايت کار آنان مورد تأييد خداوند واقع شد و هيچ ايرادي بر آن وارد نيست، چون بر اساس آيات قرآن مسبب اصلي اين قضايا مشرکين مکه بودند.

    1. بقره،‌آيه215
    2. ابن کثير، البدايه و النهايه، بيروت، دارالفکر، 1407ق، ج3، ص242.
    3. بقره، آيه 217.



    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۵/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۸:۳۴
    پرسشی درباره ی علت جنگ بدر

  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود