صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی برخی احادیث و حکمت آنها

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349

    بررسی برخی احادیث و حکمت آنها




    با عرض سلام و خسته نباشید
    حدودا دو سالی میشه که با خوندن چند جمله ، حس بدی(نچندان خوب) نسبت به حضرت فاطمه(س) پیدا کردم
    جمله این بود:

    اگر به آنچه ما امر می‌کنیم عمل کنید و از آنچه تو را نهی می‌کنیم پرهیز کنی از شیعیان ما هستی و الا خیر.

    من به علائم نگارشی و لحن جملات در متن هایی که میخونم، اهمیت زیادی میدم
    فکر کنم اولین بار که خوندمش خیلی ناراحت شدم چون انگار یه ناامیدی کامل تو حرفشون بود

    خب امام من، پیامبر من؛ به خیلی چیز ها امر میکنند، بنظرم نمیشه یکی دوروزه همه ی اوامرشون رو اجرا کرد؛ و من تا سالی که بگی نگی بتونم بگم شیعه هستم باید ترس و عذاب وجدان رو داشته باشم؟!؟

    یا جمله پایین از امام علی (ع):
    زن و زندگی, همه اش دردسر است و زحمت بارتر اینکه, چاره ای از او نیست.
    و یادم میاد در حدیث دیگه ای هم خونده بودم که امام گفته بودند عقل زن ها کامل نیست یا همچین چیزی

    اینطور نبوده که حدیثی از معصومین نخونده باشم اما برخی احادیث حضرت فاطمه و امام علی (ع) برای من لحن تندی داره.
    هنوزم که هنوزه نتونستم اون مهر و محبتی رو که نسبت به پیامبرم(ص) و(اکثر) ائمه(ع) دارم ، نسبت به این دو بزرگوار داشته باشم.
    نمی تونم این جور جملات رو تو ذهنم نگه دارم و معتقد باشم که امامم و بانو، انسان های مهربان و عادلی بودند(هستند).
    حالا ممنون میشم صحت حدیث بالا رو یه بررسی بکنید و یکم برام بازشون کنید که شاید این حس بد من از بین رفت.

    ویرایش توسط .me and God : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۳:۱۱
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست







    بررسی برخی احادیث و حکمت آنها








    کارشناس بحث: استاد آلاء

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام و ارادت محضر شما دوست فهیم و گرامی ؛

    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    برای من لحن تندی داره
    هنوزم که هنوزه نتونستم اون مهر و محبتی رو که نسبت به پیامبرم(ص) و(اکثر) ائمه(ع) دارم ، نسبت به این دو بزرگوار داشته باشم
    بسیار خوشحالم که در خدمت شما هستم برای پاسخگویی به این سوال. این شبهه ذهنی شما بسیار به جای و تامل انگیزه و اتفاقا نشان دهنده اندیشه ورزی و تعقل و تعمق دقیق شما در اعتقادات و باورهای شماست.

    من اگر اجازه بدهید در چند پست و در ارتباطی فعال و دوسویه با شما و سایر دوستان علاقمند در شرکت در بحث ها در خدمت شما باشم .

    اولین مطلبی که می خواهم در آغاز بحث به آن اشاره کنم یک بحث کلی است و انشاالله در مباحث آتی به سوالات جزئی شما هم خواهم پرداخت.
    دوست گرامی دین ما یک دین متن محور است. به این معنا که مفاهیم و باورهای آن در قالب هست ها و بایدها به دلیل این که ابدی است؛ تنها راه ماندگار نگاه داشتن آن مکتوب بودن آن بوده و از طریق نوشته و نوشتار پیام های این دین به ما رسیده است.
    خب اگر دینی متن محور بود باید برای فهم هرچه بیشتر این دین ؛ تمام نکات و ویژگی هایی را که ممکن است انسان را به فهم بهتری از آن دین رساند در نظر گرفت. سوال شما دقیقا اشاره ای به جا و دقیق به یکی از این نکات بود .
    ببینید آیات نورانی قرآن و یا کلام معصومین علیهم السلام ( احادیث صحیح و قطعی آنها) بیاناتی از 1400 سال پیش آن هم به زبان عربی است. شما امروز یعنی 1400 بعد می خواهید این بیانات را بفهمید، آن هم به زبان فارسی یعنی ترجمه متن، آن هم نه ترجمه دقیق و با اشراف کامل از سوی مترجمین بلکه ترجمه تحت اللفظی .
    شما قطعا برای خودتان پیش آمده که چه در فضای مجازی و چه در قالب پیامک به شکل مکتوب عبارتی را برای کسی فرستادید و بعد احساس کردید فرد اصلا منظور شما را متوجه نشد و یا بد متوجه شد و بعد بلافاصله با تماس تلفنی به شکل شفاهی مساله را از ابهام خارج کردید.
    بسیار مهمه این مساله که ابهام های صورت گرفته برای شما در آیات و روایات را چه طور برطرف کنید با توجه به عدم حضور امام زمانی که بتواند سوال شما را شفاهی پاسخ گو باشد. اینجاست که وظیفه ما سنگین ترمی شود و باید برای فهم سخن مکتوب به قرینه ها و نشان هایی که در خود کلام و یا در بیرون آن است توجه کنیم.
    تمام عواملی که می تواند فهم ما رو از متون دینی ما کامل کند بشناسیم و از موانع فهم درست علاوه بر آَشنایی کامل پرهیز کنیم. پس دوست گرامی ؛ شما در حقیقت در قالب این سوالات به یک مساله مهم توجه کرده اید و آن این است که راه های فهم کامل و بهتر کلام معصومین چیست. در ادامه به بحث های دیگر در این خصوص خواهم پرداخت.انشا الله.

    ویرایش توسط آلاء : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۰:۴۶
    بررسی برخی احادیث و حکمت آنها

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    اگر به آنچه ما امر می‌کنیم عمل کنید و از آنچه تو را نهی می‌کنیم پرهیز کنی از شیعیان ما هستی و الا خیر
    سلام و عرض ادب و تشکر از پاسخ بسیار خوب استاد "آلاء"

    من یک سوال از شما می پرسم ممنون میشوم پاسخ بدهید:

    شما فرزندی دارید و از او میخواهید اطاقش را جمع و جور کند. اما وقتی به خانه برمیگردید می بینید اطاقش را جمع نکرده
    اولین کاری که می کنید چیست؟


    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۸:۴۸

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب و تشکر از پاسخ بسیار خوب استاد "آلاء"

    من یک سوال از شما می پرسم ممنون میشوم پاسخ بدهید:

    شما فرزندی دارید و از او میخواهید اطاقش را جمع و جور کند. اما وقتی به خانه برمیگردید می بینید اطاقش را جمع نکرده
    اولین کاری که می کنید چیست؟


    خب من که هنوز سنم به این قد نمیده که بخوام تصور کنم مادری بعد اومدن به خونه چی میگه
    ولی شاید اول علت رو بپرسه و با یخورده اوقات تلخی بچه رو مجاب به تمیز کردن اتاق کنه تا زمان مشخص

    ویرایش توسط .me and God : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۹:۳۸
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    ولی شاید اول علت رو بپرسه
    احسنت به شما
    عاقلانه ترین کار این است که اول دلیل پرسیده شود
    پس هیچ مادر عاقلی بدون اینکه دلیل کم کاری فرزند را بداند ، او را تنبیه نمی کند

    حالا بپردازیم به حدیث مورد نظر شما:
    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    اگر به آنچه ما امر می‌کنیم عمل کنید و از آنچه تو را نهی می‌کنیم پرهیز کنی از شیعیان ما هستی و الا خیر
    ممکن است افراد زیادی نتوانند تمام آنچه امام خواسته را پیاده کنند. اما در آن دنیا علتش و چگونگیش از آنها پرسیده خواهد شد
    اینطور نیست که همه را با هم بیندازند توی آتش!
    یعضی ها نمی دانستند
    بعضی ها به چگونگی یک موضوع آشنا نبودند
    بعضی ها سعی کردند اما توانشان بیشتر از این نبوده
    و......

    دوباره از همان مثال قبلی استفاده میکنم. این بار مادری را تصور کنید که به خانه می آید و می بیند فرزندش تمام تلاشش را کرده ، اما نهایتاً توانسته نیمی از اطاق را جمع و جور کند. درست است که مادر از فرزندش خواسته بوده که تمام اطاق را جمع کند ، اما همین مقدار را از فرزندش می پذیرد. چرا که می داند این فرزند تمام تلاشش را کرده. در دین هم همینطور است و میزان تلاش است که ملاک است



    اما چرا امام(ع) اینقدر مطلق گفتند؟
    چرا جوری گفتند که آدم فکر میکند جای هیچ اشتباهی ندارد؟


    برای اینکه شیعه یعنی کاملترین انسان و هدف امام(ع) این است که این کاملترین انسان نمره اش 20 باشد ، نه کمتر
    باز هم مثالی میزنم برای شما. معلم به دانش آموزان میگوید
    شاگرد اول کسی است که نمره اش 20 باشد

    خب این حرف معلم به معنای آن نیست که نمرات پایین تر از 20 قبول نمی شوند ، اما خب گر چه قبول میشوند
    ولی شاگرد اول نخواهند بود
    حالا اگر شما شاگرد اولی را معادل شیعه بودن بگیرید ، نتیجه این میشود که
    شخصیت یک شیعه این است که تمام باید و نباید های دین را انجام دهد
    اگر توانست ، که نمره اش 20 خواهد بود و اگر بالای 10 بود ، قبول میشود اما نه به عنوان شاگرد اول



    این بار شاید حالا این سوال برایتان پیش بیاید که خب شاگرد اول شدن خیلی سخت است و کار هر کسی نیست
    میخواهید چند نفر شاگرد اول برایتان مثال بزنم که معصوم هم نبودند؟

    حضرت زینب(س)
    حضرت عباس(ع)
    حضرت علی اکبر(ع)
    سلمان فارسی
    و........

    آنها کاملترین شیعیان هستند. حالا اگر کسی توانست به مقام آنها برسد که میشود شیعهء کامل (با نمره 20)
    اگر هم کسی نتوانست ، لااقل باید تلاش کند نمرهء قبولی بگیرد


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    باز هم مثالی میزنم برای شما. معلم به دانش آموزان میگوید شاگرد اول کسی است که نمره اش 20 باشد
    خیر
    حتی معلم ها هم در مواقع خاص بچه های 19 به بالا رو میگن شاگرد اول(وقتی درس ها خیلی سنگین میشه)
    و تا اونجایی که میدونم معلمای با انصاف و با محبت اینچنین قطعی قضاوت و حکم نمی کنند
    خوب میشد در ادامه حدیث میگفتند که ممکن است اگر کسی تلاشش را بکند بتواند مقام شیعه را داشته باشد در صورتی که تماما ریز و درشت دستورات ائمه(ع)رعایت نکرده باشد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    آنها کاملترین شیعیان هستند. حالا اگر کسی توانست به مقام آنها برسد که میشود شیعهء کامل (با نمره 20)
    اگر هم کسی نتوانست ، لااقل باید تلاش کند نمرهء قبولی بگیرد
    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    حضرت زینب(س)
    حضرت عباس(ع)
    حضرت علی اکبر(ع)
    سلمان فارسی
    و........

    آنها کاملترین شیعیان هستند. حالا اگر کسی توانست به مقام آنها برسد که میشود شیعهء کامل (با نمره 20)
    اگر هم کسی نتوانست ، لااقل باید تلاش کند نمرهء قبولی بگیرد
    اینها که همه اطرافشون رو معصومین گرفته بودند خب احتمال بیشتری داشت تا شیعه کامل بحساب بیان
    پس الان که هیچ امام معصومی در دسترس نیست من چه کنم که نمی تونم به منابع کاملا کاملا درست دسترسی داشته باشم ،وقتی هیچ الگویی کنارم ندارم در صورتی که اون بزرگواران خانوادتا الگو بودند

    ویرایش توسط .me and God : ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ در ساعت ۰۹:۵۱
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    خیر
    حتی معلم ها هم در مواقع خاص بچه های 19 به بالا رو میگن شاگرد اول(وقتی درس ها خیلی سنگین میشه)
    و تا اونجایی که میدونم معلمای با انصاف و با محبت اینچنین قطعی قضاوت و حکم نمی کنند
    خواهر گرامي من فقط مثال زدم و مثال فقط براي نزديك شدن معنا به ذهن مخاطب است
    منظورم از نمره 20 ، اين بود كه شاگرد اول شدن نمرهء بالايي ميطلبد
    حالا شما 19 و حتي 18 را هم مي توانيد جزء بهترين نمرات در نظر بگيريد
    به هرحال منظورم اين است كه براي شيعهء واقعي بودن يك سقفي وجود دارد

    ضمن اينكه شما هم حتماً اعتقاد داريد به اين آيه قرآن:
    فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ

    به نظر شما اگر قرار باشد به كسي كه نمرهء 19 گرفته ، به اندازهء كسي كه نمرهء 20 گرفته پاداش داده شود ، آيا اين كار ، ظلم در حق آن كسي كه 20 گرفته نيست؟





    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    میشد در ادامه حدیث میگفتند که ممکن است اگر کسی تلاشش را بکند بتواند مقام شیعه را داشته باشد در صورتی که تماما ریز و درشت دستورات ائمه(ع)رعایت نکرده باشد
    شما بايد حرف بنده را در كنار صحبت كارشناس محترم بخوانيد تا پاسخ كامل را دريافت كنيد
    ايشان به نكتهء مهمي اشاره كردند. ببينيد خواهر گرامي:
    نقل قول نوشته اصلی توسط آلاء نمایش پست ها
    آیات نورانی قرآن و یا کلام معصومین علیهم السلام ( احادیث صحیح و قطعی آنها) بیاناتی از 1400 سال پیش آن هم به زبان عربی است. شما امروز یعنی 1400 بعد می خواهید این بیانات را بفهمید، آن هم به زبان فارسی یعنی ترجمه متن، آن هم نه ترجمه دقیق و با اشراف کامل از سوی مترجمین بلکه ترجمه تحت اللفظی

    پس شما ابتدا بايد متن عربي را ببينيد ، آن را دقيق ترجمه كنيد و مفهوم آن را بخوبي درك كنيد
    آن وقت نتيجه گيري كنيد كه آيا در كلام معصوم(ع) بخش مورد نظر شما بيان شده است يا خير
    براي نمونه به آيه زير دقت بفرمائيد

    سوره بقره آيه 34:
    وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
    و زماني كه به فرشتگان گفتيم به آدم سجده كنيد پس همگي سجده كردند بجز ابليس كه سرپيچي كرد و تكبر ورزيد ، و او از كافران
    بود


    ترجمهء بالا ترجمهء درست آيه است. حالا ببينيد با كمال تعجب در برخي ترجمه ها اين آيه به غلط ترجمه شده:


    ترجمهء انصاريان = ................ و از كافران شد
    ترجمهء بهرام پور = ............... و از كافران گرديد
    ترجمهء خرمشاهي = ........... و از كافران گرديد
    ترجمهء فولادوند = ................ و از كافران شد
    ترجمهء الهي قمشه اي = .... و از كافران گرديد
    ترجمهء مجتبوي = ................ و از كافران گشت
    ترجمهء مكارم شيرازي = ...... و از كافران شد


    تا جايي كه من ديدم فقط در 2 يا 3 ترجمه ، "كانَ" به درستي ترجمه شده است
    نكتهء مهم اين است كه تفاوت "بود" و "شد" فقط تفاوت يك كلمه نيست بلكه كلاً تفسير آيه را تغيير خواهد داد


    وقتي بگوئيم ابليس از كافران
    "شد" ، يعني تا آن لحظه كاملاً مومن بوده ولي در همان لحظه كه خدا از او خواست سجده كند ، كافر شده است
    اما وقتي بگوئيم ابليس از كافران
    "بود" ، يعني ابليس قبلاً هم كافر بوده اما آن را بروز نمي داده

    خب خواهر گرامي ، وقتي يك كلمهء ساده مثل "كانَ" اينطور ترجمه ميشود ، ديگر خودتان قضاوت كنيد براي كلماتي كه معاني مختلف دارند چگونه خواهد بود
    آن هم زبان عربي كه هر كلمه اي بار معنايي خودش را دارد و آن هم كلام معصومين(ع) كه هر كلمهء آن ميتواند حاوي اعجازي باشد





    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    اینها که همه اطرافشون رو معصومین گرفته بودند خب احتمال بیشتری داشت تا شیعه کامل بحساب بیان. پس الان که هیچ امام معصومی در دسترس نیست من چه کنم که نمی تونم به منابع کاملا کاملا درست دسترسی داشته باشم ،وقتی هیچ الگویی کنارم ندارم در صورتی که اون بزرگواران خانوادتا الگو بودند
    من هم براي همين در پست قبل به شما گفتم كه ابتدا علت را از شما جويا خواهند شد (مثال مادر و فرزند)
    اتفاقاً يكي از مواردي كه به آن توجه ميشود همين است كه شما فرموديد. مثلاً نمرهء 15 يك شيعهء امروزي برابر با نمرهء 19 شيعيان زمان معصومين(ع) خواد بود. (نمره ها را مثالي عرض ميكنم نه دقيق)

    خب به چه دليل؟

    1 - چون آنها معصوم را مستقيماً ديدند و شناختند ، بعد پيروي كردند. اما شيعيان امروز نديده دارند معصومين(ع) را پيروي ميكنند و نديده ايمان آوردند

    2 - همان دليلي كه فرموديد. آنها به معصوم دسترسي داشتند و ميتوانستند از آنها سوال كنند و رفتارشان را الگو قرار بدهند. اما اين امكان براي شيعيان امروزي وجود ندارد


    پس اين فرمايش شما هم در نظر گرفته ميشود

    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۱:۲۲

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام و احترام خدمت دوستان فعال در بحث حاضر و سایر دوستان؛

    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    خوب میشد در ادامه حدیث میگفتند که ممکن است اگر کسی تلاشش را بکند بتواند مقام شیعه را داشته باشد در صورتی که تماما ریز و درشت دستورات ائمه(ع)رعایت نکرده باشد.
    من با اجازه دوستان یک نکته ای رو به دوست محترمان عرض کنم ؛ گرچه ادامه بحث اول من در ادامه خواهد بود انشا الله؛

    دوست عزیز و گرامی ؛ ببینید سوال شما به جاست و درست . اما این در صورتی هست که مثلا ما یک قطعه از یک پازل را برداریم و بگوییم چرا این خط رو کشیدند روی این کاغذ ؟ اصلا چرا این کاغذ خودش این شکلیه ؟ چرا صاف نیست؟ چرا انهاء دارد ؟؟؟؟؟
    و چراهای دیگر. اما وقتی همان قطعه پازل را در میان هزاران یا تعدادی قطعه دیگر به هم وصل کنیم تازه متوجه می شویم که نه اتفاقا هم سایز و هم شکل و هم طرح روی آن قطعه حساب شده بوده است.
    اما در بحث ما شباهتی است بین کلمات معصومین و آیات قرآن و پازل شریعت. ( در پست قبلی خدمتتان گفتم ، دین ما، دینی متن محور است و منظورم از پازل با حفظ احترام و وقداست متون دینی قرآن و روایات معصومین است)
    اما چطور؟

    در حدیث پیامبر اگرم صلی الله علیه وآله که اتفاقا یکی از صحیح ترین احادیث هم هست؛ ایشان می فرمایند :« انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» . بر اساس این حدیث و شمار زیادی دیگر از روایات و اتفاقا خود آیات قرآن که بیان می دارد: ای پیامبر تو معلم هستی و شان تو این است که به مردم مضامین این کتاب را تعلیم دهی؛ بخشی از مفاهیم دینی که بخش اصلی و ساختار اصلی شریعت دین اسلام را تشکیل می دهد ؛ آیات قرآن است . اما به دلیل این که مسائل و امور مردم بسیار زیاده ؛ قرآن کلیات مسائل را بیان کرده و تشریح و تبیین جزئیات را به بیان پیامبر و معصومین واگذار نموده است.
    در قرآن کریم این مفهوم – به قدر توان و طاقت هر کس از او انتظار داشتن و مورد مواخذه قرار ندادن کسی که نمی توانسته واقعا کاری را درست انجام دهد - یکی از کلی ترین اصول دعوت اسلام است: « لا یکلف الله نفسا الا وسعها» ؛ « لیس الانسان الا ما سعی» و .....
    بنابراین بر مبنای همان تشبیه صورت گرفته با پازل؛ آن موردی که شما مورد سوالتان است که چرا در کلام حضرت بیان نشده است ؛ علتش این است که ایشان در جای دیگر- یعنی در قرآن کریم- مساله را بیان شده دیده اند و قطعا در نظر داشته اند که شیعه ای که می خواهد به بیانات معصومین عمل کند باید قرآن را با روایات دوشا دوش هم و در کنار هم ببیند . اصول کلی که در قرآن آمده همیشه جاری است و سر جای خودش هست. و بیانات معصومین در واقع با فرض همان اصول کلی بیان شده است و به این دلیل این قیدها و یا جملات تکمیلی را در بیانات ائمه کمتر می بینیم در حالی که در برخی از موارد به آن اشاره هم داشته اند .

    موفق باشید

    ویرایش توسط آلاء : ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۱:۲۸
    بررسی برخی احادیث و حکمت آنها

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    به نظر شما اگر قرار باشد به كسي كه نمرهء 19 گرفته ، به اندازهء كسي كه نمرهء 20 گرفته پاداش داده شود ، آيا اين كار ، ظلم در حق آن كسي كه 20 گرفته نيست؟
    من میگم همیشه یه جا هست
    یه استثنا
    و چون وجود این استثنا رو تو حدیث پیدا نکردم ناراحتم
    نمیدونم چرا هر چی فکر میکنم برام قابل هضم نیست خصوصا قسمت والا خیر!


    نقل قول نوشته اصلی توسط آلاء نمایش پست ها
    علتش این است که ایشان در جای دیگر- یعنی در قرآن کریم- مساله را بیان شده دیده اند و قطعا در نظر داشته اند که شیعه ای که می خواهد به بیانات معصومین عمل کند باید قرآن را با روایات دوشا دوش هم و در کنار هم ببیند . اصول کلی که در قرآن آمده همیشه جاری است و سر جای خودش هست. و بیانات معصومین در واقع با فرض همان اصول کلی بیان شده است و به این دلیل این قیدها و یا جملات تکمیلی را در بیانات ائمه کمتر می بینیم در حالی که در برخی از موارد به آن اشاره هم داشته اند .
    راستش،(متاسفانه) حرفاتون رو نمی تونم بخوبی درک کنم
    در هر حال، فقط امیدوارم توضیحات بیشتری از خود حدیث بهم بدید

    ویرایش توسط .me and God : ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۳:۰۴
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۳:۰۷ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود