جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وظیفه دقیق یک بانو در شوهرداری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    علاقه
    قرآن ، عاشقی...
    نوشته
    159
    حضور
    47 روز 4 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    502

    پاسخ وظیفه دقیق یک بانو در شوهرداری




    سلام و خداقوت <br>
    سوالم در مورد منظور دقیق و تفسیر یک حدیث هست که از پیامبرگرامی است.<br>
    اینکه روایت شده یک خانوم هرصبح و شام خودش را به شوهر عرضه بدارد............دقیقا منظور چی هست؟ <br>
    منظور این هست که همسر این آمادگی هر صبح و شام رو داشته باشه در روابط زناشویی و به شوهر خود هم نشون بده که این آمادگی رو داره؟<br>
    یا آمادگی رو داشته باشه و بروز نده از جانب خودش و منتظر شوهر باشه؟<br>
    اگر در گدشت زمان شوهر این آمادگی همیشگی رو در همسرش ببینه ذاتاخوشحال میشه یا فکر دیگه ای میکنه؟<br>
    خواهشا تفسیر دقیق این حدیث رو بفرمایین.باتشکر از خدمت رسانی های خوبتون.
    ای دل مباش یکدم خالی زعشق و مستی
    وانگه بروکه رستی از نیستی و هستی
    گرجان به تن ببینی مشغول کار اوشو
    هر قبله ای که بینی بهتر زخودپرستی

    تا فضل وعقل بینی بی معرفت نشینی
    یک نکته ات بگویم
    خود را مبین که رستی


  2. صلوات ها 7


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    22,325
    حضور
    202 روز 2 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    61324



    با نام و یاد دوست







    وظیفه دقیق یک بانو در شوهرداری








    کارشناس بحث: استاد مجید

  4. صلوات ها 4


  5. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,163
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8971



    نقل قول نوشته اصلی توسط آسمان بهشت نمایش پست ها
    سلام و خداقوت <br>
    نقل قول نوشته اصلی توسط آسمان بهشت نمایش پست ها
    سوالم در مورد منظور دقیق و تفسیر یک حدیث هست که از پیامبرگرامی است.<br>
    اینکه روایت شده یک خانوم هرصبح و شام خودش را به شوهر عرضه بدارد............دقیقا منظور چی هست؟ <br>
    منظور این هست که همسر این آمادگی هر صبح و شام رو داشته باشه در روابط زناشویی و به شوهر خود هم نشون بده که این آمادگی رو داره؟<br>
    یا آمادگی رو داشته باشه و بروز نده از جانب خودش و منتظر شوهر باشه؟<br>
    اگر در گدشت زمان شوهر این آمادگی همیشگی رو در همسرش ببینه ذاتاخوشحال میشه یا فکر دیگه ای میکنه؟<br>
    خواهشا تفسیر دقیق این حدیث رو بفرمایین.باتشکر از خدمت رسانی های خوبتون.

    با صلوات بر محمد و آل محمد
    سلام علیکم و رحمت الله
    پرسش گر گرامی روایتی که بیان فرمودید:« 25354- 5- «2» الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ أَنْ تَنَامَ حَتَّى تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَى زَوْجِهَا تَخْلَعَ ثِيَابَهَا وَ تَدْخُلَ مَعَهُ فِي لِحَافِهِ فَتُلْزِقَ جِلْدَهَا بِجِلْدِهِ فَإِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ فَقَدْ عَرَضَتْ نَفْسَهَا؛ هيچ زنى نبايد بخوابد تا خود را به شوهر عرضه كند، و مراد از عرضه داشتن اينست كه لباس را در آورد و بزير لحاف شوهر برود، و به او بچسبد.» (وسائل الشيعة ؛ ج‏20 ؛ ص176؛ مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى ؛ ج‏1 ؛ ص455)
    در فرهنگ اسلام سه عنصر کرامت زن، مصلحت خانواده و سلامت جامعه که پرده از فلسفه بسیاری از احکام بر می‌دارد عمده‌ترین مقصد است و وظایف زوجین درست در راستای این اهداف شکل می‌گیرد. پس هر گونه استفاده ابزاری و بهره وری جنسی از او خارج حریم خانواده شدیدا نفی می‌گردد، لیکن در محدوده خانواده ارتباط و التذاذ زن و مرد از یکدیگر را در کاملترین صورت آن، مجاز می‌شمارد.
    اینجاست که روشن می شود مراد از تمکین و حصول رضایت همسر، صرف قرار دادن زن تحت اعمال غریزه جنسی مرد نیست بلکه این تمکین:
    اولاً: خشوع در مقابل حکم کردگار حکیم؛
    ثانیاً: عشق ورزی بی شائبه و پایبندی به قداست خانواده و ایجاد اعتماد و ارج نهادن به شخصیت خود و همسر؛
    ثالثاً: محکم ساختن میثاق ازدواج و تعهد نسبت به پیمانی ملکوتی، و انجام رسالت زن در برابر هستی است.
    به هر تقدیر مراد این است با تمسک به ظرافت های خاص رفتاری شوهر را به سوی خود جلب و متمایل سازد به گونه‌ای که او بهره‌مندی لازم را داشته باشد.
    محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام نقل می کند: «بانو نباید شوهر را [از تمکین خاص] منع نماید اگر چه بر مرکب سوار باشد. سوار بر مرکب بودن موضوعیت خاص ندارد بلکه یکی از مصادیقی است که به واسطه کارهای روزمره زن ممکن است بدان بپردازد. یا این‌که در راه سفر باشد.»
    جابر بن عبداللّه انصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که فرمود: «بدترین زنان کسی است که در خلوت شوهر منع می‌کند همسر را از بهره مندی .»
    امام باقر علیه السلام فرمود: «بهترین زنان کسی است که چون خلوت می‌کند با شوهر لباس حیا را در کنار همسر بر می‌کند.»
    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «بهترین بانو کسی است که عفیف است در مقابل دیگران و نسبت به شوهر انقیاد در ارضای تمایل جنسی دارد.»
    تمکین درلغت
    معنای تمکین: تمکین لغتی است عربی و مصدر متعدی به معنای: پذیرفتن، قبول کردن، دست دادن، پابرجا کردن، نیرو دادن، قدرت دادن، احترام، اطاعت کردن، توانایی.
    مجمع البحرین می گوید: «فلان عند السلطان یعنی در نزد سلطان بلند مرتبه شد.» مفردات راغب می نویسد: «مکین به معنای متمکن و صاحب قدر و منزلت.» آنچه از این معانی بدست می آید این است که تمکین اگر چه به ظاهر اطاعت شوهر است لیکن، در واقع، به معنی بالایی و بزرگی و برتری است و وقتی ما به نوع وظیفه در تمکین و حدودی که کردگار حکیم برای آن معین نموده توجه می‌کنیم می‌بینیم این همان تمکین حکم خداست که در سایه آن عزت، بزرگی و کرامت انسانی است و این همان ارزشمندی زن در نزد پروردگار و در نزد شوهر و در نزد مردم است که از متن بسیاری از روایات هم همین معنا بدست می آید مثلاً در بسیاری از متون روایی نسبت به صفات ناپسند زن این عبارت به چشم می خورد «الذّلیلة فی اهلها العزیزة مع بعلها» یعنی در برابر دیگران زبونی و خضوع بیجا بکار بردن و در نزد شوهر گردن کشی کردن و انعطاف نداشتن؛ که این گونه کلمات مبین این است که انقیاد صحیح زن نسبت به رسالت خویش در خانواده، عزت و بزرگی او را در همه جا به دنبال دارد. لذا قرآن کریم می فرماید: «فالصالحات قانتات حافظات للغیب....» اولین نشانه ارزشمندی زنان شایسته و با کرامت التزام عملی آنان در پذیرش حکم خدا نسبت به رسالت همسری است. و نکته دیگری که در اینجا مورد توجه است اینکه تمکین و اطاعت در مقابل شوهر فقط در راستای حکم خدا بر زن لازم است، نه الزام و پذیرش هر حکم غیرمنطقی و غیر معقول و هر خواسته‌ای که برخاسته از تمایلات یا بر پایه تحمیل و زور یا سنتی مخالف حکم الهی باشد .
    اقسام تمکین: از آیات و روایات و متون اسلامی برمی آید که تمکین در دو بخش عام و خاص مطرح است و آن پذیرش حق استمتاع زوجین و بهره وری مناسب زوج است. و از آن جهت که اسلام دین اکمل است، در مقام پاسخ گویی به تمامی نیازها تمایلات و جهت دادن به آن بهترین روش ها را ارائه داده، در اینجا هم، نسبت به نوع ارتباط زوجین و همکاری و تعاون دو جنس در بکارگیری جهاز عظیم تولید نسل بهترین دستورات بهداشتی، اخلاقی روانی را عرضه داشته است و هر یک از طرفین را به پذیرش و تعهد نسبت به این نکات دعوت نموده است. و در هیچ عرصه‌ای از زندگی مشترک یاد و ذکر خدا به فراموشی سپرده نشده است.
    تذکر:
    لازم به یادآوری است که در تمکین خاص اگر خانم معذوریت شرعی یا عرفی یا عقلی دارد، مثلاً ایام عادت ماهیانه را طی می کند یا بیماری خاصی که عمل زناشویی را میسور نمی‌سازد و یا خطر یا ضرری را برای زن در بردارد، عذرش کاملاً پذیرفته شده و در این صورت نشوزی تحقق نیافته است.

    وظیفه دقیق یک بانو در شوهرداری

  6. صلوات ها 8


  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    علاقه
    قرآن ، عاشقی...
    نوشته
    159
    حضور
    47 روز 4 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    502



    سپاس از پاسخگویی تون کارشناس محترم

    همان حدیث که اوایل صحبت هاتون گفتین راه را واضح نشان میدهد و تمام.


    ای دل مباش یکدم خالی زعشق و مستی
    وانگه بروکه رستی از نیستی و هستی
    گرجان به تن ببینی مشغول کار اوشو
    هر قبله ای که بینی بهتر زخودپرستی

    تا فضل وعقل بینی بی معرفت نشینی
    یک نکته ات بگویم
    خود را مبین که رستی


  8. صلوات ها 5


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,309
    حضور
    40 روز 14 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3676



    با سلام

    پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند:
    اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَکُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه ؛
    بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.
    (بحارالانوار، ج 103، ص 235)

    پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله وسلم می فرمایند :
    اَطیعى زَوْجَکَ یَکْفِکَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ بِرِّى والِدَیْکَ یَکْثُرْ خَیْرُ بَیْتِکَ؛
    شوهرت را اطاعت کن تا خیر دنیا و آخرت تو را کفایت کند و به پدر و مادرت نیکى کن تا خیر خانه‏ات زیاد شود.
    کنزالعمال، ح 43388.

    امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:
    ایما امراة باتت و زوجها علیها ساخطفی حق ، لم تقبل منها صلوة حتی یرضی عنها؛
    هر زنی که شب بخوابد در حالی که شوهرش به خاطر (مطلب) حقی از وی خشمگین باشد، هیچ نمازی از او قبول نمی شود، مگرآن که شوهرش از اوراضی شود.
    ( فروع کافی ، ج 5، ص 507 )

    پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
    أیّما امرأه ماتت و زوجها عنها راض دخلت الجنّه؛
    هر زنى که بمیرد و شوهرش از او خشنود باشد، به بهشت می رود.
    نهج الفصاحه

    پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
    لو کنت آمرا أحدا أن یسجد لأحد لأمرت النّساء أن یسجدن لأزواجهنّ لما جعل اللَّه لهم علیهنّ من الحقّ؛
    اگر به کسى دستور می دادم کسى را سجده کند به زنان دستور میدادم شوهران خویش را سجده کنند از بس که خدا براى شوهران حق به گردن زنان نهاده است.
    نهج الفصاحه

    امام علی (علیه السلام ) می فرمایند:
    و الحج جهاد کل ضعیف ، و لکل شی ء زکاة و زکاة البدن الصیام ، و جهاد المرأة حسن التبعل؛
    نمازوسیله تقرب و نزدیک شدن هر پارسایی به خداست ، و حج ، جهاد افرادناتوان است .هر چیزی زکات دارد و زکات و پاک کردن بدن ، روزه گرفتن است . جهاد زن هم خوب شوهرداری کردن می باشد.
    ( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1152 )

    پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرمایند :
    کسی که همسر خود را بیازارد، نماز و اعمال نیک او مورد پذیرش الهی قرارنمی گیرد، مگر آن که به کمک او بپردازد و رضایتش را جلب کند، گر چه همیشه روزه دار باشد و البته شوهر نیز دارای همین نوع از عقاب است ، درصورتی که همسر خویش را بیازارد و به او ظلم روا دارد.
    ( وسائل الشیعه ، ج ,14 ص 116 )

    پیامبر خدا (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم) فرمودند:
    ویلٌ لاِمرَأةٍ أغضَبَتْ‏زَوجَها ، وطُوبى لاِمرَأةٍ رَضِیَ عنها زَوجُها .
    واى بر زنى که شوهرش را ناراحت کند و خوشا به حال زنى که شوهرش از او راضى باشد .
    بحار الأنوار : 103 / 246 / 24

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,394
    حضور
    147 روز 21 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19741



    نقل قول نوشته اصلی توسط آسمان بهشت نمایش پست ها
    همان حدیث که اوایل صحبت هاتون گفتین راه را واضح نشان میدهد و تمام
    سلام
    چقدر ارزشمند است كه يك زن اينقدر براي رضايت شوهر ارزش قائل باشد
    و باز چقدر ارزشمند است كه وقتي كلامي از پيامبر(ص) را ميشنود با اين پذيرش برخورد ميكند
    خدا به شما خير دنيا و آخرت بدهد خواهر گرامي



    نقل قول نوشته اصلی توسط آسمان بهشت نمایش پست ها
    منظور این هست که همسر این آمادگی هر صبح و شام رو داشته باشه در روابط زناشویی و به شوهر خود هم نشون بده که این آمادگی رو داره؟
    یا آمادگی رو داشته باشه و بروز نده از جانب خودش و منتظر شوهر باشه؟


    جسارتاً درمورد بخشي از پرسش شما كه نقل قول كردم ، يك نكته به فرمايش استاد اضافه كنم:

    معصومين(ع) در اينگونه توصيه ها يك وجه كلي را در نظر ميگيرند و باقي آن را به تدبير خود افراد واگذار ميكنند
    ممكن است مردي يك حالت رفتاري خاص را از همسرش بپسندد و مرد ديگري حالت ديگري را
    ديگر چگونگي اين عرضه كردن را خود زن بايد با ظرافت هايي كه خدا در اختيارش گذاشته ، كشف و اجرا كند

    متاسفانه كتاب هايي كه در اين زمينه ديده ام اكثراً نسخه اي واحد مي پيچند كه كاملاً اشتباه است!
    براي مثال همانطور كه خودتان هم اشاره كرديد ، ممكن است مردي خوشش بيايد كه زن خودش به سمت او بيايد
    اما مرد ديگري اين عمل زن را بد تفسير كند
    لذا پيچيدن نسخهء واحد براي همه اشتباه است و همانطور كه عرض شد ، كشف تمايلات همسر به عهده قدرت زنانهء خانمهاست


    مرا رازی‌ست اندر دل، به خــون دیده پرورده
    ولیکن با که گویم راز، چون محرم نمی‌بینم...



  12. صلوات ها 6


  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,678
    حضور
    72 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    60
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6496



    سلام و رحمةالله

    حدیثی زیبا و پرمحتوا از رسول خاتم است که می فرماید:

    خَیرُ نِساؤُکُم عَفیفَةُ غَلِمَة

    بهترین زنان، آن است که در مقابل نامحرم، بسیار باحیا و در مقابل همسر، به شدت بی حیا(تحریک کننده) باشد!

    به زبان ساده به بانوان مؤمن می گوید
    جلوی نامحرم، لولو باش، جلوی شوهرت هلو!!!

    اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
    السلام علیک یا علی بن محمد - السلام علیک یا علی النقی الهادی
    اگر به سامره ام اوفتد گذر، سر و جان را -- کنم نثار به گنبدنمای حضرت هادی
    ز دست رفته شکیبم خدا کند که نصیبم -- شود زیارت صحن و سرای حضرت هادی
    ز خاک، عِطر بهشتی، پراکند اگر آید -- نسیمی از طرف سامرای حضرت هادی
    مرا رضایت ابن الرضا خوش است که دانم -- بُود رضای خدا در رضای حضرت هادی
    ----------------

    ...سریال ازدواج مرا در ""اینجا"" بخوانید...
    التماس دعا


  14. صلوات ها 5


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,163
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8971

    جمع بندی




    سوال:
    لطفا این روایت را توضیح دهید«اینکه یک خانوم هرصبح و شام خودش را به شوهر عرضه بدارد...» منظور چیست؟


    پاسخ:
    پرسش‌گر گرامی روایت مطرح شده به قرار ذیل می‌باشد:
    «الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ أَنْ تَنَامَ حَتَّى تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَى زَوْجِهَا تَخْلَعَ ثِيَابَهَا وَ تَدْخُلَ مَعَهُ فِي لِحَافِهِ فَتُلْزِقَ جِلْدَهَا بِجِلْدِهِ فَإِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ فَقَدْ عَرَضَتْ نَفْسَهَا؛
    هيچ زنى نبايد بخوابد تا خود را به شوهر عرضه كند، و مراد از عرضه داشتن اينست كه لباس را در آورد و بزير لحاف شوهر برود، و به او بچسبد.»(1)
    در فرهنگ اسلام سه عنصر کرامت زن، مصلحت خانواده و سلامت جامعه که پرده از فلسفه بسیاری از احکام بر می‌دارد عمده‌ترین مقصد است و وظایف زوجین درست در راستای این اهداف شکل می‌گیرد. پس هر گونه استفاده ابزاری و بهره وری جنسی از او خارج حریم خانواده شدیدا نفی می‌گردد، لیکن در محدوده خانواده ارتباط و التذاذ زن و مرد از یکدیگر را در کاملترین صورت آن، مجاز می‌شمارد.

    اینجاست که روشن می‌شود مراد از تمکین و حصول رضایت همسر، صرف قرار دادن زن تحت اعمال غریزه جنسی مرد نیست بلکه این تمکین:
    اولاً: خشوع در مقابل حکم کردگار حکیم؛
    ثانیاً: عشق ورزی بی شائبه و پایبندی به قداست خانواده و ایجاد اعتماد و ارج نهادن به شخصیت خود و همسر؛
    ثالثاً: محکم ساختن میثاق ازدواج و تعهد نسبت به پیمانی ملکوتی، و انجام رسالت زن در برابر هستی است.
    به هر تقدیر مراد این است با تمسک به ظرافت های خاص رفتاری شوهر را به سوی خود جلب و متمایل سازد به گونه‌ای که او بهره‌مندی لازم را داشته باشد.

    محمد بن مسلم از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند: «بانو نباید شوهر را [از تمکین خاص] منع نماید اگر چه بر مرکب سوار باشد.»(2) سوار بر مرکب بودن موضوعیت خاص ندارد بلکه یکی از مصادیقی است که به واسطه کارهای روزمره زن ممکن است بدان بپردازد. یا این‌که در راه سفر باشد.
    جابر بن عبداللّه انصاری از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می‌کند که فرمود: «بدترین زنان کسی است که در خلوت شوهر منع می‌کند همسر را از بهره مندی .»(3)
    امام باقر (علیه السلام) فرمود: «بهترین زنان کسی است که چون خلوت می‌کند با شوهر لباس حیا را در کنار همسر بر می‌کند.»(4)
    رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «بهترین بانو کسی است که عفیف است در مقابل دیگران و نسبت به شوهر انقیاد در ارضای تمایل جنسی دارد.»

    تمکین درلغت
    معنای تمکین: تمکین لغتی است عربی و مصدر متعدی به معنای: پذیرفتن، قبول کردن، دست دادن، پابرجا کردن، نیرو دادن، قدرت دادن، احترام، اطاعت کردن، توانایی.
    مجمع البحرین می گوید: «فلان عند السلطان یعنی در نزد سلطان بلند مرتبه شد.» مفردات راغب می نویسد: «مکین به معنای متمکن و صاحب قدر و منزلت.» آنچه از این معانی بدست می آید این است که تمکین اگر چه به ظاهر اطاعت شوهر است
    لیکن، در واقع، به معنی بالایی و بزرگی و برتری است و وقتی ما به نوع وظیفه در تمکین و حدودی که کردگار حکیم برای آن معین نموده توجه می‌کنیم می‌بینیم این همان تمکین حکم خداست که در سایه آن عزت، بزرگی و کرامت انسانی است و این همان ارزشمندی زن در نزد پروردگار و در نزد شوهر و در نزد مردم است که از متن بسیاری از روایات هم همین معنا بدست می آید

    مثلاً در بسیاری از متون روایی نسبت به صفات ناپسند زن این عبارت به چشم می خورد «الذّلیلة فی اهلها العزیزة مع بعلها»(5)یعنی در برابر دیگران زبونی و خضوع بیجا بکار بردن و در نزد شوهر گردن کشی کردن و انعطاف نداشتن؛ که این گونه کلمات مبین این است که انقیاد صحیح زن نسبت به رسالت خویش در خانواده، عزت و بزرگی او را در همه جا به دنبال دارد.
    لذا قرآن کریم می فرماید: «فالصالحات قانتات حافظات للغیب....»6 اولین نشانه ارزشمندی زنان شایسته و با کرامت التزام عملی آنان در پذیرش حکم خدا نسبت به رسالت همسری است. و نکته دیگری که در اینجا مورد توجه است اینکه تمکین و اطاعت در مقابل شوهر فقط در راستای حکم خدا بر زن لازم است، نه الزام و پذیرش هر حکم غیرمنطقی و غیر معقول و هر خواسته‌ای که برخاسته از تمایلات یا بر پایه تحمیل و زور یا سنتی مخالف حکم الهی باشد .
    اقسام تمکین:
    از آیات و روایات و متون اسلامی برمی آید که تمکین در دو بخش عام و خاص مطرح است و آن پذیرش حق استمتاع زوجین و بهره وری مناسب زوج است. و از آن جهت که اسلام دین اکمل است، در مقام پاسخ گویی به تمامی نیازها تمایلات و جهت دادن به آن بهترین روش ها را ارائه داده، در اینجا هم، نسبت به نوع ارتباط زوجین و همکاری و تعاون دو جنس در بکارگیری جهاز عظیم تولید نسل بهترین دستورات بهداشتی، اخلاقی روانی را عرضه داشته است و هر یک از طرفین را به پذیرش و تعهد نسبت به این نکات دعوت نموده است. و در هیچ عرصه‌ای از زندگی مشترک یاد و ذکر خدا به فراموشی سپرده نشده است.

    تذکر:
    لازم به یادآوری است که در تمکین خاص اگر خانم معذوریت شرعی یا عرفی یا عقلی دارد، مثلاً ایام عادت ماهیانه را طی می کند یا بیماری خاصی که عمل زناشویی را میسور نمی‌سازد و یا خطر یا ضرری را برای زن در بردارد، عذرش کاملاً پذیرفته شده و در این صورت نشوزی تحقق نیافته است.




    منابع:
    1. وسائل الشيعة، ج‏20، ص176؛ مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى ؛ ج‏1 ؛ ص455.
    2. همان،ص 158،حضرت 25300.
    3. همان، ص 34،ح24957.
    4. همان.
    5. همان.
    6. نساء/34.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۳:۳۶
    وظیفه دقیق یک بانو در شوهرداری

  16. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود