جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حیا و عفت، پاکی و پاکدامنی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349

    حیا و عفت، پاکی و پاکدامنی




    سلام،خسته نباشید
    میخواستم معنای دقیق حیا ، عفت ، پاکی و پاکدامنی رو بدونم؟
    اینها چه حد و حدودی دارند؟
    و چه چیزی باعث تقویت حیا میشه؟


    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست







    حیا و عفت، پاکی و پاکدامنی








    کارشناس بحث: استاد حنیف

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    732
    حضور
    41 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3011



    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    میخواستم معنای دقیق حیا ، عفت ، پاکی و پاکدامنی رو بدونم؟
    اینها چه حد و حدودی دارند؟
    و چه چیزی باعث تقویت حیا میشه؟
    عرض سلام و ادب خدمت شما کاربر گرامی
    و عذر تقصیر، جهت تأخیر

    حیا در لغت به حالت نفسانی گفته می شود که موجب متانت و وقار در رفتار و حركات و سكنات انسان و مانع از ارتکاب اعمال زشت می شود (به سبب ترس از سرزنشِ دیگران)، و هر چه حیا بیش‏تر باشد، این نیروى بازدارنده نیز قوی تر بوده و شخصيت آدمى وزين ‏تر و رفتارش سنجيده ‏تر خواهد شد و از آنچه با آراستگى شخصيت منافات دارد، بيش‏تر اجتناب مى ‏كند .

    گاهی حیا با خجالت یکی گرفته می شود اما در اصل حیا کردن، نوعی انفعال روحی ست از کاری که به وقوع نپیوسته ولی خجالت شرمگین شدن در برابر فعلی ست که انجام شده. 1

    محور بازدارندگی در حیا، ادراك حضور ناظر محترم و بلند مرتبه و ترک فعل به سبب حفظ حرمت و حریم اوست.

    مرحوم مجلسي نیز در تعريفي راجع به حيا مي‌فرمايد:
    "اَلحَياءُ مَلَكَةٌ لِلنَّفسِ تُوجِبُ إِنقِباضُها عَنِ القَبيحِ وَ إِنزِجارُها عَن خِلافِ الآدابِ خَوْفاً مِنَ الَّلْومِ"
    حيا نوعي انفعال و انقباض نفساني است كه موجب خودداري از انجام امور ناپسند در انسان مي‌گردد و منشأ آن ترس از سرزنش ديگران است.2

    لازم به ذكر است كه گرچه چهره بارز و جوهره حيا، بازدارندگي از ارتكاب اعمال زشت است، اما قاعدتا اين بازدارندگي، انجام اعمال نيك را در پي خواهد داشت.
    در روایات نیز از حیا به عنوان یک صفت بسیار پسندیده یاد شده، به طوری که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حیا و ایمان را قرین یکدیگر قرار می دهند:

    الحياء و الإيمان قرنا جميعا فإذا رفع أحدهما رفع الآخر
    حيا و ايمان قرين يك ديگرند اگر يكى از ميان برخاست ديگرى هم برود.3



    1- معجم الفروق اللغویه، ج۱، ص۲۱۲ـ ۲۱۳
    2- تهذيب الاخلاق، ص 41

    3- نهج الفصاحة ص 453 ، ح1429
    حیا و عفت، پاکی و پاکدامنی

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم "اٍنّی بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق"


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    732
    حضور
    41 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3011



    عفت نیز یکی دیگر از صفات و فضائل اخلاقی و حالت اعتدال در قوه شهویه و حد وسط بین شره و خمودی ست.

    ابن منظور در لسان العرب، عفت را خویشتن داری از آن چه که حلال و زیبا نیست، معنا می کند.1

    مرحوم نراقی نیز در معراج السعاده می نویسد: عفت عبارت است از: مطیع و منقاد شدن قوه شهوانیه از برای قوه عاقله که در اقدام به خوردن و نکاح و حدود اوامر الهی را به لحاظ کمی و کیفی، نگهدارد.2

    همچنین، شهيد مطهري در تعريف عفاف می فرماید: عفت حالتي نفساني است، به معني رام بودن قوه شهواني تحت حكومت عقل و ايمان، تحت تاثير قوه شهواني نبودن.

    پس عفت همان اعتدال عقلی و شرعی و دوری از افراط و تفریط در امور است، و در تمامی انواع شهوات اعم از مال، جاه، قدرت، خوردن و ... حد وسط و راه میانه «عفت» است که بسیار در اسلام سفارش شده.

    و پاکدامنی نتیجه ای ست که انسان از عفت گزیدن در نوع خاصی از شهوت، یعنی شهوت جنسی به دست می آورد.

    امیرالمومنین علی علیه السلام در حكمت 474 مي‌فرمايند: «پاداش مجاهد شهيد در راه خدا بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامني نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي‌گردد همانا عفيف پاكدامن فرشته‌اي از فرشته‌هاست.


    1- لسان العرب، ج 9، ص 253
    2- معراج السعادة، ص 243
    3- تعليم و تربيت، ص154


    حیا و عفت، پاکی و پاکدامنی

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم "اٍنّی بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق"


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21823



    بسمه الجلیل

    نقل قول نوشته اصلی توسط حنیف نمایش پست ها
    حیا در لغت به حالت نفسانی گفته می شود که موجب متانت و وقار در رفتار و حركات و سكنات انسان و مانع از ارتکاب اعمال زشت می شود (به سبب ترس از سرزنشِ دیگران)،
    عرض سلام و ادب

    استاد گرامی،آیا حیا نیز مانند سایر فضائل اخلاقی ذو درجات نیست؟

    شاید ابتدایی ترین درجه اش عدم ارتکاب مناهی به جهت ترس از سرزنش باشد

    ولی مراقبت از رفتار و گفتار به جهت حفظ کرامت نفس و اینکه سبک سری را

    دون شأن خود بداند و مرتبه ی بالاتر، اعمال زشت و سبک را خلاف شئون بندگی

    حق بداند(در واقع مراتب نیت)مراتبی عالی تر از حیاء نیست؟

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    732
    حضور
    41 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3011



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    عرض سلام و ادب

    استاد گرامی،آیا حیا نیز مانند سایر فضائل اخلاقی ذو درجات نیست؟

    شاید ابتدایی ترین درجه اش عدم ارتکاب مناهی به جهت ترس از سرزنش باشد

    ولی مراقبت از رفتار و گفتار به جهت حفظ کرامت نفس و اینکه سبک سری را

    دون شأن خود بداند و مرتبه ی بالاتر، اعمال زشت و سبک را خلاف شئون بندگی

    حق بداند(در واقع مراتب نیت)مراتبی عالی تر از حیاء نیست؟
    علیکم السلام و رحمه الله

    بله دقیقا.
    تمامی صفات، اعم از فضائل و رذائل، در سلسله مراتب گسترده ای قرار می گیرند و تعاریفی که بیان می شود، مبتنی بر مفهوم کلی آنهاست.

    حیا و عفت، پاکی و پاکدامنی

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم "اٍنّی بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق"


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    نقل قول نوشته اصلی توسط حنیف نمایش پست ها
    و پاکدامنی نتیجه ای ست که انسان از عفت گزیدن در نوع خاصی از شهوت، یعنی شهوت جنسی به دست می آورد.

    امیرالمومنین علی علیه السلام در حكمت 474 مي‌فرمايند: «پاداش مجاهد شهيد در راه خدا بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامني نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي‌گردد همانا عفيف پاكدامن فرشته‌اي از فرشته‌هاست.
    ممنون از پاسخ هاتون
    اگر فردی در یک بازه زمانی عفت و پاکدامنی اش رو از دست بده، دیگه در آینده در صورت اصلاح نمیشه بهش گفت پاکدامن؟!
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    732
    حضور
    41 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3011



    نقل قول نوشته اصلی توسط .me and God نمایش پست ها
    اگر فردی در یک بازه زمانی عفت و پاکدامنی اش رو از دست بده، دیگه در آینده در صورت اصلاح نمیشه بهش گفت پاکدامن؟!
    به غیر از معصومین سلام الله علیهم اجمعین، تمامی انسان ها در برهه هائی از زمان دچار خطا و اشتباه می شوند.

    گاهی خطای کوچک و گاهی بزرگ

    پروردگار عالمیان بنا بر همین مسئله درب توبه و بازگشت به صراط مستقیم را باز گذاشته و وعده عفو و رحمت داده است.

    قُلْ يَٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسْرَفُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا۟ مِن رَّحْمَةِ ٱللَّهِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ 1

    بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏ ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى ‏بخشد، كه او آمرزگار مهربان است.

    طبق این وعده صریح قرآن، همه گناهان بخشیده می شوند.

    منتها به شرط توبه و جبران خطا.

    اگر کسی واقعا از گناهی که مرتکب شده، از صمیم قلب پشیمان شده و توبه اش واقعی باشد، حتما مورد عفو و لطف پروردگار قرار می گیرد.

    در اینصورت، از نظر فرهنگ اسلامی، می توان او را مجددا پاک و پاکدامن دانست.




    1- سوره مبارکه زمر، آیه 53

    حیا و عفت، پاکی و پاکدامنی

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم "اٍنّی بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق"


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    نقل قول نوشته اصلی توسط حنیف نمایش پست ها
    به غیر از معصومین سلام الله علیهم اجمعین، تمامی انسان ها در برهه هائی از زمان دچار خطا و اشتباه می شوند.

    گاهی خطای کوچک و گاهی بزرگ

    پروردگار عالمیان بنا بر همین مسئله درب توبه و بازگشت به صراط مستقیم را باز گذاشته و وعده عفو و رحمت داده است.

    قُلْ يَٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسْرَفُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا۟ مِن رَّحْمَةِ ٱللَّهِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ 1

    بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏ ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى ‏بخشد، كه او آمرزگار مهربان است.

    طبق این وعده صریح قرآن، همه گناهان بخشیده می شوند.

    منتها به شرط توبه و جبران خطا.

    اگر کسی واقعا از گناهی که مرتکب شده، از صمیم قلب پشیمان شده و توبه اش واقعی باشد، حتما مورد عفو و لطف پروردگار قرار می گیرد.

    در اینصورت، از نظر فرهنگ اسلامی، می توان او را مجددا پاک و پاکدامن دانست.




    1- سوره مبارکه زمر، آیه 53
    از تمامی پاسخ هاتون ممنونم
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    732
    حضور
    41 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3011




    جمع بندی

    پرسش:
    میخواستم معنای دقیق حیا ، عفت ، پاکی و پاکدامنی رو بدونم؟
    اینها چه حد و حدودی دارند؟ و چه چیزی باعث تقویت حیا میشه؟
    اگر فردی در یک بازه زمانی عفت و پاکدامنی اش رو از دست بده، دیگه در آینده در صورت اصلاح نمیشه بهش گفت پاکدامن؟!


    پاسخ: حیا در لغت به حالت نفسانی گفته می شود که موجب متانت و وقار در رفتار و حركات و سكنات انسان و مانع از ارتکاب اعمال زشت می شود (به سبب ترس از سرزنشِ دیگران)، و هر چه حیا بیش‏تر باشد، این نیروى بازدارنده نیز قوی تر بوده و شخصيت آدمى وزين ‏تر و رفتارش سنجيده ‏تر خواهد شد و از آنچه با آراستگى شخصيت منافات دارد، بيش‏تر اجتناب مى ‏كند .

    گاهی حیا با خجالت یکی گرفته می شود اما در اصل حیا کردن، نوعی انفعال روحی ست از کاری که به وقوع نپیوسته ولی خجالت شرمگین شدن در برابر فعلی ست که انجام شده. 1

    محور بازدارندگی در حیا، ادراك حضور ناظر محترم و بلند مرتبه و ترک فعل به سبب حفظ حرمت و حریم اوست.

    مرحوم مجلسي نیز در تعريفي راجع به حيا مي‌فرمايد:

    "اَلحَياءُ مَلَكَةٌ لِلنَّفسِ تُوجِبُ إِنقِباضُها عَنِ القَبيحِ وَ إِنزِجارُها عَن خِلافِ الآدابِ خَوْفاً مِنَ الَّلْومِ"
    حيا نوعي انفعال و انقباض نفساني است كه موجب خودداري از انجام امور ناپسند در انسان مي‌گردد و منشأ آن ترس از سرزنش ديگران است.2

    لازم به ذكر است كه گرچه چهره بارز و جوهره حيا، بازدارندگي از ارتكاب اعمال زشت است، اما قاعدتا اين بازدارندگي، انجام اعمال نيك را در پي خواهد داشت.

    در روایات نیز از حیا به عنوان یک صفت بسیار پسندیده یاد شده، به طوری که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حیا و ایمان را قرین یکدیگر قرار می دهند:

    الحياء و الإيمان قرنا جميعا فإذا رفع أحدهما رفع الآخر
    حيا و ايمان قرين يك ديگرند اگر يكى از ميان برخاست ديگرى هم برود.3

    عفت نیز یکی دیگر از صفات و فضائل اخلاقی و حالت اعتدال در قوه شهویه و حد وسط بین شره و خمودی ست.

    ابن منظور در لسان العرب، عفت را خویشتن داری از آن چه که حلال و زیبا نیست، معنا می کند.4

    مرحوم نراقی نیز در معراج السعاده می نویسد: عفت عبارت است از: مطیع و منقاد شدن قوه شهوانیه از برای قوه عاقله که در اقدام به خوردن و نکاح و حدود اوامر الهی را به لحاظ کمی و کیفی، نگهدارد.5

    همچنین، شهيد مطهري در تعريف عفاف می فرماید: عفت حالتي نفساني است، به معني رام بودن قوه شهواني تحت حكومت عقل و ايمان، تحت تاثير قوه شهواني نبودن. 6

    پس عفت همان اعتدال عقلی و شرعی و دوری از افراط و تفریط در امور است، و در تمامی انواع شهوات اعم از مال، جاه، قدرت، خوردن و ... حد وسط و راه میانه «عفت» است که بسیار در اسلام سفارش شده.

    و پاکدامنی نتیجه ای ست که انسان از عفت گزیدن در نوع خاصی از شهوت، یعنی شهوت جنسی به دست می آورد.

    امیرالمومنین علی علیه السلام در حكمت 474 مي‌فرمايند: «پاداش مجاهد شهيد در راه خدا بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامني نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي‌گردد همانا عفيف پاكدامن فرشته‌اي از فرشته‌هاست.

    به غیر از معصومین سلام الله علیهم اجمعین، تمامی انسان ها در برهه هائی از زمان دچار خطا و اشتباه می شوند.

    گاهی خطای کوچک و گاهی بزرگ.

    پروردگار عالمیان، بنا بر همین مسئله درب توبه و بازگشت به صراط مستقیم را باز گذاشته و وعده عفو و رحمت داده است.

    قُلْ يَٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسْرَفُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا۟ مِن رَّحْمَةِ ٱللَّهِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ 7

    بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏ ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى ‏بخشد، كه او آمرزگار مهربان است.

    طبق این وعده صریح قرآن، همه گناهان بخشیده می شوند.

    منتها به شرط توبه و جبران خطا.

    اگر کسی واقعا از گناهی که مرتکب شده، از صمیم قلب پشیمان شده و توبه اش واقعی باشد، حتما مورد عفو و لطف پروردگار قرار می گیرد.

    در اینصورت، از نظر فرهنگ اسلامی، می توان او را مجددا پاک و پاکدامن دانست.


    پی نوشت:
    1- معجم الفروق اللغویه، ج۱، ص۲۱۲ـ ۲۱۳
    2- تهذيب الاخلاق، ص 41
    3- نهج الفصاحة ص 453 ، ح1429
    4- لسان العرب، ج 9، ص 253
    5- معراج السعادة، ص 243
    6- تعليم و تربيت، ص154
    7- سوره مبارکه زمر، آیه 53





    حیا و عفت، پاکی و پاکدامنی

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم "اٍنّی بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق"


  21. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود