صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنى این آیه چیست: «وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‏»

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767

    اشاره معنى این آیه چیست: «وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‏»




    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    مأمون گفت: پس معنى این آیه چیست: «وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‏»

    حضرت فرمودند: خداوند تبارک وتعالى به آدم فرمود: «اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَیْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ» و به درخت گندم اشاره فرمود، «فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمین»(بقره: 35) و خداوند به آنان بفرموده بود که از آن درخت نخورند. آن دو نیز به آن درخت نزدیک نشدند و از آن نخوردند، بلکه بعد از وسوسه شیطان از درخت دیگرى خوردند
    و شیطان به آنان چنین گفت: «ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ» (پروردگار شما، شما را از این درخت نهى نکرده است - اعراف: 20) و فقطّ شما را از نزدیک شدن به غیر آن نهى کرده، و شما را از خوردن آن نهى نکرده است مگر به این خاطر که فرشته نشوید یا جاودانه و همیشگى نگردید و براى آنان قسم خورد که من خیر خواه شما هستم، و آدم و حوّاء تا قبل از آن کسى را ندیده بودند که به دروغ به خدا قسم یاد کند. آنها نیزبا اطمینان به قسم او از درخت خوردند، «فَدَلاَّهُما بِغُرُور» (آنها را فریب داد- اعراف:21 و 22)


    منبع"عیون اخبار الرضا علیه السلام" تألیف شیخ صدوق



    با سلام و احترام

    خدا اجر کثیر بدهد به شما

    این پاسختان را متوجه نشدم
    لطفا سلیس تر بیان کنید

    متشکرم
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ در ساعت ۰۱:۳۴

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,558
    حضور
    65 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    9248



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب و احترام

    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    خدا اجر کثیر بدهد به شما

    این پاسختان را متوجه نشدم
    لطفا سلیس تر بیان کنید

    متشکرم

    ابتدا ممنون از لطف شما.




    آیه 35 سوره بقره:

    وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمينَ
    و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن و از ( نعمتهای ) آن ، از هر جا می خواهید ، گوارا بخورید ( اما ) نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد.

    در آن بخش از بهشت که حضرت آدم و حضرت حوا ساکن شده بودند درختان فراوان با میوه های فراوان وجود داشت.
    در بخشی از آن باغ بنابر روایاتی گندم و بنا بر روایاتی درخت سیب وجود داشت. و یکی از مجموع درختان سیب یا گندم به حضرت آدم و حوا نشان داده شد و گفته شد به آن درخت نزدیک نشوید و از میوه ان نخورید تا از ستمگران نشوید.



    «ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ»(پروردگار شما، شما را از این درخت نهى نکرده است- اعراف: 20)
    شیطان نزد حضرت آدم و حوا آمد و درختی غیر از آن درخت مورد اشاره شده توسط خداوند و از همان مجموعه درخت میوه ها را به حضرت آدم و حوا نشان داد و گفت شما از این درخت نهی نشده اید پس میتوانید از این درخت بخورید.


    سوره اعراف ایه 21

    وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَکُما لَمِنَ النَّاصِحينَ
    و (شیطان) برای آن دو سوگند مؤکّد یاد کرد که حتما من برای شما از خیرخواهانم.
    تا آن زمان کسی دروغ نگفته بود. و حضرت آدم و حوا با سخن دروغ بیگانه بوده اند. حتی دروغ با قسم نام خدا. به این ترتیب شیطان توانست حضرت آدم و حوا را فریب بدهد.



    نتیجه گیری.

    در آن باغی که حضرت آدم و حوا حضور داشتند چندین میوه وجود داشت.
    یکی از آنها به روایتی گندم و به روایتی سیب بود. خداوند به مجموعه درختان گندم یا سیب اشاره کرد.
    و برای نمونه یکی از آن درختان را نشان داد مثلا خوشه بزرگ گندم را نشان داد.
    شیطان آمد و به خوشه کوچک گندم اشاره کرد و طبق آیات 20 و 21 سوره اعراف به نام خدا قسم خورد و گفت خداوند شما را از این خوشه کوچک منع نکرد ، بلکه شما را از خوشه بزرگ منع کرد تا با خوردن آن به مقام فرشتگان نرسید.
    به این ترتیب حضرت آدم و حضرت حوا (طبق ایه 22 سوره اعراف) فریب خوردند و از بهشت به زمین فرستاده شده اند.

    ویرایش توسط امام عشق : ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ در ساعت ۱۲:۴۱
    برای ظهور حضرت مهدی(عج) چه کردیم!؟

    به این تاپیک حتما سر بزنید :
    طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از دیدگاه امام خامنه ای (حفظه الله )
    تاپیک : شهید سید محمد حسین میر دوستی
    تاپیک های دیگر :
    شهید سید میثم تراهی ***** شهید محسن حججی
    هدفم قدس و آرزویم شهادت!

  5. صلوات ها 2


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب و احترام




    ابتدا ممنون از لطف شما.




    آیه 35 سوره بقره:

    وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمينَ
    و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن و از ( نعمتهای ) آن ، از هر جا می خواهید ، گوارا بخورید ( اما ) نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد.

    در آن بخش از بهشت که حضرت آدم و حضرت حوا ساکن شده بودند درختان فراوان با میوه های فراوان وجود داشت.
    در بخشی از آن باغ بنابر روایاتی گندم و بنا بر روایاتی درخت سیب وجود داشت. و یکی از مجموع درختان سیب یا گندم به حضرت آدم و حوا نشان داده شد و گفته شد به آن درخت نزدیک نشوید و از میوه ان نخورید تا از ستمگران نشوید.



    «ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ»(پروردگار شما، شما را از این درخت نهى نکرده است- اعراف: 20)
    شیطان نزد حضرت آدم و حوا آمد و درختی غیر از آن درخت مورد اشاره شده توسط خداوند و از همان مجموعه درخت میوه ها را به حضرت آدم و حوا نشان داد و گفت شما از این درخت نهی نشده اید پس میتوانید از این درخت بخورید.


    سوره اعراف ایه 21

    وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَکُما لَمِنَ النَّاصِحينَ
    و (شیطان) برای آن دو سوگند مؤکّد یاد کرد که حتما من برای شما از خیرخواهانم.
    تا آن زمان کسی دروغ نگفته بود. و حضرت آدم و حوا با سخن دروغ بیگانه بوده اند. حتی دروغ با قسم نام خدا. به این ترتیب شیطان توانست حضرت آدم و حوا را فریب بدهد.



    نتیجه گیری.

    در آن باغی که حضرت آدم و حوا حضور داشتند چندین میوه وجود داشت.
    یکی از آنها به روایتی گندم و به روایتی سیب بود. خداوند به مجموعه درختان گندم یا سیب اشاره کرد.
    و برای نمونه یکی از آن درختان را نشان داد مثلا خوشه بزرگ گندم را نشان داد.
    شیطان آمد و به خوشه کوچک گندم اشاره کرد و طبق آیات 20 و 21 سوره اعراف به نام خدا قسم خورد و گفت خداوند شما را از این خوشه کوچک منع نکرد ، بلکه شما را از خوشه بزرگ منع کرد تا با خوردن آن به مقام فرشتگان نرسید.
    به این ترتیب حضرت آدم و حضرت حوا (طبق ایه 22 سوره اعراف) فریب خوردند و از بهشت به زمین فرستاده شده اند.
    با سلام

    ایراداتی بر شما وارد است.
    اولا هذه الشجره به یک درخت اشاره میکند. پس اگر به نظر شما مقصود خداوند از این اشاره جنس یک درخت یا تعدادی درخت بوده باید سند ارائه بدهید.
    دوما شیطان هم از همین تعبیر استفاده میکند که به یک درخت اشاره دارد و مقصودش همان درختی است که خدا درباره ان نهی کرده است.
    سوما ایه 20 اعراف را نصفه اوردید
    جمله استثنائیه است
    شیطان میگوید خدا شما را از این درخت نهی نکرد مگر برای اینکه فرشته شوید یا خالد و جاویدان گردید.
    یعنی نهی صورت گرفته و دلیلش فرشته شدن یا جاویدان شدن بوده است.

    نتیجه گیری :
    خداوند از یک درخت نهی کرد
    شیطان گفت نهی صورت گرفته و دلیل نهی، ملک شدن یا جاویدان شدن شما بوده است.
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ در ساعت ۱۶:۳۲

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,558
    حضور
    65 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    9248



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام

    ایراداتی بر شما وارد است.
    اولا هذه الشجره به یک درخت اشاره میکند. پس اگر به نظر شما مقصود خداوند از این اشاره جنس یک درخت یا تعدادی درخت بوده باید سند ارائه بدهید.
    دوما شیطان هم از همین تعبیر استفاده میکند که به یک درخت اشاره دارد و مقصودش همان درختی است که خدا درباره ان نهی کرده است.
    سوما ایه 20 اعراف را نصفه اوردید
    جمله استثنائیه است
    شیطان میگوید خدا شما را از این درخت نهی نکرد مگر برای اینکه فرشته شوید یا خالد و جاویدان گردید.
    یعنی نهی صورت گرفته و دلیلش فرشته شدن یا جاویدان شدن بوده است.

    نتیجه گیری :
    خداوند از یک درخت نهی کرد
    شیطان گفت نهی صورت گرفته و دلیل نهی، ملک شدن یا جاویدان شدن شما بوده است.

    ابتدا شرمنده بابت تاخیرم.و سپاس از نقد زیبایتان



    اولین ایراد وارد شده توسط شما مبنی بر کلمه هذه الشجره.

    هذه الشجره : به معنی این درخت.

    دو درخت سیب وجود دارد درخت الف و درخت ب

    شما به شخصی درخت الف را نشان میدهید و میگویید این درخت.
    بنده درخت ب را به همان شخص نشان میدهم و میگویم این درخت.

    پس کلمه این درخت ایراد محسوب نمیشود.



    اما ایراد دوم شما.

    آیه 20 سوره اعراف

    فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَيْنِ أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدينَ


    سپس شیطان آن دو را وسوسه کرد ، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود ، آشکار سازد و گفت: «پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده مگر بخاطر اینکه ( اگر از آن بخورید ، ) فرشته خواهید شد ، یا جاودانه ( در بهشت ) خواهید ماند!»



    ابتدا شیطان درخت مورد نظر خود را نشان داد و گفت شما از این درخت نهی نشده اید.
    نَهاکُما نهی نشده اید.
    درحالی که خداوند در آیه 35 سوره بقره اشاره میکند شما از این درخت نهی شده اید. از معنی دو آیه کاملا روشن است درختان مورد اشاره فرق میکنند.


    سپس شیطان دلیل نهی شدن از درخت دیگر را بیان مکیند.
    در اینجا و در زبان عرب ضمیر کلمات
    إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَيْنِ أَوْ تَکُونا به درخت دیگر برمیگردد نه به درخت مورد اشاره.




    البته پاسخ درباره عصمت حضرت آدم بسیار است....

    در زمان مامون شخصی به نام علی بن محمد بن جهم نیز چنین سوالی را از امام رضا(ع) کرد.
    و امام(ع) چنین پاسخ دادند.

    خداوند حضرت آدم را برای بهشت خلق نکرده بود بلکه آن را برای دنیا آفرید.
    و این عمل آدم در بهشت واقع شد و نه دنیا. و عصمت در زمیین لازم است تا اندازه ها و میزان های امر خداوند تمام شود. پس زمانی که به زمین آمد و حجت و خلیفه گردید معصوم شد.و طبق ایه 33 سوره آل عمران او (آدم) برگزیده شد.

    عیون الاخبار الرضا(ع) - جلد اول - تالیف شیخ صدوق - صفحه 166 و 167


    البته این سوال از امام صادق(ع) هم شده بود. و امام صادق(ع) هم همین پاسخ را دادند. این حدیث امام صادق(ع) در تفسیر المیزان آمده ، اما متاسفانه آدرس دقیقش در ذهنم نیست.
    اما در تفسیر همین سوره اعراف به آن رویات اشاره شده است.

    ویرایش توسط امام عشق : ۱۳۹۵/۰۳/۰۲ در ساعت ۲۱:۲۲
    برای ظهور حضرت مهدی(عج) چه کردیم!؟

    به این تاپیک حتما سر بزنید :
    طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از دیدگاه امام خامنه ای (حفظه الله )
    تاپیک : شهید سید محمد حسین میر دوستی
    تاپیک های دیگر :
    شهید سید میثم تراهی ***** شهید محسن حججی
    هدفم قدس و آرزویم شهادت!

  9. صلوات


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما



    ابتدا شرمنده بابت تاخیرم.و سپاس از نقد زیبایتان



    اولین ایراد وارد شده توسط شما مبنی بر کلمه هذه الشجره.

    هذه الشجره : به معنی این درخت.

    دو درخت سیب وجود دارد درخت الف و درخت ب

    شما به شخصی درخت الف را نشان میدهید و میگویید این درخت.
    بنده درخت ب را به همان شخص نشان میدهم و میگویم این درخت.

    پس کلمه این درخت ایراد محسوب نمیشود.



    اما ایراد دوم شما.

    آیه 20 سوره اعراف

    فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَيْنِ أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدينَ


    سپس شیطان آن دو را وسوسه کرد ، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود ، آشکار سازد و گفت: «پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده مگر بخاطر اینکه ( اگر از آن بخورید ، ) فرشته خواهید شد ، یا جاودانه ( در بهشت ) خواهید ماند!»



    ابتدا شیطان درخت مورد نظر خود را نشان داد و گفت شما از این درخت نهی نشده اید.
    نَهاکُما نهی نشده اید.
    درحالی که خداوند در آیه 35 سوره بقره اشاره میکند شما از این درخت نهی شده اید. از معنی دو آیه کاملا روشن است درختان مورد اشاره فرق میکنند.


    سپس شیطان دلیل نهی شدن از درخت دیگر را بیان مکیند.
    در اینجا و در زبان عرب ضمیر کلمات
    إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَيْنِ أَوْ تَکُونا به درخت دیگر برمیگردد نه به درخت مورد اشاره .
    با سلام و احترام

    شما خودتان نوشتید
    سپس شیطان دلیل نهی شدن را ذکر میکند

    این یعنی خداوند آنها را نهی کرده بود از آن درخت.
    و الا معنا ندارد دلیل نهی کردن خدا را بیان کند.

    پس خداوند از آن درخت نهی کرده بود و آدم و حوا میدانستند از ان درخت نهی شده اند.
    شیطان دلیل نهی را ذکر میکند و قسم میخورد خیر آنها را میخواهد.

    مثلا من میگویم
    خداوند نهی نکرده است از شراب الا به خاطر مضراتش

    این یعنی نهی صورت گرفته که بنده دارم دلیلش را بیان میکنم.

    اینجا هم واضح است ادم از ان درخت نهی شده بود و بعدا توبیخ شد و خداوند فرمود الم انهاکما آیا نهی نکرده بودم؟ یعنی انها از همان درختی که نهی شده بودند خوردند.

    حالا اگر شما واقعا نکته جدیدی در ذهنتان دارید لطفا با دلیل و مدرک و توضیح روان تری بیان کنید.

    با تشکر

    در پناه حق
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۳/۰۲ در ساعت ۲۳:۱۷

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,558
    حضور
    65 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    9248



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب


    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    شما خودتان نوشتید
    سپس شیطان دلیل نهی شدن را ذکر میکند

    این یعنی خداوند آنها را نهی کرده بود از آن درخت.
    و الا معنا ندارد دلیل نهی کردن خدا را بیان کند.

    پس خداوند از آن درخت نهی کرده بود و آدم و حوا میدانستند از ان درخت نهی شده اند.
    شیطان دلیل نهی را ذکر میکند و قسم میخورد خیر آنها را میخواهد.

    مثلا من میگویم
    خداوند نهی نکرده است از شراب الا به خاطر مضراتش

    این یعنی نهی صورت گرفته که بنده دارم دلیلش را بیان میکنم.

    در پناه حق
    دوست گرامی. بنده نگفتم خداوند نهی کرده یا نکرده.
    بلکه ابلیس به حضرت آدم گفته است خداوند شما را از این درخت نهی نکرده است.

    و اما معنای اینکه چرا ابلیس برای خود دلیل آورد. برای گمراه کردن حضرت آدم بود.
    کلمه خیر خواهی هم صرفا جهت درست جلوه دادن سخن خویش بود... وگرنه اینکه ابلیس گفت خیرخواه هستم دروغی بیش نبود. و به همین دلیل همانگونه که در ایه 21 آمده به نام خدا قسم خورده من خیرخواهم. و در اصل همین قسم دروغ باعث فریب حضرت آدم شد.



    بنده یکبار دیگر عرض میکنم.
    ضمیر کلمات
    إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَيْنِ أَوْ تَکُونا در زبان عرب به جمله مورد اشاره شیطان برنمیگردد. بلکه به درخت مورد اشاره خداوند برمیگردد.
    شیطان گفت خداوند شما را از این درخت نهی نکرده. سپس چرایی نهی از درخت دیگر را بیان کرده و آن این بود که فرشته نشوید.

    لطفا جملات بنده در پست قبلی را با دقت بیشتر مطالعه بفرمایید.


    برای ظهور حضرت مهدی(عج) چه کردیم!؟

    به این تاپیک حتما سر بزنید :
    طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از دیدگاه امام خامنه ای (حفظه الله )
    تاپیک : شهید سید محمد حسین میر دوستی
    تاپیک های دیگر :
    شهید سید میثم تراهی ***** شهید محسن حججی
    هدفم قدس و آرزویم شهادت!

  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    فَـدَلّاهُـما بِـغُـرورٍ فَـلَـمّا ذاقَا الشَّـجَـرَةَ بَـدَت لَـهُـما سَـوآتُـهُـما وَ طَـفِـقا يَخـصِـفانِ عَـلَيـهِـما مِن وَرَقِ الـجَـنَّـةِ وَ ناداهُـما رَبُّـهُـما اَلَم اَنـهَـكُـما عَن تِلـكُـمَا الشَّـجَـرَةِ وَ اَقُل لَـكُـما اِنَّ الشَّيـطانَ لَـكُـما عَـدُوٌّ مُـبيـنٌ
    اعراف
    خداوند در این ایه میفرماید
    آیا شما دو نفر را این درخت نهی نکردم؟
    آیا آدم میتوانست بگوید
    خدایا شما از ان یکی درخت نهی کردید نه از این یکی درخت ؟!
    لحن توبیخی است و استفهام انکاری
    یعنی من از این درختی که خوردید نهی کردم نه از درخت دیگری.

    اینجا یک احتمال تفسیری وجود دارد که میتواند به شما کمک کند
    سوال پروردگار برای اقرار گیری بود
    یعنی خداوند پرسید که آیا از این درخت نهی نکرده بودم
    ادم میتواند سه جواب بدهد
    بله از همین درخت نهی کردید و من گناه کردم
    جواب دوم
    نه من فکر کردم از ان یکی درخت نهی کردید. من اشتباه متوجه شدم.
    این ایرادات خودش را دارد....
    جواب سوم
    من فراموش کرده بودم که شما از این درخت نهی کرده بودید
    در قران امده فنسی فلم یجد له عزما

    در جواب دوم این سوال مطرح است که چرا خداوند درست تبیلغ نکرده که ادم متوجه فرمان بشود. و چرا ادم با ان مقامش چنین فرمان ساده ای را متوجه نسده؟

    البته اینهایی که مطرح کردم کمک میکند به شما
    اما باید آن استثنا را حل کنید و الا به مشکل برمیخوریم.

  15. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    فَـدَلّاهُـما بِـغُـرورٍ فَـلَـمّا ذاقَا الشَّـجَـرَةَ بَـدَت لَـهُـما سَـوآتُـهُـما وَ طَـفِـقا يَخـصِـفانِ عَـلَيـهِـما مِن وَرَقِ الـجَـنَّـةِ وَ ناداهُـما رَبُّـهُـما اَلَم اَنـهَـكُـما عَن تِلـكُـمَا الشَّـجَـرَةِ وَ اَقُل لَـكُـما اِنَّ الشَّيـطانَ لَـكُـما عَـدُوٌّ مُـبيـنٌ
    اعراف
    خداوند در این ایه میفرماید
    آیا شما دو نفر را این درخت نهی نکردم؟
    آیا آدم میتوانست بگوید
    خدایا شما از ان یکی درخت نهی کردید نه از این یکی درخت ؟!
    لحن توبیخی است و استفهام انکاری
    یعنی من از این درختی که خوردید نهی کردم نه از درخت دیگری.

    اینجا یک احتمال تفسیری وجود دارد که میتواند به شما کمک کند
    سوال پروردگار برای اقرار گیری بود
    یعنی خداوند پرسید که آیا از این درخت نهی نکرده بودم
    ادم میتواند سه جواب بدهد
    بله از همین درخت نهی کردید و من گناه کردم
    جواب دوم
    نه من فکر کردم از ان یکی درخت نهی کردید. من اشتباه متوجه شدم.
    این ایرادات خودش را دارد....
    جواب سوم
    من فراموش کرده بودم که شما از این درخت نهی کرده بودید
    در قران امده فنسی فلم یجد له عزما

    در جواب دوم این سوال مطرح است که چرا خداوند درست تبیلغ نکرده که ادم متوجه فرمان بشود. و چرا ادم با ان مقامش چنین فرمان ساده ای را متوجه نسده؟

    البته اینهایی که مطرح کردم کمک میکند به شما
    اما باید آن استثنا را حل کنید و الا به مشکل برمیخوریم.

  16. صلوات


  17. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط امام عشق نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب




    دوست گرامی. بنده نگفتم خداوند نهی کرده یا نکرده.
    بلکه ابلیس به حضرت آدم گفته است خداوند شما را از این درخت نهی نکرده است.

    و اما معنای اینکه چرا ابلیس برای خود دلیل آورد. برای گمراه کردن حضرت آدم بود.
    کلمه خیر خواهی هم صرفا جهت درست جلوه دادن سخن خویش بود... وگرنه اینکه ابلیس گفت خیرخواه هستم دروغی بیش نبود. و به همین دلیل همانگونه که در ایه 21 آمده به نام خدا قسم خورده من خیرخواهم. و در اصل همین قسم دروغ باعث فریب حضرت آدم شد.



    بنده یکبار دیگر عرض میکنم.
    ضمیر کلمات
    إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَيْنِ أَوْ تَکُونا در زبان عرب به جمله مورد اشاره شیطان برنمیگردد. بلکه به درخت مورد اشاره خداوند برمیگردد.
    شیطان گفت خداوند شما را از این درخت نهی نکرده. سپس چرایی نهی از درخت دیگر را بیان کرده و آن این بود که فرشته نشوید.

    لطفا جملات بنده در پست قبلی را با دقت بیشتر مطالعه بفرمایید.

    دوست عزیز

    شما چیزی میگویید که هیچ عربی نمیگوید
    کمی دقت کنید جمله استثنائیه است.
    با دلیل و مدرک باید صحبت کنید و الا میشود تفسیر به رای.

    لا اقل از کارشناسان کمک بخواهید.
    به هر حال جستار عمومی است نمیتوانید هر چیزی به مخاطب ارائه دهید.

    البته زحمات شما جای تقدیر دارد

  18. صلوات


  19. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    تکمله :
    توجه داشته باشید نسیانی که عرض شد خود چند وجه دارد
    مثلا ادم نهی را فراموش کرد
    یا عدو مبین بودن شیطان را؟
    یا .. ؟
    با توجه به علت تراشی شیطان این احتمال تقویت میشود که ادم نهی و درخت را میدانست اما نسبت به دشمنی شیطان دچار نسیان و فقدان عزم گردید پس با چوب علت و حکمت که دست پخت شیطان بود حکم را مقید یا مشروط یا .... فرض کرد و تصمیم گرفت. ( که بررسی ان جای خودش)
    شیطان شد مفسر کلام خدا
    موفق باشید

  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۳:۵۷ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود