صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لغزش گاه های طلاب و روحانیت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    علاقه
    دانش- تفریح- معاشرت با دوست خوب
    نوشته
    53
    حضور
    9 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    171

    اشاره لغزش گاه های طلاب و روحانیت




    مهمترین لغزشگاه های طلاب علوم دینی کدام است؟ و چرا جامعه کنونی ما اقبال چندانی به طلاب و روحانیت نشان نمی دهد؟
    ویرایش توسط mahsa100 : ۱۳۹۵/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۱:۳۱

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست







    لغزش گاه های طلاب و روحانیت








    کارشناس بحث: استاد بصیر

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط فهیمه. نمایش پست ها
    مهمترین لغزشگاه های طلاب علوم دینی کدام است؟ و چرا جامعه کنونی ما اقبال چندانی به طلاب و روحانیت نشان نمی دهد؟
    باسلام و احترام خدمت شما دوست گرامی.
    برای اهل علم و طلاب علوم و هر کسی که در این مسیر قدم می گذارد، لغزشگاهها و آفاتی بیان شده که در روایات معصومین بدان اشاره شده است که در اینجا به ذکر آنها خواهیم پرداخت:

    1-
    صفت طمع: كه به آنچه دارد و به آنچه از راه مشروع به دست مى‏آيد قناعت نكرده، و به مال و عنوان و ملك ديگران طمع بورزد.
    2-
    صفت بخل: كه راضى نشود ديگرى از مال و علم و عنوان و مقام ظاهرى و معنوى او استفاده كند.
    3- ريا: كه علم و عبادت و محاسن اعمال و محامد صفات خود را بخواهد به ديگران نشان داده، و نيت او آلوده باشد.
    4-
    عصبيت: در آراء و عقايد و افكار و اعمال خود، صفا و حريت و حقيقت و روحانيت را كنار گذاشته، و روى خيالات موهوم و وابستگى‏ هاى ظاهرى و انتساب عرفى و اسم و شهرت و علايق ديگر، خود را محدود و مقيد كرده، و از روش مخصوص و افكار و اعمال معينى طرفدارى كند.
    5-
    حب مدح: كه هدف او در همه رفتار و گفتار و كردار بزرگداشت خود و عنوان و اسم و رسم پيدا كردن باشد.
    6-
    وارد شدن و بحث از مسائلى كه در آنها و فهميدن حقيقت آنها براى او محال است، و نتيجه‏ اى بجز انحراف فكرى ندارد، مانند بحث از جزئيات و خصوصيات عالم آخرت، يا مقامات معنوى كه هنوز از آن مراحل اطلاعى ندارد، نفيا يا اثباتا.
    7-
    تكلف در سخن گفتن و يا نوشتن: كه عادت به تزيين كلام و عبارت- پردازى و قافيه سازى و مجاز گويى پيدا كرده، و توجه او از حقيقت و معنى منحرف گشته، و به ظواهر بپردازد.
    8-
    حياء نداشتن: در مقابل حركات ناشايست و اعمال زشت و كارهاى نامشروع و نامناسب كه كاملا بى‏پروا و بى‏باك باشد، و هيچ گونه آداب و ظواهر احكام و برنامه دينى و اخلاقى را رعايت نكند.
    9-
    افتخار: روى عناوين و جهات دنيوى و امور مادى افتخار و مباهات نمودن، و خود را به ديگران امتياز دادن و بالا بردن.
    10-
    سستى كردن در مقام عمل: كه به دانسته خود عمل نكند، و از علم خود نتيجه و ثمر عملى نگيرد، و روش و كردار او بر خلاف علم او باشد.
    حضرت عيسى (ع) فرمود: شقى‏ ترين و بدترين مردم آن كسى باشد كه در ميان مردم با علم و فضل شهرت پيدا كرده، ولى در مقام عمل مقصر و سست و مجهول باشد.

    قال الصادق علیه السلام: آفَةُ الْعُلَمَاءِ ثَمَانِيَةٌ الطَّمَعُ وَ الْبُخْلُ وَ الرِّيَاءُ وَ الْعَصَبِيَّةُ وَ حُبُّ الْمَدْحِ وَ الْخَوْضُ فِيمَا لَمْ يَصِلُوا إِلَى حَقِيقَتِهِ وَ التَّكَلُّفُ فِي تَزْيِينِ الْكَلَامِ بِزَوَائِدِ الْأَلْفَاظِ وَ قِلَّةُ الْحَيَاءِ مِنَ اللَّهِ وَ الِافْتِخَارُ وَ تَرْكُ الْعَمَلِ بِمَا عَلِمُوا قَالَ عِيسَى ع أَشْقَى النَّاسِ مَنْ هُوَ مَعْرُوفٌ‏ بِعِلْمِهِ مَجْهُولٌ بِعَمَلِه.
    (مصباح الشريعة، ص: 21)اما در مورد مطلب دومی که فرمودید: جامعه کنونی ما اقبال چندانی به طلاب و روحانیت ندارد باید عرض کنم که همیشه آدمهای خوب و بد همه جا بوده اند، افکار بسته و افکار روشن، همیشه در این لباس بوده اند، اگر اقبالی نباشد به خاطر رعایت نکردن همان ده موردی است که در حدیث آمده است، اما این راهم نباید فراموش کرد که نسبت استقبال مردم به علوم دینی و طلبه شدن، به مراتب از زمانهای سابق خیلی بیشتر شده و قبلا چنین استقبالی از معارف دینی و روحانیت نمی شد. هر چند افراد جامعه بیشتر شدند باز هم در عین حال، تعداد مراجعین به نسبت بیشتر گردیده است. الان شما در هر مجامع علمی یا فضاهای مجازی که جای کار فرهنگی هست مراجعه می فرمایید، رد پایی از علما را مشاهده می کنید و این نشان دهنده ی این است که اگر عده ای در این پست و مقام، رعایت نکرده اند در عین حال عده ای هم بوده اند که با مجاهدتها و توانایی های خود، مردم را جذب به دین نموده اند.

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۵/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۷:۰۹
    لغزش گاه های طلاب و روحانیت

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    901
    حضور
    57 روز 15 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1155



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    الان شما در هر مجامع علمی یا فضاهای مجازی که جای کار فرهنگی هست مراجعه می فرمایید، رد پایی از علما را مشاهده می کنید.
    سلام
    امیدوارم اینطور باشد
    ولی من هنوز نتوانستم این رد پا را مشاهده کنم.
    تنها مراکزی که علما در آن فعال هستن امثال سایت های مثل askdin هست که شاید به 10 تا هم نرسند.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط shsina نمایش پست ها
    تنها مراکزی که علما در آن فعال هستن امثال سایت های مثل askdin هست که شاید به 10 تا هم نرسند.
    جالب است که بدانید غالب افرادی که در اسک دین هستند، طلبه هستند از مدیرگرفته تا کارشناسان و بسیاری از کاربران. اصلا این سایت را حوزه راه انداخته. بسیاری از فضاهای علمی مجازی بانام یا بدون نام، طلاب علوم دینی در آنها مشغول فعالیت هستند. البته هر چقدر باشند، باز حضورشان کم است و نیاز به فعالیت بیشتر می باشد.
    موفق و موید باشید.

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۵/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۷:۳۲
    لغزش گاه های طلاب و روحانیت

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    901
    حضور
    57 روز 15 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1155



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها

    جالب است که بدانید غالب افرادی که در اسک دین هستند، طلبه هستند از مدیرگرفته تا کارشناسان و بسیاری از کاربران. اصلا این سایت را حوزه راه انداخته. بسیاری از فضاهای علمی مجازی بانام یا بدون نام، طلاب علوم دینی در آنها مشغول فعالیت هستند. البته هر چقدر باشند، باز حضورشان کم است و نیاز به فعالیت بیشتر می باشد.
    موفق و موید باشید.
    بله من هم عرض کردم که روحانیون تنها در سایت هایی مثل اسک دین فعال هستند. در صورتی که شبهات دینی بی پاسخ رو همه جا میشه دید.
    انشاءالله که فعالیت بیشتر از این هم بشود.
    یاعلی

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    درک زیبایی به گونه ای که به آموختن وادارم کند
    نوشته
    902
    حضور
    78 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    3
    گالری
    8
    صلوات
    3510



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    وارد شدن و بحث از مسائلى كه در آنها و فهميدن حقيقت آنها براى او محال است، و نتيجه‏ اى بجز انحراف فكرى ندارد، مانند بحث از جزئيات و خصوصيات عالم آخرت، يا مقامات معنوى كه هنوز از آن مراحل اطلاعى ندارد، نفيا يا اثباتا.
    سلام و عرض ادب استاد گرامی
    بعضی بحث ها هستند که ماهیت گنگی دارند.مثلا بحث معاد یا اینکه آیا شهود با عقل مستفاد ارتباطی دارد؟
    علامه طباطبایی در باره معاد سکوت فرمودند و در نهایه الحکمه راجع به آن ننوشتند و جز در جلسات خصوصی در این باره درسی نمیگفتند.آیا برای یک طلبه یا مححق ،بحث در این باره به امید دستیابی به حقیقتی،حتی با اساتید ناپسند است؟
    خداوندا
    مرا برای همه ی چیز هایی که نمی دانم ولی جار می زنم ببخش

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151460



    بال باشيم نه وبال
    (عايق هاي تبليغي و باورهاي غلط درباره طلبگي)
    در این نرم افزار بخش هاي زير را خواهیم خواند:الف) عايق هاي تبليغي
    •اخلاق و عرفان
    •تبلیغ و ارشاد دینی
    •اقتصادی
    •خانوادگی
    •سیاسی
    •شأن و زی طلبگی
    •تحصیل و پژوهش
    ب) تسهيلگرهاي تبليغي
    تحفه هاي عرشي
    زندگي معنوي
    الف) مهارت هاي زندگي
    ب) در محضر آيت الله بهجت
    لطيفه هاي طلبه پسند


    دريافت نرم افزار از گنجينه

    لغزش گاه های طلاب و روحانیت


    «
    علم بدون عمل »


    امام على علیه السلام:

    العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ، العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ؛
    علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم، گمراهى است.
    غرر الحکم: ح1587؛ علم و حکمت در قرآن و حدیث، ص864


    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21810



    بسمه الحکم العدل

    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    اگر اقبالی نباشد به خاطر رعایت نکردن همان ده موردی است که در حدیث آمده است
    عرض سلام و ادب

    مواردی را که فرمودید آفات اخلاقی،عملی و فکری برای طلاب است که مسلما در وجهه ی آنها نزد مردم مؤثر است.

    امّا به نظر می رسد ادبار قلبی مردم را نسبت به طلاب علوم دینی،به همه جامعه نسبت دادن چندان صحیح نیست

    چرا که حقیقتا اینگونه نیست،طلاب علوم دینی عموما با اخلاق ترین و بهترین افراد جامعه هستند(ان شاالله)

    امّا شاید سهم عمده ی بدبینی بی جهت بعضی،نسبت به این صنف،عملکرد نا صواب برخی سیاسیّونِ این صنف

    است که متأسفانه در یک تحلیل بی منطق و یا ظالمانه و گاهی نا آگاهانه به همه ی این بزرگواران تسرّی داده شده است.

    البته از نقش افراد مغرض در این سیاه نمایی نسبت به روحانیّت نیز نباید غافل شد.ضمن اینکه برادران و خواهران طلبه و روحانی

    نیز دقت داشته باشند(که الحمد لله دارند) که عملکرد آنان پای اسلام و دین گذاشته می شود(اغلب) بنابراین بهتر است از سایر

    مردم بیشتر و بهتر مراقب عملکرد خویش باشند.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط یکی دیگه. نمایش پست ها
    بعضی بحث ها هستند که ماهیت گنگی دارند.مثلا بحث معاد یا اینکه آیا شهود با عقل مستفاد ارتباطی دارد؟
    علامه طباطبایی در باره معاد سکوت فرمودند و در نهایه الحکمه راجع به آن ننوشتند و جز در جلسات خصوصی در این باره درسی نمیگفتند.آیا برای یک طلبه یا مححق ،بحث در این باره به امید دستیابی به حقیقتی،حتی با اساتید ناپسند است؟
    باسلام و احترام
    اگر احتمال عقلایی برای کشف حقایقی در آن موضوع و یا ثمره ای در تحقیق پیرامون آن موضوع باشد قطعا ارزش اخلاقی خواهد داشت.
    بحث بر سر جایی بود که اولا ثمره ای در آن بحث نباشد، ثانیا جز به گنگی انسان نیفزاید.

    لغزش گاه های طلاب و روحانیت

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود