صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم توکل

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763

    اشاره مفهوم توکل




    با سلام و احترام
    در تاپیکی، میان پستها، سوالاتی مطرح کردم اما جوابی داده نشد.
    پس گفتم بهتر است در یک تاپیک جدید آنها را مطرح کنم تا به کمک کارشناس محترم و دوستان بتوانم به جواب سوالاتم برسم.

    سوالات من دو بخش است.
    یک بخش مربوط به مفهوم توکل است
    یک بخش مربوط به تقابل توکل با موانع یا نشانه هایی است که دارای حکمت هستند.

    فعلا سوالات بخش اول برایم مهم هستند پس همان ها را مطرح می کنم تا مفهوم واقعی توکل را متوجه شوم.

    توکل کدام یک از این معانی را دارد ؟( تنها یکی از اینها درست است یا دو تا یا سه تا یا هیچ کدام؟) :

    آیا توکل تنها یک باور است؟ باور به اینکه هیچ وسیله ی شرور یا نیکی جز به قدرت خدا کاری نمیکند

    (خدایا همه چیز به اذن و نیروی تو است ... توکلت علی الله)

    یا
    توکل به این معناست که انسان از خداوند میخواهد مسیر مقصود را برای او هموار کند و در این مسیر خداوند از او حمایت کند و همچون وکیل به او کمک برساند؟ و اگر کمک نرسید چه؟ آیا خداوند کمکهایش محدود به اسبابش خواهد بود؟ آیا در جایی قوانین جهان به نفع متوکل تغییر خواهد کرد؟و ...

    (خدایا کمکم کن ..... توکلت علی الله)

    یا
    توکل نشان از تردید دارد تردید نسبت به دست یابی به نتیجه یا اصل راه، چون فرد از عاقبت به خیری یا اصل راه میترسد و اطمینان ندارد، دل به دریا میزند و آن را به خدا میسپارد و به او توکل میکند. زیرا با تلاشی که کرده است، همین راه را درست تشخیص داده است پس اگر اشتباه باشد، به گردن خداست؟

    (خدایا من شروع میکنم اگر اشتباه بود یا به نتیجه نرسید...توکلت علی الله)

    یا
    ....
    ویرایش توسط mahsa100 : ۱۳۹۵/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۷:۰۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58286



    با نام و یاد دوست







    مفهوم توکل








    کارشناس بحث: استاد سمیع

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    در تاپیکی، میان پستها، سوالاتی مطرح کردم اما جوابی داده نشد.
    پس گفتم بهتر است در یک تاپیک جدید آنها را مطرح کنم تا به کمک کارشناس محترم و دوستان بتوانم به جواب سوالاتم برسم.

    سوالات من دو بخش است.
    یک بخش مربوط به مفهوم توکل است
    یک بخش مربوط به تقابل توکل با موانع یا نشانه هایی است که دارای حکمت هستند.

    فعلا سوالات بخش اول برایم مهم هستند پس همان ها را مطرح می کنم تا مفهوم واقعی توکل را متوجه شوم.

    توکل کدام یک از این معانی را دارد ؟( تنها یکی از اینها درست است یا دو تا یا سه تا یا هیچ کدام؟) :

    آیا توکل تنها یک باور است؟ باور به اینکه هیچ وسیله ی شرور یا نیکی جز به قدرت خدا کاری نمیکند

    (خدایا همه چیز به اذن و نیروی تو است ... توکلت علی الله)

    یا
    توکل به این معناست که انسان از خداوند میخواهد مسیر مقصود را برای او هموار کند و در این مسیر خداوند از او حمایت کند و همچون وکیل به او کمک برساند؟ و اگر کمک نرسید چه؟ آیا خداوند کمکهایش محدود به اسبابش خواهد بود؟ آیا در جایی قوانین جهان به نفع متوکل تغییر خواهد کرد؟و ...

    (خدایا کمکم کن ..... توکلت علی الله)

    یا
    توکل نشان از تردید دارد تردید نسبت به دست یابی به نتیجه یا اصل راه، چون فرد از عاقبت به خیری یا اصل راه میترسد و اطمینان ندارد، دل به دریا میزند و آن را به خدا میسپارد و به او توکل میکند. زیرا با تلاشی که کرده است، همین راه را درست تشخیص داده است پس اگر اشتباه باشد، به گردن خداست؟

    (خدایا من شروع میکنم اگر اشتباه بود یا به نتیجه نرسید...توکلت علی الله)

    یا
    ....
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسنته نباشید
    1-معنای اول درست است.
    2-معنای دوم هم درست است. منتها با این قید که در توکل بر خداوند امدادهای غیبی هم به کمک خواهد آمد و کمک خدا منحصر در امور مادی نخواهد بود.
    3-معنای سوم درست نیست. چون توکل تردید نیست. اشتباه را به گردن خدا نمی شود انداخت.
    توضیح مطلب:
    امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «
    التَّوَكُّلُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ دَرَجَاتٌ‏: مِنْهَا أَنْ تَتَوَكَّلَ‏ عَلَى اللَّهِ فِي أُمُورِكَ كُلِّهَا، فَمَا فَعَلَ بِكَ كُنْتَ عَنْهُ رَاضِياً، تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا يَأْلُوكَ خَيْراً وَ فَضْلًا، وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُكْمَ فِي ذلِكَ لَهُ؛ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِيضِ ذلِكَ إِلَيْه‏ [1]
    توکل بر خدای سبحان، درجاتی دارد که یکی از آنها این است که در تمامی امور به آنچه خدای سبحان برایت فراهم ساخته، اعتماد کنی؛ پس به آنچه برای تو انجام داده، خشنود باشی و بدانی که او در خیر و عنایت به تو، کوتاهی و درنگ نکرد و بدانی که در امر، حکم از آن اوست. پس با واگذاری آن امر به خدا بر او توکل کن».
    بر این اساس خواجه عبد الله انصاری می نویسد:
    «توکل واگذاری تمامی امور به مالک امور و اعتماد به این وکالت و واگذاری است».[2]
    ....................................
    پی نوشت:
    [1].كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، كافي (ط- دار الحديث)،دار الحديث‏،قم‏،ق 1429.
    [2].کاشانی، عبدالرزاق، شرح منازل السائرین، ص171.


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    با این توصیف، اگر انسانی خواهان وصول به مقام توکل است، نخست باید وکالت خدای سبحان را دریابد و اسم وکیل را که پرورنده فضیلت توکل است نیک بفهمد. زیرا «توکل به میزان شناخت وکیل است؛ پس هر که وکیل را بیشتر بشناسد، توکلش کامل تر می شود».[1]
    به گفته سید حسین درود آبادی، خدای سبحان به اعتبار شایستگی‌اش برای واگذاری امور به او،«وکیل» نام دارد.[2]
    حضرت حق، این شایستگی را به دلیل آفریدگاری جهانیان، پروردگاری عالمیان، مهربانی فراوان، سرپرستی بندگان، مالکیت نظام هستی، حکمت بی همتا، قدرت مطلق، علم نامحدود، فیاض بودن علی الاطلاق، و حاکمیت جهانی از آن خویش ساخته است.
    زیرا شناخت همه این خصایص، وکالت خدای سبحان را در زندگی آدمی پر رنگ می کند و سبب یک اعتقاد حتمی می گردد.
    ............................................
    پی‌نوشت:
    [1]. سهروردی، ابوحفص عمر بن محمد، عوارف المعارف، ص292.
    [2].درود آبادی، سید حسین، شرح الاسماء الحسنی، ص 182.


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    تحقق این امر نیز بنابر سنت الهی از دریچه اسباب جریان می یابد و این اسباب بنابر توحید افعالی، فقط به اذن خدای وکیلی که کمرانی تنها شایسته اوست [1]، موثر واقع گشته و با تدبیر حکیمانه خدای سبحان، پیش روی انسان متوکل قرار می گیرند [2] و با سرپرستی و پروردگاری مهربانانه در جهت رشد وی جاری می شوند.[3]
    این نگاه، جایگاه اسباب را در مسیر توکل آشکار می سازد. یعنی حضرت حق، وکالت خویش را از طریق اسباب عادی به موکل می رساند. لیکن اسباب، مصادر اصلی و استقلالی برای تاثیر نیستند و خدای سبحان تنها سبب مستقلی است که بر هر سببی قهر و غلبه دارد.
    به عبارت دیگر، به عنوان مثال خاصیت آب رطوبت است، خاصیت چاقو بریدن است، خاصیت آتش سوزاندن است. ولی این اسباب در ایجاد این آثار مستقل نیستند. لذا در جریان حضرت موسی (علیه السلام) آب غرق نمی کند. چاقوی تیز گلوی حضرت اسماعیل (علیه السلام را نمی برد. در جریان سوزاندن حضرت ابراهیم (علیه السلام) آتش نه تنها نمی سوزاند بلکه بر اثر توکل ابراهیم (علیه السلام) تبدیل به گلستان هم می شود.
    ...........................................
    پی نوشت:
    [1]. إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (یوسف/67)
    [2]. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ (انفال/49)
    [3]. رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكيلاً (مزمل/9)


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    توکل به معنای قطع یا نفی نسبت امور به خویشتن یا اسباب نیست. بلکه باید ادعای استقلال را از خود و اسباب نفی کرد و با ابقای اصل نسبت غیر استقلالی به آنها، استقلال و اصالت را به خدای سبحان باز گرداند.[1]
    باید دانست اسباب دنیویِ تحصیل امور، همیشه آشکار و شناخته شده نیستند. لذا در بحث توکل وقتی انسان نهایت تلاش مادی و معنوی خود را انجام داد و به خدا عرض نمود خدایا این بنده ناچیزت با علم محدودش، هر کاری از دستش بر می آمد را انجام داد و در عین حال به تو توکل می نمایم تا اگر گرهی هست که علم و قدرت و فکر محدود ما نمی تواند آن را باز کند، تو آن را باز نمایی، در اینجا حضرت حق، برخی اسباب را بر اساس رحمت خاصش در مسر حرکت متوکلین قرار می دهد تا از سر بنده نوازی، آنان را از جهتی که تصور نمی کرند و قابل محاسبه نبود، مدد دهدف و گره کارشان را بگشاید و به هدفشان برساند.
    موفق باشید.
    .................................
    پی نوشت:
    [1]. بنگرید به طباطبایی، محمد حسین، المیزان، ج11، ص 216 و 217.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۵/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۶:۵۰

  13. صلوات ها 2


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسنته نباشید
    1-معنای اول درست است.
    2-معنای دوم هم درست است. منتها با این قید که در توکل بر خداوند امدادهای غیبی هم به کمک خواهد آمد و کمک خدا منحصر در امور مادی نخواهد بود.
    3-معنای سوم درست نیست. چون توکل تردید نیست. اشتباه را به گردن خدا نمی شود انداخت.
    توضیح مطلب:
    امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «
    التَّوَكُّلُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ دَرَجَاتٌ‏: مِنْهَا أَنْ تَتَوَكَّلَ‏ عَلَى اللَّهِ فِي أُمُورِكَ كُلِّهَا، فَمَا فَعَلَ بِكَ كُنْتَ عَنْهُ رَاضِياً، تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا يَأْلُوكَ خَيْراً وَ فَضْلًا، وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُكْمَ فِي ذلِكَ لَهُ؛ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِيضِ ذلِكَ إِلَيْه‏ [1]
    توکل بر خدای سبحان، درجاتی دارد که یکی از آنها این است که در تمامی امور به آنچه خدای سبحان برایت فراهم ساخته، اعتماد کنی؛ پس به آنچه برای تو انجام داده، خشنود باشی و بدانی که او در خیر و عنایت به تو، کوتاهی و درنگ نکرد و بدانی که در امر، حکم از آن اوست. پس با واگذاری آن امر به خدا بر او توکل کن».
    بر این اساس خواجه عبد الله انصاری می نویسد:
    «توکل واگذاری تمامی امور به مالک امور و اعتماد به این وکالت و واگذاری است».[2]
    ....................................
    پی نوشت:
    [1].كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، كافي (ط- دار الحديث)،دار الحديث‏،قم‏،ق 1429.
    [2].کاشانی، عبدالرزاق، شرح منازل السائرین، ص171.
    با سلام و احترام

    شما یک تاجر را فرض کنید که قرار است تصمیم بگیرد
    او با حساب و کتابهایش نمیتواند تشخیص بدهد چه تصمیمی در حوزه شغلی خود بگیرد و تنها احتمال میدهد فلان کار را بکند یعنی مردد است
    آیا باید از صحبتهای شما این نتیجه را گرفت که این طیف انسانهای مردد نمیتوانند توکل کنند ؟!
    همانطور که میدانید مفهوم توکل آن طور که شاید شما فکر میکنید محدود به واجب و حرام نیست چون در انها هیچ تردیدی عموما وجود ندارد
    و بازار استخاره در همین باب بسیار رونق دارد
    آیا نمیتوان توکل کرد؟

  15. صلوات ها 2


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسنته نباشید
    1-معنای اول درست است.
    2-معنای دوم هم درست است. منتها با این قید که در توکل بر خداوند امدادهای غیبی هم به کمک خواهد آمد و کمک خدا منحصر در امور مادی نخواهد بود.
    3-معنای سوم درست نیست. چون توکل تردید نیست. اشتباه را به گردن خدا نمی شود انداخت.
    توضیح مطلب:
    امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «
    التَّوَكُّلُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ دَرَجَاتٌ‏: مِنْهَا أَنْ تَتَوَكَّلَ‏ عَلَى اللَّهِ فِي أُمُورِكَ كُلِّهَا، فَمَا فَعَلَ بِكَ كُنْتَ عَنْهُ رَاضِياً، تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا يَأْلُوكَ خَيْراً وَ فَضْلًا، وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُكْمَ فِي ذلِكَ لَهُ؛ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِيضِ ذلِكَ إِلَيْه‏ [1]
    توکل بر خدای سبحان، درجاتی دارد که یکی از آنها این است که در تمامی امور به آنچه خدای سبحان برایت فراهم ساخته، اعتماد کنی؛ پس به آنچه برای تو انجام داده، خشنود باشی و بدانی که او در خیر و عنایت به تو، کوتاهی و درنگ نکرد و بدانی که در امر، حکم از آن اوست. پس با واگذاری آن امر به خدا بر او توکل کن».
    بر این اساس خواجه عبد الله انصاری می نویسد:
    «توکل واگذاری تمامی امور به مالک امور و اعتماد به این وکالت و واگذاری است».[2]
    ....................................
    پی نوشت:
    [1].كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، كافي (ط- دار الحديث)،دار الحديث‏،قم‏،ق 1429.
    [2].کاشانی، عبدالرزاق، شرح منازل السائرین، ص171.
    در ادامه

    فرض کنید شخصی حکم یک مرجع را میداند اما تشخیص مصداق با خودش است و دچار تردید میشود ایا نمیتواند توکل کند؟
    یا فرض کنید همین شخص تشخیص میدهد مصداق فلان حکم نیست و ان را حلال میداند در صورتی که در واقع حرام است
    یا اصلا قطع کاذب دارد که علما گفته اند برایش حجت است
    در این صورت فرد تکلیفش را در ظاهر متوجه شده اگر چه در باطن اشتباه باشد
    آیا نمیتواند توکل کند و هر چه شد را به گردن حق بگذارد؟
    چون او با تلاشی که کرده تکلیف را اینگونه متوجه شده اکنون اگر توکل کند به گردن خدا نیست که از او حمایت و پشتیبانی کند ؟ و اگر نکرد چه ؟ و ایا خداوند چنین فردی را به خاطر تشخیص اشتباه عذاب میکند؟
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۳/۰۵ در ساعت ۲۰:۰۲

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    شما یک تاجر را فرض کنید که قرار است تصمیم بگیرد
    او با حساب و کتابهایش نمیتواند تشخیص بدهد چه تصمیمی در حوزه شغلی خود بگیرد و تنها احتمال میدهد فلان کار را بکند یعنی مردد است و حتی گاهی هیچ نمیداند.
    آیا باید از صحبتهای شما این نتیجه را گرفت که این طیف انسانهای مردد نمیتوانند توکل کنند ؟!
    همانطور که میدانید مفهوم توکل آن طور که شاید شما فکر میکنید محدود به واجب و حرام نیست چون در انها هیچ تردیدی عموما وجود ندارد
    و بازار استخاره در همین باب بسیار رونق دارد
    آیا نمیتوان توکل کرد؟

    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    1-معنای توکل مردد بودن نیست.
    2- توکل با تلاش مادی و معنوی هیچ منافاتی ندارد.
    3- اما کسی که تمام تلاشش را کرده، مشورت نموده، ولی باز هم مردد است، قطعا با توکل بر خدا می تواند اقدام کند. تا خدا او را در این راه کمک نماید.
    موفق باشید.


  19. صلوات ها 4


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها

    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    1-معنای توکل مردد بودن نیست.
    2- توکل با تلاش مادی و معنوی هیچ منافاتی ندارد.
    3- اما کسی که تمام تلاشش را کرده، مشورت نموده، ولی باز هم مردد است، قطعا با توکل بر خدا می تواند اقدام کند. تا خدا او را در این راه کمک نماید.
    موفق باشید.
    با سلام و احترام
    بله توکل تردید نیست
    پس انسانهای مردد میتوانند توکل کنند

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود