صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تأثیر شبکه های اجتماعی در اخلاق

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    علاقه
    دانش- تفریح- معاشرت با دوست خوب
    نوشته
    53
    حضور
    9 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    171

    تأثیر شبکه های اجتماعی در اخلاق




    با سلام خدمت شما کارشناس گرامی
    میزان تاثیر گذاری شبکه های مجازی اجتماعی در اخلاقیات چقدر است و چگونه می توان از این تاثیرات به نحو مطلوب بهره مند شد؟


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست







    تأثیر شبکه های اجتماعی در اخلاق








    کارشناس بحث: استاد حافظ
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۳/۰۶ در ساعت ۰۷:۱۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    690
    حضور
    15 روز 14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1794



    نقل قول نوشته اصلی توسط فهیمه. نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما کارشناس گرامی
    میزان تاثیر گذاری شبکه های مجازی اجتماعی در اخلاقیات چقدر است و چگونه می توان از این تاثیرات به نحو مطلوب بهره مند شد؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم؛
    پاسخ به این سؤال در قالب مجموعه‌ای به نام «پیوست اخلاقی» یا «پیوست فرهنگی» قرار خواهد گرفت. پیوست اخلاقی به مجموعه‌ی از الزامات و چالشهای اخلاقی گفته‌ می‌شود که یک فن، هنر، صنعت، فن‌آوری، ورزش جدید و ... با خود به همراه می‌آورد. این پیوست اخلاقی اولا، آنها را بررسی می‌کند؛ ثانیا، برای چالشهایش راه حل ارائه می‌دهد. برای مثال «به کارگیری شبکه های مجازی اجتماعی»؛ بر اساس تعریف، ابتدا کارشناسان این موضوع را تحلیل اخلاقی می‌کنند که چه حسنهای اخلاقی و چه عیبهای اخلاقی دارد و همچنین، چه چالشهایی را ایجاد می‌کند.
    در نوشتار پیش‌رو، از برشمردن حسن‌های اخلاقی و معایب اخلاقی این پدیده به دلیل وضوح، صرفنظر کرده، به برخی راه‌حل‌های مقابله با چالشها‌ی آن پرداخته خواهد شد. ابتدا به برخی اصول مبنایی اشاره خواهد شد:
    1. اصل اساسی در شبکه های مجازی، حفظ هویت دینی و اسلامی و دفاع از باورهای اعتقادی است. در حالی که در این شبکه‌ها، دین‌داری و ایمان مورد تخریب و هجمه قرار می‌گیرد.
    2. اصل «آسیب‌پذیری فوق‌العاده‌ی اخلاق در میان جامعه و خانواده‌‌ها»؛ چرا که مرز اخلاق، مرز ظریفی است و با کوچکترین هجمه شکسته می‌شود ولی متاسفانه در شبکه های مجازی حد و مرزی برای اخلاق وجود نداشته، ارزش های انسانی لگدمال می‌شود.
    3. اصل «حراست از خانواده و استحکام پایه‌های این نهاد با ارزش»؛ اما متاسفانه امروزه شبکه‌های اجتماعی زیربنای خانواده را هدف قرار داده‌اند و به سوی اضمحلال خانواده‌ها حرکت می کنند. به طوری که در آمار و ارقام هیچ حد و مرز رعایت شئون خانوادگی و حفظ هویت خانواده در نظر گرفته نمی‌شود. در این راستا، خانواده‌ها در این بازی خطرناک با شکست روبرو هستند بر این اساس، لازم است در پیوست فرهنگی شبکه‌های اجتماعی، خانواده محور باشد.
    4. اصل «تعلیم و تبلیغ و حراست از سبک زندگی اسلامی»؛ این در حالی است که شبکه های اجتماعی با محتوا و پیام و تبلیغات خود سبک زندگی دینی را مورد هجمه قرار داده‌اند؛ بنابراین، لازم است در پیوست فرهنگی به این نکته توجه شود.
    5. اصل «حفظ وحدت و انسجام جامعه»؛ آسیب های ناشی از این شبکه ها کمک می کنند تا ناملایمات اجتماعی به وجود آید و اعتراضات از صحنه شهرها به شبکه های مجازی کشیده شود. به طوری که ریچارد واتسون معتقد است شبکه‌ها محل ظهور اغتشاشات آینده خواهد بود. بنابراین، لازم است از شبکه های اجتماعی برای مقابله با این نقشه غرب استفاده گردد.
    بنابراین، بر اهالی دغدغه مند و دین‌مدار این گونه شبکه‌ها لازم است اصول فوق را در نظر داشته، در جهت اقامه‌ی آن از شیوه‌ها و تکنیک‌های گوناگون «مجاهده» نمایند؛ چرا که همه معیارهای «جهاد با طاغوت» در این عرصه وجود دارد.
    در همین راستا، بر استفاده کنندگان این شبکات لازم است قبل از هر چیز به مبانی دینی و اعتقادی و حدود شرعی کاملا واقف گردند؛ توحید و ابعاد مختلف آن شناخته گردند؛ مسائل علوم قرآنی در به زبان ساده و همه فهم مطرح گردند؛ حقوق اجتماعی انسان‌ها شناخته شوند؛ مثلا، موضوعاتی از قبیل غیبت، تهمت، آسیب‌های عاطفی، تبادل احساسات دو جنس مخالف و ... کاملا مشخص گردند. این گونه اقدامات در حکم مسلح نمودن افراد در نبردی تمام عیار در جبهه‌ شبکه‌های مجازی در مقابل معاندان و دشمنان است. این مرحله، به عنوان مقدمه‌ چینی و زمینه‌سازی خواهد بود.
    در مرحله بعد، برخی اقدامات، از نوع دفاعی و انفعالی بوده ولی برخی اقدامات، از نوع تهاجمی و فعال است. مرحله اقدامات تهاجمی منطقی‌تر و آرامش‌بخش‌تر از مرحله‌ی اقدامات دفاعی است. نمونه‌ی بارز اقدام تهاجمی و فعال، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی است. این اقدام، اولین قدمی است که گام‌های بعدی آن، به همت جوانان انقلابی و پر شور برداشته خواهد شد. اتفاقا، حیثیت اثباتی ما مقلدانِ «خمینی»، وابسته به همین اقدامات تهاجمی و فعال است.
    برای اطمینان از سلامت و در مسیر مستقیم بودن هر پدیده‌ای به خصوص چنین پدیده‌ی مهم و اثر گذار، «چکاب» لازم است؛ یکی از اهرم‌های تست‌گیری، معیار «افراط و تفریط» است. ما با مشاهده‌ی هر گونه افراط و تفریطی که نتیجه‌ی این پدیده باشد، خواهیم فهمید که تعامل ما با این پدیده، تعاملی ناسالم و غیر صواب است. افراط و تفریط به انحاء و وجوه مختلف در این موضوع راه دارد که در صورت مشاهده‌ی علائم آن، بایستی به این زنگ خطر ترتیب اثر دهیم و اقدام مقتضی را انجام دهیم.


    تأثیر شبکه های اجتماعی در اخلاق

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم؛
    پاسخ به این سؤال در قالب مجموعه‌ای به نام «پیوست اخلاقی» یا «پیوست فرهنگی» قرار خواهد گرفت. پیوست اخلاقی به مجموعه‌ی از الزامات و چالشهای اخلاقی گفته‌ می‌شود که یک فن، هنر، صنعت، فن‌آوری، ورزش جدید و ... با خود به همراه می‌آورد. این پیوست اخلاقی اولا، آنها را بررسی می‌کند؛ ثانیا، برای چالشهایش راه حل ارائه می‌دهد. برای مثال «به کارگیری شبکه های مجازی اجتماعی»؛ بر اساس تعریف، ابتدا کارشناسان این موضوع را تحلیل اخلاقی می‌کنند که چه حسنهای اخلاقی و چه عیبهای اخلاقی دارد و همچنین، چه چالشهایی را ایجاد می‌کند.
    در نوشتار پیش‌رو، از برشمردن حسن‌های اخلاقی و معایب اخلاقی این پدیده به دلیل وضوح، صرفنظر کرده، به برخی راه‌حل‌های مقابله با چالشها‌ی آن پرداخته خواهد شد. ابتدا به برخی اصول مبنایی اشاره خواهد شد:
    1. اصل اساسی در شبکه های مجازی، حفظ هویت دینی و اسلامی و دفاع از باورهای اعتقادی است. در حالی که در این شبکه‌ها، دین‌داری و ایمان مورد تخریب و هجمه قرار می‌گیرد.
    2. اصل «آسیب‌پذیری فوق‌العاده‌ی اخلاق در میان جامعه و خانواده‌‌ها»؛ چرا که مرز اخلاق، مرز ظریفی است و با کوچکترین هجمه شکسته می‌شود ولی متاسفانه در شبکه های مجازی حد و مرزی برای اخلاق وجود نداشته، ارزش های انسانی لگدمال می‌شود.
    3. اصل «حراست از خانواده و استحکام پایه‌های این نهاد با ارزش»؛ اما متاسفانه امروزه شبکه‌های اجتماعی زیربنای خانواده را هدف قرار داده‌اند و به سوی اضمحلال خانواده‌ها حرکت می کنند. به طوری که در آمار و ارقام هیچ حد و مرز رعایت شئون خانوادگی و حفظ هویت خانواده در نظر گرفته نمی‌شود. در این راستا، خانواده‌ها در این بازی خطرناک با شکست روبرو هستند بر این اساس، لازم است در پیوست فرهنگی شبکه‌های اجتماعی، خانواده محور باشد.
    4. اصل «تعلیم و تبلیغ و حراست از سبک زندگی اسلامی»؛ این در حالی است که شبکه های اجتماعی با محتوا و پیام و تبلیغات خود سبک زندگی دینی را مورد هجمه قرار داده‌اند؛ بنابراین، لازم است در پیوست فرهنگی به این نکته توجه شود.
    5. اصل «حفظ وحدت و انسجام جامعه»؛ آسیب های ناشی از این شبکه ها کمک می کنند تا ناملایمات اجتماعی به وجود آید و اعتراضات از صحنه شهرها به شبکه های مجازی کشیده شود. به طوری که ریچارد واتسون معتقد است شبکه‌ها محل ظهور اغتشاشات آینده خواهد بود. بنابراین، لازم است از شبکه های اجتماعی برای مقابله با این نقشه غرب استفاده گردد.
    بنابراین، بر اهالی دغدغه مند و دین‌مدار این گونه شبکه‌ها لازم است اصول فوق را در نظر داشته، در جهت اقامه‌ی آن از شیوه‌ها و تکنیک‌های گوناگون «مجاهده» نمایند؛ چرا که همه معیارهای «جهاد با طاغوت» در این عرصه وجود دارد.
    در همین راستا، بر استفاده کنندگان این شبکات لازم است قبل از هر چیز به مبانی دینی و اعتقادی و حدود شرعی کاملا واقف گردند؛ توحید و ابعاد مختلف آن شناخته گردند؛ مسائل علوم قرآنی در به زبان ساده و همه فهم مطرح گردند؛ حقوق اجتماعی انسان‌ها شناخته شوند؛ مثلا، موضوعاتی از قبیل غیبت، تهمت، آسیب‌های عاطفی، تبادل احساسات دو جنس مخالف و ... کاملا مشخص گردند. این گونه اقدامات در حکم مسلح نمودن افراد در نبردی تمام عیار در جبهه‌ شبکه‌های مجازی در مقابل معاندان و دشمنان است. این مرحله، به عنوان مقدمه‌ چینی و زمینه‌سازی خواهد بود.
    در مرحله بعد، برخی اقدامات، از نوع دفاعی و انفعالی بوده ولی برخی اقدامات، از نوع تهاجمی و فعال است. مرحله اقدامات تهاجمی منطقی‌تر و آرامش‌بخش‌تر از مرحله‌ی اقدامات دفاعی است. نمونه‌ی بارز اقدام تهاجمی و فعال، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی است. این اقدام، اولین قدمی است که گام‌های بعدی آن، به همت جوانان انقلابی و پر شور برداشته خواهد شد. اتفاقا، حیثیت اثباتی ما مقلدانِ «خمینی»، وابسته به همین اقدامات تهاجمی و فعال است.
    برای اطمینان از سلامت و در مسیر مستقیم بودن هر پدیده‌ای به خصوص چنین پدیده‌ی مهم و اثر گذار، «چکاب» لازم است؛ یکی از اهرم‌های تست‌گیری، معیار «افراط و تفریط» است. ما با مشاهده‌ی هر گونه افراط و تفریطی که نتیجه‌ی این پدیده باشد، خواهیم فهمید که تعامل ما با این پدیده، تعاملی ناسالم و غیر صواب است. افراط و تفریط به انحاء و وجوه مختلف در این موضوع راه دارد که در صورت مشاهده‌ی علائم آن، بایستی به این زنگ خطر ترتیب اثر دهیم و اقدام مقتضی را انجام دهیم.


    با سلام خدمت جناب حافظ

    سوال: اگر بتوانیم الگویی داشته باشیم که بازتاب طرح‌های کلان کشور به سمت ارتقاء سطح معنویت و ارزش‌های ثبت شده اخلاقی جامعه حرکت کند به مثابه پیوست نگاری فرهنگی تلقی می‌شود؟ یعنی الگوهایی که منظم به طرح‌های کلان اجرا شود.؟؟؟؟؟

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    690
    حضور
    15 روز 14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1794



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    سوال: اگر بتوانیم الگویی داشته باشیم که بازتاب طرح‌های کلان کشور به سمت ارتقاء سطح معنویت و ارزش‌های ثبت شده اخلاقی جامعه حرکت کند به مثابه پیوست نگاری فرهنگی تلقی می‌شود؟ یعنی الگوهایی که منظم به طرح‌های کلان اجرا شود.؟؟؟؟؟
    سلام علیکم؛ الگو داشتن خوب است اما هر الگویی اگر در نوع خودش بهترین هم که باشد، برای به کار بستن آن، باید بومی سازی شود و الا در تطبیق آن الگو بر جامعه هدف، با مشکل روبرو خواهید شد.

    تأثیر شبکه های اجتماعی در اخلاق

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    علاقه
    دانش- تفریح- معاشرت با دوست خوب
    نوشته
    53
    حضور
    9 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    171



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم؛
    پاسخ به این سؤال در قالب مجموعه‌ای به نام «پیوست اخلاقی» یا «پیوست فرهنگی» قرار خواهد گرفت. پیوست اخلاقی به مجموعه‌ی از الزامات و چالشهای اخلاقی گفته‌ می‌شود که یک فن، هنر، صنعت، فن‌آوری، ورزش جدید و ... با خود به همراه می‌آورد. این پیوست اخلاقی اولا، آنها را بررسی می‌کند؛ ثانیا، برای چالشهایش راه حل ارائه می‌دهد. برای مثال «به کارگیری شبکه های مجازی اجتماعی»؛ بر اساس تعریف، ابتدا کارشناسان این موضوع را تحلیل اخلاقی می‌کنند که چه حسنهای اخلاقی و چه عیبهای اخلاقی دارد و همچنین، چه چالشهایی را ایجاد می‌کند.
    در نوشتار پیش‌رو، از برشمردن حسن‌های اخلاقی و معایب اخلاقی این پدیده به دلیل وضوح، صرفنظر کرده، به برخی راه‌حل‌های مقابله با چالشها‌ی آن پرداخته خواهد شد. ابتدا به برخی اصول مبنایی اشاره خواهد شد:
    1. اصل اساسی در شبکه های مجازی، حفظ هویت دینی و اسلامی و دفاع از باورهای اعتقادی است. در حالی که در این شبکه‌ها، دین‌داری و ایمان مورد تخریب و هجمه قرار می‌گیرد.
    2. اصل «آسیب‌پذیری فوق‌العاده‌ی اخلاق در میان جامعه و خانواده‌‌ها»؛ چرا که مرز اخلاق، مرز ظریفی است و با کوچکترین هجمه شکسته می‌شود ولی متاسفانه در شبکه های مجازی حد و مرزی برای اخلاق وجود نداشته، ارزش های انسانی لگدمال می‌شود.
    3. اصل «حراست از خانواده و استحکام پایه‌های این نهاد با ارزش»؛ اما متاسفانه امروزه شبکه‌های اجتماعی زیربنای خانواده را هدف قرار داده‌اند و به سوی اضمحلال خانواده‌ها حرکت می کنند. به طوری که در آمار و ارقام هیچ حد و مرز رعایت شئون خانوادگی و حفظ هویت خانواده در نظر گرفته نمی‌شود. در این راستا، خانواده‌ها در این بازی خطرناک با شکست روبرو هستند بر این اساس، لازم است در پیوست فرهنگی شبکه‌های اجتماعی، خانواده محور باشد.
    4. اصل «تعلیم و تبلیغ و حراست از سبک زندگی اسلامی»؛ این در حالی است که شبکه های اجتماعی با محتوا و پیام و تبلیغات خود سبک زندگی دینی را مورد هجمه قرار داده‌اند؛ بنابراین، لازم است در پیوست فرهنگی به این نکته توجه شود.
    5. اصل «حفظ وحدت و انسجام جامعه»؛ آسیب های ناشی از این شبکه ها کمک می کنند تا ناملایمات اجتماعی به وجود آید و اعتراضات از صحنه شهرها به شبکه های مجازی کشیده شود. به طوری که ریچارد واتسون معتقد است شبکه‌ها محل ظهور اغتشاشات آینده خواهد بود. بنابراین، لازم است از شبکه های اجتماعی برای مقابله با این نقشه غرب استفاده گردد.
    بنابراین، بر اهالی دغدغه مند و دین‌مدار این گونه شبکه‌ها لازم است اصول فوق را در نظر داشته، در جهت اقامه‌ی آن از شیوه‌ها و تکنیک‌های گوناگون «مجاهده» نمایند؛ چرا که همه معیارهای «جهاد با طاغوت» در این عرصه وجود دارد.
    در همین راستا، بر استفاده کنندگان این شبکات لازم است قبل از هر چیز به مبانی دینی و اعتقادی و حدود شرعی کاملا واقف گردند؛ توحید و ابعاد مختلف آن شناخته گردند؛ مسائل علوم قرآنی در به زبان ساده و همه فهم مطرح گردند؛ حقوق اجتماعی انسان‌ها شناخته شوند؛ مثلا، موضوعاتی از قبیل غیبت، تهمت، آسیب‌های عاطفی، تبادل احساسات دو جنس مخالف و ... کاملا مشخص گردند. این گونه اقدامات در حکم مسلح نمودن افراد در نبردی تمام عیار در جبهه‌ شبکه‌های مجازی در مقابل معاندان و دشمنان است. این مرحله، به عنوان مقدمه‌ چینی و زمینه‌سازی خواهد بود.
    در مرحله بعد، برخی اقدامات، از نوع دفاعی و انفعالی بوده ولی برخی اقدامات، از نوع تهاجمی و فعال است. مرحله اقدامات تهاجمی منطقی‌تر و آرامش‌بخش‌تر از مرحله‌ی اقدامات دفاعی است. نمونه‌ی بارز اقدام تهاجمی و فعال، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی است. این اقدام، اولین قدمی است که گام‌های بعدی آن، به همت جوانان انقلابی و پر شور برداشته خواهد شد. اتفاقا، حیثیت اثباتی ما مقلدانِ «خمینی»، وابسته به همین اقدامات تهاجمی و فعال است.
    برای اطمینان از سلامت و در مسیر مستقیم بودن هر پدیده‌ای به خصوص چنین پدیده‌ی مهم و اثر گذار، «چکاب» لازم است؛ یکی از اهرم‌های تست‌گیری، معیار «افراط و تفریط» است. ما با مشاهده‌ی هر گونه افراط و تفریطی که نتیجه‌ی این پدیده باشد، خواهیم فهمید که تعامل ما با این پدیده، تعاملی ناسالم و غیر صواب است. افراط و تفریط به انحاء و وجوه مختلف در این موضوع راه دارد که در صورت مشاهده‌ی علائم آن، بایستی به این زنگ خطر ترتیب اثر دهیم و اقدام مقتضی را انجام دهیم.
    با تشکر از شما کارشناس گرامی
    به نظر بنده راهکارهای شما خیلی کلی بود بنده به دنبال اخذ راهکارهای جزیی و عملی هستم لطفا راهکارهایی جزیی ارائه فرمایید.


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    با سلام

    انسان، موجودی مدنی‌الطبع نامیده شده و همواره با همنوعانش در ارتباط بوده، در واقع این ارتباط ریشه در نیاز او به ارتباطات اجتماعی دارد، همین نیاز سبب شکل‌گیری اجتماعات انسانی، شهرها و جوامع شده و در گذر زمان و ادوار زندگی انسان متحول و متطور گشته است. بشر، در دوره‌های گوناگون برای تسهیل ارتباطات اجتماعی خود دست به اختراعاتی از جمله، تلفن، تلگراف، تلوزیون، ماهواره و اینترنت زده است. شبکه‌های اجتماعی که زاده وب۲ هستند، از همین دست است.حضور در اجتماع یک رابطه‌دو سویه است، از یک سمت فرد با تمام مختصات فردی خویش، اخلاق، تربیت، روحیات و استعداد و توانایی‌هایش بر اجتماع خود تأثیر می‌گذارد و از سوی دیگر، از جامعه خود رنگ می‌پذیرد و ترکیب این دو ـ صوصیات فردی و اکتسابات اجتماعی سبک زندگی او را می‌سازد.اینترنت و خاصه شبکه‌های اجتماعی تأثیری مستقیم بر سبک زندگی افراد دارد. زنان نیز به عنوان بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی که روز به روز بر تعدادشان اضافه می‌شود از این تأثیر، دور نیستند و ناخودآگاه تحت تأثیر اجتماعات مربوط به این شبکه‌ها قرار می‌گیرند. نتایج آخرین پژوهش انجام شده در کشور بیانگر آن است که میان عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان ارتباط مستقیمی وجود دارد. ۶/۳۰ درصد مردان و ۳/۴۱ درصد زنان معتقدند شبکه های اجتماعی اینترنتی توانسته است به میزان بالایی در نوع ادبیات افراد جامعه موثر باشد. همچنین ۵/۴۹ درصد زنان و ۴/۴۱ درصد مردان بر این باور هستند که عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی در مقادیر متوسط به بالا توانسته است بر سبک پوشش ایشان در جامعه موثر باشد.بدین ترتیب رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر گزاره های لیبرالیسم، جهانی تازه را پیش روی انسان قرار داده اند، جهانی که بودن در آن گاهی نبودن در جهان واقعی را به دنبال خواهد داشت و گاهی به علت تسریع در انجام کارها زمان بیشتری برای واقعی بودن در اختیار انسان خواهد گذاشت.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    690
    حضور
    15 روز 14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1794



    نقل قول نوشته اصلی توسط فهیمه. نمایش پست ها
    با تشکر از شما کارشناس گرامی
    به نظر بنده راهکارهای شما خیلی کلی بود بنده به دنبال اخذ راهکارهای جزیی و عملی هستم لطفا راهکارهایی جزیی ارائه فرمایید.
    حقیر در حال حاضر چنین پَک آماده‌ای ندارم علاوه بر این که این مهم، نیازمند کارگروه‌های مختلفِ آشنا با شیوه‌های پژوهش در زمینه‌های روانشناسی اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی و علوم تربیتی اسلامی می‌باشد. اینطور نیست که ارائه‌ی راهکارها‌ی جزئی نهایتا اثربخشی مثبت نداشته باشد، بلکه ممکن است به عکس، دارای آثار منفی باشد لذا نیاز به کار کارشناسی گروهی دارد.
    بنده به یک مورد اشاره می‌کنم (البته شاید در آینده به موارد دیگری هم اشاره کردم):
    این مورد را با یک مثال توضیح می‌دهم؛ گفته می‌شود بیشتر سرماخوردگی‌ها در فصل تابستان است؛ چرا؟ چون در فصل زمستان، از آن جا که هوا سرد است هر کس، به وقت بیرون آمدن از اتاق، پوشش مناسب را به همراه خود خواهد داشت یعنی به صورت طبیعی هر انسانی در مواجهه با هر حالتی از طبیعت، گارد مناسب با آن حالت را خواهد گرفت در تابستان چون هوا گرم است معمولا با وادادگی در مقابل وسائل سرمایشی، خود را به اصطلاح «عرق خشک» می‌کنند.
    در موضوع شبکه‌های اجتماعی، وضع به همین وضع است اگر با علم و عنایت به اثرات مثبت و یا مخرب این پدیده، و التفات به این که ممکن است با ورود به این عرصه، اصولی که در بالا گذشت، زیرپا گذاشته شود، خود به خود، شخص، گارد مناسب را خواهد گرفت و چه بسا در این عرصه، حتی به پختگی نسبی در زمینه‌ی شناخت دین برسد چرا که در هر مورد، به دنبال پاسخ‌‌ها یا راهکارهای لازم برای رهایی از شبهات و اغواگری‌هاست یا به دنبال یافتِ ترفندهای پنهان در مسیج‌ها و مدیاها خواهد بود با این روند، به مرور زمان دارای چشمی تیزبین و نقاد خواهد شد و چنین اتفاقی، یک اتفاق خوب و بصیرت افزا ست.

    مطلبی که گفته شد، اگر چه باز از نظر شما یک مورد کلی ست اما اثرات کلان خوبی در افراد دغدغه‌مند خواهد داشت. پس اینطور نیست که هر کلی‌گویی به درد مسأله نخورد.
    همین که شما بدانی این مسیری که در حال عبور از آنی (مثلا جاده چالوس)، مسیری لغزنده با پیچ‌های خطرناک است، همین، برای حراست و حضانت از شما کافی است در واقع خود شما با جوشش از درون، و با احتیاط و به کار بردن دقت، خود را حفظ و حراست کرده‌اید. در اسلام نیز مسأله «خویشتن‌داری»، «خودداری»، «خود‌نگه‌داری»، «خودکنترلی» و ... از جایگاه‌ ویژه‌ای برخوردار است. تقوا لوازم و ملزوماتی دارد یکی از پیش‌نیازهای تقوا، دانستن این است که این مسیر، پر است از رهزن. بدون لحاظ چنین پیش‌نیازی، تقوا، عملا با چالش مواجه خواهد شد. اگر با خوش خیالی و حسن ظن، شروع کنیم، قطعا قدم‌مان خواهد لغزید.

    در ضمن، تاپیک در مورد این موضوع، از نظرات بدیع و عالمانه‌ی دوستان استقبال خواهد کرد.

    تأثیر شبکه های اجتماعی در اخلاق

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    علاقه
    دانش- تفریح- معاشرت با دوست خوب
    نوشته
    53
    حضور
    9 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    171



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    حقیر در حال حاضر چنین پَک آماده‌ای ندارم علاوه بر این که این مهم، نیازمند کارگروه‌های مختلفِ آشنا با شیوه‌های پژوهش در زمینه‌های روانشناسی اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی و علوم تربیتی اسلامی می‌باشد. اینطور نیست که ارائه‌ی راهکارها‌ی جزئی نهایتا اثربخشی مثبت نداشته باشد، بلکه ممکن است به عکس، دارای آثار منفی باشد لذا نیاز به کار کارشناسی گروهی دارد.
    ای کاش می شد با کمی تامل بیشتر در حد خودتان راهکارهایی جزیی برای اینکار ارائه دهید زیرا شما مانند همه خوانندگان عزیز این انجمن استحضار دارید که یکی از مسائل مبتلا به جوانان امروز و مشکلاتی که دامن گیر خانواده ها شده است همین مساله شبکه های مجازی است و از این روی توقعات ما از شما کارشناسان محترم بیش از این کلی گویی هاست!


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    690
    حضور
    15 روز 14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1794



    نقل قول نوشته اصلی توسط فهیمه. نمایش پست ها
    ای کاش می شد با کمی تامل بیشتر در حد خودتان راهکارهایی جزیی برای اینکار ارائه دهید زیرا شما مانند همه خوانندگان عزیز این انجمن استحضار دارید که یکی از مسائل مبتلا به جوانان امروز و مشکلاتی که دامن گیر خانواده ها شده است همین مساله شبکه های مجازی است و از این روی توقعات ما از شما کارشناسان محترم بیش از این کلی گویی هاست!
    همانطور که پیشبینی می‌کردم بالاخره چنین انتقادی از طرف شما متوجه بنده شد.
    ببینید، دیدگاه‌ بزرگان در مورد راهبرد (استراتژی) خودسازی با دیدگاه تشنگان طریق هدایت در راهبرد‌ها و چگونگی تهذیب نفس و طی طریق کمی متفاوت است. بزرگان بجای اهمیت دادن به کمیت، به کیفیت روش‌ها و تعمیق‌بخشی آن ها توجه می‌داشتند، تشنگان معرفت، کمیت را اصل قرار داده، وجهه همت خویش می‌گمارند.
    در پست بالا، با بهره‌گیری از این استراتژی بزرگان، در حقیقت جواب سؤال شما داده شد اما نه به صورت کیلویی و وجبی؛ در عین حال، این دیدگاه که نباید به دنبال حجم انبوه معارف باشیم در قالبی که به ظاهر دلالت بر جهل بنده داشت، توصیه شد.
    حضرت آیت الله بهجت در پاسخ به سؤال از ارائه‌ی نسخه‌ای برای پیشرفت و ترقی در مسیر سلوک الی الله و چگونگی مبارزه با نفس و شیاطین جنی و انسی، می‌فرمایند: «به آنچه که می‌دانید عمل کنید».
    سؤال شما نیز همان سؤال است منتهی با قالب ظاهری متفاوت.
    بهتر بود به جای توجه به صدر عرائضم، ذیل آن را هم مطالعه کرده و در مورد آن اظهار نظر می‌کردید.
    آیا آن نکته‌ای که در پست 8 بیان شد، نکته‌ی کم اهمیتی بود! این‌که بتوانیم بر اصول بیان شده در پست ابتدائی پافشاری کرده و از آنان عدول ننماییم، در گرو همین مسئله است که بدانیم این فضا، فضایی ست آلوده و مسموم و خیلی خطرناک.

    مثلا، در شهادت این چند شهیدی که در آتش بس خان طومان سوریه به فیض شهادت رسیدند شاید به دلیل آن بود که گمان کردند دشمن بر عهد و پیمان خود مبنی بر آتش بس، وفادار است لذا آتش بس را آتش بس دیدند و جلو رفتند.
    چرا خیلی از جوانان این مرز و بوم در فضای مجازی، به دست دشمنان دین و ایمان غافلگیر می‌شوند؟! چون این فضا را فضایی امن انگاشته، به هیچ وجه اظهار خطر نمی‌کنند. چون خوش خط و خالی مار زهرآگین را دیده‌اند، جلو می‌روند و آن گاه گرفتار این مار مسموم و زهر‌آگین شده، از پای در می‌آیند. در حالیکه باید ابتدا مار را ببینند نه خوش خط و خالی او را.
    دشمنی دشمن در نظر شما به چه میزان است؟ به هر میزان این دشمنی، عمیق‌تر باشد، به همان میزان، امکان پیروزی شما در مقابل نقشه‌های او، بیشتر است.

    پیشنهاد حقیر این است که شما به جای نگاه به نقطه ضعف و به اصطلاح نیمه خالی لیوان ما -پشت شماره 8- این نکته‌ی ذکر شده را بال و پر دهید. اسم این سایت، گفتگوی دینی است تنها بنده سخنگو نیستم جای اظهار فضل برای امثال شما نیز باز است. در این صورت است که مباحث پربارتر و دقیق‌تر خواهند شد.
    از آن جا که حد این حقیر خیلی خیلی کم و ناچیز است نکته بیان شده در پست شماره 8 نیز کم و در حد خودم بود.



    ویرایش توسط حافظ : ۱۳۹۵/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۸:۳۹
    تأثیر شبکه های اجتماعی در اخلاق

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۶/۰۱, ۰۲:۰۰ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود