صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج دوم برای شهوت در احادیث

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    اشاره ازدواج دوم برای شهوت در احادیث




    سلام.
    من از یک روحانی شنیدم که طبق روایتی اگر ازدواج دوم مرد(در تعدد زوجات) با قصد شهوت باشه، مجاز نیست. آیا چنین روایتی داریم؟ و آیا صحیح السند هست؟

    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ در ساعت ۲۲:۰۴

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست







    ازدواج دوم برای شهوت در احادیث








    کارشناس بحث: استاد تذکره
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۸:۵۱

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    پرسشگر محترم ضمن تبریک ولادت حضرت امام زمان (عجل الله) عرض می کنم :
    اسلام، داشتن چهار همسر دائمی را به طور هم زمان برای مرد جایز می داند. ازدواج مجدد مرد در حالی که زن دائمی دارد در غیر از برادر زاده و خواهر زاده [1] ، مشروط به اجازه همسر اول نیست اما اگر زن در عقد شرط کند که همسرش زن دیگری نگیرد به نظر برخی از فقها [2] ، این شرط صحیح است و زوج نباید تخلف کند.
    البته در قانون جدید حمایت از خانواده این گونه آمده است [3] :
    مرد نمی تواند با داشتن زن دائم، همسر دیگری اختیار کند مگر اینکه در این شرایط باشد:
    رضایت همسر اول،عدم قدرت زن اول به ایفای وظایف زناشویی،عدم تمکین زن از شوهر،ابتلای زن اول به جنون یا دیگر بیماریهای صعب العلاج،محکومیت زن به زندان،ابتلای زن به هرگونه اعتیاد به مواد افیونی و مخدر،عقیم بودن،ترک زندگی توسط زن و....
    از طرفی با توجه به شرایطی که در عقد نامه های فعلی ذکر شده از جمله شرایطی که زن می تواند در خواست طلاق بدهد این است که مرد بدون رضایت زن اول بخواهد زن دومی بگیرد. [4]
    اما تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه عمدتا ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان. چون در عرب رسم است که هر کس از قبیله شان همسر بگیرد از او حمایت می کنند. اگر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) این کار را نمی کرد همان اول شهید می شد. پیامبر برای حفظ جانش از 9 قبیله زن گرفت.
    يكي از اصول مسلم اسلام مبارزه با هواپرستي و شهوت راني است . قران كريم هواپرستي را در رديف بت پرستي قرارداده است . در اسلام آدم «ذواق» يعني كسي كه هدفش اين است كه زنان گوناگون را مورد كامجويي قرار دهد ملعون و مبغوض خداوند معرفي شده است . از نظر اسلام تمام غرايز بايد در حد اقتضا و احتياج طبيعت اشباع گردد. اما اسلام اجازه نمي دهد كه انسان آتش غرايز را دامن بزند و آنها را به شكل يك عطش پايان ناپذير روحي درآورد . از اين رو اگر چيزي رنگ شهوت پرستي بگيرد كافي است كه بدانيم مطابق منظور اسلام نيست.

    پی نوشت ها:
    [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 466
    [2] فتاوای مراجع محترم در مورد این که آیا زن اول می تواند شرط کند که : برای ازدواج مجدد اجازه زن لازم است، یا شرط کند که در صورت ازدواج مجدد، زن وکیل باشد که خودش را طلاق بدهد، بدین قرا ر است:
    آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏اى، فاضل، مکارم و نورى:
    خیر، این شرط صحیح و نافذ نیست ولى اگر شرط کند که: «زن وکیل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نماید، خود را طلاق دهد»، صحیح است. ( امام، استفتاءات، ج3، احکام ازدواج، س 55 آیت‏الله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 907 آیت‏الله خامنه‏اى، استفتاء، س 7 آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1533 آیت‏الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 637 و توضیح‏المسائل، م 2534 دفتر آیت‏الله بهجت. با استفاده از نرم افزار پرسمان)
    آیات عظام تبریزى، سیستانى و صافى: آرى، این شرط صحیح و نافذ است و اگر شوهر بعد از ازدواج، به این شرط عمل نکرد و ازدواج مجدد نمود، گناه کرده است. ( آیت‏الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج 2، م 333 آیت‏الله تبریزى، منهاج الصالحین، ج 2، م 1395 آیت‏الله صافى، جامع‏الاحکام، ج 2، 5521. با استفاده از نرم افزار پرسمان)
    آیت‏الله وحید: بنابر احتیاط واجب، این شرط صحیح و نافذ نیست ولى اگر شرط کند که: «زن وکیل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نماید، خود را طلاق دهد»، صحیح است (آیت‏الله وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 9531. با استفاده از نرم افزار پرسمان)
    [3] صفایی- سید حسین – حقوق خانواده- ص 101- چاپ دوازدهم نشر میزان تابستان 86
    [4] -همان ص 512.
    ازدواج دوم برای شهوت در احادیث

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    من از یک روحانی شنیدم که طبق روایتی اگر ازدواج دوم مرد(در تعدد زوجات) با قصد شهوت باشه، مجاز نیست
    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    اسلام، داشتن چهار همسر دائمی را به طور هم زمان برای مرد جایز می داند
    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    يكي از اصول مسلم اسلام مبارزه با هواپرستي و شهوت راني است
    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    اگر زن در عقد شرط کند که همسرش زن دیگری نگیرد به نظر برخی از فقها [2] ، این شرط صحیح است و زوج نباید تخلف کند
    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    در قانون جدید حمایت از خانواده این گونه آمده است [3] :
    مرد نمی تواند با داشتن زن دائم، همسر دیگری اختیار کند مگر اینکه در این شرایط باشد:
    رضایت همسر اول،عدم قدرت زن اول به ایفای وظایف زناشویی،عدم تمکین زن از شوهر،ابتلای زن اول به جنون یا دیگر بیماریهای صعب العلاج،محکومیت زن به زندان،ابتلای زن به هرگونه اعتیاد به مواد افیونی و مخدر،عقیم بودن،ترک زندگی توسط زن و....
    از طرفی با توجه به شرایطی که در عقد نامه های فعلی ذکر شده از جمله شرایطی که زن می تواند در خواست طلاق بدهد این است که مرد بدون رضایت زن اول بخواهد زن دومی بگیرد
    سلام و عرض ادب

    با توجه به نظر روحانی که در اصل سؤال آمده ، و طبق توضیحاتی که جناب کارشناس دادند و البته کارشناسان دیگر نیز اشاراتی داشته اند ، نتیجه این میشود که ازدواج دوم را خداوند فقط برای شرایط خاص مجاز فرموده. مثلاً در شرایطی که جنگ بشود و تعدادی از مردها کشته شوند ، بطوری که تعداد زنها بیشتر از مردها باشد. در اینجا مردها باید بدون قصد لذت و شهوت و با اجازه همسر اول زن دیگری بگیرند
    (زن دوم ، سوم یا نهایتاً چهارم). یا برای مثال زن بی سرپرستی وجود دارد که کسی هم حاضر نیست او را زیر بال و پر خود بگیرد. در اینجا ممکن است زن و شوهری تصمیم بگیرند که از آن زن مراقبت کنند اما چون آن زن نامحرمِ مرد است و نمیشود به این صورت از او نگهداری کرد ، زن اول اجازه بدهد که شوهرش با او ازدواج کند که البته این هم نباید با قصد شهوت و لذت باشد و هدف تنها باید کمک به آن زنِ بی سرپرست باشد

    نتیجه اینکه این قانون فقط زمانی قابل اجراست که یا زن بی سرپرستی پیدا بشود ، یا زنهای بی شوهر در جامعه زیاد بشوند. در حقیقت این قانون برای آن است که زن ها بدون شوهر و بی سرپرست نمانند و یا به عبارت صحیح تر ، خداوند این حق را به زنان بیوه (یا مجرد) داده که اگر دیدند مرد مجرد گیرشان نمی آید ، بروند و زن مردی متاهل بشوند


    طبق توضیحات بالا ، دو سؤال برای بنده پیش آمده که ممنون میشود پاسخ بفرمائید:


    1 - چرا از این قانون به عنوان حق مردهای متاهل یاد میشود؟!
    یک بار دیگر مرور میکنیم:

    الف) ازدواج دومِ مرد ، فقط زمانی جایز است که زن های مجرد زیاد باشند و شوهر گیرشان نیاید
    ب) یا زن بی سرپرستی باشد که نیاز به کسی داشته باشد که او را نگهداری کند
    ج) تمام اینها هم باید با اجازه زن اول باشد

    برای زن ، با اجازهء زن ، خب دیگر کجایش حق مرد است؟!


    2 - نکتهء قابل تامل در این موضوع این است که شهوت رانی در اسلام حرام است و ازدواج دوم مرد اگر با قصد شهوت باشد ، از مصادیق شهوترانی به حساب می آید. پس مرد برای ازدواج دوم فقط و فقط باید قصد و نیت عمل خیر و کمک به یک زن را داشته باشد و نه هیچ چیز دیگر. حال تصور کنیم مردی ماهی 5 بار با همسر اول خود نزدیکی داشته است و بعداً برای این مرد شرایطی پیش آمد که ازدواج دیگری هم انجام داد. از طرفی این مرد نباید به روابط بیشتر فکر کند چون حرام است. از طرفی هم باید مساوات را بین زنها برقرار کند. خب این مرد دقیقاً باید چه کند؟

    الف) باید با هر دو به یک اندازه نزدیکی داشته باشد
    خب اینکه میشود مصداق شهوترانی

    ب) هرگز نباید با همسر دوم نزدیکی داشته باشد
    در این صورت عدالت بین همسران چه میشود؟

    ج) باید با هر دو به یک میزان نزدیکی داشته باشد ، اما با زن اول همراه با لذت ، ولی با زن دوم فقط به نیت اجرای عدالت و بدون لذت بردن!!
    این تنها پاسخ ممکن است


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    18
    حضور
    17 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    ای کاش چند همسری به صورت یک فرهنگ در جوامع در می اومد. ولی اگر این علت هایی رو که در بالا ذکر شد رو به کنار بذاریم. کلا مرد چه اخوند باشه و چه غیر اخوند بدش نمیاد که زن دومی هم داشته باشه. الان تو ایران چون وضعیت اقتصادی خرابه کسی کم تر کسی زن دوم می گیره. ولی وقتی به افرادی که ثروت زیادی رو دارندنگاه می کنیم (حالا نمیگم همه اون ها) با یک زن دومی رابطه دارند که بیش تر هم به صورت متعه و صیغه و با دلایل خودشون به صورت رسمی ازدواج نمی کنند.

    ازدواج دوم خوبه اما فرهنگ استفاده از اون خیلی مهمه که باید در جامعه اون قدر نهادینه بشه که به یک چیز عادی به این مسئله نگاه بشه. تو جوامع غربی هم میل چند همسری تو مردان هست. اما اونجا به یک صورتی خودشون رو تامین می کنند و در ایران هم به صورت دیگه. پس در وهله فرهنگ استفاده مهمه. الان مثلا همین موبایل. فرهنگ استفاده از اون باید وجود داشته باشه. البته منظورم این نیست که زن مثل یک ابزاره منظورم اینه که اگر مرد قراره زن دوم هم بگیره فرهنگ و جنبه این مسئله رو داشته باشه.

    چه بسا امام زمان با قوانین و احکام جدید چند همسری رو معرفی کنند که در اون نه حق زن اول پایمال بشه و نه حق زن صیغه ای که احیانا بچه هم دارد.

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,860
    حضور
    190 روز 4 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    7940



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام.
    من از یک روحانی شنیدم که طبق روایتی اگر ازدواج دوم مرد(در تعدد زوجات) با قصد شهوت باشه، مجاز نیست. آیا چنین روایتی داریم؟ و آیا صحیح السند هست؟
    سلام علیکم
    باعرض ادب و احترام به محضر شما خواهر خوب و بزرگوارم

    اگر برایتان مقدور بود حدیثش را از آن روحانی محترم بپرسید و اینجا بیان نمایید سپاسگزار خواهم بود

    اسلام به طور کلی با هرگونه افراط و تفریط و غرق شدن در خوشی و لذات دنیایی در زندگی مخالف است ،حال این افراط و تفریط چه در ازدواج باشد چه در چیزهای دیگر،از طرفی برای اینکه افراد به سمت شهوت رانی نروند و به قولی همه زندگی خود را معطوف این موضوع ننمایند یک سری منع ها نیز آورده است و یک سری محدودیت ها برای ازدواج های متعدد ایجاد نموده است

    اما بنده احساس میکنم آن روحانی محترم شاید مطلب ومنظورشان را خوب تبیین ننموده اند،زیرا یکی از جاهایی که به مرد حق داده میشود برود زن دیگری بگیرید این است که از جانب همسر اول(به هر دلیلی) نیازهایش تامین نمیشود! خب چنین فردی ممکن است برای برآوردن نیازهای غریزیش زن دیگری اختیار کند ،حال اینگونه با صحبتی که آن روحانی محترم فرمودند تضاد ایجاد میشود!
    پس به نظر بنده بیان این جمله که« اگر ازدواج دوم مرد(در تعدد زوجات) با قصد شهوت باشه، مجاز نیست »به طور مطلق صحیح نمیباشد

    شاید هم آن بزرگوار میخواستند مردم را از شهوت رانی و غرق شدنم درلذات دنیوی متذکر شوند جمله اشان را اینگونه بیان نموده اند(که باید تبیینش میکردند) والا یکی از دلایل جواز ازدواج دوم همین برآوردن نیازهای غریزی است که با ازدواج اول برآورده نشده است!

    اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
    یازهراسلام الله علیها

    در پیوند ازدواج قرار نیست دو‌نفر به هم برسند

    قرار است باهم به خدا برسند

    «همسر یعنی همسفر تا بهشت»

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    یکی از دلایل جواز ازدواج دوم برآوردن نیازهای غریزی است که با ازدواج اول برآورده نشده است!و این غیر از شهوترانی و غرق در شهوت شدن است
    در واقع باید بین ایندو فرق و فاصله قائل شد.

    ازدواج دوم برای شهوت در احادیث

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,558
    حضور
    65 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    9248



    بسم الله الرحمن الرحیم


    عرض سلام و ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام.
    من از یک روحانی شنیدم که طبق روایتی اگر ازدواج دوم مرد(در تعدد زوجات) با قصد شهوت باشه، مجاز نیست. آیا چنین روایتی داریم؟ و آیا صحیح السند هست؟
    سخن این روحانی محترم فقط باعث بالا رفتن آمار زنا و به تبع آن آمار طلاق می شود.
    اگر کسی به هر دلیلی در کنار همسر اولش ارضاء نشود یا باید برود زنا کند.... یا ازدواج دومش مجاز نیست و اگر مجاز نباشد ولی ازدواج کند بازهم زنا کرده است.
    اما اگر ازدواج نکند و از راه نامشروع نیازش را براورده کند امار طلاق بسیار بالا میرود.

    برای ظهور حضرت مهدی(عج) چه کردیم!؟

    به این تاپیک حتما سر بزنید :
    طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از دیدگاه امام خامنه ای (حفظه الله )
    تاپیک : شهید سید محمد حسین میر دوستی
    تاپیک های دیگر :
    شهید سید میثم تراهی ***** شهید محسن حججی
    هدفم قدس و آرزویم شهادت!

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    745
    حضور
    20 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1777



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام.
    من از یک روحانی شنیدم که طبق روایتی اگر ازدواج دوم مرد(در تعدد زوجات) با قصد شهوت باشه، مجاز نیست. آیا چنین روایتی داریم؟ و آیا صحیح السند هست؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    نظرتان چیست به اینکه ازدواج اول هم اگر با قصد شهوت بود حرام باشد؟ اگر شهوت بد است کلاً بد است ... زن و شوهر هم نباید نگاه شهوت‌آمیز به یکدیگر بکنند چون شهوت بد است ... زن و شوهر باید سعی کنند که فقط برای بچه‌دار شدن نزدیکی کنند و در موارد دیگر اگر شهوت داشتند تقوا پیشه کنند و در همان تلاش برای بچه دار شدن هم باید سعی کنند که لذتی از این کار نبرند چون این لذت بردن در چهارچوب پاسخ دادن به شهوات است ...
    پاسخ این مسائل خیلی ساده است ... ولی وقتی قرار باشد مطلب را آنطور که دوست داریم بپذیریم آن را می‌پیچانیم ... و باز می‌پیچانیم ... شما را نمی‌گویم بلکه تصورات رایج در باب این مسأله در سطح جامعه را می‌گویم ...

    موضوع اینجاست که پرداختن به شهوات را گاهی به اشتباه می‌گوییم شهوت‌رانی و بدتر از آن شهوت‌پرستی است و بعد می‌گوییم پرستش هر چیزی جز خدا بت‌پرستی است و شهوت‌پرستی هم مانند بت‌پرستی است ... کسی که ماکارونی دوست دارد و می‌رود می‌خورد آیا بت‌پرست است؟ کسی که زن بخواهد و خدا هم جوازش را داده باشد می‌شود بت‌پرست؟ می‌شود هواپرست؟ می‌شود شهوت‌پرست؟ ... سبحان الله که خدا چیزی را اجازه دهد و بندگانی بخواهند این اجازه را از او بگیرند ...

    حالا نگاه به مسأله از زاویه‌ای دیگر ...
    یک نفر شهوت امانش را بریده و نزدیک است که به گناه بیفتد ... چنین کسی را دین می‌گوید ازدواج برایش واجب است ... فرقی ندارد که ازدواج اول باشد یا دوم یا سوم یا چهارم یا متعه ... هر کدام که شد ... البته این یک حکم اولیه است که شاید در تزاحم با احکام دیگر تعدیل گردد ... حالا چنین کسی می‌خواهد ازدواج کند ... از یک طرف دارد ازدواج می‌کند که به گناه نیفتد و از طرف دیگر می‌خواهد ازدواج کند بخاطر شهوتش ... چون شهوتش هست که امانش را بریده ... حالا آیا دین این پرداختن به شهوت را بر او واجب می‌داند یا مجاز نمی‌داند و حرام می‌داند ... بله ... نتیجه این است که هر گردی گردو نیست ... هر پرداختن به شهوتی مصداق شهوت‌رانی (رانش عقل توسط شهوت، به کنار زده شدن عقل توسط شهوت، کنترل انسان توسط شهوتش با به محاق فرستادن عقل) و شهوت‌پرستی نیست ...

    بنابراین ... تا وقتی که انسان توسط عقلش اداره می‌شود پرداختن به هر لذت حلالی مشروع است و چه بسا خوب هم باشد ... اصلاً مگر دین جز این است؟ ... مگر دین جز به ارمغان آوردن لذت برای انسان است؟ ... مگر دین نمی‌گوید لذتی که در عبادت خدا هست و در بهشت هست در دنیا نیست و آن را به بهای اندک لذت‌های زودگذر و اندک دنیا نفروشید؟ ... دین می‌خواهد انسان را به اوج لذات حقیقی برساند ... اگر عقل کنترل‌کننده‌ی انسان باشد تا انسان لذات حقیقی را از غیرحقیقی تمیز دهد دیگر باکی نیست از اینکه به هر لذتی از معنوی تا مادی بهره‌مند گردد ... فقط باید مراقب باشد که عقلش به محاق نرود و از نزد او غایب نگردد ... آنچه را که خداوند در دنیا حلال کرده است در همان شرایطی که خداوند حلالش کرده است از جنس لذات حقیقی هستند، یعنی لذات دروغین دنیا نیستند که به نظر لذت و نعمت بیایند ولی در باطن حرام و آلوده و رجس باشند و عذاب باشند ... حال بگویید احوال کسی که خداوند به او نعمتی دهد و او طاقچه بالا بگذارد که من خواهان آن نیستم و نمی‌خواهم چگونه خواهد بود؟ ... اگر خواستید بدانید که حالش چگونه خواهد بود روایاتی را ببینید که در مورد نماز شکسته توضیحاتی را داده‌اند، آنجا که معصوم علیه‌السلام می‌فرماید خداوند با این قصر کردن نماز در سفر به شما لطف کرده است و کسی که این لطف را نپذیرد به خودش ظلم کرده است و این کار گناه است ... مراجع ما هم می‌گویند که کسی در شرایط ضمن عقد حق ندارد این حق را از مردان ساقط کند و چنین شرطی اعتباری ندارد و حتی اگر پذیرفته هم بشود لازم‌الاجرا نیست ... ظاهراً فقط نگاه ماست که به این مسائل اشکال دارد ...

    در پناه خدا باشید
    یا علی علیه‌السلام

    ویرایش توسط سین : ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۰:۱۴
    «سین» نماینده‌ی مورد تأیید هیچ جریان اعتقادی یا فکری نیست و مشارکتش در بحث‌ها صرفاً جنبه‌ی هم‌فکری دارد

    اللهم أرزقنی معرفتک و حبک و عبادتک خالصاً ... و معرفة خلفائک و حبّهم و طاعتهم ... و معرفة أعدائک و عداوتهم و مخالفتهم
    ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي ... دعا کنید خدا هدایتم کند و عاقبت‌بخیر بشوم ... همه حلال کنید

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    29
    حضور
    8 روز 19 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    85



    نمیدونم چرا تا این بحث پیش میاد یه سری جبهه میگیرن اونم سخت--اولا خواهر یا برادر گرامی با این وضعیت اقتصادی کمتر کسی جرئت میکنه به ازدواج فکر کنه چه برسه با ازدواج دوم یا سوم!!!!!و دوما نمیشه در مقابل احکام الهی ایستاد همانطور که میگن مهریه حق زن است؟
    می خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب چون نیک بنگری همه تزویر می‌کنند

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۲:۴۶ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود