صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تولد حضرت مهدی (عج) در آخر الزمان از دید اهل سنت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    640
    حضور
    30 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    713

    اشاره






    می خواستم بدونم چرا برخی از اهل سنت اعتقاد دارند حضرت مهدی در آخر الزمان متولد خواهند شد؟
    دلیل و منطقشون بر این ادعا چه هستش ؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۴:۳۸

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست







    تولد حضرت مهدی (عج) در آخر الزمان از دید اهل سنت








    کارشناس بحث: استاد صدرا

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها


    می خواستم بدونم چرا برخی از اهل سنت اعتقاد دارند حضرت مهدی در آخر الزمان متولد خواهند شد؟
    دلیل و منطقشون بر این ادعا چه هستش ؟
    با سلام و عرض ادب

    الف) در روایات وارده از طریق اهل سنت پیرامون حضرت مهدی(علیه السلام)، ویژگی ها و خصوصیاتی بیان شده که همگی معرف آنحضرت بوده؛ اما در هیچ یک از این روایات، به میلاد آنحضرت در آینده اشاره ای نشده؛ بلکه تنها سخن از ظهور آنحضرت در آینده است که ظهور نیز غیر از تولد است.

    ب‌) هنگامی که وقت ظهور آنحضرت فرا رسد، با توجه به اینکه سیمای آنحضرت به هنگام ظهور در سن رجل کاملی بیان شده؛ لازمه ی چنین امری تولد آنحضرت قبل از قیامشان خواهد بود و با این لحاظ سؤال از اهل سنت آن خواهد بود که چگونه به شکل قاطع مدعی عدم تولد آنحضرت می باشند؛‌ در حالی که بر اساس روایات آنها در هر زمانی احتمال ظهور آن حضرت خواهد بود؟ لذا ظاهرا دلیل اهل سنت چیزی جز مخالفت با اعتقاد شیعه نخواهد بود؛‌ هر چند که در این میان افرادی از علمای اهل سنت همچون شیعه قائل به میلاد آنحضرت شده و بیان نموده اند که آنحضرت فرزند امام حسن عسکری(علیه السلام) بوده اند.[1]

    ج‌) برخی از این عناوین و موضوعات در مورد امام مهدی(علیه السلام) به نقل اهل سنت بدین شرح می باشند:

    1) انکار ظهور مهدی(علیه السلام)موجب کفر است.[2]

    2) مهدی(علیه السلام) خلیفة الله است.[3]

    3) مهدی (علیه السلام) خلیفه ی خدا و یکی از دوازده خلیفه ی پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)است.[4]

    4) ظهور مردی از خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله)قطعی است.[5]

    5) مهدی(علیه السلام)همنام پیامبر(صلی الله علیه وآله)است.[6]

    6) مهدی(علیه السلام)از نسل پیامبر(صلی الله علیه وآله)و چهره اش همچون ستاره ی درخشان است.[7]

    7) مهدی دادگستر جهان، از تبار علی بن ابی طالب(علیهما السلام) است.[8]

    8) مهدی(علیه السلام)از تبار فاطمه(علیها السلام) است.[9]

    9) مهدی(علیه السلام) از فرزندان عبدالمطلب و از سروران بهشت است.[10]

    10)مقام والای مهدی(علیه السلام).[11]

    11)سیمای مهدی(علیه السلام).[12]

    12)حاکم دادگستر جهانی از خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله)است.[13]

    13)ظهور مهدی(علیه السلام)برای اقامه ی عدل جهانی، قطعی است.[14]

    14)مهدی(علیه السلام)از خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله)است که خداوند کار قیام او را در یک شب اصلاح می کند.[15]

    15)اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد خداوند آنقدر آنروز را طولانی می کند تا مهدی(علیه السلام) ظهور کند.[16]

    16)نزول حضرت عیسی(علیه السلام)واقامه ی نماز به امامت حضرت مهدی(علیه السلام).[17]

    17)شمار اصحابی که با او میان رکن و مقام بیعت می کنند به شمار اصحاب بدر است.[18]

    18)از نشانه های ظهور ندای آسمانی در لزوم پیروی مهدی(علیه السلام)است.[19]

    این عناوین در روایات وارده از طریق اهل سنت در کتب روایی آنها موجود و مورد پذیرش علمای اهل سنت است. هر چند که اهل سنت اختلاف دارند دراینکه امام مهدی(علیه السلام) از فرزندان امام حسن(علیه السلام) است یا از فرزندان امام حسین (علیه السلام) .

    موفق باشید.


    [1] . ابن صباغ المالکی المکی، الفصول المهمة، ج2، ص1094؛ القندوزی، ینابیع المودة، ج3، ص348.

    [2] . السهیلی، الروض الانف، ج1، ص414: «وَمَنْ كَذّبَ بِالْمَهْدِيّ فَقَدْ كَفَرَ».

    [3] . احمد بن حنبل،‌ مسند، ج37، ص70،‌ح22387: «‌إِذَا رَأَيْتُمْ الرَّايَاتِ السُّودَ قَدْ جَاءَتْ مِنْ خُرَاسَانَ فَأْتُوهَا فَإِنَّ فِيهَا خَلِيفَةَ اللَّهِ الْمَهْدِيَّ»؛‌ السیوطی، الحاوی للفتاوی، ج2، ص57: «ثم يجيء خليفة الله المهدي فإذا سمعتم به فأتوه فبايعوه ولو حبواً على الثلج فإنه خليفة الله المهدي».

    [4] . بذل المجهور فی حل ابی داود،‌العلامة المحدث خلیل احمد السهارنفوری، ج17، ص95، دارالکتب العلمیة: «...و آخرهم الامام المهدی علیه السلام و عندی هذا هوالحق».

    [5] . ابن حبان، صحیح ابن حبان، ح5359: «لو لم يبقى من الدنيا إلا ليلة لملك فيها رجل من أهل بيت النبي صلى الله عليه و سلم».

    [6] . نعیم بن حماد،‌الفتن،‌ح1080: «اسم المهدي اسمي».

    [7] . السیوطی، جامع الصغیر،‌ح9245: «المهدي رجل من ولدي : وجهه كالكوكب الدري».

    [8] . الطبرانی،‌ المعجم الاوسط، ج4، ص256، ح4130:«سيخرج من صلب هذا فتى يملأ الأرض جورا وظلما».

    [9] . السیوطی، جامع الصغیر،‌ح9241: «المهدي من عترتي، من ولد فاطمة».

    [10] . السیوطی، الحاوی للفتاوی، ج2، ص55: «نحن سبعة ولد عبد المطلب سادة أهل الجنة أنا ، وحمزة ، وعلي ، وجعفر ، والحسن ، والحسين ، والمهدي».

    [11] . الذهبی، میزان الاعتدال، ج6، ص572: «يكون في آخر الزمان خليفة عليه لا يفضل عليه أبو بكر ولا عمر».

    [12] . السیوطی، جامع الصغیر،‌ح9241: «المهدي من عترتي، من ولد فاطمة».

    [13] . احمد بن حنبل،‌ مسند احمد،‌ج17، ص321،‌ح11223: «تُمْلَأُ الْأَرْضُ ظُلْمًا وَجَوْرًا ثُمَّ يَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ عِتْرَتِي يَمْلِكُ سَبْعًا أَوْ تِسْعًا فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا».

    [14] . احمد بن حنبل،‌مسند احمد، ج2، ص163، ح773: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنْ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ لَبَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ رَجُلًا مِنَّا يَمْلَؤُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْرًا».

    [15] . السیوطی، جامع الصغیر، ح9243: «المهدي منا أهل البيت، يصلحه الله في ليلة».

    [16] . السیوطی،‌المنار المنیف،‌ح7490: «لو لم يبق من الدنيا إلا يوم، لطول الله ذلك اليوم حتى يبعث فيه رجل من أهل بيتي، يواطئ اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبي، يملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت ظلما وجورا».

    [17] . البخاری، صحیح البخاری، باب نزول عيسى بن مريم عليهما السلام، ح3265: ««كيف أنتم إذا نزل ابن مريم فيكم وإمامكم منكم».

    [18] . السیوطی، الحاوی للفتاوی، ج2، ص63: «فيبايع بين الركن والمقام وهو كاره يبايعه مثل عدة أهل بدر يرضى عنه ساكن السماء وساكن الأرض».

    [19] . السیوطی، جامع الصغیر، ج2،‌ص58: «يخرج المهدي وعلى رأسه ملك ينادي إن هذا المهدي فاتبعوه».
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۸:۲۲
    تولد حضرت مهدی (عج) در آخر الزمان از دید اهل سنت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,141
    حضور
    136 روز 20 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19275



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    در روایات وارده از طریق اهل سنت پیرامون حضرت مهدی(علیه السلام)، ویژگی ها و خصوصیاتی بیان شده که همگی معرف آنحضرت بوده؛ اما در هیچ یک از این روایات، به میلاد آنحضرت در آینده اشاره ای نشده؛ بلکه تنها سخن از ظهور آنحضرت در آینده است که ظهور نیز غیر از تولد است
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ

    ضمن احترام به اهل سنت ، عقايد اين عزيزان به راحتي قابل به چالش كشيدن است
    در يك گروه شاهد بودم كه يك جوان شيعه فقط با يك سوال بيش از 20 نفر سني را ساكت كرد
    جالب اينكه پرسش اين جوان شيعه سه گزينه داشت و گفته بود اهل سنت هر گزينه اي را كه انتخاب كنند من مي پذيرم!


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    تبعات عدم قبول وجود ایشان به طور قطع کسی که معتقد است امام زمانی وجود ندارد و بعداً به دنیا می‌آید، اساساً اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله را به حکم «عقل و نقل» نشناخته است و بیشتر رو به سوی تخیلات یا شنیده‌های محیطی خود دارد و بالتبع در صراط مستقیم رشد و کمال قرار نمی‌گیرد. لذا ایشان فرمودند:«مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً» - کسی که بميرد و امام زمان خويش را نشناخته باشد، در واقع به مرگ جاهليّت مرده است. (وسائل الشيعه، ج 16، ص 246) در این عالم هستی و نظام آفرینش الهی که بر حول محور «حبل الله» می‌باشد، همان‌طور که کسی بدون پرستش خدا وجود ندارد و اگر خدای حقیقی را نیافت، خدایان کاذب را بندگی می‌کند، هیچ کس نیز بدون «امام» و اسوه‌ وجود ندارد؛ لذا اگر امام حق را نیافت (نشناخت و معتقد نشد)، قطعاً در شئون مختلف خود از امامان (پیشوایان و الگوهای) باطل پیروی خواهد کرد و تبعات سوء این پیروی به عقل اثبات شده و به عینه نیز دیده می‌شود. برای مسلمانان اهل سنّت نیز بنا به اقوال و مستندات معتبر نزد خودشان، دلایل به حد کافی وجود دارد. از یک سو حدیث غدیر خم را به تواتر نقل کرده‌اند از سوی دیگر احادیثی در حسب و نسب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نقل کرده‌اند و از سوی دیگر به ولادت ایشان به عنوان نهمین فرزند از نسل امام حسین علیه‌السلام که امام زمان (ع) است اذعان نموده‌اند: محمد بن یوسف شافعی در کتاب «البیان فی اخبار صاحب الزمان»، در باره شخصیت ایشان می‎نویسد: «‌مهدی در آخر الزمان خروج می‏کند ـ مهدی از نسل فاطمه زهراست ـ حضرت عیسی در آخر الزمان به او اقتدا می‏کند ـ نامش و کنیه‏اش همانند پیامبر اکرم است ـ صفات و رنگ و چهره حضرت مهدی ـ مهدی امام صالحی است که خلیفة الله است.‌»

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    186
    حضور
    6 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ

    ضمن احترام به اهل سنت ، عقايد اين عزيزان به راحتي قابل به چالش كشيدن است
    در يك گروه شاهد بودم كه يك جوان شيعه فقط با يك سوال بيش از 20 نفر سني را ساكت كرد
    جالب اينكه پرسش اين جوان شيعه سه گزينه داشت و گفته بود اهل سنت هر گزينه اي را كه انتخاب كنند من مي پذيرم!

    سلام علیکم برادر رضا .
    اگر اشکالی ندارد آن پرسش و گزینه هایش را اینجا مطرح کنید تا ما هم به آن مطلع شویم و چیزی به علممان افزوده شود.
    باتشکر


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    186
    حضور
    6 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    تبعات عدم قبول وجود ایشان به طور قطع کسی که معتقد است امام زمانی وجود ندارد و بعداً به دنیا می‌آید، اساساً اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله را به حکم «عقل و نقل» نشناخته است
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم .
    باتشکر از مطالب مفید شما . بنده یک جا کلیپی از استاد رائفی پور دیدم که ایشان در یک نکته ی واقعا نغز بیان فرمودند که رسول خدا (ص) میفرماید (( من بین دوجاهلیت مبعوث میشوم.)) و نیز حضرت فرمودند (( کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است ))
    در گذشته اعراب جاهلی امام زمان خودشان را نمیشناختند
    (و اکنون هم اهل سنت که اکثریت هفتاد هشتاد درصدی مسلمانان را تشکیل میدهند و نیز زیدیها و واقفیه و ... امام زمانشان را نمیشناسند) اکنون هم اکثر مردم امام زمانشان را نمیشناسند . پس معیار و ملاک جاهلیت عدم شناخت امام زمان (عج) است.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,141
    حضور
    136 روز 20 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19275



    نقل قول نوشته اصلی توسط navid نمایش پست ها

    سلام علیکم برادر رضا .
    اگر اشکالی ندارد آن پرسش و گزینه هایش را اینجا مطرح کنید تا ما هم به آن مطلع شویم و چیزی به علممان افزوده شود.
    باتشکر
    سلام برادر عزيز
    فكر كنم قبلاً هم آن را گفته ام ، ولي به روي چشم


    پرسش اين بود:
    الان زمان بعد از رسول الله(ص) است و شما هم جزء مردم آن دوران هستيد. بين خليفه شما علي(ع) و ام المومنين عايشه جنگ ميشود. شما چه مي كنيد؟

    1 - وارد سپاه علي(ع) ميشوم
    2 - وارد سپاه عايشه ميشوم
    3 - هيچكدام را ياري نميكنم


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    سلام علیکم


    شمس الدين ذهبي، يكي از بزرگان تاريخ اهل سنت در علم رجال، درايه، حديث ، تاريخ و انساب در چندين كتاب خود؛ از جمله : العبر في خبر من غبر، تاريخ الإسلام، سير أعلام النبلاء تصريح كرده است كه امام عسكري عليه السلام فرزندي به نام (م ح م د) داشته كه د ر سال 256 هجري به دنيا آمده است.

    وي در كتاب العبر مي نويسد:
    وفيها [سنة 256 ه ] محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي محمد الجواد بن علي الرضا بن موسي الكاظم بن جعفر الصادق العلوي الحسيني أبو القاسم الذي تلقبه الرافضة الخلف الحجة و تلقبه بالمهدي وبالمنتظر وتلقبه بصاحب الزمان وهو خاتمة الاثني عشر... .

    در سال 256 محمد بن الحسن العسكري كه رافضي ها او را با القابي همچون : خلف الحجه ، مهدي ، منتظر و صحاب الزمان ياد مي كنند، به دنيا آمد . او آخرين امام از ائمه دوازده گانه است.

    العبر في خبر من غبر ، ج1 ، ص381


    ابن حجر عسقلاني، يكي ديگر از بزرگان علم رجال و حديث اهل سنت است كه تولد حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف را مفروغ عنه گرفته و امام عسكري عليه السلام را پدر آن حضرت خوانده است .

    وي در كتاب لسان الميزان در شرح حال جعفر بن علي برادر امام عسكري عليه السلام مي نويسد:

    493 جعفر بن علي بن محمد بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب الحسيني أخو الحسن الذي يقال له العسكري وهو الحادي عشر من الأئمة الإمامية ووالد محمد صاحب السرداب
    جعفر بن علي بن محمد ... برادر حسن است كه به او عسكري گفته مي شود . حسن عسكري (عليه السلام) امام يازدهم از ائمه دوازده گانه مذهب اماميه است كه پدر محمد صاحب سرداب بوده است.

    لسان الميزان ج 2 ص 460


    ابن حجر مكي، در كتاب الصواعق المحرقه، تصريح مي كند كه امام عسكري عليه السلام فرزندي داشته كه در زمان وفات آن حضرت 5 ساله بوده است:

    ولم يخلف غير ولده أبي القاسم محمد الحجة ، وعمره عند وفاة أبيه خمس سنين ، لكن أتاه الله فيها الحكمة ، ويسمي القائم المنتظر... .

    امام عسكري فرزندي غير از ابو القاسم محمد الحجه نداشت كه در هنگام وفات پدرش پنج ساله بود؛ اما خداوند به او در آن سن كم حكمت عطا كرد و قائم، منتظر و ... ناميده شده است.


    الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ص207

    برای دیدن منبع این مطلب و عکس های کتب این بزرگان اهل سنت و آدرس نشر و... به اینجا مراجعه کنید:http://www.valiasr-aj.com/persian/sh...hp?idnews=4978


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    سلام علیکم

    تصاویری از کتب اهل سنت درباره تولد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت ولی عصر قرار میدهم:


    تولد حضرت مهدی (عج) در آخر الزمان از دید اهل سنت


    ادامه...

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود