صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اشتباه در ترجمه و تفسیر آیه: «لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا»

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767

    اشاره اشتباه در ترجمه و تفسیر آیه: «لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا»




    با سلام و احترام

    لو کان فیهما آلهه الا الله لفسدتا

    اگر در اسمان و زمین خدایانی جز الله باشد محققا ان دو فاسد خواهند شد.

    در این آیه، ادبا میگویند الا به معنای ادات استثناء نیست بلکه صفت به معنای غیر است.

    یعنی به این معناست : اگر در آسمانها و زمین خدایانی که غیر الله هستند باشد ان دو فاسد میشوند.

    چرا الا را به معنای غیر میگیرند ؟

    چون اگر الا صفت نباشد معنا اشتباه میشود و ایه مفهوم اشتباهی خواهد داشت نعوذ بالله
    معنای اشتباه :
    آیه میفرماید اگر خدایانی جز الله باشد فساد میشود
    پس مفهومش این است که :
    اگر خدایانی با الله باشد فساد ایجاد نمیشود

    و این ندای شرک است نه توحید.

    پس علمای ادبیات و به تبع آنها علمای اسلام نتیجه گرفتند الا صفت است.

    اما رفع اشتباه علما :

    همانطور که میدانید جمله استثنا شامل دو جمله مثبت و منفی است.
    و در مفهوم مخالف، ادات نفی بر سر جمله شرط ( شامل دو جمله) می آید. و جمله مثبت را منفی و منفی را مثبت میکند.

    اکنون روش صحیح مفهوم مخالف

    لو کان فیهما آلهه الا الله لفسدتا

    ( تفکیک : لو کان فیهما آلهه و لم یکن فیهما الله لفسدتا )

    مفهوم مخالف :

    لو لم یکن فیهما آلهه و کان الله فیهما لم یفسدا

    و این عین توحید است.

    ترجمه :
    اگر در انها خدایانی باشد و الله نباشد فاسد میشوند.
    مفهوم مخالف :
    اگر در انها خدایانی نباشد و الله باشد فاسد نمیشوند.

    پس مشکلی ایجاد نمیشود تا نیاز باشد الا را به معنای غیر و وصفیه بگیریم.

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست







    اشتباه در ترجمه و تفسیر آیه: «لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا»








    کارشناس بحث: استاد یاسین

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    «لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُون»[1] (اگر در آسمان و زمين، جز «اللَّه» خدايان ديگرى بود، فاسد مى‏شدند (و نظام جهان به هم مى‏خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصيفى كه آنها مى‏ كنند).



    مساله ای که در این آیه مطرح است در کلمه «اله» به معناى رب و معبود است، بت‏پرست‏ها معتقدند تدبير عالم با طبقاتى كه در اجزاى آن هست از ناحيه آفريدگار عالم به موجوداتى شريف و مقرب درگاه او واگذار شده، به همين جهت ما بايد آنها را بپرستيم، تا براى ما شفيع درگاه خدا شوند، و ما را به درگاه او نزديك‏تر كنند، مانند رب آسمانها، و رب زمين، و رب انسان، و همچنين اربابانی ديگر، و اينها اله مخلوقاتند، و خدا اله آنها و آفريدگار همه موجودات‏.
    منظور از اينكه فرمود: اگر در آسمان و زمين غير خدا إله ديگرى بود، اين است كه الوهيت غير خدا متعلق به آسمان و زمين باشد، نه اينكه در آسمان و زمين منزل گرفته باشند، بنا بر اين آيه مورد بحث مانند آيه‏" وَ هُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِلهٌ"[2]خواهد بود.



    و اما بيان حجتى كه آيه آورده حاصلش اين است كه: اگر فرض شود كه براى عالم آلهه متعددى باشد، ناچار بايد اين چند اله با يكديگر اختلاف ذاتى، و تباين حقيقى داشته باشند، و گر نه چند اله نمى‏شدند، و تباين در حقيقت و ذات مستلزم آن است كه در تدبير هم با يكدگر متباين و مختلف باشند، و همين كه پاى اختلاف در تدبير به ميان بيايد، تدبير هر يك تدبير ديگرى را فاسد مى‏كند، و آسمان و زمين رو به تباهى مى‏گذارند، و چون مى‏بينيم نظام جارى در عالم نظام واحدی است ، كه همه اجزاى آن يكديگر را در رسيدن به هدف خود يارى مى‏دهند، و با رسيدن اجزاى ديگر به هدف‏هاى خود سازگارند، مى‏فهميم كه پس براى عالم غير از يك اله نيست، و همين هم مدعاى ما است.[3]


    [1] - سوره انبیاء،آِیه22.

    [2] - سوره زخرف،آیه84.

    [3]- ترجمه تفسير الميزان، ج‏14، ص: 374-375.

    اشتباه در ترجمه و تفسیر آیه: «لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا»
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 5


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    «لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُون»[1] (اگر در آسمان و زمين، جز «اللَّه» خدايان ديگرى بود، فاسد مى‏شدند (و نظام جهان به هم مى‏خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصيفى كه آنها مى‏ كنند).



    مساله ای که در این آیه مطرح است در کلمه «اله» به معناى رب و معبود است، بت‏پرست‏ها معتقدند تدبير عالم با طبقاتى كه در اجزاى آن هست از ناحيه آفريدگار عالم به موجوداتى شريف و مقرب درگاه او واگذار شده، به همين جهت ما بايد آنها را بپرستيم، تا براى ما شفيع درگاه خدا شوند، و ما را به درگاه او نزديك‏تر كنند، مانند رب آسمانها، و رب زمين، و رب انسان، و همچنين اربابانی ديگر، و اينها اله مخلوقاتند، و خدا اله آنها و آفريدگار همه موجودات‏.
    منظور از اينكه فرمود: اگر در آسمان و زمين غير خدا إله ديگرى بود، اين است كه الوهيت غير خدا متعلق به آسمان و زمين باشد، نه اينكه در آسمان و زمين منزل گرفته باشند، بنا بر اين آيه مورد بحث مانند آيه‏" وَ هُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِلهٌ"[2]خواهد بود.



    و اما بيان حجتى كه آيه آورده حاصلش اين است كه: اگر فرض شود كه براى عالم آلهه متعددى باشد، ناچار بايد اين چند اله با يكديگر اختلاف ذاتى، و تباين حقيقى داشته باشند، و گر نه چند اله نمى‏شدند، و تباين در حقيقت و ذات مستلزم آن است كه در تدبير هم با يكدگر متباين و مختلف باشند، و همين كه پاى اختلاف در تدبير به ميان بيايد، تدبير هر يك تدبير ديگرى را فاسد مى‏كند، و آسمان و زمين رو به تباهى مى‏گذارند، و چون مى‏بينيم نظام جارى در عالم نظام واحدی است ، كه همه اجزاى آن يكديگر را در رسيدن به هدف خود يارى مى‏دهند، و با رسيدن اجزاى ديگر به هدف‏هاى خود سازگارند، مى‏فهميم كه پس براى عالم غير از يك اله نيست، و همين هم مدعاى ما است.[3]


    [1] - سوره انبیاء،آِیه22.

    [2] - سوره زخرف،آیه84.

    [3]- ترجمه تفسير الميزان، ج‏14، ص: 374-375.
    با سلام و احترام

    متوجه نشدم این مطالب شما چه ربطی به مطلب من دارد؟

    امام علیه السلام در روایتی در انتقاد از ادیبان میفرماید
    یحرفون الکلم عن مواضعه
    حالا ایا چنین اجحاف و اشتباهی درباره این آیه رخ نداده است؟
    اینکه فرض کنیم نعوذ بالله مفهوم ایه شرک امیز است کم اشتباهی است؟
    آیا بی انصافی بزرگ و دید گاه نسنجیده ای نسبت به کلام خدا نیست؟
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۳/۰۶ در ساعت ۲۳:۱۴

  9. صلوات ها 3


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    یک عده آمده اند برای اینکه کلام خدا اشتباه نباشد معنای کلمات را تغییر دادند
    کسی هم نگفت چرا؟
    کسی نگفت کلام خدا اشتباه نیست.
    اما انها همین اشتباه را دلیل تغییر معنا دانستند.

    اینها را نگفتم که بگویم الا و لابد 14 قرن اشتباه رفتیم
    گفتم که اگر اشتباه است اشتباهم را بگویید
    و الا بر 14 قرن اشتباه ادامه ندهیم.

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم



    اصل صحبت شما برگرفته از کتاب مغنی الادیب است که متن آن را ذکر می کنم: برای «الآ» چهار وجه ذکر شده است: «الثانی ان تکون بمنزله «غیر» فیوصف بها و بتالیها جمع منکر او شبهه. فمثال الجمع المنکر«لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا» فلا یجوز فی «الا» هذه ان تکون للاستثناء من جهه المعنیُ اذ التقدیر حینپذ: لو کان فیهما آلهه لیس فیهم الله لفسدتا و ذلک یقتضی بمفهومه انه لو کان فیهما آلهه فیهم الله لم تفسداُ و لیس ذلک المرادُ و لا من جهه لفظ:لان « آلهه» جمع منکر فی الاثبات فلا عموم له ُ فلا یصح الاستثناء منه فلو قلت: «قام رجال الا زیدا» لم یصح اتفاقا. و لما لم یجز ذلک ‌دل علی ان الصواب کون«الا» و ما بعدها صفه.[1]


    همانطور که ملاحظه کردین در این کتاب علاوه بر ذکر اشکال که شما بیان کردین به آن پاسخ نیز داده شد.



    خلاصه مطلب: دومین وجه «الا» این است که به معنی«غیر» باشد و به وسیله آن جمع مذکر یا شبیه آن توصیف می شود. مثالی که برای این مطلب ذکر کردند آیا فوق از سوره انبیاء بود. «الا» در این آیه برای استثنا نخواهد بود چون اگر این چنین باشد معنی آیه اشتباه خواهد شد و تقدیر آیه می شود: اگر در آسمان و زمین خدایانی باشند که الله در میان آنها نباشد آسمان و زمین فاسد خواهند شد. و مفهوم این جمله این می شود که اگر در کنار خدایان متعدد آسمان و زمین، الله وجود داشته باشد آنگاه دیگر فساد بوجود نمی آید در حالیکه مراد خداوند از این آیه این مفهوم نیست. علاوه بر این از جهت لفظ ( علاوه بر معنی) هم این مساله که الا برای استثنا باشد درست نیست زیرا در این آیه جمع نکره در جمله مثبت ذکر نشده نه در جمله منفی تا مفید عموم باشد بنابراین استثناء کردن از آن هم صحیح نیست، مانند جمله« قام رجال الا زیدا» که همه نحویون آن را ناصحیح می دانند. بنابراین تنها وجه­ی که می توان گفت این است که بگوییم «الا» در آیه شریفه به معنی صفت است.


    و من الله التوفیق.



    [1] - مغنی الادیب. جمعی از اساتید مدارس حوزه علمیه قم.ص۳۶.انتشارات نهاوندی.1379.

    اشتباه در ترجمه و تفسیر آیه: «لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا»
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  13. صلوات ها 6


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم



    اصل صحبت شما برگرفته از کتاب مغنی الادیب است که متن آن را ذکر می کنم: برای «الآ» چهار وجه ذکر شده است: «الثانی ان تکون بمنزله «غیر» فیوصف بها و بتالیها جمع منکر او شبهه. فمثال الجمع المنکر«لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا» فلا یجوز فی «الا» هذه ان تکون للاستثناء من جهه المعنیُ اذ التقدیر حینپذ: لو کان فیهما آلهه لیس فیهم الله لفسدتا و ذلک یقتضی بمفهومه انه لو کان فیهما آلهه فیهم الله لم تفسداُ و لیس ذلک المرادُ و لا من جهه لفظ:لان « آلهه» جمع منکر فی الاثبات فلا عموم له ُ فلا یصح الاستثناء منه فلو قلت: «قام رجال الا زیدا» لم یصح اتفاقا. و لما لم یجز ذلک ‌دل علی ان الصواب کون«الا» و ما بعدها صفه.[1]


    همانطور که ملاحظه کردین در این کتاب علاوه بر ذکر اشکال که شما بیان کردین به آن پاسخ نیز داده شد.



    خلاصه مطلب: دومین وجه «الا» این است که به معنی«غیر» باشد و به وسیله آن جمع مذکر یا شبیه آن توصیف می شود. مثالی که برای این مطلب ذکر کردند آیا فوق از سوره انبیاء بود. «الا» در این آیه برای استثنا نخواهد بود چون اگر این چنین باشد معنی آیه اشتباه خواهد شد و تقدیر آیه می شود: اگر در آسمان و زمین خدایانی باشند که الله در میان آنها نباشد آسمان و زمین فاسد خواهند شد. و مفهوم این جمله این می شود که اگر در کنار خدایان متعدد آسمان و زمین، الله وجود داشته باشد آنگاه دیگر فساد بوجود نمی آید در حالیکه مراد خداوند از این آیه این مفهوم نیست. علاوه بر این از جهت لفظ ( علاوه بر معنی) هم این مساله که الا برای استثنا باشد درست نیست زیرا در این آیه جمع نکره در جمله مثبت ذکر نشده نه در جمله منفی تا مفید عموم باشد بنابراین استثناء کردن از آن هم صحیح نیست، مانند جمله« قام رجال الا زیدا» که همه نحویون آن را ناصحیح می دانند. بنابراین تنها وجه­ی که می توان گفت این است که بگوییم «الا» در آیه شریفه به معنی صفت است.


    و من الله التوفیق.



    [1] - مغنی الادیب. جمعی از اساتید مدارس حوزه علمیه قم.ص۳۶.انتشارات نهاوندی.1379.
    شما ابتدا بفرمایید مفهوم گیری درست است یا اشتباه؟

    به بقیه ماجرا هم میرسیم.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    شما ابتدا بفرمایید مفهوم گیری درست است یا اشتباه؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    مترجمین قرآن، کلماتی که در متن قرآن ذکر شده است را ترجمه می کنند، نه کلماتی که ذکر نشده است. اگر چه می توان مفهومی از آیه برداشت کرد که اشتباه نباشد، اما انچه مترجمین و مفسرین قرآن بر اساس ظاهر آیه بیان کردند صحیح می باشد و نیازی به برداشت از مفهوم مخالف نبود.

    اشتباه در ترجمه و تفسیر آیه: «لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا»
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  17. صلوات ها 4


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    مترجمین قرآن، کلماتی که در متن قرآن ذکر شده است را ترجمه می کنند، نه کلماتی که ذکر نشده است. اگر چه می توان مفهومی از آیه برداشت کرد که اشتباه نباشد، اما انچه مترجمین و مفسرین قرآن بر اساس ظاهر آیه بیان کردند صحیح می باشد و نیازی به برداشت از مفهوم مخالف نبود.
    من به پاسخهای غیر صریح پاسخ نمیدهم.

    بهتر است یا رویه تغییر کند یا تاپیک را ببندید.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,140
    حضور
    136 روز 18 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19255



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    آیه میفرماید اگر خدایانی جز الله باشد فساد میشود
    پس مفهومش این است که :
    اگر خدایانی با الله باشد فساد ایجاد نمیشود
    سلام
    من اطلاعات صرف و نحو و اين چيزها را زياد ندارم
    اما به نظرم صحبت شما صحيح نيست




    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    آیه میفرماید اگر خدایانی جز الله باشد فساد میشود
    پس مفهومش این است که :
    اگر خدایانی با الله باشد فساد ایجاد نمیشود
    چطور چنين برداشتي كرديد؟
    برداشت من دقيقاً اين است:
    خدايي بجز الله نيست چون اگر قرار بود خداياني بجز او هم وجود داشته باشند آن وقت فساد ميشد




    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    اگر در آنها خدایانی باشد و الله نباشد فاسد میشوند
    اتفاقاً مفهومي كه شما برداشت كرده ايد خيلي بيشتر به شرك آميز بودن نزديك است
    چون طبق ترجمه شما مشكل در وجود چند خداي ديگر نيست ، بلكه مشكل در عدم وجود الله است
    يعني آنچه كه باعث فساد خدايان ديگر ميشود نبودن الله است

    فرموديد كه:
    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    مفهوم مخالف :
    اگر در انها خدایانی نباشد و الله باشد فاسد نمیشوند
    ولي به نظر من مفهوم مخالف جور ديگري ميشود

    اينطور:

    اگر در آنها خدایانی باشد و الله نباشد فاسد میشوند
    مفهوم مخالف:
    اگر خداياني باشند و الله هم باشد فاسد نميشوند!

    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۵/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۱:۲۸

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود