صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: متعه، نکاح نیست

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767

    اشاره متعه، نکاح نیست




    با سلام و احترام

    وَ لـيَسـتَعـفِـفِ الَّـذيـنَ لا يَـجِـدونَ نِـكاحًا حَـتّىٰ يُغـنِـيَـهُـمُ ا‌للهُ مِن فَضـلِـه‌ے

    خداوند میفرماید آنها که توانایی نکاح ندارند طلب عفت کنند.

    در روایات، راه استعفاف در این آیه، متعه است.
    ( استعفاف ممکن است چند راه داشته باشد اما متعه یکی از آنهاست)
    یعنی کسانی که توانایی نکاح ندارند، متعه کنند.
    نتیجه
    متعه، نکاح نیست.
    دو نوع ازدواج داریم: ازدواج نکاح و ازدواج متعه

    نکته : حداقل چهار نوع رابطه در قرآن معرفی شده است : نکاح،متعه،سفاح،خدن

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست







    متعه، نکاح نیست








    کارشناس بحث: استاد عمار

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    با سلام
    دوست عزیز اگر خوب دقت کنیم این آیه شریفه به طور کلی و عام فرموده است: اگر امکان ازدواج نیست ،پاکدامنى پیشه کنند و نفرموده است که اگر امکان ازدواج دائم نیست، پاکدامنى پیشه کنند و از نظر روایات، ازدواج اعم از ازدواج دائم و موقت است و این طور نیست که ازدواج موقت همیشه و برای همه افراد ممکن باشد زیرا روشن است که اگر چه نکاح متعه نفقه ندارد، ولی ازدواجی نیست که بدون هیچ سرمایه و خرجی شکل بگیرد، زیرا در این ازدواج، حتما باید مرد مهریه را تعیین و به زن پرداخت کند.


    پس آیه در مورد کسانی است که نه می توانند ازدواج دائم انجام دهند و نه ازدواج موقّت، زیرا در مورد اوّل نفقه و مهریه و در مورد دوّم مهریه است که شخص با عدم توانایی در پرداخت آن، شامل آیه می شود. آیه مبارکه به این دسته می فرماید:"عفّت داشته باشید ( و به دنبال زنا نروید)".

    نكاح در اصل به معناي وَطْيْ (آميزش) است،که در مورد عقد ازدواج به مناسبت اين‌كه آن زمينه وطي ميباشند، استعمال مي‌شود. به نظر مي‌رسد منظور از عقد،نه‌ تنها صيغه بلكه مفهوم حاصل از آن يعني همان ازدواج است بنابراين نكاح را چنين تعريف مي‌كنيم:
    «نكاح رابطه‌اي است حقوقي – اخلاقي كه به وسيله عقد بين زن ومرد حاصل مي‌شود وبه آن دو حق مي‌دهد كه با يكديگر زندگي كنند، مظهر بارز اين رابطه، حق تمتع جنسي است. اين تعريف شامل هر دو قسم نكاح يعني دائم و موقت مي‌شود .
    اقسام نكاح
    ازدواج بر دو نوع است:

    1.دائم
    2.موقت


    1. برای آکاهی از تمام نظرات به ترجمه تفسیر المیزان ج 15، ص493 - 460 رجوع کنید.
    2. http://www.pajoohe.com/fa/index.php?...tion&UID=11102


    متعه، نکاح نیست

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    اگر خوب دقت کنیم این آیه شریفه به طور کلی و عام فرموده است: اگر امکان ازدواج نیست ،پاکدامنى پیشه کنند و نفرموده است که اگر امکان ازدواج دائم نیست، پاکدامنى پیشه کنند و از نظر روایات، ازدواج اعم از ازدواج دائم و موقت است و این طور نیست که ازدواج موقت همیشه و برای همه افراد ممکن باشد
    سلام
    عالي بود استاد. تشكر

    لطفاً اين دو مورد كه با رنگ قرمز مشخص كرده ام را نيز توضيح بفرمائيد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    حداقل چهار نوع رابطه در قرآن معرفی شده است : نکاح ، متعه ، سفاح ، خدن


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  9. صلوات ها 2


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    با سلام
    دوست عزیز اگر خوب دقت کنیم این آیه شریفه به طور کلی و عام فرموده است: اگر امکان ازدواج نیست ،پاکدامنى پیشه کنند و نفرموده است که اگر امکان ازدواج دائم نیست، پاکدامنى پیشه کنند و از نظر روایات، ازدواج اعم از ازدواج دائم و موقت است و این طور نیست که ازدواج موقت همیشه و برای همه افراد ممکن باشد زیرا روشن است که اگر چه نکاح متعه نفقه ندارد، ولی ازدواجی نیست که بدون هیچ سرمایه و خرجی شکل بگیرد، زیرا در این ازدواج، حتما باید مرد مهریه را تعیین و به زن پرداخت کند.


    پس آیه در مورد کسانی است که نه می توانند ازدواج دائم انجام دهند و نه ازدواج موقّت، زیرا در مورد اوّل نفقه و مهریه و در مورد دوّم مهریه است که شخص با عدم توانایی در پرداخت آن، شامل آیه می شود. آیه مبارکه به این دسته می فرماید:"عفّت داشته باشید ( و به دنبال زنا نروید)".

    نكاح در اصل به معناي وَطْيْ (آميزش) است،که در مورد عقد ازدواج به مناسبت اين‌كه آن زمينه وطي ميباشند، استعمال مي‌شود. به نظر مي‌رسد منظور از عقد،نه‌ تنها صيغه بلكه مفهوم حاصل از آن يعني همان ازدواج است بنابراين نكاح را چنين تعريف مي‌كنيم:
    «نكاح رابطه‌اي است حقوقي – اخلاقي كه به وسيله عقد بين زن ومرد حاصل مي‌شود وبه آن دو حق مي‌دهد كه با يكديگر زندگي كنند، مظهر بارز اين رابطه، حق تمتع جنسي است. اين تعريف شامل هر دو قسم نكاح يعني دائم و موقت مي‌شود .
    اقسام نكاح
    ازدواج بر دو نوع است:

    1.دائم
    2.موقت


    1. برای آکاهی از تمام نظرات به ترجمه تفسیر المیزان ج 15، ص493 - 460 رجوع کنید.
    2. http://www.pajoohe.com/fa/index.php?...tion&UID=11102

    با سلام و احترام

    از آنجا که این سوال متکی به روایات است.
    شما باید مشکل را نسبت به روایات حل کنید تا مشکل حل شود.

    اما با توجه به تمرکز شما روی قرآن ( روی ان هم شبهاتی هست که فعلا به ان نمیپردازم) اینچنین برداشت میشود که آن روایات را قبول ندارید.

    در این صورت راه حل شما رد کردن روایات است.

    اگر غیر از این است توضیح بدهید.

  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    قران میفرماید اگر نکاح ممکن نیست استعفاف داشته باشید
    مصداق استعفاف در روایات متعه است.

    پس آیه قران میگوید اگر شرایط نکاح را ندارید از راههای دیگری برای عفت جویی استفاده کنید
    مثلا اگر شرایط متعه را دارید متعه کنید
    اگر امکان روزه دارید روزه بگیرید
    و ....
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ در ساعت ۱۶:۰۸

  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    در واقع به نظر کارشناس محترم
    نکاح هر نوع ازدواج شرعی را در بر میگیرد
    اما
    از نگاه روایات در این ایه
    نکاح به یکی از انواع ازدواج شرعی میگویند
    و ازدواج شرعی اسان تری نیز برای استعفاف وجود دارد.

    اینجا یا باید روایات را بپذیریم یا انها را رد کنیم....
    ظاهرا کارشناس راه حلشان رد کردن ان روایات است.

    البته ما منتظریم ایشان توضیح بیشتری بدهند....

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    از آنجا که این سوال متکی به روایات است.
    شما باید مشکل را نسبت به روایات حل کنید تا مشکل حل شود.
    با سلام
    منظورتون کدوم روایات هست؟ مستند و دقیق بفرمایید.

    متعه، نکاح نیست

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    حداقل چهار نوع رابطه در قرآن معرفی شده است : نکاح ، متعه ، سفاح ، خدن
    با سلام و ادب
    «سفاح»: به عمل منافى با عفت يا «زنا» گفته مى ‏شود. اين واژه در كار زشت آلودگانى به كار مى‏ رود كه از انجام اين كار و يا تن‏ سپردن به آن با همسر كسى دريغ ندارند. و اگر تنها با فردى خاص به اين كار ناپسند دست يازند به آنان «ذات خدن» يا «رفيق دار» گفته مى‏شود.(1)

    نكاح خدن (زناشويى غير رسمى و پنهانى); اساس اين نكاح بر عقيده‌اى جاهلى بود كه برخلاف ارتباط آشكار، ارتباط دوستانه پنهانى را با زن، نيكو مى‌شمرد.(2) قرآن در دو مورد به اين‌گونه نكاح اشاره كرده است: در نساء/4، 25 آن‌جا كه شرايط ازدواج با كنيزان را بيان مى‌كند، مى‌فرمايد: «...‌و لا مُتَّخِذتِ اَخدان‌...». در اين آيه، از‌ازدواج با كنيزانى كه به‌صورت گرفتن دوست پنهانى مرتكب فحشا مى‌شوند، منع كرده است. نظير اين تعبير درباره مردان هم آمده است (مائده/5، 5).

    1. مجمع البیان ذیل آیه 24 نساء.
    2. فتح‌البارى، ج‌9، ص‌150; فقه السنه، ج‌2، ص‌8; نيل الاوطار، ج‌6، ص‌300.

    متعه، نکاح نیست

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  19. صلوات ها 2


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    علي بن إبراهيم عن المختار بن محمد بن المختار و محمد بن الحسن عن عبد الله بن الحسن العلوي جميعا عن الفتح بن يزيد قال: سألت أبا الحسن ع عن المتعة فقال هي حلال مباح مطلق لمن لم يغنه الله بالتزويج فليستعفف‏ بالمتعة فإن استغنى عنها بالتزويج فهي مباح له إذا غاب عنها.
    الكافي ، ج‏5، ص: 452

    مجلسی رحمه الله در شرح حدیث می نویسد
    و كان فيه إشعارا بأن المراد بالاستعفاف في قوله تعالى" و ليستعفف الذين لا يجدون نكاحا حتى يغنيهم الله من فضله‏" الاستعفاف بالمتعة.
    مرآة العقول، ج‏20، ص: 233

    همچنین:
    و عن حماد عن حريز عن أبي عبد الله ع: أنه قرأ و ليستعفف‏ الذين لا يجدون نكاحا بالمتعة حتى يغنيهم الله من فضله‏ هكذا التنزيل.
    مستدرك الوسائل، ج‏14، ص: 448
    http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post694468

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود