صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767

    چرا در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین؟




    سلام علیکم

    در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین
    یا نمیفرماید خمار بپوشید میفرماید یضربن
    جلباب را پوششی در حد و اندازه ردا یا مانتو میدانند
    آیا یدنین به این معناست که قرار است یک بخش دیگر از بدن به معنای جلباب اضافه شود یا به این معناست که همان مقداری که جلباب به ان دلالت میکند به صورت کامل و دقیق پوشیده بشود؟
    آیا یضربن به این معناست که قرار است یک بخش دیگر از بدن به معنای خمار اضافه شود یا به این معناست که همان مقداری که خمار به ان دلالت میکند به صورت کامل و دقیق پوشیده شود؟

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست







    چرا در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین؟








    کارشناس بحث: استاد آلاء
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ در ساعت ۲۱:۲۱ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی؛

    پیش از پاسخ به سوال شما ؛ بخشی از سوال شما برای بنده نامفهوم بود لطفا بیشتر توضیح دهید :

    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    آیا یدنین به این معناست که قرار است یک بخش دیگر از بدن به معنای جلباب اضافه شود یا به این معناست که همان مقداری که جلباب به ان دلالت میکند به صورت کامل و دقیق پوشیده بشود؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    آیا یضربن به این معناست که قرار است یک بخش دیگر از بدن به معنای خمار اضافه شود یا به این معناست که همان مقداری که خمار به ان دلالت میکند به صورت کامل و دقیق پوشیده شود؟
    در مورد بخش دیگری از بدن تا انتهای سوال توضیح دهید ممنونم .

    چرا در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین؟

  7. صلوات ها 3


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلاء نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی؛

    پیش از پاسخ به سوال شما ؛ بخشی از سوال شما برای بنده نامفهوم بود لطفا بیشتر توضیح دهید :





    در مورد بخش دیگری از بدن تا انتهای سوال توضیح دهید ممنونم .
    با سلام و احترام

    فرض کنید قرار است از کمر تا مچ پا پوشیده شود.
    در یک حالت
    میدانیم لنگ یا ازار از کمر تا مچ پا را میپوشاند.
    حالا میگوییم لنگ را طوری ببند که ساق یا ران پایت دیده نشود.
    در حالت دیگر
    میدانیم لنگ یا ازار از کمر تا ساق پا را میپوشاند
    میگوییم ازار را بلندتر درست کنید تا بتواند تا مچ پایتان را پوشش بدهد.

    در این مثالها نیز
    در یک حالت میدانیم جلباب همچون چادر یا مانتو است.
    میگوییم طوری بپوش که چادر کنار نرود و مثلا چادر را یله و رها مگذار مثل مانتوهای جلو باز...
    در یک حالت دیگر
    میگوییم چادر را بلند کنید تا به فلان مقدار برسد.

    تقریبا در یک حالت چگونگی پوشش مطرح است نه اندازه لباس
    و در یک حالت در اندازه ی لباس دخالت صورت گرفته است.

  9. صلوات ها 2


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    به عبارتی قرار است اندازه لباس تعیین شود یا چگونگی پوشش؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام مجدد خدمت شما دوست گرامی؛

    در مورد سوالی که مطرح فرمودید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    در یک حالت میدانیم جلباب همچون چادر یا مانتو است.
    میگوییم طوری بپوش که چادر کنار نرود و مثلا چادر را یله و رها مگذار مثل مانتوهای جلو باز...
    در یک حالت دیگر
    میگوییم چادر را بلند کنید تا به فلان مقدار برسد.

    تقریبا درت چگونگی پوشش مطرح است نه اندازه لباس
    و در یک حالت در اندازه ی لباس دخالت صورت گرفته است.
    به بررسی نظر تفسیری چند تفسیر معاصر و بعد به بررسی نظرات مفسران خواهیم پرداخت:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    علامه طباطبایی در تفسیر ارزشمند المیزان در مورد «جلباب» می فرمایند:
    « كلمه" جلابيب" جمع جلباب است، و آن جامه‏اى است سرتاسرى كه تمامى بدن را مى‏پوشاند، و يا روسرى مخصوصى است كه صورت و سر را ساتر مى‏شود، و منظور از جمله" پيش بكشند مقدارى از جلباب خود را"، اين است كه آن را طورى بپوشند كه زير گلو و سينه‏هايشان در انظار ناظرين پيدا نباشد.( ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 510)»
    این به نظر همان فرمایش جنابعالی است:« میگوییم طوری بپوش که چادر کنار نرود و مثلا چادر را یله و رها مگذار مثل مانتوهای جلو باز...»
    عبارت عربی علامه در ذیل آیه در اصل عربی تفسیر المیزان چنین است:« و قوله: «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» أي يتسترن بها فلا تظهر جيوبهن و صدورهن للناظرين»(الميزان في تفسير القرآن، ج‏16، ص: 339)

    اما در تفسیر نور در ذیل این آیه چنین آمده است:
    « جلابيب» جمع «جلباب»، به معناى مقنعه‏اى است كه سر و گردن را بپوشاند، و يا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى‏پوشاند.
    در آيات گذشته سخن از اذيّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. اين آيه مى‏فرمايد: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند، به گونه‏اى خود را بپوشانند كه زمينه‏اى براى بى‏حرمتى آنان فراهم نشود.
    بر اساس اين آيه، نوعى روسرى مورد استفاده‏ى زنان آن زمان بوده، لكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى‏كرده‏اند. لذا سفارش اين آيه، نزديك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است...( تفسير نور، ج‏9، ص: 399)»
    این تفسیر نیز همان احتمال بالا را تائید می کند.
    در تفسیر نمونه نیز همین برداشت از آیه صورت گرفته است:« و منظور از" يدنين" (نزديك كنند) اين است كه زنان" جلباب" را به بدن خويش نزديك سازند تا درست آنها را محفوظ دارد، نه اينكه آن را آزاد بگذارند به طورى كه گاه و بيگاه كنار رود و بدن آشكار گردد، و به تعبير ساده خودمان لباس خود را جمع و جور كنند» (تفسير نمونه، ج‏17، ص: 42)
    ادامه دارد ...

    چرا در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین؟

  13. صلوات ها 4


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلاء نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام مجدد خدمت شما دوست گرامی؛

    در مورد سوالی که مطرح فرمودید:



    به بررسی نظر تفسیری چند تفسیر معاصر و بعد به بررسی نظرات مفسران خواهیم پرداخت:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    علامه طباطبایی در تفسیر ارزشمند المیزان در مورد «جلباب» می فرمایند:
    « كلمه" جلابيب" جمع جلباب است، و آن جامه‏اى است سرتاسرى كه تمامى بدن را مى‏پوشاند، و يا روسرى مخصوصى است كه صورت و سر را ساتر مى‏شود، و منظور از جمله" پيش بكشند مقدارى از جلباب خود را"، اين است كه آن را طورى بپوشند كه زير گلو و سينه‏هايشان در انظار ناظرين پيدا نباشد.( ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 510)»
    این به نظر همان فرمایش جنابعالی است:« میگوییم طوری بپوش که چادر کنار نرود و مثلا چادر را یله و رها مگذار مثل مانتوهای جلو باز...»
    عبارت عربی علامه در ذیل آیه در اصل عربی تفسیر المیزان چنین است:« و قوله: «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» أي يتسترن بها فلا تظهر جيوبهن و صدورهن للناظرين»(الميزان في تفسير القرآن، ج‏16، ص: 339)

    اما در تفسیر نور در ذیل این آیه چنین آمده است:
    « جلابيب» جمع «جلباب»، به معناى مقنعه‏اى است كه سر و گردن را بپوشاند، و يا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى‏پوشاند.
    در آيات گذشته سخن از اذيّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. اين آيه مى‏فرمايد: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند، به گونه‏اى خود را بپوشانند كه زمينه‏اى براى بى‏حرمتى آنان فراهم نشود.
    بر اساس اين آيه، نوعى روسرى مورد استفاده‏ى زنان آن زمان بوده، لكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى‏كرده‏اند. لذا سفارش اين آيه، نزديك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است...( تفسير نور، ج‏9، ص: 399)»
    این تفسیر نیز همان احتمال بالا را تائید می کند.
    در تفسیر نمونه نیز همین برداشت از آیه صورت گرفته است:« و منظور از" يدنين" (نزديك كنند) اين است كه زنان" جلباب" را به بدن خويش نزديك سازند تا درست آنها را محفوظ دارد، نه اينكه آن را آزاد بگذارند به طورى كه گاه و بيگاه كنار رود و بدن آشكار گردد، و به تعبير ساده خودمان لباس خود را جمع و جور كنند» (تفسير نمونه، ج‏17، ص: 42)
    ادامه دارد ...
    با سلام و احترام
    جالب است ! که علامه دو معنا برای جلباب مطرح کرده اند ( عموما تصور میکنند جلباب همچون چادر است)
    آیا معنای دوم مرادف با خمار نیست؟
    در تفسیر نور همانطور که اورده اید باز این دو معنا ذکر شده است.
    البته باید ببینیم علامه هر دو را درست میدانند یا یکی را.
    ( از انجا که ازار و پایین تنه را زن و مرد میپوشیدند اگر جلباب سرتاسری باشد پس پایین تنه باید دو پوشش داشته باشد و این عجیب است!)
    ( این ترادف از ان جهت سوال میشود که ممکن است به پاسخ سوالم کمک کند و الا اصل سوال همان بود که ذکر شد. آخه نه اینکه خیلی به ما خوشبین هستند میخواهم سوء تفاهم نشود.)
    .......
    علامه طباطبایی در تفسیر ارزشمند المیزان در مورد «جلباب» می فرمایند:
    « كلمه" جلابيب" جمع جلباب است، و آن جامه‏اى است سرتاسرى كه تمامى بدن را مى‏پوشاند، و يا روسرى مخصوصى است كه صورت و سر را ساتر مى‏شود، و منظور از جمله" پيش بكشند مقدارى از جلباب خود را"، اين است كه آن را طورى بپوشند كه زير گلو و سينه‏هايشان در انظار ناظرين پيدا نباشد.( ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 510)
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ در ساعت ۰۶:۰۲

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحيم

    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    در یک حالت میدانیم جلباب همچون چادر یا مانتو است.
    میگوییم طوری بپوش که چادر کنار نرود و مثلا چادر را یله و رها مگذار مثل مانتوهای جلو باز...
    در یک حالت دیگر
    میگوییم چادر را بلند کنید تا به فلان مقدار برسد.

    تقریبا در یک حالت چگونگی پوشش مطرح است نه اندازه لباس
    و در یک حالت در اندازه ی لباس دخالت صورت گرفته است.
    اما در بررسي ادامه نظرات تفسيري مفسران به بيان ديدگاه هاي ساير مفسران خواهيم پرداخت:

    صاحب تفسير مجمع البيان مرحوم طبرسي در توضيح اين آيه مي فرمايند:

    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ»
    أي قل لهؤلاء فليسترن موضع الجيب بالجلباب و هو الملاءة التي تشتمل بها المرأة عن الحسن و قيل الجلباب مقنعة المرأة أي يغطين جباههن و رءوسهن إذا خرجن لحاجة بخلاف الإماء اللاتي يخرجن مكشفات الرؤوس و الجباه عن ابن عباس و مجاهد و قيل أراد بالجلابيب الثياب و القميص و الخمار و ما تستتر به المرأة عن الجبائي و أبي مسلم(تفسير مجمع البيان؛ ج8،ص581)

    به نظر مي رسد طبق اين بيان و با استناد مرحوم طبرسي به روايات ؛ ايشان نيز به اين قول راغب هستند که قرآن در اين آيه مفهوم « جلباب» را تغيير نداده است بلکه در پي اين مساله است که مواضع جلابيب که عبارت است از آنچه از زن در ملا عين است يعني جلوي چشم است با آن پوشانده شود. البته براي اين نوع پوشانندگي شرطي را ذکر مي کنند که عبارت است از اين که موقع خروج از خانه باشد.

    اما در متن بالا به نکته مهمي اشاره شده است که مي تواند پاسخ سوال شما هم باشد و آن اين است که اين نحوه پوشش يعني پوشانندن بدن زن با جلباب بر خلاف نحوه پوششي است که اماء يا زنان کنيز دارند و به عبارتي آنچه را مسلم گرفته اند اين است که مفهوم جلباب مشخص بوده اما پوشش زنان در اين مورد به آنان تذکر داده شده است.

    عين اين روايت را علامه مجلسي رضوان الله تعالي عليه در بحارالانوار ؛ ج22؛ ص186 بيان نموده اند .



    چرا در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین؟

  17. صلوات ها 4


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلاء نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحيم



    اما در بررسي ادامه نظرات تفسيري مفسران به بيان ديدگاه هاي ساير مفسران خواهيم پرداخت:

    صاحب تفسير مجمع البيان مرحوم طبرسي در توضيح اين آيه مي فرمايند:

    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ»
    أي قل لهؤلاء فليسترن موضع الجيب بالجلباب و هو الملاءة التي تشتمل بها المرأة عن الحسن و قيل الجلباب مقنعة المرأة أي يغطين جباههن و رءوسهن إذا خرجن لحاجة بخلاف الإماء اللاتي يخرجن مكشفات الرؤوس و الجباه عن ابن عباس و مجاهد و قيل أراد بالجلابيب الثياب و القميص و الخمار و ما تستتر به المرأة عن الجبائي و أبي مسلم(تفسير مجمع البيان؛ ج8،ص581)

    به نظر مي رسد طبق اين بيان و با استناد مرحوم طبرسي به روايات ؛ ايشان نيز به اين قول راغب هستند که قرآن در اين آيه مفهوم « جلباب» را تغيير نداده است بلکه در پي اين مساله است که مواضع جلابيب که عبارت است از آنچه از زن در ملا عين است يعني جلوي چشم است با آن پوشانده شود. البته براي اين نوع پوشانندگي شرطي را ذکر مي کنند که عبارت است از اين که موقع خروج از خانه باشد.

    اما در متن بالا به نکته مهمي اشاره شده است که مي تواند پاسخ سوال شما هم باشد و آن اين است که اين نحوه پوشش يعني پوشانندن بدن زن با جلباب بر خلاف نحوه پوششي است که اماء يا زنان کنيز دارند و به عبارتي آنچه را مسلم گرفته اند اين است که مفهوم جلباب مشخص بوده اما پوشش زنان در اين مورد به آنان تذکر داده شده است.

    عين اين روايت را علامه مجلسي رضوان الله تعالي عليه در بحارالانوار ؛ ج22؛ ص186 بيان نموده اند .


    آیه ی خمار هم مورد بررسی قرار دهید

    با تشکر

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    آیه ی خمار هم مورد بررسی قرار دهید

    با تشکر
    بله چشم انشا الله .

    چرا در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین؟

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود