صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تصویرسازی ذهنی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    7
    حضور
    17 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17

    تصویرسازی ذهنی




    سلام

    در رابطه با تصویرسازی ذهنی در عرفان و نحوه انجام و نتیجه میخواستم کسب اطلاعات کنم .. ضمن توضیحاتی که لطف میکنید اگر کتابی در این مورد هست لطفا ذکر کنید .

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست







    تصویرسازی ذهنی








    کارشناس بحث: استاد حافظ

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    694
    حضور
    15 روز 17 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1802



    نقل قول نوشته اصلی توسط majid.k نمایش پست ها
    سلام

    در رابطه با تصویرسازی ذهنی در عرفان و نحوه انجام و نتیجه میخواستم کسب اطلاعات کنم .. ضمن توضیحاتی که لطف میکنید اگر کتابی در این مورد هست لطفا ذکر کنید .
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    قبل از ورود در بحث، پیشنهاد می‌کنم به تاپیک‌های زیر مراجعه کنید و مطالب آن‌ها را مطالعه کنید شاید پاسخ شما در آنجا بیان شده باشد.
    جایگاه مخیله و قوه خیال و وهم در تدین انسان



    جایگاه وهم و خیال در شریعت اسلام


    تصویر سازی مشخصا کار قوه خیال متصل است که در مورد چیستی آن باید گفت یکی از قوای مدرکه‌ی انسان است که کار آن درک صورت‌های جزئی است. این در حالی است که قوه عاقله، درک معانی کلی می‌کند. این تصاویر ساخته شده توسط قوه‌خیال، معمولا از ورودی‌های قوای پنج‌گانه حسی تغذیه می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اساسی بین حس و خیال، حضور و غیبتِ شیء مورد ادراک است که در ادراک خیالی، شیء مورد ادراک به صورت فیزیکی غایب است اما صورتش در نزد مدرِک حاضر است. مرتبه‌ی عالی‌تری از خیال متصل، به نام خیال منفصل در باور فیلسوفان اشراقی و حکمای صدرایی و و عرفای اسلامی مطرح است. این ساحت از خیال، وجودی منفصل و جدا از ساحت ادراک انسان دارد. این مقدمه‌ای بود برای آشنایی خیلی اجمالی با مبانی بحث. سخن درباره عالم خیال منفصل بسیار است اما از آن جا که مسأله‌ی مطرح شده از سوی پرسش‌گر به آن مرتبط نمی‌شود بحث را بر روی خیال متصل متمرکز می‌کنیم.
    قوه خیال که وظیفه تصویرسازی را در انسان به عهده دارد، واسطه‌ای ست میان حواس و عقل؛ ملاصدرا «جنس» این قوه را روحانی محض دانسته و آن را بدون اینکه قائم به جسم باشد، قائم به ذات می‌داند به همین خاطر، بعد از مرگ، قوه‌ خیال انسان نابود نمی‌شود. این قوه، قوه‌ای ست سازنده و فعال؛ همچنین این قوه، همانند «چشم غیب بین» قادر است لباس صورت بر اندام امور روحانی بپوشاند که البته این بحث به لحاظ معرفت‌شناسانه و هستی‌شناسانه، بحثهای دقیق و کارشناسانه‌ای را می‌طلبد که چگونه این امر صورت می‌گیرد. به عبارت خیلی ساده و مختصر، قوه خیال، صور عقلیه را قابل رؤیت می‌سازد. این کار را شاید هر کسی بارها در زندگی خود تجربه کرده باشد مثلا اگر بخواهد یک مطلب عقلی را به مخاطب خود منتقل کند از مثال کمک می‌گیرد و این همان استفاده از قوه خیال برای انتقال یک مطلب است. از آن جا که اراده کردن در بهشت توسط بهشتیان مساوی ایجاد است،
    «در خیال نیز، اراده ی انسان مساوی با بودن امر مخیل است؛ كافي است در خيال خود وجود چيزي را اراده كنيم تا آن شيء ، فارغ از آن كه وجود عيني و مادی آن عقلاً ممکن باشد یا نباشد، بلافاصله به وجود آید». بنابراین «خداوند قوه خیال را چون آیتی از قدرت خویش و نمونه ای از نعیم بهشت در انسان ها به ودیعت نهاده است».
    مطالب فوق ما را به لحاظ نظری با قوه‌خیال آشنا می‌کند اما مهمتر از این آشنایی نظری، چگونگی کارکردن با این قوه است. این که انسان وسیله‌ای با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دنیا داشته باشد به تنهایی کافی نیست، بلکه مهم‌تر از آن آشنایی با طرز رفتار و استفاده از آن است.
    قوه‌خیال اگر چه ابزاری برای نیل به کمال و سعادت بشر است اما مانند تیغ دو لب بوده، در صورتی که آن را در مجرای درست آن به کار نبریم، ما را به قهقرا خواهد کشاند که این مطلب در غایت وضوح است.
    اتفاقا یکی از کارکردهای شریعت، آموزش نامحسوس و غیر مستقیم به انسان‌ها برای درست رفتار کردن با این قوه است. مثلا با تحریم نگاه‌های مهیج و ریبه انگیز، قسمت اعظمی از خوراک قوه‌خیال را کانالیزه می‌کند.
    تا اینجا برای این تاپیک بس است؛ اگر رویکرد بنده همان رویکرد مد نظر جنابعالی از پرسش نیست، تذکر بدهید.


    تصویرسازی ذهنی

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    7
    حضور
    17 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    قبل از ورود در بحث، پیشنهاد می‌کنم به تاپیک‌های زیر مراجعه کنید و مطالب آن‌ها را مطالعه کنید شاید پاسخ شما در آنجا بیان شده باشد.
    جایگاه مخیله و قوه خیال و وهم در تدین انسان



    جایگاه وهم و خیال در شریعت اسلام


    تصویر سازی مشخصا کار قوه خیال متصل است که در مورد چیستی آن باید گفت یکی از قوای مدرکه‌ی انسان است که کار آن درک صورت‌های جزئی است. این در حالی است که قوه عاقله، درک معانی کلی می‌کند. این تصاویر ساخته شده توسط قوه‌خیال، معمولا از ورودی‌های قوای پنج‌گانه حسی تغذیه می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اساسی بین حس و خیال، حضور و غیبتِ شیء مورد ادراک است که در ادراک خیالی، شیء مورد ادراک به صورت فیزیکی غایب است اما صورتش در نزد مدرِک حاضر است. مرتبه‌ی عالی‌تری از خیال متصل، به نام خیال منفصل در باور فیلسوفان اشراقی و حکمای صدرایی و و عرفای اسلامی مطرح است. این ساحت از خیال، وجودی منفصل و جدا از ساحت ادراک انسان دارد. این مقدمه‌ای بود برای آشنایی خیلی اجمالی با مبانی بحث. سخن درباره عالم خیال منفصل بسیار است اما از آن جا که مسأله‌ی مطرح شده از سوی پرسش‌گر به آن مرتبط نمی‌شود بحث را بر روی خیال متصل متمرکز می‌کنیم.
    قوه خیال که وظیفه تصویرسازی را در انسان به عهده دارد، واسطه‌ای ست میان حواس و عقل؛ ملاصدرا «جنس» این قوه را روحانی محض دانسته و آن را بدون اینکه قائم به جسم باشد، قائم به ذات می‌داند به همین خاطر، بعد از مرگ، قوه‌ خیال انسان نابود نمی‌شود. این قوه، قوه‌ای ست سازنده و فعال؛ همچنین این قوه، همانند «چشم غیب بین» قادر است لباس صورت بر اندام امور روحانی بپوشاند که البته این بحث به لحاظ معرفت‌شناسانه و هستی‌شناسانه، بحثهای دقیق و کارشناسانه‌ای را می‌طلبد که چگونه این امر صورت می‌گیرد. به عبارت خیلی ساده و مختصر، قوه خیال، صور عقلیه را قابل رؤیت می‌سازد. این کار را شاید هر کسی بارها در زندگی خود تجربه کرده باشد مثلا اگر بخواهد یک مطلب عقلی را به مخاطب خود منتقل کند از مثال کمک می‌گیرد و این همان استفاده از قوه خیال برای انتقال یک مطلب است. از آن جا که اراده کردن در بهشت توسط بهشتیان مساوی ایجاد است،
    «در خیال نیز، اراده ی انسان مساوی با بودن امر مخیل است؛ كافي است در خيال خود وجود چيزي را اراده كنيم تا آن شيء ، فارغ از آن كه وجود عيني و مادی آن عقلاً ممکن باشد یا نباشد، بلافاصله به وجود آید». بنابراین «خداوند قوه خیال را چون آیتی از قدرت خویش و نمونه ای از نعیم بهشت در انسان ها به ودیعت نهاده است».
    مطالب فوق ما را به لحاظ نظری با قوه‌خیال آشنا می‌کند اما مهمتر از این آشنایی نظری، چگونگی کارکردن با این قوه است. این که انسان وسیله‌ای با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دنیا داشته باشد به تنهایی کافی نیست، بلکه مهم‌تر از آن آشنایی با طرز رفتار و استفاده از آن است.
    قوه‌خیال اگر چه ابزاری برای نیل به کمال و سعادت بشر است اما مانند تیغ دو لب بوده، در صورتی که آن را در مجرای درست آن به کار نبریم، ما را به قهقرا خواهد کشاند که این مطلب در غایت وضوح است.
    اتفاقا یکی از کارکردهای شریعت، آموزش نامحسوس و غیر مستقیم به انسان‌ها برای درست رفتار کردن با این قوه است. مثلا با تحریم نگاه‌های مهیج و ریبه انگیز، قسمت اعظمی از خوراک قوه‌خیال را کانالیزه می‌کند.
    تا اینجا برای این تاپیک بس است؛ اگر رویکرد بنده همان رویکرد مد نظر جنابعالی از پرسش نیست، تذکر بدهید.

    با سلام

    از پاسخگویی شما ممنونم .... توضیحات بیشتری در پیام خصوصی برای شما ارسال کردم... اما با توجه به مطرح کردن سوال در تاپیک ممکن است برای دوستان
    هم با توجه به کلی بودن سوال بحث گنگ و مبهم باشد به همین خاطر توضیحات رو در تاپیک هم ارسال میکنم .

    در حال حاضر در مرحله ای هستم که نیاز به تصویرسازی مسائلی دارم تا بتونم عمیقا درکشون کنم و در ضمیر ناخود آگاهم قرار بگیرن .

    به طور مثال :

    فردی در حال دور کردن گناه کبیره ای مثل غیبت از خودش هست این فرد برای اینکه در این کار موفق بشه علاوه بر مراقبه نیاز داره که با تصویرسازی
    مسئله غیبت و عواقب آن به طور کامل از این مساله دوری کنه و به طور کامل زشتی و قبح آن گناه رو درک کنه و خودش را در موقعیتی قرار دهد که بعد از سالها
    انجام این عمل چه عواقبی برایش دارد اعم از دنیوی و اخروی ... مثلا در این دنیا به خاطر انجام این کار تنها شده و ..... در ان دنیا هم به سخت ترین عذابها که جهنم و
    قهر خدا باشد گرفتار میشود...که این مسائل رو به صورت ذهنی و یا همان قوه خیال که عرض کردید در ذهن انجام بده طوری که خودش رو در اون موقعیت حاظر ببینه یعنی ببینه که
    در جهنم در حال عذابه ... یا عاقبت کار زشتش رو در دنیا ببینه که تنها شده .

    حال مسئله من شبیه به مثال بالاست اما نه درباره غیبت .... از شما درخواست دارم یاری کنید مطلب تصویرسازی را که میدانم بزرگان ما بر انجامش تاکید داشتن اما منبعی در
    این مورد پیدا نکردم متوجه شده و از روشها و اداب ان اطلاع پیدا کنم .

    از اعضای گرامی سایت هم تقاضا دارم با توجه به وقتی که اقای حافظ گذاشتن در بحث شرکت کنن تا به جمع بندی درستی از موضوع برسیم و به امید خدا همگی
    استفاده لازم رو ببریم .

    در پناه حق .


    ویرایش توسط majid.k : ۱۳۹۵/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۰:۳۵

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    7
    حضور
    17 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    یا در مورد قرار گرفتن در وضعیت‌های متفاوت با استفاده از متخیله، می‌توان به فقراتی از دعای کمیل اشاره کرد که امیر المؤمنین علیه السلام ابتدا قرار گرفتن در دوزخ را مورد تصویر سازی قرار داده و در ادامه و با مبنا قرار دادن این حالت تخیلی، ابتدا، شرایط سخت دوزخ را ترسیم نموده، سپس با توجه به رحمت الهی، این حالت خیالی را مردود می‌شمارد و باز در ادامه، خود را در دوزخ تخیل کرده، می‌گوید:

    «خداوندا! گیرم که بر عذابت صبر کنم؛ اما فراقت را چگونه تحمل کنم و گیرم بر حرارت آتشت شکیبایی ورزم، پس چگونه چشم از کرامتت بپوشم و چگونه در آتش دوزخ مسکن گزینم؛ با وجود آن که به بخشایشت امیدوارم»


    نکته قابل دقت در این جا آن است که ما همه می‌دانیم خداوند هرگز جایگاه مؤمنان و کافران را در قیامت یکسان قرار نخواهد داد و تنها این یک وضعیت تخیلی است که ترسیم نموده‌ایم که البته دارای آثار و نتایج واقعی و خارجی است.

    این نحوه تصویر سازی، چه تأثیرات واقعی می‌تواند داشته باشد؟

    یکی از آثار این گونه تخیل، جهت دهی امیال ماست.


    این قسمت رو از پست http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post777730

    که نوشته خود شماست جدا کردم و به نظرم بیشترین شباهت رو به چیزی که من مد نظرم هست داره منتها من بیشتر از روش انجام کار اطلاعات کافی ندارم و
    علت ایجاد بحث هم همین روش کار است .

    در پناه حق .


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    بسمه المستعان

    نقل قول نوشته اصلی توسط majid.k نمایش پست ها
    از شما درخواست دارم یاری کنید مطلب تصویرسازی را که میدانم بزرگان ما بر انجامش تاکید داشتن اما منبعی در
    این مورد پیدا نکردم .
    عرض سلام و احترام و همینطور آرزوی توفیق برای حضرتعالی

    قال امیر المؤمنین علی علیه السلام:

    «ان لم یکن حلیما فتحلم، فانه قل من تشبه بقوم الا اوشک ان تکون منهم » .

    «اگر بردباری نیستی، خود را به بردباری وادار کن زیرا که کم می شود کسی خود را به گروهی شبیه نماید و از ایشان نشود.»






    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3699



    با سلام

    تصویرسازی ذهنی شامل استفاده از تخیل برای خلق مناظر، صداها، بوها، مزه‌ها، یا حس‌های دیگری می‌شود که نوعی رؤیت هدفمند را می‌سازد. تصویرسازی ذهنی یک تکنیک مدیتیشن است که تأثیرات جسمی و روان‌شناختی دارد. در جریان این تکنیک، آرمیدگی ذهن و جسم با کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون و تغییر در امواج مغزی اتفاق می‌افتد. تصویرسازی ذهنی می‌تواند درد را کاهش داده به تأثیر داروها کمک کند و احساس بیمار را بهبود بخشد. این شیوه را همراه با درمان استاندارد در افراد مبتلا به سرطان و بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌دهند. از این تکنیک برای کار با بیماران دچار فوبیا و افسردگی، کاهش استرس، اضطراب و افسردگی، کاهش فشار خون، کنترل درد، افزایش انگیزه، بهبود آرمیدگی، افزایش کنترل بر زندگی فردی، بهبود روابط و حتی برای کمک به افراد در ترک سیگار استفاده می‌شود.
    این باور که تصویرسازی ذهنی می‌تواند به شفای بیماری‌ها کمک کند، باوری بسیار قدیمی است. تصویرسازی تقریباً در همه فرهنگ‌های دنیا به عنوان یک ابزار درمانی مورد توجه بوده و در بسیاری از مذاهب نیز مطرح شده است. مثلاً سرخپوستان ناوایو دارای شکل مفصلی از تصویرسازی هستند که فرد را ترغیب می‌کند خود را سالم «ببیند». برخی می‌گویند که قدمت این تکنیک‌ها به بابلی‌ها، یونانی‌ها و رومی‌های باستان می‌رسد. مصریان و یونانی‌های باستان، و نیز ارسطو و بقراط پدر پزشکی نوین، بر این باور بودند که تصویرهای ذهنی در مغز ارواحی را آزاد می‌کنند که قلب و بخش‌های دیگر بدن را برمی‌انگیزند. آن‌ها همچنین باور داشتند که یک تصویر ذهنی قوی از بیماری برای ایجاد نشانه‌های آن کافی است. تصویرسازی ذهنی قرن‌ها به عنوان یک درمان طبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شواهد ثبت شده‌ای وجود دارد که راهبان تبتی در قرن 13 و 14 با مدیتیشن و تصویرسازی کار می‌کردند که مجسم کنند بودا بیماری‌ها را شفا می‌دهد.سیمونتون‌ها در سال 1978 به این درمان‌ها با انتشار کتاب پرفروشی به نام «بهبودی دوباره» معروفیت بخشیدند. در این کتاب تجربیات آنان در درمان بیماران سرطانی با تصویرسازی و درمان‌های دیگر تشریح شده است. در حال حاضر از تصویرسازی ذهنی در کلینیک‌های مراکز پزشکی و بیمارستان‌های منطقه‌ای استفاده می‌شود. این روش را اغلب با درمان‌های روان‌شناختی دیگر ترکیب می‌کنند.
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    64
    حضور
    4 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    276



    نقل قول نوشته اصلی توسط majid.k نمایش پست ها
    منتها من بیشتر از روش انجام کار اطلاعات کافی ندارم و علت ایجاد بحث هم همین روش کار است .
    بسمه تعالی
    سلام خدمت شما. منظور شما را از «روش انجام کار» متوجه نمی شوم؟!
    هم اکنون خود را در محیطی تصوّر کن که گروهی غیبت شخصی را انجام می دهند... حال پرده های غیب از چشمانت کنار کشیده شد. چه می بینی؟
    حال تصوّر کن که شخصی تا بعد از طلوع خورشید در خواب به سر می برد... آیا ناله زمین را نمی شنوی؟!

    قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: ما عَجَّتِ الْأرْضُ إلى رَبِّها عز و جل كَعَجيجِها مِنْ ثَلاثَةٍ: مِنْ دَمٍ حَرامٍ يَسْفِكُ عَلَيْها، أو إغْتِسالٍ مِنْ زِنا، أوِ النَّوْمِ عَلَيْها قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ.
    حديث پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: زمين از سه چيز پيش خدا ناله كرده كه هيچ جا چنين ضجّه و ناله اى نكرده است:
    1 ـ از خون حرامى كه روى او مى ريزد.
    2 ـ و غسلى كه از زنـا انجـام مى گيرد.
    3 ـ و خوابيدن روى زمين قبل از طلوع خورشيد.


    گرچه تخیل هم نیست... عین واقعیت هست ولی به هرحال هرکس خودش بهتر میدونه که چرا به این وضع دچار شده (خودم رو عرض میکنم)


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    7
    حضور
    17 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط פسیـטּ نمایش پست ها

    بسمه تعالی
    سلام خدمت شما. منظور شما را از «روش انجام کار» متوجه نمی شوم؟!
    هم اکنون خود را در محیطی تصوّر کن که گروهی غیبت شخصی را انجام می دهند... حال پرده های غیب از چشمانت کنار کشیده شد. چه می بینی؟
    حال تصوّر کن که شخصی تا بعد از طلوع خورشید در خواب به سر می برد... آیا ناله زمین را نمی شنوی؟!

    قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: ما عَجَّتِ الْأرْضُ إلى رَبِّها عز و جل كَعَجيجِها مِنْ ثَلاثَةٍ: مِنْ دَمٍ حَرامٍ يَسْفِكُ عَلَيْها، أو إغْتِسالٍ مِنْ زِنا، أوِ النَّوْمِ عَلَيْها قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ.
    حديث پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: زمين از سه چيز پيش خدا ناله كرده كه هيچ جا چنين ضجّه و ناله اى نكرده است:
    1 ـ از خون حرامى كه روى او مى ريزد.
    2 ـ و غسلى كه از زنـا انجـام مى گيرد.
    3 ـ و خوابيدن روى زمين قبل از طلوع خورشيد.


    گرچه تخیل هم نیست... عین واقعیت هست ولی به هرحال هرکس خودش بهتر میدونه که چرا به این وضع دچار شده (خودم رو عرض میکنم)
    سلام

    ممنون از توجه شما به این بحث ... اما در مورد سوال بنده در مورد روش انجام کار شما رو به مرور دو حدیث ارزشمند دعوت می کنم :

    پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند:

    من عمل علی غیر علم کان ما یفسده اکثر مما یصلح؛

    کسی که بدون دانش و آگاهی به انجام کاری دست بزند، فساد و خرابکاری او بیشتر است ازاصلاح و درستکاری.


    امام صادق علیه السلام می فرمایند:
    العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی السراب بقیعة لایزید سرعة سیره الا بعدا؛
    کسی که بدون آگاهی و دانش دست به انجام دادن کاری می زند، همانند شخصی است که در سراب به دنبال آب می گردد و هر چه بیشتر و سریع تر حرکت کند، از مقصد دورتر خواهد شد وبه جز حیرت و سرگردانی و خستگی چیزی نصیبش نمی گردد.

    و دقت من هم با توجه به این احادیث است و اینکه طی کردن این مسیر با حدس و گمان و عمل بدون دقت میسر نیست و راه به بی راهه خواهد داشت .

    در این مساله جوانب زیادی باید رعایت شود تا نتیجه دلخواه و مورد نظر اتفاق بیفتد مثل تمام مواردی که در دین اسلام کاملا با دقت و از روی نظم انجام می شود
    مانند نماز و روزه طبق برنامه ای خاص و در زمانی خاص و شرایطش البته اینها فقط مثال است .

    اما منکر این قضیه نباید بود که در دقت عمل هم نباید افراط شود چرا که دلیلی می شود برای انجام ندادن و شروع نکردن عمل که نتیجه اش کم از بدون علم ، عمل کردن نیست .

    در پناه حق .


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    64
    حضور
    4 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    276



    نقل قول نوشته اصلی توسط majid.k نمایش پست ها
    اما در مورد سوال بنده در مورد روش انجام کار شما رو به مرور دو حدیث ارزشمند دعوت می کنم
    سلام مجدد گرامی. بله آنچه که را که در مورد "کسب آگاهی و دانش قبل از انجام عمل" در پست فوق مکتوب فرمودید را قبول دارم.
    آنچه که بنده متوجه نشده بودم سوال شما در مورد «روش تصویر سازی» بود ...
    علت نامفهوم بودن این موضوع برای بنده در این است که در تصویرسازی ذهنی و یا تخیل روش خاصی را نمی بینم!
    یک واقعیتی وجود دارد که بنا به دلایلی ما فعلاً شرایط دیدن آن را در خود مهیا نکردیم.
    حالا اگر ما می خواهیم از «تخیلی حقیقی» بهره بگیریم. خُب قاعدتاً برای این کار لازم است اول ما باید نسبت به آن واقعیت شناخت کافی را کسب کنیم و در گام بعدی «تخیلی حقیقی» را از آن واقعیت اراده می کنیم.
    گام اول، بر «شناخت و معرفت» استوار است زیرا زمانی که نسبت به مختصات و ویژگی پدیده ای شناخت کافی داشته باشیم، تخیل و تصویرسازی متناسب با آن مشکل نخواهد بود.
    موفق باشید


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود