صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ترجمه مناسب این حدیث: «الطِّيرة شِرک»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    11
    حضور
    3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17

    اشاره ترجمه مناسب این حدیث: «الطِّيرة شِرک»




    سلام ترجمه مناسب این حدیث چیست؟
    اَلطِّيَرَةُ شِرْكُ وَ ما مِنّا إِلاّ و َلكِنَّ اللّه يُذْهِبُهُ بِالتَّوَكُّلِ؛
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ در ساعت ۰۱:۲۰

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58341





    با نام و یاد دوست







    ترجمه مناسب این حدیث: «الطِّيرة شِرک»








    کارشناس بحث: استاد پیام

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    امام باقر علیه السلام

    اَلطِّيَرَةُ شِرْكُ وَ ما مِنّا إِلاّ و َلكِنَّ اللّه يُذْهِبُهُ بِالتَّوَكُّلِ؛

    فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود(روزی خودش فال بدی می زند)، اما خداوند با توكل به او آن را از بين مى برد.(خدا اورا باتوکل به خودش که در یاد او می اندازد اثر فال بد را از بین می برد)

    بحار الأنوار ج‏ 55 ، ص 322 ، ح 10
    ترجمه مناسب این حدیث: «الطِّيرة شِرک»

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ كَفَّارَةُ الطِّيَرَةِ التَّوَكُّلُ.

    الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏8 ؛ ص198




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    11
    حضور
    3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    سلام. ترجمه وَ ما مِنّا إِلاّ شده است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود.
    میشه در این مورد یه کم توضیح بدهید؟
    چه طور از جمله حذف شده این استنباط شده؟ مثلا نمیشد گفت هیچ کس از ما نیست که فال بد بزند؟



  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    نقل قول نوشته اصلی توسط da1 نمایش پست ها
    سلام. ترجمه وَ ما مِنّا إِلاّ شده است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود.
    میشه در این مورد یه کم توضیح بدهید؟
    چه طور از جمله حذف شده این استنباط شده؟ مثلا نمیشد گفت هیچ کس از ما نیست که فال بد بزند؟
    سلام" یعنی بطور طبیعی حتی برای یکبار هم که شده ممکن است انسان مومن درتحلیل اتفاقات طیره وبدگمانی به روزگارو...را دخیل در اتفاقات بداند، اما یاد خدا و توجه به توکل به او درهمه امور باعث دور کردن تفکر غیر خدا محورکردن طیره از مومن می شود.
    ترجمه مناسب این حدیث: «الطِّيرة شِرک»

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط da1 نمایش پست ها
    چه طور از جمله حذف شده این استنباط شده؟ مثلا نمیشد گفت هیچ کس از ما نیست که فال بد بزند؟
    با سلام.

    در جلمه‌ي استثنائيّه‌ي فوق، عبارت مستثنا حذف شده و به ذکر مستثنا منه و ادات استثناء بسنده شده و به صورت بريده بيان شده است.

    به فرموده علامه مجلسي، علّت حذفش اعتماد به فهم مخاطب بوده است،
    (بحار الأنوار: ج55 ص322)

    گفتني است مرحوم مجلسي اين بيان را از ابن اثير جزري در «النهايه» اخذ کرده است.
    (بنگريد: النهاية في غريب الحديث والأثر، ج3 ص152)

    به هر حال، به گفته اين بزرگان، علّت بريده بودن جمله، اين است که مخاطب خودش بقيه کلام را مي‌فهمد و نيازي به ذکر ادامه نيست، و لذا حذف شده،

    و باب حذف، يک باب مفصّلي است در ادبيّات،

    که ابن هشام نيز در کتاب «مغني اللبيب» در باب رابع، فصل مستقلي را در حدود 50 صفحه به اين موضوع اختصاص داده است و

    به موضوعاتي پرداخته از قبيل: حذف مضاف إليه، حذف صفت، حذف موصوف، حذف مبتدا، حذف خبر، حذف استثناء، حذف ادات استثناء، حذف تنوين، وووو

    (بنگريد: مغني اللبيب، نشر دار الکتاب العربي بيروت، ج2 صص 603 تا 650)

    ناگفته نماند:


    1- حديث ياد شده، در منابع شيعه ذکر نشده و تنها از طريق اهل سنّت روايت شده است و

    سلسله سندش به عبد الله بن مسعود مي‌رسد که او از رسول اکرم -صلّی الله عليه وآله- نقل کرده است.

    (بنگريد: مسند امام أحمد حنبل: ج1 ص389، سنن ابن ماجه: ج2 ص1170 ، سنن بيهقي: ج8 ص139))

    2- با توجه به منافاتي که ميان مدلول اين حديث و عصمت پيامبران وجود دارد، برخي از محدّثين اهل سنّت در صدد توجيه آن برآمده اظهار کرده‌اند:

    عبارت «و ما منّا ...» از کلام رسول خدا (ص) نيست بلکه ادامه سخن خود راوي يعني عبد الله بن مسعود است.
    (بنگريد: ابن حجر: فتح الباري: ج10 ص181)


    عصمنا الله من الزلل و وفّقنا للعلم والعمل.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    ناگفته نماند:

    1- حديث ياد شده، در منابع شيعه ذکر نشده و تنها از طريق اهل سنّت روايت شده است و

    سلسله سندش به عبد الله بن مسعود مي‌رسد که او از رسول اکرم -صلّی الله عليه وآله- نقل کرده است.
    البته این استثنا در روایت امام باقر(ع) آمده:
    امام باقر علیه السلام

    اَلطِّيَرَةُ شِرْكُ وَ ما مِنّا إِلاّ و َلكِنَّ اللّه يُذْهِبُهُ بِالتَّوَكُّلِ؛

    فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود(روزی خودش فال بدی می زند)، اما خداوند با توكل به او آن را از بين مى برد.(خدا اورا باتوکل به خودش که در یاد او می اندازد اثر فال بد را از بین می برد)

    بحار الأنوار ج‏ 55 ، ص 322 ، ح 10
    ترجمه مناسب این حدیث: «الطِّيرة شِرک»

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    البته این استثنا در روایت امام باقر(ع) آمده:...
    شرمنده اين را عرض مي‌کنم ولي بنده در بحاري که دسترسي دارم و چاپ بيروت است،

    ابتدا حديثي از روضه کافي نقل شده از حضرت امام صادق(ع) از جدّ بزرگوارش رسول اکرم -صلّی الله عليه وآله- که فرمود: « کفّارة الطير التوکّل »

    سپس مرحوم مجلسي در توضيحش، حديث «الطيرة شرک و ما منّا...» را از کتاب «النهايه» تأليف ابن اثير جزري، نقل کرده است،

    و حديثي از امام باقر سلام الله عليه در اين زمينه نيافتم،

    شايان ذکر است علامه طباطبايي هم در تفسير آيه 19 از سوره مبارکه قمر، در اشاره به روايت مورد بحث، مي‌نويسد:

    «ورد من طريق أهل السنّة علی ما في نهاية ابن الأثير: الطيرة شرک و ما منّا إلاّ....» (الميزان في تفسير القرآن: ج19 ص78)

    که ايشان هم ورود روايت را از طريق اهل سنّت دانسته است.

    در هر صورت يا يک بازنگري بفرماييد يا ما را بيشتر راهنمايي کنيد.


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    با تشکر از تلاش علمی شما
    حتما بحث سندی بررسی خواهد شد اما سخن این است که محتوای روایت ایرادی ندارد که با طرد سند در پی رد اتهامی یا خطایی از سوی یک پیرو معصوم(ع) با شیم زیرا نوع انسان در بعضی از حوادث شاید لغزشی داشته وبه توکل توجه نداشته و د ر نوبت اول بدگمانی به دل راه دهد ولی بسرعت متوجه یاد خدا شده وبه او در هرجریانی دل ببندد، وتا این مرحله هنوز نه فعلی سرزده ونه عملی بدون یاد خدا تحقق یافته است.

    ترجمه مناسب این حدیث: «الطِّيرة شِرک»

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۳:۴۸ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود