صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شرح عرفانی بیت: «خال مشکین که به آن عارض گندمگون است ... »

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820

    مطلب شرح عرفانی بیت: «خال مشکین که به آن عارض گندمگون است ... »




    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب

    لطف فرموده بیت زیر را از دیدگاه عرفان و یا به لحاظ معرفتی شرح فرمائید:

    خال مشکین که به آن عارض مشکین گون است

    سرّ آن دانه که شد رهزن آدم با اوست


    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست







    شرح عرفانی بیت: «خال مشکین که به آن عارض گندمگون است ... »








    کارشناس بحث: استاد حافظ

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    697
    حضور
    15 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1806



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب

    لطف فرموده بیت زیر را از دیدگاه عرفان و یا به لحاظ معرفتی شرح فرمائید:

    خال مشکین که به آن عارض مشکین گون است

    سرّ آن دانه که شد رهزن آدم با اوست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم






    آن سیه چَرده، که شیرینی عالم با اوست/ چشم میگون، لب خندان، دل خرم با اوست
    گرچه شیرین دهنان پادشهانند، ولی/ آن سلیمانِ زمان است، که خاتم با اوست
    رویْ خوب است و کمالِ هنر و دامن پاک/ لاجرم، همتِ پاکانِ دو عالم با اوست
    خال مشکین که بر آن عارضِ گندم گون است/ سرّ آن دانه که شد رهزن آدم، با اوست


    حضرت آیت الله سعادت پرور در باره این غزل می‌فرمایند:
    «گمان مى شود خواجه را شهودى برزخى از رسول اللَّه صلى الله عليه و آله در عالم خواب، يا بيدارى دست داده، و سپس خواسته آن را بازگو نمايد».[1]
    بعد در مورد بیت زیر بیان داشته اند:
    {خال مشکین که بر آن عارض گندم گون است/ سرّ آن دانه که شد رهزن آدم با اوست
    گويا خواجه با اشاره نمودن به نمكين و گندم گون بودن صورت ظاهرى حضرت رسول صلى الله عليه و آله و داشتن خال سياه به گونه مباركش، اشاره به جمال باطنى و مقام احديّت آن بزرگوار نموده باشد و بگويد: اگر خداوند به آدم و حوّاء عليهما السلام فرموده: «لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ»*[2]: (به اين درخت نزديك نشويد.)، منظورش شجره محمّد و آل او- صلوات اللَّه عليهم اجمعين- بوده كه ايشان را تقاضاى منزلت آنان سزاوار نبوده؛ زيرا علم و كمالات والاى معنوى و مقام محمود و احديّت، مختصّ به آن بزرگواران است.
    و در حديث نيز در تفسير آيه شريفه‏ «لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ»* آمده كه: «لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ، شَجَرَةَ العِلْمِ، شَجَرَةَ عِلْمِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ-، آثَرَهُمُ اللَّهُ تَعالى بِهِ دُونَ خَلْقِهِ.»[3]: (به اين درخت نزديك نشويد، يعنى درخت علم، درخت علم و آگاهى محمّد وآل محمّد- صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم- [زيرا] خداوند متعال ايشان را برگزيده و اين علم را منحصراً مختصِّ آنان قرار داده و نه ديگر مخلوقات.).}.[4]

    شاید حافظ خواسته با این بیان به خود خطاب کند که در جایی که حضرت آدم علیه السلام نباید طمع به کمالات ایشان داشته باشد سزاوار نیست تو چنین تمنایی داشته باشی مگر آنکه به تمام معنی از او تبعیت نمایی تا به سبب تبعیت، به تو نیز به وراثت از رسول الله چنین مقامی اعطا شود.



    [1]. جمال آفتاب، ج1، ص 252.

    [2] ( 2)- بقره: 35، و اعراف: 19.

    [3] ( 1)- بحار الانوار، ج 11، ص 189، روايت 47.

    [4]. جمال آفتاب، ج1، ص 255.






    ویرایش توسط حافظ : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۴:۴۵
    شرح عرفانی بیت: «خال مشکین که به آن عارض گندمگون است ... »

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    بسمه ذو الجلال و الاکرام

    عرض سلام و ادب و تشکر از پاسخ حضرتعالی


    می توان گفت که "سرّ دانه" که رهزن آدم علیه السلام شد،درخواست فنای در حقیقت محمدیّه صلی الله علیه و آله

    و لازمه اش سیر در اطوار وجود و انتقال به عوالم کثرت در قوس نزول است؟

    تا با بازگشت در قوس صعود، دایره ی وجود کامل شده و به فنای در حقیقت محمدیّه(انسان کامل) نائل گردد؟

    زیارت جامعه کبیره:"الحق معکم و فیکم و منکم و الیکم"

    و یا:


    "و ایاب الخلق الیکم"

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,134
    حضور
    136 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19247



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    خال مشکین که به آن عارض مشکین گون است
    سرّ آن دانه که شد رهزن آدم با اوست
    سرّ آن دانه همان پرسش بی پایان است
    پرسشی کان طرب و لطف دمادم با اوست

    طرب و لطف و مِی و چنگ ، نه در باغ بهشت
    که در آن روی چو ماه است ، که عالم با اوست

    عمر کردیم هدر در طلب پاسخِ آن
    در جهانی که غم و ناله و ماتم با اوست

    غافل از اینکه چنین پرسش بی پایانی
    که تمامِ سببِ خلقت آدم با اوست

    پاسخش نزد کسی بود که از روز ازل
    تا ابد پاسخ هر پرسش مبهم با اوست

    آنکه پیداست ، ولی ما همه دم ، در پی او
    آن عظیمی که خودِ واژهء اعظم با اوست

    گفت "حافظ" که برو در پی آن خال سیاه
    تا شود فاش ، چه کس دانهء آدم با اوست

    گر شوی محرم اسرار ، نشانت بدهند
    خال بر گونهء پیغمبر خاتم ، با اوست


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,134
    حضور
    136 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19247



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    می توان گفت که "سرّ دانه" که رهزن آدم علیه السلام شد،درخواست فنای در حقیقت محمدیّه صلی الله علیه و آله
    و لازمه اش سیر در اطوار وجود و انتقال به عوالم کثرت در قوس نزول است؟
    تا با بازگشت در قوس صعود، دایره ی وجود کامل شده و به فنای در حقیقت محمدیّه(انسان کامل) نائل گردد؟
    زیارت جامعه کبیره:"الحق معکم و فیکم و منکم و الیکم"
    و یا:
    "و ایاب الخلق الیکم"
    سلام
    سؤال های شما خودش جواب است


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سرّ آن دانه همان پرسش بی پایان است
    پرسشی کان طرب و لطف دمادم با اوست

    طرب و لطف و مِی و چنگ ، نه در باغ بهشت
    که در آن روی چو ماه است ، که عالم با اوست

    عمر کردیم هدر در طلب پاسخِ آن
    در جهانی که غم و ناله و ماتم با اوست

    غافل از اینکه چنین پرسش بی پایانی
    که تمامِ سببِ خلقت آدم با اوست

    پاسخش نزد کسی بود که از روز ازل
    تا ابد پاسخ هر پرسش مبهم با اوست

    آنکه پیداست ، ولی ما همه دم ، در پی او
    آن عظیمی که خودِ واژهء اعظم با اوست

    گفت "حافظ" که برو در پی آن خال سیاه
    تا شود فاش ، چه کس دانهء آدم با اوست

    گر شوی محرم اسرار ، نشانت بدهند
    خال بر گونهء پیغمبر خاتم ، با اوست
    بسمه المجیب

    چه کند لنگی و کوری و کری با ره دور؟

    چه کند اینهمه درد و سری و این همه شور؟

    چه کند آنکه نفیرش همه شب می شنود

    ولی از فرط جلالش دل او می شکند؟

    چه کند آنکه ز اصلش همه دور افتاده است؟

    راهی است و ز قضا دور، به زور افتاده است؟

    منم و جبرِ قضا و قَدَر و عینِ نیاز

    عشق،محمود بُود،وین دلِ من، عینِ ایاز

    چون نباشد به رکابِش به کجا راه بَرَد؟

    چو نباشد کشش از دوست کجا ناز خَرَد؟

    محرم سرّ خدا،این دل ویرانه نبود

    چون نباشد کششی، کوشش و اصرار چه سود؟

    ای "نسیم" از گله خاموش،دمی صُمت و سکوت

    قَدرِ ظرفیت هر کس بُوَد آن روزی و قوت


    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۵/۰۲/۱۳ در ساعت ۰۹:۳۴


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,134
    حضور
    136 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19247



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    چه کند لنگی و کوری و کری با ره دور؟
    چه کند اینهمه درد و سری و این همه شور؟

    چه کند آنکه نفیرش همه شب می شنود
    ولی از فرط جلالش دل او می شکند؟

    چه کند آنکه ز اصلش همه دور افتاده است؟
    راهی است و ز قضا دور، به زور افتاده است؟

    منم و جبرِ قضا و قَدَر و عینِ نیاز
    عشق،محمود بُود،وین دلِ من، عینِ ایاز

    چون نباشد به رکابِش به کجا راه بَرَد؟
    چو نباشد کشش از دوست کجا ناز خَرَد؟

    محرم سرّ خدا،این دل ویرانه نبود
    چون نباشد کششی، کوشش و اصرار چه سود؟

    ای "نسیم" از گله خاموش،دمی صُمت و سکوت
    قَدرِ ظرفیت هر کس بُود آن روزی و قوت

    بنام خدا

    آنچنان است که می دانم و می دانی تو
    متن را از دل هر حاشیه میخوانی تو

    خودشکستن نبُوَد کار هر آن بی سر و پا
    نه که ایمان تو نداری ، خودِ ایمانی تو

    سخت باشد که برند این دغلان سوی بهشت
    بهر طی کردن این راه ، چه آسانی تو


    خواهرم در پی برهان به کجا میگردی؟
    بهر اثبات حقیقت ، خودِ برهانی تو

    لنگی و کوری و هم کر ، تو ولی در راهی
    میخورم غبطه بر این رخش که میرانی تو

    عشق غیر از دل پر درد و پریشانی نیست
    نیست در عشق تو شک زان که پریشانی تو


    جانِ آباد ، کجا جزء خراباتی هاست؟
    امتیازت به همین است که ویرانی تو


    عذرخواهی برای استفاده از ضمیر مفرد


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    خودشکستن نبُوَد کار هر آن بی سر و پا
    بسمه المعبود

    بی سر و پا می رود تا کوی دوست

    آنکه گردد او فنا،باقی به اوست

    این همه هجران ز هستی می کشیم

    دعوی هستی در این ره چون عدوست

    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ در ساعت ۲۱:۳۱


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    بنام خدا
    بسمه الجلیل

    با سلام و احترام

    صلوات زیر پست حضرتعالی به خاطر قوّت شعر زیبای بود که سرودید و گرنه بنده

    شایسته ی آن چه فرمودید نیستم و اگر شعر مذکور اثری هنری نبود،تقاضا می کردم

    آن را حذف نمائید.

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۲/۱۸, ۱۹:۰۸ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود