صفحه 1 از 27 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صراط سلوک

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    صراط سلوک




    این تاپیک رهنمودهای اخلاقی _عرفانی و خاطراتی از علامه ذوالفنون حسن زاده آملی حفظه الله تعالی بر اساس کتاب صراط سلوک جناب آقای علی محیطی ایجاد می شود. امید است همانند نسیم بهاری روح لطیف عزیزان را شکوفا نماید.
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۵/۰۲/۰۵ در ساعت ۱۲:۵۲

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    آداب سیر و سلوک الی الله
    شایسته است برخی از مواعظ خدای سبحان و مواعظ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیتش علیهم السلام را که برای سالکان کوی حق ضروری است متذکر شویم.

    1-قرآن
    قرآن کریم صورت کتبیّه انسان کامل [1] است. یعنی قرآن صورت کتبی حقیقت محمدی صلی الله علیه و آله و سلم است.[2]، قرآن کریم می فرماید:
    «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَمُ»؛ «این قرآن شما را به بهترین راه هدایت می کند.[3]
    «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة»[4]؛ «یقینا رسول خدا برای شما بهترین الگوی زندگی است.
    هر قدر به قرآن تقرب بجویی به انسان کامل نزدیکتر شده ای، پس بنگر بهره ات از قرآن چقدر است؟ زیرا حقایق آیات آن در حقیقت، درجات ذات تو و مدارج آن نردبان عروج و تکامل توست.
    ....................
    پی نوشت:
    [1].مراد از انسان کامل به طور مطلق در اصطلاح عارفان بالله، معصومان علیهم السلام هستند و دیگران هر قدر به آنان نزدیک شوند به انسان بودن نزدیک شده اند و انسان کامل را دارای صفاتی خاص می دانند، که این اوصاف در رساله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه اثر حضرت استاد (دام عزه) به طور مفصل از صفحه 47 تا 241 ذکر شده است.
    [2].جهان تدوین (قرآن) با جهان تکوین (مجموعه عالم) هماهنگ است و بین این دو و انسان کامل نیز هماهنگی است. لذا بین انسان و قرآن و جهان هماهنگی و هم نوایی است.
    [3].الاسراء، 9
    [4].احزاب، 21


  5. صلوات ها 7


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    امام الثقلین حضرت علی علیه السلام در وصیت نامه اش به محمدبن حنفیه می فرماید:
    «بر تو باد به تلاوت قرآن و عمل به آن، و انجام واجبات و شناخت راههای حلال و حرام و امر و نهی آن. بر تو باد به شب زنده داری با قرآن و تلاوت آن در روز و شب، زیرا قرآن پیمان خداست با خلقش؛ پس لازم است مسلمانان در هر روز به این پیمان بنگرد گر چه به خواندن پنجاه آیه از آن باشد.
    بدان ای پسرم: درجات بهشت به حسب آیات قرآن است و روز قیامت به قاری قرآن می گویند: قرآن بخوان و از درجات تکامل آن بالا برو، در بهشت بعد از پیامبران و صدیقان هیچ کس بالاتر از قاریان قرآن نیست.[1]
    ..........................
    پی نوشت:
    [1].فیض کاشانی، وافی، ج14، ص 64


  7. صلوات ها 7


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    مرحوم علم الهدی از ابن مسعود نقل می کند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
    «قرآن مأدبه (سفره نعمت) الهی است، پس هر قدر می توانید از آن بهره مند شوید، چه این که خالی ترین خانه، دلی است که از نور قرآن تهی باشد.»
    تعبیر از قرآن به مأدبه آن چنان شیرینی دارد که وصف نیست، گر چه درک می شود. پس از آن علم الهدی، در توضیح مأذبه می نویسد:
    «مأدبه _به ضم دال_ در سخن عرب به معنی غذایی است که شخص آن را آماده کرده و مردم را دعوت می کند که از آن استفاده کنند. در این حدیث شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بهره ای را که از طریق خواندن قرآن و حفظ آن عاید انسان می شود مأذبه (غذا) نامیده است.»در زبان عربی آن گاه که کسی را به غذایی دعوت کنند می گویند:
    «قَد أَدَبَ الرّجُلُ یَأدَبُ فَهو أَدَبُ» و به مأدبه مدعاة نیز گفته می شود.


  9. صلوات ها 7


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    الاحمر گفته است: مأدبة به فتح دال صیغه مفعلة از ادب است و در این صورت معنایش این است: قرآن برای تربیت خلق نازل شده است.
    و دلیل اینکه مأدبة با تاء تأنیث آمده است در حالی که قرآن مذکر است و نیازی به تاء ندارد این است که تاء در اینجا بر مبالغه دلالت می کند.[1]
    همان طور که عنترة شاعر گفته است «والکفر مَخئبَةٌ لِنَفسِ المنعِم» مخئبة با تاء تأنیث آمده است یعنی کفر حقیقت جان آدمی را بسیار مخفی می کند.[2]

    پس ای برادر همدل و صمیمی بیایید بر سر سفره الهی بنشینید هر چه جانتان بخواهد در آن یافت می شود، چیزهایی که حتی چشم از دیدن آنها لذت می برد. بیایید به سوی ادبستانی که برتر از آن ادب و بالاتر از معلم آن مودبی نمی یابید، آیا بعد از حق جز ضلالت چیزی هست.
    ...................
    پی نوشت:
    [1].مثل تاء در علامه که برای مبالغه آمده است یعنی کسی که دارای علم و دانش فراوان است.
    [2].امالی سید مرتضی، مجلس 26، ص 354

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۵/۰۲/۰۵ در ساعت ۲۰:۵۹

  11. صلوات ها 7


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    سیدبن طاووس (رحمة الله علیه )از امام صادق علیه السلام چنین نقل می کند:
    «برای آن حضرت در نماز مکرر این حالت پیش می آمد که در حال تلاوت قرآن در نماز مدهوش می شدند، وقتی که به حال عادی برگشتند پرسیدند چه چیز باعث شد این گونه منقلب شدید؟
    حضرت جمله ای فرمود که مضمونش این است:
    «آن قدر آیات الهی را تلاوت و تکرار کردم که گویا از زبان گوینده اش می شنیدم، اینجا بود که قوه بشری تحمل مکاشفه جلالت و شکوه الهی را نداشت و مدهوش شدم.»
    سیدبن طاووس در ادامه می نویسد: بدان که قرآن اقیانوسی است بی پایان، چگونه این چنین نباشد در حالی که مظهر و تجلی گاه فیض الهی است.
    پیش از این از امام اول و امام ششم علیهم السلام نقل کردیم که فرمودند:
    «خداوند عز و جل برای خلقش در کلام خود (قرآن) تجلی کرده است اما آنان نمی بینند.»[1]
    ...........................
    پی نوشت:
    [1].فتجلی سبحانه لهم فی کتابه من غیر ان یکونوا رأوه» نهج البلاغه، خطبه 147، «لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه و لکنهم لا یبصرون» بحارالانوار، ج92، ص 17


  13. صلوات ها 9


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    طریحی آورده است:
    این که در حدیث آمده است:
    «اُعطیتُ جَوامِعَ الکَلِمِ؛ کلمات جامع به من داده شده است.»[1]، مراد، قرآن کریم است چون قرآن با این که الفاظش اندک است اما معانی فراوان دارد تا حدی که روایت شده است هر حرفی از حروف قرآن دارای هفتاد معنی است.»[2]
    آری وفتی یک شکل هندسی که به شکل قطّاع معروف است 497664 حکم هندسی داشته باشد.[3]، هیچ بعید نیست هر حرفی از حروف قرآن هفتاد هزار معنی داشته باشد. توضیح این بحث را در رساله الوقت و الفبله بخوانید.[4]
    .....................
    پی نوشت:
    [1]. بحارالانوار، ج16، ص324ح16
    [2]. مجمع البحرین، ماده جَمَعَ.
    [3]. ر.ک: خواجه نصیرالدین طوسی، کشف القناع عن اسرار شکل القطاع
    [4]. درس12، ص13.


  15. صلوات ها 7


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    ای بندگان خاص خداوند، این آیات پایانی سوره فرقان از قرآن کریم است بیایید و تنها به تلفظ آن اکتفا نکنید و در آنها تدبر کنید که هر آیه آن دستوری است و هر کس به آن عمل کند نجات یافته و رستگار می شود:
    «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً.....»تا اخر سوره.

    بندگان خاص خدا چنین کسانی اند:
    1- با تواضع در زمین حرکت می کنند.
    2-آن گاه که جاهلان اینان را به عتاب خطاب کنند با سلامت نفس و زبان خوش جواب می دهند،
    3-شب ها را به عشق خدا و برای رضایت او به سجده و قیام سپری می کنند،
    4-دایم با دعا و تضرع می گویند: پروردگارا عذاب جهنم را از ما دور کن که بد عذابی است و جهنم بد منزل و بد سرانجامی است،
    5- در انفاق کردن اسراف نمی کنند و میانه روی را پیشه خود می سازند.
    6- برای خدا شریک قایل نمی شوند و فقط خدای را می خوانند،


  17. صلوات ها 7


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    7-از قتل و جنایت که خدا آن را حرام کرده است، پرهیز کنند،
    8-هرگز گرد عمل زشت زنا نمی گردند که هر کس مرتکب این عمل زشت شود کیفر جاودانه اش را خواهد دید و در قیامت عذابش دو چندان خواهد شد، مگر کسانی که توبه کنند و اعمال نیک انجام دهند که در این صورت خداوند گناهان آنان را به ثواب مبدل خواهد کرد و هر کس توبه کند البته توبه اش را می پذیرد،
    9-به ناحق شهادت نمی دهند،
    10-هر گاه به کار بیهوده و زشتی از مردم هرزه بگذرند بزرگوارانه از آن در گذرند.


  19. صلوات ها 7


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    11-هرگاه متذکر آیات الهی شوند همچون کوران و کران از کنار ان نمی گذرند بلکه با دلی آگاه و چشمی بینا آن را مشاهده کرده و در آن تأمل می کنند تا به مقام معرفت و ایمان شان افزوده شود.
    12-به هنگام دعا با خدای خود گویند: پروردگارا از همسران و فرزندان ما کسانی را قرار ده که مایه روشنی چشم ما شوند و ما را سرخیل پاکان جهان و پیشوای پرهیزگاران قرار بده. پاداش صبر چنین بندگانی قصرهای بهشتی خواهد بود که در آنجا با سلام و درود و شادمانی با یکدیگر ملاقات می کنند و در بهشت زیبا برای ابدیت و همیشه (جاودان) خواهند بود.
    ای پیامبر به امت بگو:
    «اگر دعا و ناله و زاری تان نبود خدا به شما هیچ توجه و اعتنایی نداشت زیرا شما در گذشته آیات خدا و پیامبران الهی را تکذیب کرده اید و این تکذیب دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد(پس با دعا آن را جدا کنید.)»[1]
    ...........................
    پی نوشت:
    [1].فرقان، 63-77

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۵/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۱:۴۵

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 27 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود