صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نگاهی عمیق به علت و معلول

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    708

    اشاره نگاهی عمیق به علت و معلول




    با عرض سلام و خسته نباشيد

    شیر آب چکه میکند علت چیست ؟
    نگاهی عمیق به علت و معلولالف _ چون شیر آب چکه میکندب _ چون محکم نیستپ _ چون زمین جاذبه داردت _ چون هوا گرم استث _ چون آب وجود داردج _ چون من وجود دارمچِ _ چون آب مایع استحِ _ چون حس میکنمخِ _ چون خدا میخواهدد _ چون علت داردذ _ چون زمین پست استر _ چون راه داردزِ _ چون گنجشک نیاز داردژ _ چون لوله کش آهنگر آن را ساختهس _ چون آهنگر زنده بودهش _ چون آهنگر غذا خوردهص _ چون کشاورز دانه کاشتهض _ چون گندم وجود داردط _ چون گندم توان رشد داردظ _ چون از آسمان باران میباردع _ چون عین حقیقت استغ _ چون باور کرده ایمف _ چون فرصت داردق _ چون قضیه اینطور استک _ چون من اینجا هستمگ _ چون فرسوده شده استل _ چون جنسش از طلا نیستم _ چون کامپیوتر روشن استن _ چون زرد رنگ استو _ چون واقعیت این استی _ یا هر دلیل دیگر ...
    اگر دقت کنید هر چیزی را که مغزمان توانایی ارتباط دادنش با مساله را دارد مطرح کنیم جواب درست است
    و این یعنی تمام واقعیت دلیل آن است و نزدیکترین علت به معلول خود معلول استپس حالا چه نیازی به واجب الوجود و علت غایی داریم ؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۲/۲۱ در ساعت ۲۰:۲۴
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58288



    با نام و یاد دوست







    نگاهی عمیق به علت و معلول








    کارشناس بحث: استاد صادق

  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28745



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشيد

    شیر آب چکه میکند علت چیست ؟
    نگاهی عمیق به علت و معلولالف _ چون شیر آب چکه میکندب _ چون محکم نیستپ _ چون زمین جاذبه داردت _ چون هوا گرم استث _ چون آب وجود داردج _ چون من وجود دارمچِ _ چون آب مایع استحِ _ چون حس میکنمخِ _ چون خدا میخواهدد _ چون علت داردذ _ چون زمین پست استر _ چون راه داردزِ _ چون گنجشک نیاز داردژ _ چون لوله کش آهنگر آن را ساختهس _ چون آهنگر زنده بودهش _ چون آهنگر غذا خوردهص _ چون کشاورز دانه کاشتهض _ چون گندم وجود داردط _ چون گندم توان رشد داردظ _ چون از آسمان باران میباردع _ چون عین حقیقت استغ _ چون باور کرده ایمف _ چون فرصت داردق _ چون قضیه اینطور استک _ چون من اینجا هستمگ _ چون فرسوده شده استل _ چون جنسش از طلا نیستم _ چون کامپیوتر روشن استن _ چون زرد رنگ استو _ چون واقعیت این استی _ یا هر دلیل دیگر ...
    اگر دقت کنید هر چیزی را که مغزمان توانایی ارتباط دادنش با مساله را دارد مطرح کنیم جواب درست است
    و این یعنی تمام واقعیت دلیل آن است و نزدیکترین علت به معلول خود معلول استپس حالا چه نیازی به واجب الوجود و علت غایی داریم ؟

    باسلام وتشکر .
    از نظر فلسفی جواب این پرسش دقت در برهان صدیقین است، یعنی برهان صدیقین همان طور که بهترین برهان برای اثبات وجود خداوند است، بهترین دلیل برای نیاز مداوم معلول به علت تامه و هستی بخش یعنی حق تعالى نیز می‌باشد، زیرا بر اساس آن برهان ملاک نیاز معلول به علت ربطی و تعلقی بودن وجود معلول نسبت به علت است .
    به عبارت دیگر ضعف مرتبة وجود معلول سبب نیاز اوست . تا کمترین ضعف در موجودی باشد، بالضروره نیازمند به موجود عالی‌تری خواهد بود. بنابراین چون تمام مراتب وجود به غیر از عالی‌ترین مرتبة آن که دارای کمال نامتناهی وبی‌نیازی و استقلال مطلق می‌باشد، عین ربط و وابستگی است، و این وصف یعنی وابستگی و عین ربط بودن در حدوث و بقا همراه موجود ات امکانی و لازمة وجود آنهاست و هیچ گاه از آن جدا نمی‌شود،‌از این رو در حدوث و بقا نیازمند مبدأ تعالی است.
    میان صاحب‌نظران این مسئله مطرح است که ملاک نیاز به علت چیست .برخی (متکلمان) معتقدند که ملاک احتیاج حدوث است.
    طبق این نظریه ربط جهان با خدا مثل ربط ساختمان و بنّا است که بعد از حدوث ،نیاز آن از علت برطرف خواهد شد، ولی فلاسفه با رد این تصور ملاک نیاز به علت را امکان و یا فقر وجودی دانسته اند که همواره در حدوث و بقا همراه موجودات و جهان است.(1)

    سیاه روی ز ممکن در دو عالم ** جدا هرگز نشد والله اعلم
    سیاه روی جنبة امکانی و فقر وجودی است که همواره همراه با عالم و آدم است. از این رو در حدوث و بقا محتاج و فقیر بلکه عین فقر و احتیاج است.
    در هر موردی اگر رابطه علی و معلولی بین دو موجود برقرار باشد ، تا زمانی که علت باشد ، معلول خواهد بود. اگر علت نباشد ، معلول نیز نخواهد بود. در مثال بنا و بنّا ، بنّا علت ساختمان نیست تا بگوئیم چرا با وجود اینکه بنّا می میرد ، ساختمان باقی است. حرکات دست بنّا باعث چیده شدن آجرها کنار هم بوده است . .قتی حرکت دست ها متوقف شد ، معلول (قرار گرفتن آجرها کنار هم) نیز تمام شد ، اما آنچه که ساختمان را حفظ می کند ، دیگر حرکات دست سازنده نیست تا بگوییم چرا با وجود تمام شدن حرکات دست و مردن سازنده ، هنوز ساختمان باقی است ، بلکه در این جا علت بقا چیزی دیگری است و آن استحکام یافتن ملاط ها و روی هم بودن آجرها است .
    اگر علت های نگهدارنده از بین برود ، ساختمان نیز از بین خواهد رفت. اما خداوند نسبت به جهان مانند بنّا نیست ، بلکه طبق فلسفه اسلامی و صدرایی ، هر چیزی که در جهان وجود دارد ، در هر لحظه در حال وجود یافتن جدید است .هر وجودی نیز به علت هستی بخش که خداوند باشد ، نیاز دارد ، پس هر موجودی در هر آن و لحظه نیاز به خدا دارد.


    پی‌نوشت‌:
    1. آموزش فلسفه، ج 2، ص 29، ص 342، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، 1368ش.
    نگاهی عمیق به علت و معلول

  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    708



    در جایی خواندم که این اعتقاد نوعی مغالطه به نام مغالطه علت شمردن همبستگی نام دارد که ما تصور کنیم تمام اینها علت آن معلول هستند، اما سوال طبق تعبیر علیت به بیان گرانجر آزمایش علیت گرانجر بر پیش‌بینی فرایندها استوار است؛ به این معنی که اگر گذشته فرایند x در پیش‌بینی مقدار فرایند y در آینده به طرز معناداری کمک کند گفته می‌شود: فرایند x علت فرایند y است


    خب با این تعبیر جاذبه زمین نیز علت چکیدن آب است، همینطور خراب بودن شیر و الی آخر


    تنها کافیست رابطه ای بین اینها پیدا کنیم که نشان دهد گذشته چیزی بر آینده چیز دیگری تاثیر دارد که حتی اگر ما توانایی تشخیص این رابطه معنادار را نداشته باشیم دلیل بر عدم آن نیست


    با این حساب احتمال این وجود دارد که هر چیزی علت چکیدن آب باشد


    مثلا اگر x در فلان مکان باشد علت چکیدن آب است چرا که اگر آن در میان لوله آب قرار میگرفت بر آینده چکیدن آب تاثیر داشته و مانع از آن میشد


    حال که هر چیزی میتواند دلیل بر معلولی باشد پس دقیق ترین علت برای معلول چیست ؟


    من با تحلیل سطحی خودم چنین تصور کرده ام که خود معلول در واقع علت اصلی و معنادارترین آن علت با معلول است


    مثلا زمانی سوال میشود چرا آب میچکد جواب بدهید که چون آب میچکد


    و این تقریبا درست ترین جواب به این سوال خواهد بود


    هر چند بحث از دینی بودن کمی در ظاهر فاصله گرفته اما از کارشناس محترم تقاضا دارم نظره بنده را مورد ارزیابی قرار داده و اگر مغلطه در آن صورت گرفته آن را روشن سازند
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  8. صلوات ها 2


  9. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    708



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    از نظر فلسفی جواب این پرسش دقت در برهان صدیقین است، یعنی برهان صدیقین همان طور که بهترین برهان برای اثبات وجود خداوند است، بهترین دلیل برای نیاز مداوم معلول به علت تامه و هستی بخش یعنی حق تعالى نیز می‌باشد، زیرا بر اساس آن برهان ملاک نیاز معلول به علت ربطی و تعلقی بودن وجود معلول نسبت به علت است .
    به عبارت دیگر ضعف مرتبة وجود معلول سبب نیاز اوست . تا کمترین ضعف در موجودی باشد، بالضروره نیازمند به موجود عالی‌تری خواهد بود. بنابراین چون تمام مراتب وجود به غیر از عالی‌ترین مرتبة آن که دارای کمال نامتناهی وبی‌نیازی و استقلال مطلق می‌باشد، عین ربط و وابستگی است، و این وصف یعنی وابستگی و عین ربط بودن در حدوث و بقا همراه موجود ات امکانی و لازمة وجود آنهاست و هیچ گاه از آن جدا نمی‌شود،‌از این رو در حدوث و بقا نیازمند مبدأ تعالی است.
    میان صاحب‌نظران این مسئله مطرح است که ملاک نیاز به علت چیست .برخی (متکلمان) معتقدند که ملاک احتیاج حدوث است.
    طبق این نظریه ربط جهان با خدا مثل ربط ساختمان و بنّا است که بعد از حدوث ،نیاز آن از علت برطرف خواهد شد، ولی فلاسفه با رد این تصور ملاک نیاز به علت را امکان و یا فقر وجودی دانسته اند که همواره در حدوث و بقا همراه موجودات و جهان است.(1)

    سیاه روی ز ممکن در دو عالم ** جدا هرگز نشد والله اعلم
    سیاه روی جنبة امکانی و فقر وجودی است که همواره همراه با عالم و آدم است. از این رو در حدوث و بقا محتاج و فقیر بلکه عین فقر و احتیاج است.
    در هر موردی اگر رابطه علی و معلولی بین دو موجود برقرار باشد ، تا زمانی که علت باشد ، معلول خواهد بود. اگر علت نباشد ، معلول نیز نخواهد بود. در مثال بنا و بنّا ، بنّا علت ساختمان نیست تا بگوئیم چرا با وجود اینکه بنّا می میرد ، ساختمان باقی است. حرکات دست بنّا باعث چیده شدن آجرها کنار هم بوده است . .قتی حرکت دست ها متوقف شد ، معلول (قرار گرفتن آجرها کنار هم) نیز تمام شد ، اما آنچه که ساختمان را حفظ می کند ، دیگر حرکات دست سازنده نیست تا بگوییم چرا با وجود تمام شدن حرکات دست و مردن سازنده ، هنوز ساختمان باقی است ، بلکه در این جا علت بقا چیزی دیگری است و آن استحکام یافتن ملاط ها و روی هم بودن آجرها است .
    اگر علت های نگهدارنده از بین برود ، ساختمان نیز از بین خواهد رفت. اما خداوند نسبت به جهان مانند بنّا نیست ، بلکه طبق فلسفه اسلامی و صدرایی ، هر چیزی که در جهان وجود دارد ، در هر لحظه در حال وجود یافتن جدید است .هر وجودی نیز به علت هستی بخش که خداوند باشد ، نیاز دارد ، پس هر موجودی در هر آن و لحظه نیاز به خدا دارد.


    پی‌نوشت‌:
    1. آموزش فلسفه، ج 2، ص 29، ص 342، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، 1368ش.
    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    در جایی خواندم که این اعتقاد نوعی مغالطه به نام مغالطه علت شمردن همبستگی نام دارد که ما تصور کنیم تمام اینها علت آن معلول هستند، اما سوال طبق تعبیر علیت به بیان گرانجر آزمایش علیت گرانجر بر پیش‌بینی فرایندها استوار است؛ به این معنی که اگر گذشته فرایند x در پیش‌بینی مقدار فرایند y در آینده به طرز معناداری کمک کند گفته می‌شود: فرایند x علت فرایند y است


    خب با این تعبیر جاذبه زمین نیز علت چکیدن آب است، همینطور خراب بودن شیر و الی آخر


    تنها کافیست رابطه ای بین اینها پیدا کنیم که نشان دهد گذشته چیزی بر آینده چیز دیگری تاثیر دارد که حتی اگر ما توانایی تشخیص این رابطه معنادار را نداشته باشیم دلیل بر عدم آن نیست


    با این حساب احتمال این وجود دارد که هر چیزی علت چکیدن آب باشد


    مثلا اگر x در فلان مکان باشد علت چکیدن آب است چرا که اگر آن در میان لوله آب قرار میگرفت بر آینده چکیدن آب تاثیر داشته و مانع از آن میشد


    حال که هر چیزی میتواند دلیل بر معلولی باشد پس دقیق ترین علت برای معلول چیست ؟


    من با تحلیل سطحی خودم چنین تصور کرده ام که خود معلول در واقع علت اصلی و معنادارترین آن علت با معلول است


    مثلا زمانی سوال میشود چرا آب میچکد جواب بدهید که چون آب میچکد


    و این تقریبا درست ترین جواب به این سوال خواهد بود


    هر چند بحث از دینی بودن کمی در ظاهر فاصله گرفته اما از کارشناس محترم تقاضا دارم نظره بنده را مورد ارزیابی قرار داده و اگر مغلطه در آن صورت گرفته آن را روشن سازند

    نگاهی عمیق به علت و معلول

    در این تصویر علت افتادن دیوار بر روی شخص و در نهایت کج شدن او چه میتواند باشد ؟


    آیا همان ضربه ای که او علت آن است، معلولش نیز نخواهد بود ؟
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  10. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28745



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    نگاهی عمیق به علت و معلول

    در این تصویر علت افتادن دیوار بر روی شخص و در نهایت کج شدن او چه میتواند باشد ؟


    آیا همان ضربه ای که او علت آن است، معلولش نیز نخواهد بود ؟

    باسلام وتشکر .
    منظور تان از این تصویر واین تمثیل واضح تر نماید تا پاسخ لازم تقدیم شود .
    چه ربطی به پرسش تان دارد ؟

    نگاهی عمیق به علت و معلول

  11. صلوات ها 2


  12. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    708



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها

    باسلام وتشکر .
    منظور تان از این تصویر واین تمثیل واضح تر نماید تا پاسخ لازم تقدیم شود .
    چه ربطی به پرسش تان دارد ؟
    حلقه میتواند از هر کجا آغاز شود، اما هر کدام به نسبت خود آغازگر هستند


    علت و معلول پدیده ای هستند به هم مرتبط که در زمان رخ میدهند، پدیده نخست را علت و پدیده ثانویه را معلول می نامند


    از آنجا که آغاز این سلسله علت ها نامعلوم است و زمان تا بی نهایت طول دارد میتوانیم بی نهایت را با هر واحدی هم اندازه گرفته و هر کدام از آنها را نسبت به خودشان آغازگر بدانیم


    پس علت را باید در مسیر زمان بررسی کنیم


    پدیده در زمان گذشته علت، در زمان حال ترکیبی از علت و معلول و در زمان آینده معلول خواهد بود


    اما ما همواره در زمان حال زندگی میکنیم و نمیتوانیم زمان گذشته و آینده را ببینیم


    پس در نتیجه پدیده برای ما هم علت و هم معلول خواهد بود


    ولی در اینجا مشکل از تعریف ما از علت و معلول است


    چگونه ؟ ما به سراغ روابط بین پدیده ها رفته و به آنها نام علت و معلول می نهیم در حالی که اگر بخوام دلیل و علت واقعی پدیده را علت آن بدانیم ، دلیل و علت واقعی هر پدیده خوده پدیده است و نه غیر از آن


    آیا چنین برداشتی مغلطه است ؟ و در صورت امکان بحث علم و معلول را برای ما اندکی شرح دهید



    نگاهی عمیق به علت و معلول

    واقعا چه چیزی علت و چه چیزی معلول است؟
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  13. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28745



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    حلقه میتواند از هر کجا آغاز شود، اما هر کدام به نسبت خود آغازگر هستند


    علت و معلول پدیده ای هستند به هم مرتبط که در زمان رخ میدهند، پدیده نخست را علت و پدیده ثانویه را معلول می نامند


    از آنجا که آغاز این سلسله علت ها نامعلوم است و زمان تا بی نهایت طول دارد میتوانیم بی نهایت را با هر واحدی هم اندازه گرفته و هر کدام از آنها را نسبت به خودشان آغازگر بدانیم


    پس علت را باید در مسیر زمان بررسی کنیم


    پدیده در زمان گذشته علت، در زمان حال ترکیبی از علت و معلول و در زمان آینده معلول خواهد بود


    اما ما همواره در زمان حال زندگی میکنیم و نمیتوانیم زمان گذشته و آینده را ببینیم


    پس در نتیجه پدیده برای ما هم علت و هم معلول خواهد بود


    ولی در اینجا مشکل از تعریف ما از علت و معلول است


    چگونه ؟ ما به سراغ روابط بین پدیده ها رفته و به آنها نام علت و معلول می نهیم در حالی که اگر بخوام دلیل و علت واقعی پدیده را علت آن بدانیم ، دلیل و علت واقعی هر پدیده خوده پدیده است و نه غیر از آن


    آیا چنین برداشتی مغلطه است ؟ و در صورت امکان بحث علم و معلول را برای ما اندکی شرح دهید



    نگاهی عمیق به علت و معلول

    واقعا چه چیزی علت و چه چیزی معلول است؟
    باسلام وتشکر .
    شک در غلط بودن این بر داشت نیست مثلا خود پدیده نمی تواند علت خودش باشد چون علت در رتبه وجودی مقدم بر معلول است چیزی که هنوز وجود نیافته چگونه وجود دهنده می شود ؟
    ذاتی نیافته از هستی بخش
    کی تواند که شود هستی بخش ؟

    خشت اول علت سقوط خشت دوم است و دوم علت برای سقوط سوم و همین طور ..........
    ولی علت سقوط خشت اول چیزی غیر از خودش مثلا باد ویا فشار دست ومانند آن است .
    ریشه اصلی این سوالات به درک نادرست از برهان علیت برمی گردد ؛ در واقع برهان علیت یک قانون کاملاً بدیهی عقلی و همگانی است و استثنا ندارد ، مانند اینکه بگوییم یک کل از جزء خودش بزرگتر است . اما باید دقیقاً دید که برهان علیت چه می گوید؟ برهان علیت می گوید : « هر پدیده ای نیاز به پدیدآورنده دارد » .در متن این قانون پدیده بودن لحاظ شده ، یعنی چیزی که پدیده است ، اما برداشت اشتباهی از این قانون صورت می گیرد و به جای هر پدیده ، هر موجود گذاشته می شود ، آن گاه گفته می شود که هر موجودی نیاز به علت دارد و این کاملاً اشتباه است.
    باید گفت هر چیز که نبود و بود شد ، هر چیز که پدیده است ، هر چیز که امر حادث و ایجاد شده است ، هر چیز که ممکن الوجود است ، نیاز به علت دارد . دلیل آن هم کاملا واضح است زیرا هر یک از ما به راحتی با مراجعه به عقلمان در می یابیم که هر پدیده ای پدید آورنده ای می خواهد زیرا نمی تواند خودش را به وجود آورد چون قبل از به وجود آمدنش نبوده تا این کار را بکند .بدون هیچ علتی هم معقول نیست که از نیستی به هستی تبدیل شود . پس حتما علتی غیر ازخودش برای به وجود آمدن داشته است .
    در حالی که اگر موضوع قانون را «موجود » بگذاریم اصلا عقل ما این قانون را منطقی نمی داند .لااقل نمی تواند کلیت آن را تایید کند یعنی می پرسد از کجا معلوم که همه موجودات علتی داشته باشند ؟ موجود بودن که نیاز به دلیل ندارد ، بلکه چون قبلاً نبوده و بود و شد و وجود یافت ، نیاز به دلیل دارد ، نه چون الان وجود دارد.
    اگر بگوییم وجود داشتن سبب برای علت داشتن باشد ، پس باید بگوییم خود اصل وجود و هستی نیز باید نیاز به علت داشته باشد. آیا این را شما می پذیرید؟ اصل وجود و هستی ، علتش چیست؟ چه چیزی غیر از هستی و وجود می توان به وجود و هستی ، هستی دهد؟ با کمی فکر و تعقل جواب آن روشن است. هیچ چیز. یعنی چه به وجود و هستی ، هستی دهد؟ چیزی غیر از هستی و وجود نیست تا وجود و هستی به وجود ببخشد. اصلاً وجود خودش وجود است ؛ دیگر نیازی به وجود ندارد. ذات خدا نیز عین هستی و وجود است و همین مسئله در مورد او جاری می شود.
    ذات خدا چیزی نیست که قبلاً نبود و بعد به وجود آمد تا به دنبال علت او باشیم . او ازلی است. بله اگر در زمانی نبود و بعد به وجود آمد ، باید سراغ علتش برویم ، اما این فرض با خدا بودن ، واجب الوجود بودن و ازلی بودن سازگار نیست.
    مثلا می توان گفت روشنایی هر چیزی که روشن شده ،به وسیله نور است ولی نمی توان گفت پس روشنی خود نور از چیست ؟ چون نور خودش ذاتاً روشن و نور است ، معنی ندارد دنبال علت دیگر برای آن بر آییم. چیزی که نور نبود و نور شد ، باید دنبال علت نورش بود ، نه چیزی که ذاتش فقط همان نور است .
    پس در قانون علیت که از بدیهیات عقل است خدا نمی تواند ناقض قانون باشد زیرا اصلا موضوع قانون نبوده، از ابتدا قانون علیت شامل او نمی شد.
    تبیین و توضیح مساله علیت
    در علت موجودات عالم به تفکیک موجودات به پدیده ها و غیر پدیده ها انجامیده ،یعنی آنچه ما در عالم می بینیم موجوداتی هستند که وجود داشتن برای آنها ضروری وحتمی نبوده و می توانستند نباشند چنان که در مقطعی از زمان نبودند مانند خود ما انسان ها ، اگر پرسیده شود علت ایجاد این موجودات چیست ، می بینیم یقینا خودشان که نمی توانند باشند. پس موجودی غیر خودشان علت آنها بوده ؛ این موجود علت هم از دو حال خارج نیست:
    یا خودش پدیده است که پس علاوه بر علت بودن ،خود، معلول علت دیگری است ؛ آن علت دیگر نیز همین حال را دارد و ناچاریم کار را به موجودی برسانیم که علت باشد ولی معلول نباشد ؛یعنی در واقع پدیده یا همان حادث یا ممکن الوجود نباشد .
    اصولا در مجموعه موجودات عالم تصور پدیده های متعدد که هر یک معلول موجود پدیده ای مانند خود باشند محال است زیرا اگر همه این موجودات را کنار هم بگذاریم و همه را در مجموعه ای جمع کنیم ،این سوال وجود دارد که این مجموعه پدیده ها چگونه به وجود آمده اند ؟ یقینا نمی توان علت ایجاد آنها را در بین خودشان جست چون سوال از مجموعه پدیده هاست و جزء یک مجموعه نمی تواند علت کل مجموعه باشد . به ناچار لازم است موجودی که داخل در مجموعه پدیده ها نیست ،وجود داشته باشد که موجود هست ولی به وجود نیامده ؛این همان چیزی است که از آن به «واجب الوجود »تعبیر می کنیم .
    این نوع دارایی وجود همانند همان مثال نور است ؛یعنی روشنی هر چیزی از نور است ولی روشنی نور از خودش و ذاتی خود اوست یا اینکه بگوییم شوری هر چیزی از نمک است ولی شوری نمک از چیز دیگری گرفته نشده ؛بلکه از خودش است. پس در وجود هم همین طور می تواند باشد ،یعنی وجود همه موجودات از خداست ولی وجود او ذاتی خودش بوده واز چیز دیگری اخذ نشده است .
    پس در مورد اثبات واجب الوجود باید گفت : وجود موجودات در عالم خود بهترین اثبات بر واجب الوجود است زیرا با بیانی که ذکر شد ،تصور وجود موجوداتِ معلول بدون علتِ غیر معلول محال است.
    بنابراین اولاً رابطه علیت در تمام پدیده های عالم ، موجودات امکانی کلیت دارد و معنای آن نیز به شکل بدیهی است . نیز به تجریه در مورد کهکشان ها ندارد. چیزی که ذاتاً وجود نداشت و وجود یافته ، باید علت داشته باشد ؛ چیزی که ذاتاً ممکن الوجود است ، یعنی هستی و وجود عین ذات او نیست ؛ برای وجود یافتن نیاز به علت دارد.

    نگاهی عمیق به علت و معلول

  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    708



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    شک در غلط بودن این بر داشت نیست مثلا خود پدیده نمی تواند علت خودش باشد چون علت در رتبه وجودی مقدم بر معلول است چیزی که هنوز وجود نیافته چگونه وجود دهنده می شود ؟
    ذاتی نیافته از هستی بخش
    کی تواند که شود هستی بخش ؟

    خشت اول علت سقوط خشت دوم است و دوم علت برای سقوط سوم و همین طور ..........
    ولی علت سقوط خشت اول چیزی غیر از خودش مثلا باد ویا فشار دست ومانند آن است .
    ریشه اصلی این سوالات به درک نادرست از برهان علیت برمی گردد ؛ در واقع برهان علیت یک قانون کاملاً بدیهی عقلی و همگانی است و استثنا ندارد ، مانند اینکه بگوییم یک کل از جزء خودش بزرگتر است . اما باید دقیقاً دید که برهان علیت چه می گوید؟ برهان علیت می گوید : « هر پدیده ای نیاز به پدیدآورنده دارد » .در متن این قانون پدیده بودن لحاظ شده ، یعنی چیزی که پدیده است ، اما برداشت اشتباهی از این قانون صورت می گیرد و به جای هر پدیده ، هر موجود گذاشته می شود ، آن گاه گفته می شود که هر موجودی نیاز به علت دارد و این کاملاً اشتباه است.
    باید گفت هر چیز که نبود و بود شد ، هر چیز که پدیده است ، هر چیز که امر حادث و ایجاد شده است ، هر چیز که ممکن الوجود است ، نیاز به علت دارد . دلیل آن هم کاملا واضح است زیرا هر یک از ما به راحتی با مراجعه به عقلمان در می یابیم که هر پدیده ای پدید آورنده ای می خواهد زیرا نمی تواند خودش را به وجود آورد چون قبل از به وجود آمدنش نبوده تا این کار را بکند .بدون هیچ علتی هم معقول نیست که از نیستی به هستی تبدیل شود . پس حتما علتی غیر ازخودش برای به وجود آمدن داشته است .
    در حالی که اگر موضوع قانون را «موجود » بگذاریم اصلا عقل ما این قانون را منطقی نمی داند .لااقل نمی تواند کلیت آن را تایید کند یعنی می پرسد از کجا معلوم که همه موجودات علتی داشته باشند ؟ موجود بودن که نیاز به دلیل ندارد ، بلکه چون قبلاً نبوده و بود و شد و وجود یافت ، نیاز به دلیل دارد ، نه چون الان وجود دارد.
    اگر بگوییم وجود داشتن سبب برای علت داشتن باشد ، پس باید بگوییم خود اصل وجود و هستی نیز باید نیاز به علت داشته باشد. آیا این را شما می پذیرید؟ اصل وجود و هستی ، علتش چیست؟ چه چیزی غیر از هستی و وجود می توان به وجود و هستی ، هستی دهد؟ با کمی فکر و تعقل جواب آن روشن است. هیچ چیز. یعنی چه به وجود و هستی ، هستی دهد؟ چیزی غیر از هستی و وجود نیست تا وجود و هستی به وجود ببخشد. اصلاً وجود خودش وجود است ؛ دیگر نیازی به وجود ندارد. ذات خدا نیز عین هستی و وجود است و همین مسئله در مورد او جاری می شود.
    ذات خدا چیزی نیست که قبلاً نبود و بعد به وجود آمد تا به دنبال علت او باشیم . او ازلی است. بله اگر در زمانی نبود و بعد به وجود آمد ، باید سراغ علتش برویم ، اما این فرض با خدا بودن ، واجب الوجود بودن و ازلی بودن سازگار نیست.
    مثلا می توان گفت روشنایی هر چیزی که روشن شده ،به وسیله نور است ولی نمی توان گفت پس روشنی خود نور از چیست ؟ چون نور خودش ذاتاً روشن و نور است ، معنی ندارد دنبال علت دیگر برای آن بر آییم. چیزی که نور نبود و نور شد ، باید دنبال علت نورش بود ، نه چیزی که ذاتش فقط همان نور است .
    پس در قانون علیت که از بدیهیات عقل است خدا نمی تواند ناقض قانون باشد زیرا اصلا موضوع قانون نبوده، از ابتدا قانون علیت شامل او نمی شد.
    تبیین و توضیح مساله علیت
    در علت موجودات عالم به تفکیک موجودات به پدیده ها و غیر پدیده ها انجامیده ،یعنی آنچه ما در عالم می بینیم موجوداتی هستند که وجود داشتن برای آنها ضروری وحتمی نبوده و می توانستند نباشند چنان که در مقطعی از زمان نبودند مانند خود ما انسان ها ، اگر پرسیده شود علت ایجاد این موجودات چیست ، می بینیم یقینا خودشان که نمی توانند باشند. پس موجودی غیر خودشان علت آنها بوده ؛ این موجود علت هم از دو حال خارج نیست:
    یا خودش پدیده است که پس علاوه بر علت بودن ،خود، معلول علت دیگری است ؛ آن علت دیگر نیز همین حال را دارد و ناچاریم کار را به موجودی برسانیم که علت باشد ولی معلول نباشد ؛یعنی در واقع پدیده یا همان حادث یا ممکن الوجود نباشد .
    اصولا در مجموعه موجودات عالم تصور پدیده های متعدد که هر یک معلول موجود پدیده ای مانند خود باشند محال است زیرا اگر همه این موجودات را کنار هم بگذاریم و همه را در مجموعه ای جمع کنیم ،این سوال وجود دارد که این مجموعه پدیده ها چگونه به وجود آمده اند ؟ یقینا نمی توان علت ایجاد آنها را در بین خودشان جست چون سوال از مجموعه پدیده هاست و جزء یک مجموعه نمی تواند علت کل مجموعه باشد . به ناچار لازم است موجودی که داخل در مجموعه پدیده ها نیست ،وجود داشته باشد که موجود هست ولی به وجود نیامده ؛این همان چیزی است که از آن به «واجب الوجود »تعبیر می کنیم .
    این نوع دارایی وجود همانند همان مثال نور است ؛یعنی روشنی هر چیزی از نور است ولی روشنی نور از خودش و ذاتی خود اوست یا اینکه بگوییم شوری هر چیزی از نمک است ولی شوری نمک از چیز دیگری گرفته نشده ؛بلکه از خودش است. پس در وجود هم همین طور می تواند باشد ،یعنی وجود همه موجودات از خداست ولی وجود او ذاتی خودش بوده واز چیز دیگری اخذ نشده است .
    پس در مورد اثبات واجب الوجود باید گفت : وجود موجودات در عالم خود بهترین اثبات بر واجب الوجود است زیرا با بیانی که ذکر شد ،تصور وجود موجوداتِ معلول بدون علتِ غیر معلول محال است.
    بنابراین اولاً رابطه علیت در تمام پدیده های عالم ، موجودات امکانی کلیت دارد و معنای آن نیز به شکل بدیهی است . نیز به تجریه در مورد کهکشان ها ندارد. چیزی که ذاتاً وجود نداشت و وجود یافته ، باید علت داشته باشد ؛ چیزی که ذاتاً ممکن الوجود است ، یعنی هستی و وجود عین ذات او نیست ؛ برای وجود یافتن نیاز به علت دارد.
    تعریف علمی و دقیق علت در زمان حال چه چیز است ؟
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28745



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    تعریف علمی و دقیق علت در زمان حال چه چیز است ؟
    باسلام وتشکر .
    در ابتدا باید مفهوم علیت روشن گردد: واژه علت در اصطلاح فلاسفه به دو صورت عام و خاص به کار می‌رود،
    مفهوم عام علت عبارت است از موجودی که تحقق موجود دیگری متوقف بر آن است، هر چند برای تحقق آن، کافی نباشد،
    مفهوم خاص آن عبارت است از موجودی که برای تحقق موجود دیگری کفایت می‌کند.
    اصطلاح عام علت عبارت است از موجودی که تحقق یافتن موجود دیگری بدون آن محال است . اصطلاح خاص آن عبارت است از موجودی که با وجود آن تحقق موجود دیگری ضرورت پیدا می‌کند. ذهن ما از کجا با این مفاهیم آشنا شده و به وجود چنین رابطه‌ای بین موجودات پی‌برده است؟
    بسیاری از فلاسفة غربی پنداشته‌اند که مفهوم علت و معلول از ملاحظه تقارن یا تعاقب دو پدیده به طور منظم به دست می‌آید، یعنی هنگامی که می‌بینیم آتش و حرارت پیوسته با یکدیگر یا پی در پی تحقق می‌یابد، مفهوم علت و معلول را از آنها انتزاع می‌کنیم .
    در حقیقت، محتوای این دو مفهوم، چیزی بیش از هم زمانی یا پی در پی آمدن منظم دو پدیده نیست. ولی این پندار نادرستی است، زیرا در بسیاری از موارد، دو پدیده منظماً با هم یا پی در پی تحقق می‌یابند، در حالی که هیچ‌ کدام از آنها را نمی‌توان علت دیگری به حساب آورد، چنان که نور و حرارت در لامپ برق همیشه با هم پدید می‌آیند و روز و شب همواره پی در پی می‌آیند. ولی هیچ کدام از آنها علت پیدایش دیگری نیست. از این رو به نظر می‌رسد که انسان نخستین بار این رابطه را درون خود و با علم حضوری می‌یابد و مثلاً ملاحظه می‌کند که فعالیت‌های روانی و تصمیم‌گیری‌ها و تصرفاتی که در مفاهیم و صورت‌های ذهنی می‌کند، کارهایی است که از خودش سرمی‌زند و وجود آنها وابسته به وجود خودش می‌باشد، در حالی که موجود خودش وابسته به آنها نیست و با این ملاحظه است که مفهوم علت و معلول را انتزاع می‌کند و سپس آنها را به سایر موجودات، تعمیم می‌دهد.(1)گفتنی است که اصل علیت یک پدیده بدیهی است
    بدیهی به معنای مسئله‌ای است که دلیل و برهان خاص برای اثبات آن لازم نیست . با اندک تامل و حتی بدون تامل از تصور آن تصدیقش(تاییدش) لازم می‌آید، یعنی به صرف تصور می‌توان آن را تصدیق نمود و پذیرفت، مثلا 2+ 2= 4 یا کل بزرگ تر است از جزء، یک امر بدیهی است و نیاز به دلیل ندارد . به همین خاطر وقتی گفته می شود: «عالم و جهان خلقت، آفریدگار و علتی هستی بخش دارد» به آسانی قابل درک و پذیرش است، و این یک امر بدیهی و فطری است(2) از این رو حکمای الهی براهین خدا را از باب تنبیه و توجه دادن تلقی کرده و نه استدلال بر اثبات وجود او (3).
    در باره مفهوم علیت نیز همین اصل جریان دارد زیرا چنانکه اشاره شد علیت عبارت است از قضیه‌ای که دلالت بر نیازمندی معلول به علت دارد . لازمه اش این است که معلول بدون علت، تحقق نیابد. این مطلب را می‌توان در قالب قضیه حقیقیه به این شکل بیان کرد:
    «هر معلولی محتاج به علت است » معنای آن این است که هر گاه معلولی در خارج، تحقق یابد نیازمند به علت خواهد بود. هیچ موجودی نیست که معلول باشد و بدون علت به وجود آمده باشد، پس وجود معلول، بیانگر این است که علتی آن را به وجود آورده است.
    این قضیه از قضایای تحلیلی است و مفهوم محمول آن از مفهوم موضوعش به دست می‌آید، زیرا مفهوم معلول عبارت است از موجود علت دار( موجودی که وجود آن متوقف بر موجود دیگر و نیازمند به آن باشد)، پس مفهوم موضوع (معلول) مشتمل بر معنای احتیاج و توقف و نیاز به علت است که محمول قضیه مزبور را تشکیل می دهد.(4)
    این جمله « هر موجود علت داری(معلولی) علت دارد» از بدیهیات اولیه و بی‌نیاز از هر گونه دلیل و برهانی است !
    حال هر آنچه در اطراف خود می بینیم، معلول و مخلوقند .پس باید علت و خالقی داشته باشند.

    پی‌نوشت‌ها:
    1. آموزش فلسفه، ج 2، ص 18، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، 1368ش.
    2. همان، ص 66.
    3. آموزش فلسفه،محمد تقی مصباح یزدی، ج 2 _ص330 ،نشر ساز مان تبلیغات اسلامی 1368 ش.
    4. نتایج کلامی حکمت صدرایی، ص 62، نشر بوستان کتاب، قم، 1388 ش .
    نگاهی عمیق به علت و معلول

  18. صلوات


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود