صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا باید به خاطر عمل زشت دیگری ، فرزندان و یا نسل های بعدی او تنبیه شوند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350

    اشاره چرا باید به خاطر عمل زشت دیگری ، فرزندان و یا نسل های بعدی او تنبیه شوند؟




    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا رسول الله(ص)

    السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)

    السلام علیکم یا اهل بیت نبوه (ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

    ================================

    سلام علیکم

    این حدیث در کتاب وسائل الشیعه به امام صادق علیه السلام منتسب شده است:


    [ 20952 ] 13 - وعن أبيه ، عن سعد ، عن أحمد بن محمد ، عن علي بن
    الحكم ، عن أبي القاسم ، عن عثمان بن عبد الله ، عن محمد بن عبد الله
    الأرقط ، عن جعفر بن محمد عليهما السلام قال : من ارتكب أحدا بظلم









    بعث الله من ظلمه مثله أو على ولده أو على عقبه من بعده .












    امام صادق(ع) فرمود:کسی که بر احدی ظلم ستمی کند خداوند کسی را برمی انگیزد که همانند ستم را بر او یا فرزندان او یا نسل بعد از او روا دارد.

    الحر العاملی؛وسائل الشیعه،مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث بقم المشرفة،1414،ج16،ص50.



    سوال ها :

    1)
    لطفا از نظر سندی این حدیث را بررسی کنید.
    (اگر اشتباه نکنم این حدیث باید ضعیف باشد و به معصوم منتسب نیست)

    2) در صورت صحت سند این حدیث:

    الف) آیا می توان عقلا چنین حدیثی را پذیرفت،یعنی آیا عقلا مورد قبول است که به خاطر ظلم یک نفر فرزندان و یا نسل های بعدی او مجازت شوند؟

    یا باید عقلا این حدیث را رد کرد؟

    ب) اصولا عقل در سنجش میزان اعتبار روایت چقدر معتبر و قابل استناد است؟

    عقل چه جایگاهی در علم رجال دارد؟

    3)آیا می توان با اصل شخصی بودن مجازات ها یا قاعده وزر که در آیه 164 سوره انعام نیز آمده است (
    و لا تزر وازرة وزر اخر)

    انتساب این حدیث به معصوم را رد کرد و آن را ضعیف دانست؟

    آیه 164 سوره انعام :

    بسم الله الرحمن الرحیم

    قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۱۶۴﴾








    بگو آيا جز خدا پروردگارى بجويم با اينكه او پروردگار هر چيزى است و هيچ كس جز بر زيان خود [گناهى] انجام نمى‏دهد و هيچ باربردارى بار [گناه] ديگرى را برنمى‏دارد آنگاه ازگشت‏ شما به سوى پروردگارتان خواهد بود پس ما را به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد آگاه خواهد كرد (۱۶۴)







    موفق باشید






  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست







    چرا باید به خاطر عمل زشت دیگری ، فرزندان و یا نسل های بعدی او تنبیه شوند؟








    کارشناس بحث: استاد محسن

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا رسول الله(ص)

    السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)

    السلام علیکم یا اهل بیت نبوه (ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

    ===============================

    سلام علیکم

    این حدیث در کتاب وسائل الشیعه به امام صادق علیه السلام منتسب شده است:


    [ 20952 ] 13 - وعن أبيه ، عن سعد ، عن أحمد بن محمد ، عن علي بن
    الحكم ، عن أبي القاسم ، عن عثمان بن عبد الله ، عن محمد بن عبد الله
    الأرقط ، عن جعفر بن محمد عليهما السلام قال : من ارتكب أحدا بظلم






    بعث الله من ظلمه مثله أو على ولده أو على عقبه من بعده .











    امام صادق(ع) فرمود:کسی که بر احدی ظلم ستمی کند خداوند کسی را برمی انگیزد که همانند ستم را بر او یا فرزندان او یا نسل بعد از او روا دارد.

    الحر العاملی؛وسائل الشیعه،مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث بقم المشرفة،1414،ج16،ص50.



    سوال ها :

    1)
    لطفا از نظر سندی این حدیث را بررسی کنید.
    (اگر اشتباه نکنم این حدیث باید ضعیف باشد و به معصوم منتسب نیست)

    2) در صورت صحت سند این حدیث:

    الف) آیا می توان عقلا چنین حدیثی را پذیرفت،یعنی آیا عقلا مورد قبول است که به خاطر ظلم یک نفر فرزندان و یا نسل های بعدی او مجازت شوند؟

    یا باید عقلا این حدیث را رد کرد؟

    ب) اصولا عقل در سنجش میزان اعتبار روایت چقدر معتبر و قابل استناد است؟

    عقل چه جایگاهی در علم رجال دارد؟

    3)آیا می توان با اصل شخصی بودن مجازات ها یا قاعده وزر که در آیه 164 سوره انعام نیز آمده است (
    و لا تزر وازرة وزر اخر)

    انتساب این حدیث به معصوم را رد کرد و آن را ضعیف دانست؟

    آیه 164 سوره انعام :

    بسم الله الرحمن الرحیم

    قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۱۶۴﴾








    بگو آيا جز خدا پروردگارى بجويم با اينكه او پروردگار هر چيزى است و هيچ كس جز بر زيان خود [گناهى] انجام نمى‏دهد و هيچ باربردارى بار [گناه] ديگرى را برنمى‏دارد آنگاه ازگشت‏ شما به سوى پروردگارتان خواهد بود پس ما را به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد آگاه خواهد كرد (۱۶۴)







    موفق باشید


    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و طلب توفیق الهی برای شما کار بر گرامی
    همان که اشاره کردید این روایت از نظر اعتبار سندی ضعیف به شمار می رود و نمی توان به آن اعتنایی کرد.
    با این حال جا دارد این توضحی کوتاه بیان شود که :
    معصومین سلام الله علیهم اجمعین در این باره قاعده ای را بیان کردند که معیارسنجش حديث درست از نادرست را در عرضه کردن ان روایت به قرآن به شمار می رود به این معنا که روایتی را می شنویم مهم ترین کار این است که آن را به قران عرضه کنیم که اگر جملات روایت با قران معارضت یا مخالفتی نداشت روایت را می پذیریم و گرنه آن را کنار می گذاریم:
    این بیان امام سلام الله علیه است که فرمود:"مَا وَافَقَ الْكِتَابَ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَهُ فَاطْرَحُوه‏"(1)یعنی موافق قرآن را انتخاب کنید و مخالفش را کنار بگذارید.بنا بر این، عقل به تنهایی نه می تواند معیاری برای پذیرش یا رد روایت باشد.
    البته باید دانست بیشتر روایات ما خبر واحد است و خبر متواتر اندک می باشد.اما همين كه روایت مخالف قرآن نباشد و راويانش موثق باشند،پس می توان از آن در مسیر استنباط حکم شرعی بهره گرفت.عقل یکی از منابع چهار گانه استناط شیعه است یعنی این که در کنار کتاب و سنت و اجماع، عقل نیز به کمک مجتهد می آید تا در میان منابع روایی استنباط صحیح از غلط را تشخیص دهد.
    و اما در باره مجازات باید بیان کرد که مجازات هر کسی همان طور که گفته شد، امری کاملا شخصی است و مطابق با مفاد چندین آیه از جمله ایه مورد اشاره، نمی توان وزر و وبال هر کسی را بر عهده دیگری قرار داد.

    با این حال اگر انسان کار بدی انجام دهد، ممکن است مکافاتش را در دنیا ببیند و حتی آثار وضعی آن گناه به نوعی منسوبین او را در گیر کند که این البته به معنای مجازات نیست. این اثر طبیعی مکافات گناهی است که شخصی انجام می دهد و بیان کردیم ممکن است آثار آن به منسوبینش برسد. مثلا شخصی که کار حرامی انجام می دهد و روح و روانش با گناه عجین شد،چنین شخصی در وضع روحی و روانی فرزندانش اثر خواهد گذاشت. اما نه به این معنا که آن ها دارند مجازات می شوند که مجازات منحصر به جهان دیگر است. این مکافات است که گاهی فقط به خودش و گاهی به اطرافش نیز سرایت می کند و این از مسیر مجرای طبیعی قاعده علت و معلول قابل توجیه است ولی این مکافات امری است که صرفا از ناحیه وابستگی عاطفی افراد نسبت به فرد مجرم تحمیل می شود. با همه این تفاصیل هیچ فردی از افراد منسوب به مجرم چه در دنیا و چه در آخرت به دلیل جرم وابسته اشان، مجازات نخواهند شد. در قیامت گناه کاران به طوری به خود مشغول می شوند که حواس شان به دیگری نخواهد بود.
    "يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخيهِ" "وَ أُمِّهِ وَ أَبيهِ" "وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنيهِ"(2) سوره عبس آیات 34 تا 36
    در آن روز كه انسان از برادر خود مى‏گريزد، و از مادر و پدرش،و زن و فرزندانش
    بله و البته آن جا سرای مجازات است. مجازات شخص مجرم نه دیگرانی که وابسته و نسل او هستند.و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته .

    پی نوشت ها:
    1.شیخ مفید،الفصول المختارة، قم،انتشارات کنگره شیخ مفید،سال 1413 قمری،چاپ اول، ص 177
    2. سوره عبس،آیات 34 تا 36
    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۵/۰۱/۲۵ در ساعت ۰۰:۴۰
    چرا باید به خاطر عمل زشت دیگری ، فرزندان و یا نسل های بعدی او تنبیه شوند؟

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    404
    حضور
    20 روز 1 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    444



    بنام خدا.



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    امام صادق(ع) فرمود:کسی که بر احدی ظلم ستمی کند خداوند کسی را برمی انگیزد که همانند ستم را بر او یا فرزندان او یا نسل بعد از او روا دارد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    آیا می توان عقلا چنین حدیثی را پذیرفت،یعنی آیا عقلا مورد قبول است که به خاطر ظلم یک نفر فرزندان و یا نسل های بعدی او مجازت شوند؟



    باعرض سلام من که میگم دنیا اینقدرپیچیده ترازاین حرفا هست که بشه پاسخ داد بله>>هرعمل خیروشر امروزما ممکنه گریبان نسل های بعدی ما را بگیرد.
    {البته همانگونه که کارشناس محترم گفتند بسته به وسعت و سبک و سنگینی آن گناه یا عمل خواهدبود}

    بهرحال همانگونه که نسل های بعدی میتونن از ثروت و دسترنج گذشتگان خود سود ببرند یا بهره ببرند>چرا درمورد مجازات و مکافاتشون چنین نباشه؟؟

    {البته کارخدا هم دروضع چنین قانونی خیلی درست بوده که اگر همگان به آن پی ببرند ازارتکاب خیلی گناهان در دوره های مختلف مخصوصا دوران پرمتلاطم جوانی خودداری میکنند}



  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا رسول الله(ص)

    السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)

    السلام علیکم یا اهل بیت نبوه (ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

    ===============================

    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    و حتی آثار وضعی آن گناه به نوعی منسوبین او را در گیر کند که این البته به معنای مجازات نیست. این اثر طبیعی مکافات گناهی است که شخصی انجام می دهد و بیان کردیم ممکن است آثار آن به منسوبینش برسد. مثلا شخصی که کار حرامی انجام می دهد و روح و روانش با گناه عجین شد،چنین شخصی در وضع روحی و روانی فرزندانش اثر خواهد گذاشت. اما نه به این معنا که آن ها دارند مجازات می شوند که مجازات منحصر به جهان دیگر است. این مکافات است که گاهی فقط به خودش و گاهی به اطرافش نیز سرایت می کند و این از مسیر مجرای طبیعی قاعده علت و معلول قابل توجیه است ولی این مکافات امری است که صرفا از ناحیه وابستگی عاطفی افراد نسبت به فرد مجرم تحمیل می شود.


    سلام
    منظورتون این است که اگر کسی جرمی انجام می دهد به خاطر جرم او،فرزندانش مواخذه نمی شوند اما چون وابستگی عاطفی میان او و فرزندانش هست امکان دارد به خاطر گناه پدر و مادر فرزند نیز آسیب ببینید.مثل پدر و مادری که اعتیاد دارند ،اما به خاطر اعتیاد این پدر و مادر فرزند رو دستگیر نمی کنند تا ترک بدهند،بلکه فقط خود پدر و مادر ترک داده می شوند اما فرزندشان به واسطه اعتیاد پدر و مادرآسیب روحی و جسمی می بیند.

    اما حدیث ضعیف است و این با عدالت خدا سازگار نیست که خدا کسی را مامور کند تا به خاطر ظلم یک شخص،نسل بعد او را آزار بدهند

    سوال:علت ضعف این روایت علاوه بر مغایرت با قرآن ،از نظر سندی نامشخص بودم وضعیت تعدادی از راویان است؟


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا رسول الله(ص)

    السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)

    السلام علیکم یا اهل بیت نبوه (ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

    ===============================

    نقل قول نوشته اصلی توسط سونامی نمایش پست ها
    باعرض سلام من که میگم دنیا اینقدرپیچیده ترازاین حرفا هست که بشه پاسخ داد بله>>هرعمل خیروشر امروزما ممکنه گریبان نسل های بعدی ما را بگیرد.
    {البته همانگونه که کارشناس محترم گفتند بسته به وسعت و سبک و سنگینی آن گناه یا عمل خواهدبود}

    بهرحال همانگونه که نسل های بعدی میتونن از ثروت و دسترنج گذشتگان خود سود ببرند یا بهره ببرند>چرا درمورد مجازات و مکافاتشون چنین نباشه؟؟

    {البته کارخدا هم دروضع چنین قانونی خیلی درست بوده که اگر همگان به آن پی ببرند ازارتکاب خیلی گناهان در دوره های مختلف مخصوصا دوران پرمتلاطم جوانی خودداری میکنند}
    سلام
    دوست عزیز ،حدیث ضعیف هست و در مغایرت با قرآن
    اون وقت شما می فرمایید که چنین حدیثی درست است و خدا این قاعده رو وضع کرده؟
    اون چیزی که کارشناس گفت ربطی به این ندارد که خدا بخواهد کسی را مامور کند تا نسل بعدی ظالم رو آزار بده! این با عدالت خدا در تعارض است.
    پست بالا من رو بخونید،اون جا با مثال مطلبی که متوجه شدم رو نوشتم




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    تاوان گناه هيچ كس را فرد ديگري نمي دهد و اين يك اصل مسلم در اعتقادات اسلامي است. هيچ انساني به خاطر عمل بد انساني ديگر و گناه يك فرد ديگر مجازات نشده و تحمل رنج نمي كند.دنيا طبق طبيعت ذاتي كه دارد ، محل تزاحم و درگيري علت ها و اسباب و گرايشات و اميال و خواسته ها و محل اثرگذاري ها و اثر پذيري هاي متعدد موجودات ، از اعمال انسان ها و تاثيرات موجودات ديگر است.ما انسان ها چون در دنيا در ارتباط با يكديگر زندگي مي كنيم و زندگي هر يك از ما از زندگي و حيات پيرامون خود جدا نيست ، از كارها و نيات و عملكردهاي يكديگر اثر مي پذيريم، همان گونه كه بر ديگران با كارها و نيات و عملكرد خود تاثير مي گذاريم.وقتي فردي به خاطر عدم رعايت قانون با فردي ديگر كه قانون را رعايت كرده است ،تصادف مي كند، در حقيقت با كار خود بر آن فرد ديگر تاثير مي گذارد . اين به معناي گناهكار بودن يا نبودن مراعات كننده قانون نيست . ضربه اي كه او از تصادف مي بيند، نه به خاطر گناه راننده خاطي است، بلكه به خاطر طبيعت موجود در اين عالم است كه ما از ديگران و كارهاي ديگران تاثير مي پذيريم ، همان گونه كه تاثير هم مي گذاريم.بنا بر اين نمي توان گفت كسي كه مظلوم شده است ، حتما تاوان گناهي را پس مي دهد ، حال گناه خود يا گناه ظالم. چرا كه ظلم كاري است كه شخص ظالم ، خلاف خواست و دستور خدا كه از ظلم كردن نهي كرده است ، در مورد مظلوم انجام مي دهد . آن فرد هم از كار او متاثر مي شود و اثر مي گيرد ،يعني متحمل رنج و سختي مي شود.با اين سخن نمي خواهيم بگوئيم كه كار ظالم يك كار طبيعي است و مظلوميت مظلوم هم يك امر طبيعي در دنيا است و نبايد نسبت به آن ناراحت شد و واكنش از خود نشان داد.منظور اين است كه نمي توان مظلوميت مظلوم را به پاي تاوان گناهي نوشت كه بايد پس بدهد تا در مورد كودك خردسالي كه معصوم است و مرتكب هيچ گناهي نشده و مورد ظلم مادر يا پدر خود قرار گرفته است ، دچار تناقض و سردرگمي شويم.مادر يا پدر كار اشتباهي مي كنند . بايد تاوان ظلم خود را در دنيا يا آخرت بپردازند و اين به خاطر ظلمي است كه به كودك بي گناه روا داشته اند.

    پي نوشت ها :
    1. آل عمران (3) ‌ آيه 178.
    2. اعراف (7) ‌ آيه 182 .
    3. لقمان (31) ‌ آيه 24.
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    سلام

    اين حديث موافق أيه قرانست ؟!

    وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُواْ مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُواْ عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللّهَ وَلْيَقُولُواْ قَوْلاً سَدِيدًا {النساء/9}

    ومويد به اخبار ديگر ....

    وفي (عقاب الاعمال) عن أبيه، عن عبدالله بن جعفر الحميري، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسن بن محبوب، عن علي بن رئاب، عن الحلبي، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إن في كتاب علي (عليه السلام) إن أكل مال اليتيم سيدركه ذلك في عقبه من بعده في الدنيا ويلحقه وبال ذلك في الآخرة، أما في الدنيا فإنّ الله يقول: (وليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا خافوا عليهم فليتقوا الله وليقولوا قولا سديدا) وأما في الآخرة فإن الله عزّوجلّ يقول: (إن الذين يأكلون أموال اليتامى ظلما إنما يأكلون في بطونهم نارا وسيصلون سعيرا)


    لِیَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِینَ یُضِلُّونَهُم بِغَیْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا یَزِرُونَ {النحل/25}

    گناه کسانیکه را که گمراه کردند نیز بدوش خواهند کشید .



    وروی الکلینی و الصدوق فی كتاب التوحید، وفی عیون الاخبار عن جعفر بن محمد بن مسرور عن الحسین بن محمد ببقیة السند مثله. وعن علی بن ابراهیم الهاشمی عن جده محمد بن الحسن ابن محمد بن عبد الله عن سلیمان الجعفری عن الرضا علیه السلام قال: اوحى الله الى نبی من الأنبیاء إذا أطعت رضیت وإذا رضیت باركت ولیس لبركتی نهایة، وإذا عصیت غضبت وإذا غضبت لعنت ولعنتی تبلغ السابع من الوراء . الوراء: ولد الولد.



    امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند عزوجل به سوى یكى از پیامبرانش وحى فرستاد كه : هرگاه اطاعت شوم خوشنود مى گردم و هرگاه خوشنود باشم بركت مى بخشم و براى خیر و بركت من نهایت و پایانى نیست و هرگاه نافرمانیم شود خشمگین مى گردم و هرگاه خشمگین شوم لعنت مى فرستم و از رحمت خود دور مى كنم و لعنت من تا هفت نسل را فرا مى گیرد و به آنان مى رسد.



    امام صادق علیه السلام فرمود:
    إذا خَرَجَ القائم علیه السلام قَتَلَ ذراری قَتَلَةِ الحُسینِ علیه السلام بِفِعالِ آبائِهِمْ.
    وقتی قائم علیه السلام ظهور کند، فرزندان کشندگان حسین علیه السلام را (به سبب اعمال پدرانشان) به قتل می رساند.
    حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: همین طور است (مطلب همان گونه است که امام صادق علیه السلام فرموده اند.)
    هروی می پرسد: پس منظور آیه قرآن چیست که می فرماید: (وَلا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى)؟
    مصیبت عاشورا، بیش از آن که معلول ظلم وستم بنی امیّه در حق اهل بیت علیهم السلام باشد، برخاسته از اساس منحرف وباطلی است که پایه گذاران سقیفه وقاتلین محسن فاطمه علیها السلام پی ریزی کردند، واز این بالاتر هرکسی در هر زمان وهر مکان، به کشته شدن سیّد الشهداء علیه السلام ویاران وفادار حضرتش، قلباً راضی وخشنود باشد، خود جزء قاتلین آن حضرت محسوب می گردد

    حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند:

    خداوند در همه گفتارهایش راست فرموده است، ولی فرزندان کشندگان حسین علیه السلام به اعمال پدران خود راضی هستند، وبه آن افتخار می کنند. وهرکس به انجام چیزی راضی وخشنود باشد، مانند کسی است که آن را انجام داده است تا آنجا که اگر کسی در مشرق کشته شود وفرد دیگری در مغرب به کشتن او راضی باشد، رضایت دهنده نزد خدای عزَّ وجلَّ، شریک قاتل محسوب می شود، وحضرت قائم علیه السلام وقتی ظهور می فرماید، صرفاً بدلیل رضایت آنها به عمل پدرانشان، آنها را به قتل می رساند.عیون اخبار رضا ع



    وشارب خمر ملعون حضرت حق است و اولاد ونسلش هم ناقص الخلقه میشوند و...



    عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبی عبدالله، عن أبیه، عن أبی الجهم، عن أبی خدیجة قال: سمعت أبا عبدالله (ع) یقول: لایطیب ولدالزنا ولا یطیب ثمنه أبدا والممراز لایطیب إلى سبعة آباء وقیل له: وأی شئ الممراز؟ فقال الرجل یكتسب مالا من غیر حله فیتزوج به أو یتسرى به فیولد له فذاك الولد هو الممراز.کافی



    و قال علیه السلام: إن الله لیصلح بصلاح الرجل المؤمن ولده و ولد ولده و أهل دویرته و دویرات حوله، فلا یزالون فی حفظ الله لكرامته على الله.


    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۵/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۱:۵۱

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    404
    حضور
    20 روز 1 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    444



    بنام خدا.


    نقل قول نوشته اصلی توسط sayedali نمایش پست ها
    دوست عزیز ،حدیث ضعیف هست و در مغایرت با قرآن

    ببینید دوست بزرگوار من کاری به خود حدیث ندارم و درمورد ان اظهارنظرنکرده و نمیکنم که اگرچنین بوده همینجاعذرخواهی میکنم اما میگم هرکس انرابیان نموده واقعا بنظرمن باید بهشون درود فرستاد.
    حالا شما فرمودید ایا میشود یه نفرامروز ظلمی بکند اما فردا فرزندان او مکافات یا مجازاتشو ببینن؟؟

    اگربرداشت بنده ازاین سوال شما درست بوده باشه جواب من بله بود..

    چرا و چراهاشم کاملا واضع هستند اصلا مگرمیشود امروز من یک ظلم بزرگ بکنم بعد بیفتم و بمیرم بعد عده زیادی ازاین ظلم من ضرر و زیان ببینن بعد تقاصی درکار نباشه ؟؟؟
    اتفاقا بنظر من این با عدل خدا جور در نخواهدامد. موضوع درک یا عدم درک ما هم برمیگرده به مخلوق زمان.فقط همین.


    پس ازهمین الان مراقب انجام هرعملی باشیم که اگر بوی گناه توش باشه مکافات و مجازات هم توش خواهدبود حالا یاخود مرتکبش هست و نتیجشومیبینه یا خودش نیست و ازچشمای بچه هاش درخواهدامد.
    {اگرمثال خاستید بگم}
    بهرحال انسان بایدبفهمدکه مثل حلقه های یک زنجیر و بصورت یک دایره بهم متصل هستندو هرچه کنند بخود کرده اند حال این خود > خودشخص ارتکاب کننده باشه یا شخصی دیگر مثل همسریافرزند و فرزندان یاعزیزان او.


    {البته این نوشته خط بنفش نظرمن بوده و هست>اگردرست اگرنادرست فعلا این اعتقادم هسته}


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    404
    حضور
    20 روز 1 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    444



    بنام خدا.



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند عزوجل به سوى یكى از پیامبرانش وحى فرستاد كه : هرگاه اطاعت شوم خوشنود مى گردم و هرگاه خوشنود باشم بركت مى بخشم و براى خیر و بركت من نهایت و پایانى نیست و هرگاه نافرمانیم شود خشمگین مى گردم و هرگاه خشمگین شوم لعنت مى فرستم و از رحمت خود دور مى كنم و لعنت من تا هفت نسل را فرا مى گیرد و به آنان مى رسد.

    خداییش من این مطلب را بعداز ارسال خودم خواندم بهرحال ملاحظه میفرمایید که خداوند هم فرموده تا هفت نسل ..

    بنظر منم که نه قران خواندم و نه حدیث و نه ازاین مسائل سر در میارم واضح و روشنه که انسانها خلقه های یک زنجیر هستند چه در بعد فردی یا خانوادگی یا گروهی و قومی و نژادی و دینی و مذهبی همه و همه چه تک به تک و چه همگانی همه زنجیروار بهم متصلیم.

    البته همه مخلوقات خداوند چنین اند و هیچیک جدا و مستثنا ازاین قائده و قانون نبوده و نخواهندبود مثلا شما نگاه کنید اگر درختان و گیاهان یک سرزمین قطع گردند و بارندگی قطع گردد ایا جایی برای زندگی گونه هایی مثل انسان باقی خواهدماند؟؟
    بهرحال همه بهم متصلیم فقط کی انسانها همه پی بدان خواهیم برد و ازگناه فراری خواهیم شد جای سوال خواهدبود.باتشکر.


  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۶/۰۱, ۰۲:۰۰ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود