صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات كمال مطلق و فقر موجودات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه، نقاشى كردن، ورزش فوتبال و واليبال، مشاهده آسمان شب و ستاره ها، شنا و .....
    نوشته
    105
    حضور
    7 روز 11 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    164

    اشاره اثبات كمال مطلق و فقر موجودات




    سلام و عرض ادب خدمت كارشناس محترم.

    براى پرهيز از پر حرفى، سوالاتم رو از همين اول ميپرسم:

    ١- قبل از پرداختن به مسئله واجب الوجود، ميخام در مورد موجود ها (ممكن الوجود ها) تحقيق و بررسى كنم. سوال اولم اينه كه:- آيا ممكن الوجودى در خارج وجود دارد؟ اگر بله، پس نمونه اى از ممكن الوجود را نام ببريد.

    ٢- دلايل اثبات ممكن الوجود بودن موجودات چيست؟ يا به زبان ساده تر، دلايل اثبات امكان ذاتى موجودات رو بيان نماييد؟

    فعلاً همين سوالات رو لطف كنيد پاسخ بديد تا برسيم به سوالات بعدى انشاالله.
    من اكثر سايت ها و لينك ها رو جستجو كردم ولى به پا سخ نرسيدم. از اينرو، از كارشناس محترم و دوستان تقاضا دارم كه اگر هم خواستيد لينك بديد، لطف كنيد اول ببينيد كه آيا پاسخ سوالات حقير تو اون لينك ها هست يا نه بعد لينك بدين. اينرو به اين خاطر گفتم چون اكثراً وقتى لينك دريافت ميكنم، پاسخ سوالاتم تو اونا نيست.

    با سپاس.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۴:۴۸

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58287



    با نام و یاد دوست







    اثبات كمال مطلق و فقر موجودات








    کارشناس بحث: استاد صادق

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28745



    نقل قول نوشته اصلی توسط farshadahmadi نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب خدمت كارشناس محترم.

    براى پرهيز از پر حرفى، سوالاتم رو از همين اول ميپرسم:

    ١- قبل از پرداختن به مسئله واجب الوجود، ميخام در مورد موجود ها (ممكن الوجود ها) تحقيق و بررسى كنم. سوال اولم اينه كه:- آيا ممكن الوجودى در خارج وجود دارد؟ اگر بله، پس نمونه اى از ممكن الوجود را نام ببريد.

    ٢- دلايل اثبات ممكن الوجود بودن موجودات چيست؟ يا به زبان ساده تر، دلايل اثبات امكان ذاتى موجودات رو بيان نماييد؟

    فعلاً همين سوالات رو لطف كنيد پاسخ بديد تا برسيم به سوالات بعدى انشاالله.
    من اكثر سايت ها و لينك ها رو جستجو كردم ولى به پا سخ نرسيدم. از اينرو، از كارشناس محترم و دوستان تقاضا دارم كه اگر هم خواستيد لينك بديد، لطف كنيد اول ببينيد كه آيا پاسخ سوالات حقير تو اون لينك ها هست يا نه بعد لينك بدين. اينرو به اين خاطر گفتم چون اكثراً وقتى لينك دريافت ميكنم، پاسخ سوالاتم تو اونا نيست.

    با سپاس.
    باسلام وتشکر .
    1- در باره سوال اول باید گفت موجودی که هستی و وجودش عین نیاز، فقر و حاجتمندی است و نیاز و فقر هویت وجودی او را تشکیل می‌دهد و هویتی جز نیازمند ی و فقر ندارد، ممکن الوجود است، یعنی وجودش طوری است که ممکن است هستی بیابد و هست بشود و به وجود بیاید و تحقق عینی پیدا کند . ممکن است به وجود نیابد و تحقق عینی نباید، و هر دو طرف وجود و عدم برای او مساوی است.
    چنین وجودی اصطلاحاً ممکن الوجود نامیده می‌شود .
    با توجه به آنچه اشاره شد وجود جناب عالی وهمه عالم را اصطلاحا وجود ممکن الوجود می گویند ، بدیهی است که شما .همه عالم وجود عینی دارید و در خارج وجود دارید و مصداق ممکن الوجود هستید .
    2- در باره سوال دوم باید گفت : اولاً: عقل به آسانی عدم و نابودی موجودات ممکن الوجود را تصور می‌کند و می‌فهمد این همه انسان که هر روز از راه‌های گوناگون به کام مرگ و نابودی می‌روند آیا برای عقل قابل تصور نیست بفهمد آنها از هستی دنیایی محو شده و دیگر هرگز قابل برگشت دوباره به زندگی دنیایی نیستند؟!
    این همه جنگل‌های تخریب می‌شود و در آتش می‌سوزد و ساختمان‌ها تخریب می‌شود، کوه‌های سر به فلک کشیده بر اثر زلزله و مانند آن فرو می‌ریزد. آیا عقل نابودی‌ها را تصور نمی‌تواند بکند؟
    بر اساس تحقیقاتی علمی امروزه ثابت شده که حیواناتی نظیر دایناسورها قبلاً روی زمین زندگی می‌کرده‌اند و اکنون از آنها خبری نیست. آیا این امور برای عقل قابل درک و تصور نیست؟!
    بنابر این عقل به آسانی می‌تواند نابودی و عدم هستی موجودات امکانی را درک نماید.
    دوم: این گونه تحلیل ‌های فلسفی برخاسته از مشاهدات حسّی آدمی است که در تحلیل عقلی مطرح می‌شود . عقل با تنظیم برهان امکان و وجوب، وجوب ذاتی را برای خدا ثابت می‌کند و مخلوقات را به عنوان ممکن الوجود که وجوب بالغیر دارند و وجودشان از خدا گرفته می‌شود مطرح می‌نماید. بنابر این اگر مسئله امکان و وجوب را به عنوان یکی از دقیق‌ترین براهین عقلی بر وجوب ذاتی خدا و امکان ذاتی مخلوقات درک نموده و آن تحلیل و اثبات می‌کند، می‌تواند عدم پذیری مخلوقات و اینکه وجودشان را از خداوند می‌گیرند، درک و تحلیل کند.
    سوم: بر خلاف تصور پرسش‌گر محترم عالم در ازل نبوده و واجب‌الوجود نیست بلکه عالم حادث و مخلوق و ممکن الوجود است.
    ساده‌ترین دلیل بر حدوث عالم این که: عالم متغیر است و هر متغیر حادث است، پس عالم حادث است.
    عالم ذاتاً و به لحاظ جوهره ذاتی خود متغیر و حادث است و موجود متغیر نمی‌تواند واجب‌الوجود و ازلی باشد. از این رو تصور وجوب و ازلیت درباره عالم عقلاً محال است ممکنات در ذات شان فقر ونیاز حاجت مندی خوابیده است واین روشن ترین دلیل بر امکان ذاتی موجدات امکانی است .

    اثبات كمال مطلق و فقر موجودات

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه، نقاشى كردن، ورزش فوتبال و واليبال، مشاهده آسمان شب و ستاره ها، شنا و .....
    نوشته
    105
    حضور
    7 روز 11 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    164



    سلام خدمت جناب صادق.
    در پست زير سوالاتم رو ازتون پرسيدم.
    منتظر پاسختون هستم.



    عرض سلام و احترام خدمت جناب صادق.

    پاسختون رو خوندم و خوب بود. اما براى اينكه بتونم منظورم رو درست برسونم، سوالم رو متفاوت عرض ميكنم و اونم اينكه: ما دقيقاً به چه چيزى ممكن الوجود ميگوييم؟

    مثلاً، يك درخت رو در نظر بگيريد. درخت از مليونها سلول تشكيل شده. پس ما به مجموعه اى از سلول ها درخت ميگوييم. اگر اين سلول ها رو جداى از هم در نظر بگيريم، ديگر چيزى رو بنام درخت نميبينيم بلكه سلول ها رو جدا جدا ميبينيم. در اين حال آيا چيزى بنام درخت وجود دارد كه آنرا ممكن الوجود بناميم؟ خير، بلكه مجموع اين سلول ها رو ممكن الوجود ميناميم. حال، خود اين سلول ها رو در نظر ميگيريم. هر سلول از هزاران ذره اتم تشكيل شده. حالا، آيا ما سلول را ممكن الوجود ميناميم يا مجموعه اى از اتم ها را؟

    خلاصه اينكه: شما گفتيد كه ممكن الوجود يعنى موجودى كه عدم و وجود براى آن قابل تصور باشد و ذاتاً ممكن باشد. خب، من هرچى فكر كردم چنين چيزى رو نتونستم در خارج تصور كنم.

    مثلاً، يك درخت را شما ممكن الوجود ميناميد. يعنى اين درخت هم ميتواند باشد و هم ميتواند نباشد و وجود و عدم براى آن ضرورتى ندارند ولى الان از حالت تساوى بيرون شده و بوجود آمده است. اين يعنى واجب الوجود بالغير. يعنى علتى آنرا از حالت تساوى خارج ساخته و بوجود آورده. سوال: اين درخت، الان كه از حالت تساوى خارج شده و بوجود آمده، وجودش ((چگونه)) است؟ اگر وجود از آن گرفته شود و معدوم شود ((چگونه)) معدوم ميشود؟

    با سپاس


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28745



    نقل قول نوشته اصلی توسط farshadahmadi نمایش پست ها
    سلام خدمت جناب صادق.
    در پست زير سوالاتم رو ازتون پرسيدم.
    منتظر پاسختون هستم.
    باسلام وسپاس .
    همه ما سوی الله ممکن الوجود است فرق نمی یک درخت باشد و یا اجزایی ریز وسلول ها و اتم ها و ذره ها ی آن و یا هر موجود ریز و درشت دیگر .
    ذره ها واتم ها نیز در خارج وجود دارد وآفریده حق اند وعلت دارند وخود آنها معلول اند .

    .
    اثبات كمال مطلق و فقر موجودات

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه، نقاشى كردن، ورزش فوتبال و واليبال، مشاهده آسمان شب و ستاره ها، شنا و .....
    نوشته
    105
    حضور
    7 روز 11 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    164



    سلام خدمت كارشناس محترم.

    فكر كنم نتونستم درست منظورم رو برسونم....

    براى روشن شدن منظورم يك مثال رو ذكر ميكنم: آب رو در نظر بگيريد. اين آب يك جا بصورت آبشار است، يك جا بصورت قطره، يكجا بصورت ابر ها و يكجا بصورت يخ ميباشد. حال آيا ميتوان گفت كه قطره، اَبر، يخ و آبشار نيازمند آب هستند؟
    ویرایش توسط farshadahmadi : ۱۳۹۵/۰۱/۱۴ در ساعت ۱۸:۵۸

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28745



    نقل قول نوشته اصلی توسط farshadahmadi نمایش پست ها
    سلام خدمت كارشناس محترم.

    فكر كنم نتونستم درست منظورم رو برسونم....

    براى روشن شدن منظورم يك مثال رو ذكر ميكنم: آب رو در نظر بگيريد. اين آب يك جا بصورت آبشار است، يك جا بصورت قطره، يكجا بصورت ابر ها و يكجا بصورت يخ ميباشد. حال آيا ميتوان گفت كه قطره، اَبر، يخ و آبشار نيازمند آب هستند؟
    باسلام وتشکر .
    بلی ،
    چون قطره ، آبشار ، یخ، ابر ، ومانند آن در واقع صورت ها و شکل ها وجلوه های گونا گون از آب است
    یعنی آب گاهی به صورت رود خانه ، گاهی به شکل قطره ومانند آن رخ می نماید .
    به تعبیر دیگر آب ماده اولیه وعلت مادی آن اشکال مختلف است .

    اثبات كمال مطلق و فقر موجودات

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه، نقاشى كردن، ورزش فوتبال و واليبال، مشاهده آسمان شب و ستاره ها، شنا و .....
    نوشته
    105
    حضور
    7 روز 11 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    164



    سلام خدمت جناب صادق.

    يعنى منظورتون اينه كه اين شكل ها و ماهيت هاى مختلف همه فعل آب هستند، درسته؟

    اما آب كه اراده و اختيار نداره تا بخاد اين فعل رو انجام بده!؟
    ميتوان گفت كه اين شكل و ماهيت هاى مختلف، تصادفى بوجود ميايند.

    ميتوان گفت كه، آب به صورت هاى مختلف ظاهر شده. و اين شكل هاى مختلف از آب، همان آب هستند، نه فعل يا مخلوق آن!
    ویرایش توسط farshadahmadi : ۱۳۹۵/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۰:۱۲

  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28745



    نقل قول نوشته اصلی توسط farshadahmadi نمایش پست ها
    سلام خدمت جناب صادق.

    يعنى منظورتون اينه كه اين شكل ها و ماهيت هاى مختلف همه فعل آب هستند، درسته؟

    اما آب كه اراده و اختيار نداره تا بخاد اين فعل رو انجام بده!؟
    ميتوان گفت كه اين شكل و ماهيت هاى مختلف، تصادفى بوجود ميايند.

    ميتوان گفت كه، آب به صورت هاى مختلف ظاهر شده. و اين شكل هاى مختلف از آب، همان آب هستند، نه فعل يا مخلوق آن!
    باسلام وتشکر .
    آن اشکال مختلف همه جلوه های آب اند وآب در هر کدام از آن اشکال به صورت خاص خود ش را نشان داده است .
    آن آنها را بوجود نیاود ، آفرید گار آنها مثل آب خداوند است ونه آب ، ولی نقش آب به عنوان علت مادی آن پدیده ها مطرح است .
    آن اشکال وخود آب همه مخلوق خداوند اند .

    اثبات كمال مطلق و فقر موجودات

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه، نقاشى كردن، ورزش فوتبال و واليبال، مشاهده آسمان شب و ستاره ها، شنا و .....
    نوشته
    105
    حضور
    7 روز 11 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    164



    سلام

    يك سوال ديگه: يك انسان رو در نظر بگيريد. آيا ميتوان در مورد ممكن الوجود يا واجب الوجود بودن انسان بحث كرد؟ آيا يك انسان، وجودى مستقل از اجزائش دارد؟

    نوشته زير، از سخنان يكى از كارشناسان در اين مورد ميباشد:

    بنابراین وقتی وجودی مستقل از اجزاء نتوان برای آن قائل شد، نمیتوان از امکان یا وجوب وجود ان بحث کرد.


  20. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود