صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احکام تعدد زوجات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    901
    حضور
    57 روز 15 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1155

    احکام تعدد زوجات




    سلام
    چند تا سوال داشتم.

    1- چرا در اسلام برای ازدواج موقت شرایطی را ذکر کرده اند ولی برای تعدد زوجات خیر؟
    2- در قرآن تعدد زوجات در صورت رعایت عدالت مجاز شناخته میشود، خب بر فرض همسر دائمی اول راضی به ازدواج مجدد (یا موقت) نباشد و بعد از ازدواج مجدد زندگی برایش جهنم شود و عذاب بکشد، آیا این عدالت است؟
    3- در یکی تاپیک ها بحثی با عنوان "چرا پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در زمان همسر اولشان ازدواج مجدد نکرند..." با توجه به اینکه من پاسخ خود را نگرفته ام و تاپیک مذکور قفل شده است (!) سوال را اینجا مطرح میکنم، یکی از دلایلی که مطرح شد نازل نشدن آیه ی تعدد در زمان پیامبر و حضرت خدیجه بود، خب در زمان حضرت علی چی؟ آیا به دلیل اینکه فاطمه ناراحت میشده اقدام به ازدواج مجدد نکرده؟ یعنی بقیه ی زنان آدم نیست که ناراحت بشوند یا نشوند شاید نمیشدند! پس برای ازدواج مجدد رضایت همسر اول لازمه؟ برخی دلایل مطرح شده واقعا مسخره اند، مثلا چون فاطمه حیض نمیشد علی نیازی به ازدواج موقت نداشت!

    سوالات ساده بود لطفا پاسخ ها هم ساده باشند.
    تشکر

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست







    احکام تعدد زوجات








    کارشناس بحث: استاد مسلم

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,024
    حضور
    57 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4538



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط n0o0b_sina نمایش پست ها
    سلام
    چند تا سوال داشتم.

    1- چرا در اسلام برای ازدواج موقت شرایطی را ذکر کرده اند ولی برای تعدد زوجات خیر؟
    2- در قرآن تعدد زوجات در صورت رعایت عدالت مجاز شناخته میشود، خب بر فرض همسر دائمی اول راضی به ازدواج مجدد (یا موقت) نباشد و بعد از ازدواج مجدد زندگی برایش جهنم شود و عذاب بکشد، آیا این عدالت است؟
    3- در یکی تاپیک ها بحثی با عنوان "چرا پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در زمان همسر اولشان ازدواج مجدد نکرند..." با توجه به اینکه من پاسخ خود را نگرفته ام و تاپیک مذکور قفل شده است (!) سوال را اینجا مطرح میکنم، یکی از دلایلی که مطرح شد نازل نشدن آیه ی تعدد در زمان پیامبر و حضرت خدیجه بود، خب در زمان حضرت علی چی؟ آیا به دلیل اینکه فاطمه ناراحت میشده اقدام به ازدواج مجدد نکرده؟ یعنی بقیه ی زنان آدم نیست که ناراحت بشوند یا نشوند شاید نمیشدند! پس برای ازدواج مجدد رضایت همسر اول لازمه؟ برخی دلایل مطرح شده واقعا مسخره اند، مثلا چون فاطمه حیض نمیشد علی نیازی به ازدواج موقت نداشت!

    سوالات ساده بود لطفا پاسخ ها هم ساده باشند.

    با سلام و احترام و تشکر از سوال خوب شما

    سعی می کنم پاسخ های بنده هم مانند سوال شما ساده و روان باشد، ولی باز هر کجا که ابهامی بود بنده در خدمتم.
    در خصوص سوال اول شما باید عرض کنم منظورتان واضح نیست، چه شرائطی برای ازدواج موقت در نظر گرفته شده که در تعدد زوجات نیست؟ سوالتان را بیشتر توضیح بدهید بعد در خدمت شما هستم.

    پاسخ به سوال دوم:
    برای پاسخ به این سوال باید به چند مقدمه و سپس نتیجه توجه بفرمایید، فقط خواهش می کنم همه این نکات را با هم ببینید، یعنی همه مقدمات و همه نتیجه ها را در کنار هم ببینید، چون ما قبول داریم که ممکن است یکی از مقدمات و نتیجه ها به تنهایی برای پاسخ کافی نباشد:

    مقدمه اول:
    عدالت یعنی حق هر کسی به او داده شود(مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج4، ص954) اما ممکن است گاهی حقوق مردم با هم تعارض پیدا کند، در چنین جایی عدالت این است که آن مصلحت و حق مهم تر، یا مصلحت و حق عمومی که برای بیشتر مردم مصلحت دارد بر آن مصلحت و عدالتی که برای یک یا چند نفر اقلیت است، ترجیح داده شود.

    مقدمه دوم:
    نباید به احکام و حقوق بیان شده از سوی اسلام با نگرش احساسی نگاه کرد، نگرش احساساتی نگرشی یک طرفه است که فقط به یک جانب قضیه نگاه شود، نه از تمام جهات. یعنی فقط به حق یک نفر، و عدالت برای یک فرد توجه کرده، و از حقوق اجتماعی و مصالح عمومی غافل شود، طبیعتا اگر انسان از بالا به ماجرا نگاه کرده، و تمام جوانب کار را بنگرد یقینا در نتیجه پایانی او نقش خواهد داشت.

    مقدمه سوم:
    احساسی که در بین بعضی خانم‌ها، نسبت به تعدد زوجات هست خب از روی محبت به شوهر بوده و ستودنی است، اما لازمه زن و ذاتی او نیست، بلکه به فرهنگ حاکم بر جامعه برمی‌گردد همان طور که می بینیم بسیاری از زنان غیر ایرانی با این مسئله هیچ مشکلی ندارند، در حالی که اگر احساس ذاتی زن می بود، باید در درون همه زنان وجود می‌داشت.

    نتیجه:

    از این مقدمات نتیجه می‌گیریم:

    اولا:
    اسلام یک امری را جائز شمرده که با روحیات ذاتی زن ناسازگار نیست، بلکه با روحیات عارضی برخی خانم ها که ناشی از فرهنگ و محیط است تعارض دارد، یعنی بسیاری از خانم ها با ازدواج مجدد شوهرشان مشکلی ندارند. همین که خانمی پاسخ مثبت به ازدواج با مردی می دهد که می داند یک همسر دیگر دارد یعنی اینکه این احساس، احساس ذاتی زن‌ها نیست، بلکه احساسی عارضی است.

    ثانیا:
    در نگاه کلان متوجه خواهید شد که عمدتا مردها به خاطر مشاغلی که دارند، یا در کار، یا در حین رانندگی، یا در جنگ ها همواره بیشتر از زن ها با خطر مرگ روبرو هستند، آمار بالای بیست هزار کشته در سال، آن هم فقط در حوادث رانندگی، که اکثریت مرد هستند گویای این امر است. پس انسان نباید تنها به احساسات زن اول نگاه کرده و حکم کند، آن هم احساساتی که در زن‌ها متغیر است، بلکه باید به این هم توجه داشته باشد بسیاری از خانم‌ها در جوانی همسر خود را از دست می‌دهند، خانم جوانی که در 30 سالگی بیوه می‌شود، خب طبیعتا پسری با او ازدواج نخواهد کرد، آیا این عادلانه است که حکم کنیم آن زن به خاطر حفظ احساسات یک زن دیگر، باید در این سن جوانی (به خاطر حادثه ای که ممکن است برای هر خانمی اتفاق بیفتد) تا آخر عمر مجرد مانده و مخارج خود و فرزند احتمالی اش را از هر طریقی در آورد، و این مشکل خود اوست و به دیگران ربطی ندارد؟ آیا بالارفتن جمعیت چنین زنانی با کودکان یتیم، جامعه را به سمت بی ثباتی نمی برد؟ عقل می‌گوید اگر شوهر یک زن مُرد، میل و غرائز و نیازهای آن زن نمی میرند، لذا زن بدون شوهر اگر نیاز عاطفی و مالی اش تأمین نشود، با جلوه گری و جذب مردان اجتماع هم نیاز جنسی و هم نیاز مالی اش را تأمین می‌کند، لذا زنی که از سر احساسات گمان کرده با عدم موافقتش با ازدواج مجدد شوهر او را برای خود در خانه نگه داشته نمی داند که شوهرش از راه حرام و در بیرون از خانه جذب دیگری می شود. لذا چند همسری مهم ترین عامل نجات تک همسری است.(ر.ک مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج19، ص341)

    بسیاری از خانم‌هایی که ازدواج دوم را می‌پذیرند، خانم هایی بوده اند که قبل از فوت شوهرشان هرگز حاضر به پذیرش زن دوم نبوده اند، اما حال که تنها شده و با مشکلات یک زن جوان بی سرپرست روبرو شده اند چنین ازدواجی را می‌پذیرند، خب دلیل این تغییر احساس و نگرش چیست؟ علت این است که آنها زمانی که همسر اول بودند فقط به احساسات خود توجه داشتند لذا به شدت به قانون تعدد زوجات اعتراض می‌کردند، اما حال که به ضرورت اجازه ورود چنین زنانی به خانواده ها پی برده اند، آن را می‌پذیرند.
    همان طور که در آلمان
    علاوه بر احساسات یک زن باید به عواقب اجتماعی مجرد ماندن زنان جوان یا میانسالی که علاوه بر نیاز جنسی و عاطفی، نیاز مالی و سرپرستی هم دارند، توجه کرد، همچنین نیاز این کودکان بی سرپرست برای اینکه تبدیل به بچه های کار نشوند، در کوچه و خیابان بزرگ نشوند، جذب شبکه های فساد نشوند و...، این موارد خیلی ضرورت دارد، وگرنه این بی تفاوتی عوارض غیر قابل جبرانی دارد.

    ثالثا:
    باید توجه کرد که اسلام توصیه بدون قید و شرط به این امر نکرده است، بلکه شرایط برای تحقق چنین حکمی لازم بوده و در صورت عدم رعایت عدالت، اصلا این کار را جایز نمی‌داند، پس اگر به آتش کشیده شدن زندگی و عذاب زن اول به خاطر این است که شوهری که ازدواج مجدد کرده عدالت را رعایت نمی‌کند، یا به نیازهای مادی و عاطفی همسرانش توجه نمی‌کند، حق با آن زن بوده و چنین مردی از اساس اجازه تعدد ازدواج ندارد اما اگر صرفا از سر احساساتی است که به خاطر فرهنگ و باورهای اجتماعی در آن زن به وجود آمده، خب آیا با توجه به لوازم اجتماعی که عرض کردم می‌توان حکم کرد احساسات عارضی زن بر این عوارض سنگین اجتماعی مقدم است؟ پس احساسات زنهایی که بالاخره به خاطر حوادثی همسرشان را از دست داده اند چه می‌شود؟ نیاز آنها به تکیه گاه مالی و امنیتی چه می‌شود؟ عوارض اجتماعی بی تفاوتی نسبت به آنها چه می‌شود؟

    رابعا:
    ممکن است بگویید خب همواره که مردان بیشتر از زنان نیستند، اگر برابر بودند چه؟ خب باید توجه داشت اسلام فقط اجازه داده است اما رو آوردن مردم به چنین ازدواجی بستگی به شرائط خود جامعه دارد. ببینید بسیاری از مسائل اجتماعی مانند قیمت‌ بازار خود به خود تنظیم می‌شوند، یعنی با توجه به شرائط جامعه قابل قبض و بسط هستند و نمی‌توان برای آنها یک رویه ثابت پیچید، نیاز به ازدواج، و فرهنگ حاکم بر آن نیز به گونه ای است که خود به خود تنظیم می شود و حکم کردن ما به اینکه چنین ازدواجی هرگز نباید جایز باشد، یا حتما باید باشد، هرگز مقبول جامعه نخواهد افتاد، بلکه بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد، اگر تعداد مردان برابر با تعداد زنان باشد خود به خود چنین ازدواجی رواج نخواهد یافت، چون زن بی شوهری که می‌تواند مجددا با یک مرد بدون همسر ازدواج کند چرا باید زن دوم یک مرد شود؟ و نیز مردی که زن بی شوهری نمی یابد تا به عنوان همسر دوم از او خواستگاری کند طیعتا همسر دومی نخواهد گرفت. اما اگر تعداد زنان یک جامعه بالاتر رود نمی توان قانون منع تعدد زوجات را به جامعه تحمیل کرد، همان طور که چندی پیش در آلمان جمعيت زنان بى‏شوهر نگرانى خود را از نداشتن شوهر طى شكايتى به دولت اظهار نموده و تقاضا كردند كه براى علاج اين درد مساله تعدد زوجات در اسلام را قانونى ساخته، به مردان آلمان اجازه دهد تا بیش از یک زن‏ بگيرند، منتهی حكومت به خاطر فشار کلیسا خواسته آن زنان را بر آورده نكرد.(ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص 297)
    پس اگر می بینیم که مردانی دارای چند همسر هستند یعنی جامعه این کشش و این نیاز را دارد. هم مرد خواستگاری کرده، و هم زن پذیرفته که زن دوم شود.

    خامسا:
    با این حال اگرچه اسلام چنین ازدواجی را جایز شمرده اما باز هم آرامش در زندگی برای اسلام اهمیت دارد، لذا برای خانم هایی که به هیچ وجه توان تحمل چنین چیزی را ندارند اجازه داده است که در هنگام ازدواج شرط کنند که شوهرشان از این ازدواج مجددی که اسلام برای وی جایز شمرده چشم پوشی کند، و اگر مثلا ازدواج مجددی داشت زن این وکالت را داشته باشد که خود را طلاق دهد.(برای اطلاع از فروعات و جزئیات این مسئله باید نظر مراجع را جویا شد)

    ادامه دارد...

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۵:۰۱
    احکام تعدد زوجات

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,024
    حضور
    57 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4538



    سوال سوم
    به این پرسش شما همان طور که خودتان هم اشاره کردید در پستی اشاره شده و پاسخ های متعددی بیان شده است:

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=49352&page=13

    آیا هیچ یک از آنها شما را قانع نمی سازد؟ نظرتان را ابراز کنید تا در ادامه بیشتر سخن بگوییم، فقط دو نکته ای که پیشاپیش عرض می کنم این است که:

    اولا:
    پاسخ دقیق به این پرسش نیازمند به‌ آگاهی جامعی نسبت به شرایط زندگی پیامبر(ص) و امام علی(ع) است، ببینید مقوله ازدواج با تمام جزئیاتش، چه زمان ازدواج، چه همسر انتخاب شده، و چه بقیه ویژگی‌های آن چون تعداد همسر و... همواره تابع شرائط بوده و لذا قابل تحلیل هستند، منتهی به شرط این که از لحاظ تاریخی به آن شرائط دسترسی داشته باشیم،مثلا بسیاری از ازدواج های پیامبر(ص) و همسرانی که انتخاب کرده اند را می‌توان تحلیل کرده و علت آنها را بیان کرد، اما اینکه چرا پیامبر(ص) در زمان حیات حضرت خدیجه(س)، و امام علی(ع) در زمان حیات حضرت فاطمه(س) ازدواج نکرده اند را باید تحلیل تاریخی کرد، و اولین سوالی که باید پاسخ داد این است که اولا آیا این دو بزرگوار در زمان حیات همسر اولشان، فرصتی برای ازدواج مجدد داشته‌اند و از آن چشم پوشی کرده اند یا خیر؟ تمام فروض دیگر مبتنی بر این است که فرصت ازدواج مجدد و برقراری عدالت بین همسران را داشته باشند و بعد بگوییم چرا ازدواج مجدد نکرده اند.

    ثانیا:
    با توجه به پاسخ به سوال دوم روشن می‌شود که وقتی تعدد زوجات در نگاه عقلی و به دور از احساسات ظلم و بی عدالتی محسوب نشود نتیجه این می‌شود که ازدواج نکردن پیامبر(ص) و امام علی(ع) به خاطر این نبوده که نمی خواسته اندحضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه(س) ناراحت شوند تا بگویید مگر سایر همسران ایشان ادم نبوده اند! بلکه به نظرم این عدم ازدواج در زمان همسر اول به خاطر تکریم و احترام ویژه ایشان بوده که جزء زنان برتر عالم هستند، یعنی اگر ازدواج مجدد می کردند هم یقینا آن دو بزرگوار ناراحت نمی شدند. لذا اصلا علت عدم ازدواج در زمان حیات ایشان را باید در جای دیگری جستجو کرد، و نمی توان نتیجه گرفت که چون ازدواج مجدد موجب ناراحتی همسران اول می شود، و به همین خاطر امام علی(ع) و پیامبر(ص) در زمان حیات همسر اولشان ازدواج نکردند، پس زنان دیگر را هم باید دک کرد و تعدد زوجات مطلقا جایز نیست؛ خیر چنین استدلالی باطل است.

    احکام تعدد زوجات

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    درک زیبایی به گونه ای که به آموختن وادارم کند
    نوشته
    902
    حضور
    78 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    3
    گالری
    8
    صلوات
    3511



    سلام و ادب
    با تمام صحبت های شما موافق ام. و به هیچ وجه و به هیچ وجه درصدد این نیستم که بگویم این حکم از اساس باطل است!این حکم برای یک جامعه لازم است اما این مطلب حضرتعالی قابل پذیرش نیست:


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    با روحیات ذاتی زن ناسازگار نیست، بلکه با روحیات عارضی برخی خانم ها که ناشی از فرهنگ و محیط است تعارض دارد، یعنی بسیاری از خانم ها با ازدواج مجدد شوهرشان مشکلی ندارند. همین که خانمی پاسخ مثبت به ازدواج با مردی می دهد که می داند یک همسر دیگر دارد یعنی اینکه این احساس، احساس ذاتی زن‌ها نیست، بلکه احساسی عارضی است.
    پاسخ از میان فرمایشاتتان:

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    چون زن بی شوهری که می‌تواند مجددا با یک مرد بدون همسر ازدواج کند چرا باید زن دوم یک مرد شود؟
    چرا نشود؟ اگر این امر با روحیات ذاتی زن ناسازگار نیست،چه دلیلی دارد که زن بی شوهری که حاضر شده با یک مرد همسر دار ازدواج کند،ترجیحش این باشد که مرد مجرد باشد؟چرا ترجیح برای تمام زنان این است که تک همسر باشند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    احساسی که در بین بعضی خانم‌ها، نسبت به تعدد زوجات هست خب از روی محبت به شوهر بوده و ستودنی است، اما لازمه زن و ذاتی او نیست، بلکه به فرهنگ حاکم بر جامعه برمی‌گردد همان طور که می بینیم بسیاری از زنان غیر ایرانی با این مسئله هیچ مشکلی ندارند، در حالی که اگر احساس ذاتی زن می بود، باید در درون همه زنان وجود می‌داشت.
    -این صحبت را از زبان یک خانم عربستانی بخوانید:
    زنانی در عربستان هستند که همسرشان با دو یا سه زن ازدواج می کند اما درخواست طلاق ندارند و به بچه ها و فرزندان شان فکر می کنند که بعد از آنها زندگی سختی خواهند داشت؛ به این ترتیب سعی می کنند که با این مشکل سازگاری پیدا کنند.1

    - مطلب دیگر اینکه اینکه برای اثبات غیرذاتی بودن این موضوع در زنان ،دست به دامان جامعه ای شویم که آوازه ی فرهنگ و تمدنشان،زنده به گور کردن دخترانشان،و تمدن روکشیده شده ی جدیدشان به نام وهابیت گوش فلک را کر کرده است،به نظر منطقی نمی آید.

    "زنان کشورم شناسنامه ندارند و حدود یکی دو سالی است که به بعضی از زنان که تعداد کمی هم هستند شناسنامه داده اند. در واقع این جزء عقاید زنان شده که در مسائل سیاسی حضور نداشته باشند"2

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    این احساس، احساس ذاتی زن‌ها نیست، بلکه احساسی عارضی است.
    اینطور نیست.این احساس در تمام زنان وجود دارد.در تمام زنان. منتهی در بعضی جوامع متاسفم که این را عرض کنم: یک دختر نیاز به شناسنامه ندارد. موقعش که برسد برایش فاکتور خرید صادر میکنند:
    "در عربستان هر پسری که به دنیا می آید، شناسنامه دارد. این شناسنامه هم تقریبا شبیه یک کارت است. وقتی این پسر به سن ازدواج رسید و دختری را پسندید و ازدواج کرد، نام آن دختر وارد کارت یا شناسنامه پسر می شود."3

    ----------------------------------------------------------------------------------
    1،2،3: http://www.hawzah.net/fa/Magazine/Vi...AA%D9%86%D8%AF
    ویرایش توسط یکی دیگه. : ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ در ساعت ۲۲:۱۱
    خداوندا
    مرا برای همه ی چیز هایی که نمی دانم ولی جار می زنم ببخش

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    علاقه
    پزشکی.روانشناسی،قرآن،شنا
    نوشته
    657
    حضور
    68 روز 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    14
    صلوات
    2558



    پرسش جالب شهید مطهری از مردان طالب همسر دوم!

    در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسشها پرسشهای درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند.

    ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیده‌ام. حتماً شما هم نشنیده‌اید.

    سهل است، مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و زیر سرپوش اسلامی انجام می‌دهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام می‌کنند.

    نظام حقوق زن در اسلام، ص۳۵۲

    خدایا کمکم کن،پیمانی را که درطوفان باتوبستم درآرامش فراموش نکنم

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    7
    حضور
    3 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط smart star نمایش پست ها
    پرسش جالب شهید مطهری از مردان طالب همسر دوم!

    ������در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسشها پرسشهای درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند.

    ������ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیده‌ام. حتماً شما هم نشنیده‌اید.

    ������سهل است، مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و زیر سرپوش اسلامی انجام می‌دهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام می‌کنند.

    ������ نظام حقوق زن در اسلام، ص۳۵۲
    خب علت چیست؟ اینجا نوشته مردم بیم ضرر که دارند روزه نمیگیرند و نمیپرسند آیا روزه بگیرم یا نه (احتمالا منظور اینه که چون سخته) ولی برای ازدواج مجدد کسی که اقدام میکنه نمیپرسه آیا میتونم مساوات و عدالت رو که قرآن واجب کرده رعایت کنم (احتمالا منظور راحت طلبیه مردمه).
    اما خب مردم فقط وقتی بیمار جسمی هستند نمیپرسند روزه بگیرم یا نه و مثلا اگه در ایام کنکور یا امتحانات باشند یا روزه میگیرن یا لااقل میپرسن. (پس علت راحت طلبی نیست- علتش چیه پس)

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    علاقه
    پزشکی.روانشناسی،قرآن،شنا
    نوشته
    657
    حضور
    68 روز 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    14
    صلوات
    2558



    سلام.بازهم برمیگرده بنظرم به راحت طلبی وتنوع طلبی هم بنظرم صدق میکنه.....
    اسلام گفته درصورتی میشه زن دوم گرفت که مساوات رورعایت کرد،الان همه مساوات رورعایت می کنند؟؟؟

    خدایا کمکم کن،پیمانی را که درطوفان باتوبستم درآرامش فراموش نکنم

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,024
    حضور
    57 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4538



    نقل قول نوشته اصلی توسط یکی دیگه. نمایش پست ها
    اما این مطلب حضرتعالی قابل پذیرش نیست:
    نقل قول نوشته اصلی توسط یکی دیگه. نمایش پست ها
    پاسخ از میان فرمایشاتتان:
    نقل قول نوشته اصلی توسط یکی دیگه. نمایش پست ها
    چرا نشود؟ اگر این امر با روحیات ذاتی زن ناسازگار نیست،چه دلیلی دارد که زن بی شوهری که حاضر شده با یک مرد همسر دار ازدواج کند،ترجیحش این باشد که مرد مجرد باشد؟چرا ترجیح برای تمام زنان این است که تک همسر باشند؟
    با سلام و تشکر از ابراز نشر شما

    ببینید بخش اول سخنان بنده به طور کلی بود که تعدد زوجات با احساسات ذاتی زن در تعارض نیست، اما بخش دوم که عرض کردم که زنی همسر دوم نمی شود اولا مربوط به فرهنگ خودمان بوده و ثانیا بحث ترجیح است، یعنی اگرچه زن ترجیح می دهد که شوهرش همسر دیگری نداشته باشد اما این فرق می کند با اینکه زن از این تعدد زوجات تنفر داشته باشد، بحث ترجیح را ما حرفی نداریم، خب وقتی بحث ترجیح وسط بیاید ان موقع نتیجه گیری راحت می شود، که تجیح یک حس درونی مقدم است یا آثار اجتماعی ناشی از ترک یک ضرورت(تعدد زوجات)




    نقل قول نوشته اصلی توسط یکی دیگه. نمایش پست ها
    این صحبت را از زبان یک خانم عربستانی بخوانید:
    زنانی در عربستان هستند که همسرشان با دو یا سه زن ازدواج می کند اما درخواست طلاق ندارند و به بچه ها و فرزندان شان فکر می کنند که بعد از آنها زندگی سختی خواهند داشت؛ به این ترتیب سعی می کنند که با این مشکل سازگاری پیدا کنند.1

    - مطلب دیگر اینکه اینکه برای اثبات غیرذاتی بودن این موضوع در زنان ،دست به دامان جامعه ای شویم که آوازه ی فرهنگ و تمدنشان،زنده به گور کردن دخترانشان،و تمدن روکشیده شده ی جدیدشان به نام وهابیت گوش فلک را کر کرده است،به نظر منطقی نمی آید.

    "زنان کشورم شناسنامه ندارند و حدود یکی دو سالی است که به بعضی از زنان که تعداد کمی هم هستند شناسنامه داده اند. در واقع این جزء عقاید زنان شده که در مسائل سیاسی حضور نداشته باشند"2
    نقل قول نوشته اصلی توسط یکی دیگه. نمایش پست ها
    اینطور نیست.این احساس در تمام زنان وجود دارد.در تمام زنان. منتهی در بعضی جوامع متاسفم که این را عرض کنم: یک دختر نیاز به شناسنامه ندارد. موقعش که برسد برایش فاکتور خرید صادر میکنند:
    "در عربستان هر پسری که به دنیا می آید، شناسنامه دارد. این شناسنامه هم تقریبا شبیه یک کارت است. وقتی این پسر به سن ازدواج رسید و دختری را پسندید و ازدواج کرد، نام آن دختر وارد کارت یا شناسنامه پسر می شود

    بنده منظورم زنان عربستان نبود که انصافا از حقوق اولیه خود هم محروم هستند(و إن شاالله به زودی شاهد سرنگونی آل سعود باشیم) بلکه به طور کلی بسیاری از مناطق خارج از ایران را اگر ببینید تعدد زوجات امری عادی محسوب می شود، حتی شاهد مثال از اعتراض زنان آلمانی آوردم که حامی تعدد زوجات بوده اند، این که خوش نداشتن تعدد زوجات مربوط به حس ذاتی خانم ها نیست حرف بنده تنها نیست، شما می توانید به ترجمه المیزان، ج4، ص292 به بعد مراجعه بفرمایید. البته باز می گویم در خصوص ترجیح تک همسری در نگاه خانم ها حرفی ندارم اما اگر جایی باشد که تعداد زنان بیش از مردان باشد خب طبیعتا نمی توان تک همسری را دیگر ترجیح داد، چون آثار اجتماعی مجرد ماندن آن زن ها بسیار قابل توجه است لذا باید آنها را وارد کانون خانواده ها کرد و این ارجحیت دارد.

    احکام تعدد زوجات

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,024
    حضور
    57 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4538



    نقل قول نوشته اصلی توسط smart star نمایش پست ها
    سلام.بازهم برمیگرده بنظرم به راحت طلبی وتنوع طلبی هم بنظرم صدق میکنه.....
    اسلام گفته درصورتی میشه زن دوم گرفت که مساوات رورعایت کرد،الان همه مساوات رورعایت می کنند؟؟؟
    سلام
    بله من هم موافقم که بسیاری از کسانی که ازدواج مجدد داشته اند رعایت عدالت را نمی کنند و متاسفانه این باعث می شود که برخی به اصل حکم تعدد زوجات بدبین شده و اعتراض کنند در حالی که چنین اعتراضی صحیح نیست، چون اسلام به کسانی که یک همسر هم دارد توصیه به عدالت و انصاف و اخلاق کرده، نمی شود گفت چون بسیاری از خانم ها و آقایان این توصیه ها را رعایت نمی کنند پس اصلا قانون ازدواج ولو تک همسری هم مشکل دارد!!!

    احکام تعدد زوجات

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۲/۰۴, ۱۶:۲۶ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود