صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند کافران را در اصل خلقت به صورت کافر آفریده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,866
    حضور
    190 روز 11 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    8032

    اشاره آیا خداوند کافران را در اصل خلقت به صورت کافر آفریده است؟




    سلام علیکم
    باعرض ادب و احترام به محضر استاد گرامی و کاربران محترم

    آغاز سال جدید را به محضر همه شما خوبان تبریک عرض نموده و از خداوند عزیز سالی سرشار از برکت و معنویت برایتان خواستارم

    ببخشید از محضرتان سوالی داشتم
    بنده حقیر در کتاب اصول کافی به حدیثی برخوردم که تفسیرش را متوجه نشدم!

    امـام صـادق علیه السلام فرمود: چون خداوند بنده رادر سرشت کافر بیافریند آن بنده نـمیرد تا بدى را دوست او گرداند، پس بدان نزدیک شود، و در نتیجه به کبر و زور گـوئى (یا هرزگى ) او را گرفتار کند، پس دلش سخت شود، و خلقش ناپسند گردد، و رویـش سـخـت ، و پـسـتـیـش آشـکـار، و شـرمـش کـم شـود، و خداوند پرده اش راست بدرد، و بـحـرامـهـا(ى خداوند) در افتد و از آنها جدا نگردد، سپس بنافرمانیهاى خداست دچار شود و فرمانبرداریش را بد دارد، و به مردمان به پرد، و از ستیزه سیر نشود، از خداوند عافیت بخواهید و دوام آنرا بجوئید.

    این حدیث برایم ایجاد سوال نمود که اگر خداوندعزیز بنده اش را در سرشت کافر بیافریند ، بعد هم آن بنده هرکار کند نتواند مومن شود و آخرش خداوند اورا به طینتش گرفتار میکند پس فلسفه آمدن چنین بنده ای به این دنیا چیست!؟ پس برای چه عذاب میشود؟ اینگونه که دیگر اختیاری ندارد و عدالت خداوند زیر سوال میرود!!
    اما از آنجا که بنده حقیر یقیین دارم خداوند عادل است
    و در اصل سخنان معصومین (ع) هیچ شکی ندارم و یقیین دارم اگر بنده متوجه حدیث نمیشوم و برایم ایجاد سوال نموده به خاطر عقل ناقص و فقر علمی ام است تصمیم گرفتم در فهم این حدیث از محضر شما کسب فیض نمایم

    اگر حقیر را در رسیدن به پاسخ این سوال یاری بفرمایید سپاسگزار خواهم بود

    اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
    یازهرا(سلام الله علیها)

    ویرایش توسط M A H D I : ۱۳۹۵/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۶:۰۱
    در پیوند ازدواج قرار نیست دو‌نفر به هم برسند

    قرار است باهم به خدا برسند

    «همسر یعنی همسفر تا بهشت»

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58328



    با نام و یاد دوست






    آیا خداوند کافران را در اصل خلقت به صورت کافر آفریده است؟







    کارشناس بحث: استاد هادی

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۶:۰۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    نقل قول نوشته اصلی توسط یارب نمایش پست ها
    مـام صـادق علیه السلام فرمود: چون خداوند بنده رادر سرشت کافر بیافریند آن بنده نـمیرد تا بدى را دوست او گرداند، پس بدان نزدیک شود، و در نتیجه به کبر و زور گـوئى (یا هرزگى ) او را گرفتار کند، پس دلش سخت شود، و خلقش ناپسند گردد، و رویـش سـخـت ، و پـسـتـیـش آشـکـار، و شـرمـش کـم شـود، و خداوند پرده اش راست بدرد، و بـحـرامـهـا(ى خداوند) در افتد و از آنها جدا نگردد، سپس بنافرمانیهاى خداست دچار شود و فرمانبرداریش را بد دارد، و به مردمان به پرد، و از ستیزه سیر نشود، از خداوند عافیت بخواهید و دوام آنرا بجوئید.
    این حدیث برایم ایجاد سوال نمود که اگر خداوندعزیز بنده اش را در سرشت کافر بیافریند ، بعد هم آن بنده هرکار کند نتواند مومن شود و آخرش خداوند اورا به طینتش گرفتار میکند پس فلسفه آمدن چنین بنده ای به این دنیا چیست!؟ پس برای چه عذاب میشود؟ اینگونه که دیگر اختیاری ندارد و عدالت خداوند زیر سوال میرود!!
    اما از آنجا که بنده حقیر یقیین دارم خداوند عادل است و در اصل سخنان معصومین (ع) هیچ شکی ندارم و یقیین دارم اگر بنده متوجه حدیث نمیشوم و برایم ایجاد سوال نموده به خاطر عقل ناقص و فقر علمی ام است تصمیم گرفتم در فهم این حدیث از محضر شما کسب فیض نمایم

    با سلام و عرض ادب
    از پرسش زیبایی که مطرح فرمودید تقدیر و تشکر می کنم
    همان طور که آیات قرآن کریم متشابهات و محکمات دارند، روایات نیز برخی متشابه و برخی دیگر محکم هستند؛ متشبهات به آن دسته از آیات و روایات گفته می شود که در نگاه نخستين مبهم مى‌نماید و احتمال‌هاى گوناگون در آن‌ها مى‌رود. اين‌گونه آيات و روایات را متشابهات گويند.
    انسان‌هاى واقع بين و حقيقت جو و ژرف انديش براى فهم اين‌گونه آيات و روایات به سراغ آيه ها و روایات محكم مى روند و با کنار هم گذاشتن اين دو دسته از آیات و روایات به کنه آن ها پی می برند.
    روایتی که از اصول کافی نقل فرمودید مربوط به سرشت و طینت انسانی است؛ این نوع روایات، متشابه هستند، لذا برای فهمشان باید به روایات دیگر در این باب رجوع کرده و اگر ابهامی در این روایات وجود دارد برطرف گردد.
    با دقّت نظر در روایات مختلفی که در ارتباط با طینت و سرشت انسان وارد شده، به این نتیجه می‌رسیم که هیچ انسانی در سرشت و طینت کفر آفریده نشد، بلکه همه‌ی انسان‌ها از دو حیث علّیینی و سجّینی خلق شده اند.
    روایتی که از امام صادق عليه السّلام نقل شده است شاهد بر این گفتار است که همه‌ی انسان‌ها از دو حیث علّیینی و سجّینی خلق شده اند.


    آیا خداوند کافران را در اصل خلقت به صورت کافر آفریده است؟
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    امام علیه السلام فرمودند:
    «همانا خداى عز و جل چون خواست آدم عليه السّلام را بيافريند، در ساعت اول روز جمعه جبرئيل را فرستاد تا با دست راستش كه از آسمان هفتم به آسمان دنيا می رسيد مشت كرد، و از هر آسمان خاكى برداشت، و مشت ديگرى از زمين هفتم بالا تا زمين هفتم دور برگرفت. سپس خداى عز و جل كلمه ی خود (جبرئيل) را دستور داد تا مشت اول را به دست راست و مشت دوم را به دست چپ خود نگه داشت، سپس آن گل را به دو قسمت شكافت . پس از زمین خلقی(ذرّیه ای) را نمودار ساخت و از آسمانها نیز خلقی(ذرّیه ای) را نمودار ساخت . آنگاه خداى تعالى نسبت به آنچه در دست راستش بود فرمود:رسولان و پيغمبران و اوصياء و صديقان و مؤمنان و سعادتمندان و هر كه ارجمنديش را خواستم، از تو است.پس آنچه در باره ی آنها فرمود، چنان كه فرمود ثابت و لازم شد.و نسبت به آنچه در دست چپش بود، فرمود: ستمگران و مشركين و كفار و طغيانگران و هر كه خوارى و شقاوتش را خواستم از تو است، پس آنچه در باره ی آنها فرمود، چنان كه فرمود ثابت و لازم شد. سپس تمام آن دو طينت به يكديگر آميخته شد. اينست آنچه خداى عز و جلّ فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى. همانا خدا شكافنده ی دانه و هسته است»(الأنعام:95) ... »(الكافي ،ج‏2 ،ص5)

    در این روایت شریف امام صادق علیه السلام صراحتا بیان می فرمایند: «سپس تمام آن دو طينت بيكديگر آميخته شد» یعنی دو طینت علّیین و سجّین در حضرت آدم علیه السلام و همچنین سایر انسان ها آمیخته شده است.
    احتمالاً مراد از اینکه انسان‌ها مرکّب از طینت سجّینی و علّیینی هستند ، این است که همه ی انسانها از دو حیث حیوانی( زمینی و سجّینی) و انسانی(آسمانی و علّیینی) تشکیل شده اند ، که جنبه ی انسانی آن‌ها از سنخ طینت علّیین و جنبه ی حیوانی آنها از سنخ سجّین است. لکن در ابتدای تولّد جنبه انسانی بالقوّه است و باید شکوفا شود.
    علامه مجلسی رحمه الله علیه در شرح اصول کافی به بیان دیگری به این مطالب اشاره می فرمایند: «در این جهان ،مومن و کافر همه در هم آمیخته و مومن و کافر به هم سایند و از گریبان هم درآیند ،دل و روان مومنی در تیرگی کردار کافری اندر شود،و دل و روان کافری چهره رفتار مومنی را بنماید». (ر.ک: کتاب کافی،جلد4.شرح علامه مجلسی)


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۵/۰۱/۱۰ در ساعت ۰۱:۰۷
    آیا خداوند کافران را در اصل خلقت به صورت کافر آفریده است؟
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738




    حاصل سخن اینکه:
    روایت فوق از جمله روایات متشابه می باشد و برای فهم آن بایستی به روایات دیگر مراجعه کرد. از سایر روایات وارده می توان دو نکته را (در این باب) برداشت کرد:
    الف: هر انسانی می تواند با اختیار خویش راه خوب و بد را انتخاب کند و هیچ انسانی برای انتخاب کفر و یا انتخاب توحید مجبور نیست (این همان نکته ای است که حضرت عالی اشاره فرمودید) علامه مجلسی هم در شرح اصول کافی به این مورد اشاره می فرمایند: «سرنوشت بشر هم همان روشی است که در زندگی او رخ می دهد،سرنوشت، هستی او را دربر دارد و خود اوست که این دفتر را به دست خود ،در هر فرصت و پیشامد ،امضاءمی کند واین خود انسان است که سرنوشت خود را رقم می زند». (پس انسان مجبور نیست)
    ب: با توجه به نکته اول روایتی که حضرت عالی از اصول کافی نقل فرمودید بایستی (با توجه به روایات دیگر) به گونه ای معنی شود که مخلّ نکته اول نشود و آن این است که بگوییم طینت انسان ها مرکب از طینت علّیین و سجّین است و هر انسانی به این هدف به دنیا آمده است که طینت علّیین را با عمل به دستورات الهی شکوفا کند. (این مطلب نیز از روایت امام صادق علیه السلام برداشت می شود)
    بنابراین طبق روایت امام صادق علیه السلام همه انسان ها هم طینت علّیین (آسمانی) دارند و هم طینت سجّین (زمینی) لذا اگر کسی با آزادی اراده و انتخاب خویش به طرف طینت سجّین سوق پیدا کند گرفتار کبر و ... شده و پستی اش آشکار می شود اما کسی که به طرف طینت علّیین سوق پیدا کند گرفتار خدا شده و روح متعالی اش آشکار می شود.


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۵/۰۱/۱۰ در ساعت ۰۱:۱۱
    آیا خداوند کافران را در اصل خلقت به صورت کافر آفریده است؟
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,866
    حضور
    190 روز 11 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    8032



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    ب: با توجه به نکته اول روایتی که حضرت عالی از اصول کافی نقل فرمودید بایستی (با توجه به روایات دیگر) به گونه ای معنی شود که مخلّ نکته اول نشود و آن این است که بگوییم طینت انسان ها مرکب از طینت علّیین و سجّین است و هر انسانی به این هدف به دنیا آمده است که طینت علّیین را با عمل به دستورات الهی شکوفا کند. (این مطلب نیز از روایت امام صادق علیه السلام برداشت می شود)
    بنابراین طبق روایت امام صادق علیه السلام همه انسان ها هم طینت علّیین (آسمانی) دارند و هم طینت سجّین (زمینی) لذا اگر کسی با آزادی اراده و انتخاب خویش به طرف طینت سجّین سوق پیدا کند گرفتار کبر و ... شده و پستی اش آشکار می شود اما کسی که به طرف طینت علّیین سوق پیدا کند گرفتار خدا شده و روح متعالی اش آشکار می شود.
    سلام علیکم
    باعرض ادب و احترام به محضر شما استاد گرامی و محترم
    از پاسخ عالمانه شما سپاسگزارم

    حقیر مطلبتان را خواندم، اما اجازه بفرمایید برروی آن تامل نمایم تا مطلب راکامل متوجه شوم و اگر سوالی بود از محضرتان خواهم پرسید....

    یازهراسلام الله علیها




    در پیوند ازدواج قرار نیست دو‌نفر به هم برسند

    قرار است باهم به خدا برسند

    «همسر یعنی همسفر تا بهشت»

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    برنامه نویسی-انیمیشن-سینما-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    1,048
    حضور
    194 روز 1 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1236



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    نابراین طبق روایت امام صادق علیه السلام همه انسان ها هم طینت علّیین (آسمانی) دارند و هم طینت سجّین (زمینی) لذا اگر کسی با آزادی اراده و انتخاب خویش به طرف طینت سجّین سوق پیدا کند گرفتار کبر و ... شده و پستی اش آشکار می شود اما کسی که به طرف طینت علّیین سوق پیدا کند گرفتار خدا شده و روح متعالی اش آشکار می شود.
    سلام.با اجازه من هم شبهاتی دارم.سعی می کنم، تا حدالامکان مرتبط به موضوع تاپیک بپرسم، ولی با اینحال احتمالا کمی از موضوع تاپیک خارج شود...فلسفه، این نوع خلقت چیست؟چرا از همان اول همه انسان ها تنها با طینت آسمانی خلق نشدند؟و چه تفاوتی بین انسانی که دو طینت دارد و انسانی که تنها طینت آسمانی دارد، برقرار است؟؟(از لحاظ، مقام، حوزه اختیار...)
    پی نوشت:
    اگر فکر می کنید که خارج از موضوع تاپیک است، از پاسخ دادن صرف نظر کنید

    پست های بعد از تو، سوء تفاهم بود!

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,200
    حضور
    144 روز 18 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3160
    صلوات
    44223



    با نام خدا



    «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَالنَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَالنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» ( روم 30 )

    پس روى خود را متوجه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسان ها را بر آن آفريده؛ دگرگونى در آفرينش الهى نيست. اين است آيين استوار، ولى اكثر مردم نمى دانند

    _________

    خداوند واژه مردم رو به کار برده نه جداگانه کافر و مومن ==> پس فطرت همه یکسان هست و تمام انسان ذاتا فطرتی خداجو دارند.

    بعد از اینکه متولد شدند تحت تاثیر قرار می گیرند و بر اساس اختیار خود به سمتی و سویی می روند.




    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    ب: با توجه به نکته اول روایتی که حضرت عالی از اصول کافی نقل فرمودید بایستی (با توجه به روایات دیگر) به گونه ای معنی شود که مخلّ نکته اول نشود و آن این است که بگوییم طینت انسان ها مرکب از طینت علّیین و سجّین است و هر انسانی به این هدف به دنیا آمده است که طینت علّیین را با عمل به دستورات الهی شکوفا کند. (این مطلب نیز از روایت امام صادق علیه السلام برداشت می شود)
    بنابراین طبق روایت امام صادق علیه السلام همه انسان ها هم طینت علّیین (آسمانی) دارند و هم طینت سجّین (زمینی) لذا اگر کسی با آزادی اراده و انتخاب خویش به طرف طینت سجّین سوق پیدا کند گرفتار کبر و ... شده و پستی اش آشکار می شود اما کسی که به طرف طینت علّیین سوق پیدا کند گرفتار خدا شده و روح متعالی اش آشکار می شود.
    بسمه العلیم

    با سلام و ادب و همینطور تشکر از پاسخ بسیار خوب حضرتعالی

    روایات مشابهی در خصوص طینت کافر و مؤمن وجود دارد که آیاتی نیز آن را همراهی و تایید می کند:

    حدیث منقول از امام باقر علیه السلام به روایت ابی الجارود:

    "خلقهم حین خلقهم مؤمنا و کافرا و شقیّا و سعیدا و لذلک یعودون یوم القیامة مهتدیا و ضالا"

    آنها در هنگام خلقت مؤمن و کافر و اهل سعادت و شقاوت خلق نمود و به این دلیل است که روز قیامت

    عده ای هدایت یافته و گروهی گمراه به سوی خدا باز می گردند.

    آیه:"والذی خلقکم فمنکم کافر و منکم مؤمن"و کسی که شما را آفرید گروهی از شما مؤمن و گروهی کافرید.

    طبق فرمایش حضرتعالی مردم دو جنبه ی سجینی و علیینی دارند و با اعمال اختیاری خویش می توانند در هر سو رشد کنند.

    امّا ظاهرا قضیّه در بحث خلقت کمی متفاوت است،حضرت علّامه طباطبایی می فرمایند:خداوند به قضای مشروطش مردم را دو دسته

    آفریده است:مؤمن و کافر.امّا معلوم نیست چه کسی مؤمن و چه کسی کافر است،و این مطلب با افعال و رفتار اختیاری انسان معلوم می شود

    یعنی آنچه در ابتدای هستی گذشت قضای مشروط است،امّا در مرحله ی بقا، آن مشروط،به افعال اختیاری انسان حتمی می شود.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    من موندم هدف این حدیث از امام صادق(ع) چی بوده ، پاسخ کارشناس هم ماشالله خیلی پیچیده بود . خود پاسخ کارشناس هزارتا سوال از توش در میاد
    خود حدیث واضح و مبرهن داره معنا و مفهومش رو میرسونه حالا شما بفرمایید علت بیان این حدیث چی بوده در حالی که توی قرآن هم گفته شده انسان ها فطرتا خوب آفریده شده

  21. صلوات


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود