برداشت شما از این سخنان چیست؟

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
برداشت شما از این سخنان چیست؟

برداشت شما از این سخنان چیست؟

:hamdel:

ذهبی،که از بزرگترین علمای علم حدیث و رجال و تاریخ اهل تسنن است و در ترجمه وی آمده:(الشیخ،الحافظ الکبیر،مؤرخ الاسلام و شیخ المحدثین شمس الدین ابو عبدالله محمدبن عثمان الذهبی ...وقدخُتم به شُیوخُ الحدیث و حفّاظه )[1]،درکتاب تاریخ الاسلام ،مجلد تاریخ الخلفاء،صفحه625الی634 در ترجمه امام علی (علیه السلام) متعرض داستان غدیر خم شده و احادیث قابل تأملی را آورده که نظر شما را به یکی ازآنها جلب میکنم:

قال حماد بن سلمة، عن علي بن زيد، وأبي هارون، عن عدي بن ثابت،عن البراءقال: كنّا مع رسول الله صلى الله عليه وسلّم تحت شجرتين، ونودي في الناس: الصلاة جامعة، ودعا رسول الله صلى الله عليه وسلم عليّاً فأخذ بيده، وأقامه عن يمينه، فقال: ألست أولى بكل مؤمن من نفسه؟ قالوا: بلى، فقال: فإن هذا مولى من أنا مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه. فلقيه عمر بن الخطاب فقال: هنيئاً لك يا علي، أصبحت وأمسيت مولى كل مؤمن ومؤمنة).

براءبن عازب گويد:مابه همراه رسول خدا(صلي الله عليه واله وسلم )در زير دو درخت بوديم،که منادی صدا زد :الصلاة جامعه[2]،پیامبراکرم(صلي الله عليه وآله وسلم)علي عليه السلام را صدا نموده ودست او راگرفتند و در حالی که علی را در سمت راست خود قرار داده بودند فرمودند:آیامن اولی به هر انسان مومنی نسبت به خودش نمی باشم؟مردم جواب دادند بله همین طور است.سپس پیامبر (صلی الله علیه واله)فرمودند:ای مردم هماناعلی مولا و سرپرست کسی است که من مولا وسرپرست اوهستم؛خداوندا هر کس که علی را دوست می دارد؛دوست بدار و هر کس که علی را دشمن می دارد دشمن بدار؛بعد از این جریان عمر به ملاقات امام آمد و گفت:گوارا باد بر تو ای علی که صبح و شام نمودی در حالی که مولای هر مرد و زن مومن ومومنه ای.

حال سؤال این است که آیا میتوان این نصوص را تاويل نمود وگفت مرادازمولی در این موارد دوست داشتن است ، مگر کسی در وجوب دوست داشتن علی علیه السلام شک داشته که پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله و سلم)در آن شرایط سخت مردم را برای آن امر نگه دارند و آیا تبریک گویی برای دوستی معنایی دارد ؟

جالب اينكه هم در صحيح بخاري و هم در صحيح مسلم آمده است :هنگامي كه ابوبكر و عمر به خلافت رسيدند گفتند:(أنا ولي رسول الله )[3]آيا اهل سنت اين موارد راهم به دوست داشتن معنا ميكنند يا معناي ظاهر آن (كه جانشيني بيامبر است) را أخذ مينمايند؟!آیا این امر مصداق یک بام و دو هوا نیست؟

:hamdel:

1.البدایةوالنهایة،ابن کثیر،ج14ص:225


[2] .الصلاةجامعة ،ندایی است که برای دعوت مردم به نماز عید یا آیات استفاده میشود و به جای اذان واقامه است ،واین خود نشان دهنده این است که ان روز عید بوده است.این سخن مورد اتفاق علمای شیعه و سنی است و در کتب فقهی مفصلا آمده است.

[3] .صحيح مسلم .ح4676.صحيح بخاري.حديث بني نضير.